2 JO
derhoud wordt gedaan. Een tijdje geleden ben ik in
het zuidelijke stadsgebied geweest, in de buurt van het
Eysinga-kerkhof enz. Daar liggen toch verschillende
bruggetjes die er slecht aan toe zijn. Wat de inventari
satie betreft zou ik u willen vragen of de mogelijkheid
ook bestaat om in Aan de Grote Klok het geheel van
fiets- en wandelpaden dat rond onze stad ligt eens op
te nemen en dit op deze manier ter kennis van de
mensen te brengen. Er zijn heel veel mooie ommetjes
te maken, maar ik geloof dat veel Leeuwarders die
mogelijkheden niet kennnen. Misschien zou er een gele
genheid zijn om hieraan in Aan de Grote Klok wat
meer ruchtbaarheid te geven.
Dan vraag 190. U hebt de vorige keer al gezegd
dat het stuk dat wij toen uitgereikt kregen bij deze
vraag betrokken kon worden. Het is natuurlijk zo dat
er m.b.t. de punten die in dit stuk, investeringslijst
civieltechnische werken, genoemd zijn allemaal raads
besluiten nodig zullen zijn, maar dit zijn uw plannen.
Wij willen op voorhand toch 2 kanttekeningen maken
en wel als eerste bij het tweede punt, verbetering van de
Kanaalweg. Wij dachten dat de verbetering van de Ka-
naalweg afhankelijk gesteld zou moeten worden van
de beslissing die genomen wordt m.b.t. de ontsluiting
van Camminghaburen. Wordt dat de De Merodestraat,
de Kanaalweg of een andere straat? Er moet in ieder
geval niet op die beslissing vooruit gelopen worden,
ook niet wat betreft het maken van de voorbereidin
gen. Mijn tweede kanttekening is deze. Voor de aanleg
van een parkeerterrein bij het Hoeksterend is een post
van f 150.000,begroot. Ik heb hier even naar geïn
formeerd, want het bedrag vond ik niet zo hoog. Dat
klopte ook wel, want ik heb gehoord dat het de be
doeling is om dit terrein te egaliseren en van een grote
laag asfalt te voorzien. Daar zetten wij toch wel een
aantal vraagtekens bij. Wij denken wat betreft dit
terrein toch wel aan een enigszins andere oplossing.
De heer C. de Jong: Ik wil ook nog iets zeggen
over punt 185. Bij de voorgestelde bestedingen voor
1975 zien wij wel een verbetering van de Oosterstraat.
Ik meende dat er ook besprekingen waren met de win
keliers van het Naauw om die straat te herbestraten.
Dat mis ik echter in dit voorstel. Graag zou ik willen
weten wat de oorzaak is dat dit niet in het program
ma is opgenomen.
De heer Van der Wal: Vraag 187 gaat over de
Oude Lombardsteeg als verbinding tussen Nieuwestad
zuidzijde en het stadsautobusstation. Ik ben het overi
gens eens met wat u antwoordt op deze vraag. U ant
woordt dat u hier vooralsnog het fictsverkeer wilt
handhaven als ontlasting van het kruispunt hoek Wir-
dumerdijk/Nieuwestad. Het is inderdaad een van de
weinige kortsluitende routes die er op het ogenblik
voor fietsers nog over is om verkeerslichten te om
zeilen. Wat ik echter nog even wil zeggen is dit. U
heeft het in uw antwoord over de voetgangersover
steekplaatsen die aan beide uiteinden van de Oude
Lombardsteeg zijn gelegd. Dit is inderdaad zo. Nu zijn
er in de stad ik denk n.a.v. een motie over de bin
nenstad allemaal op- en afritjes aangelegd voor
invalidewagens, alleen net daar niet. Als je de Nieuwe
stad zuidzijde langs loopt dan heb je bij de Oude Lom
bardsteeg gewoon nog stoepranden. Zijn ze dit verge
ten of is dit om een bepaalde reden niet gebeurd?
Dat zou ik graag willen weten. Als men het vergeten
is zou ik graag zien dat het alsnog gebeurde.
In vraag 188 wordt u gevraagd of u bereid bent bij
eventuele reconstructies van uitvalswegen rekening te
houden met voorzieningen voor lifters. U antwoordt:
„Dit ligt niet in ons voornemen." Het is u misschien
bekend dat er vorige week een rapport van de Stich
ting Recreatie tenminste als ik mij dat nog zo her
inner is uitgebracht over het z.g. jeugdtoerisme.
Daarin het was een van de hoofdpunten werd
er juist voor gepleit dat er door gemeentebesturen en
andere wegbeheerinstanties bij toekomstige recon
structies wel rekening gehouden wordt met voorzienin
gen voor lifters. Ik dacht ook niet dat het zoveel zou
moeten kosten. U wilt het kennelijk niet eens onder
zoeken, u zegt gewoon: Het ligt niet in ons voorne
men. Ik zou dan graag de reden willen weten waarom
u hier geen rekening mee wilt houden. Zijn er ervarin
gen in andere gemeenten waarom u zegt: Wij willen
het hier niet. Uit het landelijke rapport wordt nu toch
wel duidelijk de noodzaak daartoe aangetoond.
Op vraag 190 zijn ook al een paar anderen ingegaan.
Op blz. 71 van de aanbiedingsbrief staan onder de kop
Verkeer en Openbaar Vervoer allerlei projecten ge
noemd die wij willen uitvoeren. Die projecten zijn ook
herhaald in het stuk dat wij gekregen hebben. Er
staat o.a.: reconstructie van het Vrijheidsplein, verbe
tering van de Kanaalweg, aanleggen van de Henry
Dunantweg, alsmede aanleggen van fiets- en wandel
paden. Ik heb speciaal gevraagd: Hoeveel besteedt u
aan de fiets- en wandelpaden? Nou, als ik dan het
lijstje bekijk, dan is het zeer, zeer mager. Alleen wor
den er naast de Henry Dunantweg en de Lekkumer-
weg wat fietspaadjes aangelegd, maar er worden hier
helemaal geen afzonderlijke fietspaden in opgenomen.
Dit wordt toch wel gesuggereerd op blz. 71 van de
beleidsnota. Daarbij komt ook nog dat in het struc
tuurplan voor de binnenstad en in weet ik wat voor
geschriften allemaal staat dat u het langzame verkeer
ook zijn voorzieningen wilt geven. U zegt dit ook op
blz. 71 van de beleidsnota, maar als wij dan de pro
jecten opvragen dan blijkt dat er helemaal niets in
staat, althans voor 1975 niet. Hoe komt dit in de toe
komst, in 1976, in 1977 Kunt u daar al iets van zeg
gen? Zijn deze plannen al in voorbereiding?
Ik was eigenlijk van plan om het hele langzame
verkeer, de fietsroutetoestanden, aan de orde te stel
len, maar ik denk dat wij dat nog een paar maanden
opsparen.
De heer Rijpma (weth.)Ik zal proberen alles op
een rijtje te krijgen.
De eerste vraag werd door de heer Janssen gesteld.
Hij vroeg of er op het onbevoegd gebruik van trottoirs
voldoende toezicht zou kunnen worden uitgeoefend. Er
zijn natuurlijk enorm veel dingen die toezicht vragen.
Misschien kan de voorzitter van dit college beter toe
zicht beloven, maar ik kan dat op dit moment niet.
De heer Janssen doet de suggestie om er stelcon-
platen te leggen. Ik weet niet of wij op dit moment
stelcon-platen beschikbaar hebben. Dit is echter niet
een punt dat een algemene discussie noodzakelijk
maakt. Als wij deze kwestie eens in de Commissie
Openbare Werken bekijken dan kunnen wij dit wel
eens afwegen en dan kan de heer Muller zeggen of
hij hier wat in ziet. Als hij er niets in ziet dan kan
hij dat ook zeggen en als wij het er dan niet mee eens
zijn dan zullen wij dat hem weer laten weten. Zullen
wij op deze manier het probleem van de stelcon-pla
ten proberen op te lossen? (De heer Janssen: Ak
koord.)
Het is zo dat de verbetering van de woonomgeving
in de Matthias van Pellicomstraat gepland staat voor
het jaar 1976; althans de dienst heeft dit zo gepland.
De hear Miedema: Mei ik hjir efkes op réagearje?
Ik tocht dat dat plan forline jier augustus/septimber
yn de ried west hat en ik tocht mei de meidieling dat
it „zo spoedig mogelijk in uitvoering komt". Nou for-
stean ik ünder augustus 1974 yn de ried en „zo spoe
dig mogelijk in uitvoering" net 1976; dat kin him
fansels oan my lizzze. Mar hwer sit dit op fêst? It
jild foar dit plan hoecht net üt de post „onderhoud
straten en pleinen", dit hat in oare finansearring. Ik
tocht dat de finansearring doe al roun wie. Der binne
ek tasizzingen dien oan de biwenners fan de Bosboom-
strjitte en de Matthias van Pellicomstrjitte dat dit
plan op in hiel koarte termyn réalisearre wurde soe,
uterlik yn it foar jier fan 1975.
De heer Rijpma (weth.): Er wordt hier nog even
gefluisterd en overleg gepleegd. (De hear Miedema:
Sille wy dat even öfwachtsje? Ik hoopje dat it noch
in jier opleveret.) (De Foarsitter: Bidoele jo dat
rehabilitaesjeplan(De hear Miedema: Ja.) Er
wordt nog even overleg gepleegd, ik kan het op dit
moment niet bedenken.
Verschillende mensen hebben gesproken over fiets
en wandelpaden. Misschien mag ik de vraag van mevr.
Visscher hier ook bij betrekken. In de begroting is
daar nog weinig van te zien. Dat hebt u ook gemerkt
uit de lijst van civieltechnische werken die wij u aan
3
geboden hebben. Er is nog weinig van te zien en dat
betekent dus ook dat er op dit moment geen pasklare
plannen zijn. Wel zijn er een aantal routes die op het
ogenblik in de gedachtenvorming een rol gaan spelen
en die moeten ik zeg dit er nadrukkelijk bij in
het volgende begrotingsjaar vorm vinden. Ik denk nu
even hardop en die gedachten zal ik in de dienst ook
hardop zeggen; in ieder geval luisteren de mensen van
de dienst mee. Ik meen dat wij op betrekkelijk korte
termijn moeten komen tot een fietsroute vanuit onze
nieuwe wijk Aldlan via de Henry Dunantweg, of in
de buurt van de Henry Dunantweg, en dan ergens
langs de periferie van Huizum. Daar is ook al over
gesproken en er wordt ook al in die richting gewerkt.
Dat fietspad zou dan zijn vervolg moeten hebben in
de richting van de binnenstad. In het plannetje dat u
in de Commissie Ruimtelijke Ordening gehad hebt over
wat wij op het ogenblik Huizum-Sixma noemen waren
daar ook bepaalde aanzetjes van te zien. Dat geheel zal
tot een combinatie moeten komen. Of dat hier of daar
aan de zuidkant van de Potmarge moet of dat wij ook
nog een keer naar de noordkant moeten kan ik uit
mijn hoofd niet zeggen. Dit is één van de fietspaden
vanuit het Aldlan die op een bepaalde wijze de bin
nenstad moet bereiken. Of wij daarbij ook gebruik moe
ten maken van, laten wij zeggen, het bestaande pad
langs Mariënburg dat op Achter de Hoven uit
komtEnfin, dat zijn allerlei zaken die als alter
natieven bekeken kunnen worden in de zin van: hoe
komen kinderen en ook anderen vanuit het Ald
lan op een plezierige manier in de binnenstad, zonder
dat zij gebruik hoeven te maken van de, op het mo
ment dat zij naar school gaan, overbelaste wegen. Een
tweede punt waar wij naar mijn mening heel snel
moeten beginnen met het tot een geheel maken van
de bestaande rijwielpaden is de aansluiting van het
Bilgaard. Er zijn plannen in voorbereiding voor het
recreatiegebied Rengerspark laat ik het zo maar
zeggen en er zijn plannen in voorbereiding m.b.t. de
universiteitswijk. Die plannen hebben gedeeltelijk niets
met elkaar te maken, maar wat voetgangers en fiet
sers betreft hebben ze naar mijn gevoel wel met elkaar
te maken. Voor het fietsverkeer van het Bilgaard naar
de binnenstad zullen ook de Beyerstraat en de routes
over de terp als ik het zo even mag uitdrukken
een rol gaan spelen. Dat zal een opdracht zijn die
voor het volgend jaar bijzonder serieus genomen zal
moeten worden. Tot mijn spijt is dat dit jaar niet mo
gelijk. Wat wij op het ogenblik op de civieltechnische
lijst hebben zijn in hoofdzaak een aantal knelpunten
die opgelost moeten worden, o.a. in het zuiden de
Henry Dunantweg i.v.m. het buslijnennet dat wij moe
ten aanleggen. Per 1 juni zal daar een begin mee ge
maakt worden. Bovendien is de Henry Dunantweg no
dig om het totale verkeer in Huizum op een andere
wijze te benaderen als ik het zo voorzichtig mag
zeggen maar het openbaar vervoer door het dorp
Huizum is, dacht ik, een knelpunt. Verder is het zo
dat er in Lekkumerend iets moet gebeuren aan de
hoofdverkeersader die vanaf het dorp Lekkum naar
de rondweg loopt. Die situatie kan daar niet blijven
bestaan. Dat zijn dus een aantal knelpunten. Ik heb
nu, dacht ik, duidelijk genoeg gezegd dat dit een paar
punten zijn die wat het fiets- en wandelverkeer be
treft prioriteit moeten krijgen.
De heer Ten Hoeve: Mag ik nog even iets vragen.
Kunt u, wanneer u hierover gaat studeren, ook de
oude Swichumerdyk in uw studie opnemen? Dit omdat
daar aan de zuidkant ook het zuidtangent gaat spelen.
De verbindingsweg naar Swichum ligt er eigenlijk nog
voor een heel groot deel. Misschien is dit ook een
mooie mogelijkheid om de dorpen in het zuidelijke ge
bied op een prettige manier op de stad aan te sluiten.
De heer Rijpma (weth.): Een goede suggestie is
altijd welkom en ik zal mij er persoonlijk van overtui
gen of dit een goede suggestie is. Ik ben er haast bij
voorbaat zeker van dat het dat zal zijn; maar goed,
die 100% zekerheid wil men dan ook wel eens hebben.
(De Voorzitter: Het is in ieder geval een tip die het
onderzoeken waard is.)
Aan het adres van mevr. Visscher zou ik nog willen
zeggen dat wij het ondergeschikte puntje m.b.t. het
doodlopen van het fietspad aan de noordkant van de
Potmarge ook in het plan zullen opnemen. Ik weet
echter niet precies waar ik over praat. (Mevr. Vis-
scher-B.ouwerHet is zo jammer dat het er nu zo maar
ligt; met een heel klein stukje er bij zou je een mooi
ommetje krijgen.) Ik zal er wel eens langs lopen en
dan vertel ik u wel of daar in het kader van wat wij
van plan zijn ook iets kan gebeuren, zonder dat wij
over ons budget heen raken.
De heer Ten Hoeve heeft een vraag gesteld over
de straatverbetering. Ik ben het er mee eens: hoe fleu
riger wij een straat kunnen maken, hoe beter. Ik heb
dit, dacht ik, al een paar keer eerder gezegd. Ik ben
ook van mening dat, als wij ergens met een straat
bezig zijn, wij ook eens moeten kijken naar andere din
gen. Het zou zot zijn als wij het niet deden.
De heer Ten Hoeve vraagt zich af of de mensen het
geheel van fietspaden rondom de stad wel kennen. Ik
ben graag bereid om degenen die de periodieke zorg
hebben om Aan de Grote Klok een zinvolle vulling te
geven van deze suggestie op de hoogte te brengen. Ik
ben er haast wel zeker van dat zij niet zullen zeggen:
Jonge, heb je nu al weer wat. Ik dacht dat dit wel een
hint was die zij gaarne tot zich zullen nemen. Het is
leuk als je buiten de stad om toch eens een andere
route kunt nemen dan de hoofdwegen. (De heer Hei-
dinga: Niet zo lang geleden heeft het er uitvoerig
in gestaan: de Leeuwarder ommetjes.) (Mevr. Vis-
scher-Bouwer: De zuidelijke niet.) (De heer Heidin-
ga: Ja zeker.)
De heer De Jong spreekt over de Oosterstraat en
het Naauw. Voor de Oosterstraten is een krediet no
dig in het kader van civieltechnische werken, omdat
daar ook rioleringswerkzaamheden moeten gebeuren.
Het Naauw is aan bestrating toe. Dat gebeurt dus niet
uit de post kapitaalwerken, maar uit de onderhouds-
post. Vandaar dat het Naauw niet op deze lijst hoeft
voor te komen. (De heer C. de Jong: Het gebeurt
wel in 1975?) U wilt ook alles weten. Er is een goed
overleg en ik dacht dat het wel gepland is voor 1975.
De heer Ten Hoeve maakt een notitie m.b.t. de Ka
naalweg en het Hoeksterend. De verbetering van de
Kanaalweg is niet gerelateerd aan de verbinding met
het oosttangent. Die verbetering is dus een kadever
betering waarop door de scheepvaart al jaren is aan
gedrongen. Wij hebben bij Economische Zaken die ka
den aangekaart vanuit de economische ontwikkeling
van Leeuwarden. U moet niet bang zijn dat dat stie-
kum een beginnetje is van een ontwikkeling die u
mogelijk niet wilt. (De Voorzitter: Het staat er vast
al 10 jaar op, zo lang ik in Leeuwarden ben al.) Het
is de scheepvaart die ons, ook via hun organisaties,
voortdurend in gebreke stelt m.b.t. het feit dat er in
Leeuwarden in die hoek, die toch een van de meest
drukke plaatsen is, op zo'n slechte wijze voorzieningen
zijn getroffen m.b.t. de mogelijkheid tot aanvoer en
de ligplaatsen. Het heeft niets met andere oplossingen
te maken. Het moet toch gebeuren en het rijk is be
reid om daar een zodanig subsidie voor te geven dat
het onze begroting maar in beperkte mate belast.
De Voorzitter: Mag ik even iets zeggen? Bij Eco
nomische Zaken wordt dat een infrastructuurproject
genoemd. Ik zei zopas al even schertsend dat dit al
10 jaar op het programma staat. Dat is wel een beetje
bitter. Er waren 2 punten die al jaren op de lijst staan.
Eén is er kort geleden uitgerold, dat was de Sneker-
kade; daar zijn ze nu mee aan het opknappen. Het
andere punt betrof de Kanaalweg die gebruikt wordt
voor het aanleggen van schepen. Economische Zaken
vindt dit maar zo-zo, maar men heeft ons beloofd
het gaat niet om zo'n groot bedrag dat dit als z.g.
stopwerk een keer meegenomen zal worden. Daarom
staat het nu weer op de lijst en wij hopen dat het dit
jaar gebeurt. Als Economische Zaken dit niet wil be
talen is het voor ons haast onmogelijk dit klaar te
krijgen. Dit staat dus echt los van de problematiek van
de Kanaalweg.
De heer Rijpma (weth.): Dan de Oude Lombard
steeg. Overal waar invalidenopritten gemaakt zijn is
dit gebeurd in overleg met de betreffende organisatie.
Als er in de Oude Lombardsteeg geen invalidenoprit
is dan is dat zo omdat in de gesprekken met de or
ganisatie deze plaats niet genoemd is. Op de plaatsen