22 deze kwestie liever wilden regelen in het kader van de inbreng in de N.V. Frigas. Maar daar zit het pro bleem. Ook al zouden wij geen N.V. Frigas hebben gekregen, dan nog waren wij met dit voorstel geko men. Het verband dat de heer Meijerhof legt met de N.V. Frigas, is eigenlijk niet aanwezig. De afwikke ling van de reserve is een aparte zaak waarover in tern al geruime tijd is gesproken. Verschuiving na de datum van 1 december 1973 zou de indruk geven, dat er een verband is met de oprichting van de N.V. Fri gas en die indruk willen wij juist niet wekken. Dat is het probleem waar het om gaat. Wij komen met de datum van 1 januari 1972 en niet met de datum van 1 januari 1973, omdat deze zaak in de loop van 1972 zowel door de directie van de Energiebedrijven als door de afdeling Bedrijven en Controle naar voren is gebracht; die zijn tot overeenstemming gekomen. De zaak moest in de Commissie Energiebedrijven vorig jaar eigenlijk nog worden behandeld. Die behandeling zou aan het eind van het jaar midden in de begrotings- drukte en ook in de drukte m.b.t. de N.V. Frigas plaats vinden. Wij hebben toen gezegd: Laten wij het begin 1973 behandelen, dan kan het nog terug geschoven worden naar 1972. Dat heeft aanleiding gegeven tot enige moeilijkheden; de commissieleden waren niet ge makkelijk bij elkaar te krijgen. Zodoende is de kwestie pas op 22 maart 1973 aan de orde geweest. Eigenlijk zouden wij toch wel willen, dat deze zaak met terug werkende kracht tot 1 januari 1972 geregeld zou wor den. Het heeft dus geen effect op de budgettaire po sitie. Het voordeel van de datum 1 januari 1972 is, dat wij deze hele zaak vrij van de Frigas-inbreng kunnen afwerken. De buitengemeenten hebben er eigenlijk niets mee te maken; het is een interne zaak. We moeten deze zaak juist niet in verband met de inbreng in de N.V. Frigas behandelen. Om verwar ring te voorkomen, willen we deze zaak juist in 1972 recht breien. De heer Meijerhof: Ik wil toch nog wel graag even op het antwoord van de Wetho\uder reageren. Dit grapje van de bijdragen a fonds perdu van de klanten wordt bij meer nutsbedrijven toegepast. Men zit altijd met de vraag: Is het een reserve, is het geen reserve, is het een bestemmingsreserve; wat is het precies? De Wethouder heeft al gezegd, dat het een contante waar de is van toekomstige verplichtingen. Nu blijkt al, dat een aantal aansluitingen verdwenen zijn en dat de be dragen die daar betrekking op hebben nog steeds in de reserve zitten. Daar zijn dan vermoedelijk geen ver plichtingen geweest. Wat gebeurt er nu in feite in de praktijk? Als er op een aansluiting onderhoud gepleegd moet worden i.v.m. slijtage of wat dan ook, drukt dat gewoon op de exploitatielasten; de bestemmings reserve wordt nooit aangesproken. Dat veroorzaakt het overschot van 25 pet. en dat kunnen we, wat het Gas bedrijf betreft, ten gunste brengen van de saldircserve. Wat dat betreft heb ik niet zo'n hoge muts op over de toekomstige verplichtingen; dat wordt meestal wel in de exploitatierekening opgevangen. Dat gebeurt niet alleen bij het Gasbedrijf, maar ook bij andere bedrijven. Met de opmerkingen van de Wethouder over de rente ga ik wel akkoord, maar het is toch zo, dat, als wij van de activa een bepaald bedrag afschrijven, de jaar lijkse afschrijving hierdoor ook daalt en dat de ex ploitatierekening er daardoor gunstiger uit komt te zien. Dit hoeft op zich helemaal geen probleem te zijn, want je kunt een bepaalde ruimte scheppen; wij heb ben dat soort dingen vaker gedaan, o.a. met de on rendabele investeringen. Waar het nu juist om gaat, is de N.V. Frigas. Wij brengen onze activa in en wel tegen een lagere prijs dan waarvoor die activa is aangeschaft. En dat is het probleem waar wij mee zitten; het gaat om die over name door de N.V. Frigas. Wat het Elektriciteitsbe drijf betreft, hoeft het helemaal geen probleem te zijn. Je kunt hiermee gewoon een bepaalde ruimte schep pen en je bent op een bepaald moment dan ook af van de lastige vragen van het verificatiebureauIs deze reserve eigen kapitaal Is het vreemd kapitaal Van die vragen ben je af als je de reserve afvoert. Ik voel er weinig voor de activa die wij gaan in brengen in de N.V. Frigas op de manier te behandelen als hier wordt voorgesteld. Ik zou liever zien, dat we de wijze van financiering zoals door de gemeente Leeu warden is gehanteerd n.l. een bijdrage van de klan ten ten eigen gunste aanwenden en niet ten gunste van de N.V. Frigas brengen. De heer Visser: Er is duidelijk sprake van een me ningsverschil tussen de Wethouder en de heer Meijer hof. Ik ben van mening, dat, wanneer deze correctie ook plaats vindt, hetzij met terugwerkende kracht tot 1 januari 1972, hetzij tegelijk met de liquidatienota van het Gasbedrijf, het in wezen geen verschil uitmaakt. Die correctie wordt in beide gevallen toegepast, ook bij de liquidatie, dacht ik. De heer De Jong (weth.): Het bezwaar, dat de heer Knol in de Commissie naar voren bracht, is niet hetzelfde, dat de heer Meijerhof nu naar voren brengt. In de commissie ging het alleen om de keuze: öf 1 januari 1972 öf 1 januari 1973. De heer Meijerhof komt nu met heel andere bezwa ren. Hij zegt zo gemakkelijk, dat alle aansluitingskos- ten zonder meer ten laste worden gebracht van het onderhoud. Maar dat is niet waar. Er is reserve vrij gekomen door verhuizingen en door het vervallen van rechten. Tegenover deze vrijgekomen reserve staan geen toekomstige verplichtingen. (De heer Meijerhof Heeft U dan van nieuwe bewoners van zo'n pand ook weer die bijdrage ineens gevraagd.) Voorzover de be treffende panden nog bestaan, zijn de toekomstige ver plichtingen er ook nog. (De heer Meijerhof: Ja, maar U had het over verhuizingen. In het stuk staat: aan sluitingen die niet meer aanwezig zijn.) Dat is ook zo. Die verplichtingen zijn dus vervallen. Wij kunnen niet zeggen: Wij gebruiken die reserve toch niet omdat alles ten laste van onderhoud komt. De reserve kan wel terdege gebruikt worden, maar dat wordt naar de toekomst verschoven en dat krijgt een wat andere naam. Voor de rest blijft die er wel. (De heer Meijer hof: Heeft U jaarlijks een gedeelte van de reserve ten gunste van de exploitatierekening gebracht?) Nee, Dat deel van de reserve waaraan de bedoeling ontval len is, is vrijgekomen. Dat deel 25 pet. wordt ten gunste van de algemene dienst gebracht. Wat de N.V. Frigas betreft, die staat zoals de heer Visser ook al gesteld heeft hier helemaal bui ten. Of we nu wel of niet met de N.V. Frigas in zee zouden gaan, maakt geen verschil of het moest een verschil zijn wat betreft de datum van ingang. De N.V. Frigas heeft helemaal geen invloed op het voor stel dat aan de orde is. De Voorzitter: U geeft het op, mijnheer Meijerhof? (Gelach) Misschien kan ik maar beter vragen of er iemand stemming verlangd. De heer MeijerhofIk wens wel de aantekening, dat ik tegen dit voorstel ben. Mevr Brandenburg-Sjoerdsma en de heren Bouma, Spoelstra en De Vries geven eveneens te kennen dat zij tegen het voorstél zijn. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. met aantekening, dat mevr. Brandenburg- Sjoerdsma en de heren Bouma, Meijerhof, Spoelstra en De Vries wensen te worden geacht tegen te hebben gestemd. Punt 19 (bijlage no. 105). De Voorzitter: Punt 3 van het onderdeel Gemeen tebegroting vervalt. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het mondeling door de Voorzitter gewijzigde voorstel van B. en W. Punt 20a (bijlage no. 98). Aanbeveling: 1. de heer J. S. Brandsma, Burgemeester. 2. De heer J. Tiekstra, loco-Burgemeester. Met alg. stemmen wordt besloten tot de aanbevolen voordracht m.b.t. de betreffende vacature. 23 Punt 20b (bijlage no. 91). Aanbeveling: de heer U. van der Werf. Benoemd wordt de aanbevolene met alg. stemmen. Punt 20c (bijlage no. 95). De Voorzitter: Is er al een suggestie gedaan? De heer Vellenga: Ik heb niet meer alle fracties kunnen bereiken; ik zou graag bij dit punt de naam van de heer G. Buising willen noemen en minzaam willen aanbevelen. De heer B. P. van der Veen: ik wilde hetzelfde doen t.a.v. de naam van de heer J. Schaafsma. Benoemd wordt de heer G. Buising met 26 stemmen (de heer J. Schaafsma 6 stemmen). De heren Klomp en Meijerhof vormden met de Voor zitter het stembureau. De Voorzitter sluit, om 23.55 uur, de vergadering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1973 | | pagina 12