10 treffende het beroepschrift van de Werkgroep Friesland van het Medisch Comité Nederland-Vietnam tegen het besluit van B. en W. tot weigering van een collecte vergunning, deelt de mening van het betreffende lid van be doelde commissie, dat het beroep gegrond dient te worden verklaard en BESLUIT, dat de gevraagde vergunning wordt verleend." Deze motie is mede-ondertekend door mevr. Visser van den Bos en de heren Faber en Van Haaren. De Voorzitter: De motie kan mede deel uit maken van onze discussies. De heer Van Haaren: Ik ben dat lid van de com missie van advies, dat vond, dat het beroep gegrond was. Ik wil dit in deze zaal graag verder toelichten. In de brief van 17 februari waarin om toestemming voor de collecte van het Medisch Comité Nederland- Vietnam wordt gevraagd, stelt dit comité, dat het niet gebonden is aan partij-politiek en dat het werk wordt verricht op humanitaire gronden. Dat het comité niet partij-gebonden is, blijkt wel uit de lijst van het comité van aanbeveling, waarop wij de namen zien onder andere van twee P.v.d.A.-wethouders, van de fractievoor zitter van de P.v.d.A., van mevr. Visser-van den Bos en de heer De Leeuw van de C.C.P. Het feit, dat er twee wethouders op deze lijst staan, doet bij mij de vraag rijzen of het College van B. en W. met eenstem migheid ten aanzien van deze collecte een afwijzende beslissing heeft genomen. In een afwijzend advies stellen B. en W. voorop, dat zij iedere goedbedoelde humanitaire actie toejuichen en dat aan de juiste doelstellingen van het Medisch Comité niet kan woren getwijfeld. Het is een uitspraak die we bij de discussie even in ons achterhoofd moeten houden. Eén van de argumenten waar het Centraal Archief, dat de gemeenten adviseert inzake collectes, zijn afwij zend standpunt ten aanzien van het Medisch Comité Nederland-Vietnam op baseert, luidt als volgt: „Voor aangelegenheden met een geheel of gedeeltelijk politiek karakter behoort niet te worden gecollecteerd." en „Medewerking aan de niet neutrale doelstelling van het comité moet worden ontraden." Dit is gewoon onzin als men ziet hoe landelijk en in Friesland alle religieuze en politieke stromingen wel medewerking verlenen aan de activiteiten van het comité. Ondertussen hebben wij hier toch te maken met één van de grondredenen waar op het Centraal Archief het Medisch Comité niet wil opnemen in het collecteplan. En als B. en W. hun af wijzing o.a. baseren op de waarde die zij hechten aan het advies van het Centraal Archief, dan nemen zij in feite de onjuiste argumentatie van het Centraal Ar chief over en komen de mensen die op de lijst van aan beveling voorkomen, in een vreemd, politiek gekleurd, niet neutraal daglicht te staan. Ook het andere argument, dat het Centraal Archief naar voren brengt en dat B. en W. eigenlijk klakkeloos overnemen, n.l. de duplicering van activiteiten van het Rode Kruis, is pertinent onjuist. Het Rode Kruis mag op grond van internationale verplichtingen niet opere ren in een gebied in Zuid-Vietnam, dat door Saigon wordt gecontroleerd, of in naam wordt gecontroleerd. Ik hoef U maar te herinneren aan wat er in Biafra is gebeurd, waar op een gegeven ogenblik een gebied niet meer onder de controle van de officiële regering viel en waar het Rode Kruis verboden werd hulp te ver lenen; er werd zelfs geschoten op de vliegtuigen van het Rode Kruis. Een andere organisatie „Terre des Hommes" heeft toen met eigen middelen geprobeerd daar hulp te verlenen aan de mensen die het op dat mo ment nodig hadden. Een nog veel recenter voorbeeld is Bangla Desh waar ook het Rode Kruis niet werd toe gestaan in dit Pakistaanse gebied hulp te verlenen; de Pakistaanse autoriteiten hebben dat verboden, net als de autoriteiten in Saigon dit verbieden in een gebied, dat gecontroleerd wordt door U mag het zelf ver der aanvullen de bevrijdingslegers, de bezettings legers, de troepen van de Vietcong of Noord-Vietnam; je moet oppassen met wat je zegt, want men zegt, dat je alleen door je vocabulaire al partij kiest in deze. In de gebieden waar Zuid-Vietnam geen daadwerkelijk ge zag uitoefent, vallen echter juist de napalm- en splin terbommen en daar worden de ontbladeringstechnieken toegepast. Daar is het leed van de bevolking het grootst en daar moet worden geholpen. Ook op Noord-Vietnam vallen op het ogenblik weer tonnen bommen. Reeds heb ben de Amerikanen driemaal zoveel bommen op Viet nam gegooid, dan er in de laatste wereldoorlog door de geallieerden in Europa zijn gebruikt en dat "terwijl Noord- en Zuid-Vietnam niet groter zijn dan een land als Italië. En daarom helpt het Medisch Comité daar waar de bommen vallen en daar kan het Internationale Rode Kruis weinig of niets doen. Ook qua omvang van de hulp kan het Medisch Comité, dat zustercomité's heeft in heel Europa behalve natuurlijk in Griekenland, Spanje en Portugal, meer doen dan het Rode Kruis! Sinds de oprichting in december 1968 is voor 2,5 mil joen aan hulp verleend. Het Nederlandse Rode Kruis de heer Snel heeft net de Europese cijfers genoemd maakte voor de hulp in Vietnam een bedrag van f 500.000,over. Dat is een vijfde van wat het Me disch Comité Nederland-Vietnam deed in de vorm van levering van medicamenten en andere medische midde len. Het Rode Kruis wijst het door het Centraal Archief en het College van B. en W. gebruikte argument van duplicering en versplintering zelf van de hand; we hebben dat net van de heer Snel gehoord die een brief heeft voorgelezen van de directeur-generaal van het Rode Kruis en ik heb zelf eens gehoord, in een VPRO- uitzending in april 1971, dat deze zelfde directeur-ge neraal heel duidelijk en onomwonden zei, dat het werk van het comité voor het Rode Kruis een welkome aan vulling betekent. Dat er veel meer hulp nodig is dan het Rode Kruis kan verlenen, blijkt toch ook wel dui delijk uit de zeer recente oproep van het Hervormde Wereld Diakonaat om in Vietnam hulp te verlenen. Is het openstellen van het gironummer 8685 ik noem ook eens een gironummer) van het Diakonaat ook een ge deeltelijk politieke, niet neutrale actie die het werk van het Rode Kruis dupliceert of versnippert? Het Centraal Archief en een aantal Colleges van B. en W. alom in den lande moeten het Medisch Comité niet omdat ze dit comité ten onrechte anti-Amerikaans achten. Met onjuiste argumenten wordt getracht te voorkomen, dat de acties van het comité aanslaan. Dat is een trieste maar ook een ondemocratische gang van zaken, want in laatste instantie mag men de bevolking van dit land en van deze stad toch wel in staat achten zonder betutteling van de overheid zelf uit te maken of ze wel of niet wil bijdragen aan deze collecte die je net zo politiek of net zo omstreden kunt achten als collectes voor de militaire thuisfronten, de ontwikke lingshulp of de reclassering. Door de collecte alsnog toe te staan, kan de burgerij van onze stad gebruik maken van haar zelfbeschikkingsrecht al dan niet mee te werken en bij te dragen aan de medische hulp aan de in nood verkerende Vietnamese bevolking. Het is, naar ik vernam, vooral dit laatste argument van de mocratisch zelfbeschikkingsrecht, dat in een stad als Groningen de doorslag gaf een aanvankelijke weigering ongedaan te maken. Daar haalde de collecte ten be-, hoeve van het Medisch Comité een bedrag van f 15.000,- op, waaruit wel blijkt, dat de bevolking het Medisch Comité niet afwijst. De heer Faber: Er zijn al heel wat gegevens ge noemd. Ik zal daar niet veel aan toevoegen. Volgens mij kun je dit probleem maar van één kant benaderen, n.l. van de humanitaire kant. Er zijn mensen in nood en die moeten worden geholpen. Het zal mij om het even zijn van welke kleur of welke politieke kleur ze zijn; wanneer er een mogelijkheid is te helpen door middel van een collecte dan moeten wij die mogelijkheid aan grijpen. De burgers van Leeuwarden kunnen zelf wel beslissen of ze wel of niet geven, maar wij moeten hun m.i. de kans tot het nemen van die beslissing wel geven. Vandaar, dat ik de motie van de heer Snel mede-onder tekend heb. Mevr. Dijkstra-Bethlehem: Er worden in onze ge meente regelmatig collectes gehouden voor allerlei doel einden. Voor het ene doel zal men meer sympathie op kunnen brengen dan voor het andere, maar in zijn algemeenheid bezien kunnen we zeggen, dat door het houden van een collecte vaak een goede zaak wordt gediend. ïi De argumenten waarop aan de Werkgroep Friesland van het Medisch Comité Nederland-Vietnam een collecte wordt geweigerd, zijn m.i. niet gerechtvaardigd. De huidige toestand in Vietnam en de behoefte aan dc bijzonder belangrijke medicamenten welke door middel van zo een collecte verstrekt kunnen worden, zijn, dacht ik, van doorslag gevende betekenis. Er wordt ge steld, dat door het Centraal Archief en Inlichtingen bureau voorlichting in dezen is gegeven. Wanneer er door dit bureau gesteld of gesuggereerd wordt, dat het Medisch Comité politiek gekleurd is, stel ik de vraag, hoe dit Inlichtingenbureau dan politiek gekleurd is. Immers, wanneer men de ontwikkeling is ons land volgt, dan zal het iedereen, ook Uw College, duidelijk zijn, dat vooral i.v.m. de erbarmelijke toestand in Viet nam steeds meer delen van de bevolking in beweging komen. Met de weigering van een vergunning voor een collecte als aangevraagd door het Medisch Comité plaatst onze gemeente zich op een eilandje. Immers, in vele gemeenten is er op een juiste en enthousiaste wijze gewerkt aan zo'n collecte, waarbij niet bij de betreffende Colleges het vraagstuk van de zgn. poli tieke kleur een rol heeft gespeeld, evenmin als het ar gument ten aanzien van het Rode Kruis. Ik ben dan ook van mening, dat het beroep dat is ingesteld door het Medisch Comité volkomen terecht is en ik kan mij niet voorstellen, dat in onze gemeente nog raadsleden zouden zijn welke achter de afwijzing van dit beroep staan. Ik meen, dat de betreffende ver gunning moet worden verleend en dat het beroep ge grond verklaard moet worden. Ik sta volledig achter de ingediende motie. Mevr. Visser-van den Bos: U hebt nu wel volledig kunnen horen hoe moeilijk deze zaak ligt, maar ik meen mij aan te moeten sluiten bij al degenen die betogen, dat het om puur menselijke redenen nodig is, dat wij ons aaneen sluiten en helpen om ten minste een klein glimpje in deze verschrikkelijke ellende in Vietnam te geven. Het is dan ook daarom zonder mij te verdie pen in al die ellendige politieke achtergronden die in dit geval zo sterk mee spelen dat ik een beroep op ons allen wil doen. Laten we alsjeblieft een unaniem standpunt innemen en voor de medische hulp aan Viet nam laten collecteren door de mensen die zich hiervoor willen inzetten. De hear Kioinp: Efkes hiel koart. Ik wol opmerke, dat it Medysk Komité net neutrael is. Ik sitearje üt in publikaesje fan it komité. Dér stiet yn: steun te verlenen aan het Vietnamese, Laotiaanse en Cambod jaanse volk in hun strijd tegen het Amerikaanse impe rialisme." Niiskrekt hat de hear Van Haaren sein, dat der nou wer bommen op Vietnam falie. Mar hwat is de oanlieding dêrta en hwat is de reden dêrfan? It is sahwat in moanne lyn, dat Noard-Vietnam Süd-Vietnam wer oanfoel. Dy dingen hear re Jo nea yn dizze publi- kaesjes. Ik bliuw der dêrom by, dat dit komité iensi- dich en net neutrael is. De heer Keuning: Het ligt uiteraard niet op mijn weg om hier een oordeel te geven over de Vietnamese oorlog. De commissie heeft de zaak op een andere wijze benaderd, dan hier in de Raad gedaan wordt; dat kunt U in het advies van de commissie ook lezen. De com missie heeft zich op het standpunt gesteld zoals in het advies duidelijk is geworden dat het niet op de weg van de commissie lag te beoordelen of het co mité, dat de collecte heeft aangevraagd, wel of niet een uitermate nuttige instelling is, dan wel politiek gekleurd zou zijn of niet politiek gekleurd zou zijn. Het punt dat de commissie had na te gaan, was, naar haar oordeel, of het beleid, dat B. en W. gevoerd hadden aan de regels van de behoorlijkheid voldeed. De com missie stond in meerderheid op het standpunt, dat het niet op de weg van de commissie lag op de stoel van B. en W. te gaan zitten en naar de mening van de meerderheid van de commissie ligt het dus ook niet op de weg van de commissie om het beleid dat B. en W. gevoerd hebben zelve te verdedigen. Dat moeten B. en W. naar ons oordeel zelf doen. De vraag die wij wilden beoordelen en meenden te moeten beoordelen was, of een bepaald beleid voldoen kan, in zijn algemene zin, in zijn onderscheidende zin aan normen van redelijk heid en behoorlijkheid en de commissie heeft gemeend, dat de algemene criteria die B. en W. plegen aan te leggen bij het nemen van besluiten omtrent collecten aan die eisen voldeden, en dat, getoetst aan die alge mene eisen, B. en W. in redelijkheid tot dit besluit had den kunnen komen. Uitgangspunt van B. en W. de commissie meent ook, dat dat juist is is, dat je niet alle aanvragen voor collecten kunt honoreren, dat je dus een bepaalde keuze moet maken en een onder scheidend beleid moet kunnen voeren. De vraag voor de commissie was of dat onderscheidend beleid in een geval als dit aan bepaalde normen van redelijkheid en billijkheid kon voldoen. Dat wil dus niet zeggen, dat de commissieleden individueel van mening waren, dat, wanneer zij op de stoel van B. en W. gezeten hadden, zij wellicht ditzelfde beleid zouden hebben gevoerd; het lag o.i. niet op onze weg dat te beoordelen. Wel moes ten wij beoordelen of in het kader van de beslissende bevoegdheid van B. en W. hier in redelijkheid en bil lijkheid een besluit genomen was. En toen de commissie in meerderheid tot de conclusie was gekomen, dat het besluit in redelijkheid en billijkheid genomen was, kwam dus elk ander punt, dat hier nu feitelijk in de Raad aan de orde gekomen is, voor deze meerderheid niet aan de orde. Dat betekent dus, dat het ook niet op mijn weg ligt, als voorzitter van de commissie, de politieke implicaties, die hier door de sprekers erbij zijn gehaald, bij mijn toelichting te betrekken. Ik geloof, dat ik op deze wijze het standpunt van de meerderheid van de commissie wel duidelijk heb weergegeven. De Voorzitter: Ik geloof, dat het goed is, dat ik van mijn kant nog iets zeg over de argumenten die het College aanleiding hebben gegeven de collectevergun ning te weigeren. Ik kan U de verzekering geven, dat wij het politieke aspect daarbij buiten beschouwing heb ben gelaten. U hebt in de stukken kunnen lezen, dat en niet alleen bij dit geval; wij doen het al jaren de twee belangrijkste criteria die wij in Leeuwarden aanhouden bij het beoordelen van collecten zijn: niet twee collecten tegelijkertijd en het advies van het Cen traal Archief. Er moet een bepaalde evenwichtige ver deling zijn. Onze bevolking moet niet in één week tijds met een aantal collecten worden geconfronteerd. Wij kennen daarbij een landelijk adviescollege mag ik het zo noemen n.l. het Centraal Archief en Inlich tingenbureau. Dat geeft aan alle gemeenten, niet alleen aan Leeuwarden, advies over alle collecten die in na tionaal verband worden gehouden. Wij volgen op het punt van het al dan niet medewerken aan een collecte in breder verband het advies van het Centraal Archief. Daar zijn wij de laatste jaren praktisch nimmer van afgeweken. In dit geval had het Centraal Archief af wijzend geadviseerd om de redenen die naar voren zijn gebracht in de stukken. Een van de redenen was, dat het Rode Kruis al regelmatig gelden inzamelt voor het betreffende doel. Van de zijde van het Centraal Archief is ons wel meegedeeld, dat men van mening is, dat deze zaak wel een politiek aspect heeft en dat de benade ring van het probleem eenzijdig is. Maar dat is iets wat wij buiten de discussie hebben gelaten. Wij hebben con sequent het beleid dat wij steeds voeren ten aanzien van landelijke collecten gevolgd en hebben het advies van het Centraal Archief overgenomen. Wat plaatselijke col lecten betreft, volgen wij een beleid, dat hier volkomen buiten staat, maar waarbij wij wel het criterium van slechts één collecte per week aanhouden er moet al iets heel bijzonders zijn, als we een tweede collecte toe staan en die plaatselijke collecten worden dan toege staan in zgn. vrije weken, dus in de weken dat er geen landelijke collecten zijn. Een aantal weken blijven met opzet buiten de landelijke collectenschema's. Die benut ten wij zelf en die verdelen wij zo goed mogelijk onder acties die men plaatselijk wil houden. U kent onze uitgangspunten. De meerderheid van het College heeft gemeend, dat er geen aanleiding was in dit geval van de beleidslijn af te wijken omdat wij dan bewust wel een politieke keuze gingen maken, want dat facet werd wel ingebouwd; daar kan men van mening over verschillen, de meningen in het College waren dan ook verdeeld; er waren leden van het Col lege die meenden dat in dit geval dit facet wel inge bouwd kon worden. U weet nu waarom het College heeft gemeend deze aanvraag te moeten afwijzen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1972 | | pagina 6