ik graag weten waarom niet en of wij daar in andere gevallen ook van af kunnen wijken. Als hier wel
aan zal moeten worden voldaan zou ik in dit verband willen vragen of - wij hebben zo'n haast - er
misschien al een schetsplan is. Als het college de nodige moeite doet om de zaak voor elkaar te krij
gen en de toestemming komt plotseling af dan zullen wij toch wel geconfronteerd worden met wat er
gebouwd zal moeten worden. Ik vraag mij dus af of dat niet dusdanig veel tijd in beslag zal nemen
dat wij toch de plank misslaan omdat wij niet aan de gestelde tijd voor de bouw kunnen voldoen.
Dan is er gesproken over de architectenkeuze. De opmerkingen waren op een enkel punt buiten
gewoon negatief. Dat vind ik niet terecht. Ik wil hier toch wel duidelijk stellen dat het hier gaat om
een zeer bonafide bureau dat al jaren niet alleen in Leeuwarden maar ook elders een goede naam
heeft; ik wil dat nog eens beklemtonen. Ik vind alleen de wijze waarop u dit voorstelt niet erg objec
tief. Zoals u wel weet is in de Raad voor de Arbeidsmarkt de laatste tijd meerdere malen aan de orde
geweest - er is ook regelmatig met vertegenwoordigers van B.N.A. over vergaderd - dat de teken
tafels van vele bureaus leeg zijn en dat die werk behoeven. Ik dacht dat het objectiever was geweest
- er moet toch een schetsplan worden gemaakt - om de raad voor te stellen b.v. een viertal architec
ten uit te nodigen om tegen een bedrag van b.v. 5.000,-- een schetsplan te maken en die plannen
dan aan de raad vooste leggen om te kijken met welke architect wij het beste in zee kunnen gaan.
Ik vind het n.l. zeer gevaarlijk de methode die u voorstelt toe te passen. Ik wil graag van u aannemen
- ik weet dat u daar niet verder op in kunt gaan; ik heb ook in de Commissie Openbare Werken het
een en ander over deze kwestie gezegd - dat er motieven zijn om deze keuze te maken, maar het
staat voor mij helemaal niet vast dat er geen anderen zouden zijn die hiervoor ook in aanmerking
zouden komen. Ik zou verder nog willen vragen wanneer u denkt dat bekend wordt dat Leeuwarden
een toewijzing krijgt. Kan daarna niet worden beslist welke architect gekozen zal worden? Ik heb
niets tegen het door u voorgestelde bureau, maar ik vind het in het kader van de werkgelegenheid
niet juist vooraf een keuze te maken. Het gaat tenslotte om overheidsgelden en ik vind het normaal
dat wij daarvoor een stuk prestatie of althans een stuk visie vragen. Wanneer er in A.C.W.-verband
werken uit komen dan worden er ook aannemers uitgenodigd op alle mogelijke terreinen. Deze aan
nemers zullen dan in prijzen concurrerend in moeten schrijven om mogelijk aan dat werk te komen.
Ik zou het objectief vinden hetzelfde te doen m.b.t. de ontwerpers, waarbij dat ontwerp wordt geko
zen dat wij het meest geschikt vinden.
De heer C. de Jong: |k heb u horen zeggen dat wij het pand aan de Nieuwestad eventueel wel
een andere functie kunnen geven, passend bij het Nieuwestad-gebeurenIk stel mij echter voor dat
wij die outillage daar beneden in de kelder toch stellig niet zullen kunnen missen in de binnenstad.
Ik dacht dat het overweging verdiende om het pand Nieuwestad 49 toch nog als politiepost in te
richten. Ik ben van mening dat diverse functionarissen - niet alleen de man die de bonnetjes moet
innen - hur. functie in de binnenstad zouden moeten houden; ik denk b.v. aan bijzondere wetten.
Misschien kunt u dit in uw overwegingen betrekken. Ik geloof dat het pand Nieuwestad 49 als politie
post toch wel echt een functie kan houden in de binnenstad.
De Voorzitter: |k dacht niet dat er in tweede instantie veel vragen zijn gesteld.
[)e heer Ten Hoeve vraagt wanneer de beslissing af kan komen; de heer De Jong heeft daar ook
over gesproken(De heer Ten Hoeve: Hetging mi j niet zo zeer om het tijdstip van de beslissing, maar
over de kwestie van de prioriteiten t.a.v. andere objecten.) Daar heb ik in eerste instantie duidelijk
op geantwoord. Het probleem waar ik op doelde betreft de architectenregeling. Ik heb al gezegd dat
ik het jammer vind dat ik er niet duidelijker over kan zijn. Ik ben absoluut niet negatief geweest, ik
heb alleen duidelijk gezegd dat wij menen dat wij een Leeuwarder architect moeten kiezen die in
staat moet worden geacht om een dergelijk object aan te kunnen. De heer De Jong heeft ook niet
ontkend dat deze architect geschikt is, hij heeft dat zelfs duidelijk onderschreven. Wij hebben zo
danige informaties - het is uw goed recht dat in twijfel te trekken - dat de kans dat wij de architec
tenregeling toegepast kunnen krijgen m.b.t. dit bureau het grootst is. Wij willen ons wel graag veilig
stellen wat betreft het in aanmerking komen voor die regeling, want als het object niet doorgaat
hangen wij voor een vrij groot bedrag als de architectenregeling niet wordt toegepast. Als de regeling
wel wordt toegepast moet Sociale Zaken de voorbereidingskosten betalen. Ik zou het wat de objecti
viteit betreft met de heer De Jong eens zijn als wij drie of vier keer dezelfde architect zouden heb
ben gekozen, maar dit is bepaald niet een architect die wij om de haverklap hebben genomen. Ik moet
u ook zeggen dat de tijd ontbreekt om eerst een aantal ontwerpen te laten maken en daarna een
keuze te doen. Die tijd is er gewoon niet. (De heer J. de Jong: Als ik even interrumperen mag, ik heb
gevraagd of er al een schetsplan is, maar ik neem aan dat er nog niets is.) Nee, er is inderdaad niets.
(De heer J. de Jong: Er moet dus toch nog een schetsplan worden gemaakt, welke architect ook
gekozen wordt. Dat schetsplan zal beoordeeld moeten worden, hoe dan ook, voordat er een bestek
wordt gemaakt. Ik heb zopas al gesproken over lege tekentafels. Waarom zouden wij niet enige
architecten de kans geven? Dan wordt voor ons de kans groter dat wij de beste opzet krijgen.) Dat
kan niet omdat wij onmiddellijk de aanvraag moeten indienen om dit onder de A.C.W.-regeling te
krijgen. Daar wordt bij deze regeling niet mee gewacht. Ik moet dus hopen dat wij niet genomen wor
den. Wij hebben zelf geen ervaring met deze regeling. Wij hebben de verzekering gekregen - dat heb
ik in eerste instantie toch duidelijk gezegd - dat, als deze regeling wordt toegepast, wij niet op
draaien voor de kosten als het object niet doorgaat. De beslissing over het toepassen van de architec
tenregeling wordt in een veel eerder stadium genomen dan de beslissing over het al dan niet doorgaan
van het object. Dat is het punt waar het om draait. Daarom hebben wij echt geen tijd meer voor het
laten maken van verschillende schetsplannenOok bij allerlei andere complexen zijn er argumenten
die op een bepaald moment aanleiding geven een architect te kiezen. Daar zijn allerlei methoden
voor toegepast zoals het maken van ontwerpen - daar zijn wij ook niet altijd even gelukkig mee
geweest; daar zijn wij ook al eens de mist mee ingegaan - en (De heer J. de Jong; Als je het
goed doet is er niets aan de hand.) Goed, ik constateer alleen maar. Er zijn ook wel eens 2 of 3
architecten in de gelegenheid gesteld een ontwerp te maken. Maar ik ken ook talloze gevallen van
gemeentegebouwen waarvoor na uitvoerig overleg op grond van een aantal argumenten een architec
tenkeuze is gedaan. Dit is beslist geen novum, het is alleen een novum dat wij deze architect moeten
nemen i.v.m. de regeling. Ik weet hier verder ook niet op te antwoorden.
Ik heb begrepen dat de heer De Jong - de andere heer De Jong - vooral bezorgd is over het pand
aan de Nieuwestad. Wij zullen daar echt de nodige zorg aan besteden. Er is nog geen enkele beslis
sing genomen en die kwestie zal ook zeker in de betreffende raadscommissies worden besproken. Duide
lijk is wel dat het gebouw een bestemming zal moeten krijgen die past op de Nieuwestad. Het duurt
nog wel een paar jaar en er is nog alle gelegenheid daarover te praten. Daar komen wij dus nog wel
op terug.
De heer J- de Jong: |k heb gevraagd waarom in dit geval wordt afgeweken van alle regelingen
waaraan wij ons altijd moeten houden. Er moeten altijd eerst plannen besteksklaar zijn voordat er
toewijzingen komen. In dit geval is er niets. Is er nu plotseling een andere regeling? Waar ligt dat
aan? Daarom heb ik ook gevraagd hoe ver het staat met het schetsplan; eigenlijk zou ik moeten vra
gen hoe ver het is met het bestek.
De Voorzitter: Er zijn nogal wat regelingen bij de A.C.W. Als u mij vraagt u die allemaal uit te
leggen dan zouden wij hier nog heel lang moeten zitten en ik denk niet dat velen daar zin in hebben.
Er zijn dus nogal wat regelingen bij de A.C.W. en omdat de werkloosheid niet afneemt maar eerder
toeneemt zullen er nog wel een paar bij komen. Minister Boersma heeft kort geleden het laatste pak
ket maatregelen bekend gemaakt; toen zijn er 5 of 6 bedragen genoemd voor een aantal soorten
werken. Wij hebben geen enkele zekerheid maar er is een reële kans dat het politiebureau en de
sporthal/zwembadcombinatie uit de molen zullen komen als z.g. projecten voor wat langere termijn,
wat grotere projecten dus; het gaat om projecten boven de 5 miljoen. Daar is een apart bedrag voor
uitgetrokken en daarover zal op vrij korte termijn een beslissing worden genomen. Met die projecten
zal op vrij korte termijn moeten worden begonnen. Wij hebben een redelijke kans dat de beide door
mij genoemde projecten daar onder zullen vallen; meer kan ik er niet van zeggen. Dit wijkt dus
inderdaad af van de normale procedure die anders gehanteerd wordt m.b.t. A.C.W.-objectenAls
deze projecten er hierbij niet uitrollen dan hopen wij dat ze de volgende keer uit het normale pro
gramma te voorschijn komen. De kans dat je wat krijgt is iets groter dan bij de lotto. Ik moet zeggen
dat het college zich soms in dit opzicht net zo voelt als de miljoenen mensen die op zondagavond
voor de t.v. zitten: zouden wij er bij zijn ja of nee? Populair gesteld liggen de kaarten zo.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punt 19 (bijlage no. 154).
Gemeentebegroting.
De heer Bouma: Mijn opmerkingen betreffen punt 4, Fietsenstalling Ruiterskwartier en ten westen
van de Waag. Er zijn een aantal punten die hierbij naar voren springen. Het eerste is dat er in 1972
een krediet in de raad is geweest voor het aanbrengen van rijwielrekken op het Ruiterskwartier. Ik
weet niet zeker of het bij die gelegenheid is geweest maar ik meen dat er toen een uitvoerige