ysB r?3o die dit probleem bij ons heeft; wij hebben alleen nog niet de juiste mogelijkheid daarvoor gezien, afgezien van wat ik persoonlijk als aantrekkelijk zie, n.l. het herstellen van de voetgangersverbinding. (De heer Van Haaren: De auto's moeten eerst weg.) Die staan niet op de plaats waar die verbinding zou moeten ko men. U bent daar even mis mee. Het is een ruimtelijk probleem en later op de avond wordt het ruimtelijk inzicht er niet altijd beter op. (De heer Van Haaren: U hebt gelijk; die auto's staan aan de andere kant van de Waag. Maar ik vind toch, dat ze er coüte que coüte weg moeten.) Dan kan ik de heer Heidinga mededelen, dat ik afzonderlijk van elkaar overleg heb gevoerd met de winkeliers van het Naauw en die van de Ooster straten over hun verzoek nieuwe betegelingen aan te brengen in de vorm zoals door mevr. Brandenburg bekritiseerd is. In dat overleg nu moet ik het uit het hoofd zeggen was er duidelijk verschil, duide lijk in die zin, dat de ene straat eerder op het pro gramma stond voor herbestrating dan de andere. De heer Heidinga wil mij wel ten goede houden, dat ik uit het blote hoofd niet precies kan zeggen welke straat dat betrof. Als wij vervroegd gaan herbestraten, dan betekent dat, dat wij binnen het programma eer der middelen besteden die we anders beschikbaar zou den hebben voor andere straten. De inflatie kan daar bij een rol spelen, maar misschien dat bij een nieuw kabinet die inflatie plotseling verkeert in het tegendeel; dat weet ik trouwens ook niet, hoor. Mij is niets gebleken, mij is niets bekend van de positieve reactie van de winkeliers van de Oosterstraten, maar het kan zijn, dat er iets over bekend is op de Secre tarie; dan hoor ik dat nog wel. Mij is, in tegenstelling daartoe, met betrekking tot de Oosterstraten bekend, dat men liever nog even wacht om te voorkomen, dat men veel zal moeten betalen; dat kan ik volkomen begrijpen en billijken. Ik wil er wel bij zeggen, dat, voor zover ik mij kan herinneren, wij bereid waren de meer-kosten van de sierbestrating ten laste van de Gemeente te nemen. In dat opzicht zijn wij afgeweken van het advies van onze ambtenaren. Dan kom ik bij de kritiek die de heer Heidinga heeft op het standpunt van de Verkeerscommissie met be trekking tot de Oude Lombardsteeg. Er zijn een aan tal fietsroutes in onze binnenstad die zeer duidelijk van groot belang zijn. Ik dacht, dat en het zal moeilijk genoeg worden wij toch consequent moe ten proberen het aantal fietsroutes te vergroten. Dat is in het belang van de binnenstad, dat is ook in het belang van de veiligheid van deze verkeersdeelnemers. Het is zonder meer waar, dat afgezien van politie agenten die er natuurlijk niet allemaal doorheen fietsen; er zijn er ook die uit een heel andere richting komen veel mensen van deze fietsroute gebruik maken; ook veel secretarie-ambtenaren, wordt mij net ingefluisterd. Het is gewoon bekend, dat deze route in het rijwielverkeer van ouds een vrij grote plaats inneemt. Wanneer wij deze straat zouden afsluiten voor fietsverkeer, dan betekent dat, dat het kruispunt Wirdumerdijk - Nieuwestad - St. Jacobsstraat - Peper straat extra zou worden belast met de fietsers die an ders door de Oude Lombardsteeg gaan. En dat kan een overbelasting en een extra wachttijd betekenen. Een wielrijder is over het algemeen niet zo gedisci plineerd, dat hij in een straat waarin hij wel kan maar niet mag fietsen, ook niet fietst. Dat verschijnsel heeft allerhande varianten bijv. één voet op de trapper en met de andere voet afzetten maar men fietst. Een fietser is niet zo heel gauw geneigd om een loop straat met de fiets aan de hand te nemen. Het is niet altijd goed mogelijk daar van de zijde van de politie effectieve controle op uit te oefenen. Het standpunt van de Verkeerscommissie is dus gebaseerd op twee elementen: le Het is van belang afzonderlijke fiets routes te hebben; er zijn eigenlijk al te weinig; 2e op het ogenblik is deze route van zeer groot belang in de binnenstad in verband met de verkeerssituatie; omlegging van dit rijwielverkeer zou een extra be lasting betekenen voor de door mij genoemde kruising. De Voorzitter: Ik zou hier ook graag nog iets van willen zeggen. U bent niet helemaal volledig, Weth. Tiekstra, want U zou ook nog overleg plegen met de betrokkenen in die straat. B. en W. hebben nog geen standpunt ingenomen. Dit is een advies van de Ver keerscommissie; dat heeft de Wethouder al heel dui delijk gezegd. B. en W. zullen pas een standpunt in nemen als de Wethouder ook met betrokkenen in die straat heeft gesproken. De heer Tiekstra (weth.)Na Sinterklaas zal dat overleg kunnen plaats vinden. We moeten die mensen even bij elkaar hebben. Het is, zoals de Voorzitter heeft gezegd. De Ver keerscommissie geeft advies; die besluit niets. B. en W. besluiten. Doorgaans volgen wij de adviezen van die commissie wel op. Je zal maar met die bergen ad viezen geconfronteerd worden; een bord zus, een streep zo, een gele lijn hier, een blauwe lijn daar en noem maar op. Daar komt geen eind aan. Het gaat allemaal om incidentele gevallen. De commissievergaderingen zijn meestal zeer langdurig, hoewel de opwinding min der groot is dan die zich bij andere vergaderingen wel eens voordoet. (De Voorzitter: Maar B. en W. dui ken wel in de problemen.) Ja, en we komen ook nog weer boven. Ik ben met mevr. Brandenburg van mening zij heeft het niet met dezelfde woorden gezegd dat sierbestrating ook wat een modeverschijnsel is. Ik wil U wel zeggen, dat ik toch erg gelukkig ben met het voorbeeld, dat U kunt zien in deze naaste omgeving. De trottoirtegels die rond het stadhuis lagen, zijn ver vangen door kleine Friese klinkertjes. Ik dacht, dat dat een aardiger stoffering was dan betontegels resp, siertegels. We moeten natuurlijk wel weten, dat beton tegels en siertegels gemakkelijker te verkrijgen zijn dan bijv. die kleine klinkertjes. (Mevr. Brandenburg- Sjoerdsma: Ze liggen nog in één van de Oosterstra ten; bij de Lutherse kerk.) Ja, dat zou kunnen. We hebben nog wel wat voorraad, maar we zijn met die gele klinkertjes een beetje zuinig. (De Voorzitter: We kunnen ze niet kopen.) Nee, dat kan niet. We hebben ze aan het koninklijk paar geweigerd toen ze eigenlijk nodig waren voor Drakensteijn. Het is natuurlijk wel zo, dat je in het overleg met de winkeliers je eigen voorkeur wel eens kunt opber gen, gegeven de situatie waarin de straten verkeren en gegeven het feit, dat het door mevr. Brandenburg ge vraagde alternatieve bestratingsmateriaal uiteraard niet ruimschoots voorhanden is; integendeel. En het materiaal dat we hebbben, gebruiken we uiteraard lie ver zelf. (Mevr. Brandenburg-Sjoerdma: Wilt U deze dingen nog wel eens voorleggen aan de Commis sie Openbare Werken?) Ik wil het best nog eens be spreken, maar in de commissie zullen we, naar mijn verwachting, op hetzelfde probleem stuiten. (Mevr. Brandenburg-Sjoerdsma: U zegt: We hebben nog wel materiaal, maar we moeten er zuinig mee omsprin gen.) Als wij tot overeenstemming zijn gekomen, wil ik het zoals meer gebeurt best nog eens door spreken in de Commissie Openbare Werken. De heer Van der Wal heeft gesproken over het af sluiten van de Pasteurweg. Ik zou willen beginnen met te zeggen, dat het de moeite loont om de verkeerssi tuatie op het Vrijheidsplein vooral in de spitsuren en zeker geldt dat op vrijdagmiddag tussen half 5 en half 9 eens te gaan bekijken. Men kan dan zien hoe slecht dit plein functioneert als gevolg van het grote aantal wegen dat daarop uitkomt. Een van die wegen is de Pasteurweg. In de definitieve situatie zal ook de Pasteurweg worden afgehaakt; althans zo ligt het in de plannen die B. en W. voorbereiden. Als je toch wilt bijdragen aan een beter functioneren van het Vrijheids plein en je wilt in het bijzonder er naar streven, dat ook de veiligheid op het plein beter gewaarborgd is er gebeuren nogal wat ,,kop-en-steert"botsingen e.d. dan moet je proberen zo veel mogelijk aansluitings wegen af te sluiten. Het is op het ogenblik zo daarin heeft de heer Van der Wal gelijk, maar hij komt daar bij tot een andere conclusie dan ik -dat de De Ruy- terweg-Pasteurweg zich heeft ontwikkeld als sluiprou te waarvoor hij niet bedoeld is. Dat veroorzaakt al moeilijkheden vooral op de kruising Cambuursterpad/ Linnaeusstraat, maar ook op de kruising De Ruyter- weg/Insulindestraat. Deswege is afsluiting van de Pas teurweg in het belang van de verkeersveiligheid op het Vrijheidsplein en in het belang van een betere ver- keersregulering in het betreffende deel van de stad. Dat zijn de motieven die geleid hebben tot het voorstel om de Pasteurweg af te haken van het Vrijheidsplein. Waarschijnlijk ik voorspel het maar vast zullen wij bijv. bij het Europaplein tot gelijksoortige afslui tingen moeten komen, willen we ook daar de verkeers veiligheid voldoende dienen resp. ervoor zorgen, dat zich daar minder opstoppingen voordoen. De Voorzitter: Kunnen we nu van deze punten af stappen De heer Heidinga: Ik zou toch wel graag punt 12 willen claimen. Of ik er werkelijk op terugkom, weet ik niet; ik wil het eerst nog in mijn fractie bespreken. (De heer Tiekstra (weth.): Ik heb, geloof ik, verge ten Uw opmerkingen over dat punt te beantwoorden.) De Voorzitter: Mag ik er misschien even iets over zeggen? Ik betreur, dat wat de heer Heidinga gezegd heeft, is gebeurd. Er moet ergens kortsluiting zijn ge weest. Het moet natuurlijk buiten kijf staan, dat, wan neer U inlichtingen wilt hebben over het waarom van bepaalde beslissingen, U die op de een of andere wijze kunt krijgen. Dat mag geen probleem vormen. Ik kan mij indenken, dat op een bepaald moment, als de Ver keerscommissie een advies heeft uitgebracht maar B. en W. het nog niet hebben behandeld, nog geen inlich tingen kunnen worden gegeven. Maar de fracties heb ben er recht op te weten waarom wij bepaalde ver keersmaatregelen nemen. Wij hebben er geen enkel bezwaar tegen U die informaties te geven. Dus om die reden hoeft U het punt niet te claimen. Ik kan U zon der meer toezeggen, dat wij met U een bevredigende regeling kunnen treffen, dat U alle informaties op dit terrein kunt krijgen die U graag wilt hebben; dat geldt natuurlijk niet alleen voor Uw fractie maar voor alle fracties. De heer Heidinga: Ik zal, wat U nu heeft gezegd, in de fractie brengen en dan kunnen wij besluiten of we er al dan niet op terugkomen. De Voorzitter: Wij zullen dit punt noteren en dan horen we wel welk besluit U hebt genomen. De Voorzitter schorst, om 22.50 uur, de vergadering voor de tweede koffiepauze. De Voorzitter heropent, om 23.05 uur, de vergade ring. Punten 13 t/in 17. De heer J. de Jong: Iets over vraag 13 (verkeers- oplossing Vrouwenpoortsbrug en Westerplantage). Er wordt gevraagd of die oplossing zo is ontworpen om het verkeer langs en door de binnenstad af te remmen. Het antwoord is vrij duidelijk, n.l.: ,,De gekozen op lossing heeft tot doel de verkeersstroom ter plaatse zo veilig en zo snel mogelijk te verwerken." Het ele ment „veilig" is hier wel op zijn plaats; dat klopt wel. Maar deze oplossing biedt niet veel kans voor het snel verwerken van de verkeersstroom. De heer Muller heeft ons er in de Commissie Openbare Werken op gewezen, dat de oplossing niet fraai v/as, maar dat er het beste uit gehaald is. In de praktijk blijkt op het ogenblik, dat deze oplossing opstoppingen veroorzaakt. Ik zou willen vragen of het niet mogelijk is de „links- affer", de „snoekhaak" (hoe moet ik het noemen) naai de Westerplantage het is een zeer vreemd ver keersteken, dat je in Nederland niet zo veel tegen komt eruit te halen en dan een dubbele opstelstrook te creëren voor het rechtdoorgaand verkeer dat is de grootste stroom waardoor dat verkeer sneller kan doorstromen. Vanmorgen was toevallig plm. 8 uur de lichteninstallatie buiten werking. Als je anders om die tijd over dat kruispunt moet, sta je al op de Harlingerstraatweg of de Spanjaardslaan te wachten. Als het licht dan groen is dat geef ik toe rijdt het verkeer vrij goed door. Maar het verkeer dat uit de stad komt, staat bij de Harlinger straatweg stil omdat het niet om dc rotonde heen kan. Dus staat het te wachten enz. Wanneer je ziet hoe weinig gebruik gemaakt wordt van de ,,linksaffer", dan vraag ik mij af, of het juist is dit zo te laten. Zou het niet logischer zijn het verkeer, dat de stad in gaat, op die „linksaffer" op te stellen? Dan krijg je meer gelegenheid tot doorstroming langs de Har monie; daarvoor is het verkeersaanbod het grootst. Je ziet, dat op een moment, dat wel doorgereden zou kunnen worden (groen licht), er gewoon mensen staan te wachten in de file gaande naar de Nieuwestad. Soms stelt dit verkeer zich een heel enkele keer ook op op de vrij korte strook voor links afslaand verkeer en dan staat de zaak gewoon vast. Want degene die links af wil en nog op de brug staat, rijdt niet op. Er is destijds door Openbare Werken toege geven, dat de oplossing niet fraai is, maar ik vind dat de praktijk heeft uitgewezen, dat we het ergens verkeerd hebben gedaan. Ik geloof, dat het juist zou zijn de oplossing te herzien. Ik zou de Wethouder willen vragen, of hij de maatregelen daartoe zou kun nen nemen. In het antwoord op vraag 14 (verkeerslichten kruis punt Wollegaast-Dammelaan) staat, dat dit in de to taliteit zal worden bekeken en dat dit dan een eerste urgentie heeft. Ik zou daarbij graag betrekken dat gaat dan niet om verkeerslichten het veel bespro ken punt van de onderdoorgang; in ieder geval een ongelijkvloerse kruising voor voetgangers en wielrij ders. Ik zou, als dit punt aan de orde komt, ook willen bekijken of een dure oplossing met verkeerslichten niet voorkomen kan worden door voor dat verkeer van en naar Bilgaard een ongelijkvloerse kruising op dit punt of een ander punt te realiseren. De heer Van der Wal: De heer De Jong is al uit voerig ingegaan op vraag 13. Ik kan mij nog herinne ren, dat, toen het kruispunt wel klaar was maar de verkeerslichteninstallatie nog niet, er totaal geen pro blemen waren. Ik geloof niet, dat er toen ongelukken zijn gebeurd. Ik weet wel, dat de noordtangent toen nog was afgesloten; dat is nu niet meer het geval. Ook voor voetgangers is het daar een ergerlijke toe stand. Als je van de Nieuwestad naar de Vrouwen poortsbrug moet, moet je drie voetgangerslichten pas seren, die allemaal om en om op rood en groen staan. Als het eerste licht rood is, is het tweede groen en het derde weer rood. Het komt dan ook vaak voor, dat de mensen dan maar gewoon door het rode licht gaan. Er is soms helemaal geen verkeer. Ik kan mij dat best voorstellen; ik doe het zelf ook wel eens. In het antwoord op vraag 17 (speelplaats op Potte- bakkersplaats) zegt U, dat er in die omgeving niet genoeg kinderen zijn. Ik vraag mij af hoe U aan die wijsheid komt. Waar komen dan al de kinderen van daan die op de zandhopen aan de Groeneweg spelen en op de zandhopen aan de Eewal? Waar kwamen de kinderen dan vandaan die speelden op de speelplaats die wij destijds eens hebben ingericht op het terrein van de Nieuwe Doelen? Daar waren toen genoeg kin deren. De heer Tiekstra (weth.): Ik geef toe, dat de ver- keersoplossing Westerplantage-Nieuwestad-noordtan- gent nogal gecompliceerd is. Nu hebben we op dat punt natuurlijk te maken met verkeersaanbod uit zeer verschillende richtingen en met zeer verschillende be stemmingen. Dat betekent, dat wij ook voor wat be treft het op papier zetten van de onder de huidige omstandigheden meest gewenste en beste oplos sing nogal lang hebben zitten studeren en kienen. Niet alleen de deskundigen hebben dat gedaan, maar het is ook uit en te na in de Verkeerscommis sie besproken. Het is juist, dat deze verkeersoplossing ook de strekking heeft, dat verkeer, dat niet voor de Nieuwestad bestemd is, daarvan afgeleid blijft. Wij geven er de voorkeur aan en die strekking heeft de oplossing ook dat men zo snel mogelijk, voor zo ver men toch het centrum wil bezoeken, naar de par keervoorziening op het Wilhelminaplein wordt ge stuurd. Ik dacht, dat de veiligheid van het verkeer hier uiteraard primair is en dat de snelheid daaraan onder geschikt moet zijn. Ik maak zelf vrij vaak en onder alle omstandigheden gebruik van deze route omdat ik er de voorkeur aan geef gebruik te maken van kruispun ten die door lichten geregeld worden; dan weet ik,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1972 | | pagina 9