1 RAADSVERGADERING 20 extra subsidies en ga zo maar door. Wanneer je dan het totaal overziet vanuit die verantwoordelijkheid en daar gaat het mij nu om dan moet je heel reëel twee dingen vaststellen op een moment waarop je een streep zet onder een bepaalde periode van je leven. Dan kun je aan de ene kant zeggen: Er zijn een aan tal mooie dingen voor de mensen tot stand gekomen en als ik daar iets aan heb mogen doen dan stemt dat dankbaar en tevreden. Maar dan moet je ook eerlijk genoeg zijn om te zeggen: Daar waar fouten zijn ge maakt wil ik daar niet onder vandaan lopen. Terug blikkend op die periode van 28 jaar kan ik wei zeggen dat niet iedere wijk die gebouwd is zo is als hij eigen lijk had moeten zijn, dat er op het terrein van de woningbouw aanwijsbare fouten zijn gemaakt, dat er wellicht meer buurten en wijken onder slopershamers zijn gevallen op grond van de toen geldende in zichten dan wij nu op dit moment met elkaar goed zouden kunnen vinden en dat wij met elkaar in de financiële puree terecht gekomen zijn. Die weegschaal wil ik heel bewust hanteren op dit moment. Nu kun je voor de financiële situatie van de gemeenten der Nederlanden dus ook voor die van de gemeente Leeuwarden een aantal factoren aanwijzen. Op een andere plek zeg ik dan vaak dat de rijksoverheid het niet goed doet in de financiële verhouding van rijk en gemeenten. Ik denk aan de manier waarop de doel uitkeringen op dit moment gehanteerd worden, ik denk aan het toepassen van de structurele budget norm, ik denk ook aan het feit dat via allerlei sub sidies b.v. van Economische Zaken en van C.R.M. grote dikke leverworsten worden gehangen voor de gemeentelijke hondenneuzen excuses voor het beeld zodat iedereen draaft en hapt, maar die vaak een aanzwengelende werking gehad hebben op datgene wat uit de gemeentelijke kas zelf moest komen. Het tot stand komen van een object bracht met zich mee dat je na 5 of 8 of 10 jaar voor exploitatielasten werd geplaatst, waarvan je denkt: Hoe moet dat? Ik ge loof ook dat binnen het gemeentelijke bestel zelf op dat punt dus ook door mij fouten zijn gemaakt. Om het met een bijbels beeld te zeggen: Hier zijn heel wat torens opgericht, grote en kleine, maar het is de vraag of men er altijd rustig bij heeft gezeten om de kosten te berekenen. Dat betekent dus dat er de komende jaren in deze gemeente niet al te veel zal kunnen gebeuren. Ik geloof dat het goed is om dat te signaleren als een stuk verantwoordelijkheid waar ik zelf ook deel aan heb. Het derde is: hoe is dat allemaal te verklaren? Ligt dat aan het soort raadsleden Zijn dat avonturiers, zijn dat potverteerders, zijn dat lichtzinnige lieden die denken: Och vooruit, wat kan het ons schelen, wij doen, wij investeren, wij subsidiëren en laat het nage slacht daarvan dan maar de lasten dragen? Ik dacht niet dat het zo simpel ligt. Ik dacht dat het ook te wijten is aan het soort beleid. Dan vul ik dat woord „beleid" niet alleen met kritiek op de Raad, op frac ties, op alle wethouders, op burgemeesters die achter die tafel hebben gezeten. Ik zou het zo willen belich ten dat je zou kunnen zeggen dat het beleid van een gemeente vaak korte-termijn-beleid is, duidelijker ge zegd te-korte-termijn-beleid, nog pregnanter gezegd 3-weken-beleid. Wij waren altijd bezig in een hurry. Er moest altijd een temposlag geleverd worden. Wij meenden dat wij heel snel aan bepaalde verlangens moesten voldoen. Wij wilden altijd heel vlug en opti maal profiteren van alle mogelijke regelingen. Daar boog het College zich dan over, ambtenaren werden opgejaagd om adviezen te maken ambtenaren die ik zeer erkentelijk ben voor alle steun en medewer king die ik van hen heb gehad in de loop der jaren en de Raad moest dan maar weer snel, op grond van wel of niet beschikbare gegevens, tot beslissingen ko men. Dit waren raadsleden die amateurs waren en die dit allemaal in hun vrije tijd deden. Er lagen nota's soms hele dikke er waren adviezen voor treffelijk, zowel technisch, administratief als finan cieel maar een echte bestuurlijke blauwdruk ont brak er vaak omdat wij zo hard moesten. Wij kwamen vaak niet aan de bezinning toe. De tegenwoordige mi nister De Gaay Fortman heeft net nog in een inter view in „Nederlandse Gedachten" gezegd: Je moet vergaderen, je moet spreken, je moet luisteren, je moet lezen en aan nadenken, doordenken, diep door denken kom je vaak niet toe. De Gaay is een wijs man en ook op dit punt geef ik hem helemaal gelijk. En hoe voorkom je dat nou? Je zou de suggestie kun nen doen en daar haal je dan misschien de krant ook nog mee iedere gemeenteraad zou één of twee keer per jaar een week in retraite moeten gaan om eens heel zorgvuldig alles te overwegen. Maar dan zijn wij nog zo beperkt van geest dat wat wij van daag wijs en zorgvuldig achten, misschien over 2, 3 jaar weer achterhaald is door nieuwe inzichten, door ontwikkelingen en ga zo maar door. Toch geloof ik dat het van grote betekenis is dat men ook bestuur lijk probeert dat is dan een taak voor het College van B. en W. om aan de Raad dat inzicht te geven. Dat kun je doen met de middellange termijnplanning, een zeer belangrijk instrument. Die verkenningen in het toekomstige land van het beleid zijn moeilijker, maar ik geloof wel dat ze van grote betekenis zouden zijn. Ik heb deze 3 opmerkingen zo eens willen maken aan het eind van deze avond en aan het eind van de periode dat ik hier als raadslid heb mogen zitten en werken en een enkele keer het woord heb mogen voe ren. Ik had de keus om dit soort dingen te zeggen of boeiende herinneringen op te halen aan alle mogelijke boeiende mensen die ik hier heb zien komen en gaan, mensen die ik gekend heb. Luns is altijd van plan om memoires te schrijven over anderen; over mensen die mij gekend hebben, zegt Luns dan. Dat is een heel leuke nuance. Ik zou dat zo niet zeggen. Ik zou daar uren over kunnen praten, maar dat doe ik natuurlijk niet. Ik heb 3 burgemeesters meegemaakt, ik heb 13 wethouders meegemaakt, als ik mijzelf er bij zou re kenen dan zouden het er 14 zijn. Ja, dat is ook een kwestie van meemaken, met jezelf alle dagen om springen. Ik heb 2 secretarissen meegemaakt; een is overleden en een zit hier nog springlevend en bruin verbrand naar mij te luisteren. En verder 3 raads- dienaren; een is overleden en de andere twee zijn er ook niet, maar ze zijn nog wel in dienst. Ze zijn met zeer nuttige dingen bezig. O, gelukkig dat de heer Brouwer er zit, want dat is de man met de meeste dienstjaren op dat punt. Heel vaak gaf ik dan een wenk, wanneer zij daar zo zaten, wijzend naar dit glaasje. Een enkele keer kwam het voor dat één van beiden ik noem geen namen zei: Nou krijgt U wel drinken, maar dan moet U niks meer zeggen, want het duurt al weer lang genoeg vanavond. En omdat dat zo is, stop ik ook nu. Ik dank U, mijnheer de Voorzitter, zeer voor Uw prettige woorden. Ik dank de nestor en in hem alle collega's voor de woor den die hij tot mij heeft gesproken. Dit is een Raad waarin je fel discussieert en toch lekker vriendschap pelijk met elkaar omgaat. Dat is ook altijd zo ge weest. Ik ben ook erg erkentelijk voor het cadeau. Ik moet er nog in kijken, maar het komt van de Ge meente dus het zal wel goed zijn. Dankbaar en vol daan terugblikkend heb ik toch ook t.a.v. mijzelf even wat pijlen van kritiek willen richten. Ik wil eindigen met te hopen dat de Raad in nieuwe samenstelling in een zeer moeilijke periode met een voortreffelijk Col lege van B. en W. heel mooie dingen tot stand zal brengen voor deze Gemeente. Dan heb ik altijd de neiging om aan de stad te denken, hoewel de dorpen erg belangrijk zijn. Maar als je net als ik een jongen bent die geboren is in de Houtstraat, die gewoond heeft in de Javastraat achter op het Vliet en in de Lekkumerstraat vlak bij Oldegalileën, dan betekent dat dat je helemaal gek bent van dat oude Leeuwar den het Kleine Krantsje is één van de periodieken die ik met ontzaglijk veel genoegen lees maar dat ik ook dankbaar kan zijn dat ik als voorman van een grote politieke partij 28 jaar lang goede dingen heb mogen doen voor „die stad waar ik kind ben ge weest". De Voorzitter: Ik dacht dat wij op een waardige wijze vanavond afscheid hebben genomen van 10 leden van de Raad van Leeuwarden. Met deze woorden zou ik deze samenkomst voor 10 leden dus de laatste raadsvergadering willen sluiten. Ik zou de leden van de Raad willen uitnodigen om nog een korte spanne tijds een drankje te drinken op het Blanke Ruim. Ook de leden van de pers zijn daarbij van harte welkom. De Voorzitter sluit, om 23.25 uur, de vergadering. Verslag van de handelingen van de gemeenteraad van Leeuwarden van dinsdag 3 september 1974 van dinsdag 6 september 1974. Aanwezig 37 leden de dames E. Brandenburg- Sjoerdsma, mr. E.N.J. Smit, G. Visscher-Bouwer, M.M. Th. Visser-van den Bos, A.J. de Vos en A. Willemsma de Jong en de heren J. de Beer, S. Bouma, J. ten Brug, G. Buising, G.F. Eijgelaar, ir. C.G.H. Geerts, drs. M.H. G. de Greef, O. Heidinga, J. Hoekstra, H. ten Hoeve, H. Jansma, J.F. Janssen, C. de Jong, J. de Jong, A. Klomp, J. Knol, W.S.P.P. de Leeuw, H. Meijerhof, W. Miedema, dr. W.A. de Pree, A. Pronk, ir. C.L. Rijpma, J. Schaafsma, J.B. Singelsma, K. Spoelstra, N. Sterk, P. van der Veen, L. Visser, G. de Vries, P.D. van der Wal en K. Weide. Voorzitter: de heer J.S. Brandsma, burgemeester. Secretaris: de heer P.P. de Jong. Voorts zijn aanwezig de heren M.F. Koopmans, hoofd van de afdeling Sociale Zaken en Welzijnsaange- legenheden, mr. W.J.G. Reumer, loco-secretaris, en mr. H.J. Winkelman, hoofd van de afdeling Kabinet en Al gemene Zaken. Te behandelen punten: 1. Beëdigen van de nieuw gekozen raadsleden. 2. Mededelingen. 3. Benoemen van de wethouders. 4. Benoemen van leden van commissies, raden enz.: a. Commissies van advies voor de raad: 1. benoemen van negen raadsleden tot lid van de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening; 2. benoemen van zes raadsleden tot lid van de Commissie voor Openbare Werken; 3. benoemen van zes raadsleden tot lid van de Commissie voor het Onderwijs; 4. benoemen van zes raadsleden tot lid van de Commissie voor de Financiën. b. Commissies van advies en bijstand aan burge meester en wethouders: 1. benoemen van de leden van de Commissie voor de Gemeentelijke Sociale Dienst; 2. benoemen van de leden van de Commissie voor de Volksgezondheid; 3. benoemen van de leden van de Commissie voor de Straatnaamgeving; 4. benoemen van de leden van de Commissie voor het Gemeente-Archief en de Stedelijke Bibliotheek 5. benoemen van de leden van de Commissie voor de Dienst Reiniging en Brandweer; 6. benoemen van de leden van de Commissie voor het Gemeentelijk Electriciteitsbedrijf 7. benoemen van de leden van de Commissie voor het Marktwezen en het Slachthuis. c. Commissies van advies en bijstand aan burge meester en wethouders tevens belast met be heerstaken: 1. benoemen van de leden van de Commissie voor het Woningbedrijf; 2. benoemen van de leden van de Commissie voor het Grondbedrijf; 3. benoemen van de leden van de Commissie voor de Dienst Sport en Recreatie; 4. benoemen van de leden van de Commissie voor de Dienst voor de Gezondheidszorg; 5. benoemen van de leden van de Commissie voor het Princessehof. d. Bestuurscommissies: benoemen van een lid in de Bestuurscommissie voor de Akademie voor Beeldend Kunstonder wijs „Vredeman de Vries". e. Functionele raden (benoeming van raadsleden) 1. benoemen van twee raadsleden tot lid van de Raad voor Culturele Aangelegenheden; 2. benoemen van twee raadsleden tot lid van de Raad voor Sportaangelegenheden 3. benoemen van twee raadsleden tot lid van de Raad voor de Volkshuisvesting; 4. benoemen van twee raadsleden tot lid van de Raad voor Bejaardenaangelegenheden; 5. benoemen van twee raadsleden tot lid van de Raad voor Jeugdaangelegenheden; 6. benoemen van twee raadsleden tot lid van de Raad voor Maatschappelijke Dienstverle ning. f. Functionele raden (benoeming van niet-raads- leden) 1. benoemen van niet-raadsleden tot lid van de Raad voor Culturele Aangelegenheden 2. benoemen van niet-raadsleden tot lid van de Raad voor Sportaangelegenheden 3. benoemen van niet-raadsleden tot lid van de Raad voor Bejaardenaangelegenheden; 4. benoemen van niet-raadsleden tot lid van de Raad voor de Volkshuisvesting; 5. benoemen van niet-raadsleden tot lid van de Raad voor Jeugdaangelegenheden; 6. benoemen van niet-raadsleden tot lid van de Raad voor Maatschappelijke Dienstverlening. g. Commissies op bijzondere verordeningen steu nend: 1. benoemen van de leden en de plaatsvervan gende leden van de Commissie van advies inzake beroepschriften ingevolge de Alge mene Politieverordening; 2. benoemen van de leden en de plaatsvervan gende leden van de Commissie van advies inzake beroepschriften ingevolge de Drank en Horecaverordening 3. benoemen van de leden en de plaatsvervan gende leden van de Commissie van advies inzake beroepschriften ingevolge de Bouw verordening; 4. benoemen van een lid van de Commissie van Toezicht Gemeentelijk Muziekinstituut; 5. benoemen van drie leden en drie plaatsver- vervangende leden van de Commissie voor Georganiseerd Overleg; 6. benoemen van de leden en de plaatsvervan gende leden van de Planschadebeoordelings- commissie. h. Gemeenschappelijke regelingen: 1. benoemen van een kandidaat voor het voor zitterschap van de Regio Leeuwarden en van 9 leden van de regioraad; 2. benoemen van een plaatsvervangend lid van het algemeen bestuur van het Woonwagen schap Friesland. De Voorzitter: Dames en heren, ik zou eigenlijk de vergadering willen openen, maar ik moet eerst twee aanwezigen verzoeken hun plaatsen in te nemen. Het Reglement van orde bepaalt in artikel 10: „De overige leden nemen de hun door de voorzitter, na overleg met het college van senioren, aangewezen plaatsen in." U hebt dus de keus, u kunt de u aangewezen plaatsen in nemen of u kunt de zaal verlaten; u kunt niet blijven staan. (De heer Van der Wal: Wij zullen daar, onder protest, gaan zitten onder het voorbehoud dat wij er voor de volgende vergadering over kunnen praten.) De heren De Greef en Van der Wal nemen hierna de hun door de voorzitter aangewezen plaatsen in. De Voorzitter: Dames en heren, ik zou willen be ginnen u bijzonder hartelijk welkom te heten op de eerste vergadering van de raad in nieuwe samenstel ling. Een aantal heel bekende gezichten zijn niet meer

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1974 | | pagina 11