bart, wy dit as oerheit net dwaen meije. Dêr is it
risiko foar de biwenners en foar de gebrükers to
great foar.
Mevr. Brandenburg-Sjoerdsma: Wij zouden graag
drie dingen willen weten voordat wij met dit voorstel
akkoord gaan. Hoe komt het met de scholen
bouw in Westeinde? Wordt deze bouw omdat er
weinig behoefte is aan scholen ver naar de toekomst
geschoven of hebben we daar helemaal nog geen kijk
op? Hoeveel treinen passeren er op het ogenblik en
weet U ook of er bij de Spoorwegen plannen zijn om
deze lijn te intensiveren? Ook zou ik graag wilien we
ten hoever de verplichtingen gaan van „De Nieuwe
Erven N.V." en het „Bouwbedrijf Kats N.V.". U schrijft
in de raadsbrief dat zij het geld dat de Gemeente er
voor uitgeeft terugbetalen. In de overeenkomst staat
ook iets over het terugbetalen, maar er staat niet bij
of zij ook verplicht zijn een beveiligde overweg te be
talen. Ik heb dat tenminste niet kunnen vinden. Wij
zouden deze punten eerst graag willen weten voordat
we beslissen.
De heer Tiekstra (weth.): De situatie is op het
ogenblik zo. In de Harlingerstraatweg is wat deze lijn
betreft een beveiligde overgang; verder zijn er noch
bij het Schapedijkje noch buiten de gemeentegrenzen
beveiligde overgangen. Ik dacht dat we deze situatie
als uitgangspunt moeten nemen. Dat betekent dat het
Schapedijkje een onbeveiligde overgang blijft. Op het
ogenblik wordt bij deze overeenkomst niet meer voor
gesteld dan dat voor langzaam verkeer voetgangers
en wielrijders twee overgangen tot stand worden
gebracht. Nu moet ik toegeven dat deze overeenkomst
en ook dit voorstel tot stand is gekomen voor
wij kennis hadden van de uitslag van de vestiging van
de Z.P.C. in Stiens. Voordien meenden wij er van te
mogen uitgaan dat de Z.P.C. in Leeuwarden zou blijven.
Dit betekent dat ik geen antwoord kan geven op de
tweede vraag van mevr. Brandenburg. Ik weet wel dat
het goederentransport langs deze lijn zeer minimaal is
en zich uitsluitend in bepaalde seizoenen zal voordoen.
Vervolgens zou ik willen opmerken dat, al zou men
deze beide overgangen dan niet willen, men het risico
natuurlijk alleen maar verplaatst naar de onbeveiligde
overgang bij het Schapendijkje. Ik kom hier straks nog
even op terug.
Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat wij in de eerst
komende jaren tot scholenbouw in Westeinde komen,
gegeven de overcapaciteit van de bestaande scholen en
gegeven het vermoeden dat er in Westeinde niet een
volledige school zal kunnen draaien.
Wat betreft de kosten, deze kunnen alleen betrek
king hebben op de oude situatie, n.l. van de particuliere
overwegen. Voor beveiligde overwegen zullen ook de
nieuwe eigenaren niet de lasten kunnen dragen.
Dat is op het ogenblik mijn antwoord en ik dacht
dat wij niet al te zwaar moeten aankijken tegen de
mogelijke risico's die er kunnen ontstaan. Het is een
nogal gestrekte spoorlijn, hij is bijzonder duidelijk zicht
baar vanuit de wijk en de treintjes die er langs komen
zijn over het algemeen treintjes met diesel-locomotief
jes. Het zijn echt geen treinen die een hoge snelheid
hebben of iets dergelijks.
Ik ben best bereid het overleg met de N.S. over de
wijze van „beveiliging", sa as de hear Miedema it niis
sei, to bifoarderjen, dus dat de warsköging dy't by it
Skieppedykje jown wurdt ek fuortset wurdt direkt bi-
noarden de oerwei fan de Harnzerstrjitwei. Dat is in
saek dy't wy bést mei de Spoaiwegen opnimme kinne.
Ik geloof wel dat we met deze korte verbinding,
vooral voor dit soort verkeersdeelnemers, de wijk een
dienst bewijzen en ook de relaties tussen de wijk ten
oosten en ten westen van de spoorlijn duidelijk bevor
deren.
Overigens kan er altijd nog gepiekerd worden over
voorzieningen zoals de heer Miedema noemde, n.l. het
plaatsen van dranghekken. Voor zover mij bekend staan
er nu op het ogenblik betonnen palen die dit „verkeer"
begeleiden. Het is best mogelijk om er dranghekjes bij
te zetten. Dan kan men nooit zo maar 1, 2, 3 de spoor
lijn opschieten. Men vindt dan vanzelf de tijd om een
trein waar te nemen. Ik beveel wel aan om deze over
wegen toch te aanvaarden om te voorkomen dat dit
„verkeer" uitsluitend op het Schapedijkje is aangewe
zen.
De Voorzitter: Weth. Ten Brug wil nog een aan
vullende mededeling doen m.b.t. de reactie over de
scholenbouw.
De heer Ten Brug (weth.): De Raad zou uit de op
merking van weth. Tiekstra de conclusie kunnen trek
ken ten onrechte overigens dat B. en W. in
beginsel hebben besloten om in Westeinde geen scholen
te bouwen. Wel staat vast dat er op korte termijn geen
scholen zullen komen. Ook staat vast dat de prognose
cijfers omtrent de grootte van de wijk en de scholen
elk moment veranderen; inderdaad in ongunstige zin.
Wij hebben daar deze week nog een bespreking over
met de betrokken schoolbesturen. Zouden er geen zelf
standige scholen in Westeinde kunnen worden geves
tigd wat ik nog betwijfel dan zullen er in de toe
komst in elk geval dependances van kleuterscholen ko
men. Dependances van lagere scholen zijn moeilijker,
maar van kleuterscholen zullen er zeker dependances
in de wijk komen.
De hear Miedema: De Wethalder hat in oerliz mei
de Spoarwegen tasein oer hoe't hja harren opstelle.
Ik soe dat oerliz graech earst ófwachtsje wolle foardat
ik myn „fiat" oan dit foarstel jow. As de Spoarwegen
sizze: As wy de Harnzerstrjitwei hawn hawwe dan
ride wy sa't it üs goed tinkt, dan fyn ik dit net for-
antwurde. In iepene oerwei mei nei myn idé, foaral
yn in stëd, net oanlein wurde. Dat is net forantwurde.
De heer Tiekstra (weth.)lk kan de heer Miedema
nu wel zeggen dat, als hij een volledige beveiliging op
deze overgangen wil hebben, deze overgangen er uit
gaan. Dat moet ik hem heel nadrukkelijk zeggen. Dan
komen ze er niet. Het enige dat ik heb toegezegd is de
wijze van beveiliging, zoals de heer Miedema in eerste
instantie heeft gezegd. Dat is natuurlijk een heel an
dere zaak. Ik ben best bereid daaromtrent overleg te
plegen, maar ik beveel de Raad wel aan deze overeen
komst aan te gaan.
De Voorzitter: Het voorstel is dit wel aan te ne
men. Wethouder Tiekstra heeft toegezegd dat over
leg met N.S. te gaan voeren. (De heer Heidinga: Dat
had nu al bekend moeten zijn, in deze vergadering. Er
lopen straks allemaal kleine kinderen over die baan
en bij de eerste de beste die doodgereden wordt, wordt
er gezegd: Dat heeft de Raad besloten, die rotoverwe-
gen. Ik dank je stichtelijk.) Iedereen die meent dit
besluit op dit moment niet te moeten nemen, kan tegen
stemmen. Verlangt U stemming over dit voorstel; en
kunnen we er bij handopsteken over stemmen? Ja?
Goed.
Het voorstel van B. en W. wordt aangenomen met
18 tegen 17 stemmen.
Punt 12 (bijlage no. 75).
De heer Van Haaren: In de werkgroep waarin de
heer Van der Wal heeft gezeten - ik ben er dus niet
bij geweest is gevraagd of er bij het uitwerken van
de plannen rekening kan worden gehouden met histo
rische gegevens. Bij het aanleggen van alle riolerin
gen zou men onderaardse gangen en andere historische
gegevens tegen kunnen komen. Er werd gevraagd of,
als men die plannen toch gaat uitwerken, men vooral
ook met die gegevens rekening kan houden.
De heer Tiekstra (weth.)Ik ben best bereid te
trachten met de dienst een afspraak te maken dat er
contact wordt opgenomen met de betreffende dienst
over het eventueel tegenkomen van historische bijzon
derheden in de bodem als men met deze werkzaam
heden bezig is. Dit gebeurt ook wel vaker.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
Punt 13 (bijlage no. 91).
Mevr. Visscher-Bouwer: Het gaat niet over de
brug, maar over de beëindiging van het pad op de
5
Bonkewei. Dit pad komt n.l. een meter uit de gevel
van een woning te liggen. Op de tekening heeft nie
mand kunnen zien dat daar ramen in zitten. Het is
n.l. een woning die al heel lang geleden gebouwd is in
een oude strofabriek. De woning heeft aan de zijkant
ramen in de kamer en de keuken. De weg komt op de
hoek van het huis ongeveer op een meter afstand. Nu
is er al overleg geweest bij de dienst met Ir. Klaver en
er zou bekeken worden of het pad ook verlegd kan wor
den. Ik zou graag willen weten of het mogelijk is dit
pad wat zuidelijker te leggen, zodat het op ongeveer
een meter of 4, 5 afstand van de zuidgevel op de Bon
kewei kan eindigen. De bedoeling was, meende ik, dat
er hier een gewijzigd plannetje zou liggen, maar zover
is men blijkbaar niet gekomen. Misschien heeft men
dit technisch ook zo vlug niet kunnen bekijken, maar
ik wil wel dringend verzoeken hier de volle aandacht
aan te besteden, omdat het voor de bewoners van dit
huis erg ongunstig is dat dit pad zo vlak bij de gevel
langs komt. Het was altijd een stukje weiland en nu
komt dit weggetje daar, er komen fietsen langs en er
komen kinderen langs.
De heer Tiekstra (weth.)Vrijdagochtend is de be
treffende bewoner op mijn spreekuur geweest. In over
leg heeft hij daarna met de door mevr. Visscher ge
noemde ambtenaar van de Dienst Stadsontwikkeling
een gesprek gehad. Op dat moment was uiteraard het
raadsvoorstel al lang bij de Raad en lagen de teke
ningen ook al lang bij de stukken. Het was dan ook
onmogelijk om, als B. en W. er toe zouden besluiten,
een gewijzigd voorstel bij de stukken te leggen. Dat
is ook niet nodig. Morgenavond heb ik overleg met
het bestuur van Dorpsbelang Lekkum/Miedum en daar
zullen we dit probleempje bespreken. Waar ik mevr.
Visscher haar aandacht voor zou willen vragen is dat
de bocht van dit pad het is geen weg, het is een
pad bestemd voor fietsers en voetgangers gemaakt
moet worden vanaf een zekere helling die 1,75 m
F.Z.P. is. Dat betekent dat die een zekere lengte moet
hebben. Als men dan het uiteinde scheef laat lopen is
mijn conclusie op dit ogenblik dat dit wel eens een
voortgaande versnelling van het verkeer op dit pad
zou kunnen veroorzaken. Voortgaande versnelling van
dit soort verkeer dient over het algemeen niet de ver
keersveiligheid. Ik wil graag overleg voeren over dit
onderdeel in het bijzonder met het bestuur van Dorps-
oelang. Mochten er geen overwegende bezwaren zijn
dan kan het plannetje vrij eenvoudig worden aange
past, maar ik attendeer even op de mogelijkheid dat
dit gevaar er toch wel in zit voor zover ik het op dit
moment kan overzien. Overigens beveel ik wel aan de
Raad aan om dit krediet toch maar aan te nemen, om
dat ik meen dat er in 1967 al een heel andere brug op
het programma heeft gestaan en ook uitvoeringstech
nisch en financieringstechnisch gereed was. Toen heb
ben we het voortgaande overleg gekregen met Dorps
belang en dat heeft geresulteerd in dit bruggetje. Ik
zou graag willen dat deze verbinding nu zou worden
aangebracht.
Mevr. Visscher-Bouwer: Ik wilde de heer Tiekstra
nog wei even zeggen dat het me niet om het bruggetje
gaat. (De heer Tiekstra (weth.)Het bruggetje heeft
een vertrekpunt van 1.75 m F.Z.P.dat is altijd
nog meer dan ik groot ben.) Het is daar al weer een
heel eind vlak, hoor, het stuk waar ik het over heb.
De Voorzitter: Wethouder Tiekstra heeft overleg
toegezegd met Dorpsbelang Lekkum/Miedum. (Mevr.
Visscher-Bouwer: Ik hoop dat het voor elkaar komt.)
Die hoop hebben we metelkaar, maar dat heeft wet
houder Tiekstra niet gegarandeerd. Maar U bent er
deze week ook wel weer bij, neem ik aan, dus dan
moet U er maar voor pleiten.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
Punt 14 (bijlage no. 78).
De heer Heidinga: U zult U kunnen voorstellen dat
ik hier toch wel even een paar woorden van wil zeg
gen. U zult mij dit ook niet euvel duiden, dacht ik.
Wij gaan, dacht ik, ook in deze Raad gaarne ak
koord met Uw voorstel de Minister te berichten dat
de plaatsing op de lijst van beschermde monumenten
door ons op prijs wordt gesteld. Immers, de Raad heeft
ik denk dat het nu wel haast 2 jaar geleden is,
misschien wel ruim 2 jaar met grote meerderheid
uitgesproken dat hij er bijzonder prijs op stelde dat de
gebouwen van de Bonifatiuskerk en -toren voor onze
stad behouden zouden blijven. Het begint er hoe langer
hoe meer op te lijken dat dit allemaal gelukkig toch
goed komt. De stichting die de eigendom heeft over
genomen, heeft ongeveer een maand of 7 geleden plaat
sing op de Monumentenlijst aangevraagd. Dat is alle
maal weer in goede banen geleid. Monumentenzorg
was er juist aan toe, blijkt nu wel, want er staan veel
meer van dit soort neogotische gebouwen op de voor
dracht voor monumenten. Het zit dus allemaal goed.
Er is één ding waar ik mij zorgen over maak. Ik
ben dan wel een beetje buiten de orde, maar ik hoop
dat U mij dat deze keer wilt vergeven. Er schijnt in de
stad hier en daar de mening te heersen: Het gebouw
wordt nu op de Monumentenlijst geplaatst, nu is het
klaar en nu blijft het er wel. Maar de stichting die de
eigendom heeft overgenomen zal altijd een bepaalde
bijdrage een vrij grote bijdrage moeten leveren
in de kosten. Dat kan 20 of 30% zijn; dat hangt van
de hoogte van het subsidie af. Als de kosten van het
herstel een miljoen zijn dan zal de stichting er dus 2
of 3 ton in moeten bijdragen als eigenaar. Ik zou al
leen maar zo verschrikkelijk graag willen dat de bur
gerij, die ons tot nu toe zo geweldig heeft geholpen,
ons ook verder niet in de steek laat maar meehelpt,
zodat de stichting zich kan handhaven en het doel
waar hij mee aan het werk is helemaal kan bereiken.
Dit is zeker een zeer belangrijke mijlpaal in het be
reiken van dat doel.
De Voorzitter: Wij hebben de heer Heidinga graag
gelegenheid gegeven om, wetende hoe hij hier steeds
mee bezig is geweest, ter gelegenheid van dit punt
deze verklaring af te leggen. Overigens is wat hier ge
beurd is duidelijk in de lijn van hetgeen in het verleden
door de Raad is besloten.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
Punten 15 t.e.m. 19 (bijlagen nos. 94, 70, 90, 76 en 77).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen
van B. en W.
Punt 20 (bjjlage no. 86).
De heer Van Haaren: Ik dacht dat we, als we deze
raadsbrief bespreken, vooral niet moeten vergeten dat
de plannen tot ontruiming en afbraak van deze 32 wo
ningen ook betrekking hebben op een aantal woningen
die nu nog door mensen worden bewoond. Hier wonen
voornamelijk jonge mensen die weinig eisen stellen
aan wooncomfort, er wonen b.v. een heleboel stude
rende jongeren die alleen maar een onderdak willen
hebben waar ze zich terug kunnen trekken en waar
ze kunnen studeren. Ze eten vaak buitenshuis en ze
zijn tevreden met het onderdak dat ze daar hebben ge
vonden. Een heleboel van de mensen die daar zitten
hebben zelf allerlei verbouwinkjes gerealiseerd, waar
door de nadelen van de inderdaad slechte kwaliteit van
de panden enigszins is opgeheven. Het is in ieder geval
zo dat de mensen die er nu zitten nogal tevreden zijn
met hun onderdak en er zijn een heleboel jongeren die
bijzonder graag en eigenlijk niets liever zouden willen
dan daar een pandje krijgen en daar een onderkomen
vinden. En dan vraag je je af: Waarom moet juist nu
plotseling toch eigenlijk de zaak worden afgebro
ken? Deze zaak wordt er toch eigenlijk, dacht ik, als
het ware doorgedrukt, zonder dat er overleg is geweest
met de wijkkern Willem Sprenger. Volgens deze kern
dat staat ook in de krant en het blijkt ook uit hun
brief - zouden er duidelijke afspraken met de Ge
meente zijn gemaakt dat er over de toekomst van de
wijk overleg zou worden gepleegd. Als er nu op korte
termijn een bestemming voor dit gebied zou worden
gerealiseerd dan zou iedereen er vrede mee kunnen
hebben dat de zaak zou moeten worden afgebroken,
omdat men daar dan iets nieuws moet bouwen. Maar