17 16 omdat er nu een nieuwe regeling is via het algemeen maatschappelijk werk. u blijft maar hardnekkig vast houden aan reis- en apparaatskosten. Wij hebben toen toch ook nadrukkelijk de verbinding gelegd met het preventieve werk. Ik dacht dat wij daar toen heel sterk voor gepleit hebben en gezegd hebben dat er een modus moest zijn dat er aan die gezinnen waarvan kinderen onder toezicht stonden aandacht moest wor den besteed ook in de preventieve sfeer en dat dat kosten met zich bracht. Daar heb ik toen zeer na drukkelijk voor gepleit. De Voorzitter: Ik heb het hier ook wat moeilijk mee; het hele college, denk ik. De wethouder geeft, dacht ik, een goede argumentatie waarom hij meent dat dit subsidie niet gecontinueerd behoeft te worden zonder dat er wezenlijk iets in gevaar wordt gebracht op grond waarvan de raad destijds een beslissing heeft genomen. Wij hebben natuurlijk goed gehoord wat de heer De Pree en mevr. Smit hebben gezegd. Ik moet u eerlijk zeggen dat ik het gevoel heb dat dat natuur lijk wel erg vriendelijk klinkt, maar dat er niet een al te sterke argumentatie gegeven wordt. Het is enkel: Geef hen nog een jaar soelaas; dan zijn wij er even uit. De wethouder heeft duidelijk gesteld waarom hij meent dat het niet meer hoeft. De heer De Pree: Het is duidelijk dat velen twij felen of het klopt dat alles wat voor dat tientje nu gebeurt blijft gebeuren dank zij het adviesbureau. De wethouder zegt dat het wel zo is, dat hij daarvan over tuigd is; wij zijn wat minder overtuigd. Ik zou zeg gen: Laat die post staan op de begroting want als de wethouder gelijk heeft dan zal die post niet aange sproken worden; wordt die post wel aangesproken dan blijkt dat onze twijfel op dit punt gerechtvaardigd was. Ik vraag mij af waarom wij voor één jaar die post niet zouden kunnen laten staan. De Voorzitter: Kunt u er mee instemmen dat wij dit punt aanhouden? Ik hoor net van wethouder Ten Brug dat het punt ook op de agenda staat van de vergadering van het overleg m.b.t. subsidiëring tus sen de provincie en de gemeenten dat volgende week wordt gehouden. Als wij het punt aanhouden dan we ten wij in ieder geval wat de houding is in dat over leg, wat de andere gemeenten doen. Wij hebben nu de argumenten uit de raad gehoord. Het lijkt mij niet zo'n groot probleem dat wij u over drie weken nog een korte notitie voorleggen gezien deze discussie, gezien het overleg dat volgende week zal plaats vin den waarin staat dat wij de suggestie kunnen vol gen dit subsidie nog een jaar te handhaven dan wel dat wij deze suggestie niet kunnen volgen omdat wij goede argumenten hebben om de bestaande twijfel weg te nemen. Ik vind het beter dit punt uit te stellen tot de volgende vergadering dan nu een beslissing te nemen terwijl er wat twijfel bestaat of die wel hele maal juist is. (Mevr. Smit: Ik ben het volledig met uw voorstel eens maar kan daarbij dan ook bekeken worden wat het verschil is tussen de kosten van het preventieve werk dat gedaan wordt door het advies bureau en de reële apparaatskosten m.b.t. de gevallen die al onder toezicht staan en ten aanzien waarvan geen preventie meer mogelijk is?) Wij hebben de dis cussies gehoord en ik stel voor dat wij over drie we ken in ieder geval met een aanvullende notitie over dit punt in de raad komen waarbij wij de opmerkingen die zijn gemaakt incalculeren. Wij komen dus öf met een duidelijke argumentatie die hoeft u niet te aan vaarden om dit voorstel te handhaven öf met een bij nader inzien, ook gelet op het overleg van de vol gende week, gewijzigd voorstel dat wij de suggestie van de raad volgen het subsidie nog een jaar te hand haven. Eén van beide voorstellen komt dus over drie weken hier terug. Stemt u daar mee in? De Raad stemt hiermee in. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met uitzondering van het voorstel t.a.v. volgno. 570. Punt 15 (bijlage no. 85). De Voorzitter: Ik wil graag een correctie aanbren gen in het besluit dat als bijlage is bijgevoegd. Deze correctie komt de duidelijkheid ten goede; materieel verandert er niets. Onder seizoenabonnementen staat: „basistarief f70,(dat blijft gelijk) „vermeerderd met f 15,per kind met een maximum van 3 kin deren". Dit laatste zou ik willen wijzigen in: „ver meerderd met f 15,per gezinslid van 4 t.e.m. 15 jaar met een maximum van 3 kinderen". Dan is duidelijker aangegeven wat hier wordt bedoeld. De heer Knol: Wij kunnen ons wel vinden in dit voorstel. Bij de vaststelling van de tarieven in januari heeft de wethouder al gezegd dat dit zou komen. Wij zouden echter nog wel graag een aanvulling op dit voorstel willen hebben. De raadsbrief gaat n.l. voorbij aan het feit dat er ook onvolledige gezinnen bestaan. Ik kan mij voorstellen dat er in dat geval een iets andere tariefopbouw kan plaats vinden en wel in die zin dat er eenmalig f37,50 kan worden berekend en dat er verder het gewone kindertarief zoals u dat zo net hebt aangeduid kan worden berekend. Ik dacht dat dat geen probleem was voor de dienst en wij nemen aan dat, als zich, een dergelijk geval zou voordoen, dit wel gewijzigd zou kunnen worden. Wij hebben bij de tariefbesprekingen in januari ook gevraagd of er mo gelijkheden aanwezig zijn om tijdens de schoolvakan ties een gereduceerd tarief in te voeren teneinde de kinderen die recreatie willen vinden in de zwembaden gelegenheid te geven om daar voor een billijk tarief terecht te kunnen. De instelling van de abonnementen is wel mooi maar er is natuurlijk een groot aantal ge zinnen voor wie het bedrag van f27,50 per kind voor een abonnement, hetzij een gezinsabonnement hetzij een enkelvoudig abonnement, een heel grote uitgave betekent. Dat zijn ook vaak de gezinnen waarvan de kinderen niet op vakantie gaan. Ik zou dan ook het volgende voorstel willen doen: „De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 1 april 1975, besluit om tijdens de zomerva kantie van het basisonderwijs een zwemstimulerings- tarief voor kinderen in te voeren bij de openluchtzwem baden. Voor 1975 wordt dit tarief gesteld op f 0,75." De hear Klomp: Us fraksje hat ek efkes praet oer de ünfolsleine gesinnen. It soe miskien better wêze as krekt fêststeld wurdt hoe oft it taryf dan wêze moat. Yn earste ynstansje is der al ris oer tocht ek yn de kommisje om, as it giet om in widdou mei bern of om in widner mei bern, as twadde gesinslid it earste bern to nimmen, plus 3 bern. Dan komme jo fansels wol efkes djürder üt dan hwannear't jo it oars dwaen soene. It is dêrom wol oan to bifeljen om krekt oan to jaen hwat de priis wêze moat. Dan wol ik noch efkes réagearje op it twadde foar- stel fan de hear Knol. Sa op it earste gesicht Iiket dat wol in tige sympathyk foarstel. Yn de Kommisje foar Sport en Rekréaesje hawwe wy dit ek bipraet. De konklüzje wie doe lykwols dat dit de swimsport en de rekréaesje net bifoarderje sil omt manniehien wachtsje sil oant de fakansje om dan gebrük to mel- tsjen fan dat tige lege taryf. Ik haw seis ek al ris even oan it rekkenjen west. De fakansje is fansels it wichtichste tiidrek foar de swimsport, it swimseizoen. It duorret 6 wike, 40 da gen, en as de bern dan om de oare dei nei it swimbad geane dan soe dat 20 x f 0,75 wêze, dus mar f 15,—. Hwa sil dan noch in abonnemint nimme fan f27,50? Yn gesinsforbün soe dit f 15,wêze. Boppedat kostet in 10-badekaert mar f 12,50, dat is f 1,25 per kear. Alle minsken kinne fan dizze gelegenheit gebrük meitsje. As wy dit nije foarstel oannimme dan kinne alle minsken ek dêr gebrük fan meitsje, ek de minsken dy't it bést bitelje kinne. Hoe great soe eins de groep wêze dy't it bislist net bitelje kin? Persoanlik bin ik fan bitinken dat, as ien it bislist net bitelje kin, ik de minsken wol forgees in kaert biskikber stelle wol. Dat is lykwols net yn diskusje. En hwat bitsjut dit m.b.t. de formindering fan de ynkomsten fan de tsjinst? Wy moatte yn dizze tiid fan artikel 12 ek seis bisykje om sa heech mooglike ynkomsten to krijen. Persoanlik bin ik tsjin dit foarstel alhoewol't der wol hwat sympathyks yn sit. De heer Schaafsma: Ik vraag mij af of de groep kinderen de heer Knol heeft hier zopas over ge A*'PCfci* sproken die niet met vakantie gaat een gereduceerd tarief moet hebben. Ik bedoel het zo. Als je een kind dat niet met vakantie gaat een abonnement geeft van f27,50 dan kan het al vanaf begin mei in de zwem baden terecht en dan is het tarief per keer uiteindelijk veel voordeliger dan de heer Knol nu voorstelt. Voor een bedrag van f 27,50 kan je altijd nog 37 keer zwem men of meer en ik neem aan dat dat er in ieder geval uit komt. De regeling zoals die hier voor ons ligt be tekent toch een behoorlijke reductie op wat men nor maal zou moeten betalen. Ik vind dat, als je met een tarief begint van f 0,75 als een soort zwemstimulering, je de stimulering om gedurende het hele seizoen te zwemmen volledig teniet gaat doen. Aan de andere kant is het wel zo dat die f 0,75 voor iedereen is en ik vraag mij af wat dan de consequenties zijn voor de exploitatie van het zwembad. Ik dacht dat dat een erg belangrijke zaak was. Je gaat dan met de ene zaak de andere zaak behoorlijk doorkruisen en dan wil ik toch wel weten welke financiële consequenties er verbonden zijn aan de regeling die de heer Knol voorstelt. De heer De Greef: Ik zou mij willen aansluiten bij het voorstel dat de heer Knol heeft gedaan. Ik zou ook willen pleiten voor een zwemstimuleringstarief. De heer Knol heeft als argumentatie gebruikt dat er een aantal kinderen niet op vakantie gaan. Ik dacht dat er een fonds was voor vakantie-ontspanning en dat u dat fonds wilt laten vervallen en wilt toeschuiven naar het beroepsmatig jeugdwerk. Misschien zou dat fonds <jit in antwoord op de vragen van de heer Schaaf- sma voor dit doel kunnen worden gereactiveerd. Misschien zouden wij de kinderen in de vakantiepe riode dan nog wel voor minder dan f 0,75 kunnen laten zwemmen. (De heer Jansma: Met handhaving van dit tarief?) Voor kinderen zeker voor kinderen die niet met vakantie gaan zou je dit tarief kunnen verlagen. De heer C. de Jong: Als reactie op het voorstel van de heer Knol zou ik willen voorstellen in de va kantieperiode ook het tarief voor de Kinderboerderij te verlagen. (Mevr. Rrandenburg-Sjoerdsma: Dat is niet zo gek, het is een uitstekend idee.) Als wij in de vakantieperiode een verlaagd tarief willen instellen dan vind ik het discriminerend als wij dat alleen doen voor het zwembad. (De heer Ten Brug (weth).: Op ruiming doen jullie ook tegen lagere tarieven.) (De Voorzitter: Wij gaan nu weer terug naar de zwem- tarieven.) De heer Heidinga: Wij zijn nu toch aan het sug gesties doen. Deze kwestie overvalt ons zo maar. Er gens spreekt het voorstel van de heer Knol mij wel wat aan. Toch is het zo dat je deze reductie misschien wij weten dat niet aan een groot aantal kinderen geeft die het beslist niet nodig hebben. Dat zit er nu een keer ingebakken. Zou het ook zo kunnen dat wij het verlaagde tarief alleen instellen voor het zwembad de Kleine Wielen? Je brengt dan de kinderen in het recreatiegebied, ze hebben een mooi fietstochtje. De kinderen die dan niet naar het Nijlan willen(De heer Ten Hoeve: Die krijgen dan voor straf een fiets tocht naar de Kleine Wielen.) Dat is geen straf, dat is helemaal geen straf. (De heer Ten Hoeve: Jullie gaan wel duidelijk 2 groepen scheiden; de ene groep mag wel fietsen en de andere groep mag niet fietsen.) Nee, wij brengen de kinderen in het recreatiegebied de Kleine Wielen, in de Groene Ster en dat vind ik een pré. (De heer Ten Hoeve: Dat doen wij dan maar met één groep; dat is dan het punt.) Met welke groep dan? Daar mag iedereen heen gaan baas, jouw kinde ren ook wel. (Gelach) (De Voorzitter: Die suggestie is genoteerd. Zijn er nog meer goede suggesties?) De heer Weide (weth.)Zolang wij onze beide niet overdekte zwembaden hebben zolang hebben wij ook elk jaar gesproken over de tarieven. Er is geen gemeente die gelijke tarieven hanteert en er is geen gemeente die een gelijk systeem van tarieven hanteert. De opzet is natuurlijk wel om een tarievenstelsel te hebben dat een beetje doorzichtig is. Ik dacht dat wij dat tot nu toe duidelijk hadden gehad in goed overleg met de raad. Eerst iets over de onvolledige gezinnen. De kwestie van het gezinsabonnement is vrij uitvoerig in de com missie behandeld en hieruit resulteert het voorstel. Dit abonnement is voor 2 volwassenen en 3 kinderen. Het kan gebeuren dat het gezin niet meer volledig is als gevolg van overlijden van een van de ouders of als ge volg van het feit dat men duurzaam gescheiden is of wat dan ook. In dit soort gevallen zal de dienst tole rant zijn. Dit tarief is echter wel duidelijk gebaseerd op 2 volwassenen en 3 kinderen. Dan het tarief in het zomerseizoen. Conform het ad vies van de raad hebben wij deze kwestie vrij uitvoerig besproken in de commissie. De commissie de heer Klomp heeft dit ook al gesteld heeft moeten advise ren om hierop niet nader in te gaan gezien de bezwaren die hier en daar al genoemd zijn en die ik nu ook zal noemen. Wij zijn het er volledig over eens dat wij het zwemmen zoveel mogelijk moeten stimuleren en dat er geen belemmeringen aanwezig mogen zijn om gebruik te maken van een goed bad met alle recreatieve moge lijkheden. Onze tarieven gelden van 's morgens tot 's avonds; tussen de middag hoeft men het bad niet te verlaten zodat men dan weer opnieuw zou moeten be talen wanneer men meer dan één keer wil zwemmen. Elders in den lande is dit wel het geval. Wat zijn de bezwaren die aan het voorstel van de heer Knol ver bonden zijn? Het grootste bezwaar is dat, wanneer wjj zouden overgaan tot een tariefverlaging gedurende 6 a 7 weken in het zomerseizoen, dit de waarde van het abonnement wij verkopen jaarlijks in de voor verkoop een groot aantal abonnementen in ernstige mate zou aantasten. De verkoop van de abonnementen zou ook in belangrijke mate teruglopen. Het effect hiervan is heel moeilijk na te gaan, maar het zal on getwijfeld een zeer nadelige invloed op de verkoop tot gevolg hebben, niet alleen van de abonnementen maar ook van de 10-badenkaarten. Deze 10-badenkaarten worden ook in een vrij groot aantal verkocht en ze geven ook al de nodige reductie. Bovendien is het zo dit is ook al in de commissie aan de orde geweest dat de kinderen dit geldt in veel andere baden niet tot 4 jaar in onze baden vrije toegang hebben; die hoeven dus niets te betalen. Dit zijn een paar ar gumenten die tegen het vakantietarief pleiten. Dan de inkomstenvermindering. Het is zo dat het bezoek aan de zwembaden, of die nu wel of niet verwarmd zijn, staat of valt met de weersomstandigheden. Dat is dui delijk uit de cijfers aantoonbaar. Als het warm weer is komen er duizenden mensen en als het weer iets minder is dan beperkt het aantal zich tot enkele honderden, ondanks gunstige tarieven of ongunstige tarieven. El ders in den lande is ook wel bewezen dat de tarieven hierop geen invloed hebben. Ik dacht dat het wel ver standig was om nog even wat gemiddelden te noe men. 1974 is natuurlijk een slecht voorbeeld omdat dat een verschrikkelijk slecht seizoen was wat het weer betreft. Als ik een periode neem van half juni tot half augustus dat zijn de vakantiemaanden dan is het aantal kinderen dat een bezoek aan het bad gebracht heeft gemiddeld over 19731974 totaal 40.000. Stel wij geven de kinderen die binnen die 40.000 vallen nu een reductie van f 0,65. Dat zou, glo baal uitgerekend, een inkomstenvermindering beteke nen van f25.000,—. Daar staat misschien tegenover dat dan meer kinderen gebruik van het zwembad zul len maken, maar dat weten wij niet. Dat is een heel groot vraagteken en dat zal zeer zeker geen extra inkomsten van f 25.000,met zich mee brengen. Als wij er toe over zouden gaan wij staan er uiteraard bijzonder sympathiek tegenover dat iedereen in het zwembad moet kunnen komen dit tarief in te voe ren dan betekent dit wel een belangrijke inkomsten vermindering voor de zwembaden. Hier komt nog bij ik wil de raad hier wel op wijzen; men is er vorige week bij de afdelingsvergadering ook aan voorbij ge gaan dat nog steeds recht overeind staat het voor stel zoals wij dat begin januari in de gemeenteraad hebben gebracht m.b.t. de tariefverhogingen. Op ad vies van de raad hebben wij dit voorstel moeten wijzi gen om niet vooruit te lopen op het beleidsplan. Het voorstel, zoals wij dat 6 januari in de raad hebben behandeld, is dus nog steeds van kracht en er zal als nog een tariefverhoging moeten komen, zoals ,in het beleidsplan is aangekondigd, van f 74.000,a f 75.000, Dat voorstel staat voor het college nog recht over eind.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1975 | | pagina 9