ik graag weten waarom niet en of wij daar in andere gevallen ook van af kunnen wijken. Als hier wel aan zal moeten worden voldaan zou ik in dit verband willen vragen of - wij hebben zo'n haast - er misschien al een schetsplan is. Als het college de nodige moeite doet om de zaak voor elkaar te krij gen en de toestemming komt plotseling af dan zullen wij toch wel geconfronteerd worden met wat er gebouwd zal moeten worden. Ik vraag mij dus af of dat niet dusdanig veel tijd in beslag zal nemen dat wij toch de plank misslaan omdat wij niet aan de gestelde tijd voor de bouw kunnen voldoen. Dan is er gesproken over de architectenkeuze. De opmerkingen waren op een enkel punt buiten gewoon negatief. Dat vind ik niet terecht. Ik wil hier toch wel duidelijk stellen dat het hier gaat om een zeer bonafide bureau dat al jaren niet alleen in Leeuwarden maar ook elders een goede naam heeft; ik wil dat nog eens beklemtonen. Ik vind alleen de wijze waarop u dit voorstelt niet erg objec tief. Zoals u wel weet is in de Raad voor de Arbeidsmarkt de laatste tijd meerdere malen aan de orde geweest - er is ook regelmatig met vertegenwoordigers van B.N.A. over vergaderd - dat de teken tafels van vele bureaus leeg zijn en dat die werk behoeven. Ik dacht dat het objectiever was geweest - er moet toch een schetsplan worden gemaakt - om de raad voor te stellen b.v. een viertal architec ten uit te nodigen om tegen een bedrag van b.v. 5.000,-- een schetsplan te maken en die plannen dan aan de raad vooste leggen om te kijken met welke architect wij het beste in zee kunnen gaan. Ik vind het n.l. zeer gevaarlijk de methode die u voorstelt toe te passen. Ik wil graag van u aannemen - ik weet dat u daar niet verder op in kunt gaan; ik heb ook in de Commissie Openbare Werken het een en ander over deze kwestie gezegd - dat er motieven zijn om deze keuze te maken, maar het staat voor mij helemaal niet vast dat er geen anderen zouden zijn die hiervoor ook in aanmerking zouden komen. Ik zou verder nog willen vragen wanneer u denkt dat bekend wordt dat Leeuwarden een toewijzing krijgt. Kan daarna niet worden beslist welke architect gekozen zal worden? Ik heb niets tegen het door u voorgestelde bureau, maar ik vind het in het kader van de werkgelegenheid niet juist vooraf een keuze te maken. Het gaat tenslotte om overheidsgelden en ik vind het normaal dat wij daarvoor een stuk prestatie of althans een stuk visie vragen. Wanneer er in A.C.W.-verband werken uit komen dan worden er ook aannemers uitgenodigd op alle mogelijke terreinen. Deze aan nemers zullen dan in prijzen concurrerend in moeten schrijven om mogelijk aan dat werk te komen. Ik zou het objectief vinden hetzelfde te doen m.b.t. de ontwerpers, waarbij dat ontwerp wordt geko zen dat wij het meest geschikt vinden. De heer C. de Jong: |k heb u horen zeggen dat wij het pand aan de Nieuwestad eventueel wel een andere functie kunnen geven, passend bij het Nieuwestad-gebeurenIk stel mij echter voor dat wij die outillage daar beneden in de kelder toch stellig niet zullen kunnen missen in de binnenstad. Ik dacht dat het overweging verdiende om het pand Nieuwestad 49 toch nog als politiepost in te richten. Ik ben van mening dat diverse functionarissen - niet alleen de man die de bonnetjes moet innen - hur. functie in de binnenstad zouden moeten houden; ik denk b.v. aan bijzondere wetten. Misschien kunt u dit in uw overwegingen betrekken. Ik geloof dat het pand Nieuwestad 49 als politie post toch wel echt een functie kan houden in de binnenstad. De Voorzitter: |k dacht niet dat er in tweede instantie veel vragen zijn gesteld. [)e heer Ten Hoeve vraagt wanneer de beslissing af kan komen; de heer De Jong heeft daar ook over gesproken(De heer Ten Hoeve: Hetging mi j niet zo zeer om het tijdstip van de beslissing, maar over de kwestie van de prioriteiten t.a.v. andere objecten.) Daar heb ik in eerste instantie duidelijk op geantwoord. Het probleem waar ik op doelde betreft de architectenregeling. Ik heb al gezegd dat ik het jammer vind dat ik er niet duidelijker over kan zijn. Ik ben absoluut niet negatief geweest, ik heb alleen duidelijk gezegd dat wij menen dat wij een Leeuwarder architect moeten kiezen die in staat moet worden geacht om een dergelijk object aan te kunnen. De heer De Jong heeft ook niet ontkend dat deze architect geschikt is, hij heeft dat zelfs duidelijk onderschreven. Wij hebben zo danige informaties - het is uw goed recht dat in twijfel te trekken - dat de kans dat wij de architec tenregeling toegepast kunnen krijgen m.b.t. dit bureau het grootst is. Wij willen ons wel graag veilig stellen wat betreft het in aanmerking komen voor die regeling, want als het object niet doorgaat hangen wij voor een vrij groot bedrag als de architectenregeling niet wordt toegepast. Als de regeling wel wordt toegepast moet Sociale Zaken de voorbereidingskosten betalen. Ik zou het wat de objecti viteit betreft met de heer De Jong eens zijn als wij drie of vier keer dezelfde architect zouden heb ben gekozen, maar dit is bepaald niet een architect die wij om de haverklap hebben genomen. Ik moet u ook zeggen dat de tijd ontbreekt om eerst een aantal ontwerpen te laten maken en daarna een keuze te doen. Die tijd is er gewoon niet. (De heer J. de Jong: Als ik even interrumperen mag, ik heb gevraagd of er al een schetsplan is, maar ik neem aan dat er nog niets is.) Nee, er is inderdaad niets. (De heer J. de Jong: Er moet dus toch nog een schetsplan worden gemaakt, welke architect ook gekozen wordt. Dat schetsplan zal beoordeeld moeten worden, hoe dan ook, voordat er een bestek wordt gemaakt. Ik heb zopas al gesproken over lege tekentafels. Waarom zouden wij niet enige architecten de kans geven? Dan wordt voor ons de kans groter dat wij de beste opzet krijgen.) Dat kan niet omdat wij onmiddellijk de aanvraag moeten indienen om dit onder de A.C.W.-regeling te krijgen. Daar wordt bij deze regeling niet mee gewacht. Ik moet dus hopen dat wij niet genomen wor den. Wij hebben zelf geen ervaring met deze regeling. Wij hebben de verzekering gekregen - dat heb ik in eerste instantie toch duidelijk gezegd - dat, als deze regeling wordt toegepast, wij niet op draaien voor de kosten als het object niet doorgaat. De beslissing over het toepassen van de architec tenregeling wordt in een veel eerder stadium genomen dan de beslissing over het al dan niet doorgaan van het object. Dat is het punt waar het om draait. Daarom hebben wij echt geen tijd meer voor het laten maken van verschillende schetsplannenOok bij allerlei andere complexen zijn er argumenten die op een bepaald moment aanleiding geven een architect te kiezen. Daar zijn allerlei methoden voor toegepast zoals het maken van ontwerpen - daar zijn wij ook niet altijd even gelukkig mee geweest; daar zijn wij ook al eens de mist mee ingegaan - en (De heer J. de Jong; Als je het goed doet is er niets aan de hand.) Goed, ik constateer alleen maar. Er zijn ook wel eens 2 of 3 architecten in de gelegenheid gesteld een ontwerp te maken. Maar ik ken ook talloze gevallen van gemeentegebouwen waarvoor na uitvoerig overleg op grond van een aantal argumenten een architec tenkeuze is gedaan. Dit is beslist geen novum, het is alleen een novum dat wij deze architect moeten nemen i.v.m. de regeling. Ik weet hier verder ook niet op te antwoorden. Ik heb begrepen dat de heer De Jong - de andere heer De Jong - vooral bezorgd is over het pand aan de Nieuwestad. Wij zullen daar echt de nodige zorg aan besteden. Er is nog geen enkele beslis sing genomen en die kwestie zal ook zeker in de betreffende raadscommissies worden besproken. Duide lijk is wel dat het gebouw een bestemming zal moeten krijgen die past op de Nieuwestad. Het duurt nog wel een paar jaar en er is nog alle gelegenheid daarover te praten. Daar komen wij dus nog wel op terug. De heer J- de Jong: |k heb gevraagd waarom in dit geval wordt afgeweken van alle regelingen waaraan wij ons altijd moeten houden. Er moeten altijd eerst plannen besteksklaar zijn voordat er toewijzingen komen. In dit geval is er niets. Is er nu plotseling een andere regeling? Waar ligt dat aan? Daarom heb ik ook gevraagd hoe ver het staat met het schetsplan; eigenlijk zou ik moeten vra gen hoe ver het is met het bestek. De Voorzitter: Er zijn nogal wat regelingen bij de A.C.W. Als u mij vraagt u die allemaal uit te leggen dan zouden wij hier nog heel lang moeten zitten en ik denk niet dat velen daar zin in hebben. Er zijn dus nogal wat regelingen bij de A.C.W. en omdat de werkloosheid niet afneemt maar eerder toeneemt zullen er nog wel een paar bij komen. Minister Boersma heeft kort geleden het laatste pak ket maatregelen bekend gemaakt; toen zijn er 5 of 6 bedragen genoemd voor een aantal soorten werken. Wij hebben geen enkele zekerheid maar er is een reële kans dat het politiebureau en de sporthal/zwembadcombinatie uit de molen zullen komen als z.g. projecten voor wat langere termijn, wat grotere projecten dus; het gaat om projecten boven de 5 miljoen. Daar is een apart bedrag voor uitgetrokken en daarover zal op vrij korte termijn een beslissing worden genomen. Met die projecten zal op vrij korte termijn moeten worden begonnen. Wij hebben een redelijke kans dat de beide door mij genoemde projecten daar onder zullen vallen; meer kan ik er niet van zeggen. Dit wijkt dus inderdaad af van de normale procedure die anders gehanteerd wordt m.b.t. A.C.W.-objectenAls deze projecten er hierbij niet uitrollen dan hopen wij dat ze de volgende keer uit het normale pro gramma te voorschijn komen. De kans dat je wat krijgt is iets groter dan bij de lotto. Ik moet zeggen dat het college zich soms in dit opzicht net zo voelt als de miljoenen mensen die op zondagavond voor de t.v. zitten: zouden wij er bij zijn ja of nee? Populair gesteld liggen de kaarten zo. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 19 (bijlage no. 154). Gemeentebegroting. De heer Bouma: Mijn opmerkingen betreffen punt 4, Fietsenstalling Ruiterskwartier en ten westen van de Waag. Er zijn een aantal punten die hierbij naar voren springen. Het eerste is dat er in 1972 een krediet in de raad is geweest voor het aanbrengen van rijwielrekken op het Ruiterskwartier. Ik weet niet zeker of het bij die gelegenheid is geweest maar ik meen dat er toen een uitvoerige

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1975 | | pagina 13