ben toevalig zelf bewoner van de Troelstraweg. Er is
ons meegedeeld, dat er vrij wat onderhoud aan die
weg was en dat dat nogal wat kostte. Nu moet ik U
dit zeggen: ik woon 12 jaar aan de Troelstraweg en
heb daar nooit en te nimmer reparatiewerkzaamheden
gezien. Nlu kan het zijn, dat ik zoveel van huis ben
dat het me is ontgaan, maar daarvoor moet je, dacht
ik, wel lange tijd van huis zijn. Ik heb er vanmiddag
nog eens navraag naar gedaan. Ik heb op de afd.
Financiën gevraagd wat de kosten zijn geweest aan
het betreffende deel van de Troelstraweg van 1967 tot
1972. Toen is mij medegedeeld, dat er in 1967 een nieu
we slijtlaag opgebracht is en dat dat de afgelopen we
ken opnieuw is gedaan. Ik moet U eerlijk zeggen, dat
ik en met mij de andere bewoners van dat deel van
de Troelstraweg mij verwonder over de wijze waar
op hier nu een krediet wordt gevraagd van een half
miljoen om deze weg 70 cm. uit te graven, omdat deze
weg niet geschikt zou zijn voor het zware vervoer.
Een week of vier voordat de Raad op vakantie ging,
zijn er enkele lieden bezig geweest hier en daar met
wat teer en grind wat plakkaatjes in te walsen. Waar
om, is iedereen een raadsel geweest. Ik heb er ook met
belangstelling naar staan kijken. Op een bepaald punt
het is nu helaas weg, maar misschien is het meer
mensen opgevallen hadden ze zelfs als „Spielerei"
er „LSD" in grind ingegoten en dat vastgewalst. Wij
hebben er nu een nieuwe slijtlaag overheen gekregen
en die weg is prima. En ik vraag mij af of het ver
antwoord is, in een tijd waarin we zo zuinig met het
geld moeten omspringen en er zo ontzettend veel nood
zakelijke dingen moeten gebeuren, dat wij voor een
goed wegdek waar niets aan mankeert er zitten
misschien wat hobbeltjes in, maar die zijn miniem; als
we de andere wegen in Leeuwarden bekijken, dan is
het een van de allerbeste wegen die we hebben
hier nu aanvullende civiel-technische werken moeten
melden. Ik vind dit heel erg. Ik zou U dan ook met
klem willen vragen om dit bedrag te besteden aan
noodzakelijker dingen in deze gemeente. Hier wilde ik
het eerst maar bij laten.
De hear Singelsma: Ik merk wol, ik bin folie better
fan bitrouwen as kollega De Jong, hwant ik nim samar
oan, dat, as Jo skriuwe dat der regelmjittich wurke
wurdt oan dy wei om dy wer to meitsjen, dat ek sa is.
Mar op it lést haw ik ek ris ynformearre en doe die
my bliken, dat der hielendal net folie reparaesjes oan
dy wei pleats foun hawwe. De fraech komt by my op
de hear Van Haaren hat it der ek al oer hawn
Is it net mooglik it swiere forkear lans oare wegen,
byg. lans de rounwei óf to lieden nei de Marssumerdyk
of sahwat? Der wurdt hjir in stik jild tsjinoan smiten
en ik bin it mei de hear De Jong iens, dat dat wol
better bistege wurde kin. Ik wit wol, it wurdt de earst-
kommende jierren wierskynlik noch net op brükt, mar
dat kinne jo nea witte.
En dan kom ik op it protest, nou né, ik mei it gjin
protest neame, it is weardich forsyk sa't it de minsken
past yn dy buerten... (Laitsjen) Nou ja, Axies sil it
fansels hwat oars dwaen, dy slacht hwat füler op'e
trom. Mar dizze minsken freegje in frjemde fraech
fansels oft de beammen de operaesje ek oerlibje
sille. Nou, ik leau der neat fan. Der is mei de botte
bile yn it fietspaed omhoud; der binne stikken fan'e
woartels öfslein, dat ik jow dy beammen net folie kans
as hja dizze twadde operaesje ek noch trochstean
moatte. En ik wit net, it grien hat it hjir yn Ljouwert
altyd swier to forduorjen. Ik wit noch wol, ik haw ris
fragen steld oer de boek by it Princessehofder binne
wol mear beammen sneuvele dy't nei myn ynsjoch net
sneuvele hoegden to wêzen. Mar de Wethalder seit
nou Wy wolle optimael soargjc foar dy beammen
„optimael", dat is in moai wurd. Ik soe wol graech
witte wolle hwat dat konkreet ynhaldt. Ik kom wolris
yn oare stêdden fan... Fryslan, sil ik mar sizze. En
dan sjoch ik mei hokker soarch men dêr de beammen
ik tink byg. oan Parys; ja, ik wol jimme efkes for-
telle, dat ik dêr ek al ris west haw, (Laitsjen) oars
tinke jimme oan Itens of Wommels of sahwat; men
mei ek wolris blike litte, dat men oer de grinzen
sjocht eins bihannelet. Dêr wurdt in ruster om de
beammen lein, dêr wurdt de groun eltse moarne los-
makke en mei de uterste soarch wurde de beammen
dêr bihannele. Ik moat sizze, wy hawwe hjir in goed
haed fan de Plantsoenetsjinst; dêr haw ik hielendal
gjin krityk op, it is in man mei leafde foar syn wurk.
Mar ik leau, dat dy optimale forsoarging dan ek bli
ken dwaen moat yn in bisündere soarch oan de beam
men dy't it yn dizze asfaltkultuer, dizze monokultuer
swier to forduorjen hawwe. It wurd „optimael" soe ik
noch graech hwat sa hjit dat tsjintwurdich yn de
polityk ütdjippe hawwe wolle.
De heer Tiekstra (weth.): Ik dacht, dat ik drie pun
ten mag noteren. De vraag of de verkeersregeling
m.b.t. het vervoer, in het bijzonder het vrachtvervoer,
anders kan dan langs de Troelstraweg, de vraag of
dit werk wel nodig is en tenslotte de kwestie van de
bomen.
Ik begin met de vraag of het werk wel nodig is. Ik
kan daar, dacht ik, een duidelijk antwoord op geven.
De bestaande Troelstraweg ligt er zeker al 25 tot 30
jaar in. De constructie bestaat uit een paklaag van 20
cm en daarop een puinlaag van 5 cm en daarop een
asfaltbetonlaag van 6 cm; dit is allemaal tot stand ge
bracht met aanwending van het achtergebleven vijande
lijk vermogen op de zoeven zo druk besproken vliegbasis,
toen daar nog geen Amerikanen waren gestationeerd.
Ik dacht, dat het heel erg duidelijk is, dat deze con
structie de huidige verkeersbelasting niet kan dragen.
Maar dat is ook geen nieuw feit, dat is al jaren een
bekend feit. Deswege zijn ook de plannen tot vernieu
wing van de Troelstraweg opgesteld. De heer De Jong
zal zich stellig herinneren, dat bij de behandeling van
het gehele plan in de Commissie Openbare Werken op
5 augustus 1971, is gesteld, dat reconstructie van de
middenbaan niet mogelijk was dan nadat de ventwegen
vernieuwd waren. Vernieuwing van de ventwegen be
tekende aanleg van riolering; dat is er bij de uitvoe
ring van dit werk niet bij. Uitvoering van riolering
betekent het graven van sleuven; daarbij kom je in
aanraking met het wortelgestel van de bomen. Nu de
ventwegen zijn aangelegd kunnen we overgaan tot de
reconstructie die als volgt zal zijn; ik lees voor: 70
cm zand, 15 cm hoogovenslakken, 17 cm grind-asfalt-
beton, 3 cm tussenlaag en daarover een afdeklaag van
3 cm. Als men deze maten bij elkaar optelt dan is de
conclusie, dat de bestaande constructie een laag is van
31 cm (van boven ook afgesloten met asfalt) en dat
de nieuwe constructie een laag is van 108 cm, waarbij
de onderste 70 cm uit zand zal bestaan en niet zoals
nu het geval is uit klei. Ik meen, dat, als we deze
twee constructies met elkaar vergelijken en rekening
houden met het feit, dat in de jaren dat de Troelstra
weg er ligt de frequentie van het verkeer maar ook de
asbelasting sterk is toegenomen, het duidelijk is, dat
de huidige constructie bepaald onvoldoende is om het
verkeer te dragen. En als er plannen zijn voor recon
structie, dan wordt dat is ook wel duidelijk het
onderhoudsprogramma zoveel mogelijk aangepast.
Naar mijn mening is het dan wel wat al te goedkoop
om over de onderhoudsdienst van straten en wegen te
praten zoals de heer De Jong heeft gedaan. Dat kan
natuurlijk in de Raad wel, maar ik dacht, dat het eer
der in de vergadering van 5 augustus 1971 op zijn
plaats was geweest.
Dan kom ik nu bij de suggestie van de heer Van
Haaren om het zware verkeer te verplaatsen van de
Troelstraweg naar andere wegen. Dat is natuurlijk al
leen maar het verplaatsen van het probleem. Ik zie de
alternatieven zo snel niet; dan zou men al het zware
verkeer volledig moeten verwijzen naar de Valerius-
straat en de Dammelaan. (De heer Heidinga: Hoe
kom je dan in Stiens?) Dat zou betekenen, dat men
dan via het kruispunt Troelstraweg/Valeriusstraat/
Dammelaan in Stiens moet komen. Maar dat betekent
tegelijkertijd, dat je dan ook nog de belasting van het
verkeer van de Dammelaan verzwaart, juist met
vrachtverkeer. Ik dacht, dat de functie van de Troel
straweg, wat het verkeer betreft, nog altijd een invals
poort is van Leeuwarden en dat de verkeersintensiteit
daarop ook heel groot is. Dat is trouwens bekend.
Ik meen, dat de noodzaak van de uitvoering van dit
werk stellig aangetoond is en, als de heer De Jong
het niet voldoende vindt, nog wel duidelijker aange
toond kan worden. Wij vragen nu alleen een krediet
van de Raad opdat dit plan kan worden voorgelegd ter
signa
7
subsidiëring, zodat, als de subsidiëring tot stand komt,
er een betere voorziening zal komen.
De suggestie van de heer Van Haaren om, simpel
met een bord, het verkeer om te leiden, betekent al
leen een verplaatsing van het probleem. Ik weet geen
wegen in dezelfde omgeving die de verkeersbelasting
van het zware verkeer zouden kunnen dragen. Ik her
inner de Raad alleen maar aan de klachten die er des
tijds, wat het zware verkeer betreft, al zijn geweest
in de Leeuwerikstraat. De Jelsumerstraat is voor dit
verkeer niet bereikbaar; alle andere straten in de naas
te omgeving zijn voor het zware vrachtverkeer vol
strekt ongeschikt. Ik zou graag de Raad willen be
sparen in een volgende vergadering een adres te moe
ten behandelen van bewoners die protest aantekenen
tegen het zware verkeer door hun straten om dan tot
de conclusie te moeten komen, dat dat verkeer toch
langs de Troelstraweg moet.
Hwat de beammen oangiet, it is net wier, dat Ljou
wert gjin soarch foar syn beammen hat. Yn Ljouwert
wurde elts jier tüzenen beammen plante; wy bisykje
safolle mooglik it beammebistan yn Ljouwert yn stan
to halden. Beammen geane krekt lyk as minsken
ien kear dea; hja hawwe miskien hwat mear libbens-
kansen, mar hja libje, tocht ik, ek hwat minder yn-
tensyf as minsken. De soarch fan de Plantsoenetsjinst
yn de tsjinst seis en ek yn de relaesje mei oare
tsjinsten is foar my büten kiif; dat jildt ek t.o.f.
de beammen oan de Troelstrawei. En as it haed fan
do Plantsoenetsjinst net wis is oft hy it wol krekt wit,
dan is hy wier great genöch al is it mar in mantsje
fan lyts bistek om oan deskundigen dy't biskikber
binne to freegjen: Hoe moatte wy dit oanpakke? (De
hear Singelsma: En dat is dien?) Dat is noch net dien,
mar ik bin ré om it wol to dwaen omdat ik mei de
tsjinst al oer de beammen praet haw. Ik diel de soarch
fan de biwenners fan de Troelstrawei. Dizze Wethal
der is ré optimael to dwaen hwat fan him frege wurdt
net maksimael mar optimael om to birikken, dat
de beammen in maksimale kans ta oerlibjen krije. As
de hear Singelsma genoegen nimme wol mei dit ant-
wurd, dan bin ik nou ré mei myn petear.
De heer J. de Jong: Ik heb met belangstelling naar
de Wethouder geluisterd. Hij heeft verteld hoe dik het
wegdek zal worden en hoe dik het nu is. Dat is mis
schien wel interessant, maar het interesseert mij in
deze geen zier, want het gaat hier om een heel ander
punt. Het gaat erom, dat wij een krediet moeten goed
keuren van f 500.000,voor het uitvoeren van een
werk waarvan op geen enkele manier is aan te tonen,
dat het noodzakelijk is.
Ik wil in de eerste plaats stellen ik heb dat punt
straks in het algemeen al even aangetipt dat de
tweede regel van de raadsbrief begint met: „Regelma
tig moeten daarom herstellingen aan het wegdek plaats
hebben om dit in een enigszins aanvaardbare staat te
houden." Dit is een onwaarheid, dit is pertinent niet
waar; het is fout wat hier staat. Ik zeg U nogmaals,
dat ik vanmiddag op de afd. Financiën heb gevraagd
naar de kosten van het onderhoud. Want als er regel
matig onderhoudswerkzaamheden moeten plaats heb
ben aan het wegdek, dan doet geen sterveling dat voor
niets. Als Openbare Werken het zelf zou doen, dan
kost het misschien het dubbele, maar geld kost het
altijd. Ik heb het laten verifiëren bij de Dienst Stads
ontwikkeling. De Boekhouding heeft daar aangegeven,
dat de laatste vijf jaar geen enkele herstelling aan het
wegdek van dit deel Troelstraweg is gepleegd. Dit is
dus vanmiddag door de eigen dienst bevestigd. En ik
zeg nogmaals: Het is mij een raadsel hoe op deze wijze
dit kan worden voorgesteld in een tijd dat wij zo zui
nig moeten zijn met geld, daar er zo verschrikkelijk
veel werken zijn die wel op uitvoering moeten wachten;
als wij hier ja op zeggen, dan bestaat de mogelijkheid,
dat dit plan eruit rolt en een ander plan niet. (De heer
De Vries: Wat hebt U geadviseerd in de commissie
Ik heb niets geadviseerd in de commissie. Wij hebben
een tijd terug in de commissie de ventwegen behandeld.
(De heer Tiekstra (weth.): Dat is niet waar.) Ik heb
t.a.v. de ventwegen geadviseerd de in- en uitrit van het
Bonifatius Hospitaal iets te verbreden omdat men t.a.v.
de ventwegen 1. moest sleutelen aan de banden van de
trottoirs en 2. moest sleutelen aan de smalle groen
strook. Ik heb toen gevraagd naar de mogelijkheid van
de panden aan weerszijden aan de ene kant woont
de heer Heemskerk, aan de andere kant de heer Fetter
een meter af te nemendan kunnen de bomen blijven
staan en dan hebben de vrachtwagens die het terrein
van het hospitaal op moeten iets meer ruimte. U
draait dit terug naar 1971; toen zat deze Raad er pas.
Het is best mogelijk, dat dit plan toen behandeld is;
dat weer ik zo niet. Ik zeg U alleen wat op dit moment
de situatie is; ik zeg U ook hoe de situatie de laatste
vijf jaar is. Ik heb mij inderdaad destijds wel enigszins
verzet tegen de ventwegen. Ik moet achteraf zeggen,
dat ik blij ben dat ze er zijn, want het is inderdaad een
grote verbetering. Maar dat is een heel andere zaak.
Ais U op het moment nu eens gaat kijken wat er is
gebeurd: De Averkampstraat is aangepast aan de
ventweg, maar de ventweg ligt ongeveer 7 cm beneden
het wegdek van de hoofdrijbaan; dat is ook zo aan de
andere kant. Als je dus de hoofdrijbaan op of af wilt,
dan ga je met een hobbeltje naar beneden of met een
hobbeltje omhoog en dan kom je op de inrit van het
hospitaal of bijv. aan de andere kant in de Averkamp
straat. Dat deze zaken niet met elkaar in de sinus van
de weg liggen, is iets wat ik niet helpen kan. Maar
dat zal toch niet mede aanleiding zijn om tot een aan
passing te komen zodat men het verschil niet meer
ziet.
Nogmaals, ik vind het een ernstige zaak, dat in de
raadsbrief wordt aangegeven, dat, omdat er regelma
tig herstelwerkzaamheden aan het wegdek plaats moe
ten hebben wie van de raadsleden zal dat beoorde
len als ze daar niet toevallig mee geconfronteerd zijn
wij dit plan voor aanvullende civiel-technische wer
ken moeten gaan aanvragen. Ik heb enige jaren ge
leden in de commissie gevraagd om het laatste deel
dus tot aan de gemeentegrens te voorzien van een
slijtlaag omdat er regelmatig ongelukken gebeurden.
Was er voor dat deel een reconstructie gevraagd het
deel, dat wij er zo beroerd bij hebben liggen tot het
deel van Leeuwarderadeel dan had ik dat logisch
gevonden.
Ik kan mij met dit voorstel beslist niet verenigen.
Ik wil dan ook graag ik weet niet wat de Wethou
der in tweede instantie zal antwoorden dat er over
dit voorstel gestemd wordt. Dan kan de Raad zich uit
spreken of hij hier inderdaad geld voor wil uittrekken.
De heer Van Haaren: Ik wil mij graag aansluiten bij
de woorden van de heer De Jong. Ik vind ook, dat het
half miljoen veel beter besteed kan worden. Wij heb
ben hier al zo vaak gezegd, dat het steeds maar weer
gaat om verkeerstechnische voorzieningen. De Raad
slikt dat maar en hoogstens de kleine fracties protes
teren nog eens. Als je komt met dingen in de sociaal-
culturele sector en je vraagt daar een klein subsidie
voor, dan is er niemand voor te vinden en dan wordt
er gevochten over heel kleine bedragen. Ik geloof wer
kelijk ik herhaal het dat dat half miljoen veel
beter besteed kan worden in heel andere sectoren. De
noodzaak van wat hier wordt voorgesteld is op geen
enkele wijze aangetoond. Ik dacht, dat hetgeen de heer
De Jong als bewoner van deze weg hierover ge
zegd heeft, boekdelen spreekt.
Ik heb twee bezwaren tegen het voorstel. Ik stelde
voor het zware verkeer niet over de Troelstraweg te
laten gaan. U zegt zelf, dat dat verkeer best kan wor
den omgeleid in de tijd dat er werken worden uitge
voerd. De Wethouder heeft eigenlijk geen enkel zinnig
antwoord gegeven op mijn suggestie. Wat ik vraag is:
Onderzoek nu toch eens een keer werkelijk met een
behoorlijk onderzoek of het zware verkeer niet op een
andere manier kan worden omgeleid. Een heleboel
zwaar verkeer kan natuurlijk best via de rondweg
naar het terrein tegenover de Frieslandhal rijden; daar
is een overslagbedrijf en vandaar kan de vracht in
kleinere porties naar de binnenstad worden vervoerd.
Een heleboel ander zwaar vervoer kan best tien minu
ten omrijden; dat vind ik helemaal geen bezwaar. Het
feit dat ze om moeten rijden, is voor mij voor deze
Gemeente geen half miljoen waard; laat ze maar om
rijden, dat is helemaal niet erg. De rondweg is er ook
voor het zwaardere verkeer. Dat is punt één.
Het tweede punt is en dan kom ik weer terug op
de brief van de bewoners dat de bewoners heel