/$o
wel kort zijn.) Het is ook kort. In de eerste plaats
zou ik de Wethouder willen vragen, of hij wat luider
wil praten, want ik heb een enorme moeite om hem
te verstaan en in de tweede plaats iecs naar aanleiding
van wat hij geantwoord heeft op mijn vraag in zake
eventuele toetreding van de Gemeente tot de Friese
Museumcommissie. Dat wordt, zei hij, naar ik meen
de, nogal zwaar opgenomen bij de Provincie. Waar
om Wat zou er in principe op tegen kunnen zijn om
een beheerder van het museum Princessehof in die
commissie op te nemen? (De hear Klomp: Der binne
mear musea dy't mei itselde probleem sitte.)
De heer Weide (weth.)Ik zal trachten wat luider
te praten. Het is vannacht, zo U, gezien de verkie
zingsuitslag, zult begrijpen, wat laat geworden, waar
door mijn stem iets is afgezwakt. (De Voorzitter: Dat
punt is niet aan de orde.) (Gelach) Ik stel het ook
niet aan de orde. Onze wens, dat wij ons vertegenwoor
digd zouden willen zien in de Friese Museumcommis
sie, is als volgt overgekomen: G.S. hadden de gedach
te, dat wij zouden veronderstellen, dat de belangen
van het Princessehof niet in voldoende mate door de
andere musea, door de directie van het Fries Museum
en door G.S. zouden worden behartigd. Maar wij
hadden toch liever een exclusieve plaats in deze com
missie.
Volgno. 516.
De hear P. van der Veen: Ik woe by punt 2 (op
drachten versiering grote wand- en geveloppervlakken
aan kunstenaars) efkes freegje: Is der al advys frege
oan de Kommisje foar Monumintale Kunst oangeande
dy gevel- en wandforsieringen
De heer Van Haaren: Ik zou naar aanleiding van
vraag 1 (bestemming van voor stadsverfraaiing aan
wezige middelen) willen vragen: Zijn er inmiddels ook
al opdrachten gegeven door de Commissie Monumen
tale Kunst? Ik heb begrepen, dat Rob Hoelen de tij
delijke schutting om een deel van het Stadhuis heeft
versierd in dit kader. Maar zijn er ook nog andere
opdrachten gegeven Mijn volgende vraag sluit aan
bij wat de heer Van der Veen opmerkte. U antwoordt
op vraag 2: ,,Wij zijn bereid de Commissie Monumen
tale Kunst hierover advies te vragen.", maar ik zou
zeggen: Wethouder, doe het dan ook alsjeblieft en
zeg ons toe, dat U dit zult vragen. (De Voorzitter:
Dat staat hier toch ook.) Hier staat, dat U bereid
bent en dat is iets anders dan dat U dit gaat doen,
maar ik wil het graag zo interpreteren, dat het vast
staat, dat U het zult doen. (De Voorzitter: U hebt de
dingen wel eens slechter geïnterpreteerd.) Goed, that
is that.
De heer Weide (weth.): Ik kan de heer Van der
Veen zeggen, dat er een vijftal opdrachten zijn gege
ven m.b.t. een aantal scholen.
Wat vraag 1 betreft, het gaat hier om een vrij in
gewikkelde materie, ook gezien de fondsvorming. We
moesten eerst even alles op een rijtje zetten om te
zien hoever we konden gaan. Het College heeft hier
over beslist; de Commissie Monumentale Kunst is op
dit moment met de zaak bezig en zal ons hieromtrent
nader informeren. Ik zeg de heer Van Haaren graag
toe als hij het niet gevraagd had, hadden we het
ook gedaan dat in dezen alle mogelijke spoed be
tracht zal worden.
Volgno. 524.
De hear P. van der Veen: By nr. 4 (bezwaren schets
ontwerp verbouw Beurs) woe ik freegje: Is it advys
fan de Rykskornmisje fan Advys foar de Bou fan
Skouboargen en Konsertsealen al kaem en hwat binne
de reéle mooglikheden foar de forbou fan de Beurs,
sjoen yn it ljocht fan de advizen fan dy kommisje?
De heer Van der Wal: Ik wilde iets zeggen over de
vragen 1 t.e.m. 4, de verhouding Beurs-Harmonie. Het
plan voor de Beurs is dus bij de genoemde rijkscom
missie, die zegt, dat het 10 miljoen moet kosten, maar
ik heb begrepen, dat dat 5 miljoen te veel is; er is
nu een derde commissie uit Openbare Werken in het
geweer gekomen, die nu gaat bekijken, hoeveel het
werkelijk gaat kosten. Ik heb, meen ik, de Wethouder
voor de RONO horen vertellen, dat die commissie al
klaar was met haar werk en dat haar gebleken was,
dat het bedrag boven de 10 miljoen dreigde te komen.
Als dat waar is, wat blijft er dan nog van het Beurs-
verbouwingsplan over? Blijft het dan niet te lang han
gen in allerlei commissies enz.? Kunnen we dan niet
beter met het geld dat we wel hebben die 5 miljoen
eerst met de Harmonie aan de gang? Dit is ook
niet een vaststaande opinie van ons, maar we wilden
wel graag de gedachte van het College hierover horen.
De heer Weide (weth.): Het advies van de Rijks
commissie is vanmiddag binnengekomen. We hebben
ons hierover dus nog niet kunnen beraden; ik dacht,
dat het daarom beter is, dat wij er op dit moment
nog niet over gaan discussiëren. De procedure is thans
als volgt: Dit advies zal een dezer dagen besproken
worden; de Commissie Verbouw Beurs zal het ook
bespreken, mèt het advies van onze andere technische
adviseurs. Dan zal de Commissie Verbouw Beurs haar
standpunt gaan bepalen en dit zo snel mogelijk aan
B. en WT. kenbaar maken, zodat B. en W. dan ook
hun definitief standpunt met betrekking tot de ver
bouw van de Beurs kunnen bepalen.
De heer Van der Wal had het over een commissie
uit Openbare Werken; ik bedoelde hetzelfde, toen ik
over ,,onze andere technische adviseurs" sprak. Hij
vraagt, of het niet verstandiger is eerst met de Har
monie te beginnen. (De heer Van der Wal: Is de
conclusie van die commissie uit Openbare Werken
inderdaad, dat de verbouw Beurs meer dan 10 miljoen
moet kosten?) Volgens het advies van onze tech
nische adviseurs en ook het advies van de Rijkscom
missie ligt het bedrag een aantal miljoenen hoger dan
de 5Va miljoen die de architect voor de opdracht ter
beschikking had. (De heer De Vries: Hoeveel is een
aantal miljoenen?) (De Voorzitter: Dat is inderdaad
een rekbaar begrip.) Ik heb gezegd, dat wij de brief
van de Rijkscommissie (die zes kantjes telt) van
middag hebben gekregen en dat het niet verstandig is
daar vanavond op in te gaan.
De Voorzitter: De leden van de Raad kunnen hier
van uitgaan zij moeten ons echter niet proberen
op een bedrag vast te pinnen dat het natuurlijk
niet een kwestie van 1 a 2 miljoen is, want dan zou
den we er anders over spreken. Het is helaas een
aanzienlijk groter verschil. Laat de Commissie Ver
bouw Beurs er eerst even in duiken; anders maken
we misschien ongelukken.
De heer Weide (weth.): Het is noodzakelijk, dat
wij onze culturele accommodaties: Beurs en Harmonie
en misschien ook Zalen Schaaf, verbouwen en verbe
teren. Het is ook noodzakelijk, dat wij daarvoor bik
kelharde plannen op tafel leggen. De Commissie Ver
bouw Harmonie is op dit moment bezig de verbouw in
dit gebouw nader te bekijken en aan de hand van de
adviezen van de Commissie Verbouw Harmonie en de
Commissie Verbouw Beurs zal het College een stand
punt bepalen en komt het ongetwijfeld met deze zaak
bij de Raad terug. De adviezen zouden er wel eens toe
kunnen leiden, dat wij onze prioriteiten zullen moeten
gaan verschuiven. Maar het is zaak, dat de plannen
zo hard mogelijk worden gemaakt, ook in het kader
van de A.C.W., want als we daaruit geld kunnen krij
gen, is dat meegenomen. (U kent onze middelen.) We
zullen zo snel mogelijk moeten bouwen.
De Voorzitter: We zullen inderdaad, zoals de Wet
houder zegt, met deze problematiek, die zeer belang
rijk is, binnen afzienbare tijd bij de Raad komen. Dat
is ook logisch. De Raad heeft een paar zeer principiële
beslissingen genomen over de toekomstige ontwikke
ling op dit terrein. Ook al zijn het accentverschuivin
gen, we zijn bepaald van plan daarmee bij de Raad
terug te komen, stellig binnen afzienbare tijd. M.i. zal
dan het moment rijp zijn om er heel grondig over
te discussiëren. (De hear P. van der Veen: It is dus
net forstannich to freegjen dit punt oan to halden
5
foar de plenaire sitting.) Dat is natuurlijk Uw goed
recht, maar ik zei met veel nadruk „binnen afzien
bare tijd komt het plan in de Raad terug", opdat U
dat zou weten. In de plenaire zitting kunnen we eigen
lijk nog geen vruchtbare discussie hebben. iZdlajng
Weth. Weide met de beide commissies niet wat ver
der is, hebben wij niet de moed een nota te maken.
Maar ik zeg U graag toe, dat wij er alles aan zullen
doen dat sluit ook aan bij wat Weth. Weide zei
om zoveel mogelijk spoed te betrachten. Akkoord, dat
we op dit moment van het punt afstappen? (De heer
Buïsing: Ik heb een vraag van orde. Is het Uw be
doeling het hele volgno. 524 te laten waaien en over
te gaan naar 526?) Het is compleet reglementair af
gehandeld. Dat is iets anders dan laten waaien. (De
heer Buïsing: Dan is het toch niet helemaal com
pleet reglementair afgehandeld, want ik heb er nog
een paar vragen over.) Maar dan had U zopas de
hand op moeten steken. Dan hebt U eigenlijk Uw
beurt voorbij laten gaan. (De heer Buising: Nu, dat
kan dan zo zijn, maar ik heb gedacht, dat U de raads
leden even liet uitspreken over de punten die in de
mem.v.a. worden genoemd. Ik heb een paar korte vra
gen die wel onder volgno. 524 vallen, maar niet op
een punt in de mem.v.a. betrekking hebben.) Dan stel
ik nu even aan de orde punten, die op dit volgnum
mer betrekking hebben, maar niet in de schriftelijke
vragen en antwoorden voorkomen. (De heer Van der
Wal: Dan heb ik me ook vergist. Ik ben maar tot en
met 4 gegaan.) Het woord is dan eerst aan do heer
Van der Wal.
De heer Van der Wal: Wat ik nu wil zeggen, be
treft de punten 8 en 9 (pop-festival). Ik zal beginnen
met een beetje geschiedenis, want dat is wel nodig zo
langzamerhand. In januari 1971 is een groep jongeren,
in samenwerking met de Harmonie, begonnen de pow-
wow-festivals in de Harmonie te organiseren. Dat is
een behoorlijk succes geworden, dat tot nu toe voort
duurt. Alleen 's zomers is de Harmonie gesloten en
het is ook niet zo aanlokkelijk om dan binnen te zit
ten. Daarom vatte het idee post om 's zomers één keer
in de drie weken zes keer in de Prinsentuin een
pop-festival te organiseren. Er waren weinig organisa
tieproblemen. Een podium was aanwezig; energievoor
ziening was er. Er moest alleen wat ordedienst wor
den gehouden enz. Er is toen contact met de Culturele
Raad geweest en dat was vrij vruchtbaar. Wij hebben
een brief geschreven namens het comité „Salamander"
en daar is eerst een zeer gunstig advies van de Cul
turele Raad op gekomen; ik lees even de laatste alinea
voor: ,rHet presidium is voorts van mening, dat aan
het organiseren van deze evenementen waardoor op
een positieve wijze tegemoet wordt gekomen aan dat
deel van de jeugd dat zich bezig houdt met de pop
cultuur, een fenomeen, dat zeker een wezenlijke rol in
onze hedendaagse cultuur speelt." Asjeblieft! Toen
kwam dus de brief van 28 april 1971, het advies van
de Raja is van 20 mei, en op 20 juli midden in de
zomer dus al kwam de brief van B. en W. diQ een
afwijzing inhield, omdat de Prinsentuin naar hun me
ning ongeschikt is en omdat daar lawaai-overlast
wordt veroorzaakt. Maar geen woord over de f 2.000,
die ook was gevraagd (6 x f330,De heer Brand
sma zei zelf dat lees ik hier dan uit een verslag
van een raadsvergadering waarin het punt n.a.v. de
brief van B. en W. aan de orde is geweest „Wij
aanvaarden volledig, dat er verschillende groeperingen
in onze samenleving zijn, ook jongeren, die op hun
eigen wijze, de wijze die zij verkiezen, op een bepaald
moment bijeenkomsten houden en er muziek maken.
En zolang dat binnen redelijke grenzen blijft, zul
len wij daar altijd medewerking aan verlenen.
Ik kan U, leden van de Raad, de verzekering geven,
dat bij het College van B. en W. uitsluitend en alleen
een rol heeft gespeeld de vraag: Kan dit in de Prin
sentuin? Geen woord over de f2.000,die toen ook
werd gevraagd voor een free pop-festival. Op die af
wijzing was nogal wat verontwaardiging ontstaan,
wat dus resulteerde in de behandeling in de Raad.
Toen was er een motie, naar ik meen, van de heer
De Leeuw, die door B. en W. werd overgenomen. (De
motie van de heer Van Haaren werd op formele wijze
knap onder de tafel gefrommeld.) (De Voorzitter: U
moet die woorden hier niet gebruiken. Wij frommelen
hier niets onder de tafel.) Nou, het ging op een ma
nier, dat kan ik me heel duidelijk herinneren(De
Voorzitter: Ik zou wel een klein beetje en règle blij
ven. Toe maar.) De motie van de heer De Leeuw
werd dus overgenomen; daar stond in, dat er nader
overleg zou moeten worden gehouden met de groep en
die wilde dat natuurlijk met graagte doen. Dat over
leg is toen gehouden eerst natuurlijk telefonisch
en het resulteerde in een uitnodiging voor een verga
dering, waarin aanwezig waren de heren Fischer, ad
junct-directeur van de Dienst voor Sport en Recreatie,
de heer Achterhof, adj.-directeur van Openbare Wer
ken, en het hoofd van de afdeling S.Z.W., de heer
Koopmans. De heer Weide zat die bijeenkomst voor
en van „Salamander" waren aanwezig Fred Koop-
mans en ik zelf. Daar hebben we uitvoerig twee zaken
tegen elkaar afgewogen: of het pop-festival zou gratis
worden (daar hadden we al een begroting voor) öf
het zou niet gratis worden (daar hadden we ook een
begroting voor) en het bleek in die vergadering, dat
het pop-festival dat niet gratis was, waar dus entree
voor geheven zou worden, aanmerkelijk duurder uit
kwam en een aanmerkelijk hoger tekort opleverde dan
een gratis festival; je moet n.l. een afrastering plaatsen
daar loopt het College erg gemakkelijk overheen...
(Gelach) en je moet kassa's hebben. Ook de groe
pen die bij vrije, gratis voorstellingen slechts tegen
vergoeding van reiskosten willen spelen, beginnen dan
gage te vragen; ook andere medewerkers doen dat
dan. Toneelaccommodatie hebben we altijd gratis ver
sierd, zolang het maar een gratis festival is. Dus ook
die vergadering de heer Weide weet dat nog wel
kwam tot de conclusie, dat het een free concert, met een
maximum van f 2000,aan subsidie zou moeten zijn.
De Wethouder maakte toen wel een voorzichtig voor
behoud over de beslissing van B. en W., maar dat
werd toen nauwelijks serieus genomen, omdat(De
Voorzitter: Die dingen moet U natuurlijk wel se
rieus nemen.) Nee, maar het ging in een sfeerIk
moet U nog even vertellen, dat(De Voorzitter:
Er moet natuurlijk wel een beslissing van B. en W.
over komen.) Ja, ja, O.K., och(Gelach) Enfin,
toen werd het wachten, bellen, ondertussen begon de
tijd te dringen, we hebben pop-groepen geëngageerd,
de organisatie werd op poten gezet, affiches werden
gedrukt en toen kwamgeen brief, maar eerst
een telefoontje: B. en W. hebben het afgewezen. Dat
bericht is naar de krant gegaan en naar aanleiding
daarvan heb ik vragen gesteld, die op heel knappe
wijze natuurlijk weer omzeild werden, maar dat zijn
we ook wel gewend. Daar zaten we met de brokken.
We hadden er flink wat geld in gestoken(De heer
De Vries: En het was gratis!) Ja, maar de affiches
waren al wel betaald en er waren ook pop-groepen ge-
engageerd. En toen kwam het ,,Kaktus"-interview met
burgemeester Brandsma, waarin ik heb al eens
eerder een citaat gebruikt, maar dat was toen volgens
het antwoord uit het verband gerukt o.m.
staat: „Ik hoef geen pop-concert te houden, dat moe
ten anderen doen. Maar dan moet men dat goed doen,
niet zoals nu gebeurd is. Er komen hier een paar kna
pen over de vloer rollen en die moeten dan eventjes
f 17 a f1800,hebben om een pop-concert te houden.
Maar het is het geld van Brandsma niet, maar van
de belastingbetalers, van de gemeenschap. Dat kun
nen wij niet zo maar doen. En dan direct de conclusie:
Nou, dat conservatieve gemeentebestuur is tegen pop
festivals." Daar heb ik toen ook vragen over gesteld
en die werden op heel slimme wijze omzeild, waar
schijnlijk door de juristen van de afdeling Kabinet en
Algemene Zaken, maar dat weet je nooit exact. (De
Voorzitter: Onder verantwoordelijkheid van B. en
W.) Ja, onder verantwoordelijkheid van B. en W. Er
is erg knap geantwoord: „De geciteerde passages ge
ven volgens de burgemeester geen juist beeld van het
door hem gestelde over dit onderwerp." Nu zitten we
hier weer als gemeenteraadsleden en hebben we weer
dit onderwerp aan de orde en ik zou wel willen weten:
Blijft U bij de passage, zoals die in „Kaktus" vermeld
staat? En is het ook de mening van B. en W.
Met het antwoord op vraag 8 zijn wij het uiteraard
oneens. De ene keer is het de 'plaats waar geen pop
festival gehouden kan worden en de andere keer zijn