„Wanneer we dit willen aanbrengen dan zou de iso latie ter voorkoming van condensatieverschijnselen tus sen houten regels op het metselwerk kunnen worden aangebracht. De kosten voor het bekleden en isoleren van een enkele gevel zullen ongeveer f 6.000,be dragen." Dat komt dus eigenlijk op hetzelfde neer. Op deze manier zouden condensatieverschijnselen aan de binnenzijde der muren worden ondervangen. Het aan brengen van isolatie zou dus een radicale oplossing van het probleem betekenen; dan zouden we van het euvel af zijn. Het bespuiten van de muren is op dit moment niet meer mogelijk; ik heb zopas al gezegd waarom het niet kan. Door het Woningbedrijf wordt over de kelderingangen gesteld: „Dat er steeds water in de kelders van de flats zou staan, is overdreven, maar het komt wel voor als het grondwater zeer hoog staat in regenperioden. Ons is opgevallen dat dit nauwelijks voorkomt in por tieken waar de bewoners gezamenlijk zorgen dat de kleine verdieping bij de achteruitgang van de kelder goed schoon gehouden wordt. Want als deze vol rom mel, puin en vuil ligt, loopt het regenwater eerder naar binnen. De bodem van de kelders ligt lager dan het riool, zodat een afvoer van genoemde verlaging bij de achterzijde niet mogelijk is. Een plan om alle achteruitgangen dicht te maken stuitte indertijd op verzet van de bewoners die deze niet wilden missen." Er is ook nog eens nagegaan wat er aan deze situatie kan worden gedaan; wij hebben de Dienst Stadsont wikkeling gevraagd advies uit te brengen. Als voor komen moet worden dat water vanuit de ingangen over de verhoogde dorpels in de kelders loopt dan zul len de achteringangen omtimmerd moeten worden; d vloeren van de ingangen liggen te laag om op de riole ring te worden aangesloten. De omtimmering zal dan een zelf sluitende ingangsdeur moeten hebben. De kos ten van deze werkzaamheden per kelderingang worden geraamd op f 3.300,U merkt wel dat, als we dezo dingen gaan doen, dat per woning meer dan f 10.000, gaat kosten. (De heer De Vries: Per 6 woningen!) Ja, per gevel en kelderingang. Als de overlast werkelijk ontzettend groot is, zou dit eens bekeken kunnen wor den. Ik betwijfel trouwens dat die overlast zo groot is, omdat er kelders zijn die niet vollopen. De mensen kunnen er zelf ontzettend veel aan doen. Of de kelder droog is of nat ligt echt meer aan de wijze van be woning. En om dan zulke hoge investeringen te doen! Ik dacht niet dat dat verstandig was. Ik heb de situatie even getekend en het lijkt mij het beste dat wij hier nog eens in duiken. Er moest op het adres zo spoedig mogelijk een antwoord komen en daarom is U dit voorstel gedaan. Wij hebben toen de raadsbrief al geconcipieerd was de zaak nog eens laten bekijken door het Woningbedrijf en de Dienst Stadsontwikkeling. De rapporten heb ik net binnen gekregen; ik heb U het een en ander hieruit meegedeeld. U weet nu wat de consequenties zijn. Ik stel voor dat wij nog eens bekijken of hier iets aan gedaan kan en moet worden. Maar dat zal dan wel kosten meebrengen; misschien zijn er fondsen voor, maar dat kan ik niet bekijken. De Voorzitter: Als wij deze zaak opnieuw gaan be kijken, kunnen we de huurdersvereniging niet antwoor den zoals is voorgesteld in de raadsbrief. Het lijkt mij verstandig deze zaak te verwijzen naar de Commissie Woningbedrijf; daar is die commissie voor. In die com missie hebben we de deskundigen bij elkaar. We kun nen het beste afwachten wat de commissie hierover zegt. Pas daarna kunnen we dan betrokkenen antwoor den, rekening houdend met hetgeen in de Commissie Woningbedrijf naar voren komt. (De heer Vellenga: Kunt U deze mensen niet een voorlopig bericht stu ren? Dan hebben ze het gevoel dat er iets aan gedaan wordt.) Ja, wij kunnen wel berichten dat we de Com missie Woningbedrijf om een nader advies hebben ge vraagd. Stemt U er mee in dat wij deze procedure volgen De Raad stemt hiermee in. De heer Deuten heeft inmiddels de vergadering ver laten. Punt 21 (bijlage no. 127). De heer Heidinga: Ik heb maar één opmerking en dat is deze. Er komt straks een tracé van een doorge trokken straat via Jansoniusstraat en Huizumerlaan. Ik zou graag willen dat nog even werd bekeken of dat invloed heeft op de vaststelling van bepaalde straten voor woningverbetering. Ik hoef nu geen antwoord. Ik wil graag dat dit in de overwegingen wordt be trokken. De heer Tiekstra (weth.)Even een kort antwoord. De instandhoudingsregeling is juist bedoeld voor die woningen waarvan nog niet vast staat wat er in de toekomst mee zal gebeuren. Om in die onzekere situ atie te voorkomen dat er verdere verkrotting ontstaat, kan deze instandhoudingsregeling worden toegepast; het gaat alleen om gevallen voor de eerstkomende 10 jaar. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 22 (bijlage no. 137). De heer Van Haaren: Het werk dat de Commissie Geluidshinder doet, is misschien wel eens hinderlijk voor mensen die die hinder veroorzaken, maar ik geloof dat er toch een belangrijk stuk werk door die com missie wordt gedaan voor de gemeenschap van Leeu warden. De commissie moet daarvoor kosten maken stencilkosten, portokosten e.d. en men is er in ge slaagd de kosten uiterst laag te houden. Nu wordt ons een bedrag gevraagd van nog geen f 200,Ik zie wer kelijk niet in waarom we dat niet toe kunnen kennen aan deze commissie die, nogmaals, een belangrijk stuk werk doet. Ik zou het bijzonder betreuren als een dergelijke commissie wordt uitgerangeerd omdat de overheid deze minimale financiële steun niet wil verlenen. De heer Heidinga: Ik dacht dat wij dit subsidie al verleenden. Als ik het mij goed herinner, dan hebben wij daar allemaal een brief over gehad. Die brief kwam van het C.O.L., in een envelop van het C.O.L. Nou, dan hebben we toch al betaald! (De heer Tiekstra (weth.): Dat is een rotopmerking.) De Voorzitter: Ik wil nog even ingaan op de woor den van de heer Van Haaren. Men kan verschillend denken over het werk van de commissie, maar ik zou volledig willen aanvaarden dat deze commissie een be langrijk stuk werk kan doen. Ik heb echter bepaald niet de indruk dat het juist is dat, wanneer een groep uit onze samenleving een dergelijke activiteit ontplooit, de consequentie daarvan moet zijn dat de overheid dit met een subsidie betaalt. Als wij die kant uitgaan dan zou de subsidielijst aardig langer zijn en zouden wc er heel wat meer uren aan moeten besteden dan wij vanavond hebben gedaan. Het gaat hier om betrekke lijk kleine bedragen. Ik stel mij voor dat, als ze met de pet rond gaan, ze het benodigde geld wel bij elkaar krijgen. Het is niet zo dat wij ons distantiëren. Er is een commissie ingesteld die door de Provincie en de betrokken gemeenten wordt betaald. Het is dus niet zo dat wij niets aan de kwestie van de geluidshinder doen. Ik ben het er niet mee eens dat wij, met het wei geren van dit subsidie, de Commissie Geluidshinder uitrangeren; dat is niet waar. Wij verschuilen ons bij deze weigering echt niet alleen achter de ait. 12-po- sitiewij hebben gesteld: mede gelet op de art. 12- situatie". Wij zijn tevens van mening dat het niet juist is in dit geval subsidie te verlenen. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. met aantekening dat de heer Van Haa ren wenst te worden geacht tegen te hebben gestemd. Punt 23 (bijlage no. 136). De Voorzitter: Toen de gemeenschappelijke rege ling Brandweerhulpverleningsdienst Friesland-Noord in een vorige vergadering aan de orde was, heeft de heer De Vries gewezen op een lacune in de regeling. Het betreffende probleem wordt hiermee opgelost. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. 23 Punt 24 (bijlage no. 129). De Voorzitter: Dit voorstel betreft dezelfde proble matiek als in het voorgaande punt aan de orde was. maar dan m.b.t. de gemeenschappelijke regeling Regio Leeuwarden. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 25 (bijlage no. 135). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 26a (bijlage no. 130). Aanbeveling vertegenwoordiger: de heer J. ten Brug; plv. vertegenwoordiger: de heer K. Weide. Benoemd worden de aanbevolenen met alg. stemmen. Punt 26b (bijlage no. 122). Aanbeveling: de heer K. J. de Jong; de heer J. Wijngaarden; de heer S. van der Knoop. Benoemd worden de aanbevolenen met alg. stemmen. Mevr. G. Visscher-Bouwer en de heer L. Visser vorm den met de Voorzitter het stembureau. De Voorzitter sluit, om 24.00 uur, de vergadering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1974 | | pagina 12