J53
H"52-
ten wy, ek yn de nijere ütwreidingsplannen, in tarie-
dingsbislüt nommen hawwe hoe faek dy f 300,foar-
komme sil. Ik bin eins fan bitinken dat, as der f 300,
ekstra foar in bouforgunning frege wurdt foar in for-
bouwing dat soe in iyts forbouwinkje wêze kinne
dy f 300,yn forhalding ta de kosten fan de forbou-
wing wol hwat folie is. Wy soene der in boaijem yn
lizze kinne troeh to sizzen: de ekstra kosten, bidoeld
Onder C, meije nea mear wêze as 5% fan de bousom.
As it Kolleezje dat oannimme soe, dan soe dat bi-
tsjutte dat jo f 300,ekstra kwyt binne oan de bou
forgunning as de forbouwing mear kostet as f 6.000,
foar lytse forbouwinkjes soe de forgunning dan net
sa djür wêze. Ik wit dat de Gemeente dan de kosten
net hielendal bitelle krijt, mar ik fyn de stap dy't nou
foarsteld wurdt hwat great. It hinget der foar my
even fanóf hoe faek dit foarkomt. Ik haw dêr net ge-
nöch sieht op. Ik wol graech witte hwat de Wethalder
hjirfan tinkt.
De heer Sterk: Ik wilde even met U naar de Vis
serij wet (artikelen 23 en 24). U schrijft in de raads-
brief dat op grond van de Visserijwet 1963 de ge
meentelijke leges ter zake van bemoeiingen met het
aanvragen of uitreiken van visakten etc. niet meer
mogen bedragen dan f 1,Onderaan schrijft U dan:
„Wij stellen U voor de huidige tarieven te verdubbe
len." Er tussendoor loopt dan nog het voorstel om een
bijdrage-bewijs en een consent eerst te verhogen tot
f 1,Dat zou voor deze categorieën in feite een ver
hoging betekenen van f 1,25. Welnu, ik vind dit niet
een gelukkig voorstel. Ik begrijp eigenlijk ook niet
dat, als de Visserijwet f 1,voorschrijft, wij daar zo
maar van af kunnen wijken. De vraag komt dan ook
bij mij op: Is dit soms een vorm van verkapte belas
ting? Het is, dacht ik, ook geen goede zaak om welk
tarief dan ook in één keer te verhogen met 100%, ja
zelfs met meer dan 100%, want ook dat kwartje extra
telt mee. Verder vind ik het ook nog van belang dat
wij ons afvragen voor welke personen dit voorname
lijk geldt. Het zijn over het algemeen de mensen die
wij in de volksmond plegen aan te duiden als de man
met de kleine beurs. U voelt wel dat ik voor het voor
stel als zodanig weinig waardering kan opbrengen. Ik
wacht het antwoord van de Wethouder maar even af.
Ik kan in tweede instantie altijd nog met een motie
komen.
De hear Tiekstra (weth.): Hwat de opmerkingen
fan de hear Miedema oangiet, soe ik eins de nümers
C, D, E, F en G yn harren forban sette wolle, hwant
dy regelje de situaesjes dy't der m.b.t. bouforgunnin-
gen foarkomme kinne. De hear Miedema en ik binne
it der, tocht ik, wol oer iens dat yn de tapassing fan
de nije Wet op de Romtlike Oardering mear wurk sit
as wy yn it forline mei dit soart forgunningen hawn
hawwe.
Punt C f 300,ekstra hannelet oer de situ-
aesje dat de bilutsen bou-oanfraech der ta liedt dat wy
de hiele prosedure fan it bistimmingsplan op groun
fan dy bou-oanfraech troch moatte ear't der in for
gunning komme kin. Dat is, tocht ik, in düdlike saek.
Dy bou-oanfraech is, sjoen syn hiele situaesje, oanlie-
ding om it bistimmingsplan to foroarjen. Dat kin. En
dan moatte wy in soad wurk dwaen; dat sil de hear
Miedema wol mei my iens wêze. It twadde punt giet
om de situaesje dat B. en W. gebrük meitsje moatte
fan harren wizigingsfoech m.b.t. goedkarde bistim-
mingsplannen. Mar ek it hantearjen fan it wizigings
foech sil op'en dür liede ta wiziging fan it plan. Mar
dan binne wy binnen it ramt fan üs eigen foech m.b.t.
dat plan.
Punt D is hwat makliker; dêr gean ik nou mar
even oan foarby.
Punt F giet oer tydlike forgunningen dy't uteraerd
ek ekstra soarch freegje.
Nou kom ik by de fraech fan de hear Miedema: Hoe
lizze dizze gefallen nou yn forgeliking mei inoar? Wol-
nou, de greate groep bisündere gefallen fait Onder
de letter G en dan under punt c; dat is it gros fan de
gefallen. It is ek wol düdlik dat lytse öfwikingen faek
foaróf dutsen wurde troch in tariedingsbislüt en dan
dus Onder G, c falie. Mar hwannear't in gefal as bi
doeld Onder C him foardocht en der boppedat ta liedt
dat wy in forklearring fan gjin biswiet' fan Dep. Stea-
ten art. 19 hawwe moatte (punt G, a), sille wy
f 300,— plus f 100,- freegje. Yn de measte gefallen
giet it dan wier net om in forbouwinkje Onder de
f 6.000,as dit gefal him foardocht giet it measten-
tiids om forbouwingen dy't aerdich mear kostje. De
forbouwingen Onder f 6.000,falie meastal Onder G, c.
De heer De Jong (weth.): Het gaat bij dit voor
stel t.a.v. de Visserijwet eigenlijk om een samenvallen
van twee verhogingen. In de eerste plaats stellen wij
voor de leges van f 1,te verdubbelen omdat die al
een aantal jaren op dit bedrag staan. Dat kwartje is
er bij gekomen omdat de akten intussen ook via de
postkantoren verstrekt kunnen worden; de postkanto
ren berekenen daar een kwartje voor. Het is dus een
bijdrage die wij moeten leveren en die we nu doorbe
rekenen. Wij zijn dus wat de leges betreft op het maxi
mum gaan zitten en berekenen bovendien het kwartje
door dat we zelf moeten betalen omdat we de post
kantoren het werk laten doen dat we anders zelf de
den. Wij kunnen dit extraatje in het kader van de
begroting goed gebruiken.
De hear Miedema: Ik bin bliid to hearren dat de
punten C en G, a net sa faek foarkomme. As it al
foarkomt, mien ik üt it antwurd fan de Wethalder to
bigripen, komt it mei trochdat der gjin tariedingsbi
slüt nommen is foar dat gebiet. Dat spilet in rol; dan
soene jo sizze kinne dat wy der mei skuld oan hawwe.
(De hear Tiekstra (weth.): Dat hoecht net.) Ik siz
hiel foarsichtich „dan soene jo sizze kinne". Ik bin
dochs fan miening dat, as foar in lytse forbettering
fan in hüs yn sa'n gebiet, hwerfoar dochs in wiziging
fan it bistimmingsplan fêststeld wurde moat, in for
gunning frege wurdt, wy de boarger net dat hiele
ekstra bidrach bitelje litte moatte; it giet my dus al-
linne om lytse forbouwinkjes.
Ik nim oan dat it Kolleezje gjin biswier hat tsjin
myn moty nou't steld wurdt dat sokke gefallen hast
net foarkomme. Ik woe dizze wiziging foarstelle:
„De Ried fan de gemeente Ljouwert, byien op 18 de-
simber 1973, bislüt oangeande it fêststellen fan leges
foar bouforgunningen dat dizze nea heger wêze meije
as 5% fan de bousom." (De hear Tiekstra (weth.):
Algemien?) Né, op de punten C en G, a. (De hear
Tiekstra (weth.)Dan moat dat ek yn de moty
stean.) Nou, dan sette wy dat der noch even by. Dat
is even in flater fan myn kant; dat wol ik graech ta-
jaen. As ik de moty foroare haw wurdt dy oan Jo
oanbean, mynhear de Foarsitter.
De heer Sterk: Met het verhaal dat de Wethouder
n.a.v. mijn opmerkingen heeft gehouden, kan je ver
schillende kanten uit. (De heer Vellenga: Dat was
misschien de bedoeling.) Ik zou eigenlijk we! graag
een motie in willen dienen, maar dat kan ik niet alleen
doen. Ik weet niet of er iemand is die die motie mee
wil ondertekenen. Als er niemand voor te vinden is,
leg ik mij er maar bij neer.
De heer De Jong (weth.)Dat kwartje is een nieuw
element. Tot nu toe is het zo geweest dat men naar
de Secretarie moest komen, vaak 's avonds, om de
vergunning te halen. Dat vond men lastig. Daarom is
na overleg besloten dat de postkantoren de vergun
ningen zouden afgeven. Dat kost ons een kwartje. Dat
kwartje komt dus bij de kosten die de mensen moeten
betalen en staat los van de andere verhoging. Dat is
een gevolg van de grotere service.
Wij zoeken op alle mogelijke manieren naar meer
dekkingsmogelijkheden i.v.m. onze art. 12-situatle. Het
lijkt mij dat U het ons niet kwalijk kunt nemen dat
wij wat deze leges betreft van f 0,50 naar f 1,gaan.
Ik dacht dat wij dit offer wel zouden mogen vragen.
Het voorstel is m.i. voldoende gemotiveerd. Ik heb
geen behoefte aan een halvering van de verhoging.
Ik vind dat men dit geld er wel voor over mag hebben.
De Voorzitter: Is de heer Sterk akkoord? (De heer
Sterk: Ja.) Goed, dat moeten we dus over hebben
voor de sanering.
De heer Tiekstra (weth.)Afgezien van de letter
lijke tekst van de motie geloof ik, dat ik de heer Mie
dema wel kan toezeggen dat wij aangezien de si
tuatie zich nauwelijks zal voordoen bereid zijn, re
kening houdend met de intentie van hetgeen hij in eer
ste instantie naar voren heeft gebracht, zijn bedoeling
in de tekst van het besluit te verwerken bij punt C.
De Voorzitter: Als de Raad er mee instemt ons te
machtigen om in de geest van de heer Miedema het
besluit aan te passen, dan zouden we hier af kunnen
stappen. Het zou niet juist zijn nu zonder meer hiertoe
te besluiten want we moeten nog even de consequenties
bekijken. Wij moeten hiervoor een goede redactie vin
den. (De heer Vellenga: Het komt dus terug in de
Raad.) Nee, het komt niet in de Raad terug. (De heer
Vellenga: Hoe kunnen we nu zo maar zo'n besluit
nemen? Eén raadslid stelt wat voor en U zegt met
een: We veranderen het. Dat kan toch niet?) (De heer
B. P. van der Veen: Kan je die mensen nu niet eens
één keer vertrouwen?) (Gelach) (De heer Tiekstra
(weth.): U kunt er natuurlijk over gaan praten. Het
is nu uiteraard een voorstel van B. en W.) Ik dacht
dat de heer Vellenga er geen behoefte aan had hier
lang over te praten. (De heer Vellenga: Nee, na wat
de heer Van der Veen gezegd heeft, ben ik overtuigd.)
(Gelach)
Goed, dan machtigt U ons dus het besluit aan te
passen.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W. met inachtneming van de mondelinge
aanvulling van de Voorzitter.
Punten 6 en 7 (bijlagen nos. 375 en 381).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen
van B. en W.
Punt 8 (bijlage no. 382).
De heer MeijerhofWij hebben deze raadsbrief
nogal laat ontvangen, n.l. vrijdag pas. Zij die niet direct
de kuierlatten, de fiets of de auto hebben genomen om
zich naar het Gemeentehuis te begeven, waren niet
meer in staat om voor deze zitting de ter inzage ge
legde stukken te bekijken. Ik weet niet of het lezen
van deze stukken tot een duidelijker beeld van de zaak
had geleid. Ik zou U de concrete vraag willen
stellen welke zwaarwegende redenen er waren om dit
stuk nog in deze begrotingszitting te behandelen i.p.v.
in de eerstvolgende vergadering, 7 januari 1974.
De heer De Jong (weth.)Wij moeten eigenlijk zo
snel mogelijk bezig met het opzetten van de admini
stratie van de onroerend goed-belasting. Wij zullen onze
tijd hard nodig hebben, willen wij de verordening op
1 januari 1975 invoeren. Ook de makelaars willen
graag zo snel mogelijk beginnen. Er moet ook tijd
overblijven voor eventuele hertaxaties. Wij hebben dus
eigenlijk geen tijd te verliezen. Nu het principe van
de onroerend goed-belasting eenmaal aanvaard is, moe
ten we zo snel mogelijk tot overeenstemming zien te
komen met de makelaars. En dan moeten we ook een
krediet beschikbaar hebben. (De heer Vellenga: Wat
kan er nu gebeuren tussen nu en 7 januari? Ik dacht
helemaal niets. Als nu niemand deze zaak goed heeft
kunnen bekijken, dan is het m.i. verstandiger het nog
even rustig te bekijken. Kerst en Oud en Nieuw val
len in die periode; dan kunt II toch ook niets doen.)
Ik dacht dat wij een duidelijk beeld hadden gegeven.
Het bedrag dat wij vragen is duidelijk gemotiveerd.
(De heer Wiersma: Verandert er wel wat als we het
op 7 januari behandelen?) Nee, ik dacht het niet. Ik
wil niet onvriendelijk zijn tegenover de Raad, maar
ik zou toch graag vanavond een beslissing willen ne
men. Wij hebben er tegenaan gewerkt dit voorstel op
tijd klaar te krijgen. Het is een hele klus geweest dit
rond te krijgen. Ik ben vreselijk blij dat we eindelijk
met een voorstel voor de dag kunnen komen. De men
sen die hierbij betrokken zijn, willen bij wijze van
spreken graag op 2 januari aan de slag gaan. Wij
moeten nog met G.S. spreken en dat kan nog deze
week gebeuren. Wij moeten zien zo spoedig mogelijk
fiat van G.S. te krijgen om dit voorstel uit te mogen
voeren. Dit moet ook worden meegenomen in het ka
der van de dekking. Als we pas na 7 januari naar
G.S. kunnen, dan gaat er veel tijd verloren. Dat
tijdverlies zouden wij liever niet hebben. Als de Raad
niet teveel bezwaren heeft, dan zou ik willen voor
stellen dat we nu doorpakken.
De heer Meijerhof: Ik kan de zaak niet goed over
zien. Ik verwacht niet direct dat, als wij de ter in
zage gelegde stukken bekijken, wij tot een andere me
ning zouden komen dan wij nu gevormd hebben n.a.v.
de raadsbrief. Ik geloof dat wij, als wij hiermee de
Wethouder prettige Kerstdagen en een rustig Oud en
Nieuw kunnen bezorgen, akkoord moeten gaan met
Uw voorstel.
De Voorzitter: Ik dank U wel, mijnheer Meijerhof.
Wij staan wat sterker in ons gesprek met G.S. als het
voorstel door de Raad is goedgekeurd.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
De Voorzitter: Wij zijn hiermee gekomen aan het
einde van onze begrotingsvergadering, de laatste van
de Raad in deze samenstelling. Ik nodig U uit om nog
een korte spanne tijds mijn gast te zijn op het Blanke
Ruim, zoals te doen gebruikelijk na een begrotings
zitting.
De Voorzitter sluit, om 22.30 uur, de vergadering.