/$o wel kort zijn.) Het is ook kort. In de eerste plaats zou ik de Wethouder willen vragen, of hij wat luider wil praten, want ik heb een enorme moeite om hem te verstaan en in de tweede plaats iecs naar aanleiding van wat hij geantwoord heeft op mijn vraag in zake eventuele toetreding van de Gemeente tot de Friese Museumcommissie. Dat wordt, zei hij, naar ik meen de, nogal zwaar opgenomen bij de Provincie. Waar om Wat zou er in principe op tegen kunnen zijn om een beheerder van het museum Princessehof in die commissie op te nemen? (De hear Klomp: Der binne mear musea dy't mei itselde probleem sitte.) De heer Weide (weth.)Ik zal trachten wat luider te praten. Het is vannacht, zo U, gezien de verkie zingsuitslag, zult begrijpen, wat laat geworden, waar door mijn stem iets is afgezwakt. (De Voorzitter: Dat punt is niet aan de orde.) (Gelach) Ik stel het ook niet aan de orde. Onze wens, dat wij ons vertegenwoor digd zouden willen zien in de Friese Museumcommis sie, is als volgt overgekomen: G.S. hadden de gedach te, dat wij zouden veronderstellen, dat de belangen van het Princessehof niet in voldoende mate door de andere musea, door de directie van het Fries Museum en door G.S. zouden worden behartigd. Maar wij hadden toch liever een exclusieve plaats in deze com missie. Volgno. 516. De hear P. van der Veen: Ik woe by punt 2 (op drachten versiering grote wand- en geveloppervlakken aan kunstenaars) efkes freegje: Is der al advys frege oan de Kommisje foar Monumintale Kunst oangeande dy gevel- en wandforsieringen De heer Van Haaren: Ik zou naar aanleiding van vraag 1 (bestemming van voor stadsverfraaiing aan wezige middelen) willen vragen: Zijn er inmiddels ook al opdrachten gegeven door de Commissie Monumen tale Kunst? Ik heb begrepen, dat Rob Hoelen de tij delijke schutting om een deel van het Stadhuis heeft versierd in dit kader. Maar zijn er ook nog andere opdrachten gegeven Mijn volgende vraag sluit aan bij wat de heer Van der Veen opmerkte. U antwoordt op vraag 2: ,,Wij zijn bereid de Commissie Monumen tale Kunst hierover advies te vragen.", maar ik zou zeggen: Wethouder, doe het dan ook alsjeblieft en zeg ons toe, dat U dit zult vragen. (De Voorzitter: Dat staat hier toch ook.) Hier staat, dat U bereid bent en dat is iets anders dan dat U dit gaat doen, maar ik wil het graag zo interpreteren, dat het vast staat, dat U het zult doen. (De Voorzitter: U hebt de dingen wel eens slechter geïnterpreteerd.) Goed, that is that. De heer Weide (weth.): Ik kan de heer Van der Veen zeggen, dat er een vijftal opdrachten zijn gege ven m.b.t. een aantal scholen. Wat vraag 1 betreft, het gaat hier om een vrij in gewikkelde materie, ook gezien de fondsvorming. We moesten eerst even alles op een rijtje zetten om te zien hoever we konden gaan. Het College heeft hier over beslist; de Commissie Monumentale Kunst is op dit moment met de zaak bezig en zal ons hieromtrent nader informeren. Ik zeg de heer Van Haaren graag toe als hij het niet gevraagd had, hadden we het ook gedaan dat in dezen alle mogelijke spoed be tracht zal worden. Volgno. 524. De hear P. van der Veen: By nr. 4 (bezwaren schets ontwerp verbouw Beurs) woe ik freegje: Is it advys fan de Rykskornmisje fan Advys foar de Bou fan Skouboargen en Konsertsealen al kaem en hwat binne de reéle mooglikheden foar de forbou fan de Beurs, sjoen yn it ljocht fan de advizen fan dy kommisje? De heer Van der Wal: Ik wilde iets zeggen over de vragen 1 t.e.m. 4, de verhouding Beurs-Harmonie. Het plan voor de Beurs is dus bij de genoemde rijkscom missie, die zegt, dat het 10 miljoen moet kosten, maar ik heb begrepen, dat dat 5 miljoen te veel is; er is nu een derde commissie uit Openbare Werken in het geweer gekomen, die nu gaat bekijken, hoeveel het werkelijk gaat kosten. Ik heb, meen ik, de Wethouder voor de RONO horen vertellen, dat die commissie al klaar was met haar werk en dat haar gebleken was, dat het bedrag boven de 10 miljoen dreigde te komen. Als dat waar is, wat blijft er dan nog van het Beurs- verbouwingsplan over? Blijft het dan niet te lang han gen in allerlei commissies enz.? Kunnen we dan niet beter met het geld dat we wel hebben die 5 miljoen eerst met de Harmonie aan de gang? Dit is ook niet een vaststaande opinie van ons, maar we wilden wel graag de gedachte van het College hierover horen. De heer Weide (weth.): Het advies van de Rijks commissie is vanmiddag binnengekomen. We hebben ons hierover dus nog niet kunnen beraden; ik dacht, dat het daarom beter is, dat wij er op dit moment nog niet over gaan discussiëren. De procedure is thans als volgt: Dit advies zal een dezer dagen besproken worden; de Commissie Verbouw Beurs zal het ook bespreken, mèt het advies van onze andere technische adviseurs. Dan zal de Commissie Verbouw Beurs haar standpunt gaan bepalen en dit zo snel mogelijk aan B. en WT. kenbaar maken, zodat B. en W. dan ook hun definitief standpunt met betrekking tot de ver bouw van de Beurs kunnen bepalen. De heer Van der Wal had het over een commissie uit Openbare Werken; ik bedoelde hetzelfde, toen ik over ,,onze andere technische adviseurs" sprak. Hij vraagt, of het niet verstandiger is eerst met de Har monie te beginnen. (De heer Van der Wal: Is de conclusie van die commissie uit Openbare Werken inderdaad, dat de verbouw Beurs meer dan 10 miljoen moet kosten?) Volgens het advies van onze tech nische adviseurs en ook het advies van de Rijkscom missie ligt het bedrag een aantal miljoenen hoger dan de 5Va miljoen die de architect voor de opdracht ter beschikking had. (De heer De Vries: Hoeveel is een aantal miljoenen?) (De Voorzitter: Dat is inderdaad een rekbaar begrip.) Ik heb gezegd, dat wij de brief van de Rijkscommissie (die zes kantjes telt) van middag hebben gekregen en dat het niet verstandig is daar vanavond op in te gaan. De Voorzitter: De leden van de Raad kunnen hier van uitgaan zij moeten ons echter niet proberen op een bedrag vast te pinnen dat het natuurlijk niet een kwestie van 1 a 2 miljoen is, want dan zou den we er anders over spreken. Het is helaas een aanzienlijk groter verschil. Laat de Commissie Ver bouw Beurs er eerst even in duiken; anders maken we misschien ongelukken. De heer Weide (weth.): Het is noodzakelijk, dat wij onze culturele accommodaties: Beurs en Harmonie en misschien ook Zalen Schaaf, verbouwen en verbe teren. Het is ook noodzakelijk, dat wij daarvoor bik kelharde plannen op tafel leggen. De Commissie Ver bouw Harmonie is op dit moment bezig de verbouw in dit gebouw nader te bekijken en aan de hand van de adviezen van de Commissie Verbouw Harmonie en de Commissie Verbouw Beurs zal het College een stand punt bepalen en komt het ongetwijfeld met deze zaak bij de Raad terug. De adviezen zouden er wel eens toe kunnen leiden, dat wij onze prioriteiten zullen moeten gaan verschuiven. Maar het is zaak, dat de plannen zo hard mogelijk worden gemaakt, ook in het kader van de A.C.W., want als we daaruit geld kunnen krij gen, is dat meegenomen. (U kent onze middelen.) We zullen zo snel mogelijk moeten bouwen. De Voorzitter: We zullen inderdaad, zoals de Wet houder zegt, met deze problematiek, die zeer belang rijk is, binnen afzienbare tijd bij de Raad komen. Dat is ook logisch. De Raad heeft een paar zeer principiële beslissingen genomen over de toekomstige ontwikke ling op dit terrein. Ook al zijn het accentverschuivin gen, we zijn bepaald van plan daarmee bij de Raad terug te komen, stellig binnen afzienbare tijd. M.i. zal dan het moment rijp zijn om er heel grondig over te discussiëren. (De hear P. van der Veen: It is dus net forstannich to freegjen dit punt oan to halden 5 foar de plenaire sitting.) Dat is natuurlijk Uw goed recht, maar ik zei met veel nadruk „binnen afzien bare tijd komt het plan in de Raad terug", opdat U dat zou weten. In de plenaire zitting kunnen we eigen lijk nog geen vruchtbare discussie hebben. iZdlajng Weth. Weide met de beide commissies niet wat ver der is, hebben wij niet de moed een nota te maken. Maar ik zeg U graag toe, dat wij er alles aan zullen doen dat sluit ook aan bij wat Weth. Weide zei om zoveel mogelijk spoed te betrachten. Akkoord, dat we op dit moment van het punt afstappen? (De heer Buïsing: Ik heb een vraag van orde. Is het Uw be doeling het hele volgno. 524 te laten waaien en over te gaan naar 526?) Het is compleet reglementair af gehandeld. Dat is iets anders dan laten waaien. (De heer Buïsing: Dan is het toch niet helemaal com pleet reglementair afgehandeld, want ik heb er nog een paar vragen over.) Maar dan had U zopas de hand op moeten steken. Dan hebt U eigenlijk Uw beurt voorbij laten gaan. (De heer Buising: Nu, dat kan dan zo zijn, maar ik heb gedacht, dat U de raads leden even liet uitspreken over de punten die in de mem.v.a. worden genoemd. Ik heb een paar korte vra gen die wel onder volgno. 524 vallen, maar niet op een punt in de mem.v.a. betrekking hebben.) Dan stel ik nu even aan de orde punten, die op dit volgnum mer betrekking hebben, maar niet in de schriftelijke vragen en antwoorden voorkomen. (De heer Van der Wal: Dan heb ik me ook vergist. Ik ben maar tot en met 4 gegaan.) Het woord is dan eerst aan do heer Van der Wal. De heer Van der Wal: Wat ik nu wil zeggen, be treft de punten 8 en 9 (pop-festival). Ik zal beginnen met een beetje geschiedenis, want dat is wel nodig zo langzamerhand. In januari 1971 is een groep jongeren, in samenwerking met de Harmonie, begonnen de pow- wow-festivals in de Harmonie te organiseren. Dat is een behoorlijk succes geworden, dat tot nu toe voort duurt. Alleen 's zomers is de Harmonie gesloten en het is ook niet zo aanlokkelijk om dan binnen te zit ten. Daarom vatte het idee post om 's zomers één keer in de drie weken zes keer in de Prinsentuin een pop-festival te organiseren. Er waren weinig organisa tieproblemen. Een podium was aanwezig; energievoor ziening was er. Er moest alleen wat ordedienst wor den gehouden enz. Er is toen contact met de Culturele Raad geweest en dat was vrij vruchtbaar. Wij hebben een brief geschreven namens het comité „Salamander" en daar is eerst een zeer gunstig advies van de Cul turele Raad op gekomen; ik lees even de laatste alinea voor: ,rHet presidium is voorts van mening, dat aan het organiseren van deze evenementen waardoor op een positieve wijze tegemoet wordt gekomen aan dat deel van de jeugd dat zich bezig houdt met de pop cultuur, een fenomeen, dat zeker een wezenlijke rol in onze hedendaagse cultuur speelt." Asjeblieft! Toen kwam dus de brief van 28 april 1971, het advies van de Raja is van 20 mei, en op 20 juli midden in de zomer dus al kwam de brief van B. en W. diQ een afwijzing inhield, omdat de Prinsentuin naar hun me ning ongeschikt is en omdat daar lawaai-overlast wordt veroorzaakt. Maar geen woord over de f 2.000, die ook was gevraagd (6 x f330,De heer Brand sma zei zelf dat lees ik hier dan uit een verslag van een raadsvergadering waarin het punt n.a.v. de brief van B. en W. aan de orde is geweest „Wij aanvaarden volledig, dat er verschillende groeperingen in onze samenleving zijn, ook jongeren, die op hun eigen wijze, de wijze die zij verkiezen, op een bepaald moment bijeenkomsten houden en er muziek maken. En zolang dat binnen redelijke grenzen blijft, zul len wij daar altijd medewerking aan verlenen. Ik kan U, leden van de Raad, de verzekering geven, dat bij het College van B. en W. uitsluitend en alleen een rol heeft gespeeld de vraag: Kan dit in de Prin sentuin? Geen woord over de f2.000,die toen ook werd gevraagd voor een free pop-festival. Op die af wijzing was nogal wat verontwaardiging ontstaan, wat dus resulteerde in de behandeling in de Raad. Toen was er een motie, naar ik meen, van de heer De Leeuw, die door B. en W. werd overgenomen. (De motie van de heer Van Haaren werd op formele wijze knap onder de tafel gefrommeld.) (De Voorzitter: U moet die woorden hier niet gebruiken. Wij frommelen hier niets onder de tafel.) Nou, het ging op een ma nier, dat kan ik me heel duidelijk herinneren(De Voorzitter: Ik zou wel een klein beetje en règle blij ven. Toe maar.) De motie van de heer De Leeuw werd dus overgenomen; daar stond in, dat er nader overleg zou moeten worden gehouden met de groep en die wilde dat natuurlijk met graagte doen. Dat over leg is toen gehouden eerst natuurlijk telefonisch en het resulteerde in een uitnodiging voor een verga dering, waarin aanwezig waren de heren Fischer, ad junct-directeur van de Dienst voor Sport en Recreatie, de heer Achterhof, adj.-directeur van Openbare Wer ken, en het hoofd van de afdeling S.Z.W., de heer Koopmans. De heer Weide zat die bijeenkomst voor en van „Salamander" waren aanwezig Fred Koop- mans en ik zelf. Daar hebben we uitvoerig twee zaken tegen elkaar afgewogen: of het pop-festival zou gratis worden (daar hadden we al een begroting voor) öf het zou niet gratis worden (daar hadden we ook een begroting voor) en het bleek in die vergadering, dat het pop-festival dat niet gratis was, waar dus entree voor geheven zou worden, aanmerkelijk duurder uit kwam en een aanmerkelijk hoger tekort opleverde dan een gratis festival; je moet n.l. een afrastering plaatsen daar loopt het College erg gemakkelijk overheen... (Gelach) en je moet kassa's hebben. Ook de groe pen die bij vrije, gratis voorstellingen slechts tegen vergoeding van reiskosten willen spelen, beginnen dan gage te vragen; ook andere medewerkers doen dat dan. Toneelaccommodatie hebben we altijd gratis ver sierd, zolang het maar een gratis festival is. Dus ook die vergadering de heer Weide weet dat nog wel kwam tot de conclusie, dat het een free concert, met een maximum van f 2000,aan subsidie zou moeten zijn. De Wethouder maakte toen wel een voorzichtig voor behoud over de beslissing van B. en W., maar dat werd toen nauwelijks serieus genomen, omdat(De Voorzitter: Die dingen moet U natuurlijk wel se rieus nemen.) Nee, maar het ging in een sfeerIk moet U nog even vertellen, dat(De Voorzitter: Er moet natuurlijk wel een beslissing van B. en W. over komen.) Ja, ja, O.K., och(Gelach) Enfin, toen werd het wachten, bellen, ondertussen begon de tijd te dringen, we hebben pop-groepen geëngageerd, de organisatie werd op poten gezet, affiches werden gedrukt en toen kwamgeen brief, maar eerst een telefoontje: B. en W. hebben het afgewezen. Dat bericht is naar de krant gegaan en naar aanleiding daarvan heb ik vragen gesteld, die op heel knappe wijze natuurlijk weer omzeild werden, maar dat zijn we ook wel gewend. Daar zaten we met de brokken. We hadden er flink wat geld in gestoken(De heer De Vries: En het was gratis!) Ja, maar de affiches waren al wel betaald en er waren ook pop-groepen ge- engageerd. En toen kwam het ,,Kaktus"-interview met burgemeester Brandsma, waarin ik heb al eens eerder een citaat gebruikt, maar dat was toen volgens het antwoord uit het verband gerukt o.m. staat: „Ik hoef geen pop-concert te houden, dat moe ten anderen doen. Maar dan moet men dat goed doen, niet zoals nu gebeurd is. Er komen hier een paar kna pen over de vloer rollen en die moeten dan eventjes f 17 a f1800,hebben om een pop-concert te houden. Maar het is het geld van Brandsma niet, maar van de belastingbetalers, van de gemeenschap. Dat kun nen wij niet zo maar doen. En dan direct de conclusie: Nou, dat conservatieve gemeentebestuur is tegen pop festivals." Daar heb ik toen ook vragen over gesteld en die werden op heel slimme wijze omzeild, waar schijnlijk door de juristen van de afdeling Kabinet en Algemene Zaken, maar dat weet je nooit exact. (De Voorzitter: Onder verantwoordelijkheid van B. en W.) Ja, onder verantwoordelijkheid van B. en W. Er is erg knap geantwoord: „De geciteerde passages ge ven volgens de burgemeester geen juist beeld van het door hem gestelde over dit onderwerp." Nu zitten we hier weer als gemeenteraadsleden en hebben we weer dit onderwerp aan de orde en ik zou wel willen weten: Blijft U bij de passage, zoals die in „Kaktus" vermeld staat? En is het ook de mening van B. en W. Met het antwoord op vraag 8 zijn wij het uiteraard oneens. De ene keer is het de 'plaats waar geen pop festival gehouden kan worden en de andere keer zijn

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1972 | | pagina 3