8 Daar besteedt dat ontwerp totaal geen aandacht aan. Wij zijn van mening dat wij toch uit moeten gaan van de doelstellingen die de raad al heeft bepaald en heeft aangenomen. Als wij dat niet doen blijven wij natuur lijk nergens. Bovendien heeft dat alternatieve plan van de V.V.D. oplossingen die veel te ver van de binnen stad zijn gelegen. Neem b.v. de weg over Werpster- hoek; als wij daar het volgende tangent leggen dan hebben wij vrijwel geen verlichting van het verkeer op de rondweg te verwachten. Er zijn bij de raad een aantal brieven binnengeko men die aandacht vragen voor de bezwaren die aan de voorgestelde traceringen kleven. Allereerst zijn er een aantal brieven uit Lekkum en Snakkerburen. Mijn fractie heeft niet alleen begrip voor de opgesomde be zwaren, mijn fractie deelt die bezwaren deels ook. Wij zeggen daarom nu reeds dat, als uit de computerre sultaten blijkt dat die noordweg er beslist wel moet komen, mijn fractie zich de tracering beslist geheel voor houdt. Wij willen daar dan pas over besluiten. Ik moet hier toch nog wel even een opmerking bij kwijt, via u, mijnheer de voorzitter, aan onze mede inwoners in Lekkum en Snakkerburen. Zij zeggen n.l.: Leg eerst die zuidweg maar eens aan; dan kunnen wij wel eens zien of de noordweg noodzakelijk is. Maar de mensen die in het zuiden wonen kunnen met even veel recht zeggen: Leg eerst die noordweg maar eens aan; dan kunnen wij dan wel eens zien of die zuidweg noodzakelijk is. Het is n.l. zo dat ook tegen die zuid weg door verschillende inwoners daar bezwaren wor den ingebracht. Daarom is het niet zo gemakkelijk om voor je eigen deel te zeggen: Maar dit kan niet! Het kan best waar zijn, maar de gemeenteraad kan niet anders dan de zaak in zijn geheel bezien. De bezwaren die de mensen uit zuid en uit noord en uit de binnen stad hebben moeten door de raad afgewogen worden. Dat kan nu eenmaal niet anders. Ook de bezwaren die het bestuur van het Fries Rundvee Stamboek heeft ingediend zijn natuurlijk niet zonder grond. Een mogelijke afbraak van de kantoor gebouwen bij de Van Swietenstraat en het Zuiderplein heeft de mensen verontrust. Nu staat die afbraak eigenlijk niet op deze prent. (De heer Rijpma (weth.): Nee, die staat er niet op.) Maar men is toch veront rust. En dan zeg ik weer; Zou dat niet een gebrek aan voorlichting zijn? Want die gebouwen hoeven n.l. niet te verdwijnen; daar is gewoon geen sprake van. Daar kunnen wij heel gemakkelijk langs zonder dat wij één van die gebouwen raken. Bij de Frieslandhal ligt dat wat anders. Daar moeten wij, dacht ik, wel het keuringsterrein gebruiken. Maar ik zie geen en kele reden dat wij daar niet in de onmiddellijke nabij heid een vervangende gelegenheid beschikbaar zouden kunnen stellen. Wat dat betreft geloof ik dat het be stuur van het Fries Rundvee Stamboek zich onnodig ongerust maakt. Tenslotte zeg ik nogmaals ik heb het in het be gin ook al gezegd, maar mijn fractie tilt daar nogal zwaar aan dat wij er geen bezwaar tegen hebben dat het voorgestelde plan als rekenmodel wordt ge bruikt. Wij zouden graag willen dat er zoveel moge lijk alternatieven in gestopt worden, voor zover dat mogelijk is, om de raad alle mogelijke informatie te kunnen geven zodat wij straks echt op goede gronden kunnen beslissen. Maar wij beslissen niet eerder dan nadat wij de gegevens hebben. Wij kunnen die gege vens echter niet eerder krijgen dan nadat wij ze in een rekenmodel stoppen. Wij zeggen dus: „fuortfarre", pak het maar aan. Wij zouden het ook bijzonder op prijs stellen dat wij straks, wanneer wij de werkelijke beslissingen moeten nemen, meteen ook een parkeer- nota ontvangen waardoor wij, vooral wat betreft de oost-westverbinding, goed kunnen zien waar de par- kecrmogelijkheden kunnen worden geschapen en hoe het parkeerprobleem kan worden opgelost; dat is een zeer belangrijk onderdeel van die hele weg. De heer J. de Jong: Allereerst een woord van dank aan de sprekers van beide fracties omdat zij ons zo in het daglicht gesteld hebben. (De heer Ten Brug (weth.): In welk daglicht?) Dat doet er niet toe, dat zal ik nog wel toelichten. Het is met de heer Geerts zo gegaan misschien met hem ook anderen dat hij veronderstelt en misschien heeft hij wel gelijk dat wij van dit geval weinig begrepen hebben; dat is best mogelijk. Maar in mijn jonge jaren heb ik al ervaren dat er mensen om mij heen waren die een test kregen en die werden afgekeurd en werden ver wezen naar zaken die zij niet wilden; daaromheen wa ren veel praatjesmakers. Zij zijn samen op stap ge gaan. Het merkwaardige is dat je steeds weer ziet dat degenen die in hun jonge jaren het eerst niet heb ben gered nu al lang gepromoveerd zijn, terwijl de anderen nog zoeken om een baan. De heer Heidinga heeft ook enige woorden gewijd aan ons plan; die gingen in een wat andere richting. Wij hebben niet gesteld dat van het voorstel van b. en w. niets deugt; dat is beslist niet waar. Wij zijn van mening dat, wanneer je iets in een rekenmodel stopt, je daarbij ook moet proberen een visie te hebben op de toekomst en ook moet proberen rekening te hou den met de burgerij en het bedrijfsleven die je met een dusdanige hoofdstructuur van wegen belast. Nu zou ik eigenlijk willen beginnen met de binnen stad waarvoor de raad een structuurplan heeft vast gesteld. Daarbij zijn een aantal consequenties naar vo ren gekomen die gewoon een aansluiting behoeven naar hetgeen wij buiten de binnenstad gaan doen. En dan ben ik nog niet aan het hoofdwegennet toe, dan kijk ik eerst naar hetgeen wij in de loop der jaren, na de oorlog, eigenlijk aan die rand gedaan hebben. Aan die rand hebben wij in verschillende fasen een rondweg gecreëerd, een rondweg met een maximale capaciteit van 2.000 auto's per uur. Op het ogenblik is het, als ik goed ben ingelicht, ongeveer 1.300 auto's per uur in de spitsuren. Wij zijn dus nog lang niet aan die maximale belasting van de rondweg toe, maar hij ligt er. En waarom ligt hij er? Hij ligt er voor het in- terwijkverkeer en ook om via een aantal radialen op de binnenstadstangenten te kunnen komen waarover op 5 augustus j.l. in vrij grote mate een beslissing is genomen. Er zijn nog wat vraagtekens en in dat ver band lijkt het mij ook nog wel wat moeilijk om hier verder op door te gaan, want er zijn een aantal fac toren bij die toch wel van invloed zullen zijn. Uitgaande van de rondweg die een vast gegeven is voor het in- terwijkverkeer en de directe aansluiting voor de bur gerij die niet in de binnenstad woont op het centrum ben ik van mening dat hij daarvoor wel voldoet en dat wij er naar mijn bescheiden mening nog lang niet aan toe zijn dat binnen ons stedelijk gebied wegen dus danig worden belast dat zij het verkeer niet meer kun nen verwerken. Het kan zijn 's morgens tussen half 5 en half 9, tijdens het middaguur en 's avonds tussen half 5 en half 6, maar verder is dit toch niet noemens waard. Dan nu het punt dat u hier vanavond aan de orde stelt, n.l. de toekomstige wegenstructuur Leeuwarden, een verkeers- en vervoersplan. Waarom die wegen zoals die hier in hoofdzaak ge projecteerd zijn en dan blijf ik even van de door snijding van de stad af zo nauw om de stad? Voor het stadsverkeer? Beslist niet. Die wegen zie ik alleen gelegd ter ontlasting van de rondweg van het van buiten af komende doorgaande verkeer, b.v. van het noordoosten van Friesland naar het zuiden of naar het westen. Moeten wij nu werkelijk zo veel kosten en zoveel trammelant maken om dat verkeer te regelen Moet dat verkeer werkelijk zo nauw aan onze stad worden gebonden Moet dat dwars door een nieuwe wijk geleid worden Ik denk hierbij aan Aldlan-oost; dat plan snijden wij met dit model finaal af. Zo zijn er veel meer punten te noemen. Als ik zo de programma's van de diverse fracties eens nakijk dan wordt daarin nogal lyrisch gedaan over onze dorpen. Maar naar mijn smaak is dat nu vergeten en wordt er haast met geen woord over de dorpen gesproken: Heel voorzichtig aan en wij zullen nog wel eens zien wat er uit het rekenmodel komt. Ik ben van mening dat ik als lid van deze raad voor deze gemeente de plicht heb om niet alleen voor de stad Leeuwarden maar voor de totale gemeente dus ook voor degenen die in de dorpen wonen en nauw aan de gemeente gebonden zijn een lans te bre ken. Ik begin dan maar bij de ik ben dan aan de bui tenweg toe, aan de hoofdweg Groningerstraatweg bij het kruispunt vanwaar u om de noord gaat. Ik ga 9 echter eerst om de zuid. Als ik naar het zuiden ga, naar het nieuwe oosttangent, dan komt er in het re kenmodel allereerst een aftakking door het plan Kal- verdijkje. Ik vind dat niet te verteren. Wij hebben een geldig bestemmingsplan Kalverdijkje. Daar heeft de vorige raad uitgebreid over gediscussieerd. Er zijn destijds alle mogelijke amendementen geweest en dat bestemmingsplan is vastgesteld. Nu wij na een beslis sing van 5 augustus j.l. wat moeilijk zitten dat is ook wel voorspeld; ik heb toen ook gezegd dat ik de technici die dit uit moesten werken veel geluk en wijs heid toewenste om hier wat van te maken is dit er uitgekomen. Men moet nu niet denken dat ik op eni gerlei wijze de visie van onze dienst of van wie dan ook aanval, beslist niet. Het is een gevolg van gedane uitspraken. T.a.v. mijn bezwaar tegen de doorsnijding van het plan Kalverdijkje zal ik na het antwoord van de wethouder eventueel een motie indienen, luidende: „De raad, in vergadering bijeen op 17 februari 1975, behandelend de wegenstructuur voor het verkeers- en vervoersplan besluit: het rechtsgeldig bestemmings plan Kalverdijkje niet te doorsnijden met wegen an ders dan in dit plan zijn aangegeven." Ik ga dan verder ik hoef niet zoveel verder te gaan en kom dan bij de kruising met de grote weg die aan de ene kant Camminghaburen moet ontslui ten en aan de andere kant een hoofdverkeersader wordt die de stad opnieuw doormidden snijdt. Wij hebben een spoorlijn, wij hebben daar al heel veel over gesproken, wij hebben het gehad over Leeuwarden-hoog, Leeu warden-laag en weet ik veel en nu gaan wij opnieuw een barrière in de vorm van een weg creëren, al is het dan voor een rekenmodel. Heel mooi, maar wat heb je aan die flauwe kul als je er eigenlijk van te voren al van overtuigd bent dat je het grote verkeer niet door de stad wilt hebben! Bij de behandeling van het structuurplan is er, dacht ik, genoeg gesproken over het weren van groot verkeer uit de binnenstad en het weren van een stroomfunctie. Nu, als wij een stroom functie willen creëren dan moeten wij dit doen. Als wij de zaak in de hobbel willen hebben, dan moeten wij hier achter gaan staan, dan .moeten wij de vlaggen uithangen en afwachten wat er van komt; ik denk dat ze allemaal gesloopt worden. Ook wat dit betreft zal ik straks een motie indienen die in ieder geval pleit tegen inbrenging van deze weg in het rekenmo del. Ik ben van mening dat een structuur zoals die hier is neergelegd daar beslist niet in thuis hoort. Dan ga ik nog iets zuidelijker en dan kom ik bij de nieuwe Hemriksbrug; daar buigen wij af naar Aldlan- oost, een hoofdverkeersweg die deels al gecreëerd is, tweemaal twee rijstroken over eventuele voorzienin gen voor een wijk die daarachter nieuw gebouwd is met een kleine 10.000 inwoners wordt met geen woord gerept. Het leggen van een hoofdwegenstructuur door de stad en door woonwijken vind ik aanvechtbaar. Ik zou dan ook willen stellen dat, als de raad besluit deze weg te leggen over de Aldlansdyk, in het rekenmodel een ongelijkvloerse kruising moet worden opgenomen; ik dacht dat dat belangrijk was want de mensen uit die wijk moeten er in en er uit. Een dergelijke kruising zal de cijfers zeker beïnvloeden. Ik ga dan de Drachtsterbrug over en dan ben ik het helaas weer niet eens met de gekozen oplossing. Ik ben het er wel mee eens dat er een verbinding moet komen tussen de Drachtsterbrug en het westelijk in dustrieterrein. Ik ben echter van mening dat de oplos sing te dicht langs de stad is gecreëerd; bovendien wordt het dorp Goutum absoluut afgesloten van direct contact met de stad. Vandaar dat ik aanstonds in een motie zal vragen om deze weg te leggen via de Dracht- sterweg over de nieuwe provinciale weg naar Werp- sterhoek en ten westen van de spoorlijn Leeuwarden- Heerenveen aansluitend op het westelijk industrieter rein met een ook door u gecreëerde weg aansluitend op de weg naar Bolsward. Dan de weg om de noord. Ik heb zopas al gezegd dat ik deze hoofdwegenstructuur alleen zie ingebracht om het verkeer dat van buiten af komt om de stad te leiden. Waarom deze enorme kosten voor een be trekkelijk klein percentage van het verkeer? Er wordt altijd gesteld dat de rondweg maximaal 20% door gaand verkeer heeft. In een verdeelsleutel ken ik die 20% ook maar aan die noordweg toe. Waarom dat verkeer van buiten af ook niet om de zuid te leiden? Dat doet Utrecht ook en daar moet je dan veel verder rijden. Wanneer je van Amersfoort en Zeist komt en naar Amsterdam moet dan moet je om heel zuid- Utrecht heen. In Utrecht zijn ze niet zo gek dat ze in het noorden ook nog eens een weg aanleggen. Mis schien is dit meteen een antwoord aan het adres van de heer Geerts; het is maar hoe je het ziet. (De heer Ten Brug (weth.)Als je het ziet.) De weg door de binnenstad heb ik al behandeld. Dan kom ik nog even op de aansluiting vanaf de zuidelijke rondweg op het centrum. Er is zopas ge steld dat wij geen radialen moeten hebben omdat die teveel verkeersaantrekkend zijn. Ik zou wel eens een uitleg willen hebben hoe men dan deze weg ziet. Als deze weg uit het zuiden zo rechtstreeks op de stad is geprojecteerd hoe ziet u dan de uitwerking en de ver deelsleutel daarvan? Dat is mij niet duidelijk. Ook hierover zal ik na het antwoord van de wethouder een motie indienen. Ik zou nog een hele tijd over deze zaak door kunnen praten. Er zitten nog veel meer aspecten aan. Ik wil er nu eerst maar over ophouden. Ik wil eerst eens be luisteren hoe de wethouder op het gestelde ingaat. Ik heb, dacht ik, mijn mening nu wel duidelijk gemaakt. Nogmaals, ik ben van mening dat de uitgangspun ten van dit plan beslist te eng zijn. Zoals u in de raads- brief al schrijft, er is nog geen overleg geweest met de hogere overheden, maar het is m.i. te hopen dat deze overheden de gemeenschapsgelden alleen zullen besteden voor een doelmatiger en efficiënter plan, ge richt op het welzijn van onze burgerij vanuit een rui mere visie op de toekomst. Het lijkt mij dan ook zeer gewenst dat dit huiswerk nog eens grondig wordt her zien, rekening houdend met de wensen van de burgers en het bedrijfsleven. De Voorzitter schorst, om 21.05 uur, de vergadering voor de eerste koffiepauze. De Voorzitter heropent, om 21.30 uur, de vergade ring. De heer Van der Wal: Het was op maandag, 24 juni 1974, dus nog geen jaar geleden, dat de gemeente raad een nieuw structuurplan voor de gemeente Leeu warden vaststelde met alleen de stemmen van Axies tegen. Dit plan was gebaseerd op een misplaatst op timisme over de schier oneindige groei van de bevol king en de economie, maar vooral op een plan uit 1968 voor de hoofdwegenstructuur, het z.g. tangenten systeem. Ik heb in die vergadering reeds op de o.i. faliekant verkeerde uitgangspunten van dat structuur plan gewezen en op de o.i. onvolwaardige wijze waarop dit op zich belangrijke stuk na zoveel jaar in de raad werd gebracht, zeker als je dit vergelijkt met de gron dige voorbereiding en discussies rond het structuur plan voor de binnenstad. De reactie van de kant van het college en van andere raadsfracties was er eigen lijk één van: Ach ja, wij hebben hier jaren aan ge werkt en er een hoop geld en energie in gestoken en er moet nu eenmaal een structuurplan komen, dus laten wij dit, toen overigens al verminkte en beperkte, structuurplan maar vaststellen. En aldus is gebeurd. Wij moesten er maar niet zo zwaar aan tillen. Nu, dat hebben wij geweten. Na deze feitelijke afgang van het nieuwe structuur plan van 1971 zou je mogen verwachten dat voor het maken van een nieuw structuurplan dat lag toen al in het verschiet een heel wat degelijker procedure gevolgd zou worden, gebaseerd op harde uitspraken van de raad over de vragen hoe wij Leeuwarden willen inrichten, welke kwaliteiten versterkt moeten worden en waar dit zal moeten gebeuren. Hierop zouden dan uitspraken moeten volgen hoe wij de hieruit voort vloeiende verkeersstromen willen behandelen, dus ver keer als een afgeleide functie van de hoofdfuncties wonen, werken en ontspannen. Als voorbeeld zou enigs zins de behandeling van het structuurplan voor de binnenstad kunnen dienen met alle ervaring die daar mee is opgedaan. Sinds de vaststelling van het structuurplan uit 1971 zijn ongeveer 8 maanden verlopen en nu worden wij dan geconfronteerd met de fleurige kleurenafdruk die

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1975 | | pagina 5