„Wanneer we dit willen aanbrengen dan zou de iso
latie ter voorkoming van condensatieverschijnselen tus
sen houten regels op het metselwerk kunnen worden
aangebracht. De kosten voor het bekleden en isoleren
van een enkele gevel zullen ongeveer f 6.000,be
dragen." Dat komt dus eigenlijk op hetzelfde neer. Op
deze manier zouden condensatieverschijnselen aan de
binnenzijde der muren worden ondervangen. Het aan
brengen van isolatie zou dus een radicale oplossing
van het probleem betekenen; dan zouden we van het
euvel af zijn. Het bespuiten van de muren is op dit
moment niet meer mogelijk; ik heb zopas al gezegd
waarom het niet kan.
Door het Woningbedrijf wordt over de kelderingangen
gesteld: „Dat er steeds water in de kelders van de
flats zou staan, is overdreven, maar het komt wel voor
als het grondwater zeer hoog staat in regenperioden.
Ons is opgevallen dat dit nauwelijks voorkomt in por
tieken waar de bewoners gezamenlijk zorgen dat de
kleine verdieping bij de achteruitgang van de kelder
goed schoon gehouden wordt. Want als deze vol rom
mel, puin en vuil ligt, loopt het regenwater eerder
naar binnen. De bodem van de kelders ligt lager dan
het riool, zodat een afvoer van genoemde verlaging
bij de achterzijde niet mogelijk is. Een plan om alle
achteruitgangen dicht te maken stuitte indertijd op
verzet van de bewoners die deze niet wilden missen."
Er is ook nog eens nagegaan wat er aan deze situatie
kan worden gedaan; wij hebben de Dienst Stadsont
wikkeling gevraagd advies uit te brengen. Als voor
komen moet worden dat water vanuit de ingangen
over de verhoogde dorpels in de kelders loopt dan zul
len de achteringangen omtimmerd moeten worden; d
vloeren van de ingangen liggen te laag om op de riole
ring te worden aangesloten. De omtimmering zal dan
een zelf sluitende ingangsdeur moeten hebben. De kos
ten van deze werkzaamheden per kelderingang worden
geraamd op f 3.300,U merkt wel dat, als we dezo
dingen gaan doen, dat per woning meer dan f 10.000,
gaat kosten. (De heer De Vries: Per 6 woningen!)
Ja, per gevel en kelderingang. Als de overlast werkelijk
ontzettend groot is, zou dit eens bekeken kunnen wor
den. Ik betwijfel trouwens dat die overlast zo groot
is, omdat er kelders zijn die niet vollopen. De mensen
kunnen er zelf ontzettend veel aan doen. Of de kelder
droog is of nat ligt echt meer aan de wijze van be
woning. En om dan zulke hoge investeringen te doen!
Ik dacht niet dat dat verstandig was.
Ik heb de situatie even getekend en het lijkt mij het
beste dat wij hier nog eens in duiken. Er moest op
het adres zo spoedig mogelijk een antwoord komen en
daarom is U dit voorstel gedaan. Wij hebben toen
de raadsbrief al geconcipieerd was de zaak nog
eens laten bekijken door het Woningbedrijf en de
Dienst Stadsontwikkeling. De rapporten heb ik net
binnen gekregen; ik heb U het een en ander hieruit
meegedeeld. U weet nu wat de consequenties zijn. Ik
stel voor dat wij nog eens bekijken of hier iets aan
gedaan kan en moet worden. Maar dat zal dan wel
kosten meebrengen; misschien zijn er fondsen voor,
maar dat kan ik niet bekijken.
De Voorzitter: Als wij deze zaak opnieuw gaan be
kijken, kunnen we de huurdersvereniging niet antwoor
den zoals is voorgesteld in de raadsbrief. Het lijkt mij
verstandig deze zaak te verwijzen naar de Commissie
Woningbedrijf; daar is die commissie voor. In die com
missie hebben we de deskundigen bij elkaar. We kun
nen het beste afwachten wat de commissie hierover
zegt. Pas daarna kunnen we dan betrokkenen antwoor
den, rekening houdend met hetgeen in de Commissie
Woningbedrijf naar voren komt. (De heer Vellenga:
Kunt U deze mensen niet een voorlopig bericht stu
ren? Dan hebben ze het gevoel dat er iets aan gedaan
wordt.) Ja, wij kunnen wel berichten dat we de Com
missie Woningbedrijf om een nader advies hebben ge
vraagd. Stemt U er mee in dat wij deze procedure
volgen
De Raad stemt hiermee in.
De heer Deuten heeft inmiddels de vergadering ver
laten.
Punt 21 (bijlage no. 127).
De heer Heidinga: Ik heb maar één opmerking en
dat is deze. Er komt straks een tracé van een doorge
trokken straat via Jansoniusstraat en Huizumerlaan.
Ik zou graag willen dat nog even werd bekeken of dat
invloed heeft op de vaststelling van bepaalde straten
voor woningverbetering. Ik hoef nu geen antwoord.
Ik wil graag dat dit in de overwegingen wordt be
trokken.
De heer Tiekstra (weth.)Even een kort antwoord.
De instandhoudingsregeling is juist bedoeld voor die
woningen waarvan nog niet vast staat wat er in de
toekomst mee zal gebeuren. Om in die onzekere situ
atie te voorkomen dat er verdere verkrotting ontstaat,
kan deze instandhoudingsregeling worden toegepast;
het gaat alleen om gevallen voor de eerstkomende 10
jaar.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
Punt 22 (bijlage no. 137).
De heer Van Haaren: Het werk dat de Commissie
Geluidshinder doet, is misschien wel eens hinderlijk
voor mensen die die hinder veroorzaken, maar ik geloof
dat er toch een belangrijk stuk werk door die com
missie wordt gedaan voor de gemeenschap van Leeu
warden. De commissie moet daarvoor kosten maken
stencilkosten, portokosten e.d. en men is er in ge
slaagd de kosten uiterst laag te houden. Nu wordt ons
een bedrag gevraagd van nog geen f 200,Ik zie wer
kelijk niet in waarom we dat niet toe kunnen kennen
aan deze commissie die, nogmaals, een belangrijk stuk
werk doet. Ik zou het bijzonder betreuren als een
dergelijke commissie wordt uitgerangeerd omdat de
overheid deze minimale financiële steun niet wil
verlenen.
De heer Heidinga: Ik dacht dat wij dit subsidie al
verleenden. Als ik het mij goed herinner, dan hebben
wij daar allemaal een brief over gehad. Die brief kwam
van het C.O.L., in een envelop van het C.O.L. Nou,
dan hebben we toch al betaald! (De heer Tiekstra
(weth.): Dat is een rotopmerking.)
De Voorzitter: Ik wil nog even ingaan op de woor
den van de heer Van Haaren. Men kan verschillend
denken over het werk van de commissie, maar ik zou
volledig willen aanvaarden dat deze commissie een be
langrijk stuk werk kan doen. Ik heb echter bepaald
niet de indruk dat het juist is dat, wanneer een groep
uit onze samenleving een dergelijke activiteit ontplooit,
de consequentie daarvan moet zijn dat de overheid dit
met een subsidie betaalt. Als wij die kant uitgaan dan
zou de subsidielijst aardig langer zijn en zouden wc
er heel wat meer uren aan moeten besteden dan wij
vanavond hebben gedaan. Het gaat hier om betrekke
lijk kleine bedragen. Ik stel mij voor dat, als ze met
de pet rond gaan, ze het benodigde geld wel bij elkaar
krijgen. Het is niet zo dat wij ons distantiëren. Er is
een commissie ingesteld die door de Provincie en de
betrokken gemeenten wordt betaald. Het is dus niet
zo dat wij niets aan de kwestie van de geluidshinder
doen. Ik ben het er niet mee eens dat wij, met het wei
geren van dit subsidie, de Commissie Geluidshinder
uitrangeren; dat is niet waar. Wij verschuilen ons bij
deze weigering echt niet alleen achter de ait. 12-po-
sitiewij hebben gesteld: mede gelet op de art. 12-
situatie". Wij zijn tevens van mening dat het niet
juist is in dit geval subsidie te verlenen.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W. met aantekening dat de heer Van Haa
ren wenst te worden geacht tegen te hebben gestemd.
Punt 23 (bijlage no. 136).
De Voorzitter: Toen de gemeenschappelijke rege
ling Brandweerhulpverleningsdienst Friesland-Noord
in een vorige vergadering aan de orde was, heeft de
heer De Vries gewezen op een lacune in de regeling.
Het betreffende probleem wordt hiermee opgelost.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
23
Punt 24 (bijlage no. 129).
De Voorzitter: Dit voorstel betreft dezelfde proble
matiek als in het voorgaande punt aan de orde was.
maar dan m.b.t. de gemeenschappelijke regeling Regio
Leeuwarden.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
Punt 25 (bijlage no. 135).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
Punt 26a (bijlage no. 130).
Aanbeveling
vertegenwoordiger: de heer J. ten Brug;
plv. vertegenwoordiger: de heer K. Weide.
Benoemd worden de aanbevolenen met alg. stemmen.
Punt 26b (bijlage no. 122).
Aanbeveling:
de heer K. J. de Jong;
de heer J. Wijngaarden;
de heer S. van der Knoop.
Benoemd worden de aanbevolenen met alg. stemmen.
Mevr. G. Visscher-Bouwer en de heer L. Visser vorm
den met de Voorzitter het stembureau.
De Voorzitter sluit, om 24.00 uur, de vergadering.