32
dringende reden weggeroepen uit de vergadering en heb niet de tweede instantie meegemaakt, maar
anders zou ik zeker tegen het toen gedane voorstel hebben gestemd. Ik ben helemaal niet gelukkig
met dit plan. Wie heeft het in zijn hoofd gehaald om nu weer de cellen onder de grond te stoppen?
Wie stopt trouwens, in het algemeen gesproken, verdachten - het zijn geen veroordeelden - onder
de grond en lucht ze dan op een ondergronds plein met een hekwerk er overheen? Dat lees ik uit de
maquette. Dat roept bij mij associaties op aan de tijgerkooi die wij uit Vietnam kennen. Ik vind het
een lelijk gebouw, maar daarover kan je van mening verschillen. Wat mij opvalt is dat de structuur
van het gebouw dezelfde is als die van de Kazerne, een vierkant geval met gangen er doorheen en
met een binnenplaats en met aan weerszijden van de gangen allemaal kamertjes. Nu, dat had ik ook
nog wel kunnen bedenken. De Kazerne kon niet om allerlei redenen, dat was te duur en daar kon je
de politie toch niet in onderbrengen. Goed, wij brengen er nu dan wel mensen in onder.
Ik heb nog allerlei andere detailpunten over dit plan, ook wel over de architectuur. Ik heb de
vorige keer al gezegd dat het daar weinig kwaad kan, maar mijn vrees over de vormgeving is wel
gegrond gebleken. Maar dat is mijn oordeel over deze zaak. Ik heb mij ook al eerder afgezet tegen
de transactie met de aannemer; daar ga ik nu niet verder op in, maar daar ben ik het ook niet mee
eens.
Ik zou nog wel willen vragen wat er met het oude gebouw gaat gebeuren en vooral wat er gaat
gebeuren met die lelijke garages die los van het politiebureau aan de zuidzijde van de Bagijnestraat
zijn gebouwd. Die vallen verschrikkelijk uit de toon. Als de politie daar toch weg gaat zijn die
strikt genomen niet meer nodig. Kunnen wij daar niet iets aan doen?
Het terrein waar nu het politiebureau op komt is, dacht ik, eerder in optie gegeven aan de
A.N.W.B. voor een technostation. Nu is die hele beweging van Pieter van Vollenhove niet door
gegaan, dus ik neem aan dat die optie ingetrokken is.
Dan nog iets over de uitgang van het politiebureau. Eén van de uitgangen is rechtstreeks op de
Aldlansdyk. Nu is ons altijd verteld dat vanwege de verkeersveiligheid geen uitgangen op de Aldlans-
dyk mochten komen en dat bedrijven die tussen de Holstmeerweg en de Aldlansdyk gevestigd zijn
alleen maar een uitgang mochten hebben op de Holstmeerweg. Dit politiebureau heeft dus toch een
uitgang op de Aldlansdyk. In de Commissie Openbare Werken wordt in dergelijke gevallen altijd
direct gezegd: Kan niet vanwege de verkeersveiligheid. En nu kan het opeens wel. Hoe hard is dat
argument nu eigenlijk, ook voor andere bedrijven?
De heer Schaafsma: Ik zou in de eerste plaats een woord van lof willen laten horen voor de
vlotte wijze waarop het architectenbureau Vegter gekomen is met zijn plan. Het lijkt ons, dit in
tegenstelling tot de vorige spreker, een goed plan toe. De Kazerne, ook een vierkant gebouw, staat
op de monumentenlijst en waarom dit aanstonds niet.
De opmerkingen over de cellencomplexen onder de grond enz. lijken mij erg overdreven. Het
gebouw als geheel lijkt mij een keurige opzet waarvan wij wel iets positiefs kunnen verwachten. Er
zijn nog een paar kleinigheden waar ik iets over wil zeggen.
De nieuwbouw van het politiebureau is bedoeld voor de bevordering van de werkgelegenheid in
Friesland. Ik hoop van harte dat op het plakkaat dat meestal voor zo'n nieuwbouw staat en waarop
als eerste het architectenbureau genoemd zal worden als Fries bureau een hele lijst van adviseurs en
onderaannemingen komt te staan van bij uitstek Friese bedrijven, zodat de zaak ook als geheel aan
zijn doel gaat beantwoorden. Het is tenslotte voor Friesland van belang dat deze nieuwbouw van het
politiebureau in alle geledingen mee gaat tellen voor de werkgelegenheid in Friesland. Dat is hef
eerste wat ik hoop dat zal gebeuren.
Er speelt bij onze fractie nog een kleinigheid en dat is de garage van het politiebureau. Betekent
deze garage dat hef onderhoud dat nu door de brandweer gebeurt wordt gescheiden en heeft dat t.a.v.
de exploitatie straks ook consequenties zowel voor de brandweer als voor de politie?
De Voorzitter: Ik zou willen voorstellen dat er van deze zijde niet wordt ingegaan op de opmer
kingen van de heer Van der Wal over de bestemming van het huidige politiebureau en de brandweer
kazerne. Daarover zijn vragen gesteld n.a.v. het beleidsplan en hef lijkt mij niet zinvol om over dit
onderwerp tweemaal te discussiëren.
De heer Rijpma (weth.): De heer Janssen heeft gesproken over de centrale bediening van de
zonwering. Hef gaat hier om een buiten-zonwering. Wanneer hef een binnen-zonwering was dan was
een individuele bediening van binnenuit vrij eenvoudig, maar het is een buiten-zonwering en dat
betekent dat voor een individuele bediening een nogal ingewikkelde installatie van stangen e.d.
nodig is. Dat zou ook een veel duurdere zaak betekenen. Wij hebben met opzet buiten-zonwering
33
gekozen omdat alleen buiten-zonwering iets betekent voor de klimaatbeheersing binnen het gebouw.
Airconditioning is in Nederland geen gangbare zaak; daarvoor zouden ook de ter beschikking staande
financiën niet toereikend zijn. Om te voorkomen dat de temperatuur in het gebouw aan grote schom
melingen onderhevig is is gekozen voor het aan ten minste 2 maar mogelijk aan 3 zijden van het
gebouw aanbrengen van buiten-zonwering die al in werking treedt op het moment dat de zon begint
te schijnen. Er wordt dus niet gewacht tot om half 9 de afdelingen vol bezet zijn. Dit politiebureau
is 24 uur per etmaal bemand en dat betekent dat degene die de wacht heeft al heel vroeg op de dag,
als te verwachten valt dat hef een warme dag zal worden met veel zon, de zonwering in werking
stelt om te voorkomen dat de lokaliteiten al warm zijn op het moment dat het dagpersoneel binnen
komt. Omdat het een lamellensysteem is is het mogelijk om het doorzicht naar buiten zo optimaal
mogelijk te doen zijn. Als de zon hoog aan de hemel staat dan hoef je de zonwering echt niet hele
maal gesloten te houden. Het zicht op de omgeving zal misschien een keer bij laagstaande zon in de
wintertijd beperkt zijn, maar in de wintertijd is het zonprobleem vaak ons hoofdprobleem niet.
Om nu zo maar volmondig ja te zeggen op het verzoek tot het aanleggen van een helicopferveld
is onmogelijk. Wij zullen in overweging nemen of wij dat er bij kunnen betrekken, of dat zinvol is.
Ik hoop dat de heer Janssen met deze toezegging genoegen zal willen nemen.
Het is zo dat dit project in een jaar tijd gerealiseerd moet worden. Dat betekent dat de bouw
wijze aangepast is om dit ook te kunnen realiseren. Een gedeelte van hetgeen er neergezet moet
worden zal daarom niet op de bouwplaats gerealiseerd worden. De architect heeft er voor gezorgd
dat er verschillende bouwplaatsen zijn. Bovendien heeft de architect zoveel mogelijk voorkomen dat
men bij de bouw de grond in moet. Wij hebben goede hoop dat het tijdschema dat door de A.C.W.
gesteld wordt ook werkelijk gehaald kan worden.
De kosten blijven natuurlijk een probleem. Het enige wat ik daarover kan zeggen is dat wij
proberen daar zo goed mogelijk greep op te houden. Wij hopen ook, al was het alleen maar voor ons
zelf, dat wij er in slagen om ook dit tot een goed einde te brengen.
Het cellencomplex zit wel gedeeltelijk in de grond. Ik moet er bij zeggen dat het over hef al
gemeen niet gebruikelijk is dat cellen openslaande ramen hebben waardoor het zonlicht naar binnen
kan komen. De cellencomplexen worden zo gebouwd dat er geen directe verlichting mogelijk is. Dat
is ook een eis die van overheidswege gesteld wordt. Dat betekent dat er alleen via de gangen dag
licht naar binnen dringt. Nu maakt het voor het binnen dringen van het daglicht niet uit of wij een
meter dichter bij de zon ziften of niet. Voor de rest is het zo dat er in hef cellencomplex niets te
merken is van het feit dat men iets dieper zit. Dit systeem is wel zo gekozen dat de communicatie
met de 2e etage waar de recherche zit mogelijk is zonder dat het publiek merkt dat er transport van
verdachten plaats heeft. Dat is dus een afzonderlijk systeem; men kan van buitenaf hef cellencomplex
binnen rijden zonder dat er in het gebouw iets van zichtbaar is en men kan vanuit hef cellencomplex
op de 2e etage komen zonder dat het publiek ook maar iets merkt van het weg geleiden en het terug
geleiden van verdachten.
Dat het een lelijk gebouw is is een persoonlijke mening van de heer Van der Wal. Anderen zul
len daar misschien anders over denken. Hef is vierkant en dat heeft alle mogelijkheden voor de toe
komst.
Er is overleg gepleegd met de A.N.W.B. over de optie. Die zaak is tot volle tevredenheid met de
A.N.W.B. geregeld.
De uitgang op de Aldlansdyk is een nooduitgang. Die zal alleen worden gebruikt bij calamiteiten
en die is dus niet bestemd voor regelmatig gebruik. Maar mocht het op een gegeven moment nodig
zijn dat men heel snel ergens naar toe moet en men de andere uitgangen niet kan gebruiken dan is
het mogelijk om van die uitgang in extreme gevallen gebruik te maken. Dat betekent dat ons principe
van geen aansluitingen op de Aldlansdyk niet doorbroken wordt.
De heer Schaafsma heeft gezegd dat het een goed plan is; wij nemen daarvan in dank kennis en
spelen dit door naar de architect evenals de opmerking van mevr. Willemsma.
Wat de adviseurs betreft, er is grotendeels gebruik gemaakt van mensen die buiten Friesland
wonen; daar waren speciale redenen voor. M.n. één van de adviseurs had ervaring met het bouwen van
politiebureaus. Gezien de snelheid waarmee gewerkt moest worden vonden wij hef voordelig en
praktisch om gebruik te maken van de diensten van iemand die al op verschillende andere plaatsen
als adviseur was opgetreden. De ervaring die hij elders heeft opgedaan was daardoor ook voor ons
beschikbaar.
Wat de onderaannemers betreft is er een lijst opgesteld van mogelijke mensen. De mensen die
als onderaannemer aangezocht zullen worden om aan de bestedingen deel te nemen zijn öf helemaal
Fries öf hebben een zodanige vestiging in Friesland dat voor de werkgelegenheid op het maximale
affect gerekend kan worden.