2 f>5 legd; gedeeltelijk onderschrijft een ander lid dat stand punt. in het antwoord op vraag 8 wordt U dat ken baar gemaakt. Al deelt de minderheid van het College ■persoonlijk het meerderheidsstandpunt van het College niet, toch blijft het standpunt van de meerderheid het cohege-standpunt. Duidelijker kan ik het niet zeggen. De heer Knol: Ik dacht, dat we straks twee be grotingen zouden moeten behandelen. (De Voorzitter: Mee, er is echt maar één begroting.) Goed, dan is me dat duidelijk. Ik had een verkeerd uitgangspunt. Vraag 10 luidt: „Is het niet zo, dat de begroting van de Wethouder van Financiën ook niet sluitend is?" Die vraag wordt bevestigend beantwoord. Betekent dat niet, dat die alternatieve begroting alleen een po ging is om het moeten komen met een niet-sluitende begroting een jaar uit te stellen? En wordt daarmee ook het worden van art. 12-gemeente niet alleen maar een jaar uitgesteld? Ik denk alleen maar eens aan de saiansronden die niet helemaal worden gecompenseerd. Ik neem aan, dat de toestand van het tijdstip waarop de begroting tot stand is gekomen, niet blijvend is. ik wilde graag weten of die toestand in de ogen van de Weth. van Financiën stationair blijft. De vragen 11 en 22 gaan beide over de onderwijs- uitkeringen. Ik wilde graag weten hoe het genoemde bedrag (f 401.000,tot stand is gekomen. Vorig jaar heb ik bij de financiële beschouwingen gevraagd om een onderzoekje, teneinde antwoord te Krijgen op de vraag, waarom bij de gemeente Leeu warden bepaalde uitgaven hoger waren dan bij een paar vergelijkbare gemeenten. Nu wordt in het ant woord op vraag 15 gesteld, dat in de eerste helft van maart de uitkomsten van dat onderzoek ter inzage zullen worden gelegd. Moest het nu werkelijk een jaar duren, voor de uitslag van zo'n eenvoudig onderzoek bekend kon worden gemaakt? Vraag 19 gaat over de verfijningsregeling voor his torische stadskernen. Ik heb de gemeentebegroting van Groningen gelezen en daarin wordt in verband hiermee een bedrag genoemd van f 1.750.000,Is er bij de gemeente Leeuwarden geen enkel bedrag of geen en kele norm bekend op grond waarvan een uitkering volgens deze regeling kan plaats vinden? Vraag 13 gaat over het niet-sluitend zijn van de begroting. In het antwoord zegt U: „Indien G.S. van oordeel zijn, dat het tekort van de gemeentebegroting niet van incidentele, maar van structurele aard is, zullen er zich moeilijkheden voordoen bij de besteding van de geraamde bedragen op de volgnrs. 632, 632/1 en 634." U omzeilt hiermee, dacht ik, een antwoord. Wat is het nu eigenlijk, een incidenteel of een struc tureel tekort U laat hier het antwoord aan G.S., maar ik wil graag Uw antwoord horen. Mevr. Brandenburg-Sjoerdsma: Misschien hoort mijn vraag naar aanleiding van vraag 7 eigenlijk ook thuis in de plenaire zitting. In vraag 7 wordt gevraagd welk beleid er achter de bezuinigingsvoorstellen van de Wethouder van Financiën zit. In het antwoord staat onder andere, dat de Wethouder op het standpunt staat, dat voor bepaalde voorzieningen in sterkere mate dan tot dusver het geval was, door de gebruikers moet worden betaald. Is het standpunt, het profijtbeginsel sterker te laten werken, ingegeven door de slechte fi nanciële positie van de Gemeente, of kan de toepas sing van dat beginsel los daarvan worden gezien en geldt alleen de motivering: Hij of zij die gebruikt, moet betalen In het antwoord op vraag 8 worden een aantal be zuinigingen opgesomd. O.a. wordt genoemd: „Afvoeren uitgaven voor documentatiecentra aan de lagere scho len (f3,per leerling)." De Wethouder van Onder wijs heeft verklaard, dat het niet zeker is, dat een aanvraag (op grond van art. 72 van de Lager-onder- wijswet) van een bijzondere lagere school om een bij drage voor een documentatiecentrum kan worden ge weigerd. Is er bij dit bezuinigingsvoorstel wel rekening mee gehouden, dat een dergelijke aanvraag van een bijzondere school waarschijnlijk niet kan worden ge weigerd Verder staat in het lijstje met bezuinigingen ook „Temporiseren personeelsuitbreiding Sociale Dienst." Ik geloof, dat de Sociale Dienst de enige dienst is waar een efficiëncy-onderzoek heeft plaatsgehad. Het komt mij wat vreemd voor, dat juist t.a.v. de dienst die helemaal bekeken is een voorstel tot temporiseren wordt gedaan. Vraag 27 gaat over de huisvuilrechten. De Wethou der van Financiën stelt voor in fasen te komen tot een 100%-dekking. De huisvuilrechten die Leeuwarden momenteel van zijn burgers vraagt, liggen al op de hoogte van de norm die wordt gehanteerd voor art. 12- gemeenten. Afgezien van de sociale kant van de zaak, vraag ik mij af, of het verstandig is tot een 100%- dekking te komen. Als we art. 12-gemeente worden, zouden we dan het geld, dat door de verhoging van de rechten extra binnenkomt niet alvast aan het Rijk cadeau geven? In vraag 34 wordt gevraagd, of het mogelijk is, dat de Raad mee bepaalt welke plannen, in welke volg orde, op de urgentielijst van G.S. worden gezet ter financiering. De laatste zin van het antwoord luidt: „Wij zijn bereid de door ons opgestelde prioriteiten lijst voor U bij de stukken ter inzage te leggen." U zult daarmee wel bedoelen, dat niet met de Raad over leg wordt gepleegd over het opstellen van die lijst. Ik zou graag willen weten welke reden U daarvoor heeft. De hear Miedema: Yn fraech 2 wurdt praet oer de biliedsplanning foar in langere tiid. Op dit stuit is dy planning noch net biskikber; der wurdt noch op stu- dearre. It is net sa maklik oan Jou forsyk, dien oan it bigjin fan dizze gearkomste, hielendal to foldwaen. As wy hjir prate moatte oer in bigreating dy't net slutend is, dan is it dochs wol fan wezentlik bilang to witten hoe't de üntjowing yn de kommende jierren wêze sil. It kin wêze, dat Jo sizze: „Troch bipaelde omstannich- heden kinne wy de bigreating dit jier net slutend krije, mar op langere termyn sjoen krije wy dat wol wer klear." As dat sa is, dan hoege wy oer in net-slutende bigreating foar ien of twa jier net sa bot yn to sitten. Mar as Jo sizze: „De üntjowing is sa, dat wy de boat yngeane; in slutende bigreating sit der foar de earste jierren wier net yn.", dan lizze de stikken hiel oars op it boerd. As wy de bigreating en ek de alternative bi greating bioardielje moatte, dan is it tige bilangryk, dat wy ienich sicht hawwe hoe't it Kolleezje de fierdere üntjowing fan de bigreating fan Ljouwert sjocht. As wy dêr gjin sicht op hawwe, kinne wy net in stan- punt bipale. Mocht it sa wêze, dat Jo sizze: „Sjoen de üntjowing fan de fêste kosten fan de Gemeente (amt- nersapparaet, ünderhald fan gebouwen ensfh.) sit it der net yn, dat wy yn de kommende jierren mei in slutende bigreating komme.", dan wurdt it in swiere saek. Dan freegje ik my óf, oft wy wol lokkich wêze moatte mei de bigreating dy't it Kolleezje yntsjinne hat. It leit oars, as Jo strak sizze, dat in slutende bi greating, sjoen de ütkearings fan it Ryk en de sub- sydzjes dy't noch komme moatte, der oer net to lange tiid wol wer yn sit. As ik it alternative dekkingsplan bisjoch, dan sitte dêr hiel hwat posten yn, dy't foar ien jier wol brükt wurde kinne om de bigreating slu tend to meitsjen, mar it binne gjin middels dy't op langere termyn helpe. Ik tocht, dat der hwat oars barre moast om middels to finen om üs sike bigreating op langere termyn wer soun to meitsjen. Mar nochris: Earst moatte wy sicht hawwe op de üntjowing op langere termyn. Omt wy yn dizze gearkomste gjin twadde ynstansje hawwe, sil ik fuort trochgean moatte, hoewol't ik leaver earst it antwurd fan it Kolleezje ófwachte hie. Mar dy kans wurdt my net jown. As wy strak yn de bigreatings- sitting in bislüt nimme moatte, dan sil ik op dit mo- mint hwat ynformaesje freegje moatte. By myn fragen gean ik der dan mar fanüt, dat der in greate kans op is, dat it net by ien jier bliuwt, dat wy mei in net- slutende bigreating sitte. Hwat kin der nou dien wurde om de earste jierren, dy't miskien hwat swier wurde, troch to kommen? Ik tink dan oan twa mooglikheden en oer dy mooglikheden soe ik graech de miening fan it Kolleezje hearre wolle. Ie. Wy soene bislute kinne de nijbouplannen dy't op steapel steane foar tsjinsten fierder yn de tiid to skouwen. My tinkt, dat der in alternatyf to finen is yn de gebouwen dy't yn de binnenstêd frij komme as de Tesselschadestrjitte biwenne wurdt. Wy hawwe yn in eardere öfdielingsgearkomste hearre kinnen, dat bi- paelde wethalders miene, dat it net maklik wêze sil foar de ridlik goede gebouwen dy't frij komme in nije bistimming to finen. Dêrtroch koe de priis fan dy ge bouwen wolris leech wêze en sa koe it wêze, dat de Gemeente geskikt oan in ridlike hüsfêsting (foar de kommende jierren) foar bipaelde tsjinsten komme koe. Dan soe de kapitaelsynfestearring yn nijbou opskoud wurde kinne en ik tocht, dat dat in frij bilangrike bisu- niging op de nou yntsjinne bigreating bitsjutte soe. 2e. Forline jier haw ik it ek alris hawn oer it plan „De Groene Ster". Ik wit, dat it net maklik is dêrop to bisunigjen. Mar as wy sitte mei in net-slutende bi greating, dan haldt dat yn it makket neat üt oft wy dat seis dogge, of dat üs dat troch de oerheit oplein wurdt omt wy art. 12-gemeente binne dat wy hegere lésten op üs boargers lizze moatte. En dan moatte wy üs wolris óffreegje: Jowe wy it jild wol sa üt, dat it üs boargers nei 't sin is? Wy moatte yn it noardlik part fan „De Groene Ster" in hiele protte foarsjen- nings treffe, dêr't de boargers fan Ljouwert perfoarst net folie bilang by hawwe. Ik neam in foarbyld. Wy moatte jild ütlüke foar it ünderhald fan 150 ha blau- gêrslan; dêr hat Wageningen bilang by, dat is foar üs lan wol bilangryk, mar dêr hat de gemeente Ljou wert net folie bilang by. Der binne ek briedplakken foar fügels. It leit my allegearre wol nei, mar as wy troch dat soarte ütjeften de bigreating net slutend krije kinne en hegere lésten op üs boargers lizze moatte, dan leau ik dochs, dat it tiid wurdt ris earnstich mei it Ministery to oerlizzen, hoe't dit moat. Hwant ik bin fan miening, dat wy ünder dizze omstannichheden dit soarte fan ündernimmingen net langer stypje kinne. Ik haw, omt wy hjir op it stuit hwat yn 'e romte prate, mar in pear opmerkings makke. Ik tocht, dat der wol mooglikheden wiene om de bigreating slutend to meitsjen; ik haw in pear oanjown. Ik wol dêr de miening fan it Kolleezje wolris oer hearre en ik hald my it rjocht foar der yn de bigreatingssitting op werom to kommen. Mevr. Visser-van den Bos: In aansluiting op het geen de heer Miedema heeft gezegd, wil ik ook nog eens beklemtonen, dat het bijzonder jammer is, dat de meerjarenplanning nog niet beschikbaar is. Daarmee maak ik U geen verwijt; het opzetten van die planning zal ongetwijfeld een groot stuk werk zijn. Maar juist in verband met de moeilijke financiële positie is het jammer, dat die planning nog niet klaar is. Mag ik U vragen, of dat stuk, als het in de tweede helft van het jaar beschikbaar komt, onderwerp van een speciale raadszitting kan uitmaken Het lijkt ons heel wat stcf tot overdenking en overleg te kunnen geven. Ik heb nog een ander algemeen punt. Ik lees her haaldelijk, dat de doeluitkeringen niet voldoende zijn. Nu meen ik, dat doeluitkeringen gegeven worden voor bepaalde, heel duidelijk omschreven doeleinden. Ik neem even het onderwijs als voorbeeld. De kosten voor het Muziekinstituut en de S.A.D. worden hier altijd bij de kosten voor onderwijs geteld. Ben ik nu mis, of is het werkelijk zo, dat wij voor Muziekinstituut en S.A.D. helemaal geen vergoeding van het Rijk krij gen? Misschien krijgen we voor het Muziekinstituut een soort waarderingspremie, maar die reken ik dan niet mee. Ik zou op deze vraag graag een antwoord willen hebben. Als mijn veronderstelling juist is, hoe komt het dan, dat de kosten van deze onderdelen ge teld worden bij de kosten die uit de doeluitkeringen moeten komen Dat geeft een versluierd beeld van hetgeen wij op de doeluitkeringen voor onderwijs te kort komen. Ik heb gevraagd op welke onderdelen van het onderwijs we tekort komen en het antwoord was: „Op alle onderdelen." Dat is natuurlijk een reuze goed antwoord, maar het bevredigt mij niet erg. Mis schien kan daar nu nog iets naders over worden ge zegd. Mevr. Brandenburg heeft al gevraagd, waarom spe ciaal bij de Sociale Dienst de personeelsuitbreiding moet worden beperkt. Het kan best nodig zijn, dat we in het kader van de bezuinigingen die bitter hard nodig zijn het hele pakket van personeelsuitbrei dingen veel strenger beoordelen en bij elke aanstelling bekijken of het absoluut nodig is, dat er iemand wordt aangesteld. Tenslotte staat er voor personeelsuitbrei ding f 450.000,op de begroting en wij kunnen op onze vingers narekenen, dat het volgend jaar meer dan een half miljoen zal zijn. (De heer Knol: Het salaris van de vijfde wethouder.) (De Voorzitter: Is dat een half miljoen?) (Gelach) De heer Knol bedoelt, dat het salaris van de vijfde wethouder in die post van f450.000,— zit. Dan is er de kwestie van de verhogingen die nodig zullen zijn. Ik wil daar op het ogenblik nog helemaal geen kritiek op geven, want het lijkt me inderdaad juist, dat we die bewaren voor de plenaire zitting; dan zullen we moeten kiezen. Maar ik wil hier toch een algemene opmerking over maken. Door de verho ging van de huisvuilrechten en de personele belasting wordt iedereen getroffen en daarmee worden de men sen met heel kleine inkomens het zwaarst getroffen; ik denk aan bejaarden en aan mensen met een mini mum loon, die het misschien nog moeilijker hebben dan bejaarden. Als wij nu straks moeten kiezen, dan vraag ik mij af, of het niet rechtvaardiger was ge weest ook voorstellen te doen die meer in de richting gaan van wat aan de overkant werd genoemd - „wie gebruikt, moet betalen". Daarbij kan je kiezen. Bij huisvuilrechten valt er niets te kiezen; je moet je afval weg laten halen en daarvoor moet je betalen, hetgeen voor sommige mensen een grote belasting kan zijn. We zouden eigenlijk eens een beeld moeten heb ben van alle verhogingen die dit jaar al ingetreden zijn (waterleiding, elektriciteit, gas) en wat er dit jaar nog aan verhogingen te wachten staat; daarnaast zou den we moeten zetten wat de mensen meer hebben ge kregen aan inkomsten en welk deel van het inkomen nodig is voor levensonderhoud. Dan zouden we een be tere indruk krijgen van de verhogingen die wij uit het oogpunt van rechtvaardigheid kunnen en mo gen aannemen. Ik zou het bijzonder fijn vinden, dat het mogelijk was tarieven als huisvuilrechten e.d. pro gressief te maken. Ik begrijp best, dat dat een ont zettend moeilijke zaak is. Als ik kijk naar de voorzieningen waarop een on zichtbaar subsidie wordt gegeven (vraag 16), dan zijn daar heel wat dingen bij waar uitwijkmogelijkheden in zitten; ik mis voorstellen in die richting ook in de alternatieve begroting. Ik heb ook genoteerd, dat we misschien moeten temporiseren, wat de Groene Ster betreft, maar daar heeft de heer Miedema al uitvoerig over gesproken. Misschien zouden we ook moeten be zuinigen op de Kinderboerderij; ik zou dat wel bijzon der jammer vinden, maar misschien zouden we de toe gangsprijs beter iets kunnen verhogen, dan dat we steeds weer moeten verdedigen, dat de kosten van de huisvuildienst waarvan iedereen gebruik moet ma ken door de huisvuilrechten voor 100% moeten wor den gedekt. Ik zou graag willen weten, of ten minste de exploitatielasten van de voorzieningen die in het antwoord op vraag 16 worden genoemd, aan de ge bruikers in rekening worden gebracht. Als de Ge meente zorgt, dat bepaalde voorzieningen er zijn en de kapitaalslasten voor haar rekening neemt, dan zal de post die daarvoor moet worden uitgetrokken waar schijnlijk al groot genoeg zijn. Maar hoe zit het nu eigenlijk met de exploitatiekosten? Kunt U daar een beeld van geven? Nog even iets in aansluiting op hetgeen ik straks al gezegd heb over de doeluitkeringen voor het onder wijs. Wij spreken over een tekort van 2% miljoen op de doeluitkeringen. De S.A.D. kost ons inmiddels f 716.855,en het Muziekinstituut meer dan f 400.000,Als mijn stelling straks juist was (voor S.A.D. en Muziekinstituut krijgen we geen vergoeding in het kader van de doeluitkeringen, maar de kosten worden wel opgevoerd op de post onderwijs die uit de doeluitkeringen moet worden betaald), dan kunnen wij wel onderdelen aanwijzen waarop de doeluitkeringen dan zo sterk tekort schieten. In het antwoord op vraag 26 heb ik gelezen, dat in Groningen de kosten voor de huisvuildienst worden ge splitst in de kosten voor ophalen en de kosten voor afvoeren van het huisvuil. De huisvuilrechten dekken de kosten van het ophalen voor 100 het afvoeren is voor rekening van de gemeente Groningen. Ik meen te weten, dat het tarief in Groningen op hetzelfde peil ligt als in Leeuwarden, dus zou ik wel eens willen weten, of het huidige tarief in Leeuwarden ook cor-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1972 | | pagina 2