3
-JEE-re-l c-
2
41. Instelling van een commissie van advies en bij
stand aan Burgemeester en Wethouders t.b.v. het Prin-
cessehof en vaststelling van de Verordening Commis
sie voor het Princessehof (bijlage no. 281).
42. Zekerheidsstelling als bedoeld in artikel 63 van
de Woningwet (bijlage no. 286).
42a. Zekerheidsstelling als bedoeld in artikel 10 van
de Wet Bezitvormingsfonds (bijlage no. 292).
43. Garantie aanvullende lening Dorpshuis Wirdum
(bijlage no. 285).
43a. Verlenen van financiële medewerking aan de
Stichting Dienstencentrum „Het Vliet" (bijlage no.
291).
44. Beschikbaar stellen van een aanvullend krediet
voor de bouw en inrichting van het ziekenhuis en ver
pleeghuis (bijlage no. 276).
45. Sluiten van kasgeldleningen (bijlage no. 288).
46. Wijzigen van de gemeentebegroting en van de
begrotingen van het Markt-, Haven- en Slachthuisbe-
drijf, de Dienst voor Gezondheidszorg, het Grondbedrijf,
het Woningbedrijf en de Dienst voor Spor t en Recreatie
voor het dienstjaar 1971 (bijlage no. 289).
47. Benoemen van:
a. een ambtenaar van de burgerlijke stand (bijlage
no. 244)
b. een bestuurslid van de „Woningvereniging Leeuwar
den" (bijlage no. 243);
c. een lid van de Raad voor Sportaangelegenheden
(bijlage no. 248)
d. een lid van de Commissie van Advies en Bijstand
voor de Dienst voor Sport en Recreatie (bijlage no.
249).
De Voorzitter: Dames en heren. Hartelijk welkom
op deze vergadering. Ik stel voor, dat wij met onze
werkzaamheden beginnen.
Andere jaren placht het wel voor te komen, dat we
zo direct na de vakantie een vrij korte agenda hadden,
waar we in luttele minuten tijds doorheen konden ko
men, maar het lijkt nu wel bijna hetzelfde als vlak voor
de vakantie: ongeveer 50 punten. Ik heb echter wel de
stille hoop, dat we daar in een vrij vlot tempo door
kunnen komen.
Punt 1.
De heer De Vries: Op blz. 6 van de notulen (le ko
lom, ongeveer in het midden) van de vergadering van
3 mei 1971 staat: „In de komende jaren zo hebben
de deskundigen gesteld zal er verandering optreden
in leeftijdsopbouw in die zin, dat de groep van de
„jonge" bejaarden relatief enigermate zal dalen en de
leeftijdsgroep van 75 jaar en ouder in belangrijke mate
zal toenemen. De grootste stijging zal zich voltrekken
in de leeftijdsgroep boven de 65 jaar." 65 jaar moet
echter zijn: 85 jaar.
De Voorzitter: Deze wijziging zal worden aange
bracht.
De notulen van de vergadering van 3 mei 1961 wor
den, met inachtneming van deze correctie, overigens
onveranderd vastgesteld.
De notulen van de vergadering van 3 mei 1971 wor-
van afdeling III van de Raad worden onveranderd vast
gesteld.
Punt 2.
Rondgezonden mededelingen.
Sub A t.e.m. E.
De berichten, rapporten en mededelingen worden
voor kennisgeving aangenomen.
Sub F.
Deze verzoeken worden in handen van B. en W. ge
steld om preadvies.
Sub a.
Deze brief wordt bij de a.s. begrotingsbehandeling
aan de orde gesteld.
Sub H.
Deze voorstellen worden voor kennisgeving aange
nomen.
Sub I.
Besloten wordt overeenkomstig het door B. en W.
voorgestelde.
Sub J en K.
De brief en de mededeling worden voor kennisgeving
aangenomen.
Punten 3 en 4 (bijlagen nos. 283 en 278).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen
van B. en W.
Punt 5 (bijlage no. 252).
De heer Heidinga: De aankoop van deze grond-
strook begrijp ik eigenlijk niet helemaal. Ik ben n.l. tot
de ontdekking gekomen, dat die strook niet doorloopt
tot de hoek, maar bij het eind van de voorgevel op
houdt. Ik vraag mij af: Kan dat nu de bedoeling zijn?
Heeft de Gemeente enig belang bij het stukje, dat naast
de gevel ligt? Stel U voor, dat wij daar op den duur
eens een hoek-afronding zouden willen maken. Dan
hebben we juist het stukje grond, dat we dan nodig
zouden zijn, niet in eigendom. Ik schat het voorste
stuk op een meter of 6, 7. Daarop is een beplanting
aangebracht en dat gedeelte is netjes aangelegd; alleen
het deel naast de gevel is niet aangelegd. Ik neem dus
aan, dat de Gemeente die strook en zo stond het
trouwens ook op het tekeningetje niet in eigendom
krijgt. Zou de Gemeente er werkelijk belang bij heb
ben, dan zou zij, dacht ik, de gehele strook moeten
bezitten.
In de tweede plaats dit: Ik lees in de raadsbrief,
dat de Gemeente de overdrachtskosten van deze grond
betaalt. Ik zou graag willen weten, hoeveel die beiopen.
In de derde plaats zou ik graag vernemen, wat de
huurder in 't Nijlan in het algemeen gemiddeld
betaalt aan kosten voor plantsoenaanleg en -onder
houd. In 't Nijlan wordt dat bij de huur betaald. Kan
het College enige indicatie geven, hoeveel het altijd
durend onderhoud van deze groenstrook gekapitali
seerd - bedraagt?
De heer Tiekstra (weth.)De situatie is precies zo
als de heer Heidinga die geschetst heeft; de strook
grond die door de Gemeente wordt overgenomen, is ge
legen langs de westgevel van het betrokken pand
Op de vraag van de heer Heidinga, hoeveel de over
drachtskosten zullen bedragen, zou ik op het ogenblik
geen zinnig antwoord kunnen geven. Ik weet dat een
voudig niet. De in de raadsbrief terzake opgenomen
clausule is echter niet ongebruikelijk.
Op de vraag, wat de huurders van woningen in 't
Nijlan ongeveer betalen voor het onderhoud van de
plantsoenen het openbaar groen zou ik op het
moment ook echt uit het hoofd geen antwoord weten
te geven. Ik vraag me af, of die bij deze zaak wel
aan de orde komt. Wat is Mer n.l. aan de orde? Er
is een terrein uitgegeven; het blijkt, dat er langs de
westgevel een strook grond ligt en vervolgens blijkt,
dat die logischerwijze beter aansluit bij het in beheer
van de Gemeente zijnde plantsoen dan bij de tuin van
de betreffende eigenaar van de woning. Daarover is
een gesprek ontstaan en wij worden het met de eige
naar gewoon eens, dat wij dit strookje groen terugne
men voor f 1,Nu kan men een eenvoudige zaak wel
ingewikkeld maken, maar B. en W. hebben de zaak
op deze manier benaderd en in haar eenvoud bij de
Raad gebracht.
Hiermee moet ik op dit moment volstaan.
De heer Heidinga: Dit antwoord vind ik heel on
bevredigend. Wat schieten we daar nu mee op In feite
ontlasten wij dus een van onze burgers van de ver
plichtingen, die hij t.a.v. die grond had, en dat doen
we door een gulden voor de overgebleven strook grond
te betalen en de overdrachtskosten ook nog voor onze
rekening te nemen. Het lijkt wel een beetje, alsoi wij
voor Sinterklaas spelen. Dit is toch zeker zeer onge
bruikelijk bij de Gemeente. Nogmaals: als die grond-
strook tot ae hoek toe doorliep, zou ik er nog iets in
zien. Als we die hoek eens wilien afronden om wat
voor reden dan ook dan hébben we die grond, maar
nu hebben we een gedeelte niet, dus we nemen louter
het stukje, dat naast de gevel ligt, terug om een van
onze burgers te ontlasten. Nu vind ik het prachtig,
dat wij wat voor onze burgers doen; dat behoren we
ook te doen, daar heb ik nooit bezwaar tegen, maar
in het aigemeen stellen de burgers er dan ook iets
tegenover. Iedere burger, die in 't Nijlan woont, moet
aan het onderhoud van de plantsoenen mee betalen.
En waarom moet deze man dat niet? Dan moet hij
dat afkopen, dacht ik. Zie ik dat nu zo stom? Het
lijkt mij een heel normale zaak. Nee, ik stem niet voor
mt voorstel.
De Voorzitter: Verlangt een raadslid of de Wet
houder in tweede instantie nog het woord?
De heer Tiekstra (weth.): Stellig, mijnheer de Voor
zitter, want ik geloof, dat de hier gemaakte opmer
kingen de zaak volstrekt scheef trekken. De veronder
stelling, dat de kopers van deze kavels door middel van
de berekende grondprijs niet zouden hebben bijgedragen
in het voortdurend onderhoud van het openbaar groen
in 't Nijlan, is volkomen onjuist. (De heer Heidinga:
Waarom zegt U dat dan niet in eerste instantie Daar
hebt U niet naar gevraagd. U hebt gevraagd, wat de
huurders betalen, m de grondprijs voor deze kavels is
een gekapitaliseerd bedrag opgenomen voor het duur
zaam onderhoud van het openbaar groen. Daar ging
het hier om. En ik dacht, dat de heer Heidinga dit vol
komen duidelijk kon zijn.
Iets anders is, of men het onder bepaalde omstandig
heden dit doet zich meer voor eens kan worden
over het terugnemen van een strookje grond. Dat kan
men op tweeërlei manier doen, n.l. op basis van de
kavelprijs, dus op basis van de oorspronkelijke grootte
en dan rolt er uiteraard meer dan een gulden uit
maar men kan de grond ook terugnemen voor de sym
bolische prijs van f 1,En daarmee is de kous af.
Dan kan de Gemeente het strookje grond bij het nu
plaats vindend onderhoud van het openbaar groen be
trekken. En ik dacht, dat de eerste vraag van de heer
Heidinga die ik dan misschien wat gemakkelijk ge
passeerd ben eigenlijk ook niet zo'n scherpe beant
woording behoeft. Hier ligt een profiel van een straat,
die gebaseerd is op de huidige situatie in 't Nijlan.
En alleen dit strookje grond langs de westgevel is in
het geding, meer niet.
De heer Heidinga: Ik wens aantekening, dat ik ge
acht wil worden tegen het voorstel te hebben gestemd.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W., met aantekening, dat de heer Heidinga
tegen is.
Punten 6 t.e.m. XI (bijlagen nos. 279, 277, 253, 250,
284 en 254)
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen
van B. en W.
Punt 12 (bijlage no. 287).
Mevr. Bakker-van Diermen: Uiteraard kunnen wij
alleen maar blij zijn met het feit, dat het derde kantoor
van de Postchèque- en Girodienst in Leeuwarden komt.
Het is inderdaad een belangrijke vestiging in de sfeer,
zoals Leeuwarden die het best kan gebruiken. We zien
dit heel wat liever dan bijv. een Marbon-chemie of een
chemische fabriek zoals in Delfzijl. Het is duidelijk,
dat de Girodienst aan een goed onderkomen zal moeten
worden geholpen. We gaan er dan ook mee akkoord,
dat de kantorenflat aan de Tesselschadestraat daar
voor beschikbaar komt. Dit houdt intussen wel in, dat
er voor de Gemeentelijke Sociale Dienst en de School
adviesdienst andere huisvesting moet komen. Dit is
echter een offer, dat wij moeten brengen aan de ves
tiging van het Girokantoor. De oplossing voor de
Schooladviesdienst lijkt ons een goed voorstel. In deze
raadzaal is al vele malen gesproken over een huisves
ting van de Sociale Dienst. Het alternatief, waar U
mee komt, is voor ons wel aanvaardbaar. Wij maken
ons echter toch wel zorgen over het tijdverlies. Mijn
fractie hoopt daarom, dat het College in staat zal zijn
dit tijdverlies tot een minimum te beperken.
De heer Van Haaren: Wij juichen het ook van harte
toe, dat de Girodienst deels naar Leeuwarden komt en
wij zijn de Burgemeester erkentelijk voor zijn persoon
lijke bemoeiingen i.v.m. deze vestiging. Er is al gezegd,
dat deze vestiging niet zo belangrijk is en dat wij
moeite zouden moeten doen om een geneel andere werk
gelegenheid naar Leeuwarden te krijgen. Dat is waar;
die moeite moeten we ongetwijfeld doen, doch werk
verschaffing voor op den duur 1000 mensen is voor
onze stad van groot belang. Het kan er ook toe bij
dragen de groei van onze bevolking te verbeteren, want
Leeuwarden groeit nog steeds niet genoeg. Om vesti
gingen aan te kunnen trekken, moeten er huizen zijn
voor de werknemers en die zijn er nog te weinig. En er
moet ook ruimte zijn voor de vestiging zelf. Wij achten
het juist, dat de kantorenflat aan de Tesselschadestraat
ter beschikking van de P.T.T. komt, doch met mevr.
Bakker onderstrepen wij de noodzaak van een spoe
dige nieuwe huisvesting voor de Gemeentelijke Sociale
Dienst, omdat de huisvesting van deze dienst voor de
ambtenaren die er werken, en voor de mensen die er
aankloppen, zo slecht is, dat de dienstverlening er wer
kelijk onder lijdt.
Na begonnen te zijn met een welgemeend compliment
aan onze burgervader, kan ik niet nalaten te eindigen
met de opmerking, dat wij volkomen afwijzend staan
tegenover een door hem en enkele edelachtbare
collega's genomen initiatief m.b.t. het vliegveld, maar
dat is ik weet het, mijnheer Brandsma hier niet
aan de orde.
De heer Heidinga: Ook ik wil gaarne, nu zich deze
gelegenheid hier voordoet, U en het College lof toe
zwaaien voor het werk, dat U gedaan hebt om de
vestiging van de Giro hier te krijgen. Dat zal echt zo
gemakkelijk niet gegaan zijn. Ik vind, dat U zich daar
bijzonder voor hebt ingespannen en dat U daar ook
onze welgemeende dank voor toekomt.
U hebt een beetje plotseling het in aanbouw zijnde
kantoor, waarin de Sociale Dienst zou worden geves
tigd, overgeheveld naar de Girodienst; op zichzelf zou
den je als raadslid soms wel eens een beetje de nekha
ren overeind kunnen gaan staan, maar dat is bij mij
niet het geval. Want het lijkt mij volkomen gerechtvaar
digd, dat U als College armslag moet hebben om te
werken, ook dat U wat op een bepaald moment nodig
is voor de Gemeente teneinde haar vooruitgang te be
vorderen, moet kunnen doen en dat U dan ook in zo'n
geval op de Raad moet kunnen rekenen. Wat dat be
treft, hebben wij tegen deze gang van zaken helemaal
geen bezwaar. Integendeel. Wij staan volledig achter
U, als U ook in dezen een slagvaardig beleid voert.
Dan het gebouw van de Sociale Dienst dat er nog
moet komen. Dat is voor ons wel een wat moeilijker
probleem. De sprekers die aan mij zijn voorafgegaan,
hebben dat probleem ook al even aangestipt. Ik ben het
daar wel mee eens. Dit is een zeer dringende zaak en
het is haast wel zeker, dat door de gevolgde werkwijze
het tot stand komen van het gebouw voor de Sociale
Dienst wel ietwat zal worden vertraagd. In de eerste
plaats willen wij bijzonder graag, dat die vertraging tot
het uiterste wordt teruggebracht, omdat wij echt wel in
zien, hoe noodzakelijk dat gebouw is. En in de tweede
plaats komen we dan direct aan de gedachte vestigings
plaats voor het nieuwe gebouw, want er zit een heel
eigenaardige kant aan deze zaak. Het is daar n.l. een van
de beste plaatsen, zo niet dè beste plaats in de gehele
stad, om kantoren te bouwen. Dat heeft het College
ons sinds jaar en dag trachten diets te maken en wij
zijn daar zo zachtjes aan, geloof ik, ook wel van onder
de indruk geraakt. Als wij nu dit gebouw voor de So
ciale Dienst naast het Rengerspark zetten, dan moet
daar een gebouw komen van om het maar zacht uit
te drukken enige importantie. Het is een prachtig
punt. Het is een voorname straat. Het is een gebied,