ben toevalig zelf bewoner van de Troelstraweg. Er is ons meegedeeld, dat er vrij wat onderhoud aan die weg was en dat dat nogal wat kostte. Nu moet ik U dit zeggen: ik woon 12 jaar aan de Troelstraweg en heb daar nooit en te nimmer reparatiewerkzaamheden gezien. Nlu kan het zijn, dat ik zoveel van huis ben dat het me is ontgaan, maar daarvoor moet je, dacht ik, wel lange tijd van huis zijn. Ik heb er vanmiddag nog eens navraag naar gedaan. Ik heb op de afd. Financiën gevraagd wat de kosten zijn geweest aan het betreffende deel van de Troelstraweg van 1967 tot 1972. Toen is mij medegedeeld, dat er in 1967 een nieu we slijtlaag opgebracht is en dat dat de afgelopen we ken opnieuw is gedaan. Ik moet U eerlijk zeggen, dat ik en met mij de andere bewoners van dat deel van de Troelstraweg mij verwonder over de wijze waar op hier nu een krediet wordt gevraagd van een half miljoen om deze weg 70 cm. uit te graven, omdat deze weg niet geschikt zou zijn voor het zware vervoer. Een week of vier voordat de Raad op vakantie ging, zijn er enkele lieden bezig geweest hier en daar met wat teer en grind wat plakkaatjes in te walsen. Waar om, is iedereen een raadsel geweest. Ik heb er ook met belangstelling naar staan kijken. Op een bepaald punt het is nu helaas weg, maar misschien is het meer mensen opgevallen hadden ze zelfs als „Spielerei" er „LSD" in grind ingegoten en dat vastgewalst. Wij hebben er nu een nieuwe slijtlaag overheen gekregen en die weg is prima. En ik vraag mij af of het ver antwoord is, in een tijd waarin we zo zuinig met het geld moeten omspringen en er zo ontzettend veel nood zakelijke dingen moeten gebeuren, dat wij voor een goed wegdek waar niets aan mankeert er zitten misschien wat hobbeltjes in, maar die zijn miniem; als we de andere wegen in Leeuwarden bekijken, dan is het een van de allerbeste wegen die we hebben hier nu aanvullende civiel-technische werken moeten melden. Ik vind dit heel erg. Ik zou U dan ook met klem willen vragen om dit bedrag te besteden aan noodzakelijker dingen in deze gemeente. Hier wilde ik het eerst maar bij laten. De hear Singelsma: Ik merk wol, ik bin folie better fan bitrouwen as kollega De Jong, hwant ik nim samar oan, dat, as Jo skriuwe dat der regelmjittich wurke wurdt oan dy wei om dy wer to meitsjen, dat ek sa is. Mar op it lést haw ik ek ris ynformearre en doe die my bliken, dat der hielendal net folie reparaesjes oan dy wei pleats foun hawwe. De fraech komt by my op de hear Van Haaren hat it der ek al oer hawn Is it net mooglik it swiere forkear lans oare wegen, byg. lans de rounwei óf to lieden nei de Marssumerdyk of sahwat? Der wurdt hjir in stik jild tsjinoan smiten en ik bin it mei de hear De Jong iens, dat dat wol better bistege wurde kin. Ik wit wol, it wurdt de earst- kommende jierren wierskynlik noch net op brükt, mar dat kinne jo nea witte. En dan kom ik op it protest, nou né, ik mei it gjin protest neame, it is weardich forsyk sa't it de minsken past yn dy buerten... (Laitsjen) Nou ja, Axies sil it fansels hwat oars dwaen, dy slacht hwat füler op'e trom. Mar dizze minsken freegje in frjemde fraech fansels oft de beammen de operaesje ek oerlibje sille. Nou, ik leau der neat fan. Der is mei de botte bile yn it fietspaed omhoud; der binne stikken fan'e woartels öfslein, dat ik jow dy beammen net folie kans as hja dizze twadde operaesje ek noch trochstean moatte. En ik wit net, it grien hat it hjir yn Ljouwert altyd swier to forduorjen. Ik wit noch wol, ik haw ris fragen steld oer de boek by it Princessehofder binne wol mear beammen sneuvele dy't nei myn ynsjoch net sneuvele hoegden to wêzen. Mar de Wethalder seit nou Wy wolle optimael soargjc foar dy beammen „optimael", dat is in moai wurd. Ik soe wol graech witte wolle hwat dat konkreet ynhaldt. Ik kom wolris yn oare stêdden fan... Fryslan, sil ik mar sizze. En dan sjoch ik mei hokker soarch men dêr de beammen ik tink byg. oan Parys; ja, ik wol jimme efkes for- telle, dat ik dêr ek al ris west haw, (Laitsjen) oars tinke jimme oan Itens of Wommels of sahwat; men mei ek wolris blike litte, dat men oer de grinzen sjocht eins bihannelet. Dêr wurdt in ruster om de beammen lein, dêr wurdt de groun eltse moarne los- makke en mei de uterste soarch wurde de beammen dêr bihannele. Ik moat sizze, wy hawwe hjir in goed haed fan de Plantsoenetsjinst; dêr haw ik hielendal gjin krityk op, it is in man mei leafde foar syn wurk. Mar ik leau, dat dy optimale forsoarging dan ek bli ken dwaen moat yn in bisündere soarch oan de beam men dy't it yn dizze asfaltkultuer, dizze monokultuer swier to forduorjen hawwe. It wurd „optimael" soe ik noch graech hwat sa hjit dat tsjintwurdich yn de polityk ütdjippe hawwe wolle. De heer Tiekstra (weth.): Ik dacht, dat ik drie pun ten mag noteren. De vraag of de verkeersregeling m.b.t. het vervoer, in het bijzonder het vrachtvervoer, anders kan dan langs de Troelstraweg, de vraag of dit werk wel nodig is en tenslotte de kwestie van de bomen. Ik begin met de vraag of het werk wel nodig is. Ik kan daar, dacht ik, een duidelijk antwoord op geven. De bestaande Troelstraweg ligt er zeker al 25 tot 30 jaar in. De constructie bestaat uit een paklaag van 20 cm en daarop een puinlaag van 5 cm en daarop een asfaltbetonlaag van 6 cm; dit is allemaal tot stand ge bracht met aanwending van het achtergebleven vijande lijk vermogen op de zoeven zo druk besproken vliegbasis, toen daar nog geen Amerikanen waren gestationeerd. Ik dacht, dat het heel erg duidelijk is, dat deze con structie de huidige verkeersbelasting niet kan dragen. Maar dat is ook geen nieuw feit, dat is al jaren een bekend feit. Deswege zijn ook de plannen tot vernieu wing van de Troelstraweg opgesteld. De heer De Jong zal zich stellig herinneren, dat bij de behandeling van het gehele plan in de Commissie Openbare Werken op 5 augustus 1971, is gesteld, dat reconstructie van de middenbaan niet mogelijk was dan nadat de ventwegen vernieuwd waren. Vernieuwing van de ventwegen be tekende aanleg van riolering; dat is er bij de uitvoe ring van dit werk niet bij. Uitvoering van riolering betekent het graven van sleuven; daarbij kom je in aanraking met het wortelgestel van de bomen. Nu de ventwegen zijn aangelegd kunnen we overgaan tot de reconstructie die als volgt zal zijn; ik lees voor: 70 cm zand, 15 cm hoogovenslakken, 17 cm grind-asfalt- beton, 3 cm tussenlaag en daarover een afdeklaag van 3 cm. Als men deze maten bij elkaar optelt dan is de conclusie, dat de bestaande constructie een laag is van 31 cm (van boven ook afgesloten met asfalt) en dat de nieuwe constructie een laag is van 108 cm, waarbij de onderste 70 cm uit zand zal bestaan en niet zoals nu het geval is uit klei. Ik meen, dat, als we deze twee constructies met elkaar vergelijken en rekening houden met het feit, dat in de jaren dat de Troelstra weg er ligt de frequentie van het verkeer maar ook de asbelasting sterk is toegenomen, het duidelijk is, dat de huidige constructie bepaald onvoldoende is om het verkeer te dragen. En als er plannen zijn voor recon structie, dan wordt dat is ook wel duidelijk het onderhoudsprogramma zoveel mogelijk aangepast. Naar mijn mening is het dan wel wat al te goedkoop om over de onderhoudsdienst van straten en wegen te praten zoals de heer De Jong heeft gedaan. Dat kan natuurlijk in de Raad wel, maar ik dacht, dat het eer der in de vergadering van 5 augustus 1971 op zijn plaats was geweest. Dan kom ik nu bij de suggestie van de heer Van Haaren om het zware verkeer te verplaatsen van de Troelstraweg naar andere wegen. Dat is natuurlijk al leen maar het verplaatsen van het probleem. Ik zie de alternatieven zo snel niet; dan zou men al het zware verkeer volledig moeten verwijzen naar de Valerius- straat en de Dammelaan. (De heer Heidinga: Hoe kom je dan in Stiens?) Dat zou betekenen, dat men dan via het kruispunt Troelstraweg/Valeriusstraat/ Dammelaan in Stiens moet komen. Maar dat betekent tegelijkertijd, dat je dan ook nog de belasting van het verkeer van de Dammelaan verzwaart, juist met vrachtverkeer. Ik dacht, dat de functie van de Troel straweg, wat het verkeer betreft, nog altijd een invals poort is van Leeuwarden en dat de verkeersintensiteit daarop ook heel groot is. Dat is trouwens bekend. Ik meen, dat de noodzaak van de uitvoering van dit werk stellig aangetoond is en, als de heer De Jong het niet voldoende vindt, nog wel duidelijker aange toond kan worden. Wij vragen nu alleen een krediet van de Raad opdat dit plan kan worden voorgelegd ter signa 7 subsidiëring, zodat, als de subsidiëring tot stand komt, er een betere voorziening zal komen. De suggestie van de heer Van Haaren om, simpel met een bord, het verkeer om te leiden, betekent al leen een verplaatsing van het probleem. Ik weet geen wegen in dezelfde omgeving die de verkeersbelasting van het zware verkeer zouden kunnen dragen. Ik her inner de Raad alleen maar aan de klachten die er des tijds, wat het zware verkeer betreft, al zijn geweest in de Leeuwerikstraat. De Jelsumerstraat is voor dit verkeer niet bereikbaar; alle andere straten in de naas te omgeving zijn voor het zware vrachtverkeer vol strekt ongeschikt. Ik zou graag de Raad willen be sparen in een volgende vergadering een adres te moe ten behandelen van bewoners die protest aantekenen tegen het zware verkeer door hun straten om dan tot de conclusie te moeten komen, dat dat verkeer toch langs de Troelstraweg moet. Hwat de beammen oangiet, it is net wier, dat Ljou wert gjin soarch foar syn beammen hat. Yn Ljouwert wurde elts jier tüzenen beammen plante; wy bisykje safolle mooglik it beammebistan yn Ljouwert yn stan to halden. Beammen geane krekt lyk as minsken ien kear dea; hja hawwe miskien hwat mear libbens- kansen, mar hja libje, tocht ik, ek hwat minder yn- tensyf as minsken. De soarch fan de Plantsoenetsjinst yn de tsjinst seis en ek yn de relaesje mei oare tsjinsten is foar my büten kiif; dat jildt ek t.o.f. de beammen oan de Troelstrawei. En as it haed fan do Plantsoenetsjinst net wis is oft hy it wol krekt wit, dan is hy wier great genöch al is it mar in mantsje fan lyts bistek om oan deskundigen dy't biskikber binne to freegjen: Hoe moatte wy dit oanpakke? (De hear Singelsma: En dat is dien?) Dat is noch net dien, mar ik bin ré om it wol to dwaen omdat ik mei de tsjinst al oer de beammen praet haw. Ik diel de soarch fan de biwenners fan de Troelstrawei. Dizze Wethal der is ré optimael to dwaen hwat fan him frege wurdt net maksimael mar optimael om to birikken, dat de beammen in maksimale kans ta oerlibjen krije. As de hear Singelsma genoegen nimme wol mei dit ant- wurd, dan bin ik nou ré mei myn petear. De heer J. de Jong: Ik heb met belangstelling naar de Wethouder geluisterd. Hij heeft verteld hoe dik het wegdek zal worden en hoe dik het nu is. Dat is mis schien wel interessant, maar het interesseert mij in deze geen zier, want het gaat hier om een heel ander punt. Het gaat erom, dat wij een krediet moeten goed keuren van f 500.000,voor het uitvoeren van een werk waarvan op geen enkele manier is aan te tonen, dat het noodzakelijk is. Ik wil in de eerste plaats stellen ik heb dat punt straks in het algemeen al even aangetipt dat de tweede regel van de raadsbrief begint met: „Regelma tig moeten daarom herstellingen aan het wegdek plaats hebben om dit in een enigszins aanvaardbare staat te houden." Dit is een onwaarheid, dit is pertinent niet waar; het is fout wat hier staat. Ik zeg U nogmaals, dat ik vanmiddag op de afd. Financiën heb gevraagd naar de kosten van het onderhoud. Want als er regel matig onderhoudswerkzaamheden moeten plaats heb ben aan het wegdek, dan doet geen sterveling dat voor niets. Als Openbare Werken het zelf zou doen, dan kost het misschien het dubbele, maar geld kost het altijd. Ik heb het laten verifiëren bij de Dienst Stads ontwikkeling. De Boekhouding heeft daar aangegeven, dat de laatste vijf jaar geen enkele herstelling aan het wegdek van dit deel Troelstraweg is gepleegd. Dit is dus vanmiddag door de eigen dienst bevestigd. En ik zeg nogmaals: Het is mij een raadsel hoe op deze wijze dit kan worden voorgesteld in een tijd dat wij zo zui nig moeten zijn met geld, daar er zo verschrikkelijk veel werken zijn die wel op uitvoering moeten wachten; als wij hier ja op zeggen, dan bestaat de mogelijkheid, dat dit plan eruit rolt en een ander plan niet. (De heer De Vries: Wat hebt U geadviseerd in de commissie Ik heb niets geadviseerd in de commissie. Wij hebben een tijd terug in de commissie de ventwegen behandeld. (De heer Tiekstra (weth.): Dat is niet waar.) Ik heb t.a.v. de ventwegen geadviseerd de in- en uitrit van het Bonifatius Hospitaal iets te verbreden omdat men t.a.v. de ventwegen 1. moest sleutelen aan de banden van de trottoirs en 2. moest sleutelen aan de smalle groen strook. Ik heb toen gevraagd naar de mogelijkheid van de panden aan weerszijden aan de ene kant woont de heer Heemskerk, aan de andere kant de heer Fetter een meter af te nemendan kunnen de bomen blijven staan en dan hebben de vrachtwagens die het terrein van het hospitaal op moeten iets meer ruimte. U draait dit terug naar 1971; toen zat deze Raad er pas. Het is best mogelijk, dat dit plan toen behandeld is; dat weer ik zo niet. Ik zeg U alleen wat op dit moment de situatie is; ik zeg U ook hoe de situatie de laatste vijf jaar is. Ik heb mij inderdaad destijds wel enigszins verzet tegen de ventwegen. Ik moet achteraf zeggen, dat ik blij ben dat ze er zijn, want het is inderdaad een grote verbetering. Maar dat is een heel andere zaak. Ais U op het moment nu eens gaat kijken wat er is gebeurd: De Averkampstraat is aangepast aan de ventweg, maar de ventweg ligt ongeveer 7 cm beneden het wegdek van de hoofdrijbaan; dat is ook zo aan de andere kant. Als je dus de hoofdrijbaan op of af wilt, dan ga je met een hobbeltje naar beneden of met een hobbeltje omhoog en dan kom je op de inrit van het hospitaal of bijv. aan de andere kant in de Averkamp straat. Dat deze zaken niet met elkaar in de sinus van de weg liggen, is iets wat ik niet helpen kan. Maar dat zal toch niet mede aanleiding zijn om tot een aan passing te komen zodat men het verschil niet meer ziet. Nogmaals, ik vind het een ernstige zaak, dat in de raadsbrief wordt aangegeven, dat, omdat er regelma tig herstelwerkzaamheden aan het wegdek plaats moe ten hebben wie van de raadsleden zal dat beoorde len als ze daar niet toevallig mee geconfronteerd zijn wij dit plan voor aanvullende civiel-technische wer ken moeten gaan aanvragen. Ik heb enige jaren ge leden in de commissie gevraagd om het laatste deel dus tot aan de gemeentegrens te voorzien van een slijtlaag omdat er regelmatig ongelukken gebeurden. Was er voor dat deel een reconstructie gevraagd het deel, dat wij er zo beroerd bij hebben liggen tot het deel van Leeuwarderadeel dan had ik dat logisch gevonden. Ik kan mij met dit voorstel beslist niet verenigen. Ik wil dan ook graag ik weet niet wat de Wethou der in tweede instantie zal antwoorden dat er over dit voorstel gestemd wordt. Dan kan de Raad zich uit spreken of hij hier inderdaad geld voor wil uittrekken. De heer Van Haaren: Ik wil mij graag aansluiten bij de woorden van de heer De Jong. Ik vind ook, dat het half miljoen veel beter besteed kan worden. Wij heb ben hier al zo vaak gezegd, dat het steeds maar weer gaat om verkeerstechnische voorzieningen. De Raad slikt dat maar en hoogstens de kleine fracties protes teren nog eens. Als je komt met dingen in de sociaal- culturele sector en je vraagt daar een klein subsidie voor, dan is er niemand voor te vinden en dan wordt er gevochten over heel kleine bedragen. Ik geloof wer kelijk ik herhaal het dat dat half miljoen veel beter besteed kan worden in heel andere sectoren. De noodzaak van wat hier wordt voorgesteld is op geen enkele wijze aangetoond. Ik dacht, dat hetgeen de heer De Jong als bewoner van deze weg hierover ge zegd heeft, boekdelen spreekt. Ik heb twee bezwaren tegen het voorstel. Ik stelde voor het zware verkeer niet over de Troelstraweg te laten gaan. U zegt zelf, dat dat verkeer best kan wor den omgeleid in de tijd dat er werken worden uitge voerd. De Wethouder heeft eigenlijk geen enkel zinnig antwoord gegeven op mijn suggestie. Wat ik vraag is: Onderzoek nu toch eens een keer werkelijk met een behoorlijk onderzoek of het zware verkeer niet op een andere manier kan worden omgeleid. Een heleboel zwaar verkeer kan natuurlijk best via de rondweg naar het terrein tegenover de Frieslandhal rijden; daar is een overslagbedrijf en vandaar kan de vracht in kleinere porties naar de binnenstad worden vervoerd. Een heleboel ander zwaar vervoer kan best tien minu ten omrijden; dat vind ik helemaal geen bezwaar. Het feit dat ze om moeten rijden, is voor mij voor deze Gemeente geen half miljoen waard; laat ze maar om rijden, dat is helemaal niet erg. De rondweg is er ook voor het zwaardere verkeer. Dat is punt één. Het tweede punt is en dan kom ik weer terug op de brief van de bewoners dat de bewoners heel

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1973 | | pagina 4