10 stijgen dan nu het geval is, n.l. voor het georganiseer de sportleven van f 0,70 naar f 2,50, een stijging met ruim 250%. Voor verenigingen met veel gebruiksuren, ik denk m.n. aan de gymnastiekverenigingen, betekent dit een aardige lastenverzwaring die plotseling op hun af komt. Willen we deze bezwaren nu zo zwaar laten wegen, dat we de pool-vorming op deze basis afwij zen, dan is er nog een heel ander punt dat m.i. in de overwegingen moet worden betrokken, n.l. de normen welke het Rijk stelt aan de eigen heffingen van de gemeenten in het kader van de aanvullende bijdragen. Essentieel in de tariefstelling om budgettair sluitend te blijven is de f6,Mijn vraag is: In hoeverre zijn de niet-gemeentelijke instellingen genoodzaakt f 6,in re kening te brengen en wat zijn de consequenties indien men een tarief vraagt lager dan f 6, Een andere vraag die ik aan het College zou willen stellen, is: Hoe groot is de animo van de schoolbestu ren om aan de pool-vorming deel te nemen, in con- creto: hoeveel lokalen zullen buiten de pool-vorming blijven en waarom? De heer Van Haaren: Evenals mijnheer Meijerhof had mijn fractie zo op het eerste gezicht bepaald be zwaren tegen deze toch wel grote verhoging van de tarieven. Als je dan gaat kijken in de raadsbrief wat de argumentatie is, dan zeg je bij nader inzien: Wij kunnen hier toch wel in meegaan. Want, wat is er n.l. aan de hand? De Regering die we nu hebben, houdt uitverkoop van allerlei vormen van hulp en steun aan organisaties met sociale, sportieve en culturele doel einden die zonder die steun niet kunnen bestaan. Het opschroeven van het tarief voor het gebruik van gym nastieklokalen tot f 6,per uur is één van de vele anti-sociale maatregelen van deze. God zij dank op zijn laatste benen lopende, Regering. (De heer Rijpma: Deze tarieven zijn al vijf jaar oud, hoor!) O, zijn ze al vijf jaar oud? Nou, ze zijn toch van deze Regering. Ik dacht, dat deze tarieven de laatste tijd waren op geschroefd; ik hoor nu, dat dat al veel eerder is ge beurd. Dat neemt niet weg, dat ze toch veel te hoog zijn, als ik zie, dat het tarief nu f 6,— per uur is en wij op een kostprijs komen van f 2,50. Dan is er vol gens mij toch iets mis. Onze Gemeente heeft, zoals het ook al bij de vorige begrotingsbehandeling duide lijk uiteen gezet is, tot nu toe indirect subsidie ver leend aan diverse verenigingen door voor het gebruik van gymnastieklokalen een zeer lage vergoeding te vragen die beneden de kostprijs lag. Thans wordt dit subsidie ingetrokken door de lokalen tegen kostprijs te gaan verhuren, doch deze maatregel leidt ertoe, dat wij, als Gemeente, subsidie kunnen gaan geven aan die verenigingen die het slachtoffer zijn geworden van het systeem van f 6,wat blijkbaar al een oud sys teem is. De motivering voor de verhoging van onze eigen tarieven vind ik daarom bepaald acceptabel, hoe wel ik in principe iedere verhoging van kosten in deze sector met bijzonder veel reserve bekijk. De heer Eijgelaar: Ik kan mij in grote lijnen wel aansluiten bij wat de heer Meijerhof over dit punt heeft gezegd. Het is jammer, dat de Gemeente niet eerder de tarieven geleidelijk aan aangepast heeft; dan was de sprong nu niet zo groot geworden. Nu het eenmaal zo is, hebben wij ook eens bekeken, of er misschien nog een mogelijkheid is om de zaak een beetje gemakke lijker te maken, althans in de eerste tijd de zaak wat te overbruggen. Mijn vraag is: Zou het ook mogelijk zijn bijv. een gedeelte uit het Fonds amateur-topsport een fonds dat nu niet wordt gebruikt; er wordt voor de amateursport wel eens het een en ander uit gehaald, misschien kan het hiervoor ook wel vrij te maken om een eenmalige bijdrage te verlenen aan de sport verenigingen door het subsidie van f 1,75 per lid te verhogen zodat ze de eerste periode een beetje com pensatie hebben voor de extra hoge kosten. Voor de rest geloven wij, dat het toch wel een goed voorstel is in die zin, dat nu een optimaal en veel beter gebruik kan worden gemaakt van de lokaliteiten. Misschien is het mogelijk, dat de Wethouder ook nog eens iets gaat zeggen over de tarieven van de sportterreinen. Wij zijn n.l. van mening, dat er eigen lijk wel een zekere verhouding moet zijn tussen de huur van de terreinen en de huur van de sportzalen; het moet o.i. niet voor komen dat iemand die gebruik maakt van een sportzaal, f 2,50 moet betalen en iemand die gebruik maakt van een sportterrein, een lager bedrag betaalt. Misschien zou hierdoor de ta rifering ook nog enigszins kunnen worden herzien. De heer Ten Brug (weth.): Ik zou alleen maar een paar opmerkingen willen maken met betrekking tot de argumenten die hebben geleid tot verandering van de vergoedingsregeling voor de gymnastieklokalen. Dat is hier in de Raad al een paar keer aan de orde ge weest. Het is de Raad bekend, dat wij in feite aan ge bruikers van gemeentelijke gymnastieklokalen een ver sluierd subsidie gaven. Dat heeft zo zijn voorgeschie denis gehad; je kunt er over twisten of het juist was of niet, maar een groot aantal sportverenigingen hoeft hiervan geprofiteerd. Er was nu een directe aanleiding om van dat systeem van versluierd subsidie af te stap pen. De gemeentelijke gymnastieklokalen waren n.l. niet voldoende in aantal om al degenen die voor hun sportdoeleinden gymnasieklokalen wilden gebruiken, op te vangen. Zij moesten dan ook gebruik maken van gymnastieklokalen van bijzondere schoolverenigingen. Het is wel duidelijk, dat de bijzondere schoolverenigin gen moeilijk aan de sportverenigingen een versluierd subsidie zouden kunnen geven. Dat kunnen ze onmo gelijk doen. (De heer Visser: Ze mogen het ook niet doen.) Ze hebben alleen maar een schoolkas waaruit alles betaald moet worden en de Gemeente heeft een onderwijskas en gelukkig nog veel meer. Het is wel duidelijk, dat de f 0,70 die wij in rekening brachten, niet de totale kosten waren; het waren al leen de variabele kosten. Het was dus niet een duide lijke kosten-toerekening. Dus, afgezien van het hele probleem van de bijzondere schoolverenigingen, zou er wel een reden geweest zijn om te zeggen: dit moet duidelijker geregeld worden; we moeten goed weten wat we nu in feite aan subsidie geven, we moeten deze twee posten scheiden. Die f 0,70 was destijds ongeveer het bedrag van water, vuur en licht. De kosten werden van rijkswege een aantal jaren geleden geacht f4,50 per lokaal per uur te zijn; het hing ook wat af van de grootte van het lokaal. Op het moment zijn de kosten van rijkswege bepaald op f6,—. In dat bedrag zit geen subsidie; bij benadering zijn het wel de kosten van een lokaal per uur. Het is duidelijk, dat wij nu, gezien de moeilijkheden voor de sportverenigingen, naar een ander systeem moesten overstappen en dat wij ook moesten naar een bedrag van f 6,De heer Meijerhof heeft gevraagd wat er gebeurt als de niet-gemeentelijke instellingen minder vragen dan f 6,U hebt al van de heer Vis ser gehoord, dat de bijzondere schoolverenigingen niet minder mogen vragen dan f6,Zouden die vereni gingen het wat willen schikken, dan zouden zij zelf in financiële moeilijkheden komen, want zij kunnen het verschil tussen die f 6,en de huur die zij zouden krijgen, niet betalen. Dat zou een bijzonder moeilijke situatie worden. Die situatie heeft zich al voorgedaan toen vorig jaar in Bilgaard te weinig lokaalruimte in gemeentelijk bezit bleek te zijn. De heer Meijerhof heeft ook nog even gesproken over de pool-vorming. Nu zijn er verschillende manie ren om tot pool-vorming te komen. Je kunt bijv. alle gymnastieklokalen in één hand brengen; je kunt ook de verdeling van de gymnastieklokalen (buiten de schooluren) samen bespreken. Het laatste gebeurt op het moment en het kan bij de financiële gelijktrekking zoals nu wordt voorgesteld ook gemakkelijker dan voorheen. Je doet niemand tekort als je de uren rede lijk verdeelt over de lokalen; dat was vroeger wel het geval. De schoolbesturen hadden vroeger graag zo weinig mogelijk lessen buiten de schooluren, omdat zij ook toen nog zaten op een bedrag dat lager was dan de norm van f 4,50, resp. f 6,Nu het huurbe drag voor alle lokalen gelijk is en alle gymnastiek verenigingen hetzelfde bedrag aan subsidie krijgen, kun je de gymnastieklokalen op de meest ideale wijze verdelen, rekening houdend met ligging enz. Ik dacht, dat dit voorstel een, stap in de goede richting is. Wij hebben wat de pool-vorming betreft goede er varingen m.b.t. de verdeling van de lokalen voor schoolgebruik; die verdeling gebeurt in goede harmo nie tussen de schoolbesturen en het Gemeentebestuur. li Ik ben er van overtuigd, dat, wanneer deze regeling is aangenomen, ook de verdeling m.b.t. het buiten schools gebruik geen moeilijkheden meer met zich zal brengen. Dan is nog de vraag gesteld waarom niet eerder tot aanpassing van de tarieven is overgegaan; oen vraag besteld door de heer Eijgelaar. Ik dacht, dat ik die vraag al heb beantwoord toen ik even de voorgeschie denis van deze zaak ophaalde. De f 0,70 was een be nadering omdat daarin „gebakken" zat een subsidie bedrag. Het had f 1,kunnen zijn, het had f 1,75 kunnen zijn, maar dat was een kwestie van: willen we meer of minder subsidie geven? Het ging tot nu toe niet om de tarieven voor de lokalen; die komen nu bij dit voorstel aan de orde. De heer Weide (weth.): De heer Ten Brug heeft al verteld hoe het zit met de norm van f 6,daar hoef ik dus niet meer op in te gaan. Ik dacht, dat wij een bijzonder goed overleg hebben gehad over het gebruik van gymnastieklokalen buiten de schooltijden. Er is nu overeenstemming bereikt over een vergoeding van f 2,50 per uur. Dat betekent een meer-opbrengst van f 31.000,Deze meer-opbrengst komt ten goede van de gebruikers van de gymnastiek lokalen van de bijzondere scholen. Een voordeel van de nu getroffen regeling is de heer Ten Brug heeft daar ook al op gewezen dat wij de gymnastiekloka len beter per wijk kunnen indelen en bij die indeling- rekening kunnen houden met de te beoefenen sporten; dat was in het verleden niet goed mogelijk. Dc heer Eijgelaar heeft opgemerkt, dat de verho ging van het tarief van f 0,70 naar f 2,50 nogal fors is. Vooral in procenten uitgedrukt lijkt de verho ging inderdaad erg fors. Maar voor bijv. een volley balclub betekent een verhoging van fl,80 per uur slechts een verhoging van 15 cent per speler, als we ervan uitgaan, dat er 12 spelers (2 teams van 6 spe lers) zijn. Zo bekeken valt de verhoging dus wel wat mee. De heer Eijgelaar heeft gevraagd of het niet mo gelijk is de verhoging te overbruggen d.m.v. een uit kering uit het Fonds voor amateur-topsport. De Raad heeft in een vorige zitting een motie aangenomen, waarin het College werd verzocht, advies te vragen aan de Raad voor Sportaangelegenheden m.b.t. de voorwaarden verbonden aan een uitkering uit het Fonds voor amateur-topsport. Die raad is hier nu mee bezig en ik acht het niet juist, vooruit lopend op het advies van die raad, uitkeringen uit het Fonds te doen. Ik ben echter gaarne bereid de suggestie van de heer Eijgelaar aan de Raad voor Sportaangelegenheden door te geven. Dan heeft de heer Eijgelaar nog gevraagd of het niet noodzakelijk is de tarieven van de sportvelden te herzien nu de tarieven van de gymnastieklokalen wor den verhoogd. Hij twijfelt eraan of er nu nog wel een juiste verhouding is tussen de tarieven voor gym nastieklokalen en die voor sportvelden. Ik kan op dit moment niet zeggen of die verhouding niet meer juist is. Wij zijn echter op het ogenblik bezig het hele ta rievenstelsel van de sportaccommodaties te bekijken wij hebben hierover ook advies gevraagd aan dc Raad voor Sportaangelegenheden. Vanmorgen hebben wij over dit probleem nog een vrij uitvoerige discussie ge had. We kunnen de tarieven van de sportvelden niet los zien van de bestaande vergoedingsregeling. In de toekomst kunnen wij stellig de verhouding van de door de heer Eijgelaar genoemde tarieven eens bekijken. Maar de gymnastieklokalen vallen natuurlijk onder Onderwijs en de sportaccommodaties onder de Dienst voor Sport en Recreatie. De heer Meijerhof: Weth. Ten Brug heeft gerea geerd op mijn opmerking over het eventueel in rekening- brengen van minder dan f6,uit de zaal kwam toen de opmerking, dat de bijzondere scholen niet lager mo gen gaan dan f 6,Ik vroeg wat er zou gebeuren als niet-gemeentelijke instellingen een ander tarief vragen dan f 6,per uur. De heer Ten Brug heeft gezegd, dat het al is voorgekomen; het vorige seizoen is het in Bil gaard gebeurd. Heb ik nu goed begrepen, dat het zo is, dat het Rijk de niet-gemeentelijke instellingen een x- aantal uren maal f6,kort? (Het x-aantal uren is dan het aantal uren, dat men lokalen aan verenigingen verhuurt. Verder heb ik gevraagd hoe groot de animo voor de pool-vorming is en hoeveel lokalen er buiten de pool- vorming blijven. Ik wilde ook graag weten wat de reden is als bepaalde lokalen buiten de pool-vorming blijven. De Wethouder heeft gezegd, dat men met het overleg bezig is. Ik had de indruk, dat een en aner al in een vergevorderd stadium was, ook gezien het bedrag van f 6,dat genoemd is. Dat bedrag is van de zijde van de schoolbesturen gesteld. Het bevreemdt mij enigszins, dat men nog niet verder is met de pool- vorming en dat men nog niet weet welke lokalen bij de pool-vorming betrokken worden en welke lokalen er absoluut buiten blijven, om welke reden dar. ook. De heer Visser: Ik geloof, dat mijn interruptie bij de heer Meijerhof verkeerd is overgekomen. Toen ik zei: Ze mogen dat niet doen, sloeg dat op de subsidiëring van verenigingen, instellingen en wat dies meer zij. Dat sloeg dus niet op een eventueel lager tarief. Natuurlijk zouden de schoolbesturen een lager tarief mogen heffen. De heer Ten Brug (weth.)Om maar met het laatste te beginnen, de opmerking van de heer Visser is juist voor zover het het lager onderwijs betreft. Bij het voort gezet onderwijs is het anders. Het voortgezet onderwijs mag geen lager tarief heffen. Het lager onderwijs mag het wel doen, maar kan het niet doen omdat dan in feite gelden aan het schoolwerk worden onttrokken voor subsidie voor andere doeleinden. Zou zo'n school vereniging het verschil tussen de f 6,en het lagere ta rief brengen onder het hoofd: Subsidie aan sportvereni gingen dat heeft men vorig jaar in Bilgaard niet ge daan dan zou het duidelijk een halt worden toege roepen. Maar je kan inderdaad zo'n lokaal beneden dc kostprijs verhuren; dat betekent echter, dat je meer kosten maakt dan je als vergoeding int en dat het ver schil uit de schoolpot moet worden bijgepast. (De heer Meijerhof Het zit dus niet in de vergoeding die men van het Rijk dan kort.) Nee. Het lager onderwijs draait op vergoedingen van de Gemeente. De gelden die de schoolverenigingen krijgen voor onderwijsdoeleinden, moeten ook voor onderwijsdoeleinden worden besteed. Daar zit ook in een verrekening van de kosten van de lokalen. En zou men dus lokalen gaan verhuren beneden de kostprijs, dan geeft men in feite voor die lokalen meer uit dan men ervoor int. En dan is de schade voor de schoolvereniging. Dat weten de school verenigingen ook wel. Ik heb het ook alleen maar erg gewaardeerd, dat vorig jaar, om aan de moeilijkheden in de wijk Bilgaard tegemoet te komen, de Vereniging voor Prot. Chr. Basis Onderwijs gezegd heeft: Goed, wij willen dit nog een jaar zo aanzien. Het is wel duidelijk, dat een schoolvereniging die meer dan één lokaal heeft een vrij grote schoolvereniging dit veel gemakkelijker kan doen dan een kleine vereni ging. Bij een schoolvereniging die één school en één gymnastieklokaal heeft, zou zoiets direct merkbaar zijn in de exploitatie van de school. Bij een grote ver eniging kan het voor een jaar wel; daar valt wel eens een dubbeltje tussen de centen. Maar in feite wordt er dan geld onttrokken aan de gelden die zij voor het onderwijs krijgt. Dat is met het voortgezet onderwijs duidelijk anders. Het voortgezet onderwijs krijgt geen toestemming om een gymnastieklokaal anders te ver huren dan tegen de prijs die het Rijk heeft vastge steld. Dat is helemaal een zaak tussen het Rijk en het schoolbestuur; daar zit de Gemeente niet tussen. Ik dacht, dat, wat het tweede punt betreft, de heer Meijerhof mij verkeerd heeft begrepen. Hij zei: Ik dacht, dat de pool-vorming al een heel eind op pad was en nu zegt de Wethouder, dat ze er mee bezig zijn. Ik geloof, dat we over twee verschillende dingen hebben gesproken. De verdeling van de lokalen voor het on derwijs is tot nu toe altijd gebeurd in goed gemeen schappelijk overleg. Over de verdeling van de loka len voor gebruik buiten de schooltijden was een min der intensief overleg omdat elk zijn eigen klanten had, laat ik het zo maar zeggen. De Gemeente had belang rijk meer klanten dan de schoolverenigingen omdat de Gemeente met een stil subsidie belangrijk la gere tarieven vroeg. Daarop is eigenlijk ook de hele zaak stuk gelopen. Over de verdeling van de lokalen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1972 | | pagina 6