bart, wy dit as oerheit net dwaen meije. Dêr is it risiko foar de biwenners en foar de gebrükers to great foar. Mevr. Brandenburg-Sjoerdsma: Wij zouden graag drie dingen willen weten voordat wij met dit voorstel akkoord gaan. Hoe komt het met de scholen bouw in Westeinde? Wordt deze bouw omdat er weinig behoefte is aan scholen ver naar de toekomst geschoven of hebben we daar helemaal nog geen kijk op? Hoeveel treinen passeren er op het ogenblik en weet U ook of er bij de Spoorwegen plannen zijn om deze lijn te intensiveren? Ook zou ik graag wilien we ten hoever de verplichtingen gaan van „De Nieuwe Erven N.V." en het „Bouwbedrijf Kats N.V.". U schrijft in de raadsbrief dat zij het geld dat de Gemeente er voor uitgeeft terugbetalen. In de overeenkomst staat ook iets over het terugbetalen, maar er staat niet bij of zij ook verplicht zijn een beveiligde overweg te be talen. Ik heb dat tenminste niet kunnen vinden. Wij zouden deze punten eerst graag willen weten voordat we beslissen. De heer Tiekstra (weth.): De situatie is op het ogenblik zo. In de Harlingerstraatweg is wat deze lijn betreft een beveiligde overgang; verder zijn er noch bij het Schapedijkje noch buiten de gemeentegrenzen beveiligde overgangen. Ik dacht dat we deze situatie als uitgangspunt moeten nemen. Dat betekent dat het Schapedijkje een onbeveiligde overgang blijft. Op het ogenblik wordt bij deze overeenkomst niet meer voor gesteld dan dat voor langzaam verkeer voetgangers en wielrijders twee overgangen tot stand worden gebracht. Nu moet ik toegeven dat deze overeenkomst en ook dit voorstel tot stand is gekomen voor wij kennis hadden van de uitslag van de vestiging van de Z.P.C. in Stiens. Voordien meenden wij er van te mogen uitgaan dat de Z.P.C. in Leeuwarden zou blijven. Dit betekent dat ik geen antwoord kan geven op de tweede vraag van mevr. Brandenburg. Ik weet wel dat het goederentransport langs deze lijn zeer minimaal is en zich uitsluitend in bepaalde seizoenen zal voordoen. Vervolgens zou ik willen opmerken dat, al zou men deze beide overgangen dan niet willen, men het risico natuurlijk alleen maar verplaatst naar de onbeveiligde overgang bij het Schapendijkje. Ik kom hier straks nog even op terug. Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat wij in de eerst komende jaren tot scholenbouw in Westeinde komen, gegeven de overcapaciteit van de bestaande scholen en gegeven het vermoeden dat er in Westeinde niet een volledige school zal kunnen draaien. Wat betreft de kosten, deze kunnen alleen betrek king hebben op de oude situatie, n.l. van de particuliere overwegen. Voor beveiligde overwegen zullen ook de nieuwe eigenaren niet de lasten kunnen dragen. Dat is op het ogenblik mijn antwoord en ik dacht dat wij niet al te zwaar moeten aankijken tegen de mogelijke risico's die er kunnen ontstaan. Het is een nogal gestrekte spoorlijn, hij is bijzonder duidelijk zicht baar vanuit de wijk en de treintjes die er langs komen zijn over het algemeen treintjes met diesel-locomotief jes. Het zijn echt geen treinen die een hoge snelheid hebben of iets dergelijks. Ik ben best bereid het overleg met de N.S. over de wijze van „beveiliging", sa as de hear Miedema it niis sei, to bifoarderjen, dus dat de warsköging dy't by it Skieppedykje jown wurdt ek fuortset wurdt direkt bi- noarden de oerwei fan de Harnzerstrjitwei. Dat is in saek dy't wy bést mei de Spoaiwegen opnimme kinne. Ik geloof wel dat we met deze korte verbinding, vooral voor dit soort verkeersdeelnemers, de wijk een dienst bewijzen en ook de relaties tussen de wijk ten oosten en ten westen van de spoorlijn duidelijk bevor deren. Overigens kan er altijd nog gepiekerd worden over voorzieningen zoals de heer Miedema noemde, n.l. het plaatsen van dranghekken. Voor zover mij bekend staan er nu op het ogenblik betonnen palen die dit „verkeer" begeleiden. Het is best mogelijk om er dranghekjes bij te zetten. Dan kan men nooit zo maar 1, 2, 3 de spoor lijn opschieten. Men vindt dan vanzelf de tijd om een trein waar te nemen. Ik beveel wel aan om deze over wegen toch te aanvaarden om te voorkomen dat dit „verkeer" uitsluitend op het Schapedijkje is aangewe zen. De Voorzitter: Weth. Ten Brug wil nog een aan vullende mededeling doen m.b.t. de reactie over de scholenbouw. De heer Ten Brug (weth.): De Raad zou uit de op merking van weth. Tiekstra de conclusie kunnen trek ken ten onrechte overigens dat B. en W. in beginsel hebben besloten om in Westeinde geen scholen te bouwen. Wel staat vast dat er op korte termijn geen scholen zullen komen. Ook staat vast dat de prognose cijfers omtrent de grootte van de wijk en de scholen elk moment veranderen; inderdaad in ongunstige zin. Wij hebben daar deze week nog een bespreking over met de betrokken schoolbesturen. Zouden er geen zelf standige scholen in Westeinde kunnen worden geves tigd wat ik nog betwijfel dan zullen er in de toe komst in elk geval dependances van kleuterscholen ko men. Dependances van lagere scholen zijn moeilijker, maar van kleuterscholen zullen er zeker dependances in de wijk komen. De hear Miedema: De Wethalder hat in oerliz mei de Spoarwegen tasein oer hoe't hja harren opstelle. Ik soe dat oerliz graech earst ófwachtsje wolle foardat ik myn „fiat" oan dit foarstel jow. As de Spoarwegen sizze: As wy de Harnzerstrjitwei hawn hawwe dan ride wy sa't it üs goed tinkt, dan fyn ik dit net for- antwurde. In iepene oerwei mei nei myn idé, foaral yn in stëd, net oanlein wurde. Dat is net forantwurde. De heer Tiekstra (weth.)lk kan de heer Miedema nu wel zeggen dat, als hij een volledige beveiliging op deze overgangen wil hebben, deze overgangen er uit gaan. Dat moet ik hem heel nadrukkelijk zeggen. Dan komen ze er niet. Het enige dat ik heb toegezegd is de wijze van beveiliging, zoals de heer Miedema in eerste instantie heeft gezegd. Dat is natuurlijk een heel an dere zaak. Ik ben best bereid daaromtrent overleg te plegen, maar ik beveel de Raad wel aan deze overeen komst aan te gaan. De Voorzitter: Het voorstel is dit wel aan te ne men. Wethouder Tiekstra heeft toegezegd dat over leg met N.S. te gaan voeren. (De heer Heidinga: Dat had nu al bekend moeten zijn, in deze vergadering. Er lopen straks allemaal kleine kinderen over die baan en bij de eerste de beste die doodgereden wordt, wordt er gezegd: Dat heeft de Raad besloten, die rotoverwe- gen. Ik dank je stichtelijk.) Iedereen die meent dit besluit op dit moment niet te moeten nemen, kan tegen stemmen. Verlangt U stemming over dit voorstel; en kunnen we er bij handopsteken over stemmen? Ja? Goed. Het voorstel van B. en W. wordt aangenomen met 18 tegen 17 stemmen. Punt 12 (bijlage no. 75). De heer Van Haaren: In de werkgroep waarin de heer Van der Wal heeft gezeten - ik ben er dus niet bij geweest is gevraagd of er bij het uitwerken van de plannen rekening kan worden gehouden met histo rische gegevens. Bij het aanleggen van alle riolerin gen zou men onderaardse gangen en andere historische gegevens tegen kunnen komen. Er werd gevraagd of, als men die plannen toch gaat uitwerken, men vooral ook met die gegevens rekening kan houden. De heer Tiekstra (weth.)Ik ben best bereid te trachten met de dienst een afspraak te maken dat er contact wordt opgenomen met de betreffende dienst over het eventueel tegenkomen van historische bijzon derheden in de bodem als men met deze werkzaam heden bezig is. Dit gebeurt ook wel vaker. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 13 (bijlage no. 91). Mevr. Visscher-Bouwer: Het gaat niet over de brug, maar over de beëindiging van het pad op de 5 Bonkewei. Dit pad komt n.l. een meter uit de gevel van een woning te liggen. Op de tekening heeft nie mand kunnen zien dat daar ramen in zitten. Het is n.l. een woning die al heel lang geleden gebouwd is in een oude strofabriek. De woning heeft aan de zijkant ramen in de kamer en de keuken. De weg komt op de hoek van het huis ongeveer op een meter afstand. Nu is er al overleg geweest bij de dienst met Ir. Klaver en er zou bekeken worden of het pad ook verlegd kan wor den. Ik zou graag willen weten of het mogelijk is dit pad wat zuidelijker te leggen, zodat het op ongeveer een meter of 4, 5 afstand van de zuidgevel op de Bon kewei kan eindigen. De bedoeling was, meende ik, dat er hier een gewijzigd plannetje zou liggen, maar zover is men blijkbaar niet gekomen. Misschien heeft men dit technisch ook zo vlug niet kunnen bekijken, maar ik wil wel dringend verzoeken hier de volle aandacht aan te besteden, omdat het voor de bewoners van dit huis erg ongunstig is dat dit pad zo vlak bij de gevel langs komt. Het was altijd een stukje weiland en nu komt dit weggetje daar, er komen fietsen langs en er komen kinderen langs. De heer Tiekstra (weth.)Vrijdagochtend is de be treffende bewoner op mijn spreekuur geweest. In over leg heeft hij daarna met de door mevr. Visscher ge noemde ambtenaar van de Dienst Stadsontwikkeling een gesprek gehad. Op dat moment was uiteraard het raadsvoorstel al lang bij de Raad en lagen de teke ningen ook al lang bij de stukken. Het was dan ook onmogelijk om, als B. en W. er toe zouden besluiten, een gewijzigd voorstel bij de stukken te leggen. Dat is ook niet nodig. Morgenavond heb ik overleg met het bestuur van Dorpsbelang Lekkum/Miedum en daar zullen we dit probleempje bespreken. Waar ik mevr. Visscher haar aandacht voor zou willen vragen is dat de bocht van dit pad het is geen weg, het is een pad bestemd voor fietsers en voetgangers gemaakt moet worden vanaf een zekere helling die 1,75 m F.Z.P. is. Dat betekent dat die een zekere lengte moet hebben. Als men dan het uiteinde scheef laat lopen is mijn conclusie op dit ogenblik dat dit wel eens een voortgaande versnelling van het verkeer op dit pad zou kunnen veroorzaken. Voortgaande versnelling van dit soort verkeer dient over het algemeen niet de ver keersveiligheid. Ik wil graag overleg voeren over dit onderdeel in het bijzonder met het bestuur van Dorps- oelang. Mochten er geen overwegende bezwaren zijn dan kan het plannetje vrij eenvoudig worden aange past, maar ik attendeer even op de mogelijkheid dat dit gevaar er toch wel in zit voor zover ik het op dit moment kan overzien. Overigens beveel ik wel aan de Raad aan om dit krediet toch maar aan te nemen, om dat ik meen dat er in 1967 al een heel andere brug op het programma heeft gestaan en ook uitvoeringstech nisch en financieringstechnisch gereed was. Toen heb ben we het voortgaande overleg gekregen met Dorps belang en dat heeft geresulteerd in dit bruggetje. Ik zou graag willen dat deze verbinding nu zou worden aangebracht. Mevr. Visscher-Bouwer: Ik wilde de heer Tiekstra nog wei even zeggen dat het me niet om het bruggetje gaat. (De heer Tiekstra (weth.)Het bruggetje heeft een vertrekpunt van 1.75 m F.Z.P.dat is altijd nog meer dan ik groot ben.) Het is daar al weer een heel eind vlak, hoor, het stuk waar ik het over heb. De Voorzitter: Wethouder Tiekstra heeft overleg toegezegd met Dorpsbelang Lekkum/Miedum. (Mevr. Visscher-Bouwer: Ik hoop dat het voor elkaar komt.) Die hoop hebben we metelkaar, maar dat heeft wet houder Tiekstra niet gegarandeerd. Maar U bent er deze week ook wel weer bij, neem ik aan, dus dan moet U er maar voor pleiten. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 14 (bijlage no. 78). De heer Heidinga: U zult U kunnen voorstellen dat ik hier toch wel even een paar woorden van wil zeg gen. U zult mij dit ook niet euvel duiden, dacht ik. Wij gaan, dacht ik, ook in deze Raad gaarne ak koord met Uw voorstel de Minister te berichten dat de plaatsing op de lijst van beschermde monumenten door ons op prijs wordt gesteld. Immers, de Raad heeft ik denk dat het nu wel haast 2 jaar geleden is, misschien wel ruim 2 jaar met grote meerderheid uitgesproken dat hij er bijzonder prijs op stelde dat de gebouwen van de Bonifatiuskerk en -toren voor onze stad behouden zouden blijven. Het begint er hoe langer hoe meer op te lijken dat dit allemaal gelukkig toch goed komt. De stichting die de eigendom heeft over genomen, heeft ongeveer een maand of 7 geleden plaat sing op de Monumentenlijst aangevraagd. Dat is alle maal weer in goede banen geleid. Monumentenzorg was er juist aan toe, blijkt nu wel, want er staan veel meer van dit soort neogotische gebouwen op de voor dracht voor monumenten. Het zit dus allemaal goed. Er is één ding waar ik mij zorgen over maak. Ik ben dan wel een beetje buiten de orde, maar ik hoop dat U mij dat deze keer wilt vergeven. Er schijnt in de stad hier en daar de mening te heersen: Het gebouw wordt nu op de Monumentenlijst geplaatst, nu is het klaar en nu blijft het er wel. Maar de stichting die de eigendom heeft overgenomen zal altijd een bepaalde bijdrage een vrij grote bijdrage moeten leveren in de kosten. Dat kan 20 of 30% zijn; dat hangt van de hoogte van het subsidie af. Als de kosten van het herstel een miljoen zijn dan zal de stichting er dus 2 of 3 ton in moeten bijdragen als eigenaar. Ik zou al leen maar zo verschrikkelijk graag willen dat de bur gerij, die ons tot nu toe zo geweldig heeft geholpen, ons ook verder niet in de steek laat maar meehelpt, zodat de stichting zich kan handhaven en het doel waar hij mee aan het werk is helemaal kan bereiken. Dit is zeker een zeer belangrijke mijlpaal in het be reiken van dat doel. De Voorzitter: Wij hebben de heer Heidinga graag gelegenheid gegeven om, wetende hoe hij hier steeds mee bezig is geweest, ter gelegenheid van dit punt deze verklaring af te leggen. Overigens is wat hier ge beurd is duidelijk in de lijn van hetgeen in het verleden door de Raad is besloten. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punten 15 t.e.m. 19 (bijlagen nos. 94, 70, 90, 76 en 77). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van B. en W. Punt 20 (bjjlage no. 86). De heer Van Haaren: Ik dacht dat we, als we deze raadsbrief bespreken, vooral niet moeten vergeten dat de plannen tot ontruiming en afbraak van deze 32 wo ningen ook betrekking hebben op een aantal woningen die nu nog door mensen worden bewoond. Hier wonen voornamelijk jonge mensen die weinig eisen stellen aan wooncomfort, er wonen b.v. een heleboel stude rende jongeren die alleen maar een onderdak willen hebben waar ze zich terug kunnen trekken en waar ze kunnen studeren. Ze eten vaak buitenshuis en ze zijn tevreden met het onderdak dat ze daar hebben ge vonden. Een heleboel van de mensen die daar zitten hebben zelf allerlei verbouwinkjes gerealiseerd, waar door de nadelen van de inderdaad slechte kwaliteit van de panden enigszins is opgeheven. Het is in ieder geval zo dat de mensen die er nu zitten nogal tevreden zijn met hun onderdak en er zijn een heleboel jongeren die bijzonder graag en eigenlijk niets liever zouden willen dan daar een pandje krijgen en daar een onderkomen vinden. En dan vraag je je af: Waarom moet juist nu plotseling toch eigenlijk de zaak worden afgebro ken? Deze zaak wordt er toch eigenlijk, dacht ik, als het ware doorgedrukt, zonder dat er overleg is geweest met de wijkkern Willem Sprenger. Volgens deze kern dat staat ook in de krant en het blijkt ook uit hun brief - zouden er duidelijke afspraken met de Ge meente zijn gemaakt dat er over de toekomst van de wijk overleg zou worden gepleegd. Als er nu op korte termijn een bestemming voor dit gebied zou worden gerealiseerd dan zou iedereen er vrede mee kunnen hebben dat de zaak zou moeten worden afgebroken, omdat men daar dan iets nieuws moet bouwen. Maar

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1974 | | pagina 3