ysB
r?3o
die dit probleem bij ons heeft; wij hebben alleen nog
niet de juiste mogelijkheid daarvoor gezien, afgezien
van wat ik persoonlijk als aantrekkelijk zie, n.l. het
herstellen van de voetgangersverbinding. (De heer
Van Haaren: De auto's moeten eerst weg.) Die staan
niet op de plaats waar die verbinding zou moeten ko
men. U bent daar even mis mee. Het is een ruimtelijk
probleem en later op de avond wordt het ruimtelijk
inzicht er niet altijd beter op. (De heer Van Haaren:
U hebt gelijk; die auto's staan aan de andere kant van
de Waag. Maar ik vind toch, dat ze er coüte que coüte
weg moeten.)
Dan kan ik de heer Heidinga mededelen, dat ik
afzonderlijk van elkaar overleg heb gevoerd met
de winkeliers van het Naauw en die van de Ooster
straten over hun verzoek nieuwe betegelingen aan
te brengen in de vorm zoals door mevr. Brandenburg
bekritiseerd is. In dat overleg nu moet ik het uit
het hoofd zeggen was er duidelijk verschil, duide
lijk in die zin, dat de ene straat eerder op het pro
gramma stond voor herbestrating dan de andere. De
heer Heidinga wil mij wel ten goede houden, dat ik
uit het blote hoofd niet precies kan zeggen welke
straat dat betrof. Als wij vervroegd gaan herbestraten,
dan betekent dat, dat wij binnen het programma eer
der middelen besteden die we anders beschikbaar zou
den hebben voor andere straten. De inflatie kan daar
bij een rol spelen, maar misschien dat bij een
nieuw kabinet die inflatie plotseling verkeert in het
tegendeel; dat weet ik trouwens ook niet, hoor. Mij
is niets gebleken, mij is niets bekend van de positieve
reactie van de winkeliers van de Oosterstraten, maar
het kan zijn, dat er iets over bekend is op de Secre
tarie; dan hoor ik dat nog wel. Mij is, in tegenstelling
daartoe, met betrekking tot de Oosterstraten bekend,
dat men liever nog even wacht om te voorkomen, dat
men veel zal moeten betalen; dat kan ik volkomen
begrijpen en billijken. Ik wil er wel bij zeggen, dat,
voor zover ik mij kan herinneren, wij bereid waren
de meer-kosten van de sierbestrating ten laste van de
Gemeente te nemen. In dat opzicht zijn wij afgeweken
van het advies van onze ambtenaren.
Dan kom ik bij de kritiek die de heer Heidinga heeft
op het standpunt van de Verkeerscommissie met be
trekking tot de Oude Lombardsteeg. Er zijn een aan
tal fietsroutes in onze binnenstad die zeer duidelijk
van groot belang zijn. Ik dacht, dat en het zal
moeilijk genoeg worden wij toch consequent moe
ten proberen het aantal fietsroutes te vergroten. Dat
is in het belang van de binnenstad, dat is ook in het
belang van de veiligheid van deze verkeersdeelnemers.
Het is zonder meer waar, dat afgezien van politie
agenten die er natuurlijk niet allemaal doorheen
fietsen; er zijn er ook die uit een heel andere richting
komen veel mensen van deze fietsroute gebruik
maken; ook veel secretarie-ambtenaren, wordt mij net
ingefluisterd. Het is gewoon bekend, dat deze route
in het rijwielverkeer van ouds een vrij grote plaats
inneemt. Wanneer wij deze straat zouden afsluiten
voor fietsverkeer, dan betekent dat, dat het kruispunt
Wirdumerdijk - Nieuwestad - St. Jacobsstraat - Peper
straat extra zou worden belast met de fietsers die an
ders door de Oude Lombardsteeg gaan. En dat kan
een overbelasting en een extra wachttijd betekenen.
Een wielrijder is over het algemeen niet zo gedisci
plineerd, dat hij in een straat waarin hij wel kan maar
niet mag fietsen, ook niet fietst. Dat verschijnsel heeft
allerhande varianten bijv. één voet op de trapper
en met de andere voet afzetten maar men fietst.
Een fietser is niet zo heel gauw geneigd om een loop
straat met de fiets aan de hand te nemen. Het is niet
altijd goed mogelijk daar van de zijde van de politie
effectieve controle op uit te oefenen. Het standpunt
van de Verkeerscommissie is dus gebaseerd op twee
elementen: le Het is van belang afzonderlijke fiets
routes te hebben; er zijn eigenlijk al te weinig; 2e op
het ogenblik is deze route van zeer groot belang in
de binnenstad in verband met de verkeerssituatie;
omlegging van dit rijwielverkeer zou een extra be
lasting betekenen voor de door mij genoemde kruising.
De Voorzitter: Ik zou hier ook graag nog iets van
willen zeggen. U bent niet helemaal volledig, Weth.
Tiekstra, want U zou ook nog overleg plegen met de
betrokkenen in die straat. B. en W. hebben nog geen
standpunt ingenomen. Dit is een advies van de Ver
keerscommissie; dat heeft de Wethouder al heel dui
delijk gezegd. B. en W. zullen pas een standpunt in
nemen als de Wethouder ook met betrokkenen in die
straat heeft gesproken.
De heer Tiekstra (weth.)Na Sinterklaas zal dat
overleg kunnen plaats vinden. We moeten die mensen
even bij elkaar hebben.
Het is, zoals de Voorzitter heeft gezegd. De Ver
keerscommissie geeft advies; die besluit niets. B. en
W. besluiten. Doorgaans volgen wij de adviezen van
die commissie wel op. Je zal maar met die bergen ad
viezen geconfronteerd worden; een bord zus, een streep
zo, een gele lijn hier, een blauwe lijn daar en noem
maar op. Daar komt geen eind aan. Het gaat allemaal
om incidentele gevallen. De commissievergaderingen
zijn meestal zeer langdurig, hoewel de opwinding min
der groot is dan die zich bij andere vergaderingen wel
eens voordoet. (De Voorzitter: Maar B. en W. dui
ken wel in de problemen.) Ja, en we komen ook nog
weer boven.
Ik ben met mevr. Brandenburg van mening zij
heeft het niet met dezelfde woorden gezegd dat
sierbestrating ook wat een modeverschijnsel is. Ik wil
U wel zeggen, dat ik toch erg gelukkig ben met het
voorbeeld, dat U kunt zien in deze naaste omgeving.
De trottoirtegels die rond het stadhuis lagen, zijn ver
vangen door kleine Friese klinkertjes. Ik dacht, dat
dat een aardiger stoffering was dan betontegels resp,
siertegels. We moeten natuurlijk wel weten, dat beton
tegels en siertegels gemakkelijker te verkrijgen zijn
dan bijv. die kleine klinkertjes. (Mevr. Brandenburg-
Sjoerdsma: Ze liggen nog in één van de Oosterstra
ten; bij de Lutherse kerk.) Ja, dat zou kunnen. We
hebben nog wel wat voorraad, maar we zijn met die
gele klinkertjes een beetje zuinig. (De Voorzitter: We
kunnen ze niet kopen.) Nee, dat kan niet. We hebben
ze aan het koninklijk paar geweigerd toen ze eigenlijk
nodig waren voor Drakensteijn.
Het is natuurlijk wel zo, dat je in het overleg met
de winkeliers je eigen voorkeur wel eens kunt opber
gen, gegeven de situatie waarin de straten verkeren en
gegeven het feit, dat het door mevr. Brandenburg ge
vraagde alternatieve bestratingsmateriaal uiteraard
niet ruimschoots voorhanden is; integendeel. En het
materiaal dat we hebbben, gebruiken we uiteraard lie
ver zelf. (Mevr. Brandenburg-Sjoerdma: Wilt U
deze dingen nog wel eens voorleggen aan de Commis
sie Openbare Werken?) Ik wil het best nog eens be
spreken, maar in de commissie zullen we, naar mijn
verwachting, op hetzelfde probleem stuiten. (Mevr.
Brandenburg-Sjoerdsma: U zegt: We hebben nog wel
materiaal, maar we moeten er zuinig mee omsprin
gen.) Als wij tot overeenstemming zijn gekomen, wil
ik het zoals meer gebeurt best nog eens door
spreken in de Commissie Openbare Werken.
De heer Van der Wal heeft gesproken over het af
sluiten van de Pasteurweg. Ik zou willen beginnen met
te zeggen, dat het de moeite loont om de verkeerssi
tuatie op het Vrijheidsplein vooral in de spitsuren
en zeker geldt dat op vrijdagmiddag tussen half 5 en
half 9 eens te gaan bekijken. Men kan dan zien hoe
slecht dit plein functioneert als gevolg van het grote
aantal wegen dat daarop uitkomt. Een van die wegen
is de Pasteurweg. In de definitieve situatie zal ook de
Pasteurweg worden afgehaakt; althans zo ligt het in
de plannen die B. en W. voorbereiden. Als je toch wilt
bijdragen aan een beter functioneren van het Vrijheids
plein en je wilt in het bijzonder er naar streven, dat
ook de veiligheid op het plein beter gewaarborgd is
er gebeuren nogal wat ,,kop-en-steert"botsingen e.d.
dan moet je proberen zo veel mogelijk aansluitings
wegen af te sluiten. Het is op het ogenblik zo daarin
heeft de heer Van der Wal gelijk, maar hij komt daar
bij tot een andere conclusie dan ik -dat de De Ruy-
terweg-Pasteurweg zich heeft ontwikkeld als sluiprou
te waarvoor hij niet bedoeld is. Dat veroorzaakt al
moeilijkheden vooral op de kruising Cambuursterpad/
Linnaeusstraat, maar ook op de kruising De Ruyter-
weg/Insulindestraat. Deswege is afsluiting van de Pas
teurweg in het belang van de verkeersveiligheid op
het Vrijheidsplein en in het belang van een betere ver-
keersregulering in het betreffende deel van de stad.
Dat zijn de motieven die geleid hebben tot het voorstel
om de Pasteurweg af te haken van het Vrijheidsplein.
Waarschijnlijk ik voorspel het maar vast zullen
wij bijv. bij het Europaplein tot gelijksoortige afslui
tingen moeten komen, willen we ook daar de verkeers
veiligheid voldoende dienen resp. ervoor zorgen, dat
zich daar minder opstoppingen voordoen.
De Voorzitter: Kunnen we nu van deze punten af
stappen
De heer Heidinga: Ik zou toch wel graag punt 12
willen claimen. Of ik er werkelijk op terugkom, weet
ik niet; ik wil het eerst nog in mijn fractie bespreken.
(De heer Tiekstra (weth.): Ik heb, geloof ik, verge
ten Uw opmerkingen over dat punt te beantwoorden.)
De Voorzitter: Mag ik er misschien even iets over
zeggen? Ik betreur, dat wat de heer Heidinga gezegd
heeft, is gebeurd. Er moet ergens kortsluiting zijn ge
weest. Het moet natuurlijk buiten kijf staan, dat, wan
neer U inlichtingen wilt hebben over het waarom van
bepaalde beslissingen, U die op de een of andere wijze
kunt krijgen. Dat mag geen probleem vormen. Ik kan
mij indenken, dat op een bepaald moment, als de Ver
keerscommissie een advies heeft uitgebracht maar B.
en W. het nog niet hebben behandeld, nog geen inlich
tingen kunnen worden gegeven. Maar de fracties heb
ben er recht op te weten waarom wij bepaalde ver
keersmaatregelen nemen. Wij hebben er geen enkel
bezwaar tegen U die informaties te geven. Dus om die
reden hoeft U het punt niet te claimen. Ik kan U zon
der meer toezeggen, dat wij met U een bevredigende
regeling kunnen treffen, dat U alle informaties op dit
terrein kunt krijgen die U graag wilt hebben; dat
geldt natuurlijk niet alleen voor Uw fractie maar voor
alle fracties.
De heer Heidinga: Ik zal, wat U nu heeft gezegd,
in de fractie brengen en dan kunnen wij besluiten of
we er al dan niet op terugkomen.
De Voorzitter: Wij zullen dit punt noteren en dan
horen we wel welk besluit U hebt genomen.
De Voorzitter schorst, om 22.50 uur, de vergadering
voor de tweede koffiepauze.
De Voorzitter heropent, om 23.05 uur, de vergade
ring.
Punten 13 t/in 17.
De heer J. de Jong: Iets over vraag 13 (verkeers-
oplossing Vrouwenpoortsbrug en Westerplantage). Er
wordt gevraagd of die oplossing zo is ontworpen om
het verkeer langs en door de binnenstad af te remmen.
Het antwoord is vrij duidelijk, n.l.: ,,De gekozen op
lossing heeft tot doel de verkeersstroom ter plaatse
zo veilig en zo snel mogelijk te verwerken." Het ele
ment „veilig" is hier wel op zijn plaats; dat klopt wel.
Maar deze oplossing biedt niet veel kans voor het snel
verwerken van de verkeersstroom. De heer Muller
heeft ons er in de Commissie Openbare Werken op
gewezen, dat de oplossing niet fraai v/as, maar dat
er het beste uit gehaald is. In de praktijk blijkt op het
ogenblik, dat deze oplossing opstoppingen veroorzaakt.
Ik zou willen vragen of het niet mogelijk is de „links-
affer", de „snoekhaak" (hoe moet ik het noemen) naai
de Westerplantage het is een zeer vreemd ver
keersteken, dat je in Nederland niet zo veel tegen
komt eruit te halen en dan een dubbele opstelstrook
te creëren voor het rechtdoorgaand verkeer dat
is de grootste stroom waardoor dat verkeer sneller
kan doorstromen. Vanmorgen was toevallig plm. 8
uur de lichteninstallatie buiten werking. Als je
anders om die tijd over dat kruispunt moet, sta je al
op de Harlingerstraatweg of de Spanjaardslaan te
wachten. Als het licht dan groen is dat geef ik
toe rijdt het verkeer vrij goed door. Maar het
verkeer dat uit de stad komt, staat bij de Harlinger
straatweg stil omdat het niet om dc rotonde heen kan.
Dus staat het te wachten enz. Wanneer je ziet hoe
weinig gebruik gemaakt wordt van de ,,linksaffer",
dan vraag ik mij af, of het juist is dit zo te laten.
Zou het niet logischer zijn het verkeer, dat de stad
in gaat, op die „linksaffer" op te stellen? Dan krijg
je meer gelegenheid tot doorstroming langs de Har
monie; daarvoor is het verkeersaanbod het grootst.
Je ziet, dat op een moment, dat wel doorgereden zou
kunnen worden (groen licht), er gewoon mensen staan
te wachten in de file gaande naar de Nieuwestad.
Soms stelt dit verkeer zich een heel enkele keer
ook op op de vrij korte strook voor links afslaand
verkeer en dan staat de zaak gewoon vast. Want
degene die links af wil en nog op de brug staat, rijdt
niet op. Er is destijds door Openbare Werken toege
geven, dat de oplossing niet fraai is, maar ik vind
dat de praktijk heeft uitgewezen, dat we het ergens
verkeerd hebben gedaan. Ik geloof, dat het juist zou
zijn de oplossing te herzien. Ik zou de Wethouder
willen vragen, of hij de maatregelen daartoe zou kun
nen nemen.
In het antwoord op vraag 14 (verkeerslichten kruis
punt Wollegaast-Dammelaan) staat, dat dit in de to
taliteit zal worden bekeken en dat dit dan een eerste
urgentie heeft. Ik zou daarbij graag betrekken dat
gaat dan niet om verkeerslichten het veel bespro
ken punt van de onderdoorgang; in ieder geval een
ongelijkvloerse kruising voor voetgangers en wielrij
ders. Ik zou, als dit punt aan de orde komt, ook willen
bekijken of een dure oplossing met verkeerslichten
niet voorkomen kan worden door voor dat verkeer
van en naar Bilgaard een ongelijkvloerse kruising op
dit punt of een ander punt te realiseren.
De heer Van der Wal: De heer De Jong is al uit
voerig ingegaan op vraag 13. Ik kan mij nog herinne
ren, dat, toen het kruispunt wel klaar was maar de
verkeerslichteninstallatie nog niet, er totaal geen pro
blemen waren. Ik geloof niet, dat er toen ongelukken
zijn gebeurd. Ik weet wel, dat de noordtangent toen
nog was afgesloten; dat is nu niet meer het geval.
Ook voor voetgangers is het daar een ergerlijke toe
stand. Als je van de Nieuwestad naar de Vrouwen
poortsbrug moet, moet je drie voetgangerslichten pas
seren, die allemaal om en om op rood en groen staan.
Als het eerste licht rood is, is het tweede groen en
het derde weer rood. Het komt dan ook vaak voor,
dat de mensen dan maar gewoon door het rode licht
gaan. Er is soms helemaal geen verkeer. Ik kan mij
dat best voorstellen; ik doe het zelf ook wel eens.
In het antwoord op vraag 17 (speelplaats op Potte-
bakkersplaats) zegt U, dat er in die omgeving niet
genoeg kinderen zijn. Ik vraag mij af hoe U aan die
wijsheid komt. Waar komen dan al de kinderen van
daan die op de zandhopen aan de Groeneweg spelen
en op de zandhopen aan de Eewal? Waar kwamen de
kinderen dan vandaan die speelden op de speelplaats
die wij destijds eens hebben ingericht op het terrein
van de Nieuwe Doelen? Daar waren toen genoeg kin
deren.
De heer Tiekstra (weth.): Ik geef toe, dat de ver-
keersoplossing Westerplantage-Nieuwestad-noordtan-
gent nogal gecompliceerd is. Nu hebben we op dat
punt natuurlijk te maken met verkeersaanbod uit zeer
verschillende richtingen en met zeer verschillende be
stemmingen. Dat betekent, dat wij ook voor wat be
treft het op papier zetten van de onder de huidige
omstandigheden meest gewenste en beste oplos
sing nogal lang hebben zitten studeren en kienen. Niet
alleen de deskundigen hebben dat gedaan, maar het
is ook uit en te na in de Verkeerscommis
sie besproken. Het is juist, dat deze verkeersoplossing
ook de strekking heeft, dat verkeer, dat niet voor de
Nieuwestad bestemd is, daarvan afgeleid blijft. Wij
geven er de voorkeur aan en die strekking heeft
de oplossing ook dat men zo snel mogelijk, voor zo
ver men toch het centrum wil bezoeken, naar de par
keervoorziening op het Wilhelminaplein wordt ge
stuurd. Ik dacht, dat de veiligheid van het verkeer hier
uiteraard primair is en dat de snelheid daaraan onder
geschikt moet zijn. Ik maak zelf vrij vaak en onder alle
omstandigheden gebruik van deze route omdat ik er
de voorkeur aan geef gebruik te maken van kruispun
ten die door lichten geregeld worden; dan weet ik,