12
13
zouden hun eigendom wel weten te beschermen trou
wens; de Tijnjedijkers kunnen zich slechts vertwijfeld
tot de Raad wenden. Zij geven daarbij in overweging
het grondtransport om te leiden, doch B. en W. stellen,
dat dat niet mogelijk is, omdat de benodigde rijplaten
die nu al over een lengte van 500 m worden gebruikt,
niet te krijgen zouden zijn. Ik heb tenminste begrepen,
dat dat een hoofdargument is. En met dit argument
zijn wij het niet eens; het is het spijt me, dat ik
het zo moet zeggen onwaar en misleidend. Op grond
van enkele telefonische informaties wist ik binnen een
half uur dat er in Vlaardingen een fa. Zethameta is,
die het totaal aantal benodigde platen binnen een
maand kon afleveren. Het gaat hier, zo vertelde deze
firma mij, om platen van 50 a 60 cm breed en 8 a 9
mm dik. U kunt dus voor bijzonderheden zich tot deze
firma wenden. Het adres is Postbus 62, Vlaardingen,
tel. no. 010-342877.
Ik kan me voorstellen, dat deze omleiding met rij
platen U te duur lijkt. Als U er daarom niet op in
wilde gaan dan had U eerlijk moeten zeggen, dat dat
het argument was om er niet op in te gaan.
U stelt verder in Uw raadsbrief, dat de borden van
15 km, die er nu staan, een tegemoetkoming zouden
zijn aan de klachten van de bewoners. Ik heb daarover
ook met de bewoners gesproken; de mensen die aan het
geasfalteerde deel wonen, zeggen: Ja, je merkt er toch
wel wat van; de trillingen zijn bepaald minder gewor
den. De mensen die wonen aan het niet geasfalteerde
gedeelte en dat is verreweg het grootste deel van
de Tijnjedijk zeggen: Ook al rijden ze langzamer,
dan nog zijn er enorme trillingen waardoor de scho
teltjes van de tafel trillen. Daarbij hoor je algemeen
de klacht -de heer Faber heeft het al gezegd
dat men zich niet houdt aan dat verkeersverbod, dat
uiteraard natuurlijk ook geldt voor personenauto's.
Men heeft mij daar verteld of het waar is weet ik
niet dat een heleboel chauffeurs van die vracht
wagens zeggen Luister eens, daar hoef je je niet
aan te houden; een dergelijk bord heeft geen enkele
rechtskracht. Dat is natuurlijk niet waar; dat bord
heeft wel degelijk rechtskracht en het zou wel goed
zijn als er eens een proces-verbaal viel; dan wisten
ook die chauffeurs dat het bord rechtskracht heeft.
Al met al moet ik constateren, dat, als de situatie
zoals die nu is nog lang voortduurt, die huizen er aan
gaan. Ik vind dat dat niet kan; dat mogen wij niet
toestaan. Wij zullen op de een of andere manier
hetzij door een kortere weg, hetzij door alsnog rij
platen te bestellen een oplossing moeten vinden.
De heer Heidinga: De mensen aan de Tijnjedijk
ondervinden bezwaren van dat verkeer. Dat is duide
lijk; U ontkent dat ook niet.
Ik wil allereerst even iets zeggen over hetgeen de
heer Van Haaren meende te moeten opmerken, n.l. dat
wij mensen die aan de Harlingerstraatweg wonen (Dr.
Vondeling bijv.) die overlast niet zouden aandoen en
deze mensen aan de Tijnjedijk wel. Dat is natuurlijk
kolder. Zulke dingen moeten we hier in deze Raad
ook niet zeggen, vind ik. Wat heeft zoiets voor zin?
Het is n.l. niet het geval, helemaal niet. Dan zouden
we gewoon met aanzien des persoons werken, zo van:
dat zijn maar gewone mensen, die kunnen dat wel
hebben. En dat is beslist niet het geval. Wij hebben
hier ook in de tijd, dat de heer Van Haaren in de
Raad zit hele series klachten van bewoners van de
stad gehad. Dan weer over de bus, dan weer over
auto's met heipalen en ga zo maar door. Ik zal U dit
vertellen, ik woon in de Kanaalstraat; ik weet niet
of U mijn huis wel eens hebt gezien, het zit vol scheu
ren. Het gebeurt me wel, dat ik op mijn bed lig en
helemaal op en neer ga door het verkeer langs de
Kanaalstraat. (Gelach) Maar dan stuur ik niet een
brief naar de Gemeenteraad waarin ik verzoek de Ka
naalstraat voor verkeer te sluiten. Ik weet drommels
goed, dat daar verkeer langs moet en dat de straten
er zijn voor het verkeer. De maatschappij moet leven,
moet draaien en daarvoor moet dat verkeer langs die
Kanaalstraat; daar helpt niets aan. Zo is het ook
gegaan toen wij Triotel bouwden. De mensen van de
Borniastraat en de Sportlaan hebben vreselijk veel
last gehad van het verkeer. En dat heeft de Raad zich
ook wel degelijk aangetrokken. Maar je ziet op zo'n
bepaald moment geen oplossing. We hebben toen voor
de Borniastraat nog een heel stel stelkonplaten ge
kocht om die mensen tegemoet te komen. Wij proberen
dat houd ik volledig vol als Raad en U probeert
als College de overlast zoveel mogelijk te beperken.
Van dat standpunt gaan we uit, ongeacht welke straat
of buurt het betreft. Dat moest mij toch even van het
hart.
Nu speelt hier nog iets. Ik heb, net als de heer Jans
sen, ook gezien, dat we wel een kortere route zouden
kunnen vinden. Jammer genoeg kan dat nu pas. Zo
lang ze met die verandering van de ringweg bezig
waren (de aansluiting naar de Drachtster brug), had
je eigenlijk niet de gelegenheid daar af te slaan. Ik
vraag mij zelfs af, of het nu ogenblikkelijk kan, maar
in ieder geval geloof ik, dat het haast zover is. En
dan ben ik het met de heer Janssen eens, dat we dat
moeten doen. Want het gaat ongeveer om dezelfde af
stand. Je rijdt nu aan de ene kant van de Wielenpölle
langs en dan zou je langs de andere kant van de
Wielenpölle gaan. Het verschil in lengte is niet groot.
En dan nog iets. Ik heb een motie klaar gemaakt
over deze rijgeschiedenis; we moeten er in voorzien,
dat er een andere stortplaats komt. Maar als U aan
de heer Janssen de toezegging doet die hij vraagt, dan
geloof ik niet, dat wij er behoefte aan hebben deze
motie in te dienen. Deze motie is vrij scherp. Weet U
waarom? Omdat men daar achter in het Aldlan, waar
die grond gestort wordt, zonder rijplaten rijdt. Daar
rijdt men gewoon op het zandlichaam, over ongeveer
5 a 600 m. De eerste 100 m rijdt men op platen en dat
had de hele zomer in het Aldlan ook wel gekund. Als
men die zandbaan had gemaakt, net als die er nu achter
in het Aldlan is, dan rijd je daar over. Ik heb dat
destijds ook eens opgemerkt toen we het over de zand-
ophoging hadden in Camminghaburen. Als je zand op
spuit, dan ontstaat er als het ware een harde plaat.
En als je die zandbaan geregeld in orde houdt, zoals
men dat achter in het Aldlan doet, dan rijd je daar bij
goed weer zonder platen. Als dat op tijd bekeken was,
hadden we deze mensen misschien die overlast helemaal
niet behoeven aan te doen. En daarom had ik d.m.v. die
motie willen zeggen: Nu moet het uit zijn. Maar nog
maals, als U de heer Janssen kunt toezeggen, dat U
dit wilt bezien en dat er binnen heel korte tijd een
andere oplossing is U zou er bijv. ook de Park
straten heen kunnen gooien; U hebt puin bij de vleet,
dus leg er een puinbaan neer, dan hoeft U geen platen,
het materiaal is er dan dien ik de motie niet in.
De hear Singelsma: It probleem fan de oerlêst,
hwer't wy it hjir oer hawwe, kenne wy fansels yn Gou-
tum ek. Dêr is der yn foarsjoen troch in 30 km-bi-
paling, mar as it goed wêze soe, moast der ek in effek-
tive kontrole wêze. En dy is der perfoarst net. Net ien
lukt him der hwat fan oan.
Mar hwannear't it Kolleezje seit, dat der gjin ryd-
platen to krijen binne, dan bin ik it folslein iens mei
de hear Van Haaren, dat dat gjin argumint is dat
jildt. Dat is gjin goede foarljochting oan de rieds-
leden. Dêr woe ik dochs wol efkes op komme.
De heer Tiekstra (weth.): Allereerst ga ik even in
op de opmerkingen van de heer Janssen. Hij is van
oordeel, dat er een kortere route mogelijk is en hij
wordt in die opvatting gesteund door de heer Heidinga
die dan 350 m langer is dan de huidige route. Ik
zeg kort en categorisch toe, dat ik in de eerstvolgende
vergadering van de Commissie Grondbedrijf deze op
lossing met de leden van de commissie zal doorspreken,
nadat het voorbereid is in overleg met de Directeur
van het Grondbedrijf en mogelijk met Openbare Wer
ken. Wij moeten wel weten, dat het grond storten ge
beurt in overleg met het Grondbedrijf door particuliere
bedrijven die in de gemeente grond kwijt moeten. Het
storten van grond is telkens opnieuw een heel moeilijk
probleem. Er zijn niet altijd zo maar terreinen be
schikbaar waar grond gestort kan worden. Dat be
tekent, dat doorgaans deze grond gestort wordt op
terreinen in eigendom van de Gemeente, die gereed
liggen om ontsloten te worden. Dat betekent ook dit
aan het adres van de heer Heidinga; hij weet het
trouwens ook wel -, dat je met puin storten uiter
aard nog voorzichtiger moet zijn, want je moet niet
bereiken, dat men, wanneer men straks aan het heien
gaat i.v.m. de bouw van woningen, op puinlagen te
recht komt. Maar het is een kwestie van uitzoeken
waar in de bestemmingsplannen de gebieden liggen
waar dit kan. In het Bilgaard zit ook een hele puin-
kuil. Wij moeten hiermee ook t.a.v. het Kalverdijkje
rekening houden. Wij moeten, dacht ik, niet de illusie
hebben, dat grond storten mogelijk is, zonder dat er
gebruik gemaakt wordt van de bestaande straten. Daar
helpt geen lievemoederen aan. De heer Heidinga heeft
volkomen gelijk als hij zegt, dat dit verkeer zijn gang
gaat en een weg zoekt. Wij leven niet op een zand
plaat, wij leven op klei. Die klei brengt zo haar pro
blemen mee, zeker als er tijdelijk zwaardere belastin
gen zijn. Het is wel waar, dat snelheidsbeperking zeer
veel invloed heeft. Dat is ook wel duidelijk; elke stoot
wordt door de verhoogde snelheid met grotere kracht
aangebracht. Als men langzaam rijdt dan komt alles
niet zo hard aan. Wij hebben met de politie zeer na
drukkelijk de afspraak gemaakt, dat de controle zo
effectief mogelijk zal zijn. De snelheidsbeperking geldt
voor alle verkeer, ook voor fietsers, en het enige wat
ik kan doen is U dringend verzoeken om ik dacht
haast dat het niet nodig was de politie hierop te
wijzen.
Dan zegt de heer Faber zijn entree is voortref
felijk dat het helemaal niet waar is, dat B. en W.
snel hebben gehandeld; het eerste contact met deze
Wethouder was immers op 9 april. Dat contact en
dat is dus geen misverstand van mijn kant had
m.n. betrekking op de situatie die bestond toen het
eerste stuk van de Tijnjedijk in uitvoering was. En
deze Wethouder heeft, wat dat betreft, voortdurend
de vinger aan de pols gehouden. De snelle reactie van
B. en W. waarvoor de heer Janssen het College
een compliment maakte heeft betrekking op het
feit, dat B. en W. nu reeds op deze agenda, nadat het
stuk op 21 september is binnengekomen, een preadvies
hebben geplaatst. B. en W. hebben eraan gehecht de
Raad zo snel mogelijk van preadvies te dienen.
Dan een enkele opmerking t.a.v. het verdere betoog
van de heer Faber. Hij zegt: Er kan elders worden
gestort. Ik ben bereid dat punt te onderzoeken. Er
wordt op dit moment trouwens ook al elders gestort.
Maar het door mij toegezegde onderzoek kan zich vol
trekken zonder dat de Raad behoeft te worden inge
schakeld. Wij zullen proberen het storten in het Aldlan
te staken.
Dan suggereert de heer Faber ik dacht, dat hij
zich de tolk maakte van de bewoners van de Wielenpölle
dat eerst Albert Heyn klaar moet zijn en dat daar
na de wijk pas aan de beurt komt. Zouden wij de om
gekeerde volgorde toepassen, dan zou dat gewoon in
houden, dat het nieuwe werk, dat gemaakt is, kapot
gereden wordt, terwijl het andere werk wordt uitge
voerd. Er is op het ogenblik een duidelijke volgorde
in dit werk. En daarmee dienen we, uitvoeringstech
nisch, het belang van de wijk. Maar het staat vast,
dat het totaal van voorzieningen voor deze wijk in de
komende maanden in uitvoering komt.
De heer Heidinga heeft al gereageerd op de onjuiste
opmerkingen van de heer Van Haaren. Ik hoef dat
niet meer te doen.
De heer Van Haaren noemt dan de woorden „onwaar
en misleidend". De afstanden waarop deze dubbele pla-
tenvoorziening zou moeten worden bemeten de
platen overlappen elkaar zijn inderdaad zodanig, dat
het niet reëel is te veronderstellen, dat men op korte
termijn daarvoor platen zou kunnen verwerven, nog
afgezien van het feit, dat dit een investering zou be
tekenen die zulke bedragen zou belopen, dat daarvoor
niet op korte termijn de middelen beschikbaar zijn. Dat
moet de heer Van Haaren zich terdege realiseren. Het
staat de heer Van Haaren natuurlijk vrij alle kwalifi
caties te gebruiken die hem goed liggen. Dat laat ik
verder aan hem over. Maar het verhaal in dit pre
advies ter zake van de rijplaten is bepaald niet uit
de duim gezogen.
Wij zijn voornemens daar heeft de heer Heidinga
ook over gesproken nu de Raad vanavond het voor
stel, onder punt 9 genoemd, heeft aangenomen, kan dat,
als het voorstel ook is goedgekeurd door G.S., in het
recreatiegebied het Kalverdijkje een voorziening te
maken voor deze doeleinden. Ik moet aan het adres
van de heer Janssen wel zeggen, dat het daarbij niet
uitgesloten is, dat dit vrachtautoverkeer dan weer moet
gaan langs woonstraten, voor zover die voor dit ver
keer niet gesloten zijn. Ik wil proberen, in overleg
eventueel met de politie, een duidelijke route aan te
wijzen voor dit verkeer, maar dat moet alweer gaan
met toepassing van tijdelijke verboden, bijv. een inrij-
verbod voor vrachtauto's in woonstraten. Dat kunnen
we nog wel eens bekijken. Het is dus inderdaad de
bedoeling in het plan Kalverdijkje een voorziening te
maken waarin puin storten en grond storten mo
gelijk is.
Ik geloof, dat ik hiermee zoveel mogelijk de opmer
kingen die door de raadsleden in eerste instantie zijn
gemaakt, heb beantwoord.
De heer Van Haaren: Heel kort nog een enkele op
merking. Ik heb in eerste instantie het woord „mis
leidend" gebruikt en dat woord neem ik bepaald voor
mijn rekening. Ik handhaaf het ook, omdat ik de firma,
waar ik zonet over sprak, heb gevraagd of het moge
lijk was voor een lengte van 4 km die rijplaten te
leveren, inclusief de wisselplaten. De vertegenwoordi
ger van deze firma heeft mij heel duidelijk gezegd, dat
dit wel mogelijk is, dat een dergelijke bestelling binnen
een maand zou kunnen worden uitgevoerd. Een heel
ander punt is, dat het inderdaad een kostbare zaak zou
zijn; daar twijfel ik niet aan, dat heb ik ook wel be
grepen uit de opmerkingen van de betreffende ver
tegenwoordiger. Maar nogmaals, dat argument van de
kosten is helemaal niet gebruikt. Er werd alleen maar
gesteld, dat het niet mogelijk was, omdat die rijplaten
er niet zijn, en dat vind ik misleidend.
De heer Faber: Ik zou nog even terug willen komen
op dat contact van 9 april. Toen heeft de heer Koning
in een mondeling onderhoud aan de heer Tiekstra ge
vraagd of er iets gedaan kon worden aan de overlast.
In ieder geval heeft men tijden gewacht op maatrege
len of informatie of op alle twee. Toen men niets hoor
de, heeft men een schriftelijk verzoek ingediend (21
september) en daarop is nu een reactie gekomen. Ik
vraag mij af, of dat niet eerder gekund had, al had
de Gemeente alleen maar die snelheidsbeperking van
15 km ingevoerd. Dat zou misschien invloed gehad
hebben.
De heer Tiekstra is er eenmaal langs gereden. Hij
moest toen wachten in een file. Een bewoner van die
straat die in zijn tuintje bezig was zei tegen de Wet
houder: Het is op het ogenblik niet zo best met deze
huizen; ze scheuren. Daarop heeft de Wethouder ge
antwoord: „Dat fait wol hwat ta." En toen ging de
file weer verder en daarmee was het onderhoud af
gelopen. Dat is niet veel informatie tussen april en
september. Het initiatief is van de bewoners uitgegaan
en er zijn geen maatregelen gekomen van gemeente
wege.
De heer Tiekstra (weth.): Ik geloof, dat men bij de
bepaling van de inhoud van een preadvies aan de Raad
toch wel onderscheid moet maken tussen wat theore
tisch mogelijk is en praktisch uitvoerbaar. Dat bete
kent naar mijn overtuiging, dat de verwerving van een
dergelijke hoeveelheid rijplaten theoretisch misschien
wel mogelijk is, maar praktisch niet toegepast kan
worden. En daar gaat het, dacht ik, om. En dan wil
ik wel aan de heer Van Haaren toezeggen, dat hij in
het vervolg de theoretische mogelijkheden krijgt naast
de praktisch uitvoerbare mogelijkheden. Ik dacht, dat
we de Raad wat dat betreft duidelijk moeten voor
lichten en dat het dan niet misleidend is.
Dan kom ik tot de gesprekstoon van de heer Faber.
Ik ben hem bijzonder erkentelijk voor deze wijze van
optreden. Ik wil hem alleen zeggen, dat de informatie
die hij hier aan de Raad verstrekt en die hij van de
bewoners heeft gekregen niet juist is en dat de
woorden waarin hij die verpakt misleidend en onwaar
zijn. Het is zo, dat deze Wethouder verschillende ma
len op de Tijnjedijk is geweest. Het is ook zo, dat deze
Wethouder verschillende malen ditzelfde stuk weg lo
pend heeft afgelegd. Het is ook zo, dat deze Wethouder
verschillende malen bij de bewoners achter de huizen
is geweest.