Als ik mij niet vergis is het zo dat de garage in de eerste plaats bedoeld is voor het onderzoek dat aan in beslag genomen auto's of ter visie genomen auto's verricht moet worden. Er schijnen voor waarden te zijn dat dat door de politie zelf moet gebeuren. Dat is de reden dat er een garage in het plan is opgenomen. De heer Janssen: Nog een kleinigheid. De wethouder sprak net over een bouwschema dat vrij strak zou zijn. Ik vraag mij af wie dat schema gaat controleren. Is er ook gedacht aan een begelei dingscommissie, een bouwteam of iets dergelijks? Verder zou ik graag willen weten wie de kosten bewaking op zich zal nemen. De heer Van der Wal: Ik blijf van mening dat je de politie dichter bij de mensen moet brengen en dat het hoofdbureau van politie daarom niet buiten de stad moet zijn. Als het een eis is van rijkswege dat de cellen geen direct daglicht mogen hebben dan moet die eis nodig worden herzien; daar had Leeuwarden nooit genoegen mee moeten nemen. Ik vind het een onmogelijk idee om mensen die alleen maar verdachten zijn onder de grond te stoppen. Als dat nu zichtbaar is of niet, je stopt ze onder de grond. Bovendien merk je bij de luchtruimte - ik neem aan dat die in verbinding staat met de buitenlucht - wel degelijk dat je onder de grond zit. Nog één vraag. Hoe zit het met de 1%-regeling? De heer Rijpma (weth.): Ik geloof dat wij, wat de kostenbewaking betreft, een goed begeleidings team zullen moeten hebben. Of dat het team zal moeten zijn dat op het ogenblik de zaak voorbereidt of dat daar i.v.m. bepaalde aspecten nog wijzigingen in aangebracht moeten worden durf ik op dit moment nog niet te zeggen. Er komt echter zeker een begeleidingsteam, 6f het team dat er op dit moment is vanwege de voorbereiding öf dit team aangevuld of gewijzigd. Ik heb kennis genomen van de opmerking van de heer Van der Wal dat het niet zo had gemoeten. Ik dacht niet dat het zinvol was om daarover een discussie te ontketenen. De voorschriften zijn zo en wij hebben ons daaraan geconformeerd. Wat de 1%-regeling betreft, wij zullen zoveel mogelijk bevorderen dat binnen het krediet dat er is iets gerealiseerd wordt voor de sectie kunstenaars. (De heer Van der Wal: Is het in het krediet opgenomen?Nee, nog niet. (De heer Van der Wal: Dan zullen wij het dus zelf moeten betalen.) De Voorzitter: Dat kan niet. Wij kunnen daar nog wel eens afzonderlijk over spreken, maar 1% is een zodanig hoog bedrag dat wij het niet zelf(De heer Van der Wal: Culturele zaken zegt dan ook wel: 1% van 12 of 13 miljoen is wat te gek, maar in ieder geval zou er een bepaald bedrag moeten worden uitgetrokken om kunstenaars in de gelegenheid te stellen voor dit gebouw een kunst werk te realiseren.) Ik dacht dat ik wel zou kunnen zeggen dat wij dat zullen bekijken. Dat is ook een verlangen dat op andere plaatsen is geuit. Als u niet strak aan die 1% wilt vasthouden dan zul len wij wel bekijken wat binnen redelijke grenzen op dat terrein te realiseren is. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat de heren De Greef en Van der Wal wensen te worden geacht tegen te hebben gestemd. Punt 27 (bijlage no. 279). De Voorzitter: Het punt betreffende het Electriciteitsbedrijf dat in deze begrotingswijziging is opgenomen is vandaag niet behandeld en moet er dus even uitgelicht worden. Misschien kunnen wij dat punt straks nog afhandelen. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het mondeling door de voorzitter gewijzigde voorstel van b. en w. met aantekening dat de heren DeGreef en Van der Wal wensen te worden geacht tegen het onderdeel Gemeentebegroting, punt 1, te hebben gestemd. Punt 21 (bijlage no. 272). De heer J. de Jong: Aan de directeur van Openbare Werken is in de Commissie Openbare Wer ken gevraagd hoe het met deze zaak zit omdat het ons eigenlijk geen van allen duidelijk was; het is natuurlijk ook een technisch punt. Ik moet zeggen dat hij zijn best gedaan heeft de zaak voor ons te verduidelijken. Hij heeft daarbij gesteld dat er destijds hiervoor opdracht is gegeven aan de Energie bedrijven. Nu staat hier dat de schade 100.000,is en ik geloof niet dat het er om gaat wie dat 35 moet betalen; dat zal de gemeente wel moeten doen, uit welke pot dan ook. Ik ben naar het Electri citeitsbedrijf gestapt en heb daar eens gevraagd hoe het zit. Nu is mij gebleken dat in 1969 de directie van Openbare Werken een offerte heeft gestuurd naar de Energiebedrijven om een controle uit te voeren. Die controle is gedaan; de Energiebedrijven zijn daarmee akkoord gegaan. De zaak is uitgevoerd en naar mij blijkt is dat nooit goed geweest. De controle die hierop noodzakelijk is zal minstens eenmaal per jaar dienen te gebeuren, maar men was het bij Frigas met mij eens dat een controle van 3 of 4 maal per jaar echt niet overdreven zou zijn, want als een installatie niet in orde is zoals nu het geval is dan kan dat gevolgen hebben die er niet om liegen. Er zijn al kosten gemaakt i.v.m. het vervangen van kabels; die kosten waren vrij hoog. In de raadsbrief staat: "Wij verwachten hiervan geen nadelige gevolgen voor de ankerstaven zelf." Maar wanneer zo'n installatie enige jaren niet in orde is dan is dat natuurlijk nog een vraagteken, want wij kunnen dat op dit moment niet controleren. Ik zou dit willen zeggen: Wie werkt maakt fouten, maar ik zou u wel willen aan bevelen dat t.a.v. zaken waarvan een bepaalde dienst de gevolgen niet kan overzien als ze zijn uitgevoerd - het gaat in deze om een kathodische bescherming - door de verantwoordelijke dienst niet al leen gevraagd wordt om controle van de aanbieding maar ook om advies over de begeleiding van die zaken. Ik heb begrepen dat dat in deze niet gebeurd is. Ik heb ook geen meetrapporten kun nen ontdekken. Het gevolg van de gang van zaken, zoals die nu heeft plaats gehad, is dat wij op een bepaald moment geconfronteerd worden met kosten ten bedrage van 100.000, Dit soort uitgaven kunnen wij ons bij een betere coördinatie besparen; daar kunnen wij dan iets anders mee doen. Vandaar dat ik graag in overweging geef om, als er dergelijke zaken zijn - die komen op verschillende plaatsen bij de diensten voor -, iets meer te doen aan overleg. De dienst die gevraagd wordt een aanbieding te controleren zal bovendien moeten wijzen op het onderhoud en het toezicht. Als dat niet gebeurt dan kom je te zitten met problemen als genoemd. De heer Heidinga: Ik kan mij voor een groot deel aansluiten bij de opmerkingen van de heer De Jong. Dit is een gek geval. Wij hebben ons hier in de Commissie Openbare Werken over gebogen. Op 10 maart 1974 was er volgens de stukken een kabelstoring. Bij onderzoek bleek er een beschadi ging te zijn. Dat kostte 5.000,maar de oorzaak van de storing werd niet opgezocht, want - zo staat het in de stukken - het komt wel meer voor. Op 1 juli 1 974 - dus 4 maanden later - was er weer een storing en was er weer een kabel beschadigd. De herstelkosten waren toen 40.000, en de oorzaak werd niet opgezocht wanthet komt wel meer voor. Op 3 en 5 september 1974 - een halfjaar nadat de eerste beschadiging ontdekt was - constateerde men weer dezelfde onregel matigheid in dezelfde kabel; de herstelkosten waren toen 15.000, En toen werd besloten - dit volgens het stuk - het onderzoek verder door te zetten en toen werd een niet goed functioneren van de kathodische bescherming voor de waImuur-ankerstaven geconstateerd. Nu wordt meegedeeld dat het volledig herstel 100.000,kost. Er is elektrische apparatuur in de grond aanwezig voor de kathodische bescherming van de ankerstaven. Die apparatuur is eigendom van de D.S.O. en die moet regelmatig worden gecontroleerd. Deze regelmatige controle is volgens de mededelingen die ons zijn gedaan opgedragen aan de Frigas omdat die terzake deskundig is. Hoe vaak heeft de N.V. Frigas deze controle uitgevoerd? Kunnen wij inzage krijgen van de controlerapporten? Frigas moet daar controlerapporten van geven, want die had opdracht tot controle. Mijn tweede vraag is: Hoe is het te verklaren dat Frigas die de storingen in de kabel constateerde gedurende een halfjaar niets gedaan heeft om de oorzaak op te sporen en pas toen het 100.000,moest kosten naging hoe de storingen eigenlijk ontstaan zijn? De controle van die apparaten was toch aan de Frigas opgedragen. Eigenlijk isdit een onverteerbare zaak. De heer Eijgelaar (weth.): Ik geloof dat hier een communicatiestoornis is ontstaan. Er is niet dui delijk afgebakend wie wat moet doen. De heer Heidinga zegt dat er duidelijke opdrachten waren van de D.S.O. aan de Frigas om deze zaak te controleren. Mij is gezegd dat die opdracht er niet was, dat er alleen een verzoek van de D.S.O. was om de offerte die gedaan was door het bureau dat de kathodische bescherming moest aanbrengen te controleren. Nu kan je je afvragen: Hoort de rest daar dan niet bij? En hier zit nu de frictie waar veel moeilijkheden door zijn ontstaan. Ik geloof dat het een goede zaak is dat er m.n. in de toekomst een duidelijke cfbakening, een duidelijke overeen komst komt opdat mensen die deze zaak kunnen opmeten en kunnen controleren dat ook werkelijk gaan doen en dat zij daar ook opdracht voor krijgen zodat de verantwoordelijkheden duidelijk daar zijn waar zij horen te zijn. Daarmee kunnen wij dan voorkomen dat dit soort dingen niet weer kunnen geoeuren. Er is een communicatiestoornis en het is m.i. niet nodig om te zeggen wie precies de schuldige is. Het is jammer dat die stoornis er is geweest, maar dat is wel de oorzaak geweest van deze kwestie.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1975 | | pagina 18