36 stuurders van de gemeente met de vertegenwoordigers van het particuliere bedrijfsleven die gezamen lijk een begroting hebben gemaakt tot een goed resultaat zijn gekomen. Wij moeten daar toch wel het nodige vertrouwen in hebben en moeten maar eens afwachten hoe dit in de komende jaren uitpakt. De heer Klomp heeft inmiddels de vergadering verlaten. Mevr. Visser—van den Bos: Het spreekt vanzelf dat ook wij verheugd zijn over het van de grond komen van een goede bedrijfsgeneeskundige zorg. Toch hebben ook wij nog wel enige vragen betref fende deze zaak. Ik begin dan even met de vraag hoe het nu eigenlijk komt dat de heer Van't Hof, die op kosten van de gemeente Leeuwarden zijn opleiding heeft genoten die 8 maanden geduurd heeft, reeds na 16 maanden vertrokken is. Wordt het nu niet hoog tijd dat wij regels treffen dat mensen die op kosten van de gemeente worden opgeleid een contract sluiten dat zij 6f een bepaalde tijd in dienst blijven öf de kosten van opleiding terug betalen bij vertrek binnen een bepaalde tijd? (De Voorzitter: Ik zou graag willen dat u deze zaak aan de orde stelt bij de behandeling van de begroting. Dit is n.l. even buiten de orde.) Uitstekend, dat zal ik doen; u weet mijn intentie. Dit initiatief is uitgegaan van verschillende bedrijven, zoals wij uit de stukken hebben kunnen zien. Het bevreemdt mij een beetje en het stemt mij bezorgd dat er dan nu volgens de vermelding bij de gegevens toegevoegd aan de begroting op blz. 23 nog maar slechts 3 bedrijven plus Frigas per 1 januari a.s. waarschijnlijk gaan meedoen. Ik zeg "waarschijnlijk", want het is nog niet eens zeker dat ze meedoen. Ik zou graag willen weten waar u uw verwachting op baseert dat er voor 1 januari nog meer deelnemers zullen komen. In de stukken hebben wij kunnen zien dat de kosten voor de ge meente 75,55 per werknemer zullen bedragen. Daarbij wordt echter van een veel groter deelne mersaantal uitgegaan. Bij het huidige aantal deelnemers zullen de kosten voor de gemeente al op 85,per werknemer komen, n.l. op 150.000,in plaats van 134.000,U hoeft daarvoor geen ingewikkelde berekening uit te voeren, gewoon het totaal aantal deelnemers delen op het be grotingsbedrag. Ik zou dan willen weten of de genoemde bedrijven ook bereid zijn om in plaats van 75,55 85,te betalen per personeelslid. Uit de ter inzage gelegde stukken is mij gebleken dat er na aftrek van de netto huuropbrengst van ca 37.000,- daar komt de netto huuropbrengst volgens de stukken ongeveer op neer - en na aftrek van de aan de diverse diensten toe te rekenen kosten toch voor de gemeente nog 44.000,— over blijft. Daar moet ik dan die 16.000,bij optellen waar ik net over sprak, zodat wij nu direct ai op een veel hoger bedrag zitten en dat terwijl er uit de stukken blijkt dat de begroting zeer zuinig is opgesteld. Ik heb het daarbij niet over de salarispost, want die kan mee- en tegenvallen, dat hangt ook van de leeftijd van de mensen af, maar verder is de begroting nog erg zuinig en kun je je haast niet voorstellen dat de administrateur er genoegen mee zal nemen om alle administratie zelf te moeten doen; er zal wel gauw iemand bij moeten op dat kantoor. Ik zou er voor willen pleiten dat er vastgelegd zal worden dat wij onze bijdrage slechts willen verhogen met het algemene salaris stijgingspercentage en dat wij over uitbreiding van werkzaamheden die een belangrijke verhoging van de deelnemersbijdrage tot gevolg hebben eerst in de raad mogen beslissen. De heer Bouma zei wel dat hij vond dat wij de mensen de eerste jaren maar even de kans moesten geven te beginnen, maar is het hem dan wel duidelijk - of heb ik het na alle studie niet goed begrepen - dat, als wij ja zeggen, wij niets meer te beslissen hebben? Dit wordt een stichting die een volkomen eigen leven gaat leiden. Wij benoemen er 1 vertegenwoordiger in die 2 stemmen krijgt en op de 9 stemmen die er op het ogenblik uit te brengen zouden zijn met de genoemde deelnemers zijn 2 stemmen natuurlijk maar weinig. Door het algemeen bestuur wordt een begroting opgesteld - ik denk eerder dat het da gelijks bestuur dat zal doen - en die komt dan in oktober in de deelnemersvergadering, maar wat kan de deelnemer van Leeuwarden dan anders doen dan eventueel tegen stemmen? De Voorzitter: Mag ik u even onderbreken. Wij zitten met het probleem dat het al 12 uur ge weest is en dat wij nog niet klaar zijn. Stemt u er mee in dat wij toch nog een poging doen er van avond uit te komen en hier een glaasje fris laten komen? (Mevr. Visser-van den Bos: Ik vind dat wat een vreemd voorstel want u hoort dat ik nogal enige bezwaren tegen de opzet heb zoals die voor ons ligt. Het is naar voor ons allemaal dat het al over twaalven is, maar vindt u dat wij nu maar ja moe ten zeggen i.v.m. de tijd?) Ik stel even een kwestie van orde. Ik stel voor om door te gaan en ik wil graag weten wat de raad er van denkt. (De heer Heidinga: Ik ben tegen doorgaan.) (De heer Ten Hoeve: Ik heb de indruk dat wij nog lang niet klaar zijn en dat het wel 1 uur kan worden. Namens een aantal leden van mijn fractie moet ik daar bezwaar tegen aantekenen. Er zijn een aantal mensen die morgen om 6 uur al weer bezig moeten en als dit echt nog een langdurige geschiedenis wordt vind 37 ik dat wij nu moeten stoppen.) Ik heb niet de indruk dat het 1 uur zal worden. Als de raad echter zegt nu te willen stoppen dan gaan wij morgenavond door. Ik vraag mij echter af of dat nodig is voor de paar punten die nog aan de orde moeten komen. Laten wij er maar over stemmen. In het Reglement van Orde staat dat de raad bij meerderheid kan besluiten te stoppen. De Raad besluit bij handopsteken de vergadering te onderbreken tot dinsdag, 28 oktober 1975. De Voorzitter: Wij zetten dus de vergadering morgenavond voort; mevr. Visser krijgt dan eerst het woord om haar verhaal af te maken. De Voorzitter schorst, om 24.05 uur, de vergadering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1975 | | pagina 19