4 beste prestaties kunnen komen als wij kans zien een goed op elkaar afgestemd team te vormen. Gaarne wil ik nog memoreren dat vooral de nieuwe wethouder van financiën, samen met enkele hoofdamb tenaren ter secretarie, een enorme hoeveelheid werk heeft moeten verzetten om het beleidsplan tijdig klaar te krijgen. In dat verband, maar ook meer in zijn alge meenheid, wil ik van deze gelegenheid gebruik maken alle ambtenaren van de secretarie en de diensten dank te brengen voor de inzet waarmee zij hun taak in het afgelopen jaar hebben vervuld. Dat geldt zeker ook voor het onderwijzend personeel en voor de leden van het Leeuwarder politiekorps. Leden van de raad, gaarne wens ik u allen tenslotte ook vanaf deze plaats een, zowel in persoonlijk als in zakelijk opzicht, gezegend en voorspoedig 1975 toe. De heer Heldinga: Mijnheer de voorzitter, u hebt weer veel belangrijke zaken aangeroerd in uw nieuw jaarsrede. Als u mij een korte reactie toestaat, wil ik allereerst nog eens speciaal de aandacht vestigen op hetgeen u gezegd hebt over de samenwerking in het college en de samenwerking tussen het college en de raad. U hebt gezegd dat in de 4 maanden die thans voorbij zijn gegaan, gebleken is dat het college in nieuwe samenstelling een goed team vormt en dat de samenwerking heel goed is. De raad verheugt zich daarover en zegt: houen zo. Toch komen er wel eens zorgelijke gedachten op bij sommige raadsleden en ik denk in het bijzonder bij raadsleden die al wat langer meelopen. Daarbij gaat het om de hoeveelheid werk die de burgemeester en de wethouders ieder voor zich moeten verzetten. Hoe lang zult en kunt u dit vol houden? Sommigen van ons hebben wel eens de in druk dat wij roofbouw plegen op u en op uw krachten. En dat kan en mag zeker niet de bedoeling zijn. Het kan echter zijn dat de omstandigheden daar ge woonweg toe dwingen. Daarom zeg ik nu namens de raad tegen het college: Pas op, ga er niet onderdoor, want daar is niets en niemand mee gediend. Wij zijn het met u eens dat u niet goed en vruchtdragend kunt werken zonder een goed samenspel met de gemeente raad. In principe is de raad daartoe natuurlijk gaarne bereid. En toch kunnen er zich gemakkelijk meer of minder grote botsingen voordoen. Dat is in de afgelo pen trjd zo geweest en dat zal ook wel zo blijven. Maar als wij met elkaar van plan blijven het beste voor onze gemeente te zoeken en als wij ons van onze beperkin gen bewust blijven, dan dacht ik dat het echt wel los zal lopen. Wat uw beschouwing over de economische ontwik keling en de werkgelegenheid betreft wil de raad graag uw zorg delen. Ik wil ook uitdrukkelijk stellen dat het de raad bijzonder verontrust en met zorg vervult dat de werkloosheid zo toeneemt. Mocht u met voorstellen ko men hieraan iets te doen, b.v. op het gebied van tijd- vulling voor jeugdige werklozen door cursussen of an dere activiteiten, dan zult u de raad zeker van harte achter u vinden. Veel beter is natuurlijk u hebt dat ook gesteld het met alle middelen bevorderen van de werkgelegenheid en het creëren van passende nieu we werkgelegerjieid. Het is natuurlijk helemaal niet nodig en ook niet ge wenst dat ik stil sta bij alle onderwerpen die u zo vak kundig hebt belicht. Dat zal ik ook niet doen. Maar één aspect wil ik toch even aanroeren en dat is dat begrijpt u denk ik wel het feit dat de achteruitgang in inwonertal een veel beter beeld geeft dan in vorige jaren het geval is geweest. U legt hier zelf, mijnheer de voorzitter, een verband met het bijzonder grote aan tal gereed gekomen nieuwe woningen. Vanuit de raad is gedurende tal van jaren ook op dat verband gewe zen. Nu wel duidelijk wordt dat dit verband er werke lijk is en grote invloed uitoefent, moeten wij, dachten wij, de inperking van de woningbouw toch wel met zeer veel voorzichtigheid hanteren. Hoe dit echter ook moge zijn, het stemt de gemeenteraad tot blijdschap dat de achteruitgang teruggebracht is; wij hopen dat wij de weg in de goede richting die wij zijn ingeslagen zullen kunnen blijven vinden. U hebt terecht, mijnheer de voorzitter, enige opmer kingen gemaakt over de samenwerking in de z.g. Re gio Leeuwarden, enige aspecten daarvan belicht en ver keerde opvattingen daarover even bestreden. Wij zijn het met u eens dat er op dit gebied maar dat geldt in feite voor alle werk waarmee wij ons bezig houden slechts optimaal resultaat mag worden verwacht als wij het verrichten met de wil tot samenwerking. Dan is het niet nodig dat wij het altijd in alles met elkaar eens zijn, beslist niet. Maar er moet wel de be reidheid zijn om naar elkaar te luisteren en eikaars argu menten te overwegen. Ik hoop dat wij in die geest ook in het komende jaar met elkaar weer de schouders on der het werk zullen zetten dat ons is opgedragen. Wij wensen ook u, met uw gezin, een gezegend 1975 toe. De Voorzitter: Ik stel voor dat wij nu overgaan tot de behandeling van de agenda. Punt 1. De notulen worden ongewijzigd vastgesteld. Punt 2. De heer P.P. de Jong (secr.)Er is bericht bin nen gekomen dat de heer Bouma verhinderd is deze vergadering bij te wonen. Rondgezonden mededelingen. S»b A t.e.m. I. De berichten, het besluit, de mededelingen en de rapporten worden voor kennisgeving aangenomen. Sub J. De verzoeken worden in handen van b. en w. ge steld om preadvies. Sub K. De hear Jansma: Yn it ramt fan de bigreating hie ik in skriftlike fraech klear lizzen oer deselde ma- tearje as dy't nou troch de „Algemene Nederlandse Invaliden Bond" oansnijd wurdt, mar ik haw nou de gelegenheit om dér op yn to gean. Yn it brief fan de A.N.I.B. wurde eins fjouwer din gen konkreet oan üs frege. It andert dat it kolleezje jaen wol liket my hwat to koart om 'e hoeke. It mei b|ikend wêze dat de gehandikaptenorganisaesjês en ynstellingen dy't mei gehandikaptensoarch to meitsjen hawwe de léste tiid mear op 'e trom slagge en oan de belle Iüke as it winliken nedich wêze moast. In oan- tal sosiale wetten biede de mooglikheit om immen in rolstoel to jaen, mei de bidoeling dat de persoan yn kwestje him forpleatse kin. Mar dêrmei binne wy net klear. Ofroune hjerst is ünder forantwurdlikheit fan de Provinsiale Gehandikapten Kommisje, ünder foar- sitterskip fan deputearre Van Krevelen, hjir yn de stêd in film draeid wurden hwer't de problematyk fan de rolstoelgebrüker yn it maetskiplik forkear frij düd- lik yn yllustrearre wurdt. Dyselde film is op 24 de- simber fan it krekt ofroune jier de jouns troch de N.C.R.V. ek sjen litten wurden foar de televyzje. Mis kien hawwe guon fan üs dizze film wol sjoen. Men sjocht yn dy film dat it biskikken oer in rolstoel noch net sizze wol dat men oeral komme kin. Hege stoepen, draeidoarren en drompels bygelyks bihinderje in rol stoelgebrüker om op dy plakken to kommen dêr't hy wêze moat as dêr't hy graech wêze wol. Ik fyn dat de rolstoelgebrükers der rjocht op hawwe om tagong to krijen ta dy plakken dy't foar it publyk normaliter tagonklik binne. Dat kin net fan hjoed op moarn, it moat wol de kommende jierren, it moat yn elts gefal hwer't noch boud wurde moat. De ried sil dizze moog- likheden skeppe moatte. It kolleezje seit nou dat by it bioardieljen fan de dêrfoar yn oanmerking kommende bouoanfragen seker oandacht bistege wurde sil oan it aspekt fan de ta- gonklikheit en oanpassing. Hwat forstiet it kolleezje hjir ünder „de dêrfoar yn oanmerking kommende bou oanfragen"? Mei oare wurden: Hokker oanfragen komme dêrfoar yn oanmerking neffens it kolleezje? Allinnich de gemeentlike gebouwen as dy fan de oer- heit yn it algemien, as ek de bouoanfragen fan parti- kulieren, ynstellingen foar safier't dy harren gebou tagonklik stelle foar it publyk? Ik tink bygelyks oan restaurants, banken, winkels, toansealen ensfh. Myn twadde fraech is: Hwerom binne der troch de ge meente noch gjin algemiene foarskriften op dit punt üntwikkele? Sjocht men de needsaek der miskien noch net fan yn? Yn dit ramt wol ik noch wol efkes sizze dat it oanbringen fan oanpassingen foar de gehandi kapten by nijbou praktysk neat djürder is by it bou wen as hwannear't op de tradisionele manier boud wurdt. De wurkgroep „Huisvesting gehandicapten", sa't dy sahwat in jier lyn gearstald is op inisiatyf fan b. en w. en dy't ütgiet fan de gemeentlike Ried foar de Folks- hüsfêsting, hat in oantal taken. Ien fan dy taken is der nei to stribjen dat, en ik sitearje üt in brief fan dizze wurkgroep: „bouwkundige belemmeringen die het de gehandicapten onmogelijk maken om deel te nemen aan het maatschappelijk verkeer worden voor komen of verwijderd". Ik haw foar mysels even in streek set ünder „aan het maatschappelijk verkeer". Dat giet dus folie fierder as de hüsfêsting en de ta- gonklikheit ta wenhüzen. Yn forban dêrmei myn tredde fraech. Hat dizze wurkgroep by de ütfiering fan syn taek al oandacht skonken oan it hjir bidoelde foarkommen en forwiderjen fan boukundige bilemme- ringen? En oer hokker middels biskikt dy wurkgroep? Koartom, hwat is der oant nou ta fan dat diel fan de taek fan de kommisje op 'e hispel kommen? Yn de kommisje sitte twa fortsjintwurdigers fan de pleatslike wenningeigners, ien gemeente-amtner en ien fortsjintwurdiger fan de Stichting Revalidaesje Fryslan. Ik leau dat, wol de taek fan de kommisje goed ütfierd wurde, der ek in boukundige yn moat dy't forstan hat fan de mooglikheden fan oanpassingen oan foar it publyk tagonklike gebouwen. Is it kol leezje dat mei my iens Dat wie dus myn fjirde fraech. Op groun fan itjinge ik üt namme fan üs fraksje hjir nei foaren brocht haw, leau ik, dat it andert op it brief fan de A.N.I.B. ütfoeriger wêze moat en dat der better üt blike moat hwat wy as gemeente oant nou ta dien hawwe en hwat wy fan nou öf fan doel binne to dwaen. Hoewol't it brief fan de A.N.I.B. it G.S.D.-gebou dat nou nij boud wurdt net neamt, wurdt it yn it konsept- andert wol oanhelle. Dat jowt my de frijheit der op yn to gean. Dei- wurdt steld dat der foarsjenningen foar ynvalide bisikers troffen wurde, resp. troffen bin ne. Ik wie nijsgjirrich en haw fan 'e middei ris poals- hichte nommen. Oan de han fan de tekeningen en ütliz dêr haw ik it folgjende konstatearre. De tagong nei de foardoar liket goed to kommen. De foardoar seis is troch in rolstoelgebrüker net iepen to krijen. De dêropfolgjende greate binnendoar likemin. Myn fyfte fraech is: Hwerom gjin automatyske doarren lyk as by it G.G.D.-gebou, hoewol't de oplossing dêr ek net idéael is? (De heer Van der Wal: Daar is geen dekking voor.) Gjin dekking? It kostet neat mear, as it mar fuortdaliks bart. De tagong ta twa sprekkea- mers is goed. (De hear Miedema: Moatte jo dan earst troch de doarrén.) Dat is wol de bidoeling. Der binne dus yndied twa sprekkeamers dy't oan de easken foldogge; dat fyn ik ek wol genóch. De liften binne ek greaternöch, dus dat is ek gjin probleem. Mar hwat üntbrekt is in oanpast toilet sawol foar eventuele bi sikers as foar eventuele takomstige personielsleden. De öfmjittingen fan de toiletten binne 110 by 120 sm, 90 by 110 sm en 90 by 130 sm, wylst de minimale mjitten wêze moatte 190 by 190 sm; it idéale is 250 by 250 sm. Ik siz dit mar even foar de wissichheit. Dan komt dus myn seisde fraech: Hwerom gjin oanpast toilet? Blykber is der gjin gebrük makke wurden fan it boekje „Geboden toegang" hwer't hiel düdlik yn om- skreaun wurdt oan hokker easken eins foldien wurde moat. Hjir woe ik it earst mar by litte. De heer Rijpma (weth.)De heer Jansma heeft een serie vragen op ons afgevuurd. Ik zal proberen op een aantal daarvan zo goed mogelijk te antwoorden. In de eerste plaats is het zo dat in de Bouwverorde ning, zoals die door de raad vorig jaar is gewijzigd en die uiteraard aan de raadsleden ter lezing is aangebo den, een tweetal artikelen voorkomen die op de pro blematiek van de gehandicapten van toepassing zijn. De raad heeft die twee artikelen zonder commentaar geaccepteerd. Ik neem dus aan dat ook de heer Jansma 5 van mening is dat die beide artikelen voldoen aan de eisen die hij daaraan nu meent te moeten stellen. Al lereerst is dat artikel 80. Daar staat in dat m.b.t. ho tels, kantoorgebouwen en soortgelijke instellingen eisen kunnen worden gesteld t.a.v. badruimten en toiletten ten behoeve van het gebruik door invaliden. Deze wij ziging is dus m.i.v. 1 januari j.l. van kracht geworden. In het contact dat ik daarover met de directeur van Bouw- en Woningtoezicht heb gehad is mij ook duide lijk geworden dat, wanneer het gaat om nieuwbouw en verbouw van gebouwen waarin invaliden kunnen worden verwacht, in de goedgekeurde bouwaanvragen opmerkingen zullen worden gemaakt over de wense lijkheid om in die gebouwen de nodige voorzieningen aan te brengen. Ik moet er wel bij zeggen dat de V.N.G. met opzet het woord „kunnen" heeft gebruikt omdat zij het op dit moment nog niet juist vond om hier een verplicht „moeten" te stellen. Dat heeft ook in de toelichting op de wijziging van de Bouwverorde ning gestaan. In artikel 258a wordt gezegd dat de eisen kunnen worden gesteld t.a.v. de toegang van het gebouw, de aanwezigheid van leuningen en de afme tingen van de inrichting van een telefooncel in gebou wen, niet voor bewoning bestemd, die dienen of mede dienen ter vervulling van maatschappelijke plichten. Dat heeft dus niet betrekking op een hotel, maar dat zou wel kunnen gelden voor het toekomstige ge bouw van de Openbare Bibliotheek. Als ik dat gebouw maar even als voorbeeld neemt, dan meen ik dat er nog wel een aantal problemen tot een oplossing ge bracht zullen moeten worden om dit gebouw, dat voor zien is van een hoge stoep, op de juiste wijze toeganke lijk te maken. (De heer Ten Brug (weth.)Aan de achterkant is geen stoep.) De heer Ten Brug spreekt het verlossende woord. Het betreffende artikel zou ook van toepassing kunnen zijn en wat de gemeente betreft zal het ook zeker van toepassing zijn op het nieuw te bouwen gebouw voor de Burgerlijke Stand zoals dat in het beleidsvoornemen van het college is aangekondigd. Het zou ook van toepassing kunnen zijn op de Harmonie. Ik kan op dit moment niet zeggen of het in de Harmonie op de goede manier gebeurt, maar als er vanaf dit moment bouwaanvragen komen dan zal de directeur van Bouw- en Woningtoezicht er op toezien dat er opmerkingen worden gemaakt die de bouwers attent maken op de wenselijkheid, op de meer dan wenselijkheid van het aanbrengen van dergelijke voorzieningen. Ik neem aan dat, voor zover het door de gemeente te stichten gebouwen zullen zijn, u er mee op toe zult zien dat wij ons daar ook aan houden. De Raad voor de Volkshuisvesting heeft inderdaad een commissie ingesteld die zich met dit probleem be zig houdt. Die commissie bestaat voor zover ik weet nog steeds. Deze commissie heeft zich in de eerste plaats bezig gehouden met het bekijken van de moge lijkheden voor aangepaste bouw in nieuwe objecten die er zijn. Er zijn dus een aantal woningen in de nieuw- bouwobjecten geschikt voor het bewonen door invali den. Verder is het zo dat één van de woningbouwcor poraties zich bezig houdt met een veel omvangrijker project, waarbij niet alleen plaats is voor invaliden, maar waarbij ook de buurhuizen de geschiktheid be zitten zwaar gehandicapte personen als visite te ont vangen. De commissie zal ongetwijfeld op de ingesla gen weg voortgaan. Er zijn nog meer voorzieningen getroffen. In de Verkeerscommissie is pas een verzoek behandeld om het parkeren in de stad minder moeilijk te maken voor invaliden; ten behoeve van de invaliden zal in verschil lende straten een uitzondering gemaakt worden op het voor andere burgers geldende verbod om te parkeren. Bovendien zijn er nog meer parkeerregels in overwe ging. De gemeente beweegt zich dus niet op één vlak, maar ook op allerlei vlakken die buiten het bouwkun dige terrein liggen. De heer Jansma is gekomen met een aantal proble men die zich voordoen in het G.S.D.-gebouw. Ik ben niet in de gelegenheid geweest mij wat dat betreft te oriënteren. Aan de andere kant is het zo dat, als er een aantal bouwkundige dingen niet kloppen, er mis schien nog iets aan te doen is; als dat niet het geval is dan zullen wij bij toekomstige bouw beter op onze tellen moeten passen dan kennelijk bij dit gebouw ge beurd is. Ik moet er ook bij zeggen dat dit gebouw tot

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1975 | | pagina 3