10
De heer Van Haaren heeft een opmerking gemaakt
over de openbaarheid. Ik dacht, dat wij daarover in het
laatste seniorenconvent een duidelijke afspraak hadden
gemaakt. In één van de eerstvolgende vergaderingen
van het seniorenconvent komt de enquête weer aan
de orde; daar waren we nog niet over uitgepraat. (De
heer Van Haaren: Daarom heb ik ook gevraagd hier
over voorafgaand aan of na afloop van de volgende
raadsvergadering een bijeenkomst van het senioren
convent te beleggen en daarmee niet te lang te wach
ten. Die vraag stelde ik namens de drie door mij ge
noemde fracties.) Of het nu al zo vlug moet, in ieder
geval gebeurt het binnen afzienbare tijd. Die afspraak
is gemaakt en die kom ik ook na.
De heer De Vries: Ik kan me best voorstellen, dat de
hele machinerie van de commissies en raden een be
lasting betekent voor het apparaat. Als zodanig zou ik
op dit moment het verlangen ten aanzien van de ter-
inzagelegging wel willen laten vallen omdat U stelt,
dat de leden van de Raad desgevraagd de stukken ter-
beschikking kunnen krijgen. Mijn gevoelens van twijfel
blijven bestaan ten aanzien van het tableau. Wordt dat
nu per drie weken opgezet of van dag tot dag? (De
Voorzitter: Dat tableau wordt van dag tot dag bij
gewerkt. Zodra er een vergadering wordt vastgesteld
moet de secretaris van de betreffende commissie dat
direct aan de Bodekamer doorgeven; daar wordt er dan
voor gezorgd, dat het tableau wordt bijgewerkt.) Het
is dus van dag tot dag bij, maar op watvoor termijn
is dat. Het lijkt mij een beetje moeilijk om elke dag even
te gaan kijken welke commissievergaderingen er op
staan.
De Voorzitter: Dat is natuurlijk verschillend. Er
zijn enkele raadscommissies bijv. de Commissie
Ruimtelijke Ordening die een vergaderschema voor
een heel jaar vaststellen. Die data vindt U dus alle op
het tableau. Maar er zijn ook commissies die het an
ders doen. Dit is natuurlijk een experiment. In de prak
tijk zal moeten blijken of het werkt. Mocht het onvol
doende informatie geven aan de raadsleden dan zijn
wij zonder meer bereid om dit systeem verder te ver
volmaken. De opzet is U zo goed mogelijk te infor
meren. Ik dacht, dat U met die mededeling wel zult
kunnen instemmen. (De heer De Vries: Akkoord.)
De hear K.lomp: Ik wol it sa ienfaldich mooglik
halde en dêrom stel ik foar, dat, as de aginda's üt-
komme, ek ien eksimplaer nei de Boadekeamer giet en
dêr yn in mapke komt to lizzen. Allinne de aginda dus.
As immen dan stikken hawwe wol oer in bipaeld punt,
dan kin hy der om freegje.
De Foarsitter: Wy sille dat notearje.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
De Voorzitter schorst, om 21.00 uur, de vergadering
voor de koffiepauze.
De Voorzitter heropent, om 21.20 uur, de vergadering.
Punt 13 (bijlage no. 173).
De heer Meijerhof: Het agendapunt dat nu aan de
orde is, roept bij mij nog wel enkele vragen op; andere
vragen komen weer boven water. Het is al weer een
tijdje geleden, dat we dit onderwerp in de Raad hebben
behandeld.
Wat mij bevreemdt, is, dat wij hier besluiten een deel
van een administratie die al geautomatiseerd is, over
te brengen. Afgaande op de opsomming welke we in de
brief van de rapporteurs hebben gezien bij de begro
tingsbehandeling 1972, bleek er nog een hele waslijst
te zijn van onderdelen die nog geautomatiseerd moeten
worden. Mijn vraag is dan ook: Wat is de reden, dat
deze salarisadministratie die reeds geautomatiseerd is,
nu naar een andere computerinstallatie wordt overge
bracht? Een aansluitende vraag is: Wat zijn de finan
ciële consequenties van de voorgestelde wijziging?
Gelet op de verouderde, beperkte installatie die op
het ogenblik in Groningen aanwezig is en het voor
nemen om een nieuwe installatie te gaan aanschaffen,
zou ik graag willen weten of het binnenkort misschien
noodzakelijk is deze salarisadministratie, die nu om
gezet wordt in een ander programma, weer om te
zetten als er een nieuwe installatie komt.
De nieuwe installatie brengt mij meteen op de werk
wijze van de stuurgroep. Misschien kunt U wat inlich
tingen verschaffen over a. de contacten die deze stuur
groep heeft met de andere centra wat betreft de ont
wikkeling van de programma's, en b. wat de prioritei
tenbepaling is van deze stuurgroep; gebeurt dit door
onderzoeken bij de diverse gemeenten? Het gaat er
dus om: Bij welke programma's hebben de gemeenten
het meeste belang? Wat heeft de grootste urgentie?
Dit brengt mij ook op de vraag: Is er reeds besloten
welke computerinstallatie wordt aangeschaft Daar
mee kom ik op een artikel, dat 7 april j.l. in de Leeu
warder Courant heeft gestaan; het was het hoofdartikel
waar boven stond: ,,In de CEVAN-boot." In dit kri
tische artikel komen een aantal kriebelende vragen
naar voren; zo wordt het genoemd. Uw College zal
uiteraard kennis hebben genomen van dit artikel en
mijn vraag isBent U in staat om die kriebels weg te
nemen, waar het gaat om de schijnbare relatie tussen
CEVAN en IBM. Ik citeer uit het artikel: „Het dage
lijks bestuur stelt voor het CEVAN te huisvesten in het
vrijkomende IBM-gebouw aan de Westerhaven in Gro
ningen. De jaarlijkse huurprijs wordt f 175.000,Het
zal uiteraard de bedoeling zijn straks de grote compu
ter ook van de IBM te betrekken, waardoor een paar
vragen gaan kriebelen. Waarom gaat de IBM uit Gro
ningen weg en was al ten tijde van het stichten van
dit gebouw te voorzien, dat het gemeentelijk computer
centrum tot een CEVAN zou uitgroeien, dat eerlang
uit de Oude Boteringestraat zou moeten verkassen. Het
riante IBM-gebouw werd pas in februari 1970 opgele
verd." Een vraag die bij mij naar voren komt. is: Is
de informatie die in dit artikel wordt verstrekt wel
juist waar het gaat om het volgende en nu citeer ik
weer: „De apparatuur gaat over tegen de boekwaarde.
Voorts koopt het CEVAN; ontwikkelde computerpro
gramma's, totale kosten f283.000, - Ik dacht, dat
het in het algemeen zo was, dat men geen computer
installatie koopt maar in huur gebruikt. Als deze ge
dachte juist is, klopt dan datgene wat in dit artikel
van) 7 april j.l. in de L.C. staat?
De heer De Jong (weth.): Ik weet niet of het mij
zal lukken vlot een antwoord te geven op alle vragen
die de heer Meijerhof heeft gesteld.
In de eerste plaats vraagt hij hoe het komt, dat
wordt voorgesteld een administratie die al geautomati
seerd is bij het CEVAN onder te brengen. Dit gebeurt
omdat deze salarisadministratie die nu bij de CEA is
ondergebracht, dan in de gemeentelijke sfeer komt. Op
landelijk niveau is men al geruime tijd bezig m.n.
in midden-Nederland een systeem te ontwikkelen, dat
specifiek op de gemeentelijke situaties ingesteld is, dat
meer informaties verschaft dan bij de CEA het geval is.
Dat heeft het voordeel, dat wij kwalitatief betere infor
maties en bovendien meer statistische gegevens
krijgen. Gelet op het aantal gemeenten, dat bij het
CEVAN is aangesloten Groningen is per 1 januaii
1972 met de salarisadministratie bij het CEVAN aan
gesloten lijkt het ons, dat wij zowel kwalitatief als
wat de service betreft een duidelijke verbetering krij
gen. Daar komt nog bij, dat, als wij op bepaalde syste
men willen overschakelen, wij dat het beste zo veel
mogelijk gezamenlijk kunnen doen als gemeenten. De
dingen die nog op het programma staan, komen gelei
delijk aan ook wel aan de orde. Er zijn al een aantal
administraties geautomatiseerd; ik denk bijv. aan de
G.S.D. wat betreft de uitvoering van de Algemene Bij
standswet en de Wet Werkloosheidsvoorziening; met
de salarisadministratie van de D.S.W. zijn we ook al
bezig. Het nu voorgestelde is dus niet het eerste. Het
meest essentiële is, dat, als wij gezamenlijk een systeem
opzetten, we ook gezamenlijk op dat systeem moeten
overgaan. Dit is dus welbewust zo gekozen. Wat de
financiële consequenties betreft het volgende. Het voor
stel komt nu in de Raad omdat volgens het contract
met de CEA wij een bepaalde opzegtermijn in acht
moeten nemen en dus pas per 1 januari 1973 tot over
schakeling kunnen overgaan.
ïi
De financiële kosten zijn op jaarbasis voor 1973 on
geveer f5.000,hoger dan bij de CEA, maar daar
voor krijgen we kwalitatief beter materiaal en meer
service. De kosten bij de CEA zijn nu f 35.000,maar
die zouden waarschijnlijk volgend jaar ook hoger zijn.
Wat dat betreft, is het voor ons wel aantrekkelijk en
aannemelijk. Dit jaar moeten we f 2.000,betalen
voor inbreng en voorbereiding, maar de salarisadminis
tratie wordt pas per 1 januari 1973 overgebracht.
Het CEVAN heeft de computerinstallatie destijds
over kunnen nemen van de gemeente Groningen. Daar
om is Groningen ook als vestigingsplaats gekozen. In
het artikel in de Leeuwarder Courant, waar de heer
Meijerhof op doelde, wordt nadrukkelijk gevraagd
Waarom nu weer Groningen? Ik dacht, dat het wel
begrijpelijk was waarom Groningen gekozen is. De
automatisering is in de provincie Groningen beter aan
geslagen dan in Friesland. In de provincie Groningen
zijn zoveel gemeenten bij het CEVAN aangesloten,
dat de automatisering 91% van de bevolking betreft.
In Friesland is dat percentage 63, in Drente 84.
Friesland ligt dus het laagste. Het lijkt mij daarom
begrijpelijk, dat Groningen als vestigingsplaats geko
zen is. Bovendien heeft de gemeente Groningen haar
eigen apparatuur in het CEVAN ingebracht. Gemak
kelijker had het CEVAN toch die apparatuur niet kun
nen krijgen. Dat wil ik toch wel even opmerken i.v.m.
de indruk die het betreffende artikel wekt.
Het is niet de bedoeling, dat de salarisadministratie
nog eens omgezet zal worden. Dat wij het programma
van midden-rNederland kunnen overnemen, betekent o.i.
een sprong vooruit. Dit programma is specifiek op de
gemeenten afgestemd en op landelijk niveau ontwik
keld met inspraak van de gemeenten; Groningen heeft
er goede ervaringen mee opgedaan.
Nu iets over de werkwijze van de stuurgroep. Er
zijn op het ogenblik, meen ik, 7 stuurgroepen werk
zaam; wij zijn in 6 daarvan vertegenwoordigd en heb
ben daarin inspraak, ook wat het samenstellen van de
programma's betreft. Wij kunnen inbreng leveren op
dusdanige manier, dat wij echt wel het gevoel hebben,
dat dit, nu het een beetje van de grond begint te ko
men, een aantrekkelijke kant heeft.
Over de programma's heeft U al het een en ander
kunnen lezen. Er staat heel wat op stapel. Ik heb U
zo pas al gezegd waar wij al mee bezig zijn, wat on
der handen is. In voorbereiding zijn bij het CEVAN
bijv. de afd. Bevolking, het Gasbedrijf, Openbare Wer
ken, Belasting onroerend goed, Huuradministratie Wo
ningbedrijf. Verder wordt er steeds gewerkt aan het
aanpassen van de bestaande systemen; er moet voort
durend aandacht besteed worden aan aanpassen en
bijsturen. Wij hebben de indruk, dat de toegepaste
werkwijze duidelijk aan de eisen die we er aan moeten
stellen, voldoet. Wij hebben goede contacten met het
CEVAN.
Het CEVAN werkt met de computer van de ge
meente Groningen; dit op de vraag van de heer Meijer
hof naar de installatie.
In de L.C. wordt de vraag gesteld of wij in de
CEVAN-boot zitten. Ja, min of meer wel. Maar wij
hebben niet het idee, dat dat betekent, dat we in fi
guurlijke zin in de boot genomen worden; wij zijn
meegegaan met een stuk ontwikkeling. Willen we de
tred van de ontwikkeling, ook wat de automatisering
betreft, bijhouden, dan moeten we aan het CEVAN
meedoen. Als wij meedoen kunnen we zelf de gang
van zaken mee bepalen. Wij willen de automatisering
graag in gemeentelijke kring regelen, wij willen het
liefst zo doen, dat we op landelijk niveau als gemeen
ten zo veel mogelijk daarin meespelen. En wat dat be
treft zitten we, dacht ik, in de goede hoek. Die krie
belige vragen van de kant van de L.C. hadden, dacht
ik, voor een deel betrekking op het feit, dat het com
putercentrum in Groningen ondergebracht was en
daarop ben ik al ingegaan. Natuurlijk hadden wij ook
liever Leeuwarden als vestigingsplaats gehad, maar
als ik zie naar de door mij genoemde percentages m.b.t.
het aantal aangeslotenen en de door Groningen inge
brachte computers (Groningen had al computers voor
de Universiteit, de Gasunie enz.), dan vind ik de ge
dane keuze reëel. Groningen is waarschijnlijk voor de
3 noordelijke provincies ook het meest centrale punt.
De IBM vertrekt uit Groningen, maar dat heeft niets
te maken met de ontwikkeling van het CEVAN. Het ge
bouw waarin de IBM gevestigd is, is eigendom van
net pensioenfonds van de K.L.M. Toen in februari 1972
bekend werd, dat dit gebouw ontruimd zou worden,
heeft men als de drommel getracht dit gebouw te
huren en dat is gelukt. De voorwaarden zijn zodanig,
dat het niet geschikter zou kunnen. Het is een toe
vallige omstandighed waar wij alleen maar profijt van
nebben. Wij hadden er alleen maar belang bij zo spoe
dig mogelijk tot een overeenkomst te komen. De vraag
zou kunnen opkomen of er misschien een spelletje ge
speeld is. (Ik wil niet zeggen, dat dat hier gesugge
reerd is, maar de vraag zou kunnen opkomen.) Dat is
bepaald niet het geval geweest. Het CEVAN heeft het
idee gehad, dat het het beste was hier zo snel moge
lijk in te stappen om daarmede zijn belangen zo goed
mogelijk veilig te stellen.
JNa de aanvankelijke kinderziekten die een derge
lijke zaak altijd heeft in het begin kinderziekten in
die zin, dat men eerst een beetje op gang moet ko
men; de voorbereidingstijd is nogal lang zijn wij
nu o.i. op de goede weg. Wij kimnen in deze tijd niet
buiten de automatisering en wij hebben een duidelijke
inbreng in het CEVAN. Wij hebben gemeend dit voor
stel te moeten doen omdat wat dit onderdeel betreft,
de programmering nu klaar is; het levert ons kwali
tatief betere gegevens en meer service op.
De heer Meijerhof: Een kleine verduidelijking. De
Wethouder heeft gezegd, dat de gemeente Leeuwarden
in 6 van de 7 stuurgroepen zit. Maar het ging mij om
de contacten tussen de stuurgroepen van de diverse
centra in Nederland. Het zou te gek zijn, dat, als in
midden- of zuid-Nederland bepaalde programma's ont
wikkeld worden, wij daar ook tijd aan besteden. Daar
sloeg mijn vraag op. Hoe is het contact tussen die
stuurgroepen; laat ik het maar hoofdstuurgroepen noe
men, want uit het antwoord van de Wethouder begrijp
ik, dat er, wat het CEVAN betreft, diverse stuurgroe
pen zijn.
Dan nog iets over de aanschaf van een nieuwe com
puter. Ik geloof, dat de Wethouder mijn vraag verkeerd
begrepen heeft. Hij antwoordt, dat het CEVAN de IBM-
apparatuur van Groningen heeft overgenomen. Maar
bij de begrotingsbehandeling is, dacht ik, al gezegd, dat
de computer van Groningen bij lange na niet voldoende
is om alle administraties die men wil automatiseren, te
verwerken en dat er een nieuwe installatie zal moeten
komen; de levertijd is 1 a iy2 jaar. Mijn vraag was:
Watvoor soort computer wordt dit nu? (Ik bedoel
die computer met een levertijd van 1 a iy2 jaar.) Ik
geloof, dat dit ook de vraag van de heer E. van de
Leeuwarder Courant was.
Dan nog een punt waarvan de beantwoording mij
nog niet duidelijk was, n.l. de apparatuur van de ge
meente Groningen. De IBM-computer is in handen van
het CEVA^N overgegaan. Volgens de L.C. zou die com
puter eigendom van de gemeente zijn geweest en zou
hij samen met de ontwikkelde programma's aan het
CEVAN worden verkocht voor f 283.000,Ik dacht,
dat vooral bij de IBM dergelijke machines niet ver
kocht worden maar in huur worden afgestaan. Daar
om vraag ik nogmaals of de L.C. op dit punt mis is.
Is de computer werkelijk eigendom van het CEVAN
of moest er f 283.000,betaald worden alleen voor de
ontwikkelde programma's
De heer De Jong (weth.): Ik heb even overleg ge
pleegd met de Gemeentesecretaris omdat hij namens
onze Gemeente in het stichtingsbestuur zit en als se
cretaris van dat stichtingsbestuur ten nauwste bij deze
zaak betrokken is. (De Voorzitter: Het is een ge
meenschappelijke regeling en geen stichting.)
De stuurgroepen waarover ik in eerste instantie heb
gesproken, zijn stuurgroepen van het CEVAN; zij zijn
gevormd in verband met de activiteiten die ik straks al
heb genoemd. Leeuwarden heeft daar dus een inbreng
in. Landelijk is er uiteraard ook wel contact; er is bijv.
contact over de nu aan de orde zijnde salarisadministra
tie ontstaan in verband met een programma, dat in
midden-Nederland ontwikkeld is, daar al draait en nu
ook voor noord-Nederland gebruikt zal worden.
Hoe het precies met de computer van Groningen zit
en met het bedrag van f 283.000,kan de Secretaris
misschien beter uitleggen.