beslissen en zeggen ja of nee. En dat heeft mij dus eigenlijk al te lang geduurd. Voor het overige ben ik het helemaal met de heer Scliaafsma eens, het is allemaal erg betrekkelijk. Deze dingen hoeven het landschap niet te ontsieren. Het hoeft ook niet zo te zijn als de heer Singelsma zegt dat het blikken gevallen zijn die schitteren in de zon; er kunnen echt wel voorwaarden aan worden verbon den dat dat niet het geval is. Ik zou ook zeker aan raden voorwaarden te stellen. Wij hebben er geen be zwaar tegen dat deze vergunning wordt verleend. De heer Bouma: Ik wilde nog even terugkomen op het tijdstip van het zenden van de stukken aan de raadsleden. Ik ben het met de heer Heidinga eens dat deze zaak al een jaar gesloerd heeft. U hebt kunnen horen dat er tegengestelde meningen zijn. Ik doe dan ook een dringend beroep op u om dit agendapunt terug te nemen en er over drie weken mee terug te komen. Ik kan mij niet voorstellen dat, als iets al een jaar lang in behandeling is, het plotseling op een vrijdag de raadsleden moet bereiken en dat die dan op maandag, zonder fractie-overleg, een beslissing moeten nemen. Ik vind dit een manier van handelen waarbij ik er ernstig aan twijfel of men de raad wel serieus neemt. Ais men de raad serieus neemt dan moet men die de gelegenheid geven tot goed doornemen van de stuk ken en tot goed fractieberaad; daarna kan pas een beslissing worden genomen. Ik weiger te geloven dat iets dat al een jaar heeft rondgehangen zo urgent is dat plotseling van vrijdag op maandag een beslissing moet worden genomen. Als u de raad serieus neemt dan neemt u dit punt terug. De hear Jansma: Ik hie net hwat sizze wollen, mar nou't de hear Bouma mei it foarstel komt om dit punt trije wiken üt to stellen wol ik dochs graech even myn miening jaen. Dizze boer kin net langer wachtsje; 1 maert moat hy eins oan it bouwen, hwant 1 maeije moat it earste gers der yn. As wy noch trije wiken wachtsje dan krijt dizze man greate swierrichheden. Ik fyn ek dat dit stik hwat al to let kommen is. Ik haw my dochs noch hwat yn de problematyk for- djippe, dat wol sizze dat ik by de hege tuorren dy't wy yn Fryslan hawwe lans riden bin sneontomiddei. Ik fyn net dat se it lanskip üntsiere, op inkele blikken dingen nei. Mar it is hielendal net de bidoeling dat de hear Van der Weij der in blikken gefal delset; dit wurdt in donkerkleurige betonnen silo en neffens my sil dat it lanskip net üntsiere. (De hear Singelsma: Hoefolle hawwe jo sjoen?) Ik haw fjouwer sjoen, ien yn Skarsterbrêge en trije yn Achlum. Fierder haw ik se wol sjoen yn de Flevopolder, mar dat binne hiel oare dingen. De Voorzitter: De hear Singelsma giet noch ris op reis en dan sjocht hy se ek. Ik zou een enkel woord willen zeggen over het late zenden van de stukken. Ik wil beginnen met namens het college verontschuldigingen aan te bieden voor het feit dat u deze drie stukken zo laat hebt gekregen. Ik kan u de verzekering geven dat u weet dat; het is trouwens voorgeschreven in het Reglement van orde wij er steeds naar streven de stukken op tijd naar u toe te sturen. In het algemeen slagen wij daar ook in. In die gevallen waarin het beslist niet kan en er toch een dringende noodzaak is een voorstel in de eerstvolgende raad aan de orde te stellen, dienen wij er alles aan te doen te zorgen dat u de stukken op een zodanig tijdstip krijgt dat u ze nog in de fractie kunt bespreken. Als dat niet kan is het inderdaad een ernstige handicap. Ik zeg u graag toe dat wij, al zijn het spoedstukken, er in de toekomst alles aan zullen doen er voor te zorgen dat u de stukken in ieder geval hebt op een zodanig moment dat u ze nog in de frac tie kunt bespreken. De heer Rijpma (weth.): Het is inderdaad jammer dat dit stuk te laat bij de raad gekomen is. De oor zaak daarvan is dat wij gedurende een jaar lang over leg gepleegd hebben met allerlei instanties; de agrari sche commissie is ingeschakeld en wij hebben het ad vies gevraagd van het Consulentschap voor boerde- rijenbouw om na te gaan of de ontwikkeling van silo's zover gevorderd was dat je mag aannemen dat dit een voorziening is die op dit moment zover gerijpt is dat je van een normale voorziening op het boerenbedrijf mag spreken. Wij hebben deze zaak aanhangig ge maakt bij de provincie, omdat de voorschriften van ons bestemmingsplan het niet zonder meer mogelijk maken dit toe te staan. De provincie heeft enkele ma len toegezegd dat zij via een kleine studiegroep hierop zou reageren. Die reactie is tot op dit moment niet binnen. De provincie heeft dit onderwerp voor zich uit geschoven. Dat wij het op dit moment op de agen da hebben komt omdat ons enkele dagen geleden de mededeling bereikt heeft dat niet voor april een ver gadering is te verwachten waarin deze problematiek in het algemeen besproken zal worden; men hoopt dan met een algemeen advies te komen. Dat betekent dat een burger van onze gemeente die al in het begin van het vorige jaar een voorziening heeft gevraagd opnieuw een jaar moet wachten op een beslissing. Wanneer wij dit voorstel drie weken aanhouden dan is er op geen enkele wijze meer te bereiken dat er nog dit jaar op een zodanig tijdstip een beslissing wordt genomen dat betrokkene zijn voornemen, bij een voor hem gunstige beslissing, kan uitvoeren. Die beslissing komt dan te laat. Wij menen dat deze man er recht op heeft op zo kort mogelijke termijn te weten of hij de silo wel of niet mag bouwen. Wanneer de raad weigert met dit voorstel mee te gaan dan kunnen wij betrokkene morgen meedelen dat hij niet op medewer king van de raad van Leeuwarden hoeft te rekenen. Wanneer u met ons voorstel meegaat dan betekent dat dat ons verzoek om medewerking van gedeputeerde staten morgen formeel bij hen op tafel ligt en dat zij er niet onder uit kunnen om een beslissing te nemen zoals de raad die op dit moment de juiste acht. Gede puteerde staten kunnen opnieuw weigeren, maar de raad zal op dit moment aan gedeputeerde staten kun nen meedelen: Wij zijn van mening dat het een nor male voorziening is op het boerenbedrijf en dat wij in een provincie als Friesland, waar geen gasputten zijn die miljarden m3 gas produceren, maar waar een boerenstand is die per jaar meer dan 1 miljard kg. melk produceert en die daarmee een economisch leven in Friesland mede mogelijk heeft] gemaakt ik geloof dat dit een van de belangrijkste bestaansbron- nen is van Friesland een normale voorziening als deze als Leeuwarder raad niet aan het agrarisch be drijfsleven kunnen weigeren. Ik hoop dan ook dat de raad ons voorstel zal willen volgen. De hear Singelsma: Ik bin it fansels folslein net iens mei de hear Heidinga dy't seit dat dit in ge- meentlike saek is. De Fryske oerheit is de hoeder fan it Fryske lanskip yn syn algehielheit. Dy bikroadet him ek om de marren en al sokke dingen mear. It heart ek ta it romtlike byld fan Fryslan oft der al as net fan dy toersilo's komme. Der binne nou tüzen liz- boksstallen en it leit foar de han dat it tal foersilo's tanimme sil. It giet my der net om oft dy silo der al as net komt, it giet my om de gelikense rjochtsbi- dieling. It komt nou aensens sa dat der foar dit iene gefal in ütsündering makke wurdt, foar de hear Van der Weij. Mar men kin dan fansels net in oare boer dy't sa'n selde ding sette wol wegerje. Mar it kin wol per gemeente forskille. De iene gemeente kin wegerje, de oare gemeente kin net wegerje. En dan krije wy in forskillende bidieling fan it rjocht. En dêrom is dit, tinkt my, in saek dy't yn it foarste plak foarbi- halden is oan de Fryske oerheit, it provinsiael biwald dat yn it blauwe boek rjochtlinen jowt oer de hichte fan de bibouwing en al sokke dingen mear. Dêr moat- te de gemeentlike bistimmingsplannen harren ek oan halde. Wy binne hjir dwaende mei in stikje rjochts- üngelikenens fia dit bislüt yn üs hiele libben to brin- gen en dêr bin ik op tsjin. Hwannear't de Fryske oer heit seit „Wy steane dit ta ta in bipaelde hichte" of: „Wy wolle neijer prate oer it materiael, de dakbidek- king en de kleur", dan kin der fierder praet wurde. Mar sa't it nou giet is dit in wylde üntwikkeling dy't wy perfoarst net hawwe moatte. De hear Miedema: Ien opmerking. De hear Sin gelsma seit nochris dat dit in provinsiale saek en in provinsiale taek is. Wy hawwe de leste jierren dit 5 soarte problemen hawn op it gebiet fan de lanbou oangeande oanfragen foar ,,romney"-loadsen en oan- fragen foar platen as dakbidekking. Dy saken binne allegearre oplost fia gemeentlike foroarderingen en fia gemeentlike bisluten. Dat hie dan like goed in provinsiale taek west. As de provinsje syn taek en syn plak net forstiet dan is it normael dat de ge meente it heft yn eigen hannen nimt en bislissingen nimt as hy in ridlike fraech foar him krijt. De heer Geerts: Ik zou nog één opmerking willen maken. Ik vind het wel erg centralistisch gedacht van de heer Singelsma. (De hear Singelsma: Dat liket mar sa.) (De Foarsitter: Dit kin noch wol ris wcrom komme yn in oar petear.) De heer Rijpma (weth.): Ik geloof niet dat het nodig is dat ik er in tweede instantie nog iets van zeg. De Voorzitter: Wordt er stemming verlangd over dit voorstel? Ja? Goed, dan gaan wij stemmen. Het voorstel van b. en w. wordt aangenomen met 29 tegen 8 stemmen. Tegen stemmen mej. A.J. de Vos en de heren S. Bouma, M.H.G. de Greef, H. ten Hoeve, W.A. de Pree, A. Pronk, J.B. Singelsma en P.D. van der Wal. Punt 10 (bijlage no. 27). De heer Geerts: Ik wil graag beginnen met mijn waardering uit te spreken over de snelheid waarmee u gekomen bent met de door onze fractie bij de be handeling van het verkeers- en vervoersplan gevraagde uitgangspunten voor het rekenmodel, het rekenmodel waar wij het vandaag over zullen hebben. Wij vinden dat wil ik toch even opmerken het idee dat er een verkieers- en 'vervoersplan wordt gemaakt -een goede zaak; het gaat hier om enorme investeringen en ik geloof niet dat je die kan doen zonder dat je een goed onderzoek verricht hebt. Wij willen dat on derzoek maximaal benutten, wij willen er uit halen wat er in zit. Alleen wij willen toch heel nadrukkelijk zeggen dat wij dit beschouwen als een rekenmodel en niets meer. Eigenlijk heb ik ook al wat bezwaar tegen de tekst van het agendapunt „De toekomstige wegen structuur Leeuwarden". Zo zien wij het niet, wij zien het als het rekenmodel dat voor het verkeers- en ver- voersonderzoek gebruikt zal worden; zo is het ook altijd behandeld en voorgesteld. Wij willen hier ook geen consequenties aan verbinden. Wij spreken hier mee dus niet uit dat wij akkoord gaan met bepaalde tracé's, wij spreken hiermee niet uit dat wij akkoord gaan met bepaalde structuren die afgeleid worden uit die tracé's. Daarom wensen wij ook dat de resultaten snel aan ons voorgelegd worden opdat wij, nadat wij die bekeken hebben, onze be slissingen kunnen nemen en dan wel over de wegen structuur. Wij kunnen ons voorstellen dat er dan eventueel bepaalde dingen uit komen waardoor wij zeggen: Wij willen dit model helemaal niet hebben. Maar dat zal moeten blijken uit het onderzoek. Het voorgestelde rekenmodel heeft de volgende uit gangspunten: geen doorgaand verkeer door het cen trum, binnenstadstangenten maximaal tweestrooks, verkeer dat niet in de binnenstad moet zijn moet er van afgeleid worden, de rondweg moet maximaal twee strooks zijn. Wij zijn het in hoofdzaak met de voor gestelde plannen eens en wij vinden het een goede op lossing op een aantal punten, maar wij zullen toch met een aantal wijzigingen en aanvullingen komen op andere punten. Ik kom nu tot de behandeling van de afzonderlijke wegen. Wat de basisweg betreft, wij zijn het er mee eens dat die in het rekenmodel nogmaals „in het reken model" wordt opgenomen. Wij zien de bezwaren van die weg; die bezwaren liggen bij de Frieslandhal, bij het gebied Emmakade en bij de aansluiting naar het bestemmingsplan Camminghaburen. Wij vinden de argumentatie wat betreft de De Merodestraat licht. U hebt gezegd dat dat tracé niet mogelijk is omdat daar een erffunctie van de bestaande fabrieken is. Wij vinden dat u er met alleen deze constatering niet bent. Wij kunnen ons voorstellen dat er toch oplossingen denkbaar zijn waardoor dit tracé wel mogelijk zou zijn. Daarbij mag u dat ook eens in het licht stellen van de enorme investeringen die gedaan zouden moe ten worden bij het door u voorgestelde tracé; wij ma ken ons sterk dat er toch ook nog wel mogelijkheden zijn om dat tracé langs de De Merodestraat te leggen. Wij zullen u daar echter niet op binden vanavond, om dat u verklaard hebt dat dit op de resultaten van het rekenmodel geen invloed heeft. Wat wij wel graag willen is dat die aansluiting ook op een zodanige ma nier kan dat hij maximaal is en dan bedoel ik de aansluiting op het oosttangent. Voor die aansluiting is het nodig dat de plaats van het viaduct in het oost tangent niet vastgelegd wordt. Wij hebben daarvoor een motie gemaakt die ik in verband met de rest van mijn verhaal toch graag even wil voorlezen. Of wij de motie indienen is afhankelijk van het antwoord dat het college straks zal geven. De motie luidt: „De raad van de gemeente Leeuwarden, in verga dering bijeen op maandag 17 februari 1975, overwe gende dat, nu over de wijze van ontsluiting van het bestemmingsplan Camminghaburen nog geen beslis singen zijn genomen, de plaats van het viaduct in het oosttangent niet vastligt, draagt het college van b. en w. op de onderhandelingen met Rijkswaterstaat te voeren op basis van de mogelijkheid tot variatie van de plaats van het viaduct tussen de door het college voorgestelde plaats en de spoorlijn." Met het oosttangent zoals het er ligt ik heb het nu niet over de aansluitingen gaan wij akkoord; ik stel daarbij dus de conditie van het viaduct. Over het noordtangent is veel te doen geweest. Dat heeft te maken met de aantasting van Lekkum-Snak- kerburen en het stiltegebied ten noorden van Bilgaard. Ik wil hier straks nog even uitgebreider op terugko men, maar ik zal nu met een voorstel komen, n.l. om ook het tracé rond Lekkum in het rekenmodel op te nemen. Wij zien dan drie mogelijkheden voor het re kenmodel. Als ik nu het tracé door Lekkum-Snakker- buren even het noordtangent mag noemen en de an dere weg de weg om Lekkum, dan zijn er de volgende drie mogelijkheden. Ie Wij kunnen de capaciteit van het noordtangent en de weg om Lekkum op nul in voeren; dan zal het gevolg zijn dat alle verkeer langs de rondweg gaat. 2e Wij kunnen het noordtangent met capaciteit invoeren en de weg om Lekkum op nul dan zal er een ontlasting optreden van het noordelijk gedeelte van de rondweg, maar het zal allerlei andere bezwaren oproepen. 3e Wij kunnen ook de weg om Lekkum met capaciteit invoeren en het noordtangent op nul; dan geldt hetzelfde verhaal als bij de 2e mo gelijkheid, ook dan zal de rondweg, waarschijnlijk iets minder, ontlast worden. Wij vragen al deze variaties op te nemen in het kader van het waar voor ons geld krijgen. Dit is n.l. allemaal mogelijk. Wij doen nadruk kelijk helemaal geen uitspraak, maar wij willen toch wel de consequenties weten. Wij zijn op het ogenblik met het rekenmodel bezig en wij willen graag weten wat de consequenties zijn van de verschillende tracé's. Ook in het tracé van het zuidtangent zien wij grote bezwaren i.v.m. Nijlan en Aldlan. Er staan een aantal flats vlakbij het Van Harinxmakanaal en wij hebben toch wel het idee dat de hele leefbaarheid van die gebieden sterk wordt aangetast. Wij willen toch, met behoud van uw voorstel, ook een ander tracé invoe ren, n.l. door vanaf de stip het kruispunt van de weg door het industrieterrein-west en uw zuidtangent een weg langs de spoorlijn naar Werpsterhoek te laten lopen. Wij hebben ook hierover een motie klaar liggen voor het geval dat nodig zou zijn. Wij hebben hierbij hetzelfde systeem op het oog als bij het noord tangent en de weg om Lekkum; door variatie in de capaciteit op beide tracé's zijn ook hier weer alterna tieven te berekenen en zijn de consequenties van die alternatieven in cijfers uit te drukken. Wij gaan akkoord met de verbinding van het zuid tangent door het industrieterrein, maar wij verwach ten met onze lekenogen eigenlijk dat de capaciteit daarvan niet voldoende zal zijn. Wij willen daarom toch een oplossing suggereren die u ook, zij het niet volledig dezelfde oplossing, op kaart 4 hebt aangege ven: vanaf het zuiden de oplossing zoals die op kaart

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1975 | | pagina 3