4 woonomgeving. Mogelijk zouden wij vandaar uit kun nen komen tot het aanpakken van een of enkele stra ten. U zult het mij niet euvel duiden als ik even inhaak op wat U gezegd hebt over de Bonifatiuskerk en -to ren. Ik ben het daarmede geheel eens en ik dank U voor de waarderende woorden die U aan het kerkbe stuur zowel als aan het stichtingsbestuur hebt gewijd. Ik moet echter, als voorzitter van de stichting, via U, mijnheer de Voorzitter, die de eerste burger van deze stad zijt, aan onze burgerij zeggen: de stichting heeft Uw hulp nu meer dan ooit nodig; laat die hulp nu niet achterwege; het is immers nog altijd zo, dat vele kleintjes een grote maken. Het werk van allen in en om het Stadhuis wordt dit jaar weer opgeluisterd door de klanken van een prach tig hersteld en uitgebreid klokkenspel. En het moge ons allen een vreugde zijn te kunnen bouwen aan de gemeenschap die de naam Leeuwarden draagt. De Voorzitter: Na deze gebruikelijke start in het nieuwe jaar stel ik het eerste punt van de agenda aan de orde. I'unt 1. De notulen worden onveranderd vastgesteld. Punt 2. De heer P. P. de Jong (secr.): De heer Hemstra is wegens ziekte verhinderd; de heer Bouma komt niet of later. Rondgezonden mededelingen. Sub A. en B. De mededeling wordt voor kennisgeving aangenomen. Sub C. De rapporten worden voor kennisgeving aange nomen. Sub D. De verzoeken worden in handen van B. en W. ge steld om preadvies. Sub E. Besloten wordt overeenkomstig het door B. en W. voorgestelde. Sub F. De brief wordt in handen van B. en W. gesteld om preadvies. Sub G. Het besluit wordt voor kennisgeving aangenomen. Sub H. De mededeling wordt voor kennisgeving aangenomen. Punten 3 t/m 8 (bijlagen nos. 10, 3, 2, 9, 17 en 4). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van B. en W. Punt 9 (bijlage no. 12). De Voorzitter: Ik geef allereerst even het woord aan Weth. Tiekstra voor het aanbrengen van enkele cor recties. De heer Tiekstra (weth.): Op blz. 2 van de raads- brief staat in de eerste regel van de vierde alinea de datum 19 juli; het moet zijn 19 juni; dat klopt ook met de termijn van terinzageligging. Op blz. 2 van het ontwerp-besluit komt onder II, sub b, la, een storende fout voor; het gaat om een paar leestekens, maar die zijn in zo'n besluit van veel betekenis. Na de plaatsnaam „Rauwerd" ontbreken de dubbeie punt en de aanhalingstekens ter opening. Er komt dan te staan: Rauwerd": „en Louwsmeer-Hee- renveen II". Dat was het. De hear Miedema: It docht üs goed, dat wy joun dit bistimmingsplan op 'e aginda hawwe. It hie al in skoftsje lyn, tocht ik, fêststeld wurde moatten; de gemeente Ljouwert is hwat oan 'e lette kant, mar better let as net. It hat ek in dreech stik wurk west; wy sille dus mar oannimme, dat de tiid goed brükt west hat. Nou it punt seis. De agraryske grounen binne yn trije sektoaren yndield: A, C en D. Ik leau, dat de sektoaren C en D net de measte problemen jowe en miskien sektor A ek net, mar dochs soe ik dêr in op merking oer meitsje wolle. It gebiet A hat in tydlike agraryske funksje; dêr komt binnen üteagbere tiid in wei op to lizzen. Ik tink oan it weifak Himriksein Werpsterhoek; op 'e plankaert A is arsearre oan- jown, hwer't dy dyk komt to lizzen. Yn dy arsearre streek lizze noch forskillende wenningen, ü.o. yn de Werp. De Werp is sahwat hielendal yn dit plan op- nommen en as de dyk réalisearre wurdt, sil dy der wei moatte. Dat sjogge wy dan wol, mar as mei in jier of mei twa jier ien fan de biwenners dêrre syn wenning forbouwe wol, omdat soks neffens him nedich is, dan kinne B. en W. dêr net in forgunning foar jaen, nim ik oan. Mar miskien sjoch ik it forkeard. Dy man wurdt dus yn syn mooglikheden biheind. En nou is myn fraech: Hat dy man dan it rjocht om to sizzen: „Troch plannen fan de Provinsje - mar in feit is, dat de Gemeente dit plan fêststeld hat bin ik bi- hindere yn it gebrük fan myn eigen hüs: dan moat de Gemeente it mar keapje." Ik soe my foarstelle kinne, dat der san forsyk komt. Dit gebiet is strak nedich foar de oanliz fan in provinsiale wei en uter- aerd moat de Provinsje keapje, mar de Gemeente leit in bistimming op de streek, winliks yn it foardiel fan 'e Provinsje. Hoe lizze de finansiéle forhaldingen hjirre? As der billike fragen komme om de huzen oer to nimmen, is de Provinsje dêr dan ré ta? Hat der ek oerliz west? Of kin de Gemeente der foar opdraeije? Dy soe it dan letter oan 'e Provinsje oerdwaen moatte, mar dat is in hwat yngewikkelde struktuer. In twadde punt is it folgjende. Forline jier hawwe wy hjir sprutsen ik wit net krekt mear by hokker gelegenheit oer de nije ynfalswei üt it suden; dy soe yn it earst troch Goutum en piaktysk alle frak- sjes hiene dêr nochal hwat biswieren tsjin. It docht my deugd en ik leau ek, dat wy it Kolleezje der tank foar sizze moatte, dat it safolle war dien hat en yn elts gefal de nedige kontakten opnommen hat om it tsjin to gean dat wy nou konfrontearre wurde mei in oare oplossing, sadat dat probleem, sa't it op it eagenblik liket, der net mear is. Ik leau, dat dit in bilangryk winstpunt is. In tredde punt. De sektoaren C en D binne dus agrarysk gebiet. Dêr binne boumooglikheden foar de agraryske bidriuwen, mar it muoit my wol hwat, dat de s.n. twadde poat net ünder de bidriuwen mei. Bar- gen en hinnen wurde ütsluten; it Kolleezje hat wol in mooglikheit foar it tapassen fan Ontheffing, mar yn wêzen hat men op de üntjowing fan dizze bidriuws- tüke in dübeld slot set. En nou kinne jo sizze: It earste slot is frij maklik to forbrekken troch in birop op de Ried, as it Kolleezje al gjin Ontheffing jowt, mar ik hie net tocht, dat dizze biheining nedich wie. Ik haw op dit momint net de bihoefte om fierder op de saek yn to gean. It slimste punt fyn ik de wei dy't nou dan offisieel yn kaert brocht is en op it bistimmingsplan to'n suden fan it Van Harinxmakanael, by it kanael lans, oan- jown is. Der is in prachtige rekréaesjestrook lans it kanael tekene; it liket op 'e kaert wier wol hwat, mar dochs haw ik frij greate biswieren tsjin de oan liz fan dizze dyk. As wy dy dyk meitsje, dan moatte wy üs goed réalisearje hwat de gefolgen binne. Dan litte wy al it forkear üt it südwesten en it westen fan de provinsje, dat fia de OfslütdykRykswei 43 nije provinsiale dyk Boalsert giet, binnenkomme yn it suden fan de stêd, hwer't it der nou al in soad op liket, dat wy dêr frij greate swierrichheden mei it forkear krije. It soe ek wolris wêze kinne, dat de forbettering, dy't Rijkswettersteat oanbringe sil op Rykswei 32 net troch in wei troch Goutum, mar troch in brêge njonken de bisteande brêge en in for- breding fan de bisteande dyk to meitsjen noch hiel hwat jierren op him waehtsje lit en ik tocht, dat, 5 as wy yn de bisteande situaesje ek dit forkear noch oer de Van Harinxmabrêge binnen krije oer üs Oos- tergoplein, dat nou al to lyts is, dit in tige forkearde üntjowing is. Dêr komt noch by, dat wy, as wy nei forrin fan jierren ik kin net sizze, hoe lang dat noch duorje sil en dat kin miskien net ien yn dizze seal witte, mar ik nim oan in üteagbere tiid de bet- tere forbining Akkrumde Jouwer krije, de greate stream üt Hollan nei it noarden ek yn it suden fan Ljouwert opfange moatte. En ik tocht, dat it in wiis bislüt wêze soe om alle forkear, dat net per se yn it suden hoecht oan to kommen, öf to lieden yn dit gefal nei it westen of yn oare gefallen as it mooglik is nei it casten. Fan Boalsert leit de ier den baen nou oan Boksum ta en as men dat yn oan- merking nimt, dan is it in frij reéle saek to oerweeg- jen dizze dyk troch to lüken nei Marssum, sadat it forkear dat fan de nije provinsiale wei Boalsert komt, fia de Harnzerstrjitwei de stêd binnen komme kin. Mar nou bisprekke wy dit plan en wy sitte mei de fraech: Kinne wy dy dyk dêr't ik biswieren tsjin haw, sa mar, yn dizze gearkomste, üt it plan lichtsje? Ik moat der ris oer neitinke, hoe't dat moat. En nou wol ik dochs ek noch in opmerking meitsje foar it gefal dat dy dyk der al yn bliuwt. Neffens de tekening is njonken de dyk in rekréaesjestrook fan 40 m breedte pland. En nou haw ik net presiis opmetten, hoe lang dy dyk wêze sil, mar as jo rekkenje fan de Drachtster brêge oan Boksum ta, dan sil dy wol sa'n 5 km wêze. En as wy dêr in 40 m brede rekréaesjestrook lans lizze, dan hawwe wy 10 ha plantsoen der by, dêr't, tocht ik, net ien forlet fan hat, mar dêr't wol in soad minsken lést fan hawwe. Wy hawwe yn it Nijlan in kuijerpaed by it kanael lans oanlein. Sa'n paed wurdt ek réalisearre yn Aldlan-west en stiet op de tekening foar Aldlan-east, mei it doel, dat al dy minsken dy't üt Fryslan wei yn Fryslan's haedstêd kommen binne, oan de bütenkant rinnend, nochris nei de wide fierten fan Fryslan stoarje kinne. Nou sille jo dêr in strook fan 40 m mei strewelleguod biplantsje; dan sjogge dy stakkers wer neat! It kostet allinnich mar jild: jo moatte earst 10 ha oankeapje, dan moatte jo 10 ha oan- lizze as plantsoen en dan moatte jo 10 ha ünderhalde. En hwat is it effekt? Praktysk nihil. Provinsiale Wet- tersteat hat dêr seis in meter as 5; dêrop stiet in moaije reidkraech; lit de lju dy't dy dyk lans ride, nei dy reidkraech sjen en oars nei it forkear. Meitsje dêr astebleaft gjin rekréaesjegebiet! Wy kinne üs jild, tocht ik, better brüke. Ik wol noch efkes weromkomme op de forkears- situaesje yn it suden. As jo de hiele situaesje oan- sjogge oan de südkant fan'e stêd, as jo sjogge hwer't wy mei dwaende binne en hwat wy noch dwaen sille, as jo sjogge, dat nou dy dyk nei Drachten, it forkears- punt Himriksein en de ierden baen oan de Wergeaster- dyk ta klear binne en dat de grounoankeap oan de Werpsterhoek ta foar in diel réalisearre is, dan freegje jo jo dochs öf, oft it forkearstechnysk net in bettere oplossing is in nije rounwei to meitsjen fan Himriks ein of, fia Werpsterhoek, Jellum-Boksum en sa nei Marssum. Dan kinnc jo in rounwei fan allure meitsje, dy't meiiens ek de nije ütwreidingsplannen yn it suden fan de stêd Ljouwert dy't miskien réalisearre wurde sille yn de takomst, omfiemet. Ik leau, dat wy it bi slüt om in dyk lans de südkant fan it Van Harinxma kanael oan to lizzen, perfoarst net nimme moatte. Dêr woe ik it op dit momint by litte. De heer J. de Jong: Wij hebben een raadsbrief ge kregen, waarin wordt aangegeven, dat er twee ver ouderde bestemmingsplannen door een nieuw dienen te worden vervangen. En dat is dan het buitengebied van de gemeente Leeuwarden. De heer Miedema heeft op een vrij uitgebreide wijze al een visie op de verschil lende aspecten ervan gegeven. Nu hebben wij echter het afgelopen jaar en ook vanavond van U gehoord, dat wij dit jaar mogelijk het structuurplan Leeuwar den in de Raad zullen krijgen. En wanneer ik in het plan dat we thans voor ons hebben, de weg zie, die, aansluitend op de weg naar Boxum, langs het Van Harinxmakanaal loopt, dan vraag ik mij af, of wij eigenlijk wel goed doen hierover op dit moment een beslissing te nemen, vooruitlopend op een bespreking over het structuurplan Leeuwarden. Op dit moment weten we natuurlijk helemaal niet, waar Leeuwarden in de toekomst zal gaan bouwen. Maar het lijkt er wel op, dat het in zuidelijke richting gaat. En als dat zo is, dan vind ik het eigenlijk op dit ogenblik toch wel ver vooruitlopen op en ons erg binden aan een weg, die zo dicht aan de overzijde van het kanaal langs de thans bestaande rondweg loopt. Wat hebben wij met die rondweg in het verleden beoogd? Dit, dat we het verkeer, dat van het westen op Leeuwarden toe komt en in oostelijke of in zuidelijke richting gaat, en het verkeer, dat, van een van de andere zijden binnenko mend, naar het westen gaat, om de stad heen zouden leiden, om het te laten doorstromen. De stad heeft zich na de oorlog vrij snel uitgebreid, naar het westen wat minder dan naar het zuiden en het oosten. We zien, dat de rondweg op het moment eigenlijk in de stad ligt. We komen ook tot de ontdekking, dat we hem eigenlijk vierbaans hadden moeten maken. En het is natuurlijk gemakkelijk nu te zeggen: We heb ben dat fout gedaan. Nee, we hebben het gewoon niet zien aankomen, dat de ontwikkeling van het verkeer zo sterk zou zijn, dat we op zo korte termijn eigenlijk al nieuwe beslissingen zouden moeten nemen. Ik ben van mening, dat we er verkeerd aan doen de weg, die bezuiden het Van Harinxmakanaal wordt gepro jecteerd, aan te leggen. We moeten die weg verder weg leggen en de vrijheid dienen te behouden. Als we kiezen voor uitbouw naar het zuiden, dan moeten we niet gebonden zijn aan het ligt eigenlijk een beetje in mijn lijn om dit te zeg gen wat in vroeger jaren de Spoorwegen hebben gedaan door een lijn dwars door Leeuwarden te leg gen, die tot vandaag-de-dag een probleem betekent, waar we nu proberen af te komen. (De heer Ten Brug (weth.): Dan laten we de weg zakken.) Ja, goed, dat is misschien mogelijk, maar je zult toch ergens boven uit moeten komen. Om kort te gaan, ik geloof, dat het verstandig is met dit plan even te wachten, omdat is toegezegd en omdat het gewoon in de lijn der ver wachtingen ligt, dat binnenkort gesproken zal worden over het totale structuurplan. Hopelijk zullen wij dan ook kennis kunnen nemen van een visie terzake van de richting, waarin wij in de toekomst zullen bouwen; dan kunnen we een plan maken voor de aanleg van de wegen die nodig zijn in een grote ring om de stad. Dan behoeven wij niet met stukjes en brokjes te wer ken, waarmee we ons steeds narigheid op de hals zou den halen. Hierbij zou ik het eerst willen laten. De heer Van der Wal: We zijn natuurlijk verheugd, dat U tegemoet bent gekomen zoals bleek uit het bestemmingsplan buitengebied dat ter visie heeft ge legen aan de bezwaren van een aantal Goutumers tegen het door hun dorp geplande tracé van de rijks weg. Maar we zijn toch ook wel wat verwonderd. Im mers op 22 februari van het vorig jaar stelde de Voorzitter nog, dat het nu losgelaten tracé van de rijksweg „na grote strijd, in overleg met Rijkswater staat" was vastgesteld. Tijdens de hearing over het structuurplan voor de gehele gemeente werd dit tracé als „een keihard, onwrikbaar gegeven" gepresenteerd. Nog geen jaar later achten B. en W. „een genuan ceerd beloop aanvaardbaar" en is Rijkswaterstaat ken nelijk gezwicht. Op zichzelf een verheugende soepel heid, maar waartoe dienden dan zulke grote woorden als „strijd" en „keiharde gegevens"? Hoe kunnen wij en de belangstellende burgers ooit zo'n beleid volgen en begrijpen? Tegen het bestemmingsplan buitengebied hebben wij de volgende bezwaren. De jongste cijfers wijzen uit, dat ondanks de stijging van het aantal arbeidsplaatsen in Leeuwarden het inwonertal met meer dan 1500 daal de, terwijl de dorpen rond Leeuwarden zich sterk uit breidden. Er is daarom een beleid nodig, dat o.a. ge richt is op het doen ontstaan van een goed woonmilieu. Nu zijn wij van mening, dat de auto niet uit de samen leving is weg te denken. De voorzieningen ten behoeve van het autoverkeer mogen echter nooit een bedreiging voor het woonmilieu gaan vormen. Immers het mid del: auto autoverkeer, moet niet in strijd zijn met het doel: mobiliteit als onderdeel van het woongeluk. Aangezien Leeuwarden arm is aan recreatieve elemen ten in de nabijheid van woonwijken, is het van belang, dat die gebieden, welke als zodanig zijn aan te duiden:

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1973 | | pagina 3