Froskepólle, of die, welke de potentie hebben het te worden: Van Harinxmakanaal, te behouden, c.q. te benutten. De weg onmiddellijk ten zuiden van het Van Harinxmakanaal past niet in het beleid, dat ik hier voor als noodzakelijk heb aangeduid. De weg vormt een zone van lawaai, stank en gevaar, zodat de bete kenis van het kanaal voor het woonklimaat in het woongebied zuidelijk van die weg praktisch verloren gaat, terwijl ook de bestaande wijken: Nijlan, Rapen burg en Aldlan nadeel ondervinden van deze weg. Wij menen daarom, dat die weg in geen geval hier aange legd moet worden. Het zou o.i. beter zijn de weg vanaf Drachten via Werpsterhoek door te trekken naar de weg die via Deinum en Boxum loopt. Dit betekent 2^ km weg minder. Het kanaal kan dan worden benut als aanzet voor een groen, stil gebied, waar mensen kunnen wandelen, vissen en roeien en wellicht in de toekomst hopelijk ook zwemmen. Ook zou onderzocht moeten worden, of kleine jachthaventjes aan het ka naal en de Wirdumervaart aan te leggen zijn, zodat vooral watersporters hier een ideale woonplek kunnen vinden. Bij het ontwerpen van hoofdwegen, tangenten e.d. valt het steeds weer op, dat geen hoofdfietswegen worden aangegeven. Wellicht zal door de besparing van de 2(6 km weg een fietsroute Goutum-Leeuwar- den aan te leggen zijn (in deze fietsweg opgenomen een fietsbrug of desnoods een veerdienst). Op deze wijze wordt de nadruk gelegd op het vormen van een goed woonmilieu, in tegenstelling tot het plan, dat B. en W. nu presenteren. T.a.v. de in de toekomst aan te leggen oostelijke buitentangent is eveneens ons be zwaar', dat ook hier weer een recreatiegebied (de Fros kepólle) wordt vernield. Weer kan aangetekend wor den, dat het een offer is aan het autoverkeer, passend in de reeks Prinsentuin, Van Harinxmakanaal, Kalver- dijkje. Wij hopen, dat B. en W. alsnog besluiten dit door velen bekritiseerde plan te wijzigen in de zin van de suggestie die ik zojuist deed, en die ook andere le den van de Raad hebben gedaan. De heer Janssen: Aan wat de voorgaande sprekers hebben gezegd, heb ik nog maar enkele dingen toe te voegen. In het plan buitengebied dat we hedenavond gaan vaststellen, wordt voor een reeks van jaren de verkeersconstructie rondom de stedelijke bebouwing vastgelegd. Met name ten zuiden van het Van Harinx makanaal worden nogal eenzijdige veerkeersmaatre- gelen vereist. Het verheugt mij, dat aan de bezwaren van de Goutumers tegemoet werd gekomen. In de raadsbrief schrijft U, dat dit mogelijk was, doordat een deel van Rijksweg 32 een stedelijk karakter krijgt, terwijl deze nieuwe functie een bepaalde snelheidsbe perking zal krijgen. Hoe hoog zal deze snelheid mogen zijn? Wordt op de weg ten zuiden van het Van Harinx makanaal de snelheid ook beperkt? Deze laatste weg die een aansluiting geeft uit de richting Bolsward naar Drachten, zal mogelijk tevens gebruikt worden als een soort sluipweg om vlugger via Drachten naar Groningen te komen. Dat kan zeer verkeersbelastend werken. Is daarvoor de capaciteit voldoende? Het ver keer zoekt meestal de vlugste weg. Dat zien we nu gebeuren met de nieuwe Drachtsterweg die men via de dorpskom van Goutum tracht te bereiken om o.m. daardoor vlugger op de route naar Groningen te ko men. Dit zijn dingen die van te voren niet te voorspel len zijn, maar ik zou het College dringend willen vra gen de ontwikkelingen op de voet te volgen. Dan rest mij nog een opmerking over het recreatie gebied dat langs het Van Harinxmakanaal komt. De heer Miedema sprak over het struweel, dat het uit zicht zou belemmeren, maar wat mij betreft hoeven daar heus geen struiken of bomen te komen; het mag gewoon groen zijn. Dan hebben we aan het water en de kanaaloever, dacht ik, recreatie genoeg. De hear Singelsina: Tsjin it bistimmingsplan foar it bütengebiet fan üs gemeente binne nochal hwat bi- swieren ynkommen. En yn it foarste plak rjochten dy biswieren har tsjin it sa't ik it neam heilleaze plan om in greate forkearsdyk troch Goutum oan to lizzen. En ik bin bliid, dat it Goutumer Doarpsbilang (en foaral de hear Hagenbeek) in alternatyf plan sa hjit dat tsjintwurdich oan de oarder steld hat, hwertroch de ramp fan Goutum öfkeard is. Ik soe sizze: Fan Goutum bigjint de fiktoarje! Ik hie der by stean „alwer de fiktoarje", mar dat lit ik dus mar wer slüpe. In twadde groep fan biswierskriften komt fan de hear Olthof en tolve oaren. Dizze biswieren rjochtsje har tsjin de oanliz fan in forkearsdyk südlik fan it Van Harinxmakanael. En dy biswieren binne fan forkearsteehnyske en planologyske aerd. Binam- men de forkearsteehnyske biswieren sprekke my oan. It Kolleezje is fan miening, dat sa'n fjouwerbaensdyk in funksje hat. (De hear Tiekstra (weth.): Fjouwer- strooks, hen, net fjouwerbaens, mar twabaens.) Ja, Jo hawwe alwer gelyk. Dizze fjouwerstrooksdyk tank foar de forbettering lukt it forkear oan üt it westen en spilet ek noch in rol as in wyktangint, sa't er dan neamd wurdt. Ik leau, dat de hear Olthof yn syn biswierskrift gelyk hat; der binne nou ienris twa soarten fan diken: de radiale diken, dy't it forkear nei de binnenstêd ta liede en de tanginten, dy't it for kear üt de binnenstêd halde. Yn it earst hiene wy hjir al in rounwei. (Wy koene it wurd „tangint" doe noch net; dat waerd allinnich brükt yn de flakke mjitkun- de; letter hawwe wy dat wurd ek yn it forkear kri- gen.) Dizze rounwei is min ofte mear tichtslike en it komt der dus op oan, dat dizze rounwei üntlêstige wurde moat; dêrfoar tsjinnet dan dizze südlike dyk lans it Van Harinxmakanael. It Kolleezje wit krekt hwat der allegearre lans komme sil; it is o sa wis fan de saek; ik sjoch dat allegearre net. Ik tink: hja haw we wolris faker sa wis west, mar dan pakt it wer oars üt. Dus dat soe nou ek wol sa wêze kinne. De Provinsiale Wettersteat jowt dan noch hwat sifers en dér kin ik net it measte mei; dat jow ik folslein ta, hear. Mar der binne, leau ik, wol grounwierheden yn it libben. En ik mien, dat jo jo dêr wol hwat oan halde moatte. Ik sil dit mei in inkeld foarbyld düdlik meitsje. Foarhinne, doe't wy noch yn sa'n gewoan ar- beidershüske wennen, hiene wy blinen, mar üs heit wie timmerman en wy gongen ek mei yn 'e moderne tiid; wy krigen al gau yn it plak fan blinen jalouzyen. Wy wiene eigentlik wol hiel modern, yn dy dagen al. Mar dy blinen en dy jalouzyen hiene in forname funk sje; dy kearden it sinneljocht en de waermte buten it hüs. Nou is dat in bytsje oars. Ik haw moderne fa- myljeleden dy binne yn alles in bytsje deftiger as ik bin dy hawwe „blinds". (De hear Tiekstra (weth.): Hwat is dat nou wer?) (Stem: Luxafleks.) Ja, luksafieks. (Laitsjen) Dy sitte oan 'e binnenkant; dy keare de waermte, as dy al yn it hüs is. Dat is, tinkt my, ünlogysk. Ik gean nou oer op de forkears- situaesje, hear. As jo it forkear, dat büten de stêd om laet wurde moat, keare wolle, dan moatte jo dat net omliede by it Van Harinxmakanael, mar by de Werp- sterdyk, sa fier mooglik fan it stêdssintrum óf. Dat is in logyske forkearstechnyk en dêrom kin ik der dus ek foar wêze, dat wy sa gau mooglik üs bést dwaen moatte, yn it plak fan dizze südlike forkears dyk oan to lizzen, de dyk fan de Werpsterhoek nei it Drachtsterplein en de oare dyk: fan de Werpsterhoek nei Jellum-Boksum, to réalisearjen. Dat binne de di ken, hwer't wy it yn de takomst fan hawwe moatte. Dy oare is eigentlik mar in oplossing, dy't üs fan de rein yn de drip helpt. Ik soe foar it hiele bistimmings plan bütengebiet wêze, as dit punt derüt litten waerd. De hear Tiekstra (weth.)It wurdt my joun net al to lêstich makke, hwant as ik de hear Miedema sa goed mooglik fan replyk tsjinne haw, dan haw ik alles wol sahwat sein, hwat der to sizzen is, tocht ik. Ik folgje dus de hear Miedema. (De hear Heidinga: Dan binne Jo klear!) Ik bin dan krekt op tiid. (De hear Miedema foun, dat wy hwat let wiene.) Wy hawwe ek nochal hwat yn it plan omaksele dat is de hear Miedema miskien net hielendal ünbikend mar de leden fan de Kommisje Romtlike Oardering dy't der by bitrutsen west hawwe, witte mar al to goed, hoe goed as wy hin en wer praet hawwe yn al har gear- komsten en ek by de kontakten dy't wy oer dit pro- jekt hawn hawwe om ta in sa goed mooglik plan to kommen. En it hie folie flugger kind, as wy net probearre hiene tomjitte to kommen oan de biswier skriften üt Goutum tsjin it trasé fan de dyk nei it suden. Nou moat ik ien misforstan by de Ried wei- nimme: dy südlike ynfalswei stiet uteraerd net op it foarlizzende plan. Op it plan stiet: „Bestemming agra risch gebied A". En der siet fierder noch in greate bilemmering oan dy südlike ynfalsdyk, dy't blykber as in fantoom oer Goutum sweve: hy stiet ek net op it bistimmingsplan foar Goutum; dêr soe der minstens yn komme moatte, as er ütfierd wurde soe. Mar it is wol sa en dêrom is it, leau ik, goed, dat wy der joun oer prate dat wy troch dizze aksje neigien hawwe, oft de trasearring ek oars wurde koe as dy earst oannommen wie by Rykswettersteat en as dy op it rykswegenplan stiet. Dat hat allegearre hwat tiid koste en üteinliks is it plan der dan. De hear Miedema frege alderearst: Hoe sit it nou mei it agrarysk gebiet A? Foar safier yn it agrarysk gebiet A pleatsen lizze: buorkerijen, bihuzingen, hawwe dy deselde boukavels halden as dy't oarspronkiik ek opnommen binne. (De hear Miedema: Op ien nei.) Ja, mar dy wie oar spronkiik ek net opnommen. Ik haw sein: „deselde boukavels as oarspronkiik opnommen wiene." Foar dy iene jildt it plan ek, mar dy wie der earst net by. Fierder jilde uteraerd ek yn dit agrarysk gebiet de oergongsbipalingen, dy't it mooglik meitsje byg. by in kalamiteit de saek to fornijen, to reparearjen ensfh. Mar de bistimming wurdt en dêr hat de hear Miedema gelyk oan net oars. Dat bitsjut, dat, hwannear't de minsken yn de omjowing troch de oanliz fan de nije dyk lans it kanael bihindere wurde, hja yn dy situaesje mooglik in planskeaprosedure bigjinne kinne. En krekt dêrom hawwe wy sein: Lit dy boukavels bliuwe op dat plak, hwant as wy strak to dwaen krije mei in planskeaprosedure, dan moatte wy bitelje en dan hawwe wy dor noch neat oan. Mar de hear Mie dema hat ek wol wer gelyk as hy freget: Hwannear't him de ien of oare kans foardocht, hwa sil dan it spul oankeapje moatte? Ik sjoch net, dat de Gemeente dêr fuortendaelks mei to set giet. Oant nou ta is dy ryks- wei ik leau oant en mei it Oostergoplein (ik mien, dat seis ien oprit der al yn sit, mar dêr kin ik ek mis mei wêze) yn elts gefal oan de südlike oever fan it Van Harinxmakanael ta ré. Mar it is op dit stuit net it doel hjirre gemeentlike diken fan to meitsjen. It kin lykwols wol bitsjutte en dan kom ik wol by de hear Miedema torjochte dat dizze dyk, ek al is dy in rykswei, as in steedlike foarsjenning bisjoen wurdt, hwertroch dêrop de forkearsmaetregels fan tapassing binne, dy't ek jilde foar binnen-steedlike foarsjenningen. Ik tink oan snelheitsbiheiningen fan 50, 70 km ensfh. Punt 2 kin ik passearje; de hear Miedema gyng ak- koart mei de wiziging fan it trasé dat troch Goutum pland wie. En dan komt de hear Miedema op in foar my hwat lêstich punt, hwant myn iene pake wie boere-arbeider en myn oare pake wie boer, hoewol ik dat hast net sizze kin, hwant de klaeikers founen, dat „oan de oare kant fan de feart" gjin boeren wennen. Mar men halde dêr wol hinnen en ek skiep en bargen (it wiene doe ek gjin goede boerejierren). Nou freget de hear Miedema t.o.f. de boeren dy't yn dit greidegebiet wenje: hoe sit it nou mei de twadde poat ünder de buorkerij? Wy hawwe dêr yn it oerliz mei de „Contactcommissie voor agrarische aangelegenheden" ik siz altyd mar: de hear Flik en syn maten wiidweidich oer praet en wy binne it iens wurden, dat de agraryske bistimmingen wol hanthavene wurde moatte, mar dat dan mei it each op de mooglikheden dy't har foardwaen kinne, in „vrij stellingsbevoegdheid" foar B. en W. op syn plak is. Dan hawwe jo de saek in bytsje yn de han, dan hoege jo net „ja" to sizzen; jo kinne „né" sizze, hwant der kinne har üntjowingen foardwaen, dy't net plezierich binne. De hear Miedema wit wol hwat ik bidoel. Dan komt ik by it meast bistriden punt. De hear Miedema hat oer de dyk oan de südkant fan it Van Harinxmakanael in bisköging halden hy moat it my to'n goede halde dy't fan it bigjin óf oan 'e ein ta hielendal mis wie. (De hear Miedema: Dy past Jo net!) Né, dy is mis. (De hear Miedema kin it fan my wol hawwe, as ik soks siz.) Hy hat ntl. foründersteld, dat dy dyk fan gefolgen hawwe soe, dat der forkear de stêd binnenkomt, dat der net wêze moat. En dy funksje hat dy dyk nou just net. Krekt oarsom: de funksje fan dizze dyk is in fordielfunksje: foarkomme dat it for kear dat net yn 'e stêd wêze moat, der komt. Hwan near't wy dit soart ynfalsmooglikheden en fordielfunk- sjes net yn it forkear opnimme, dan bihalde wy de situaesje, dat it forkear, dat nei de stêd ta giet, op in plak komt, dêr't it net wêze moat en der't it üs ek min past. (De hear Singelsina: Krekt; sa is it.) En as wy dizze foarsjenningen net treffe, sil dat barre. De hear Miedema nimt oan, dat lans de dyk fan de Jouwer nei Akkrum aenst in stream forkear op Ljouwert ta komt, mar dy dyk leit natuerlik fier büten it bistek fan dizze diskusje. It binne uteraerd gjin bitinksels fan B. en W. en nu kom ik ook bij de heer De Jong (die B. en W. natuurlijk ook met van die „bedenksels" verdenkt) maar het zijn ideeën van deskundigen (die niet op natte vinger-werk berusten, doch wel degelijk op onderzoek), dat de verkeersstructuur voor Leeuwarden zal zijn een binnenvoorziening, een middenvoorziening en dan komt de rondweg nog even terug en een buiten voorziening, zoals die op het ogenblik al in het plan is geschetst. En in het buitentangentieel systeem zit de weg langs de zuidoever van het Van Harinxmaka naal als de zuidelijke buitentangent en de Raad is ermee bekend en heeft dat ook aanvaard vanaf de Hemrik tot het Oud Tolhuis de oostelijke buitentan gent (de verbinding wordt dan verkregen via het Drachtsterplein)de noordelijke buitentangent zal, uiteraard als de Raad ermee akkoord gaat, vanuit de Bullepolder ten noorden van het Bilgaard lopen. De westelijke buitentangent wordt voor een deel gevormd door de weg van Bolsward naar Marssum en voor een ander deel door een stuk rijksweg, aansluitend op de noordtangent. Nu moet ik één misverstand uit de we reld helpen; de hear Singelsma brocht my sa op dat idé. Hy sei: Eartiids hiene wy it bigryp tangint al linnich mar yn de flakke mjitkunde; dat wie in „raak lijn". Mar, al prate wy ek oer „raaklijnen", dat bitsjut natuerlik net, dat al dy .raaklijnen" in „gestrekt tracé" hoege to wézen. Dêr mei hjir of dêr bést in bocht of in slach yn sitte en der meije ek wol ris eintsjes skeef rinne, als men maar weet, dat het verkeer, van verschillende kanten aan de buitenkant van Leeuwar den arriverende, in het totale stedelijke gebied zeer verschillende bestemmingen heeft. En willen wij voor komen, dat dat verkeer terecht komt op wegen, waar het niets van doen heeft, dan zullen we een verkeers systeem moeten aanbieden, waardoor het er af kan blijven. Anders gaat het proces van de dichtslibbing van de rondweg zijn gang. Het is een misverstand bij de heer De Jong, als hij denkt, dat de bedoeling van de aanleg van de ringweg is geweest het verkeer, dat van buiten op Leeuwarden toe kwam, buiten de bin nenstad om te leiden. Dat heeft die weg natuurlijk wel gedaan, maar de voornaamste functie van de ringweg is oorspronkelijk geweest een relatie te vormen tussen de verschillende onderdelen van de stad zelf, gezien in het totaal van een stadspatroon, dat ons nu al ver trouwder is geworden dan degenen die destijds de plan nen op papier hebben gezet, zich toen konden voor stellen. Inmiddels is wel gebleken, dat ringwegen geen op lossing zijn voor de verkeersmoeilijkheden, maar wie 10 jaar geleden wist wat wij nu allen weten, was wel iemand „van goeden huize". En wie nu weet, hoe het er over 20 jaar bij staat, is geen profeet, maar een helderziende. (De heer De Vries: Dat is hetzelfde.) Nee, om de drommel niet. Juist omdat door de ontwikke ling van het verkeer is gebleken, dat de oude ver keerssystemen niet tegen de moeilijkheden opgewas sen zijn, zoeken wij nu naar nieuwe verkeerssystemen. En dat doen we niet zo maar, niet op losse voetjes. Ik herinner maar even aan de aanvaarding door deze Raad van het rapport-hoofdwegennet in het jaar 1968. Ik teken daarbij echter aan, dat de heer De Jong toen nog geen raadslid was. (De heer Vellenga: En toch ging het door.)Ja. Nou moat ik efkes werom nei de hear Miedema. Hy hat ek noch rjocht op in oar antwurd. De hear Mie dema hat sein; As dy dyk dêr dochs komme moat, as dat net mear to kearen fait, moat der dan ek noch rekréearre wurde? Ik nim net oan, dat de oankiaeijing fan de gebieten dy't tusken de „oever" en de dyk komme sille, neat foarstelle sil. Ik nim wol oan, dat dy gacdliker wêze moat as in ütsicht op in dyk. En ik nim ek oan, dat dy gebieten, fan de dyk óf sjoen, in rekréati- ve funksje hawwe kinne. Mar wy hoege dêr gjin plant soenen to meitsjen. (De hear Miedema: Hwat dogge Jim- me dêr dan Nou, dan kinne wy dêr hwat beamkes en

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1973 | | pagina 4