tos hat de léste öflossing foar sa fier dy der noch is west en stiet de groun op in hiel leech sifer. Nei myn bitinken moat it mooglik wêze om yn sa'n kompleks op it bisteande strjitteplan nijbou to setten. Der sille hwat hüzen minder boud wurde moatte, hwant op in plak dêr't oars twa hüzen steane moat nou in bytsje parkearromte komme; it moat in simpele opset wurde, mar kwalitatyf goede wenningen. Dan moat de Ge meente ek forjitte dat dy hüzen heid wurde moatte, hwant dan wurde se wer djür. Uteinliks is praktysk hiel Ljouwert boud sünder heijen; en dat koe, de hüzen bleauwen stean. Hjoed-de-dei stiet yn de gemeentlike foarskriften dat der heid wurde moat. Mar as wy mei- inoar probearje sille goedkeape wenningen to bouwen, dan moat de wenningbouforiening de groun hawwe foar in bytsje sinten, dan moat de Gemeente forjitte dat der heipeallen ünder moatte en dan moatte wy der net to folie franje omhinne meitsje. Wy moatte in pear wenningen minder bouwe; de auto's kinne net yn de strjitten stean mar as wy de blokjes hv/at koar- ter meitsje dan kinne dy wol op it ein stean. It Ge- meentebistjür moat yn oerliz ris ütrekkenje hoe great it forskil dan wurdt en hwer't wy dan ütkomme. En dan moatte wy gjin minne mar kwalitatyf goede wennin gen bouwe sünder al to folie kosten to meitsjen. Wy kinne altyd wol sizze dat de winken en foarskriften forkeard binne, dat de kurvepriis forkeard is, mar wy moatte earst mar ris sjen hwat wy seis dwaen kinne. En dan siz ik: As wy nou kompleksen nimme dy't öf- skreaun binne en wy fange hwat krotoprommingspre- my dan leit dy groun dér to lizzen. Wy dogge neat oan it strjitteplan, wy bouwe der op 'e nij, wy forjitte it heijen en dan is der sa mar in tüzen of seis, sawn boppe wetter. Wy komme dan yn in oare skael foar it subsydzje. It soe my net forwünderje dat wy dan mei in wenning oan de merk kamen dy't der goed mei troch kin. It sil net in great oantal wêze. Mar litte wy nou ris in proef nimme yn in lyts hoekje fan in amovearringsbuert en ris sjen hwer't wy ütkomme. Litte wy dat nou ris meiinoar reéel opsette en der ris meiinoar foar stean gean. As wy dat ris mei 100 hü zen probearje(De hear De Jong (weth.): Dy proef hawwe wy al nommen yn 1947/1948 yn de Lin- naeusstrjitte en dér forsakje de hüzen nou; dat komt der efter wei.) Dat is sa lang lyn. Mar ik hear it fier der wol yn it antwurd. It is dan spitich dat ik gjin tredde ynstansje haw. De heer Van Haaren: Het zijn duidelijk politieke discussies geworden en ik mag dat wel. Waar gaat het om? Het gaat om de huren van woningen mevr. Brandenburg noemde dat terecht voor de achter hoede van de arbeidende klasse. Die staan er altijd naast, die zitten altijd in de hoek waar de klappen val len, maar die willen net als alle andere mensen be taalbare woningen hebben. En die zijn er gewoon niet. De heer Van der Veen zegt dan dat de arbeider zich zelf uit de markt geprijsd heeft met al zijn looneisen en dat daardoor die woningen zo verschrikkelijk duur geworden zijn; dan kunnen die mensen daar niet in wonen Dat is heel logisch, dat is een typisch liberale redenatie. Maar vergeet het maar. Die arbeider holt alleen maar achter de stijging van de kosten van het levensonderhoud en de inflatie aan en de factor kapi taal heeft er echt wel voor gezorgd dat die veilig zit, dat de rente binnenkomt en dat met alle mogelijke an dere middelen gezorgd wordt dat de huren omhoog gaan. De mensen die het kapitaal hebben zitten niet in de hoek waar de klappen vallen. In de hoek waar de klappen vallen, zit inderdaad de achterhoede van de arbeidende klasse waar mevr. Brandenburg het over had. De Wethouder heeft gezegd dat de leegstand zich voordoet in de sector van de middenklasse. Het is niet de kwestie van de middenklassen. Daar zitten wel de spanningen, maar als je goed verdiend dan kan je alle woongenot kopen dat je maar wilt. Maar als je tot die achterhoede behoort dan zit je er naast. Het gaat er nu om dat er woningen gebouwd moe ten worden voor de laagst-betaalden. Dat moeten be hoorlijke, volwaardige woningen zijn die ook nog goed koop zijn. Door stichtingen als b.v. Talma zijn moedige pogingen ondernomen om aan die behoefte tegemoet te komen, om in die behoefte te voorzien. Die hebben woningen gebouwd tegen een huurprijs van plm. f 200,per maand. En dan kan je wel zeggen dat er eigenlijk nog dit en dat en zus en zo aan zou kun nen gebeuren. Dat kan best zo zijn, maar het zijn voor die mensen heel fijne woningen waarin ze bijzonder graag willen wonen en waarvoor ze een huur betalen die ze nog net met heel veel moeite kunnen betalen. En dan zegt de heer Jarig de Jong: De vrouwenadvies commissies willen steeds betere voorzieningen en daar door worden die woningen duurder. Nu, die vrouwen adviescommissies pleiten echt niet zo zeer voor een tweede toilet en dat soort dingen; zij pleiten veel meer voor het voorkomen van idiote situaties in de wonin gen, zoals b.v. dat, als je de deur binnenkomt, het knopje van het licht niet bij de deur maar aan het eind van de gang zit, zodat je eerst bijna je nek breekt voor je het licht in de gang kunt aansteken. Zij pleiten er voor dat er ruimte komt om een wasmachine neer te zetten in een bijkeuken en dat er een afvoer is. Ook in heel veel dure woningen ontbreken dat soort prak tische voorzieningen. Het is gewoon niet waar dat zij pleiten voor allerhande luxe, voor allerlei dure inves teringen in de woningen, zij pleiten veel meer voor praktische voorzieningen waar veel architecten ge woon niet aan gedacht hebben met al hun geprefabri ceerde toestanden. Wat kunnen wij nu in deze Raad doen om kwalita tief goede woningen tegen een lage prijs te krijgen? Daar heb ik ook geen antwoord op en ik heb het idee dat niemand daar het antwoord op heeft. Maar ik vind het gewoon ontzettend nuttig en goed dat mevr. Brandenburg de noodzaak hiervan stelt. Ik vind eigen lijk dat ze het bijltje er veel te gemakkelijk bij neer legt en zegt dat we er toch niet uit komen. Al komen we er niet uit, we moeten er steeds op blijven hame ren, we moeten het steeds eisen. We moeten er steeds voor blijven vechten, hoe dan ook. U kunt zeggen wat U wilt, maar ik vind dat mensen recht hebben op een dak boven hun hoofd. Dat is een van de meest ele mentaire behoeften die ieder mens in deze samenle ving heeft. De samenleving moet zodanige voorzienin gen treffen dat aan die behoefte tegemoet wordt ge komen. (De heer Eijgelaar: Moet dat beslist een goed koop dak zijn?) Voor de mensen met geringe inko mens moet dat inderdaad een goedkoop dak zijn, want als ze dat goedkope dak niet krijgen staan ze op straat. (De heer Eijgelaar: Is dat niet overdreven?) Nee, ze staan inderdaad op straat of ze zitten in krot ten, in minderwaardige woningen. (De heer Eijgelaar: Daar moeten ze uit.) Ja, daar moeten ze inderdaad uit, maar dan moeten we ze iets bieden dat bewoon baar en betaalbaar is. Wij hebben zo verdomd gemak kelijk praten, want wij zitten in goede woningen. Maar deze mensen hebben niet de middelen om die woningen te huren omdat ze eenvoudig niet genoeg inkomsten hebben om die huren te betalen; en daar gaat het om. Dat is een sociaal probleem dat je hier aan de kaak moet stellen en dat is een probleem waar deze Raad steeds mee te maken heeft. De hear Singelsma: De séen geane my nea to heech, moat ik Jo sizze. Ik fyn dit nou wol in aerdich momint om ek hwat to sizzen. (Laitsjen) Ik haw mei nocht harke nei mefr. Brandenburg dy't opkomt foar de goedkeape wente. Mar it docht my altyd hwat nij as ik sjoch dat de partij fan de polarisaesje foar de arbeiders hege leanen hawwe wol. Ik gun harren dat graech, mar wy libje yn in kapitalistyske maet- skippij dér bin ik my goed fan biwust dêr't arbeider syn wurkkrêft forkeapje moat foar de heechst mooglike priis. Mar it gefolch sil dan ek wer wêze dat it produkt fan syn hannen ünbirikber foar him wurdt. As ik dan sjoch hoe't de fakbounen al mar hegere leaneasken stelle en oan de oare kant klage wurdt dat de hüzen ünbitelber wurde, dan tink ik: Ja, it is de wet fan it bihald fan de ellinde, hwat jo oan de iene kant winne, forlieze jo oan de oare kant. Sa is it nou ien kear. En yn dizze kapitalistyske maet- skippij moatte wy mei hiersubsydzjes de saek in bytsje byspikerje; it is eins in hwat üneigen tastan. Wolle wy dat hwat oars hawwe dan sille wy in oare maet- skippijfoarm hawwe moatte. (Mevr. Brandenburg- Sjoerdsma: Een herverdeling van de inkomens.) Yn kommunistyske lannen leit it hiel oars. Ik leau, wy sille dêr hwat tusken yn moatte. In fyn dit in hwat üneigen en ünwaerachtich debat as wy hjir pleitsje foar goedkeape hüzen. Ik tocht dat de faktor arbeid dochs seker de helte ütmakke fan in hüs. Ik soe it allegearre graech oars hawwe wolle, mar ik sjoch ek gjin oplossing. De heer De Vries is inmiddels ter vergadering ge komen. De heer Heidinga: Het is een bijzonder interes sant debat over deze materie. Een debat in deze geest is in deze Raad ook wel vaker gehouden. Persoonlijk geloof ik dat deze Raad er verbazend weinig aan kan doen. Dat het ligt zoals het ligt, is een uitvloeisel van landelijke politiek. Dat wordt niet hier klaar gemaakt, maar in de Kamer in Den Haag. Dat hebben Christelijke regeringen gedaan, dat heb ben meer(Stem: Heidense regeringen?) Die hebben we hier in Nederland niet. Dat zult U mij niet horen zeggen. Er zijn in Nederland enkele partijen die in hun vaandel het woord Christelijk voeren en er zijn andere partijen die dat niet doen; die moeten dat zelf weten. Ik wilde alleen maar zeggen dat ook re geringen waarin die andere partijen vertegenwoordigd waren niet tot een andere politiek zijn gekomen. Wat is nu eigenlijk de politiek? Want daar zit het hem volgens mij. Alle naoorlogse regeringen hebben ge meend dat zij volledig voor iedereen moesten zorgen en dat zij iedereen in een bepaald keurslijf moesten dwingen. Als vlak na de oorlog laten we zeggen de eerste tien jaar woningwetwoningen waren ge bouwd zoals oorspronkelijk de bedoeling was van de Woningwet en men had die overige categorieën van de bevolking gewoon overgelaten aan zich zelf zo van: jullie kunnen jezelf wel bedruipen, jullie kunnen zelf wel zorgen voor een huis dan was het nooit zo gelopen als het nu gelopen is. Er is een tijd geweest dat advocaten, dokters, hoofdonderwijzers, leraren en dominees gevestigd waren in woningwetwoningen. Dat is nooit de bedoeling van de Woningwet geweest. Maar zo is het na de oorlog wel gegroeid. Dat had nooit gemoeten; daar ben ik heilig van overtuigd. De woning stichtingen waar De Jong, Miedema, Eijgelaar en Spoelstra zich het vuur voor uit de sloffen lopen daar heb ik alle respect voor doen werk dat ze niet behoorden te doen. (De hear Miedema: Jo wurde bitanke.) Ze behoorden het niet te doen, maar ze kunnen er niet onderuit omdat deze maatschappij in die richting gegroeid is. En om het nu kort te maken: Naar mijn mening behoort het zo te zijn dat de over heid woningen bouwt voor de mensen die het zelf niet kunnen en niet voor de mensen die het zelf wel kun nen. En daar zit de grote moeilijkheid. Minister Udink b.v. heeft een woningbouwnota uitgebracht en later is hij de laan uitgegaan. Maar ik heb die nota bestudeerd. Daar is mij uit gebleken dat men in de overheidssector wat betreft de subsidies zo vast zit als een huis. Het hele land loopt met die bouwsubsidies compleet stomp. Dat zullen we straks nog wel merken ook. Het had naar mijn mening zo niet gemoeten. We hadden als ge meenschap een behoorlijk subsidie wat mij betreft veel meer dan we tot nu toe gegeven hebben moeten bestemmen voor woningen voor mensen die daar be hoefte aan hadden. Had dat dan maar a fonds perdu afgeschreven. B.v. deze woning kost f 20.000,daar legt het rijk f 10.000,bij en dat wordt afgeschreven; wij beschouwen ze als huizen van f 10.000,en bere kenen daarop de huur. Dan hadden we de mensen ge holpen. De andere mensen, zoals wij b.v., hadden voor hun eigen huisvesting behoren te zorgen. En dat is de grote fout geweest. De heer De Jong (weth.): Het lijkt mij het beste dat ik mij beperk tot een kort antwoord op hetgeen mevr. Brandenburg in tweede instantie gezegd heeft. Ik dacht dat het een wijs standpunt van haar is dat zij zegt dat wij het moeten zien eens te worden en dat het goed is dat wij deze discussie hebben gehad. De discussie is niet zonder resultaat gebleven. De pro blematiek is het waard om goed doorgesproken te worden. Dat is nu gebeurd. Het is een problematiek die ons allen bezig houdt. Mevr. Brandenburg wilde het hierbij laten. Wanneer deze problemen straks weer eens in de Raad aan de orde komen i.v.m. nieuwbouwplannen, dan kunnen wij eventueel in de Raad voor de Volks huisvesting dat lijkt mij daarvoor een geschikt or gaan dit nog wel eens aan de orde stellen. Daar is niets op tegen. In die raad zitten allemaal mensen die op het gebied van de volkshuisvesting hun inbreng leveren; laten die dat dan nog eens bekijken. Maar dat zou dus kunnen als we met nieuwbouwplannen verder gevorderd zijn dan nu. We zijn nu bezig met het uitwerken van plannen. Het zou betrekking kunnen hebben op alles dat komt na hetgeen nu in aanbouw is. Daar zou ik wel iets voor voelen. Ik dacht dat de verschillen in de Raad niet zo groot zijn. Verschillende facetten zijn eens van alle kanten bekeken. Het is geen gemakkelijke zaak, maar we moeten die ook niet overtrekken. Ik vind het nuttig dat we er samen eens over hebben gesproken. Ik sluit mij graag aan bij de laatste woorden van mevr. Bran denburg. (De heer Vellenga: Wat vindt U dan het nut van deze discussie?) Dat de tegenstellingen aanvan kelijk erg groot leken, maar dat later bleek dat, als je met de cijfers gaat werken, men toch algemeen wel het gevoel heeft dat de verschillen niet zo groot zijn. Als wij het type dat in Drogeham gebouwd is hier zou den bouwen dan komen we op f 240,De huizen die we bouwen komen nog niet op f 300,Het verschil is dus niet zo groot. Als we dan zien hoeveel meer de woningen die wij bouwen bieden aan voorzieningen dan geloof ik dat die marge veel kleiner is dan aan vankelijk uit de discussie in het begin viel te verwach ten. Ik zie persoonlijk bovendien de zegen van de indivi duele huursubsidie zeer duidelijk aanwezig. Mevr. Bran denburg heeft daar tegenover gesteld dat er ook be zwaren aan zitten, maar in deze situatie met de enor me bouwkosten vind ik het een goed middel dat ik tot en met kan waarderen. Heel wat tegenstellingen die er anders zouden ontstaan, kunnen nu worden voor komen of opgevangen. Ik vind dus dat deze discussie nuttig is geweest om dat we weer eens met z'n allen met de neus op dit hele probleem gedrukt zijn. Hoofdstuk VI, Openbare Werken. Volgno. 188. De heer Eijgelaar: Ik heb dit punt geclaimd, maar ik zie er vanaf het aan te snijden. Hoofdstuk IX, Sociale Zorg en Maatschappelijk Werk. Volgno. 570. De heer Spoelstra: In de inleiding van het verslag 1972 van de Gemeentelijke Sociale Dienst hebt U kun nen lezen dat men zeer geïnteresseerd is in de ont wikkeling van de particuliere instellingen van maat schappelijk werk en in de samenwerkingsmogelijkhe den met deze stichtingen. Bent U niet met mij van mening dat wij deze belangstelling het beste kunnen tonen door deel te nemen aan de Stichting Maatschap pelijke Dienstverlening Leeuwarden, welke in januari 1974 zal starten? Tot mijn spijt ik had er om gevraagd heb ik van de Gemeentelijke Sociale Dienst geen cijfers mo gen ontvangen over de mogelijke gevolgen van deel neming aan de nieuwe stichting. Na informatie bij ter zake bevoegden werd mij verzekerd dat voor de Ge meente bij deelneming aan deze combinatie het subsidie voor deze stichting terug verdiend zou kunnen worden. Gaarne zou ik dus van U vernemen of U bereid bent te onderzoeken wat de financiële gevolgen zijn bij ge hele of gedeeltelijke deelneming van de gemeentelijke dienst aan deze stichting en, indien dit onderzoek po sitief uitvalt, te bevorderen dat verdere maatregelen in die richting spoedig worden genomen. Mevr. Visser-van den Bos: Ik treed misschien een beetje in de plaats van de Wethouder met wat ik ga zeggen, maar ik heb er toch behoefte aan even te reageren omdat ik er ook bij was toen de heer Spoel stra deze kwestie aan de orde stelde in de Commissie voor de Sociale Dienst.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1973 | | pagina 13