8
bewoners die in dat overlegorgaan zitten zijn gefrus
treerd. En alles wordt maar naar dat overleg ver
wezen. Elk rapport dat er komt gaat daar heen. U
hoeft van mij echt niet op elk rapport te reageren,
maar het gaat hier om een rapport over een ernstige
zaak voor deze gemeente en ik vind wel degelijk dat de
gemeente daarop kan reageren. (De heer Eijgelaar
(weth.): Welk rapport bedoelt u?) Uit hetgeen op
de mededelingenlijst staat blijkt niet dat u op een ade
quate manier deze groep verontruste laat het dan
de P.S.P., afdeling Leeuwarden, zijn; dat zegt mij
niets(Gelach) in dit verband zegt mij dat niets
burgers van deze gemeente antwoordt. Deze groep
heeft recht op een goed antwoord van deze gemeente
en niet op een antwoord zoals u voorstelt. Ik wil trou
wens over het algemeen(De Voorzitter: Daarom
is het antwoord wel goed, goeie man. U vindt het niet
goed, maar daarom is het wel goed.) Ik vind de ma
nier waarop het college over het algemeen vragen
beantwoordt niet geweldig. De antwoorden zijn altijd
zo gesteld dat je er vis noch vlees aan hebt. Je moet
altijd nog weer dieper doorvragen. Dat vind ik een
kwalijke zaak. (De heer Ten Brug (weth.)Maar dit
is toch wel duidelijk?) Je wordt gewoon gedwongen
ook bij normale vragen die vragen erg spitsvon
dig op te stellen omdat anders(De Voorzitter:
Spitsvondig? Dit is het meest simpele dat denkbaar is.
Wjj hebben toch metelkaar een commissie ingesteld
speciaal voor dit doel! Dan moet u hier ook zeggen
waarom wij zo'n commissie hebben ingesteld. Dit is
een bijzonder duidelijk antwoord.) Maar wat komt er
uit die commissie? Tot nu toe niets. En geeft u dan
een antwoord aan de P.S.P. waarin staat wat er uit
zal komen, wat u denkt dat er uit zal komen. Daar
staat hier niets over. Er staat alleen dat wij hen zul
len inlichten over het bestaan van die commissie. Dat
is toch geen antwoord. Ik blijf bij die mening.
De heer Eijgelaar (weth.)Ik kan u nog zeggen
dat wij ook in Den Haag geweest zijn en dat er van
gedachten gewisseld is in het kader van de V.N.G.
over de geluidsoverlast i.v.m. het nieuwe ontwerp van
wet voor wijziging van de Luchtvaartwet. Ook daarbij
is vrij uitvoerig over deze problematiek gesproken.
Wat moeten wij er nog meer van zeggen. Er wordt
een nieuwe wet voorbereid die paal en perk tracht te
stellen aan geluidsoverlast. Niemand is het er nog
over eens wat wel en wat niet aanvaardbaar is. Boven
dien is er het probleem dat wat voor de een wel, voor
de ander niet aanvaardbaar is. Zo kan je door blijven
gaan. Nu zullen er straks van rijkswege wel bepaalde
normen gesteld worden. Als die normen gesteld wor
den dan zullen wij ons daar naar hebben te richten.
Aan de voorbesprekingen daarover doen wij mee. (De
heer Van der Wal: Dan schrijft u dat toch!) Wat
moeten wij in vredesnaam hier nog op zeggen. Ik weet
het niet. Ik zou het hier bij willen laten.
De heer Van der Wal: Ik weet niet of er gestemd
moet worden, maar mijn fractie is het niet eens met
deze manier van vragen beantwoorden. (De heer Ten
Brug (weth.)Wel met deze manier van vragen stel
len?) Ik ben het niet eens met de manier van beant
woorden van brieven namens de gemeenteraad. Ik zit
in de gemeenteraad en ik mag toch zeker zeggen dat
ik het er niet mee eens ben!
De Voorzitter: Ja, natuurlijk; dat komt ook in het
verslag te staan.
Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van
b. en w. met aantekening dat de heren M.H.G. de
Greef en P.D. van der Wal wensen te worden geacht
tegen te hebben gestemd.
Punten 8, 4 en 4a (bijlagen nos. 12, 3 en 13).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstel
len van b. en w.
Punt 5 (bijlage no. 2).
De heer C. de Jong: Het ligt niet in het voornemen te
attenderen op de datum van vandaag en de datum van
1 november 1974, maar ik wil wel graag de onderne
mer geluk wensen met het langlopend contract voor
de prijs van f 600,per jaar voor zo'n verblijf als
reclame-object, te meer daar vele ondernemers op de
Kelders voor het dubbele bedrag per jaar een vitrine
huren van enkele vierkante meters. Ik vind het erg
jammer dat onze eigen diensten geen mogelijkheden
hebben gezien om dit brugwachtersverblijf nuttig te
maken. Ik zou wel de aanbeveling willen doen om dit
contract per jaar op te stellen, opdat ook per jaar ge
keken kan worden naar die mogelijkheden alsook naar
de huurprijs die vastgesteld moet worden.
De heer Van der Wal: Ik dacht dat de huur per
twee maanden opgezegd kon worden; ik meende dat
uit het contract te kunnen opmaken. De verhuur van
het brugwachtershuisje vind ik op zich wel best, maar
tot mijn verbazing heb ik gezien dat het al helemaal
ingericht is. Ik voel mij dan wel lichtelijk voor schut
staan als raadslid. Iets dergelijks is hier wel eerder
voorgevallen. Dan staat er in de raadsbrief iets over een
huis in redelijk goede staat; als je dan gaat kijken,
blijkt alleen het puin er nog te liggen. (De heer De
Vries (weth.)Dit is geen puin.) Nee, dit geval is
het tegengestelde, maar het gaat om het idee; dat
begrijpt mijnheer De Vries vast wel. Dit zijn geen
ernstige puntjes, maar ik houd er toch niet zo erg van.
De heer Eijgelaar (weth.)Ik kan mij wel voor
stellen dat de raadsleden verbaasd zijn dat dit is ge
beurd; ik ben dat zelf ook. Wat is n.l. het geval. Dit
brugwachtershuisje is enkele jaren geleden door de
raad verhuurd aan reisbureau De Jong. Toen ongeveer
een jaar geleden bekend werd dat de overeenkomst
met reisbureau De Jong zou worden beëindigd, heeft
de heer Boomsma het college gevraagd of hij de nieu
we huurder zou mogen worden. Het college heeft toen
gezegd dat daar geen bezwaren tegen waren, heeft de
huurovereenkomst enigszins gewijzigd en het tarief zo
als het aanvankelijk was vastgesteld verhoogd. Nadat
de huurovereenkomst met reisbureau De Jong defini
tief was beëindigd, heeft de heer Boomsma gevraagd
of hij, vooruitlopend op het besluit van de gemeente
raad over de wijziging van de tenaamstelling van de
huurovereenkomst, al voorzieningen mocht treffen in
het brugwaehtershuisje. Dat is door de dienst toege
staan en de heer Boomsma heeft toen gebruik gemaakt
van de overeenkomst die, zoals de bedoeling was, per
1 november 1974 zou moeten ingaan; het is later ge
worden omdat een voorstel nu pas in de raad kon ko
men. Hij zal, als de raad met dit voorstel akkoord gaat,
toch wel vanaf 1 november huur betalen. Dit is dus de
communicatiestoornis die er geweest is. Ik vind het
ook erg jammer dat dit gebeurd is. Voor zover het aan
mij ligt zal dit in de toekomst zoveel mogelijk worden
voorkomen.
De Voorzitter: Dat is dan tenminste een stukje
continueren van het tot dusverre gevoerde beleid.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van b. en w.
Punt 6 (bijlage no. 1).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van b. en w.
Punt 7 (bijlage no. 8).
De heer Knol: Wij hebben het wat moeilijk met dit
voorstel tot verhoging van de tarieven voor het ge
bruik van gemeentelijke sport- en recreatie-accommo
daties. Ik zal u zeggen waarom. In de Financiële Com
missie is een week of zes terug ook al eens gespro
ken over de opbouw van de tarieven van de sport
accommodaties in het algemeen. Er zijn toen een aan
tal vragen aan de orde gesteld, b.v. of de tarieven die
wij thans hanteren de vergelijking met andere ge
meenten in de omgeving kunnen doorstaan en of de
opbouw van de tarieven misschien ook op een andere
wijze kan geschieden dan tot nu toe gebeurt. Op die
vragen hebben wij uiteraard nog geen antwoord; dat
zal hopelijk voor de bespreking van de saneringsnota
aan de orde komen. Maar het geeft bij ons toch wel
enige moeilijkheden, want een kort onderzoekje m.b.t.
een paar gemeenten in Friesland heeft mij geleerd dat
9
wij met de tarieven die wij nu trendmatig gaan aan
passen er wordt een percentage van 11 genoemd;
dat is het minimale dat wordt toegepast want de
meeste tarieven worden met meer dan 11% verhoogd
nogal hoog zitten.
Ik heb gebeld met Drachten, Harlingen en St. Anna-
parochie. Eerst iets over de zwembaden. Het nieuwe
tarief voor de Overdekte wordt voor volwassenen f 2,
in Drachten betaal je voor het 50-meterbad f 1,50, in
Harlingen voor het instructiebad f 1,50. De kinderen
betalen in Leeuwarden straks f 1,75, in Drachten f 1,
en in Harlingen f 1,25. Dan de tennisbanen. Het nieu
we tarief wordt f 2.700,per jaar; in Drachten wordt
f 1.700,per jaar betaald. Wat de sporthallen betreft,
in Leeuwarden moet straks voor de wedstrijden f 30,
per uur worden betaald; in Drachten betaalt men
f 17,50 per uur. Het is misschien een indicatie dat de
tarieven die wij hanteren niet helemaal juist zijn.
Als je daar iets aan wilt doen, dan moet je natuur
lijk ook aangegeven waar het geld waar in dit voorstel
op gerekend wordt dan wel vandaan moet komen. Ik
dacht zelf o.a. dat hebben wij 3 jaar geleden ook al
eens aangekaart aan het afstoten van de botenver-
huurinrichting en het afstoten van de midgetgolfbaan.
Ik meen echter dat er verder binnen de begroting van
de Dienst voor Sport en Recreatie ook nog wel iets
zou kunnen zitten, b.v. in de kapitaallasten van het
Groene Sterplan. Het is nu zo dat in de begroting
van de dienst de kapitaallasten van het Groene Ster
plan worden gebaseerd op 40 jaar. Dat betekent dus
dat het Groene Sterplan na 40 jaar op f 1,staat. Ik
vraag mij af of dat wel moet. Ik dacht dat het Groene
Sterplan er na 40 jaar nog wel lag en dat het dan
meer waard was dan f 1,Ik vraag mij af of wij daar
inderdaad 2% per jaar op moeten afschrijven. De
rente wordt ten laste van de begroting van de Dienst
voor Sport en Recreatie gebracht. Ik zou mij kunnen
voorstellen dat die rente ook geactiveerd kan worden
en kan worden toegevoegd aan de waarde van de grond
die daar ligt, zodat het een beetje parallel loopt met
de inflatie. Er zitten m.i. wat dat betreft wel enige
verschuivingsmogelijkheden in.
Ik zou het college dan ook willen vragen die
vraag is vanavond al eerder gesteld dit voorstel
terug te nemen in afwachting van de gegevens die wij
in de Financiële Commissie hebben gevraagd. Als die
gegevens bekend zijn dan kunt u met deze tarieven
terug komen. Op dat moment kunnen wij dan nader
bekijken of wij inderdaad door moeten gaan met de
jaarlijkse trendmatige verhoging of dat er een bepaal
de relatie moet worden gelegd met de tarieven van
de accommodaties in de omliggende gemeenten.
Ik wil meteen nog wel even inhaken op hetgeen de
voorzitter aan het begin van de avond heeft gezegd
over het P.T.T.-personeeldaar is al eens eerder over
gesproken. Die mensen kijken natuurlijk niet alleen
naar woningen, die kijken ook naar andere dingen. Ik
dacht dat wij met dit soort zaken ook ernstig rekening
moeten houden willen wij Leeuwarden verkopen. Daar
is ook al vaker over gesproken; de heer Heidinga heeft
daar meermalen op gewezen.
De hear Klomp: Wy hawwe fansels ek oer dizze
saek praet. Wy soene wol ré wêze om mei dizze trend-
mjittige forheging akkoart to gean, mar as der hjir
nou in hiel nij elemint nei foaren brocht wurdt om de
hiele saek oeral to heljen, dan soe ik it tige op priis
stelle om even tiid to krijen foar oerliz yn de fraksje.
De Foarsitter: Wy kinne miskien earst kofjedrinke;
dan is der wol even tiid foar oerliz yn de fraksjes en
yn it kolleezje. It antwurdt fan it kolleezje komt dan
nei de kofje.
De heer Weide (weth.)Ik heb er toch wel be
hoefte aan iets te zeggen voor men achter de schermen
over deze zaak gaat praten. Ik heb n.l. de indruk dat
er een grandioos misverstand in het spel is. (De Voor
zitter: Dat moet dan eerst even worden opgehelderd.)
Het gaat om het volgende. De heer Knol vergeet dat
niet de vergoedingsregeling aan de orde is. Hij heeft
gezegd dat wij erg hoog liggen met onze tarieven,
maar dat is niet het geval; ik kan hem straks ook wel
tarieven van Stiens noemen en van andere gemeen
ten. Het gaat hier alleen om de tarieven. Hij heeft
even gesproken over de sporthallen, maar er is geen
gemeente in Nederland die m.b.t. het gebruik van
sportaccommodaties in wedstrijdverband dus voor
een ieder die is aangesloten bij een sportorganisatie
zo goedkoop zit als Leeuwarden. (De heer Van der
Wal: Dat geldt alleen voor georganiseerde sport.) De
vergoedingsregeling is echter nu niet aan de orde,
het gaat nu om de normale tarieven die elk jaar trend
matig worden verhoogd. Daarom vind ik het zo jam
mer dat de vergoedingsregeling en de normale tarieven
doorelkaar gehaald worden. (De heer Ten Hoeve:
Sinds wanneer hebben wij een vergoedingsregeling voor
het zwemmen; voor welke kindertjes dan?) Ja, maar
ik had het over de wedstrijdsport, want daar sprak
de heer Knol over.
De Voorzitter: De heer Weide heeft u nu iets ge
geven waarover u in de pauze na kunt denken. U kunt
daar na de koffie op reageren.
De Voorzitter schorst, om 21.05 uur, de vergadering
voor de koffiepauze.
De Voorzitter heropent, om 21.35 uur, de vergade
ring.
De heer Singelsma heeft inmiddels de vergadering
verlaten.
De Voorzitter: Laten wij hopen dat deze lange
pauze voldoende stof heeft opgeleverd voor een goede
discussie. Ik geloof dat het goed is dat het college
even doorgaat met het reageren op de opmerkingen
die de raad in eerste instantie heeft gemaakt, m.n.
wat betreft de punten die de heer Knol naar voren
heeft gebracht. Het college heeft in de pauze de stuk
ken bijelkaar gezocht die nodig waren voor de beant
woording. Ik zou allereerst aan de orde willen stellen
waarom wij in het kader van de artikel 12-problema-
tiek op dit moment al met dit voorstel in de raad ko
men. Daarover zal weth. Ten Brug u in het kort iets
zeggen. Daarna zal weth. Weide zonodig nog in con
crete ingaan op een aantal punten die genoemd zijn
over de tarieven als zodanig.
De heer Ten Brug (weth.)Bij de toekenning van
een aanvullende uitkering uit het Gemeentefonds aan
z.g. artikel 12-gemeenten gelden een aantal algemene
normen en een aantal bijzondere normen. Daar zijn
wij ook op ingegaan in de aanbiedingsbrief bij de be
groting voor 1975, op de pagina's 6 t.e.m. 8. U weet
b.v. dat bij die bijzondere normen, althans wat het be
drag betreft, gold dat de gemeente Leeuwarden f 10,
per inwoner extra moest heffen boven de totale be
lastingsom. Daarover hebben wij uitvoerig gediscus
sieerd bij de vaststelling van de onroerend-goedbelas-
ting. U weet ook dat wat de vuilnisrechten betreft een
bepaald bedrag wordt genoemd; ik meen dat dat voor
1975 gesteld is op f 44,terwijl het f 42,was, dus
ook duidelijk een jaarlijkse aanpassing. Verder geldt
voor artikel 12-gemeenten dat een aantal heffingen
regelmatig dienen te worden bijgesteld i.v.m. de ont
wikkeling van het loon- en prijspeil. Daar vallen onder
de leges, de lesgelden van het Muziekinstituut, de be-
graafrechten, de haven- en marktgelden, de veemarkt
rechten, de diverse rechten van de Reinigingsdienst
(specifieke dienstverleningen) en de diverse rechten
van de Dienst voor Sport en Recreatie. In de jaarlijkse
brief van de minister aan artikel 12-gemeenten staat
dat die verhoging voor 1975 ik meen dat dat ook
voor 1974 het geval was in de buurt moet liggen
van de 10 a 11%. Dat is één van de voorwaarden ver
bonden aan de bijzondere uitkering die wij krijgen uit
het Gemeentefonds. Daarom moeten wij deze tarieven
ook voor 1975 met 10 11% verhogen. Er wordt niet
bij gezegd hoe de opbouw van de tarieven moet zijn. Om
mij even tot dit voorbeeld te bepalen, er moet wat de
totaal-tarieven voor gebruik van sport- en recreatie
accommodaties betreft 10 a 11% bij. Je zou dan kunnen
zeggen: Wij verhogen een aantal tarieven niet, maar
dan zouden andere tarieven meer verhoogd moeten
worden. En dat brengt weer het probleem mee dat wij
ook rekening moeten houden met het prijstoezicht van