8 bijdragen op deze wijze en in deze omvang te verwer ven. Ik geloof ook, dat het goed is, dat particuliere in stellingen als banken en verzekeringsmaatschappijen ^ïcn in deze mate voor dit probleem hebben geïnteres seerd. En dan moeten we m.i. voorzichtig zijn, moeten we de nodige zorgvuldigheid in acht nemen bij de vraag in welke mate wij invloed kunnen uitoefenen in de uaad van commissarissen. Ik dacht, dat je dat ook al weer moet verwijzen naar het goede samenspel, dat er moet zijn tussen de deelnemers in deze n.v. Ik spreek met opzet over n.v.; het is geen besloten ven nootschap. j^e n.v. zal natuurlijk haar doelstelling getrouw moeten zijn. Ik lees die even helemaal voor ter voor koming van misverstanden. De heer Van Haaren dacht n.l. dat de n.v. ten doel heeft winst te maken. De doel stelling is als volgt geformuleerd: ,,De n.v. heeft ten doel het oude stadsschoon van Leeuwarden zoveel mo gelijk te behouden en /of naar de eisen des tijds te ver beteren, in het bijzonder daar waar door de stedelijke ontwikkeling woon- en verblijfsruimten verloren drei gen te gaan, ondermeer door het verkrijgen, het restau- ïeren en in principe exploiteren van panden, waarvan het behoud uit hoofde van de historie of architectuur en /of het stadsbeeld wenselijk is." Dat is de doelstel ling van deze n.v. En als uit de realisering van deze doelstelling voortvloeit, dat er een bepaald winstje wordt gemaakt, dan lopen we nog de kans, dat de Gemeente ook wat dividend krijgt vergoed over het kapitaal. Er wordt in deze n.v. een stuk risicodragend kapitaal ingebracht. Volkomen terecht hebben verschil lende raadsleden gezegd, dat dit commercieel een vol strekt oninteressante zaak is. Het zal een toer zijn om de exploitatie zonder verlies te doen plaats vinden. Mevr. Visscher en de heer Knol hebben hun twijfels uitgesproken t.a.v. het uitgeven van aandelen aan toon der; waarom, zo vragen zij zich af, is niet gekozen voor aandelen op naam? Ik wil de heer Knol wel zeg gen, dat het uiteraard gemakkelijker is een groot aan delenkapitaal te creëren en daarop 10 pet. te laten storten, maar dat het reëler is om een in omvang kleiner aandelenkapitaal te verkrijgen en zo snel mo gelijk vol te laten storten; dan heb je voor de operaties middelen beschikbaar. Een tweede punt is dat zeg ik er nadrukkelijk bij dat de Gemeente natuurlijk niet de hele inhoud van de statuten kan bepalen; dat is een zaak van overleg tussen de partners. Er is wel bewust deze titel gekozen, omdat overdraagbaarheid van aandelen aan toonder gemakkelijker is door enkel overhandiging e.d. dan van aandelen op naam. De keuze voor aandelen aan toonder hoeft niet in strijd te zijn met de doelstelling van de n.v., eenvoudig omdat er in een aantal gevallen toch aandelen worden uitgegeven die al weer vrij snel van eigenaar gaan wisselen. En dan is de administratie van een register van aandelen op naam al vrij gauw achter. Ik heb dat bij een heel oude n.v. al eens meegemaakt. Je weet dan niet meer precies waar de aandeeltjes allemaal zitten. Dat is zeker het geval als het gaat om aandeeltjes van f 100,Ik zie dus het bezwaar niet zo zeer; het lijkt mij eerder een praktische oplossing. Aandelen aan toonder kunnen van hand tot hand geschonken wor den. Als er een Vereniging van Vrienden van Stadsher stel zou komen, zal die op deze wijze ook nog een dui delijke partner in het spel kunnen zijn. Ik zeg daarbij, dat een dergelijke vereniging mij belangrijk lijkt als het inderdaad een organisatie zal zijn die in sterke mate geïnteresseerd is in de doelstelling van de ven nootschap. Want een vereniging kan op een bepaald ogenblik door verwerving van aandelen natuurlijk veel meer bloot staan aan een overval, dan bij de n.v. het geval behoeft te zijn. De heer Van Haaren was eerst een groot voorstan- Ier, maar is plotseling op de een of andere wijze van mening veranderd. Hij is niet van mening veranderd omtrent de activiteit op zich, maar hij is gaan twijfe len n.a.v. de wijze waarop wij voorstellen het stadsher stel te organiseren. Hij heeft de vraag opgeworpen waarom er geen stichting in het leven is geroepen. Ik dacht, dat ik die vraag al heb beantwoord. Het is n.l. zo, dat in een stichting moeilijker risicodragend kapi taal te verzamelen is dan in een n.v. het geval hoeft te zijn. Naar mijn mening is een stichting als rechts vorm, gegeven de bepalingen op de stichtingen, nog veel ondemocratischer en veel minder open dan de n.v. zal zijn. (Stem: Juist.) Ik zou daarbij nog willen op merken, dat U dat niet moet vergelijken de heer Rijpma heeft het ook even aangehaald met de wijze waarop in Friesland bepaalde stichtingen opereren; daar gaan niet aandelen, maar panden van hand tot hand; op die wijze kan men met een betrekkelijk be scheiden bedrag achtereenvolgens restauraties gaan uitvoeren, maar het betekent wel, dat de eigendom van de monumenten voortdurend wisselt en dat de handhaving ervan voor de toekomst niet altijd volle dig verzekerd is. Het is een volstrekte illusie te veronderstellen, dat de Gemeente dit allemaal zelf wel zou kunnen doen. Ik hoef dat eigenlijk haast niet te zeggen, de heer Van Haaren weet ook wel beter, zeker als wij ope reren vanuit de situatie van art. 12-gemeente. Het is volstrekt uitgesloten, dat een omvangrijk verwervings beleid voor dit doeleinde want dat moet voorop gaan door de Gemeente hier effect zou kunnen heb ben, nog afgezien van alle kosten die er in de vorm van restauraties, vernieuwingen en verbeteringen op zouden volgen. Dat betekent eenvoudig, dat we blij moeten zijn, dat de Gemeente deze particuliere belang stelling heeft ervaren voor de uitvoering van dit doel. En dan hoeven wij ik zeg het nog eens over de omvang van het werk op dit moment nog niet eens zo erg optimistisch te denken; het zal al moeilijk ge noeg worden. De heer Van Haaren heeft gesproken over het sober restaureren. Ik ken haast geen vormen van sobere restauraties, dan die welke tot gevolg hebben gehad dat latere restauraties alleen maar kapitalen meer hebben gekost. Het is een vrij eenvoudige zaak. De kosten van de meeste restauraties bestaan voor 80 pet. uit arbeidsloon. De objecten zijn wel ambachtelijk ge bouwd en we gaan ze ook ambachtelijk restaureren, maar de Raad moet er zich van bewust zijn, dat we dat doen met toepassing van de huidige c.a.o.'s. En dat levert wel enig verschil op met het verleden. Het betekent gewoon, dat restaureren duur is en dat we ons over het tempo waarin de restauraties plaats vin den niet te veel illusies moeten maken. Door de aard van het werk gaat het langzaam. Ik geloof, dat ik in hoofdzaak de opmerkingen die gemaakt zijn, wel beantwoord heb. Wat ik heb ver geten, hoor ik in tweede instantie wel. De heer Van Haaren: De heer Tiekstra heeft ge lijk, dat alleen de gekozen rechtsvorm voor ons moei lijk te aanvaarden is. Wij begrijpen ook best, dat de Gemeente niet alles kan doen; dat heb ik ook gezegd. Ik heb alleen gezegd, dat we aan heel oude pandjes inderdaad zelf wel iets zouden kunnen doen. Voor gro tere objecten zullen we kapitaal moeten aantrekken. De heer Tiekstra heeft de doelstelling van de n.v. voorgelezen. Ik had die ook gelezen. Maar op pag. 7 ik ga dan ook maar wat voorlezen staat: Gelet op het in de inleiding genoemde uitgangspunt, te we ten het op zakelijke basis financiële steun verlenen aan stadsherstel door in principe een drietal partici panten (de Gemeente, de verzekeringsfondsen en de banken), met een startkapitaal van drie maal f 100.000,wordt als rechtsvorm voorgesteld de naamloze vennootschap of de besloten vennootschap. Bij een zakelijke basis moet n.l. worden uitgegaan van het maken van winst en dus het uitkeren van dividend aan de aandeelhouders, typische kenmerken van de vennootschap." Dat was vooral het punt waar ik tegen aan heb zitten kijken toen ik dit rapport las. Ik heb nu eenmaal een aantal politieke opvattingen t.a.v. dit soort zaken en die meende ik hier in de Raad ook naar voren te moeten brengen. Ik heb gevraagd of er geen andere rechtsvorm mo gelijk was en de heer Tiekstra heeft mij verteld waar om geen stichting mogelijk was. Hij heeft echter niet geantwoord op mijn vraag of het niet mogelijk was de helft van de aandelen plus één te verwerven of prefe rente aandelen te krijgen. Hij geeft zelf eigenlijk wel toe, dat we het heft uit handen geven. Hij zegt te ho pen op een erg goed samenspel. Daar hoop ik ook op, maar je weet niet of het goede samenspel wel vol doende tot zijn recht komt. Het risico zit er inderdaad in, dat we als Gemeente het heft uit handen geven. 9 Ik weet niet of goedkopere restauraties op den duur meer kosten. Ik dacht, dat je toch ook een aantal voor zieningen kon treffen zonder dat je een groot en fan tastisch wooncomfort maakt; anders worden de huren zo verschrikkelijk hoog. In Amsterdam is het gebeurd, dat in bepaalde buurten de oorspronkelijke bevolking die niet erg draagkrachtig was, moest vertrekken. Dat vind ik toch wel een trieste zaak. Dan krijg je de situatie, dat er panden komen waarin alleen mensen kunnen gaan wonen met een zeer hoog inkomen; die panden moeten dan een huur opbrengen van plm. f 500,per maand. Dat moet gewoon voorkomen wor den; dat zijn wij verplicht tegenover de mensen die in de betreffende buurten wonen. Vandaar mijn vraag: Is het niet mogelijk door een wat sobere restauratie te komen tot lagere huren. Ik vind, dat dat een punt is, dat straks, als Stadsherstel actief is, in de gaten ge houden moet worden. De activiteiten mogen niet lei den tot het terug trekken van de oorspronkelijke be volking uit dit soort buurten omdat die nu eenmaal qua inkomen geen hoge huur kan opbrengen. De heer Tiekstra (weth.): Toen ik ging zitten, ont dekte ik inderdaad, dat ik de heer Van Haaren niet had geantwoord op zijn vraag over preferente aan delen. Ik krijg nu de gelegenheid daar nog iets van te zeggen. Maar ik zou dat eigenlijk willen doen het is een beetje gemeen, maar de heer Van Haaren kan eventueel wel bij interruptie antwoorden met een tegenvraag. Acht de heer Van Haaren het echt waar schijnlijk, dat je tot een constructief overleg kunt ko men met je partners als je van te voren ervan uit gaat, dat je zelf de baas van het hele spul wilt blijven Vindt hij dat een overlegsituatie die echt perspectief heeft? Ik dacht, dat je daarmee blijk geeft van een stuk wantrouwen, dat niet zo gezond is. (De heer B. P. van der Veen: De heer Van Haaren bedoelt helemaal geen preferente aandelen; hij bedoelt prioriteitsaande len.) Hij bedoelt er in ieder geval mee dat heeft hij eerlijk en openhartig gezegd dat de Gemeente baas in huis moet blijven. Welnu, het enige alternatief van deze constructie zou zijn, dat de Gemeente het hele maal zelf zou doen. Als de Gemeente met een aantal participanten in de vorm van een n.v. dit werk aanvat, dan kan de Gemeente het belang van de doelstelling zo groot achten, dat de Gemeente de n.v. als rechts vorm aanvaardt; maar dan zal de Gemeente ook ak koord moeten gaan met de omstandigheid, dat de Ge meente niet de baas in huis is. Dat is de Gemeente trouwens toch niet zo vaak, hoor, dat geef ik onmid dellijk toe. De heer Van Haaren heeft terecht maar daar weet hij noch ik een oplossing voor op het ogenblik gesproken over de sociale respercussies van omvang rijke restauratieprojecten. Dat is een reële zaak. Maar ik neem maar weer als uitgangspunt, dat restaureren een ontzettende hoeveelheid geld kost. Voor een wo ninkje van 500 m3 gaat het zo maar om bedragen van f 400,per m3. En dan mag U het rekensommetje maken. In die situatie geloof ik, dat je er gewoon oog voor moet hebben, dat, als je deze operaties uitvoert, het eenvoudig betekent, dat je het langs deze weg moet proberen. Ik wil de heer Van Haaren graag toe zeggen, dat bij dit beleid getracht zal worden ook zo goed mogelijk aan de kleine elementen aandacht te schenken en te rouleren. Wat de luxueuze uitvoering betreft, zal misschien in bepaalde omstandigheden een zekere mate van soberheid kunnen worden betracht, hoewel, de Bourgondische pracht is het Noorden ont houden op grond van onze calvinistische soberheid. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 1G (bijlage no. 134). De heer Heidinga: Het komt de laatste tijd geluk kig een heel klein beetje meer voor, dat ons als Ge meente iets wordt aangeboden. Nu de V.V.V. 75 jaar heeft bestaan en zij zo'n mooie aanbieding aan de Ge meente doet, past het ons als Raad, dacht ik, daarvoor onze erkentelijkheid te betuigen. En dat doe ik dan bij deze namens de Raad. Dan moet mij eigenlijk ook nog even van het hart, dat men voor het geld, dat voor de leeuwen is bijeen gezameld, een leuke bestemming heeft gevonden. Het wordt niet voor de leeuwen gegooid maar voor de Leeuwardenaren. De Voorzitter: Dank U wel. Ik dacht, dat ieder zich graag bij de woorden van de heer Heidinga aan sluit. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punten 17 en 18 (bijlagen nos. 138 en 141). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van B. en W. De Voorzitter: De agenda is afgewerkt. De koffie staat klaar, dus U kunt, alvorens U naar huis gaat, eerst nog koffie gaan drinken. De Voorzitter sluit, om 21.00 uur, de vergadering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1973 | | pagina 5