7 6 stand gekomen is onder een bouwverordening die hier nog geen aanwijzende voorschriften voor gaf. Daarmee is het probleem m.b.t. dit gebouw niet opgelost. Als het probleem inderdaad de omvang heeft die de heer Jansma heeft beschreven en wanneer dat aanleiding geeft tot moeilijkheden, dan zal het zeker zinvol zijn dat er zich nog een aantal mensen over beraden in hoe verre er nog mogelijkheden zijn en in hoeverre aanpas singen in dit gebouw gewenst zijn. Ik dacht dat ik zo glohaal op de meeste vragen van de heer Jansma een antwoord heb gegeven. De hear Jansma: Ik wol der dochs noch wol hwat fan sizze. Sjoch, ik leau dat it goed wêze sil om oan dy kommisje dy't der nou ienkear bistlet noch in lid ta to foegjen, mei namme in deskundige op it gebiet fan boukundige oanpassingen oan gebouwen. Dit to mear omt dy kommisje blykber op dat mêd ek in taek hat. Ik tocht dat de kommisje sa't dy hjoed de dei gearstald is dy taek net goed oan kin. Ik forsykje dêrom it koiieezje de kommisje opdracht to jaen of to forsykjen in neijere stüdzje to meitsjen fan it ünder- diel fan de Bouoardering dat giet oer bouwurken dy't net yn eigendom binne fan de gemeente en mei foar- stellen oan it koiieezje to kommen dy't dan ek yn de ried komme kinne. Dat giet dus om de gebouwen foar safier't dy net eigendom fan de gemeente binne. By üs eigen gebouwen leit it lykwols düdlik oars. Wy merje yn de iepenbiere gebouwen mear dwaen as de Bouoardering foarskriuwt, mei namme foar de minsken hwer't it hjir om giet. En dan muoit it my hwat ik konstatearje moast by it G.S.D.-gebou dat is in nij gebou ntl. dat de oanpassingen dy't der neffens üs perfoarst wêze moatte der net binne. De weth&lder hat ek net sein dat dy oanpassingen der sünder mear komme sille, né, it bliuwt hwat dizenich; as wy wer bouwe, sille wy der nei sjen. Mar in nij G.S.D.-gebou wurdt der ynearsten net wer boud. Ik leau dêrom dat wy hwat fierder gean moatte. Ik haw yn dat ramt twa moasjes; dy hawwe bitrekking op it G.S.D.-gebou. De earste is dizze: „De ried fan de gemeente Ljouwert, yn gearkomste byinoar op 6 jannewaris 1975, draecht it koiieezje fan b. en w. op to soargjen dat yn it nije G.S.D.-gebou yn oanbou ien toilet oanwêzich is dat geskikt is foar gebrük troch in rolstoelpasjint, sadanich dat it yn oerienstim- ming is mei de ynsichten oanjown yn it boekje „Ge boden toegang"." Yn dat boekje stiet it düdlik om- skreaun. De twadde moasje is dizze: „De ried fan de gemeente Ljouwert, yn gearkomste byinoar op 6 jannewaris 1975, draecht it koiieezje fan b. en w. op to soargjen dat de tagong ta it G.S.D.- gebou yn oanbou foar rolstoelgebrükers mooglik mak ke wurdt, sadanich dat der foar dizze gehandikapten net mear biletsels binne as foar net-gehandikapten, ien en oar yn oerienstimming mei de ynsichten oan jown yn „Geboden toegang"." De beide moasjes binne mei-ündertekene troch mefr. Willemsma. De Voorzitter: Even een punt van orde. Ik wil niet zeggen dat hetgeen de heer Jansma gezegd heeft buiten de orde is, maar ik sta wel wat verbaasd te kijken van deze moties nu wij praten over een brief van de Algemene Nederlandse Invaliden Bond die wij moeten beantwoorden. De heer Jansma haakt op deze brief in en duikt nu diep in de kwestie van het G.S.D.- gebouw. De kwestie van het G.S.D.-gebouw is in de raad aan de orde geweest; wij hebben daarvoor een speciale bouwcommissie. Ik heb dus wel enige aarze ling. Misschien kan weth. De Vries er straks nog iets van zeggen; daarna zouden wij de zaak van de moties nog eens kunnen bekijken. Ik twijfel echt of dit nu wel aan de orde is. De hear Jansma: Dêr wol ik wol even op réagearje. Ik hie geroften heard dat it mei de oanpassingen net goed wêze soe. Nou stiet yn it konsept-andert sa't it hjir leit: „In dit verband kan worden opgemerkt dat in het in aanbouw zijnde G.S.D.-gebouw voorzieningen worden resp. zijn getroffen voor invalide bezoekers." En dat jowt my, tocht ik, de frijheit om hjir sünder mear op yn to gean. (De hear Ten Brug (weth.)De finger krije en de han nimme!) De Voorzitter: Ik stel voor dat eerst weth. Rijpma en weth. De Vries hier iets van zeggen. Dan kunnen de heer Jansma en mevr. Willemsma altijd nog beslui ten of zij op dit moment deze moties wel of niet hand haven. Laten wij dan eventueel in discussie brengen of wij al of niet verder over de moties moeten praten. Ik zou eerst even de antwoorden van de beide wethouders af willen wachten. De heer Heidinga: Ik zou nog een kleinigheid wil len zeggen. Ik kan mij natuurlijk levendig voorstellen dat dit het college een beetje overrompelt. Als ik het goed heb dan is het G.S.D.-gebouw in het stadium dat men met de afwerking bezig is. Dus als er eventueel nog voorzieningen moeten worden getroffen dat zou kunnen dan zou dat op korte termijn moeten ge beuren. Als de wethouders nu zeggen: Wel, wij gaan daar morgen heen bij weze van spreken en wij bekijken dat, dan komen wij er gemakkelijk uit. Dan zijn de moties misschien overbodig. De heer Ten Hoeve: Ik geloof dat mijn fractie het voor het grootste deel met u eens is dat het misschien niet helemaal buiten de orde is, maar dat het toch wel een heel eind af staat van de brief die nu in behande ling is. Ik geloof zonder meer dat de feilen die de heer Jansma heeft geconstateerd juist zijn, maar om daar nu een beslissing over te nemen lijkt mij niet juist. Dat wil niet zeggen dat wij ook niet voor die voorzieningen voor de gehandicapten zijn. Ik zou u eigenlijk in over weging willen geven om deze materie tot u te nemen ter bestudering. Het staat te ver van deze brief af om er op dit moment een beslissing over te nemen. De heer Rijpma (weth.)Ik wil nog graag iets zeg gen over de kwestie van het opnemen van een bouw kundige in de commissie. De Raad voor de Volkshuis vesting is een zelfstandige raad; die heeft een eigen commissie ingesteld. De wethouder is, als lid van de Raad voor de Volkshuisvesting, gaarne bereid om het verzoek van de heer Jansma aan de raad over te bren gen en de raad te verzoeken dit in de overwegingen te betrekken. Misschien volgt de raad hetgeen de heer Jansma graag wil. De heer De Vries (weth.)De zorg voor de gehan dicapten is inderdaad een zaak die binnen de raad en het college vooral de laatste tijd de nodige aandacht heeft gehad. De heer Rijpma heeft zopas al enkele voorbeelden gegeven. De zaak van de G.S.D. overrompelt mij een klein beetje. Misschien hadden wij het beter maar niet in deze brief kunnen zetten en het maar moeten laten bij een algemene signalering. Er is bij het G.S.D.-ge bouw inderdaad wel aandacht besteed aan de spreek kamers en aan de ingang. Ik zou in overeenstemming met de adviezen van de heren Heidinga en Ten Hoeve de heer Jansma graag, via u, mijnheer de voorzitter, de toezegging willen doen dat wij deze zaak in de bouwcommissie op korte termijn nog eens even willen bekijken om te zien in hoeverre het mogelijk is om ook ten aanzien van de toiletten nog de nodige voorzienin gen aan te brengen zo die er niet mochten zijn. Ik heb in de stellige veronderstelling geleefd dat er wel een voorziening was van voldoende formaat; 250 bij 250 cm is erg groot, maar 190 bij 190 cm is misschien wel haalbaar. Ik zeg de heer Jansma dus graag toe dat wij dit met spoed onder ogen zullen zien. De Voorzitter: Ik vraag nu de heer Jansma of hij op dit moment met deze toezegging genoegen wil ne men. De hear Jansma: Ik haw der wol muoite mei, hwant fan de toiletten sa't dy der nou binne, is der ien fan 110 ta 112 dat is op de tekening net krekt to sjen by 120 ta 130 sm (dat is düdlik to lyts) dan is der ien fan 90 by 130 sm (ek fierstento lyts), fierder ien fan 90 by 110 sm (ek to lyts dus) en sa binne de oaren ek allegearre. De minimum öfmjit- tingen binne 190 by 190 sm of 225 by 155 sm (dat is it minimale), mar hwat oeral by nijbou foarskreaun wurdt is eins 250 by 250 sm. De toiletten sa't dy der nou binne de muorren steane der, de tegels binne der noch net allegearre yn moatte foroare wurde. Nou bin ik in bytsje binaud dat mei de tasizzingen dy't sapas fan de kant fan de wethülders kommen binne dizze toiletten sa lyts bliuwe, dat der gewoan sein wurdt: It kin net mear oars, der moat tofolle oan foroare wurde, it moat tofolle kostje ensfh. en dêrom giet it net troch. En dêr bin ik it net mei iens. Dêrom fiel ik wol foar it hanthavenjen fan de moasje dy't bitrekking hat op it toilet. Yn it gebou fan de Sosiale Tsjinst fan de gemeente heart sa'n foarsjenning to wêzen. Dêrom hanthavenje ik de moasje oer it toilet. De oare moasje wol ik wol ynlüke; mefr. Willemsma is it dêr mei iens. De Voorzitter: Ik stel voor de discussie nu af te sluiten. De ene motie is gehandhaafd, de andere is in getrokken. De heer Schaafsma: Ik zou graag namens mijn fractie een stemverklaring af willen leggen. Onze fractie zal tegen de motie van de heer Jansma stem men, omdat wij vertrouwen hebben in de toezegging die de wethouder heeft gedaan. Wij wachten vol ver trouwen af wat in de bouwcommissie zal worden be slist. De heer Ten Brug (weth.)Ik zie ook niet welke zin de motie heeft. De heer Schaafsma zegt al dat hij tegen zal stemmen, maar dat hij vertrouwen heeft in de toezeggingen van het college. Die motie is toch ook niet nodig. Het college heeft verklaard dat de zaak bekeken zal worden. De hear Jansma: As it koiieezje der neat tsjin hat, hwerom nimt it koiieezje de moasje dan net oer. De saek bisjen is net foldwaende. De Voorzitter: De discussie is gesloten. De motie gaat inderdaad verder dan de toezegging van weth. De Vries. De wethouder heeft gezegd dat hij bereid is de opmerkingen van de heer Jansma op korte ter mijn in de bouwcommissie te bespreken om na te gaan of en in hoeverre een aantal van zijn wensen nog kun nen worden gerealiseerd. De heer Jansma en mevr. Willemsma gaan verder en dragen het college op iets te doen. Die toezegging kan het college niet doen. Ik betwijfel of het verstandig van de raad is ons dat op te dragen, maar de indiener van de motie beslist of de motie in stemming komt. Ik wil niet stellen dat het buiten de orde is. De heer Jansma heeft terecht gezegd dat het college zelf het G.S.D.-gebouw genoemd heeft m.b.t. dit probleem. Ik kan u dus moeilijk vragen dit buiten de orde te verklaren. De raad moet nu maar be oordelen of hij na de gevoerde discussie al dan niet aan b. en w. de opdracht wil geven; dat is een zaak van de raad. Natuurlijk zal de wethouder de zaak in ieder geval bekijken, ook al wordt de motie verworpen; de toezegging blijft gehandhaafd. Wij gaan nu over de motie stemmen. De motie van de heer Jansma en mevr. Willemsma de Jong wordt aangenomen met 21 tegen 15 stemmen. Tegen stemmen mevr. E.N.J. Smit en de heren J. de Beer, J. ten Brug (weth.), G.F. Eijgelaar (weth.), C.G.H. Geerts, H. ten Hoeve, J.F. Janssen, J. de Jong, J. Knol, W.A. de Pree, C.L. Rijpma (weth.), J, Schaaf sma, J.B. Singelsma, G. de Vries (weth.) en K. Weide Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van b. en w. Sub L. De heer Van der Wal: De manier waarop het college voorstelt om namens de gemeenteraad te antwoorden op brieven die aan de raad gericht zijn door, vaak terecht, verontruste inwoners of groepen inwoners heeft mij al lange tijd geïrriteerd. Ook in de recente beleidsnota worden weer mooie woorden gewijd aan de openheid en openbaarheid om de betrokkenheid van de bevolking bij het besturen van onze gemeente te bevorderen. Dat is een mooi streven, maar werkt het ook in de dagelijkse praktijk? Ik betwijfel dat zeer sterk en zeker in dit geval. Zoals wel vaker is gebeurd schrijft ook nu weer een groep verontruste inwoners een brief over de aantoonbare ernstige gevaren en voortdu rende hinder die de militaire vliegbasis voor de bewo ners van onze stad en omgeving oplevert. Op de gevaren en de hinder wil ik nu niet verder ingaan. Die moeten iedere bewust levende inwoner ondertussen overduide lijk zijn. In het recente verleden heeft onze fractie daar trouwens hier ook vaak aandacht aan geschon ken, soms zelf tot ergernis van enkele aanwezigen in de raadzaal. Niet dat wij ons daardoor zullen laten afschrikken, bij iedere geschikte gelegenheid zullen wij op deze problematiek terug blijven komen. (De heer Ten Brug (weth.)Het is wel blijven hangen, zeggen wij dan.) Zoiets blijft bij ons lang hangen. Wij worden er ook steeds weer aan herinnerd. Wat ons bij dit geval nu zo extra ergert is de formeel overkomende onverschilligheid en laatdunkendheid van het door het college voorgestelde antwoord namens de gemeenteraad aan een groep zich bij het gemeentebestuur betrokken voelende inwoners van deze stad. Wij vinden dit een onbehoorlijke manier van antwoorden en kunnen er dan ook niet mee instemmen. Ik verzoek het college drin gend dit terug te nemen en in de volgende raadsver gadering terug te komen met een voorstel voor een antwoord dat meer recht doet aan een misschien wat geëmotioneerd, maar daarom niet minder dringend be roep op de raad om actiever in te spelen op de hinder en gevaren die de vliegbasis oplevert. Ik verwacht dat in dat antwoord meer informatie staat over de activi teiten van de gemeentelijke vertegenwoordiger in het Overlegorgaan geluidshinder vliegbasis Leeuwarden en welke resultaten op korte en langere termijn te ver wachten zijn. Mocht het door gebrek aan activiteiten van gemeentewege in het overleg onmogelijk zijn op deze manier te antwoorden, dan verwacht ik toch min stens te horen welke initiatieven de gemeente wenst te nemen. In ieder geval kan mijn fractie geen genoegen nemen met een antwoord als: „Voor de in de brief be doelde problematiek is door provinciale staten en de raden van de betrokken gemeenten gezamenlijk een Overlegorgaan geluidshinder vliegbasis Leeuwarden ingesteld. In dit overlegorgaan is ook onze gemeente vertegenwoordigd. Wij stellen voor betrokkenen dien overeenkomstig in te lichten" alsof zij dat niet zou den weten „en de brief voor kennisgeving aan te nemen." Kortom, wij kunnen niet akkoord gaan met zo'n ant woord en verzoeken u dit terug te nemen en er in de volgende vergadering op terug te komen. De heer Eijgelaar (weth.)Ik meen dat ik erg kort kan zijn, want het is helemaal niet de bedoeling van het college om onverschillig en laatdunkend te zijn. Het gaat hier om een brief die geschreven is door de P.S.P., afdeling Leeuwarden. Als er dan over onver schillig en laatdunkend wordt gesproken, zou ik kun nen zeggen dat deze brief misschien erg laatdunkend is; althans, als je de redactie er van eens goed bekijkt dan zeg je: Is dat nu een brief om op te reageren? (De heer Van der Wal: Het is waarschijnlijk een „kwaaie" brief.) De heer Van der Wal heeft gezegd dat het een wat emotionele brief is, maar goed. Ik ge loof dat wij er verstandig aan doen dit soort zaken wel in een overlegorgaan te bespreken en niet als gemeen te daarop te reageren. Het gaat om een rapport dat is verschenen. Daarop is weer een ander rapport ver schenen. Als wij op alle rapporten die verschijnen zou den moeten reageren, dan was de verwarring misschien nog groter. Dat wij ons er bepaald niet met een Jantje van Leiden gaan afmaken, kan ik de raad wel toezeg gen. De raad kan er ook van overtuigd zijn dat wij zul len trachten zoveel mogelijk te doen om de geluidsover last te beperken, althans die overlast terug te brengen tot een aanvaardbaar niveau. Ik geloof dan ook dat wij toch de brief voor kennisgeving moeten aannemen om dat ik meen dat de gemeenteraad hier anders weinig aan kan doen. De heer Van der Wal: Het is erg fatalistisch te zeggen: Wij kunnen hier als gemeente alleen iets aan doen via dat overlegorgaan. Ik heb de indruk en ik ben niet de enige dat dat overlegorgaan een vol ledig passieve zaak is. (De heer Ten Brug (weth.): De vergaderingen zijn openbaar.) Inderdaad. Ik heb er nog geen resultaten van gezien en ik heb er ook nog nooit iets van gehoord. De vertegenwoordigers van de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1975 | | pagina 4