10
stijgen dan nu het geval is, n.l. voor het georganiseer
de sportleven van f 0,70 naar f 2,50, een stijging met
ruim 250%. Voor verenigingen met veel gebruiksuren,
ik denk m.n. aan de gymnastiekverenigingen, betekent
dit een aardige lastenverzwaring die plotseling op hun
af komt. Willen we deze bezwaren nu zo zwaar laten
wegen, dat we de pool-vorming op deze basis afwij
zen, dan is er nog een heel ander punt dat m.i. in de
overwegingen moet worden betrokken, n.l. de normen
welke het Rijk stelt aan de eigen heffingen van de
gemeenten in het kader van de aanvullende bijdragen.
Essentieel in de tariefstelling om budgettair sluitend te
blijven is de f6,Mijn vraag is: In hoeverre zijn de
niet-gemeentelijke instellingen genoodzaakt f 6,in re
kening te brengen en wat zijn de consequenties indien
men een tarief vraagt lager dan f 6,
Een andere vraag die ik aan het College zou willen
stellen, is: Hoe groot is de animo van de schoolbestu
ren om aan de pool-vorming deel te nemen, in con-
creto: hoeveel lokalen zullen buiten de pool-vorming
blijven en waarom?
De heer Van Haaren: Evenals mijnheer Meijerhof
had mijn fractie zo op het eerste gezicht bepaald be
zwaren tegen deze toch wel grote verhoging van de
tarieven. Als je dan gaat kijken in de raadsbrief wat
de argumentatie is, dan zeg je bij nader inzien: Wij
kunnen hier toch wel in meegaan. Want, wat is er n.l.
aan de hand? De Regering die we nu hebben, houdt
uitverkoop van allerlei vormen van hulp en steun aan
organisaties met sociale, sportieve en culturele doel
einden die zonder die steun niet kunnen bestaan. Het
opschroeven van het tarief voor het gebruik van gym
nastieklokalen tot f 6,per uur is één van de vele
anti-sociale maatregelen van deze. God zij dank op
zijn laatste benen lopende, Regering. (De heer Rijpma:
Deze tarieven zijn al vijf jaar oud, hoor!) O, zijn ze al
vijf jaar oud? Nou, ze zijn toch van deze Regering.
Ik dacht, dat deze tarieven de laatste tijd waren op
geschroefd; ik hoor nu, dat dat al veel eerder is ge
beurd. Dat neemt niet weg, dat ze toch veel te hoog
zijn, als ik zie, dat het tarief nu f 6,— per uur is en
wij op een kostprijs komen van f 2,50. Dan is er vol
gens mij toch iets mis. Onze Gemeente heeft, zoals
het ook al bij de vorige begrotingsbehandeling duide
lijk uiteen gezet is, tot nu toe indirect subsidie ver
leend aan diverse verenigingen door voor het gebruik
van gymnastieklokalen een zeer lage vergoeding te
vragen die beneden de kostprijs lag. Thans wordt dit
subsidie ingetrokken door de lokalen tegen kostprijs
te gaan verhuren, doch deze maatregel leidt ertoe, dat
wij, als Gemeente, subsidie kunnen gaan geven aan die
verenigingen die het slachtoffer zijn geworden van
het systeem van f 6,wat blijkbaar al een oud sys
teem is. De motivering voor de verhoging van onze
eigen tarieven vind ik daarom bepaald acceptabel, hoe
wel ik in principe iedere verhoging van kosten in deze
sector met bijzonder veel reserve bekijk.
De heer Eijgelaar: Ik kan mij in grote lijnen wel
aansluiten bij wat de heer Meijerhof over dit punt heeft
gezegd. Het is jammer, dat de Gemeente niet eerder
de tarieven geleidelijk aan aangepast heeft; dan was
de sprong nu niet zo groot geworden. Nu het eenmaal
zo is, hebben wij ook eens bekeken, of er misschien nog
een mogelijkheid is om de zaak een beetje gemakke
lijker te maken, althans in de eerste tijd de zaak wat
te overbruggen. Mijn vraag is: Zou het ook mogelijk
zijn bijv. een gedeelte uit het Fonds amateur-topsport
een fonds dat nu niet wordt gebruikt; er wordt voor
de amateursport wel eens het een en ander uit gehaald,
misschien kan het hiervoor ook wel vrij te maken
om een eenmalige bijdrage te verlenen aan de sport
verenigingen door het subsidie van f 1,75 per lid te
verhogen zodat ze de eerste periode een beetje com
pensatie hebben voor de extra hoge kosten. Voor de
rest geloven wij, dat het toch wel een goed voorstel
is in die zin, dat nu een optimaal en veel beter gebruik
kan worden gemaakt van de lokaliteiten.
Misschien is het mogelijk, dat de Wethouder ook
nog eens iets gaat zeggen over de tarieven van de
sportterreinen. Wij zijn n.l. van mening, dat er eigen
lijk wel een zekere verhouding moet zijn tussen de
huur van de terreinen en de huur van de sportzalen;
het moet o.i. niet voor komen dat iemand die gebruik
maakt van een sportzaal, f 2,50 moet betalen en
iemand die gebruik maakt van een sportterrein, een
lager bedrag betaalt. Misschien zou hierdoor de ta
rifering ook nog enigszins kunnen worden herzien.
De heer Ten Brug (weth.): Ik zou alleen maar een
paar opmerkingen willen maken met betrekking tot
de argumenten die hebben geleid tot verandering van
de vergoedingsregeling voor de gymnastieklokalen. Dat
is hier in de Raad al een paar keer aan de orde ge
weest. Het is de Raad bekend, dat wij in feite aan ge
bruikers van gemeentelijke gymnastieklokalen een ver
sluierd subsidie gaven. Dat heeft zo zijn voorgeschie
denis gehad; je kunt er over twisten of het juist was
of niet, maar een groot aantal sportverenigingen hoeft
hiervan geprofiteerd. Er was nu een directe aanleiding
om van dat systeem van versluierd subsidie af te stap
pen. De gemeentelijke gymnastieklokalen waren n.l.
niet voldoende in aantal om al degenen die voor hun
sportdoeleinden gymnasieklokalen wilden gebruiken, op
te vangen. Zij moesten dan ook gebruik maken van
gymnastieklokalen van bijzondere schoolverenigingen.
Het is wel duidelijk, dat de bijzondere schoolverenigin
gen moeilijk aan de sportverenigingen een versluierd
subsidie zouden kunnen geven. Dat kunnen ze onmo
gelijk doen. (De heer Visser: Ze mogen het ook niet
doen.) Ze hebben alleen maar een schoolkas waaruit
alles betaald moet worden en de Gemeente heeft een
onderwijskas en gelukkig nog veel meer.
Het is wel duidelijk, dat de f 0,70 die wij in rekening
brachten, niet de totale kosten waren; het waren al
leen de variabele kosten. Het was dus niet een duide
lijke kosten-toerekening. Dus, afgezien van het hele
probleem van de bijzondere schoolverenigingen, zou er
wel een reden geweest zijn om te zeggen: dit moet
duidelijker geregeld worden; we moeten goed weten
wat we nu in feite aan subsidie geven, we moeten deze
twee posten scheiden. Die f 0,70 was destijds ongeveer
het bedrag van water, vuur en licht. De kosten werden
van rijkswege een aantal jaren geleden geacht f4,50
per lokaal per uur te zijn; het hing ook wat af van de
grootte van het lokaal. Op het moment zijn de kosten
van rijkswege bepaald op f6,—. In dat bedrag zit
geen subsidie; bij benadering zijn het wel de kosten
van een lokaal per uur.
Het is duidelijk, dat wij nu, gezien de moeilijkheden
voor de sportverenigingen, naar een ander systeem
moesten overstappen en dat wij ook moesten naar een
bedrag van f 6,De heer Meijerhof heeft gevraagd
wat er gebeurt als de niet-gemeentelijke instellingen
minder vragen dan f 6,U hebt al van de heer Vis
ser gehoord, dat de bijzondere schoolverenigingen niet
minder mogen vragen dan f6,Zouden die vereni
gingen het wat willen schikken, dan zouden zij zelf in
financiële moeilijkheden komen, want zij kunnen het
verschil tussen die f 6,en de huur die zij zouden
krijgen, niet betalen. Dat zou een bijzonder moeilijke
situatie worden. Die situatie heeft zich al voorgedaan
toen vorig jaar in Bilgaard te weinig lokaalruimte in
gemeentelijk bezit bleek te zijn.
De heer Meijerhof heeft ook nog even gesproken
over de pool-vorming. Nu zijn er verschillende manie
ren om tot pool-vorming te komen. Je kunt bijv. alle
gymnastieklokalen in één hand brengen; je kunt ook
de verdeling van de gymnastieklokalen (buiten de
schooluren) samen bespreken. Het laatste gebeurt op
het moment en het kan bij de financiële gelijktrekking
zoals nu wordt voorgesteld ook gemakkelijker dan
voorheen. Je doet niemand tekort als je de uren rede
lijk verdeelt over de lokalen; dat was vroeger wel het
geval. De schoolbesturen hadden vroeger graag zo
weinig mogelijk lessen buiten de schooluren, omdat
zij ook toen nog zaten op een bedrag dat lager was
dan de norm van f 4,50, resp. f 6,Nu het huurbe
drag voor alle lokalen gelijk is en alle gymnastiek
verenigingen hetzelfde bedrag aan subsidie krijgen,
kun je de gymnastieklokalen op de meest ideale wijze
verdelen, rekening houdend met ligging enz. Ik dacht,
dat dit voorstel een, stap in de goede richting is.
Wij hebben wat de pool-vorming betreft goede er
varingen m.b.t. de verdeling van de lokalen voor
schoolgebruik; die verdeling gebeurt in goede harmo
nie tussen de schoolbesturen en het Gemeentebestuur.
li
Ik ben er van overtuigd, dat, wanneer deze regeling
is aangenomen, ook de verdeling m.b.t. het buiten
schools gebruik geen moeilijkheden meer met zich zal
brengen.
Dan is nog de vraag gesteld waarom niet eerder tot
aanpassing van de tarieven is overgegaan; oen vraag
besteld door de heer Eijgelaar. Ik dacht, dat ik die
vraag al heb beantwoord toen ik even de voorgeschie
denis van deze zaak ophaalde. De f 0,70 was een be
nadering omdat daarin „gebakken" zat een subsidie
bedrag. Het had f 1,kunnen zijn, het had f 1,75
kunnen zijn, maar dat was een kwestie van: willen
we meer of minder subsidie geven? Het ging tot nu
toe niet om de tarieven voor de lokalen; die komen
nu bij dit voorstel aan de orde.
De heer Weide (weth.): De heer Ten Brug heeft al
verteld hoe het zit met de norm van f 6,daar hoef
ik dus niet meer op in te gaan.
Ik dacht, dat wij een bijzonder goed overleg hebben
gehad over het gebruik van gymnastieklokalen buiten
de schooltijden. Er is nu overeenstemming bereikt over
een vergoeding van f 2,50 per uur. Dat betekent een
meer-opbrengst van f 31.000,Deze meer-opbrengst
komt ten goede van de gebruikers van de gymnastiek
lokalen van de bijzondere scholen. Een voordeel van
de nu getroffen regeling is de heer Ten Brug heeft
daar ook al op gewezen dat wij de gymnastiekloka
len beter per wijk kunnen indelen en bij die indeling-
rekening kunnen houden met de te beoefenen sporten;
dat was in het verleden niet goed mogelijk.
Dc heer Eijgelaar heeft opgemerkt, dat de verho
ging van het tarief van f 0,70 naar f 2,50 nogal
fors is. Vooral in procenten uitgedrukt lijkt de verho
ging inderdaad erg fors. Maar voor bijv. een volley
balclub betekent een verhoging van fl,80 per uur
slechts een verhoging van 15 cent per speler, als we
ervan uitgaan, dat er 12 spelers (2 teams van 6 spe
lers) zijn. Zo bekeken valt de verhoging dus wel wat
mee.
De heer Eijgelaar heeft gevraagd of het niet mo
gelijk is de verhoging te overbruggen d.m.v. een uit
kering uit het Fonds voor amateur-topsport. De Raad
heeft in een vorige zitting een motie aangenomen,
waarin het College werd verzocht, advies te vragen
aan de Raad voor Sportaangelegenheden m.b.t. de
voorwaarden verbonden aan een uitkering uit het
Fonds voor amateur-topsport. Die raad is hier nu mee
bezig en ik acht het niet juist, vooruit lopend op het
advies van die raad, uitkeringen uit het Fonds te doen.
Ik ben echter gaarne bereid de suggestie van de heer
Eijgelaar aan de Raad voor Sportaangelegenheden door
te geven.
Dan heeft de heer Eijgelaar nog gevraagd of het
niet noodzakelijk is de tarieven van de sportvelden te
herzien nu de tarieven van de gymnastieklokalen wor
den verhoogd. Hij twijfelt eraan of er nu nog wel een
juiste verhouding is tussen de tarieven voor gym
nastieklokalen en die voor sportvelden. Ik kan op dit
moment niet zeggen of die verhouding niet meer juist
is. Wij zijn echter op het ogenblik bezig het hele ta
rievenstelsel van de sportaccommodaties te bekijken
wij hebben hierover ook advies gevraagd aan dc Raad
voor Sportaangelegenheden. Vanmorgen hebben wij
over dit probleem nog een vrij uitvoerige discussie ge
had. We kunnen de tarieven van de sportvelden niet
los zien van de bestaande vergoedingsregeling. In de
toekomst kunnen wij stellig de verhouding van de door
de heer Eijgelaar genoemde tarieven eens bekijken.
Maar de gymnastieklokalen vallen natuurlijk onder
Onderwijs en de sportaccommodaties onder de Dienst
voor Sport en Recreatie.
De heer Meijerhof: Weth. Ten Brug heeft gerea
geerd op mijn opmerking over het eventueel in rekening-
brengen van minder dan f6,uit de zaal kwam toen
de opmerking, dat de bijzondere scholen niet lager mo
gen gaan dan f 6,Ik vroeg wat er zou gebeuren als
niet-gemeentelijke instellingen een ander tarief vragen
dan f 6,per uur. De heer Ten Brug heeft gezegd, dat
het al is voorgekomen; het vorige seizoen is het in Bil
gaard gebeurd. Heb ik nu goed begrepen, dat het zo is,
dat het Rijk de niet-gemeentelijke instellingen een x-
aantal uren maal f6,kort? (Het x-aantal uren is
dan het aantal uren, dat men lokalen aan verenigingen
verhuurt.
Verder heb ik gevraagd hoe groot de animo voor de
pool-vorming is en hoeveel lokalen er buiten de pool-
vorming blijven. Ik wilde ook graag weten wat de
reden is als bepaalde lokalen buiten de pool-vorming
blijven. De Wethouder heeft gezegd, dat men met het
overleg bezig is. Ik had de indruk, dat een en aner
al in een vergevorderd stadium was, ook gezien het
bedrag van f 6,dat genoemd is. Dat bedrag is van
de zijde van de schoolbesturen gesteld. Het bevreemdt
mij enigszins, dat men nog niet verder is met de pool-
vorming en dat men nog niet weet welke lokalen bij
de pool-vorming betrokken worden en welke lokalen
er absoluut buiten blijven, om welke reden dar. ook.
De heer Visser: Ik geloof, dat mijn interruptie bij
de heer Meijerhof verkeerd is overgekomen. Toen ik
zei: Ze mogen dat niet doen, sloeg dat op de subsidiëring
van verenigingen, instellingen en wat dies meer zij. Dat
sloeg dus niet op een eventueel lager tarief. Natuurlijk
zouden de schoolbesturen een lager tarief mogen heffen.
De heer Ten Brug (weth.)Om maar met het laatste
te beginnen, de opmerking van de heer Visser is juist
voor zover het het lager onderwijs betreft. Bij het voort
gezet onderwijs is het anders. Het voortgezet onderwijs
mag geen lager tarief heffen. Het lager onderwijs mag
het wel doen, maar kan het niet doen omdat dan in
feite gelden aan het schoolwerk worden onttrokken
voor subsidie voor andere doeleinden. Zou zo'n school
vereniging het verschil tussen de f 6,en het lagere ta
rief brengen onder het hoofd: Subsidie aan sportvereni
gingen dat heeft men vorig jaar in Bilgaard niet ge
daan dan zou het duidelijk een halt worden toege
roepen. Maar je kan inderdaad zo'n lokaal beneden dc
kostprijs verhuren; dat betekent echter, dat je meer
kosten maakt dan je als vergoeding int en dat het ver
schil uit de schoolpot moet worden bijgepast. (De heer
Meijerhof Het zit dus niet in de vergoeding die men
van het Rijk dan kort.) Nee. Het lager onderwijs draait
op vergoedingen van de Gemeente. De gelden die de
schoolverenigingen krijgen voor onderwijsdoeleinden,
moeten ook voor onderwijsdoeleinden worden besteed.
Daar zit ook in een verrekening van de kosten van
de lokalen. En zou men dus lokalen gaan verhuren
beneden de kostprijs, dan geeft men in feite voor die
lokalen meer uit dan men ervoor int. En dan is de
schade voor de schoolvereniging. Dat weten de school
verenigingen ook wel. Ik heb het ook alleen maar erg
gewaardeerd, dat vorig jaar, om aan de moeilijkheden
in de wijk Bilgaard tegemoet te komen, de Vereniging
voor Prot. Chr. Basis Onderwijs gezegd heeft: Goed,
wij willen dit nog een jaar zo aanzien. Het is wel
duidelijk, dat een schoolvereniging die meer dan één
lokaal heeft een vrij grote schoolvereniging dit
veel gemakkelijker kan doen dan een kleine vereni
ging. Bij een schoolvereniging die één school en één
gymnastieklokaal heeft, zou zoiets direct merkbaar
zijn in de exploitatie van de school. Bij een grote ver
eniging kan het voor een jaar wel; daar valt wel eens
een dubbeltje tussen de centen. Maar in feite wordt
er dan geld onttrokken aan de gelden die zij voor het
onderwijs krijgt. Dat is met het voortgezet onderwijs
duidelijk anders. Het voortgezet onderwijs krijgt geen
toestemming om een gymnastieklokaal anders te ver
huren dan tegen de prijs die het Rijk heeft vastge
steld. Dat is helemaal een zaak tussen het Rijk en het
schoolbestuur; daar zit de Gemeente niet tussen.
Ik dacht, dat, wat het tweede punt betreft, de heer
Meijerhof mij verkeerd heeft begrepen. Hij zei: Ik
dacht, dat de pool-vorming al een heel eind op pad was
en nu zegt de Wethouder, dat ze er mee bezig zijn. Ik
geloof, dat we over twee verschillende dingen hebben
gesproken. De verdeling van de lokalen voor het on
derwijs is tot nu toe altijd gebeurd in goed gemeen
schappelijk overleg. Over de verdeling van de loka
len voor gebruik buiten de schooltijden was een min
der intensief overleg omdat elk zijn eigen klanten had,
laat ik het zo maar zeggen. De Gemeente had belang
rijk meer klanten dan de schoolverenigingen omdat
de Gemeente met een stil subsidie belangrijk la
gere tarieven vroeg. Daarop is eigenlijk ook de hele
zaak stuk gelopen. Over de verdeling van de lokalen