17 vraag gesteld of dat bureau wel ooit aangezocht had moeten worden. Het spijt mij dat ik daar niet vanuit het verleden diep op kan doorgaan. Ik weet niet waar om in het verleden voor het I.B.V. is gekozen. Ik kan alleen verklaren dat het overleg met de verte genwoordiger van het I.B.V. die ook in deze zaal aanwezig is bijzonder constructief geweest is en dat ik niet de indruk heb gehad dat deze man niet bereid is(De hear Singeisma: Is der ynformaesje oer hoe't de kaerten dêr lizze?) Ik heb verder geen in formaties over dit bureau, ik weet alleen dat wij met de vertegenwoordiger die hier aanwezig is bijzonder constructief hebben samengewerkt en dat wij hem ook in staat achten om met zijn medewerkers datgene te produceren wat wij verwachten. De heer Singeisma gaat er van uit dat een groot ge deelte van het verkeer dat is ook door anderen op gemerkt zich wel buiten Leeuwarden zal afwikke len; m.n. de weg van de Afsluitdijk over Sneek, Hee renveen en Drachten naar Groningen is daarbij een paar keer genoemd. Die weg zal volgens de sprekers wel voor een flinke afleiding van het verkeer zorgen. Dat zal ook wel zo zijn, maar dat betekent natuurlijk dat er een aanslag gepleegd wordt op wat wij graag willen zijn, n.l. de kern van Friesland. Ik zeg niet dat het doorgaande verkeer direct een weldadige invloed zal hebben op wat er in Leeuwarden gebeurt, aan de andere kant dacht ik dat er een levensgevaarlijke ten dens was wanneer Leeuwarden teveel geïsoleerd zou worden van de grote verkeersaders. Ik dacht dat wij met zekere verkeersaders van bescheidener omvang op deze weg zouden moeten aansluiten. In dat verband meen ik dat het voor Leeuwarden een plezierige om standigheid zou kunnen zijn dat er vanuit Gaasterland over Bolsward een verkeersroute komt die het in ieder geval voor dit gebied duidelijk mogelijk maakt om zich op Leeuwarden te oriënteren. Ik dacht dat wij de invalspoort vanuit het westen ook zo moesten maken dat de mensen niet de indruk krijgen dat zij in Leeu warden niet welkom zijn. Wij moeten de mogelijkheid scheppen dat het verkeer zich redelijk kan afwikkelen, wij moeten er voor zorgen dat Leeuwarden vanuit an dere delen van de provincie goed bereikbaar blijft. Ik vind de weg over Drachten een plezierige snelweg, maar het is niet bij voorbaat zeker dat Leeuwarden met zo'n weg zo ver van Leeuwarden uitsluitend ge diend is. Er zou ook wel eens een ander effect aan kunnen zitten. Er zijn veel opmerkingen gemaakt; ik dacht dat ik op de belangrijkste er van ingegaan ben. Ik ben met de heer Singeisma van mening dat de mens zich moei lijk laat voorspellen; het is natuurlijk zo dat, als je niet voorspelt, je ook nooit mis kunt zijn. Ik dacht dat je er er van uit zou moeten gaan dat er naast het on voorspelbare van het menselijk gedrag toch ook wel elementen zijn die minder wisselvallig zijn; anders zou het met de gedragswetenschappen heel moeilijk gesteld zijn. Dan zou een bepaald patroon nooit onderwerp van redelijke discussie kunnen zijn. De Voorzitter: Wij moeten nu even balans opma ken. Het is tijd voor de tweede koffiepauze, maar ik zou een beroep op u willen doen die pauze kort te houden. Ik zou de raad wel willen verzoeken om de betogen in tweede instantie direct toe te spitsen op de punten die betrekking hebben op het inbrengen van alternatieven in het rekenmodel. Wij kunnen ons na tuurlijk verliezen in misschien interessante discussies, maar dat lost niets op vanavond. De mensen van het I.B.V. zijn bezig en die moeten doorgaan. Er moet een uitspraak komen, positief of negatief. Ik vraag de raad dus met klem straks niet door te gaan met aller lei op zich bijzonder interessante discussies, maar wel heel direct te redeneren naar de punten waarvan hij meent dat ze ingecalculeerd moeten worden bij het verder werken aan het rekenmodel; daar gaat het op dit moment om. Het lijkt wel net alsof wij met iets nieuws beginnen, maar wij zijn al jaren aan het re kenen. Het gaat er alleen om dat wij nu een zeker stuur moeten geven aan wat wij bij de finale op papier willen hebben. Dan zit ik nog met een tweede punt. Wij hebben nog maar een deel van de agenda afgewerkt. Er staan nog punten op waarover een beslissing moet komen. Het lijkt er wel op misschien kunt u daar in de pauze even met elkaar over praten dat wij morgen avond door moeten gaan. Ik zie tenminste niet hoe wij er vanavond uit moeten komen. Ik hoop wel dat dit punt afgewerkt kan worden, maar de rest zal morgen moeten worden afgehandeld. De Voorzitter schorst, om 22.55 uur, de vergadering voor de tweede koffiepauze. De Voorzitter heropent, om 23.15 uur, de vergade ring. De heer Geerts: Ik heb toch wel met wat teleur stelling geluisterd naar het antwoord van de wethou der dat het niet mogelijk is om, zonder dat de kosten verhoogd worden, de door ons voorgestelde alternatieven aan te brengen. Wij overwegen toch wel die alternatie ven aan u voor te stellen. Als ik dan even concreet mag zijn dan hebben wij 5 motigs voor ons waarin de ver anderingen en aanvullingen die wij gesuggereerd heb ben verwerkt zijn. Dat is allereerst de motie waarin wij vragen of er onderhandelingen op basis van een variabele plaats van het viaduct in het oosttangent gevoerd zullen kun nen worden. Ik heb van de wethouder begrepen dat er op het ogenblik een technisch onderzoek plaats vindt om uit te zoeken of die mogelijkheid er is, maar ik dacht dat er, tot dat onderzoek heeft plaats gevonden, toch een uitspraak zou moeten komen dat in ieder geval Rijkswaterstaat op de hoogte is van die variabe le plaats van dat viaduct opdat wij niet op een gegeven moment komen te zitten voor het feit dat gezegd wordt: Met Rijkswaterstaat zit dat nu vast. Daarom wil ik hier nog graag een antwoord op hebben. Als dat antwoord bevredigend is zullen wij geen motie in dienen. De tweede motie betreft het noordtangent en de weg ten noorden van Lekkum. Wij willen graag weten of u het voorstel wilt overnemen beide wegen in het rekenmodel op te nemen. De derde motie betreft het zuidtangent naar Werp- sterhoek. Daar heb ik een vraag bij waar nog een ant woord op zal moeten komen. Zit de weg van Werpster- hoek naar de weg naar Drachten wel of niet in het rekenmodel? Wij hebben verschillende plaatjes; op het kleine plaatje waar „rekenmodel" boven staat staat die weg niet, maar er zijn andere schetsen waar dat gedeelte wel op staat. Die verbinding bestaat nog niet, het viaduct ligt er wel. Daar wil ik graag een ant woord op hebben. Wij zien dit tracé tot aan Werpster- hoek dus graag opgenomen in het rekenmodel. De vierde motie houdt in dat wij toch ook een alter natief willen invoeren voor de aftakking bij het Kal- verdijkje, dus vanaf het noordtangent 350 m ten wes ten van die stip naar het zuiden naar de Groninger straatweg. De vijfde motie houdt in dat wij de Groningerstraat weg rechtstreeks op het Vrijheidsplein willen aanslui ten. De heer Heidinga: Ik heb niet zoveel meer te vra gen. In de eerste plaats moet ik zeggen dat ik het in hoofdzaak wel met de wethouder eens ben, hoewel ik ook graag zou zien dat er zoveel mogelijk alternatieven zouden worden doorgerekend, want dat kan alleen maar plezierig zijn voor de raad bij de definitieve besluit vorming. Ik heb begrepen dat de wethouder aan het viaduct nogal zwaar tilt en dat begrijp ik niet helemaal. Het is zo dat de weg daar hoog over de spoorlijn gaat. Die weg is hoog en die blijft hoog tot voorbij het kruis punt zoals dat hier getekend staat. Je zou in die hoogte wel 5 of 6 viaducten kunnen maken, dat kan gemakkelijk. Ik zie dus het probleem niet en ik til hier niet zwaar aan. Als de raad aanstonds zou be sluiten dat die T-aansluiting komt op het punt halver wege het spoor en de nu getekende aansluiting, dan lijkt mij dat geen enkel punt te zijn. Ik kan mij ver gissen, maar ik zie dat niet. De P.v.d.A. heeft bij monde van de heer Geerts aangekondigd met een aantal moties te zullen komen. Op zichzelf kan ik mij dat heel best begrijpen, maar als wij daar nu in dit stadium over moeten stemmen dan zal mijn fractie het toch wel bijzonder op prijs stellen te weten welke financiële consequenties dat heeft. Ik pas er voor om nu voor een motie te stem men, zelfs al ben ik het daarmee eens, als ik niet weet of dat f 40.000,f 50.000,of f 10.000,kost. Dat moeten wij eerst weten. De Voorzitter: Voor de goede orde wil ik opmer ken dat, als de meerderheid van de raad vanavond zegt dat hij die en die alternatieven in het rekenmodel wil zien opgenomen, dat een principe-uitspraak bete kent. Wij komen dan in de volgende raadsvergadering met een voorstel waarin staat welke verhoging van het krediet daar exact voor nodig is. En daar stemt u dan over. Wij kunnen dat nu niet exact zeggen. Van avond spreekt u dus principieel uit welke alternatieven u er bij wilt hebben en in de volgende vergadering ko men wij met een kredietaanvraag. Bepaalde raads leden kunnen principieel wel voor bepaalde alternatie ven zijn, maar zij kunnen ik filosofeer nu even zo schrikken van de kosten dat zij op grond daarvan toch nee zeggen. De heer Heidinga: Dat is theoretisch mogelijk. Ik zou ook nog graag willen weten of, als wij die moties of enkele daarvan zouden aannemen, daarvoor dan ook nog verkeerstellingen nodig zijn en andere voor bereidende werkzaamheden. Of zijn die voorbereidin gen allemaal al getroffen? Dat maakt, dacht ik, ook nog wel verschil. Misschien weet de wethouder dat, misschien ook niet. Als ik het goed begrepen heb ik vraag er maar even naar via u, mijnheer de voorzitter dan hoorde ik het laatst van de heer Geerts dat hij toch de Gro ningerstraatweg doorgetrokken wil hebben van het Oud Tolhuis naar het Vrijheidsplein. Heb ik dat goed begrepen? (De heer Geerts: Nee.) Nou, dan is het goed. De heer J. de Jong: Ik heb in eerste instantie al aangekondigd dat ik 7 moties zal indienen; ik zie dan wel wat daarvan komt. De eerste motie betreft het rechtsgeldige bestem mingsplan Kalverdijkje. Wij willen niet dat dit plan doorsneden wordt door wegen anders dan in het plan zijn aangegeven. Ik meende zeker te weten dat in dit plan de Egelantierstraat al was gepland als een aan sluiting naar Camminghaburen. Ik zie daarom niet de noodzaak het sportterreinencomplex aan te tasten. De tweede motie houdt in: de geprojecteerde hoofd weg oost-west door de stad te laten vervallen en het stedelijk verkeer te leiden langs de radialen met als verdeelwegen de rondweg en de binnenstadstan genten. De derde motie stelt voor een ongelijkvloerse krui sing aan te brengen in de Aldlansdyk ter ontsluiting- van de wijk Aldlan-oost wanneer de Aldlansdyk in het hoofdwegennet wordt opgenomen. De vierde motie houdt in: de voorgestelde weg di rect ten zuiden van het Van Harinxmakanaal van de Drachtsterbrug naar het industrieterrein-west te ver vangen door de route Drachtsterweg, nieuwe provin ciale weg, Werpsterhoek en vandaar direct ten westen van de spoorlijn Leeuwarden-Heerenveen naar het in dustriegebied-west met aansluiting naar de BoJswar- derweg. De vijfde motie stelt voor de wijk Camminghaburen te ontsluiten via de De Merodestraat. (De heer Van der Wal: Die motie is in tegenspraak met de eerste motie.) De zesde motie: de verbinding tussen het Oud Tol huis en de weg naar Stiens niet op te nemen. In de zevende motie stellen wij voor om, omdat de thans bestaande rondweg nogal moeilijkheden geeft t.a.v. Bilgaard, een ongelijkvloerse kruising op te ne men in het plan op het punt Dammelaan-Jelsumer- straat-Wollegaast ter betere ontsluiting van de wijk Bilgaard. Ik hoef m.i. niets aan de moties toe te voegen. De wethouder heeft antwoord gegeven en of mij dat nu bevredigt of niet, het zou teveel tijd vragen om daar op in, te gaan. Wij zien op den duur wel wat er van komt. De heer Van der Wal: Ik wil meteen even reage ren op hetgeen de heer De Jong heeft voorgesteld. Hij zegt in zijn eerste motie dat er geen andere wegen mogen komen dan in het goedgekeurde bestemmings plan Kalverdijkje zijn opgenomen. Maar de De Me rodestraat staat niet in dat plan. Daarin staat een weg via de verlengde Kanaal weg over Schilkampen. (De heer J. de Jong: Die nemen wij er toch in op.) Goed, dan begrijp ik er niets van. De wethouder is niet ingegaan op mijn vragen naar de financiële kant van het onderzoek. Wel is toege zegd dat in de volgende vergadering gekomen zal worden met een overzicht van de financiële gevolgen van het doorrekenen van alternatieven. Ik zou graag de toezegging willen hebben dat er ook een specifi catie bij is van de kosten en ook hoe wij de eventuele extra kredieten moeten dekken in het kader van het beleidsplan. Als wij eens wat leuks willen dan wordt er altijd gevraagd: Hoe moeten wij dat betalen? Nu er allerlei extra kredieten uit de bus rollen voor dit verkeers- en vervoersplan vraag ik mij af of dat alle maal wel kan. Ik ben blij dat die ruimte er blijkbaar wel is, want daar kunnen wij dan rekening mee hou den. Overigens blijkt nu al dat wij ons in een finan cieel wespennest steken want nu de raad iets anders wil moet eerst worden bekeken wat dat financieel gaat betekenen. (De heer Ten Brug (weth.): Wacht u het voorstel dat over drie weken komt nu maar af.) O.k., maar het gaat waarschijnlijk geld kosten. Dit zijn nog maar kleine invoeringen, laat staan wat het kost als er straks drastische aanpassingen van het model zouden moeten komen. (De V(K>rzitter: U krijgt alle kans daar over drie weken over te praten. Dan weet u wat het gaat kosten.) Ik zou nog willen opmerken dat ik van de wethou der eigenlijk gelijk kreeg dat de procedure zoals ik die zag eigenlijk wel beter was. Hij zei echter dat wij in tijdnood zitten. Dat is eigenlijk dezelfde motivering die ik gebruikt heb voor mijn voorstel niet op deze weg door te gaan en niet een afgeleide functie die het verkeer is als uitgangspunt te nemen. U bestrijdt dat. Tot nu toe tot twee maanden terug is het ge bied tussen Emmakade en Willem Lodewijkstraat bij mijn weten nooit ter discussie gesteld. Nu wordt daar een grote basisweg langs gelegd, nu wordt plotseling zonder enige inspraak voorgesteld, gesuggereerd de functie van dat gebied te veranderen. Ik vind dit duidelijk een omgekeerde werkwijze. Ik kan ook niet akkoord gaan met die werkwijze; wij zullen waarschijnlijk ook tegen stemmen. Als wij dat doen is dat omdat wij voor al tegen de hele gevolgde werkwijze zijn. De hear Singeisma: It is in fruchteleaze methoade, seit de wethalder, om mei tsjinstanners to debattear- jen. As ik de antwurden sjoch dy't ik fan de wet halder krij dan binne dat neffens my flutterige ant wurden. Ik sil sizze hwerom. Ik haw yn it foarste plak sinnige opmerkingen makke oer it buro dat nou diel ütmakket fan Grabowsky en Poort. It antwurd is: Wy fortrouwe dat buro folslein, ut. Ik haw it hawn oer de aide wei nei Grins en haw sein dat dy in sekundaire funksje krijt. Dêr wurdt hielendal gjin antwurd op jown. Ik haw it hawn oer de autosnelwei dy't skylk fordübele wurdt. Dêr wurdt fierder gjin rekken mei halden. (De Foarsitter: Mar dêr hawwe jo dochs gjin fragen oer steld Ik hoech net foar de wethalder op to kommen, mar ik haw dat opfette as konstatearrin- gen; dat wisten wy ek wol dat dat sa wie.) En dat is hielendal net forantwurde yn dizze wegenstruktuer. Ik fyn dat de biantwurding tige summier is en dat de greate fraksjes alle oandacht krije de hearen Geerts en Heidinga dy't it mei de hearen iens binne en dat hjir de lytse fraksjes in bytsje öfsalte wurde. Ik forlangje foar de lytse fraksjes dat hja op deselde manier en mei deselde egards bihannele wurde as de greate fraksjes en dat ek de nedige oandacht bistege wurdt oan de sinnige dingen dy't hja nei foaren bringe. Ik siz jo dat ik der perfoarst op stean dat yn it bi- sünder it kolleezje him dêr oan haldt. Ik krij sa de yndruk dat wy yn in skoalklasse sitte en dat der ge- woan sein wurdt: Och, de jonges dy't yn sa'n for- skillend spoar sitte dêr kinne wy eins net mei prate. Ik wegerje dat to oanfurdigjen, dat sil ik jo wol for- telle.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1975 | | pagina 9