8 bewoners die in dat overlegorgaan zitten zijn gefrus treerd. En alles wordt maar naar dat overleg ver wezen. Elk rapport dat er komt gaat daar heen. U hoeft van mij echt niet op elk rapport te reageren, maar het gaat hier om een rapport over een ernstige zaak voor deze gemeente en ik vind wel degelijk dat de gemeente daarop kan reageren. (De heer Eijgelaar (weth.): Welk rapport bedoelt u?) Uit hetgeen op de mededelingenlijst staat blijkt niet dat u op een ade quate manier deze groep verontruste laat het dan de P.S.P., afdeling Leeuwarden, zijn; dat zegt mij niets(Gelach) in dit verband zegt mij dat niets burgers van deze gemeente antwoordt. Deze groep heeft recht op een goed antwoord van deze gemeente en niet op een antwoord zoals u voorstelt. Ik wil trou wens over het algemeen(De Voorzitter: Daarom is het antwoord wel goed, goeie man. U vindt het niet goed, maar daarom is het wel goed.) Ik vind de ma nier waarop het college over het algemeen vragen beantwoordt niet geweldig. De antwoorden zijn altijd zo gesteld dat je er vis noch vlees aan hebt. Je moet altijd nog weer dieper doorvragen. Dat vind ik een kwalijke zaak. (De heer Ten Brug (weth.)Maar dit is toch wel duidelijk?) Je wordt gewoon gedwongen ook bij normale vragen die vragen erg spitsvon dig op te stellen omdat anders(De Voorzitter: Spitsvondig? Dit is het meest simpele dat denkbaar is. Wjj hebben toch metelkaar een commissie ingesteld speciaal voor dit doel! Dan moet u hier ook zeggen waarom wij zo'n commissie hebben ingesteld. Dit is een bijzonder duidelijk antwoord.) Maar wat komt er uit die commissie? Tot nu toe niets. En geeft u dan een antwoord aan de P.S.P. waarin staat wat er uit zal komen, wat u denkt dat er uit zal komen. Daar staat hier niets over. Er staat alleen dat wij hen zul len inlichten over het bestaan van die commissie. Dat is toch geen antwoord. Ik blijf bij die mening. De heer Eijgelaar (weth.)Ik kan u nog zeggen dat wij ook in Den Haag geweest zijn en dat er van gedachten gewisseld is in het kader van de V.N.G. over de geluidsoverlast i.v.m. het nieuwe ontwerp van wet voor wijziging van de Luchtvaartwet. Ook daarbij is vrij uitvoerig over deze problematiek gesproken. Wat moeten wij er nog meer van zeggen. Er wordt een nieuwe wet voorbereid die paal en perk tracht te stellen aan geluidsoverlast. Niemand is het er nog over eens wat wel en wat niet aanvaardbaar is. Boven dien is er het probleem dat wat voor de een wel, voor de ander niet aanvaardbaar is. Zo kan je door blijven gaan. Nu zullen er straks van rijkswege wel bepaalde normen gesteld worden. Als die normen gesteld wor den dan zullen wij ons daar naar hebben te richten. Aan de voorbesprekingen daarover doen wij mee. (De heer Van der Wal: Dan schrijft u dat toch!) Wat moeten wij in vredesnaam hier nog op zeggen. Ik weet het niet. Ik zou het hier bij willen laten. De heer Van der Wal: Ik weet niet of er gestemd moet worden, maar mijn fractie is het niet eens met deze manier van vragen beantwoorden. (De heer Ten Brug (weth.)Wel met deze manier van vragen stel len?) Ik ben het niet eens met de manier van beant woorden van brieven namens de gemeenteraad. Ik zit in de gemeenteraad en ik mag toch zeker zeggen dat ik het er niet mee eens ben! De Voorzitter: Ja, natuurlijk; dat komt ook in het verslag te staan. Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat de heren M.H.G. de Greef en P.D. van der Wal wensen te worden geacht tegen te hebben gestemd. Punten 8, 4 en 4a (bijlagen nos. 12, 3 en 13). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstel len van b. en w. Punt 5 (bijlage no. 2). De heer C. de Jong: Het ligt niet in het voornemen te attenderen op de datum van vandaag en de datum van 1 november 1974, maar ik wil wel graag de onderne mer geluk wensen met het langlopend contract voor de prijs van f 600,per jaar voor zo'n verblijf als reclame-object, te meer daar vele ondernemers op de Kelders voor het dubbele bedrag per jaar een vitrine huren van enkele vierkante meters. Ik vind het erg jammer dat onze eigen diensten geen mogelijkheden hebben gezien om dit brugwachtersverblijf nuttig te maken. Ik zou wel de aanbeveling willen doen om dit contract per jaar op te stellen, opdat ook per jaar ge keken kan worden naar die mogelijkheden alsook naar de huurprijs die vastgesteld moet worden. De heer Van der Wal: Ik dacht dat de huur per twee maanden opgezegd kon worden; ik meende dat uit het contract te kunnen opmaken. De verhuur van het brugwachtershuisje vind ik op zich wel best, maar tot mijn verbazing heb ik gezien dat het al helemaal ingericht is. Ik voel mij dan wel lichtelijk voor schut staan als raadslid. Iets dergelijks is hier wel eerder voorgevallen. Dan staat er in de raadsbrief iets over een huis in redelijk goede staat; als je dan gaat kijken, blijkt alleen het puin er nog te liggen. (De heer De Vries (weth.)Dit is geen puin.) Nee, dit geval is het tegengestelde, maar het gaat om het idee; dat begrijpt mijnheer De Vries vast wel. Dit zijn geen ernstige puntjes, maar ik houd er toch niet zo erg van. De heer Eijgelaar (weth.)Ik kan mij wel voor stellen dat de raadsleden verbaasd zijn dat dit is ge beurd; ik ben dat zelf ook. Wat is n.l. het geval. Dit brugwachtershuisje is enkele jaren geleden door de raad verhuurd aan reisbureau De Jong. Toen ongeveer een jaar geleden bekend werd dat de overeenkomst met reisbureau De Jong zou worden beëindigd, heeft de heer Boomsma het college gevraagd of hij de nieu we huurder zou mogen worden. Het college heeft toen gezegd dat daar geen bezwaren tegen waren, heeft de huurovereenkomst enigszins gewijzigd en het tarief zo als het aanvankelijk was vastgesteld verhoogd. Nadat de huurovereenkomst met reisbureau De Jong defini tief was beëindigd, heeft de heer Boomsma gevraagd of hij, vooruitlopend op het besluit van de gemeente raad over de wijziging van de tenaamstelling van de huurovereenkomst, al voorzieningen mocht treffen in het brugwaehtershuisje. Dat is door de dienst toege staan en de heer Boomsma heeft toen gebruik gemaakt van de overeenkomst die, zoals de bedoeling was, per 1 november 1974 zou moeten ingaan; het is later ge worden omdat een voorstel nu pas in de raad kon ko men. Hij zal, als de raad met dit voorstel akkoord gaat, toch wel vanaf 1 november huur betalen. Dit is dus de communicatiestoornis die er geweest is. Ik vind het ook erg jammer dat dit gebeurd is. Voor zover het aan mij ligt zal dit in de toekomst zoveel mogelijk worden voorkomen. De Voorzitter: Dat is dan tenminste een stukje continueren van het tot dusverre gevoerde beleid. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 6 (bijlage no. 1). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 7 (bijlage no. 8). De heer Knol: Wij hebben het wat moeilijk met dit voorstel tot verhoging van de tarieven voor het ge bruik van gemeentelijke sport- en recreatie-accommo daties. Ik zal u zeggen waarom. In de Financiële Com missie is een week of zes terug ook al eens gespro ken over de opbouw van de tarieven van de sport accommodaties in het algemeen. Er zijn toen een aan tal vragen aan de orde gesteld, b.v. of de tarieven die wij thans hanteren de vergelijking met andere ge meenten in de omgeving kunnen doorstaan en of de opbouw van de tarieven misschien ook op een andere wijze kan geschieden dan tot nu toe gebeurt. Op die vragen hebben wij uiteraard nog geen antwoord; dat zal hopelijk voor de bespreking van de saneringsnota aan de orde komen. Maar het geeft bij ons toch wel enige moeilijkheden, want een kort onderzoekje m.b.t. een paar gemeenten in Friesland heeft mij geleerd dat 9 wij met de tarieven die wij nu trendmatig gaan aan passen er wordt een percentage van 11 genoemd; dat is het minimale dat wordt toegepast want de meeste tarieven worden met meer dan 11% verhoogd nogal hoog zitten. Ik heb gebeld met Drachten, Harlingen en St. Anna- parochie. Eerst iets over de zwembaden. Het nieuwe tarief voor de Overdekte wordt voor volwassenen f 2, in Drachten betaal je voor het 50-meterbad f 1,50, in Harlingen voor het instructiebad f 1,50. De kinderen betalen in Leeuwarden straks f 1,75, in Drachten f 1, en in Harlingen f 1,25. Dan de tennisbanen. Het nieu we tarief wordt f 2.700,per jaar; in Drachten wordt f 1.700,per jaar betaald. Wat de sporthallen betreft, in Leeuwarden moet straks voor de wedstrijden f 30, per uur worden betaald; in Drachten betaalt men f 17,50 per uur. Het is misschien een indicatie dat de tarieven die wij hanteren niet helemaal juist zijn. Als je daar iets aan wilt doen, dan moet je natuur lijk ook aangegeven waar het geld waar in dit voorstel op gerekend wordt dan wel vandaan moet komen. Ik dacht zelf o.a. dat hebben wij 3 jaar geleden ook al eens aangekaart aan het afstoten van de botenver- huurinrichting en het afstoten van de midgetgolfbaan. Ik meen echter dat er verder binnen de begroting van de Dienst voor Sport en Recreatie ook nog wel iets zou kunnen zitten, b.v. in de kapitaallasten van het Groene Sterplan. Het is nu zo dat in de begroting van de dienst de kapitaallasten van het Groene Ster plan worden gebaseerd op 40 jaar. Dat betekent dus dat het Groene Sterplan na 40 jaar op f 1,staat. Ik vraag mij af of dat wel moet. Ik dacht dat het Groene Sterplan er na 40 jaar nog wel lag en dat het dan meer waard was dan f 1,Ik vraag mij af of wij daar inderdaad 2% per jaar op moeten afschrijven. De rente wordt ten laste van de begroting van de Dienst voor Sport en Recreatie gebracht. Ik zou mij kunnen voorstellen dat die rente ook geactiveerd kan worden en kan worden toegevoegd aan de waarde van de grond die daar ligt, zodat het een beetje parallel loopt met de inflatie. Er zitten m.i. wat dat betreft wel enige verschuivingsmogelijkheden in. Ik zou het college dan ook willen vragen die vraag is vanavond al eerder gesteld dit voorstel terug te nemen in afwachting van de gegevens die wij in de Financiële Commissie hebben gevraagd. Als die gegevens bekend zijn dan kunt u met deze tarieven terug komen. Op dat moment kunnen wij dan nader bekijken of wij inderdaad door moeten gaan met de jaarlijkse trendmatige verhoging of dat er een bepaal de relatie moet worden gelegd met de tarieven van de accommodaties in de omliggende gemeenten. Ik wil meteen nog wel even inhaken op hetgeen de voorzitter aan het begin van de avond heeft gezegd over het P.T.T.-personeeldaar is al eens eerder over gesproken. Die mensen kijken natuurlijk niet alleen naar woningen, die kijken ook naar andere dingen. Ik dacht dat wij met dit soort zaken ook ernstig rekening moeten houden willen wij Leeuwarden verkopen. Daar is ook al vaker over gesproken; de heer Heidinga heeft daar meermalen op gewezen. De hear Klomp: Wy hawwe fansels ek oer dizze saek praet. Wy soene wol ré wêze om mei dizze trend- mjittige forheging akkoart to gean, mar as der hjir nou in hiel nij elemint nei foaren brocht wurdt om de hiele saek oeral to heljen, dan soe ik it tige op priis stelle om even tiid to krijen foar oerliz yn de fraksje. De Foarsitter: Wy kinne miskien earst kofjedrinke; dan is der wol even tiid foar oerliz yn de fraksjes en yn it kolleezje. It antwurdt fan it kolleezje komt dan nei de kofje. De heer Weide (weth.)Ik heb er toch wel be hoefte aan iets te zeggen voor men achter de schermen over deze zaak gaat praten. Ik heb n.l. de indruk dat er een grandioos misverstand in het spel is. (De Voor zitter: Dat moet dan eerst even worden opgehelderd.) Het gaat om het volgende. De heer Knol vergeet dat niet de vergoedingsregeling aan de orde is. Hij heeft gezegd dat wij erg hoog liggen met onze tarieven, maar dat is niet het geval; ik kan hem straks ook wel tarieven van Stiens noemen en van andere gemeen ten. Het gaat hier alleen om de tarieven. Hij heeft even gesproken over de sporthallen, maar er is geen gemeente in Nederland die m.b.t. het gebruik van sportaccommodaties in wedstrijdverband dus voor een ieder die is aangesloten bij een sportorganisatie zo goedkoop zit als Leeuwarden. (De heer Van der Wal: Dat geldt alleen voor georganiseerde sport.) De vergoedingsregeling is echter nu niet aan de orde, het gaat nu om de normale tarieven die elk jaar trend matig worden verhoogd. Daarom vind ik het zo jam mer dat de vergoedingsregeling en de normale tarieven doorelkaar gehaald worden. (De heer Ten Hoeve: Sinds wanneer hebben wij een vergoedingsregeling voor het zwemmen; voor welke kindertjes dan?) Ja, maar ik had het over de wedstrijdsport, want daar sprak de heer Knol over. De Voorzitter: De heer Weide heeft u nu iets ge geven waarover u in de pauze na kunt denken. U kunt daar na de koffie op reageren. De Voorzitter schorst, om 21.05 uur, de vergadering voor de koffiepauze. De Voorzitter heropent, om 21.35 uur, de vergade ring. De heer Singelsma heeft inmiddels de vergadering verlaten. De Voorzitter: Laten wij hopen dat deze lange pauze voldoende stof heeft opgeleverd voor een goede discussie. Ik geloof dat het goed is dat het college even doorgaat met het reageren op de opmerkingen die de raad in eerste instantie heeft gemaakt, m.n. wat betreft de punten die de heer Knol naar voren heeft gebracht. Het college heeft in de pauze de stuk ken bijelkaar gezocht die nodig waren voor de beant woording. Ik zou allereerst aan de orde willen stellen waarom wij in het kader van de artikel 12-problema- tiek op dit moment al met dit voorstel in de raad ko men. Daarover zal weth. Ten Brug u in het kort iets zeggen. Daarna zal weth. Weide zonodig nog in con crete ingaan op een aantal punten die genoemd zijn over de tarieven als zodanig. De heer Ten Brug (weth.)Bij de toekenning van een aanvullende uitkering uit het Gemeentefonds aan z.g. artikel 12-gemeenten gelden een aantal algemene normen en een aantal bijzondere normen. Daar zijn wij ook op ingegaan in de aanbiedingsbrief bij de be groting voor 1975, op de pagina's 6 t.e.m. 8. U weet b.v. dat bij die bijzondere normen, althans wat het be drag betreft, gold dat de gemeente Leeuwarden f 10, per inwoner extra moest heffen boven de totale be lastingsom. Daarover hebben wij uitvoerig gediscus sieerd bij de vaststelling van de onroerend-goedbelas- ting. U weet ook dat wat de vuilnisrechten betreft een bepaald bedrag wordt genoemd; ik meen dat dat voor 1975 gesteld is op f 44,terwijl het f 42,was, dus ook duidelijk een jaarlijkse aanpassing. Verder geldt voor artikel 12-gemeenten dat een aantal heffingen regelmatig dienen te worden bijgesteld i.v.m. de ont wikkeling van het loon- en prijspeil. Daar vallen onder de leges, de lesgelden van het Muziekinstituut, de be- graafrechten, de haven- en marktgelden, de veemarkt rechten, de diverse rechten van de Reinigingsdienst (specifieke dienstverleningen) en de diverse rechten van de Dienst voor Sport en Recreatie. In de jaarlijkse brief van de minister aan artikel 12-gemeenten staat dat die verhoging voor 1975 ik meen dat dat ook voor 1974 het geval was in de buurt moet liggen van de 10 a 11%. Dat is één van de voorwaarden ver bonden aan de bijzondere uitkering die wij krijgen uit het Gemeentefonds. Daarom moeten wij deze tarieven ook voor 1975 met 10 11% verhogen. Er wordt niet bij gezegd hoe de opbouw van de tarieven moet zijn. Om mij even tot dit voorbeeld te bepalen, er moet wat de totaal-tarieven voor gebruik van sport- en recreatie accommodaties betreft 10 a 11% bij. Je zou dan kunnen zeggen: Wij verhogen een aantal tarieven niet, maar dan zouden andere tarieven meer verhoogd moeten worden. En dat brengt weer het probleem mee dat wij ook rekening moeten houden met het prijstoezicht van

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1975 | | pagina 5