J53 H"52- ten wy, ek yn de nijere ütwreidingsplannen, in tarie- dingsbislüt nommen hawwe hoe faek dy f 300,foar- komme sil. Ik bin eins fan bitinken dat, as der f 300, ekstra foar in bouforgunning frege wurdt foar in for- bouwing dat soe in iyts forbouwinkje wêze kinne dy f 300,yn forhalding ta de kosten fan de forbou- wing wol hwat folie is. Wy soene der in boaijem yn lizze kinne troeh to sizzen: de ekstra kosten, bidoeld Onder C, meije nea mear wêze as 5% fan de bousom. As it Kolleezje dat oannimme soe, dan soe dat bi- tsjutte dat jo f 300,ekstra kwyt binne oan de bou forgunning as de forbouwing mear kostet as f 6.000, foar lytse forbouwinkjes soe de forgunning dan net sa djür wêze. Ik wit dat de Gemeente dan de kosten net hielendal bitelle krijt, mar ik fyn de stap dy't nou foarsteld wurdt hwat great. It hinget der foar my even fanóf hoe faek dit foarkomt. Ik haw dêr net ge- nöch sieht op. Ik wol graech witte hwat de Wethalder hjirfan tinkt. De heer Sterk: Ik wilde even met U naar de Vis serij wet (artikelen 23 en 24). U schrijft in de raads- brief dat op grond van de Visserijwet 1963 de ge meentelijke leges ter zake van bemoeiingen met het aanvragen of uitreiken van visakten etc. niet meer mogen bedragen dan f 1,Onderaan schrijft U dan: „Wij stellen U voor de huidige tarieven te verdubbe len." Er tussendoor loopt dan nog het voorstel om een bijdrage-bewijs en een consent eerst te verhogen tot f 1,Dat zou voor deze categorieën in feite een ver hoging betekenen van f 1,25. Welnu, ik vind dit niet een gelukkig voorstel. Ik begrijp eigenlijk ook niet dat, als de Visserijwet f 1,voorschrijft, wij daar zo maar van af kunnen wijken. De vraag komt dan ook bij mij op: Is dit soms een vorm van verkapte belas ting? Het is, dacht ik, ook geen goede zaak om welk tarief dan ook in één keer te verhogen met 100%, ja zelfs met meer dan 100%, want ook dat kwartje extra telt mee. Verder vind ik het ook nog van belang dat wij ons afvragen voor welke personen dit voorname lijk geldt. Het zijn over het algemeen de mensen die wij in de volksmond plegen aan te duiden als de man met de kleine beurs. U voelt wel dat ik voor het voor stel als zodanig weinig waardering kan opbrengen. Ik wacht het antwoord van de Wethouder maar even af. Ik kan in tweede instantie altijd nog met een motie komen. De hear Tiekstra (weth.): Hwat de opmerkingen fan de hear Miedema oangiet, soe ik eins de nümers C, D, E, F en G yn harren forban sette wolle, hwant dy regelje de situaesjes dy't der m.b.t. bouforgunnin- gen foarkomme kinne. De hear Miedema en ik binne it der, tocht ik, wol oer iens dat yn de tapassing fan de nije Wet op de Romtlike Oardering mear wurk sit as wy yn it forline mei dit soart forgunningen hawn hawwe. Punt C f 300,ekstra hannelet oer de situ- aesje dat de bilutsen bou-oanfraech der ta liedt dat wy de hiele prosedure fan it bistimmingsplan op groun fan dy bou-oanfraech troch moatte ear't der in for gunning komme kin. Dat is, tocht ik, in düdlike saek. Dy bou-oanfraech is, sjoen syn hiele situaesje, oanlie- ding om it bistimmingsplan to foroarjen. Dat kin. En dan moatte wy in soad wurk dwaen; dat sil de hear Miedema wol mei my iens wêze. It twadde punt giet om de situaesje dat B. en W. gebrük meitsje moatte fan harren wizigingsfoech m.b.t. goedkarde bistim- mingsplannen. Mar ek it hantearjen fan it wizigings foech sil op'en dür liede ta wiziging fan it plan. Mar dan binne wy binnen it ramt fan üs eigen foech m.b.t. dat plan. Punt D is hwat makliker; dêr gean ik nou mar even oan foarby. Punt F giet oer tydlike forgunningen dy't uteraerd ek ekstra soarch freegje. Nou kom ik by de fraech fan de hear Miedema: Hoe lizze dizze gefallen nou yn forgeliking mei inoar? Wol- nou, de greate groep bisündere gefallen fait Onder de letter G en dan under punt c; dat is it gros fan de gefallen. It is ek wol düdlik dat lytse öfwikingen faek foaróf dutsen wurde troch in tariedingsbislüt en dan dus Onder G, c falie. Mar hwannear't in gefal as bi doeld Onder C him foardocht en der boppedat ta liedt dat wy in forklearring fan gjin biswiet' fan Dep. Stea- ten art. 19 hawwe moatte (punt G, a), sille wy f 300,— plus f 100,- freegje. Yn de measte gefallen giet it dan wier net om in forbouwinkje Onder de f 6.000,as dit gefal him foardocht giet it measten- tiids om forbouwingen dy't aerdich mear kostje. De forbouwingen Onder f 6.000,falie meastal Onder G, c. De heer De Jong (weth.): Het gaat bij dit voor stel t.a.v. de Visserijwet eigenlijk om een samenvallen van twee verhogingen. In de eerste plaats stellen wij voor de leges van f 1,te verdubbelen omdat die al een aantal jaren op dit bedrag staan. Dat kwartje is er bij gekomen omdat de akten intussen ook via de postkantoren verstrekt kunnen worden; de postkanto ren berekenen daar een kwartje voor. Het is dus een bijdrage die wij moeten leveren en die we nu doorbe rekenen. Wij zijn dus wat de leges betreft op het maxi mum gaan zitten en berekenen bovendien het kwartje door dat we zelf moeten betalen omdat we de post kantoren het werk laten doen dat we anders zelf de den. Wij kunnen dit extraatje in het kader van de begroting goed gebruiken. De hear Miedema: Ik bin bliid to hearren dat de punten C en G, a net sa faek foarkomme. As it al foarkomt, mien ik üt it antwurd fan de Wethalder to bigripen, komt it mei trochdat der gjin tariedingsbi slüt nommen is foar dat gebiet. Dat spilet in rol; dan soene jo sizze kinne dat wy der mei skuld oan hawwe. (De hear Tiekstra (weth.): Dat hoecht net.) Ik siz hiel foarsichtich „dan soene jo sizze kinne". Ik bin dochs fan miening dat, as foar in lytse forbettering fan in hüs yn sa'n gebiet, hwerfoar dochs in wiziging fan it bistimmingsplan fêststeld wurde moat, in for gunning frege wurdt, wy de boarger net dat hiele ekstra bidrach bitelje litte moatte; it giet my dus al- linne om lytse forbouwinkjes. Ik nim oan dat it Kolleezje gjin biswier hat tsjin myn moty nou't steld wurdt dat sokke gefallen hast net foarkomme. Ik woe dizze wiziging foarstelle: „De Ried fan de gemeente Ljouwert, byien op 18 de- simber 1973, bislüt oangeande it fêststellen fan leges foar bouforgunningen dat dizze nea heger wêze meije as 5% fan de bousom." (De hear Tiekstra (weth.): Algemien?) Né, op de punten C en G, a. (De hear Tiekstra (weth.)Dan moat dat ek yn de moty stean.) Nou, dan sette wy dat der noch even by. Dat is even in flater fan myn kant; dat wol ik graech ta- jaen. As ik de moty foroare haw wurdt dy oan Jo oanbean, mynhear de Foarsitter. De heer Sterk: Met het verhaal dat de Wethouder n.a.v. mijn opmerkingen heeft gehouden, kan je ver schillende kanten uit. (De heer Vellenga: Dat was misschien de bedoeling.) Ik zou eigenlijk we! graag een motie in willen dienen, maar dat kan ik niet alleen doen. Ik weet niet of er iemand is die die motie mee wil ondertekenen. Als er niemand voor te vinden is, leg ik mij er maar bij neer. De heer De Jong (weth.)Dat kwartje is een nieuw element. Tot nu toe is het zo geweest dat men naar de Secretarie moest komen, vaak 's avonds, om de vergunning te halen. Dat vond men lastig. Daarom is na overleg besloten dat de postkantoren de vergun ningen zouden afgeven. Dat kost ons een kwartje. Dat kwartje komt dus bij de kosten die de mensen moeten betalen en staat los van de andere verhoging. Dat is een gevolg van de grotere service. Wij zoeken op alle mogelijke manieren naar meer dekkingsmogelijkheden i.v.m. onze art. 12-situatle. Het lijkt mij dat U het ons niet kwalijk kunt nemen dat wij wat deze leges betreft van f 0,50 naar f 1,gaan. Ik dacht dat wij dit offer wel zouden mogen vragen. Het voorstel is m.i. voldoende gemotiveerd. Ik heb geen behoefte aan een halvering van de verhoging. Ik vind dat men dit geld er wel voor over mag hebben. De Voorzitter: Is de heer Sterk akkoord? (De heer Sterk: Ja.) Goed, dat moeten we dus over hebben voor de sanering. De heer Tiekstra (weth.)Afgezien van de letter lijke tekst van de motie geloof ik, dat ik de heer Mie dema wel kan toezeggen dat wij aangezien de si tuatie zich nauwelijks zal voordoen bereid zijn, re kening houdend met de intentie van hetgeen hij in eer ste instantie naar voren heeft gebracht, zijn bedoeling in de tekst van het besluit te verwerken bij punt C. De Voorzitter: Als de Raad er mee instemt ons te machtigen om in de geest van de heer Miedema het besluit aan te passen, dan zouden we hier af kunnen stappen. Het zou niet juist zijn nu zonder meer hiertoe te besluiten want we moeten nog even de consequenties bekijken. Wij moeten hiervoor een goede redactie vin den. (De heer Vellenga: Het komt dus terug in de Raad.) Nee, het komt niet in de Raad terug. (De heer Vellenga: Hoe kunnen we nu zo maar zo'n besluit nemen? Eén raadslid stelt wat voor en U zegt met een: We veranderen het. Dat kan toch niet?) (De heer B. P. van der Veen: Kan je die mensen nu niet eens één keer vertrouwen?) (Gelach) (De heer Tiekstra (weth.): U kunt er natuurlijk over gaan praten. Het is nu uiteraard een voorstel van B. en W.) Ik dacht dat de heer Vellenga er geen behoefte aan had hier lang over te praten. (De heer Vellenga: Nee, na wat de heer Van der Veen gezegd heeft, ben ik overtuigd.) (Gelach) Goed, dan machtigt U ons dus het besluit aan te passen. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. met inachtneming van de mondelinge aanvulling van de Voorzitter. Punten 6 en 7 (bijlagen nos. 375 en 381). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van B. en W. Punt 8 (bijlage no. 382). De heer MeijerhofWij hebben deze raadsbrief nogal laat ontvangen, n.l. vrijdag pas. Zij die niet direct de kuierlatten, de fiets of de auto hebben genomen om zich naar het Gemeentehuis te begeven, waren niet meer in staat om voor deze zitting de ter inzage ge legde stukken te bekijken. Ik weet niet of het lezen van deze stukken tot een duidelijker beeld van de zaak had geleid. Ik zou U de concrete vraag willen stellen welke zwaarwegende redenen er waren om dit stuk nog in deze begrotingszitting te behandelen i.p.v. in de eerstvolgende vergadering, 7 januari 1974. De heer De Jong (weth.)Wij moeten eigenlijk zo snel mogelijk bezig met het opzetten van de admini stratie van de onroerend goed-belasting. Wij zullen onze tijd hard nodig hebben, willen wij de verordening op 1 januari 1975 invoeren. Ook de makelaars willen graag zo snel mogelijk beginnen. Er moet ook tijd overblijven voor eventuele hertaxaties. Wij hebben dus eigenlijk geen tijd te verliezen. Nu het principe van de onroerend goed-belasting eenmaal aanvaard is, moe ten we zo snel mogelijk tot overeenstemming zien te komen met de makelaars. En dan moeten we ook een krediet beschikbaar hebben. (De heer Vellenga: Wat kan er nu gebeuren tussen nu en 7 januari? Ik dacht helemaal niets. Als nu niemand deze zaak goed heeft kunnen bekijken, dan is het m.i. verstandiger het nog even rustig te bekijken. Kerst en Oud en Nieuw val len in die periode; dan kunt II toch ook niets doen.) Ik dacht dat wij een duidelijk beeld hadden gegeven. Het bedrag dat wij vragen is duidelijk gemotiveerd. (De heer Wiersma: Verandert er wel wat als we het op 7 januari behandelen?) Nee, ik dacht het niet. Ik wil niet onvriendelijk zijn tegenover de Raad, maar ik zou toch graag vanavond een beslissing willen ne men. Wij hebben er tegenaan gewerkt dit voorstel op tijd klaar te krijgen. Het is een hele klus geweest dit rond te krijgen. Ik ben vreselijk blij dat we eindelijk met een voorstel voor de dag kunnen komen. De men sen die hierbij betrokken zijn, willen bij wijze van spreken graag op 2 januari aan de slag gaan. Wij moeten nog met G.S. spreken en dat kan nog deze week gebeuren. Wij moeten zien zo spoedig mogelijk fiat van G.S. te krijgen om dit voorstel uit te mogen voeren. Dit moet ook worden meegenomen in het ka der van de dekking. Als we pas na 7 januari naar G.S. kunnen, dan gaat er veel tijd verloren. Dat tijdverlies zouden wij liever niet hebben. Als de Raad niet teveel bezwaren heeft, dan zou ik willen voor stellen dat we nu doorpakken. De heer Meijerhof: Ik kan de zaak niet goed over zien. Ik verwacht niet direct dat, als wij de ter in zage gelegde stukken bekijken, wij tot een andere me ning zouden komen dan wij nu gevormd hebben n.a.v. de raadsbrief. Ik geloof dat wij, als wij hiermee de Wethouder prettige Kerstdagen en een rustig Oud en Nieuw kunnen bezorgen, akkoord moeten gaan met Uw voorstel. De Voorzitter: Ik dank U wel, mijnheer Meijerhof. Wij staan wat sterker in ons gesprek met G.S. als het voorstel door de Raad is goedgekeurd. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. De Voorzitter: Wij zijn hiermee gekomen aan het einde van onze begrotingsvergadering, de laatste van de Raad in deze samenstelling. Ik nodig U uit om nog een korte spanne tijds mijn gast te zijn op het Blanke Ruim, zoals te doen gebruikelijk na een begrotings zitting. De Voorzitter sluit, om 22.30 uur, de vergadering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1973 | | pagina 9