4 ten: Als de brug er straks toch moet komen ik heb persoonlijk de indruk, dat de Raad er prijs op stelt, dat de brug er komt wie moet dat dan betalen? Dan heb ik nog een tweede punt. Ik ben even over de brug gegaan die over de Wirdumervaart ligt. Die brug naast Rapenburg staat ook op de prent die bij dit plan hoort. Het is een leuk bruggetje, maar ik heb geconstateerd, dat wij het schromelijk verwaarlozen. De onderbouw lijkt mij nog wel vrij gaaf, maar de leuningen zijn half verrot; die zijn misschien in 7 of 8 jaar niet geverfd. De leuningen zullen so wie so moe ten worden vernieuwd. Dat bruggetje ligt in het loop pad, dat straks bij het huis van één Uwer voorgan gers, mijnheer de Voorzitter, langs loopt en dat pad zal een leuk ommetje worden, ook voor de mensen die daar wonen. Dat bruggetje kan, dacht ik, heel goed gehandhaafd blijven. Zoals ik al zei, de onder bouw lijkt nog behoorlijk gaaf. Het is m.i. wel dien stig, dat wij iets doen voordat dat bruggetje verder aftakelt. Het pad bij het bruggetje is een grote wildernis. Ik wil graag even iets van de Wethouder weten. De kos ten van het aan te leggen wandelpad zullen toch moe ten drukken op dit bestemmingsplan? Dat lijkt mij voor de hand liggend. Nu zijn er al een groot aantal bungalows en eengezinshuizen gebouwd in die hoek; de gelden voor die grond hebben wij dus reeds binnen. Het lijkt mij dan ook zaak, dat we nu zo zachtjes-aan dat wandelpad maar eens gaan aanleggen. Er staan (ik dwaal wat af, maar ik hoop, dat U mij dat niet kwalijk zult nemen) in het tracé van het pad een paar oude iepebomen. Die staan daar ciood te gaan. Die bomen wil ik mèt het bruggetje in de aandacht van onze dienst aanbevelen. Dan wil ik toch nog iets zeggen over de situering van de flats in dit bestemmingsplan. Wij hebben na tuurlijk al heel erg vaak over dit plan gesproken en op het laatst heb je er eigenlijk geen „puf" meer in er nog eens over te beginnen. Wij hebben dit plan in al zijn uitwerkingen en facetten begeleid in de Com missie Ruimtelijke Ordening. Enfin, we weten het al lemaal wel, dit plan is vreselijk vaak gewijzigd. Nu eindelijk is het hier bij ons op tafel en dat is maar een geluk ook. En nu zou je kunnen zeggen de heer Van der Veen redeneerde eigenlijk ook al in die geest Het moet een keer klaar, vooruit maar. Maar, ik begin er toch maar weer aan. Ik vind de situering van die flats in dit plan toch niet erg ge lukkig. Dat geldt eigenlijk voor twee flats; die zou ik er speciaal uit willen halen: le de flat die bij het Van Harinxmakanaal in een groengebiedje is gepland. Ik vind dat nog de ergste niet. Ik geloof, dat we daar nog wel overheen zouden kunnen stappen (niet over de flat, maar over de si tuering dan), maar de situering is niet fraai; 2e de flat die aan de Weideflora is gepland bij de patiowoningen. De situering van deze flat vind ik be paald ongunstig. Ik geloof, dat we er verstandig aan zouden doen die flat daar niet te bouwen. Dat ding past daar niet. Het is een gebied van eengezinswonin gen waar één zo'n kubus uit komt schieten. Ik zie geen aanleiding, dat dat ding daar nu juist zou moe ten staan. Het benadeelt de privacy van de woningen er omheen. Dat doet die andere flat die ik noemde ook wel, maar niet in die mate als deze. (De heer Tiekstra (weth.): Maar waar moet die flat dan wel komen, mijnheer Hei dinga?) Nergens; dat ding moet er uit. Er blijven altijd wensen over. Wij willen het altijd wel mooier en beter doen en het kan ook mooier en beter, maar we worden ook door de economie van een plan wel eens gedwongen in een bepaalde richting die we eigenlijk liever niet uit willen. Maar als geheel acht ik dit toch nog wel aanvaardbaar. Ik geloof wel, dat het een goede wijk kan worden. De heer Van der Wal: Allereerst wil ik opmerken, dat wij veel waardering hebben voor de uitgangspun ten en de doelstellingen van dit bestemmingsplan. Ook de behandeling van her autoverkeer in dit plan spreekt ons erg aan; de heer Van der Veen is daar al uitvoerig op ingegaan. Vooral de nadruk die de ontwerpers leg gen op de herkenbaarheid en de leefbaarheid van de wijk, juichen wij toe, want daaraan heeft het in nieuw bouwwijken van Leeuwarden wel eens ontbroken; niet alleen daar trouwens. Men tracht die herkenbaarheid o.a. te bereiken door waar twee hoofdstructuren elkaar kruisen dit duidelijk te accentueren; bijv. waar de hoofdontsluitingsweg en de watersingel elkaar kruisen, wil men dit visueel duidelijk maken d.m.v. die brug (inmiddels een beruchte brug). Dit klopt ook helemaal met de doelstellingen voor deze wijk, waar wordt ge sproken over herkenbaarheid en leefbaarheid. Ook de Commissie ex art. 8 of de commissie ad hoe (zoals de heer Van der Veen zegt) hecht veel waarde aan deze brug. Ondertussen is de hoofdontsluitingsweg al aan gelegd. In plaats van de brug heeft men een onzichtbare duiker gelegd. Die ligt daar inderdaad. (De heer Hei dinga: Heeft U hem gezien?) Nee, ik ben naar een keetje gegaan en daar was toevallig een opzichter van Openbare Werken. Die zei: Ja, er ligt een duiker van 75 cm dik(De heer Tiekstra (weth.): Diep!) Ja, goed. (De heer R. F. van der Veen: Voor gemeente opzichters een vrij normale maat, dacht ik.) (Gelach) Ik zou de Wethouder willen vragen of de aanleg van de brug in de planning voor het uitbreidingsplan voor komt, en zo ja, wanneer die brug dan wordt aange legd? Ik wil ook graag weten of de aanlegkosten in de grondprijscalculatie zijn opgenomen. Dan nog iets over de koppeling van deze wijk aan de binnenstad. In de toelichting van het bestemmings plan wordt gesproken over de slechte verbinding met de binnenstad en dan in het bijzonder voor voetgan gers- en fietsverkeer. Is er in dit verband wel eens gesproken over een voetgangers- en fietstunnel onder de Aldlansdyk door, aansluitend op de Badweg? Ik heb gehoord, dat het zuidelijk gedeelte van de wijk met klinkers wordt bestraat en dat het noordelijk gedeelte wordt geasfalteerd. Als dit juist is, wat is hiervan dan de reden? Het lijkt mij juister, dat de hele wijk op de hoofdontsluitingsweg na; die ligt er al met klinkers wordt bestraat. Dat zou kunnen meehelpen het autoverkeer wat af te remmen. De hear Singelsma: Ik kin it mysels maklik meitsjc nei alle lof en wurdearring dy't oer dit plan al ütsprut- sen is. Ik kin wol sizze, dat it yn wêzen fansels foar in Ont werper wol hwat in heikerwei is, as hy sjocht, dat de boartlike eleminten dy't der yn sa'n plan binne stik foar stik eins fordwine moatte, eliminearre wurde; de wetterpartijen, de brechjes ensfh., dy't krekt it wol- wêzen, de aerdichheit fan sa'n plan ütmeitsje, de lyts- skealige eleminten(De hear Tiekstra (weth.): Hwer stiet, dat der gjin wetterpartijen komme?) Ik bin nou efkes oan it wurd. (De hear Tiekstra (weth.): Mar ik mei wol efkes ynterrumpearje As Jo ütpraet binne, wol ik graech fierder gean. (De Foarsitter: Dc hear Singelsma hat it wurd.) Dat tocht ik ek. (Laitsjen) Der binne guon dy't miene, dat hja altiten it wurd hawwe moatte. Ik wie dus oan it wurd en ik sei, dat it eins foar in üntwerper wol hwat in fortrietlike boel is as hyltiten op groun fan de ekonomy bipaelde eleminten üt it plan fordwine moatte. Sapas is der praet oer de üntslutingswei. It ,,racc- baen-syndroom", de goarre dy't wy yn Ljouwert hawwe en dy't wy ek yn it Bilgaerd ta utering kommen sjog- ge, komt hjir ek wer op 'e proppen. Der moatte brede üntslutingsdiken komme fan 9 m; as der in pear bak- fytsen oan 'e kant steane moatte twa bussen inoar ek noch foarby kinne. Ik fyn dat net nedich. Ik bin it mei de hear Van der Veen iens, wy moatte mear ta op hwat smellere wegen en mear fan soksoarte dingen. (De hear Ten Brug (weth.): De smelle wei.) Just, dat kinne Jo as dolearend man(Laitsjen) (De hear Ten Brug (weth.): Né.) O, bin ik wer mis, nou goed. Jo kinne it yn elts gefal wol meifiele. Nou noch hwat oer de forneamde brêge. Ik tocht, krekt as de hear Heidinga, dat de keaper fan dit hiele objekt soargje moast foar de brêge. Ik haw ek al sjoen, dat der in düker leit. Ik haw bigrepen, dat de lju dy't dat plan ütfiere, dy brêge net bitelje wolle. Men soe der fansels noch in greatere düker lizze kinne, fan miskien in pear kear sa great. De dyk moast dan in bytsje omheech en dan üntstiet der in optysk cffekt; dan hat it dochs noch hwat fan in brêge. ïk wit net 5 oft dat kin. Yn elts gefal hie ik yn de Kommisje Romt- like Oardering üt de wurden fan de Wethalder eins hast preaun: dy dyk leit der nou wol, mar och, it is mar in lyts kunstke en hakje in stik üt it asfalt wei, en dan komt der wol in brêge. Ik wit net oft ik dat goed bigrepen haw. (De hear Tiekstra (weth.): De ekse- gese kloppet net hielendal.) Dat wie myn sterkste punt miskien net. (Laitsjen) Mar dat komt dan fansels, trochdat de wurden fan de Wethalder hwat dizenich wiene. De hear Van der Wal is wiidweidich op dy brêge yngien en ik wie yn it folste fortrouwen: dy brêge komt der wol. Nou haw ik bigrepen, dat wy it seis bitelje moatte as wy de brêge hawwe wolle; dc kcapers fan it plan dogge dat yn elts gefal net. Dêrmei for- dwynt in aerdich en boartlik elemint üt dit plan. Mar ik wol de grime dy't wol yn my opkomt, efkes foar my halde. Ik wachtsje it antwurd fan de Wethalder earst ris óf. Hy kin miskien krekt fortelle hoe't dc saek ynelkoar sit. Ik soe sizze: Lit ik dêr mar efkes op wachtsje. De hear Tiekstra (weth.): Hwannear't ik dc léste wurden fan de hear Singelsma mei bitrekking- ta it bi- stimmingsplan Aldlan-west as in opdracht ütlizze soe, en ik soe dan binammen bigjinne mei nochris oer to eidzjen alles hwat sa foar en nei yn dizze seal en op oare plakken büten dizze seal oer de üntjowing fan Aldlan-west sein is, dan hie ik aerdich mear tiid ne dich as ik foarnimmens bin to brüken. Men weet, dat wij bij de ontwikkeling van dit be stemmingsplan, omdat wij de woningbouw vooruit moesten en wilden helpen, op een aantal beslissingen vooruit zijn gelopen. Dat zijn beslissingen die de Raad heeft genomen. Eén van die beslissingen is geweest de aanleg van de hoofdontsluiting zoals die er nu ligt. Ook hebben wij één- en andermaal de transacties met hun eigen financiële voorwaarden met de exploitanten, in het bijzonder die van het zuidelijk gebied, hier in de Raad gehad. Op dit ogenblik in het midden latende of wij nog in staat zouden zijn in die onderhandelingen meer kosten in het plan te brengen dan toen overeen is gekomen, moet ik alleen maar zeggen, dat de finan ciële ruimte die ons geboden werd voor de realisering van die transacties, betrekking had op een vrij groot pakket particuliere woningen, duidelijk ook in het ka der van wat de betreffende opdrachtgever in dat ge bied nog haalbaar, eventueel acceptabel achtte i.v.m. zijn bouwprijzen resp. grondprijzen. Ik dacht, dat ook de Raad aan deze beslissing m.b.t. deze groep belang hebbenden toch vrij sterk gebonden is. Ik zeg nadrukkelijk, dat op dit moment aan deze transacties ten grondslag liggen de kosten zoals die gemaakt zijn plus de kosten die binnen het gebied nog gemaakt moeten worden. Dat bitsjut wol en dan kom ik by de hear Singelsma dat de wetterpar tijen der yn sitte en der yn bliuwe. Dat bitsjut ek, dat de forbining dy't yn it südlik gebiet fan it plan leit en dan kom ik bij de heer Heidinga inderdaad, zoals op de plantekening staat aangegeven, een vaste ver binding is. De heer Heidinga bedoelde vermoedelijk het stuk weg in het zuidelijk plangebied tussen de waterpartijen. De waterpartijen liggen daar aan weers zijden van de weg; uiteraard is er een doorstromings mogelijkheid onder de weg aangebracht. Voor wat de financiële consequenties betreft, zal vermoedelijk het „wegpoetsen" van de flat, zoals de heer Heidinga wilde, wel een moeilijk element worden in het kader van de transacties met de beleggers en bouwers. Als in deze plan-opzet de opbrengst van deze flat een zeer duidelijke rol speelt, dan is het, dacht ik, bijzonder moeilijk te verantwoorden deze flat uit het plan te halen; het is nog de vraag of het mogelijk is een betere situering voor deze flat te vinden. Als er een andere plaats voor deze flat gevonden had moeten worden, was het beter geweest, dat daar eerder een opmerking over was gemaakt. Dit is de laatste gele genheid om die opmerking te maken; dat snap ik ook wel. Ik geloof, dat er best over de situering gesproken zou kunnen worden, maar daarbij moet het heel dui delijk zijn, dat de bebouwingsdichtheid door de aan wezigheid van flats mede bepaald wordt. Dan iets over de overige bruggetjes binnen het plan gebied. Ik heb er geen bezwaar tegen bruggetjes die in de plan-tekening zijn te maken, eventueel in het plan op te nemen. Ik moet er wel bij zeggen, dat welbewust in de hoofdontsluitingsweg de brug op de tekening is blijven staan om de mogelijkheid open te houden deze wel te maken, zodra duidelijk is, dat in de realisering van dit plan het ook inderdaad finan cieel gezien mogelijk zou zijn om met de middelen die het plan oplevert, de brug te bouwen. De mogelijkheid is dus in het plan gereserveerd. Daarover zijn de tech nici het samen eens. Daar hoeft verder m.i. geen pro bleem van gemaakt te worden. Alleen zal moeten blij ken, of het er in zit. Vandaar, dat op het ogenblik de ontwikkeling nog moet worden afgewacht. Was de brug niet in het plan geprojecteerd, dan zou ze ook niet gemaakt kunnen worden. Nu is die er wel in geprojecteerd. (De hear Miedema: Op papier.) Dat is fansels wol it earste hwat der bart, nou? Hwat jo wolle moatte jo earst op papier sette. It is net genöch, dat de Wethalder it seit. Hoewel, er is een aantal raads leden dat graag bepaalde uitspraken van de Wethou der wil horen en bepaalde toezeggingen van hem wil hebben. Ik moet wel nadrukkelijk zeggen, dat je aan toezeggingen van de Wethouder alleen niet zo bar veel hebt, tenzij het een toezegging is bepaalde zaken in de overwegingen te betrekken. Aan het adres van mevr. Brandenburg zeg ik, dat in de kavelprijzen bij de huidige financiële opzet van dit plan de aanlegkosten van de brug niet zijn opge nomen. Als blijkt, dat de financiële ruimte wel aan wezig is, zou de brug gemaakt kunnen worden. Dan heeft de heer Van der Veen gevraagd wat de zin is van het vaststellen van dit plan door de Raad. Het raadsbesluit is natuurlijk alleen maar een pu bliekrechtelijke fundering van alles wat wij tot op he den in dit gebied al gedaan hebben, resp. van de ver schillende besluiten die de Raad m.b.t. de woningbouw in dit gebied reeds genomen heeft. Ik denk daarbij ook aan de woningbouw in het noordelijk gedeelte van dit plan. Het is, dacht ik, voor de heer Van der Veen een vertrouwde gang van zaken, dat er pas tijdens de realisering een definitief en gedetailleerd bestemmings plan komt. Ik herhaal echter met grote nadruk deze Raad weet het ook wel dat wij heel hard aan allerhande zaken moeten trekken om allereerst de wo ningbouw veilig te kunnen stellen. En in dat opzicht doet zich vaak de situatie voor ook nu nog dat de vaststelling van het bestemmingsplan er achteraan hobbelt. Dat is zo geweest met Lekkumerend-oost; dat heeft zich ook hoewel we daarvoor een vlek- kenplan hebben afgespeeld m.b.t. het Westeinde. Dit speelt dus ook voor dit gebied. Zolang wij niet in de situatie zijn gekomen, dat er rustig een voorberei ding en planvaststelling vooraf kan gaan aan de rea lisering van een plan, moeten we genoegen nemen met de situatie, dat in feite de beslissing van de Raad over een bestemmingsplan voor een groot deel niet meer is dan een formele aangelegenheid. Dan heeft de heer Van der Veen gemist het advies van de Raad voor de Volkshuisvesting. Eigenlijk past dat in deze hele situatie. Ik meen, dat eind 1970 over een eerder plan voor Aldlan-west al advies is uitge bracht door de Raad voor de Volkshuisvesting. Na dien is het plan de molen ingegaan en allerhande over leg gepasseerd. Dat staat allemaal in de stukken. Het plan dat nu voor ons ligt is het eindresultaat van al dat overleg. Het leek niet noodzakelijk om opnieuw het advies van de Raad voor de Volkshuisvesting te vra gen; bovendien zijn al een groot aantal wezenlijke elementen van het toenmalige advies van die raad opgenomen in het plan. Dat betekent dus, dat het ad vies van die raad inderdaad wel in dit definitieve plan gefunctioneerd heeft. De heer Van der Veen vraagt zich af, of de aange houden parkeercapaciteit wel voldoende zal zijn. Op dit ogenblik ligt de norm, voor dit plan aangehouden, hoger dan die welke in Leeuwarden tot op heden werd gehanteerd. We moeten goed bedenken, dat elke extra parkeerplaats alleen maar meer kosten veroorzaakt en nu meer kosten maken zonder die duidelijk te kunnen motiveren met de beschikbaar zijnde statistische ge gevens, is een zaak die m.i. op dit ogenblik niet ver antwoord is, rekening houdende vooral met wat door verschillende gegadigden en in het bijzonder door de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Orde ning geaccepteerd wordt aan grondkosten. Dat is al-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1972 | | pagina 3