verkeer zoveel mogelijk buiten die binnenstad. In die situatie dacht ik dat de lus Eewal wel in de filosofie past, maar dat de haak Eewal-St. Jacobsstraat er nu net niet in past. Ik meen dus dat uit dien hoofde de haak bepaald geen verbetering betekent t.o.v. de lus Eewal in twee richtingen. Ik wil er nog op wijzen dat, als men de haak in één richting wil berijden, er ergens een aansluiting moet worden gemaakt opdat men bij die haak kan komen en dat men ook dat heb ik zopas al gezegd terdege de consequenties van de afvoer onder ogen heeft te zien. Ik meen dus dat de voorgestelde lus over de Eewal een betere oplossing is, ook uit milieu-oogpunt, dan de haak die door de V.V.D. wordt voorgesteld. Het is de Raad wel bekend dat men niet moet veronderstellen dat verkeer in één richting een halvering zou zijn vergeleken bij verkeer in twee richtingen. Juist bij éénrichtingsverkeer vindt veel meer omrijden plaats dan bij tweerichtings verkeer. De Voorzitter: Wij gaan nu eerst stemmen over de eerste motie van de V.V.D. Die luidt: „De lus „Hofplein" te vervangen door een éénrichtingsrouteEewal-St. Ja cobsstraat." De motie van de V.V.D. betreffende objectdoel 2.2-1 wordt verworpen met 26 tegen 6 stemmen. De Voorzitter: Dan gaan we nu stemmen over de tweede motie van de V.V.D. Die luidt: „De richting Minnemastraat-Voorstreek te wijzigen in: Minnemastraat- Korfmakersstraat De motie van de V.V.D. betreffende objectdoel 2.2-1 wordt verworpen met 19 tegen 13 stemmen. De Voorzitter: Ik zou de P.v.d.A. en Axies willen vragen of hun amendement nog wel in stemming moet worden gebracht. Weth. Tiekstra heeft er al even op gewezen dat dat amendement logisch zou zijn geweest als de parkeergarage aan de Minnemastraat was afgewezen. Maar nu net door de Raad is besloten dat die parkeer garage er wel zal moeten komen zal er wel een mogelijk heid moeten zijn om bij deze garage te komen. Ik geef toe dat, als dit amendement zou worden aangenomen, we dat ding voor niets zouden bouwen. Mevr. Brandenburg-Sjoerdsma: De parkeergarage is er nog niet en wij nemen aan dat hij er ook niet komt. Wij vinden dus dat we eerst die lus wel kunnen maken zonder de Minnemastraat. (De heer J. de Jong: Ze spreken over kleinschaligheid, maar ze denken ook klein schalig.) (De heer Ten Brug (weth.)Dat is voor U toch niet zo moeilijk, dat kleinschalige denken?) Wij trekken ons amendement niet in. De Voorzitter: Goed, dan gaan we er over stemmen. Het amendement dat door P.v.d.A. en Axies is ingediend luidt: „Insteek Eewal: twee richtingen Voorstreek- Eewal." Het amendement van P.v.d.A. en Axies betreffende richtdoel 2.2-1 wordt verworpen met 17 tegen 15 stemmen. De Voorzitter: Dan gaan we nu over naar objectdoel 2.2-2. Er zijn amendementen ingediend door P.v.d.A., C.C.P. en Axies. De amendementen van P.v.d.A. en Axies zijn m.i. gelijk. De heer Rijpma: De lus die over de Monnikemuur- straat, Bij de Put en de Breedstraat getekend is, vindt daar nauwelijks enige parkeeraccommodatie. Dat betekent dat men die lus kan inrijden en dat men er ook weer uit moet rijden. Dat betekent tevens dat een aankleding van Bij de Put, als een binnenpleintje dat in harmonie met de ruimte rondom de Grote Kerk gebracht kan worden, op grote moeilijkheden stuit zo niet onmogelijk is. Wij zien dan ook niet in dat deze lus werkelijke voordelen biedt. Wanneer men naar Zalen Schaaf wil, dan kan men vanaf de Nieuweburen er heel gemakkelijk komen; dat is een afstand van minder dan 300 meter, de maximale loop afstand volgens de deskundigen. De Monnikemuurstraat is ook niet een van de breedste straten. Wij zouden het betreuren als deze lus aangelegd zou worden. Technisch is het voorstel van de P.v.d.A. beter dan het onze omdat daarin het vrachtvervoer de mogelijkheid krijgt om daar wel te komen. Wij zijn er eigenlijk van uit gegaan dat die mogelijkheid er vanzelfsprekend zou zijn. De heer P. D. van der Wal: Wij hebben eigenlijk precies dezelfde motivering als de C.C.P.; ook met hetgeen de heer Rijpma zei over het vrachtvervoer zijn wij het eens. Wij hebben ons voorstel t.a.v. het vracht vervoer op deze lus bij het onderdeel van het vracht vervoer ingediend. Die zaak moet dus alleen maar even worden rechtgetrokken. (De Voorzitter: Uw amende ment is dus gelijk aan dat van de P.v.d.A.?) Ja, alleen ons voorstel over het vrachtvervoer staat verderop. De heer Tiekstra (weth.): De veronderstelling van de heer Rijpma dat dit soort lussen alleen maar zouden kunnen functioneren wanneer er ook parkeergelegenheid is, is natuurlijk niet juist. Het is niet de bedoeling dat er aan de lussen geparkeerd wordt. Een tweede punt is dat bepaalde ontsluitingen onontbeerlijk zijn, zeker als men dit tegelijkertijd ziet in het patroon van afsluitingen en dat is in dit gebied volkomen duidelijk. Die ontsluiting is niet alleen noodzakelijk voor het vrachtvervoer zoals dat in een ander voorstel nader uitgewerkt wordt, maar ook voor het andere autovervoer dat toch in deze straten moet kunnen komen. Het gaat alleen maar om het autovervoer dat daar moet kunnen komen en dat betekent dat er altijd omstandigheden zijn waarbij autobezitters hetzij bewoners zijn van de omgeving hetzij bepaalde objecten hebben te bezoeken - Zalen Schaaf, bedrijven waardoor toch aanrijdbaarheid nodig is. Ik dacht dat het toch voor de functie van Zalen Schaaf wel nodig kan zijn. Dit zijn mijn bezwaren tegen de amendementen die zijn ingediend. Ik wacht met belangstelling de uitspraak van de Raad af. De heer Rijpma: De aanvulling van de heer Tiekstra heeft mij nog op een groot bezwaar gebracht. Wanneer i.v.m. de functie van Zalen Schaaf op elk ogenblik 's nachts van 11 tot 3 uur met auto's wordt aan- en afgereden, dan betekent dat dat de Monnikemuurstraat, Bij de Put en de Breedstraat voor bewoning ongeschikt worden. De heer Tiekstra (weth.): Nog even een kleine ver duidelijking in het bijzonder in de richting van de P.v.d.A. De C.C.P. spreekt in het amendement duidelijk over één richtingsverkeer. Bij de P.v.d.A. komt dat op de tekening enigermate tot uitdrukking op de Voorstreek, maar op de Nieuweburen staat datzelfde richtingspijltje niet. Ik ver onderstel dus even dat de gedachtengang van de P.v.d.A. is dat de Nieuweburen in twee richtingen kan worden bereden. En dan zijn de amendementen van P.v.d.A. en C.C.P. dus niet gelijk. De Voorzitter: Nee, dat zijn ze ook niet. De amende menten van P.v.d.A. en Axies zijn gelijk. De heer Van der Wal heeft terecht opgemerkt dat hij het voorstel over het vrachtvervoer onder het desbetreffende onderdeel heeft geplaatst. Dat is ook technisch de juiste oplossing. Overigens zijn de amendementen gelijk. De heer Tiekstra (weth.)Dan zou ik in antwoord op de opmerking van de heer Rijpma nog willen zeggen dat het waarschijnlijk niet dagelijks of iedere nacht zal voor komen dat er voortdurend autoverkeer bij Zalen Schaaf is. Het gaat uiteraard om de omstandigheid dat in deze omgeving bedrijven zijn die dagelijks functioneren en dat Zalen Schaaf niet alleen bij avond en in de nachtelijke uren draait, maar toch ook overdag voor verschillende doeleinden wordt gebruikt. En dat betekent dat daar autoverkeer is. Maar ik laat de beslissing graag aan de Raad over. Wij merken wel wat de Raad wil. De Voorzitter: Ik breng allereerst het amendement van de C.C.P. in stemming, want dat wijkt het meest af van het voorstel van B. en W. Het amendement luidt: „Éénrichtingsverkeer Groeneweg- Nieuweburen- Voor streek." Het amendement van de C.C.P. betreffende objectdoel 2.2-2 wordt verworpen met 21 tegen 11 stemmen. De Voorzitter: Dan gaan we nu stemmen over de amendementen die door P.v.d.A. en Axies zijn ingediend. Ze zijn gelijkluidend, met dien verstande dat Axies het voorstel over het vrachtverkeer heeft ondergebracht bij een ander onderdeel. Ik stel voor dat wij nu wel stemmen over het geheel en dat we, als het amendement wordt aangenomen, het onderdeel over het vrachtverkeer overbrengen naar het hoofdstuk over het vrachtverkeer. Ik zie dat er instemmend geknikt wordt dus dat is akkoord. Het amendement luidt: „Vanaf Groeneweg-Nieuweburen- Voorstreek. Lus voor vrachtverkeer Monnikemuurstraat- Bij de Put-Breedstraat." Het amendement van Axies en P.v.d.A. wordt aan genomen met 27 tegen 5 stemmen. De Voorzitter schorst, om 21.00 uur, de vergadering voor de eerste koffiepauze. De Voorzitter heropent, om 21.20 uur, de vergadering. De heren Heetla (weth.) en Knol hebben inmiddels de vergadering verlaten. De Voorzitter: Wij zijn nu toe aan de behandeling van objectdoel 2.2-4 dat luidt (in ons voorstel): „Nieuwestad z.z. t.e.m. Lange Pijp v.v." M.b.t. dit objectdoel zijn twee amendementen ingediend door de V.V.D. en één door de C.C.P. De heer Van Haaren: Mag ik misschien eerst even iets vragen over de orde? Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat er t.a.v. het gebied rondom Bij de Put een aantal amendementen zijn blijven liggen omdat het beter was eerst een beslissing te nemen over de lus die over Bij de Put was geprojecteerd. De heer Rijpma: De heer Van Haaren heeft gelijk. Wij hebben gisteravond de beslissing uitgesteld over een amendement op objectdoel 1.9-3, behorende bij het onderdeel Wonen. De Voorzitter: Wij zullen dit even nagaan. We kunnen er dan eventueel straks op terugkomen. Laten we nu eerst maar beginnen met de behandeling van objectdoel 2.2-4. De heer Rijpma: Wanneer wij kijken naar het twee richtingsverkeer over de Nieuwestad, dan stellen wij ons voor wat die auto's daar al rijdende moeten zoeken. Ze moeten langs de ene kant heen en langs de andere kant weer terug en ze vinden er niet voldoende parkeerruimte. Als we dan naar de achterkant van de Nieuwestad kijken het Zaailand, het Wilhelminaplein en alles wat daarbij hoort dan zien wij dat dat een van de gebieden is waar de grootst mogelijke parkeerruimte aanwezig is. En dan vragen wij ons af of het nu werkelijk noodzakelijk is om de Nieuwestad op zaterdagmiddag, wanneer je er bijna over de hoofden kunt lopen, te belasten met heen en weer rijdend verkeer dat bovendien zijn lus moet maken over een van de pijpen. Wij vinden dat dat niet beslist noodzakelijk is. Als er over de Nieuwestad één richtingsverkeer komt vanaf de Vrouwenpoortsbrug en je leidt het verkeer via de Wirdumerdijk weer terug naar de verkeersroute dan heb je het voordeel dat je de parkeer plaatsen op de Nieuwestad nog niet hoeft af te stoten die kun je dan blijven gebruiken terwijl je bovendien, omdat er éénrichtingsverkeer is, de straat kunt versmallen. Dat betekent dat het trottoir aanzienlijk verbreed kan worden waardoor de ruimte om te flaneren duidelijk toeneemt. Daar staat een nadeel tegenover het is altijd een kwestie van plussen en minnen n.l. dat aan het pure voetgangersgebied rondom de Waag een éénrichtings- weg komt te liggen naar de Wirdumerdijk. Maar alles afwegende menen wij dat het goed is om ons niet uit sluitend vast te bijten in een lus over de Nieuwestad, maar te overwegen of het toch niet alsnog beter is om in dit geval een éénrichtingsroute te creëren. Wij hebben daartoe een voorstel ingediend: „Éénrichtingsverkeer Vrouwenpoortsbrug-Nieuwestad z.z.-Wirdumerdijk-Rui- terskwartier." Wij dachten dat wij voor deze richting vanaf de Vrouwenpoortsbrug zouden moeten kiezen. De heer Schaafsma: Uit één van Uw stukken blijkt ,9 So dat 35 van het huidige verkeer in de binnenstad ge rekend kan worden tot doorgaand verkeer. Dat betekent, in een voorbeeld-cijfer omgezet, dat van de 20 auto's er 7 auto's doorgaand verkeer zijn en dat je 13 auto's hebt die doel zoeken in de binnenstad. Ik meen te moeten opmerken dat, als er 13 van de 20 auto's zoekende zijn in de binnenstad, ze in de eerste plaats zoeken om een halteplaats, om een parkeerplaats. Dat betekent dat je die 13 auto's niet één keer langs je neus ziet rijden, maar zeker twee of drie keer; die blijven rondrijden tot ze parkeergelegenheid hebben gevonden. Dus 35 door gaand verkeer betekent niet dat je die 65 ook maar één keer ziet; die zie je twee of drie keer. Dat heeft ons er toe gebracht om over de lus over de Nieuwestad als volgt te denken. Als U daar tweerichtingsverkeer maakt, be tekent dat zonder meer dat U auto's binnen die lus brengt die parkeergelegenheid zoeken. Laten daar 60 of 70 parkeerplaatsen zijn; dat betekent dat er op die lus auto's blijven die zwervend verkeer zijn op zoek naar een par keerplaats. Dat betekent dus dat die lus een onrustig beeld op de Nieuwestad gaat geven. Vandaar dat onze fractie gemeend heeft twee moties te moeten indienen. De eerste luidt: „De lus „Lange Pijp" te vervangen door een éénrichtingsroute: Voorstreek-Eewal-St. Jacobsstraat- Nieuwestad z.z." Als dat niet haalbaar is, komt de tweede motie. Die luidt: „De lus „Lange Pijp" te vervangen door een éénrichtingsroute Wirdumerdïjk-Nieuwestad z.z." De éénrichtingsroute die wij in de tweede motie voor stellen is precies tegengesteld aan de route die de C.C.P. voorstelt. Ik zal onze voorkeur even nader toelichten. Het gaat ons er om dat de route vanaf de Vrouwenpoortsbrug zou betekenen dat het verkeer dat vanaf de Vrouwen poortsbrug de Nieuwestad op gaat in ieder geval links afslaand verkeer wordt en op de Westerplantage hetzelfde onrustige beeld gaat vertonen als nu ook het geval is. Dat betekent dat de route vanaf de Harmonie steeds voor een deel geblokkeerd wordt door dit links afslaand verkeer. De éénrichtingsroute die wij voorstellen, Nieuwestad van oost naar west, betekent dat het links afslaand verkeer vanaf de Vrouwenpoortsbrug vervalt en dat de blokkade die ik noemde in ieder geval van de baan is. Nogmaals, wij zien helemaal niet in wat een voetgangersgebied om de Waag voor positieve bijdrage kan zijn voor de levendig heid van de stad. Als wij zien wat het pleintje oostelijk van de Waag op het ogenblik oplevert aan levendigheid, dan moet dat al gebeuren tijdens de donkere dagen als daar een draaimolen staat; dan wil men er heen. Op het ogen blik kun je er een kanon afschieten zonder iemand te raken. De heer Tiekstra (weth.): Het huidige verkeersbeeld op de Nieuwestad is van de aard als de heer Schaafsma geschetst heeft. Dat ontstaat voor een groot deel als gevolg van de omstandigheid dat er aan de Nieuwestad aan beide zijden nu nog geparkeerd kan worden. Ik vind het niet verstandig dat men daar probeert te parkeren maar mensen doen nu eenmaal onverstandige dingen; dat is nu eenmaal zo. Bovendien ontstaat dat verkeersbeeld omdat dat grote percentage doorgaand verkeer inderdaad op die route zit. Wil men nu consequent uitredeneren van het pogen de auto zoveel mogelijk uit de binnenstad weg te halen dan zal men in de eerste plaats moeten proberen het parkeren op dit korte stukje te laten vervallen. Dan is dat afgelopen. In de tweede plaats zou men moeten proberen er een drempel in te leggen om te voorkomen dat er doorgaand verkeer op de route komt; het voet gangersgebied rondom de Waag is, dacht ik, juist in dit opzicht heel goed gevonden. De nieuwe situatie moet m.i. beoordeeld worden vanuit het afwezig zijn van parkeer- mogelijkheid aan de Nieuwestad en het aanwezig zijn van het voetgangersgebied. Dat impliceert dat die zoekende automobilisten er dan niet meer zullen zijn, uiteraard onder het voorbehoud dat de parkeergelegenheid die zij nodig hebben duidelijk aanwijsbaar in de naaste om geving kan worden gevonden. En dat betekent -dat is tenminste de veronderstelling die ten grondslag ligt aan dit voorstel dat het verkeersbeeld heel anders zal worden dan door de heer Schaafsma geschetst is. Dan moet ik nog een opmerking maken over de recrea tieve waarde van de pleintjes aan weerszijden van de Waag. Wanneer er inderdaad geen autoverkeer meer komt rondom de Waag, wanneer het een aaneengesloten gebied is, dan is dat gebied ook duidelijk beter bruikbaar dan nu het geval is voor allerhande zaken. (De heer

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1974 | | pagina 5