2 JO derhoud wordt gedaan. Een tijdje geleden ben ik in het zuidelijke stadsgebied geweest, in de buurt van het Eysinga-kerkhof enz. Daar liggen toch verschillende bruggetjes die er slecht aan toe zijn. Wat de inventari satie betreft zou ik u willen vragen of de mogelijkheid ook bestaat om in Aan de Grote Klok het geheel van fiets- en wandelpaden dat rond onze stad ligt eens op te nemen en dit op deze manier ter kennis van de mensen te brengen. Er zijn heel veel mooie ommetjes te maken, maar ik geloof dat veel Leeuwarders die mogelijkheden niet kennnen. Misschien zou er een gele genheid zijn om hieraan in Aan de Grote Klok wat meer ruchtbaarheid te geven. Dan vraag 190. U hebt de vorige keer al gezegd dat het stuk dat wij toen uitgereikt kregen bij deze vraag betrokken kon worden. Het is natuurlijk zo dat er m.b.t. de punten die in dit stuk, investeringslijst civieltechnische werken, genoemd zijn allemaal raads besluiten nodig zullen zijn, maar dit zijn uw plannen. Wij willen op voorhand toch 2 kanttekeningen maken en wel als eerste bij het tweede punt, verbetering van de Kanaalweg. Wij dachten dat de verbetering van de Ka- naalweg afhankelijk gesteld zou moeten worden van de beslissing die genomen wordt m.b.t. de ontsluiting van Camminghaburen. Wordt dat de De Merodestraat, de Kanaalweg of een andere straat? Er moet in ieder geval niet op die beslissing vooruit gelopen worden, ook niet wat betreft het maken van de voorbereidin gen. Mijn tweede kanttekening is deze. Voor de aanleg van een parkeerterrein bij het Hoeksterend is een post van f 150.000,begroot. Ik heb hier even naar geïn formeerd, want het bedrag vond ik niet zo hoog. Dat klopte ook wel, want ik heb gehoord dat het de be doeling is om dit terrein te egaliseren en van een grote laag asfalt te voorzien. Daar zetten wij toch wel een aantal vraagtekens bij. Wij denken wat betreft dit terrein toch wel aan een enigszins andere oplossing. De heer C. de Jong: Ik wil ook nog iets zeggen over punt 185. Bij de voorgestelde bestedingen voor 1975 zien wij wel een verbetering van de Oosterstraat. Ik meende dat er ook besprekingen waren met de win keliers van het Naauw om die straat te herbestraten. Dat mis ik echter in dit voorstel. Graag zou ik willen weten wat de oorzaak is dat dit niet in het program ma is opgenomen. De heer Van der Wal: Vraag 187 gaat over de Oude Lombardsteeg als verbinding tussen Nieuwestad zuidzijde en het stadsautobusstation. Ik ben het overi gens eens met wat u antwoordt op deze vraag. U ant woordt dat u hier vooralsnog het fictsverkeer wilt handhaven als ontlasting van het kruispunt hoek Wir- dumerdijk/Nieuwestad. Het is inderdaad een van de weinige kortsluitende routes die er op het ogenblik voor fietsers nog over is om verkeerslichten te om zeilen. Wat ik echter nog even wil zeggen is dit. U heeft het in uw antwoord over de voetgangersover steekplaatsen die aan beide uiteinden van de Oude Lombardsteeg zijn gelegd. Dit is inderdaad zo. Nu zijn er in de stad ik denk n.a.v. een motie over de bin nenstad allemaal op- en afritjes aangelegd voor invalidewagens, alleen net daar niet. Als je de Nieuwe stad zuidzijde langs loopt dan heb je bij de Oude Lom bardsteeg gewoon nog stoepranden. Zijn ze dit verge ten of is dit om een bepaalde reden niet gebeurd? Dat zou ik graag willen weten. Als men het vergeten is zou ik graag zien dat het alsnog gebeurde. In vraag 188 wordt u gevraagd of u bereid bent bij eventuele reconstructies van uitvalswegen rekening te houden met voorzieningen voor lifters. U antwoordt: „Dit ligt niet in ons voornemen." Het is u misschien bekend dat er vorige week een rapport van de Stich ting Recreatie tenminste als ik mij dat nog zo her inner is uitgebracht over het z.g. jeugdtoerisme. Daarin het was een van de hoofdpunten werd er juist voor gepleit dat er door gemeentebesturen en andere wegbeheerinstanties bij toekomstige recon structies wel rekening gehouden wordt met voorzienin gen voor lifters. Ik dacht ook niet dat het zoveel zou moeten kosten. U wilt het kennelijk niet eens onder zoeken, u zegt gewoon: Het ligt niet in ons voorne men. Ik zou dan graag de reden willen weten waarom u hier geen rekening mee wilt houden. Zijn er ervarin gen in andere gemeenten waarom u zegt: Wij willen het hier niet. Uit het landelijke rapport wordt nu toch wel duidelijk de noodzaak daartoe aangetoond. Op vraag 190 zijn ook al een paar anderen ingegaan. Op blz. 71 van de aanbiedingsbrief staan onder de kop Verkeer en Openbaar Vervoer allerlei projecten ge noemd die wij willen uitvoeren. Die projecten zijn ook herhaald in het stuk dat wij gekregen hebben. Er staat o.a.: reconstructie van het Vrijheidsplein, verbe tering van de Kanaalweg, aanleggen van de Henry Dunantweg, alsmede aanleggen van fiets- en wandel paden. Ik heb speciaal gevraagd: Hoeveel besteedt u aan de fiets- en wandelpaden? Nou, als ik dan het lijstje bekijk, dan is het zeer, zeer mager. Alleen wor den er naast de Henry Dunantweg en de Lekkumer- weg wat fietspaadjes aangelegd, maar er worden hier helemaal geen afzonderlijke fietspaden in opgenomen. Dit wordt toch wel gesuggereerd op blz. 71 van de beleidsnota. Daarbij komt ook nog dat in het struc tuurplan voor de binnenstad en in weet ik wat voor geschriften allemaal staat dat u het langzame verkeer ook zijn voorzieningen wilt geven. U zegt dit ook op blz. 71 van de beleidsnota, maar als wij dan de pro jecten opvragen dan blijkt dat er helemaal niets in staat, althans voor 1975 niet. Hoe komt dit in de toe komst, in 1976, in 1977 Kunt u daar al iets van zeg gen? Zijn deze plannen al in voorbereiding? Ik was eigenlijk van plan om het hele langzame verkeer, de fietsroutetoestanden, aan de orde te stel len, maar ik denk dat wij dat nog een paar maanden opsparen. De heer Rijpma (weth.)Ik zal proberen alles op een rijtje te krijgen. De eerste vraag werd door de heer Janssen gesteld. Hij vroeg of er op het onbevoegd gebruik van trottoirs voldoende toezicht zou kunnen worden uitgeoefend. Er zijn natuurlijk enorm veel dingen die toezicht vragen. Misschien kan de voorzitter van dit college beter toe zicht beloven, maar ik kan dat op dit moment niet. De heer Janssen doet de suggestie om er stelcon- platen te leggen. Ik weet niet of wij op dit moment stelcon-platen beschikbaar hebben. Dit is echter niet een punt dat een algemene discussie noodzakelijk maakt. Als wij deze kwestie eens in de Commissie Openbare Werken bekijken dan kunnen wij dit wel eens afwegen en dan kan de heer Muller zeggen of hij hier wat in ziet. Als hij er niets in ziet dan kan hij dat ook zeggen en als wij het er dan niet mee eens zijn dan zullen wij dat hem weer laten weten. Zullen wij op deze manier het probleem van de stelcon-pla ten proberen op te lossen? (De heer Janssen: Ak koord.) Het is zo dat de verbetering van de woonomgeving in de Matthias van Pellicomstraat gepland staat voor het jaar 1976; althans de dienst heeft dit zo gepland. De hear Miedema: Mei ik hjir efkes op réagearje? Ik tocht dat dat plan forline jier augustus/septimber yn de ried west hat en ik tocht mei de meidieling dat it „zo spoedig mogelijk in uitvoering komt". Nou for- stean ik ünder augustus 1974 yn de ried en „zo spoe dig mogelijk in uitvoering" net 1976; dat kin him fansels oan my lizzze. Mar hwer sit dit op fêst? It jild foar dit plan hoecht net üt de post „onderhoud straten en pleinen", dit hat in oare finansearring. Ik tocht dat de finansearring doe al roun wie. Der binne ek tasizzingen dien oan de biwenners fan de Bosboom- strjitte en de Matthias van Pellicomstrjitte dat dit plan op in hiel koarte termyn réalisearre wurde soe, uterlik yn it foar jier fan 1975. De heer Rijpma (weth.): Er wordt hier nog even gefluisterd en overleg gepleegd. (De hear Miedema: Sille wy dat even öfwachtsje? Ik hoopje dat it noch in jier opleveret.) (De Foarsitter: Bidoele jo dat rehabilitaesjeplan(De hear Miedema: Ja.) Er wordt nog even overleg gepleegd, ik kan het op dit moment niet bedenken. Verschillende mensen hebben gesproken over fiets en wandelpaden. Misschien mag ik de vraag van mevr. Visscher hier ook bij betrekken. In de begroting is daar nog weinig van te zien. Dat hebt u ook gemerkt uit de lijst van civieltechnische werken die wij u aan 3 geboden hebben. Er is nog weinig van te zien en dat betekent dus ook dat er op dit moment geen pasklare plannen zijn. Wel zijn er een aantal routes die op het ogenblik in de gedachtenvorming een rol gaan spelen en die moeten ik zeg dit er nadrukkelijk bij in het volgende begrotingsjaar vorm vinden. Ik denk nu even hardop en die gedachten zal ik in de dienst ook hardop zeggen; in ieder geval luisteren de mensen van de dienst mee. Ik meen dat wij op betrekkelijk korte termijn moeten komen tot een fietsroute vanuit onze nieuwe wijk Aldlan via de Henry Dunantweg, of in de buurt van de Henry Dunantweg, en dan ergens langs de periferie van Huizum. Daar is ook al over gesproken en er wordt ook al in die richting gewerkt. Dat fietspad zou dan zijn vervolg moeten hebben in de richting van de binnenstad. In het plannetje dat u in de Commissie Ruimtelijke Ordening gehad hebt over wat wij op het ogenblik Huizum-Sixma noemen waren daar ook bepaalde aanzetjes van te zien. Dat geheel zal tot een combinatie moeten komen. Of dat hier of daar aan de zuidkant van de Potmarge moet of dat wij ook nog een keer naar de noordkant moeten kan ik uit mijn hoofd niet zeggen. Dit is één van de fietspaden vanuit het Aldlan die op een bepaalde wijze de bin nenstad moet bereiken. Of wij daarbij ook gebruik moe ten maken van, laten wij zeggen, het bestaande pad langs Mariënburg dat op Achter de Hoven uit komtEnfin, dat zijn allerlei zaken die als alter natieven bekeken kunnen worden in de zin van: hoe komen kinderen en ook anderen vanuit het Ald lan op een plezierige manier in de binnenstad, zonder dat zij gebruik hoeven te maken van de, op het mo ment dat zij naar school gaan, overbelaste wegen. Een tweede punt waar wij naar mijn mening heel snel moeten beginnen met het tot een geheel maken van de bestaande rijwielpaden is de aansluiting van het Bilgaard. Er zijn plannen in voorbereiding voor het recreatiegebied Rengerspark laat ik het zo maar zeggen en er zijn plannen in voorbereiding m.b.t. de universiteitswijk. Die plannen hebben gedeeltelijk niets met elkaar te maken, maar wat voetgangers en fiet sers betreft hebben ze naar mijn gevoel wel met elkaar te maken. Voor het fietsverkeer van het Bilgaard naar de binnenstad zullen ook de Beyerstraat en de routes over de terp als ik het zo even mag uitdrukken een rol gaan spelen. Dat zal een opdracht zijn die voor het volgend jaar bijzonder serieus genomen zal moeten worden. Tot mijn spijt is dat dit jaar niet mo gelijk. Wat wij op het ogenblik op de civieltechnische lijst hebben zijn in hoofdzaak een aantal knelpunten die opgelost moeten worden, o.a. in het zuiden de Henry Dunantweg i.v.m. het buslijnennet dat wij moe ten aanleggen. Per 1 juni zal daar een begin mee ge maakt worden. Bovendien is de Henry Dunantweg no dig om het totale verkeer in Huizum op een andere wijze te benaderen als ik het zo voorzichtig mag zeggen maar het openbaar vervoer door het dorp Huizum is, dacht ik, een knelpunt. Verder is het zo dat er in Lekkumerend iets moet gebeuren aan de hoofdverkeersader die vanaf het dorp Lekkum naar de rondweg loopt. Die situatie kan daar niet blijven bestaan. Dat zijn dus een aantal knelpunten. Ik heb nu, dacht ik, duidelijk genoeg gezegd dat dit een paar punten zijn die wat het fiets- en wandelverkeer be treft prioriteit moeten krijgen. De heer Ten Hoeve: Mag ik nog even iets vragen. Kunt u, wanneer u hierover gaat studeren, ook de oude Swichumerdyk in uw studie opnemen? Dit omdat daar aan de zuidkant ook het zuidtangent gaat spelen. De verbindingsweg naar Swichum ligt er eigenlijk nog voor een heel groot deel. Misschien is dit ook een mooie mogelijkheid om de dorpen in het zuidelijke ge bied op een prettige manier op de stad aan te sluiten. De heer Rijpma (weth.): Een goede suggestie is altijd welkom en ik zal mij er persoonlijk van overtui gen of dit een goede suggestie is. Ik ben er haast bij voorbaat zeker van dat het dat zal zijn; maar goed, die 100% zekerheid wil men dan ook wel eens hebben. (De Voorzitter: Het is in ieder geval een tip die het onderzoeken waard is.) Aan het adres van mevr. Visscher zou ik nog willen zeggen dat wij het ondergeschikte puntje m.b.t. het doodlopen van het fietspad aan de noordkant van de Potmarge ook in het plan zullen opnemen. Ik weet echter niet precies waar ik over praat. (Mevr. Vis- scher-B.ouwerHet is zo jammer dat het er nu zo maar ligt; met een heel klein stukje er bij zou je een mooi ommetje krijgen.) Ik zal er wel eens langs lopen en dan vertel ik u wel of daar in het kader van wat wij van plan zijn ook iets kan gebeuren, zonder dat wij over ons budget heen raken. De heer Ten Hoeve heeft een vraag gesteld over de straatverbetering. Ik ben het er mee eens: hoe fleu riger wij een straat kunnen maken, hoe beter. Ik heb dit, dacht ik, al een paar keer eerder gezegd. Ik ben ook van mening dat, als wij ergens met een straat bezig zijn, wij ook eens moeten kijken naar andere din gen. Het zou zot zijn als wij het niet deden. De heer Ten Hoeve vraagt zich af of de mensen het geheel van fietspaden rondom de stad wel kennen. Ik ben graag bereid om degenen die de periodieke zorg hebben om Aan de Grote Klok een zinvolle vulling te geven van deze suggestie op de hoogte te brengen. Ik ben er haast wel zeker van dat zij niet zullen zeggen: Jonge, heb je nu al weer wat. Ik dacht dat dit wel een hint was die zij gaarne tot zich zullen nemen. Het is leuk als je buiten de stad om toch eens een andere route kunt nemen dan de hoofdwegen. (De heer Hei- dinga: Niet zo lang geleden heeft het er uitvoerig in gestaan: de Leeuwarder ommetjes.) (Mevr. Vis- scher-Bouwer: De zuidelijke niet.) (De heer Heidin- ga: Ja zeker.) De heer De Jong spreekt over de Oosterstraat en het Naauw. Voor de Oosterstraten is een krediet no dig in het kader van civieltechnische werken, omdat daar ook rioleringswerkzaamheden moeten gebeuren. Het Naauw is aan bestrating toe. Dat gebeurt dus niet uit de post kapitaalwerken, maar uit de onderhouds- post. Vandaar dat het Naauw niet op deze lijst hoeft voor te komen. (De heer C. de Jong: Het gebeurt wel in 1975?) U wilt ook alles weten. Er is een goed overleg en ik dacht dat het wel gepland is voor 1975. De heer Ten Hoeve maakt een notitie m.b.t. de Ka naalweg en het Hoeksterend. De verbetering van de Kanaalweg is niet gerelateerd aan de verbinding met het oosttangent. Die verbetering is dus een kadever betering waarop door de scheepvaart al jaren is aan gedrongen. Wij hebben bij Economische Zaken die ka den aangekaart vanuit de economische ontwikkeling van Leeuwarden. U moet niet bang zijn dat dat stie- kum een beginnetje is van een ontwikkeling die u mogelijk niet wilt. (De Voorzitter: Het staat er vast al 10 jaar op, zo lang ik in Leeuwarden ben al.) Het is de scheepvaart die ons, ook via hun organisaties, voortdurend in gebreke stelt m.b.t. het feit dat er in Leeuwarden in die hoek, die toch een van de meest drukke plaatsen is, op zo'n slechte wijze voorzieningen zijn getroffen m.b.t. de mogelijkheid tot aanvoer en de ligplaatsen. Het heeft niets met andere oplossingen te maken. Het moet toch gebeuren en het rijk is be reid om daar een zodanig subsidie voor te geven dat het onze begroting maar in beperkte mate belast. De Voorzitter: Mag ik even iets zeggen? Bij Eco nomische Zaken wordt dat een infrastructuurproject genoemd. Ik zei zopas al even schertsend dat dit al 10 jaar op het programma staat. Dat is wel een beetje bitter. Er waren 2 punten die al jaren op de lijst staan. Eén is er kort geleden uitgerold, dat was de Sneker- kade; daar zijn ze nu mee aan het opknappen. Het andere punt betrof de Kanaalweg die gebruikt wordt voor het aanleggen van schepen. Economische Zaken vindt dit maar zo-zo, maar men heeft ons beloofd het gaat niet om zo'n groot bedrag dat dit als z.g. stopwerk een keer meegenomen zal worden. Daarom staat het nu weer op de lijst en wij hopen dat het dit jaar gebeurt. Als Economische Zaken dit niet wil be talen is het voor ons haast onmogelijk dit klaar te krijgen. Dit staat dus echt los van de problematiek van de Kanaalweg. De heer Rijpma (weth.): Dan de Oude Lombard steeg. Overal waar invalidenopritten gemaakt zijn is dit gebeurd in overleg met de betreffende organisatie. Als er in de Oude Lombardsteeg geen invalidenoprit is dan is dat zo omdat in de gesprekken met de or ganisatie deze plaats niet genoemd is. Op de plaatsen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1975 | | pagina 8