xM gegeven ogenblik zeggen, als men een nationale actie voert - ik wil het woord nationaal hier niet eens ter discussie stellen - dat de bevolking toch alle kans heeft om aan die nationale actie mee te doen en te tonen wat het hun waard is. Maar je weet toch ook van te voren dat er onkosten komen. De heer De Leeuw: Ik wilde mij eigenlijk niet begeven in de discussie over de vraag wat wel zin vol en wat minder zinvol, wat wel humaan en wat in mindere mate humaan, wat wel politiek geladen en wat in mindere mate politiek geladen zou zijn. Wij hebben als gemeentelijke overheid tot dusver op het standpunt gestaan - ik acht dat ook juist - dat voor aanvragen van subsidies voor welke vorm aard, soort dan ook de geè'igende kanalen werden gebruikt via de instanties en instituten die de ge meente daarvoor heeft. Ik mag u daarbij in herinnering roepen de telkenjare weer wat toegespitste discussie over allerlei subsidies aan het Asthmafonds, het Rode Kruis en noemt u maar op; er zijn tien tallen voorbeelden te noemen. Elke keer wordt dan weer getracht dat vanuit de overheid in een speci fieke context te zetten. Wij achten het erg gevaarlijk om op incidentele aanvragen zonder meer van uit de overheid te zeggen: Laten wij dat maar doen. Wij vinden het voorstel zoals u dat hebt gefor muleerd juist en zijn dan ook, voor zover ik het met de vrijmoedigheid van dit ogenblik kan over zien, niet zo ver dat wij een eventueel daartoe in te dienen motie zullen ondersteunen. De hear Singelsma: Ik wit net yn hoefier de flagge de lading dekt; it „Nationaal Vietnam Comité" ik tocht dat it it komité fan Pel Ie Mug üt Amsterdam wie, in groepearring hwer't ik gjin inkel kwea wurd fan sizze wol, mar dy'f fansels ut in bipaelde hoeke fan de maefskippij komt en dat hinderet ek neat. Mar lit men dan farre under de eigen flagge, lit men sizze: Wy binne in links komité, wy freeg je fan de Ljouwerter bifolking in bydrage en üs minister is sa goed en formannicbfaldiget it bidrach. Ik leau ek dat wy hjir hast buten de oarder binne, hjir is net iens in oanfraech om subsydzje, hjir is allinne in forsyk om forgoeding foar de sealhier. Der is hjir net in riedsbrief hwer't wy üs oer biriede kinne. Der untstiet sa mar hwat in wylde en losse diskusje oer de winsklikheit om de sealhier to sub- sidiearjen. It kin my yn prinsipe net folie skele oft der reade of swarte Vietnamezen holpen wurde; dat stiet hjir buten. Mar ik fyn dat, as men in subsydzje oanfreget, dat neffens de kanalen gean moat dy't dér foar skepen binne. Myn twadde biswïer is dus dat Pel Ie Mug en syn trawanten - dat wurd net diskriminearjend brükt fansels - harren net dekke kinne mei it bigryp "nasionael", dat moatte hja perfoarst net dwaen. De Voorzitter: Ik zou het vraagstuk of hef wel of niet voor een goed doel is buiten discussie willen laten. Als men iets wil doen voor mensen in een land dat zo zwaar getroffen is dan is dat op zich een goed doel; daar kan nauwelijks twijfel over zijn. Wij kunnen het hoogstens met elkaar betreuren dat degenen die willen helpen geen kans zien om het eensgezind te doen en zelfs na deze oorlog nog ver deeld optrekken, maar daar zijn wij niet verantwoordelijk voor. Het lijkt mij - ik zeg het nogmaals nauwelijks voor discussie vatbaar of het helpen van mensen in een land dat zo zwaar getroffen is al dan niet als goed doel kan worden aangemerkt. De heer Schaafsma heeft opgemerkt dat dit aangemerkt zou moeten worden als een merkwaardige collecte omdat de overheid bereid is om datgene wat door de bevolking wordt opgebracht te vervier voudigen. Daar kan men verschillend over denken, het is echter een kwestie waar wij m.i. geen uit spraak over hoeven te doen; dit kan hoogstens een vraagstuk zijn tussen parlement en regering. Dat is dus ook een punt dat in deze zaal buiten beschouwing kan blijven; daar mogen ook andere meningen over zijn dan die van de heer Schaafsma. Ik kom dan bij het punt als zodanig. Niemand van u heeft gesteld dat het juist zou zijn om de stichting die belast is met het beheer van de zaalruimfen te zeggen dat de betreffende zaal voor dit doel gratis beschikbaar zou moeten worden gesteld. Dat zou ook een vervelend precedent kunnen scheppen, want er zijn voortdurend manifestaties, bijeenkomsten e.d. die plaats hebben voor goede doelen, de ene keer in de Harmonie, de andere keer in de Beurs, dan weer in Zalen Schaaf, dan weer in de Théskinkerij Prinsetün, allemaal gebouwen die wij zo goed mogelijk moeten beheren. Wij komen op bijzonder gevaarlijk terrein als wij die weg op zouden gaan. De zaalhuur als zodanig zal dus moeten worden betaald. Blijft dan alleen over het punt dat de heer De Pree in discussie heeft ge bracht en dat de heer Van der Wal heeft ondersteund, n.l. of het niet mogelijk is om een subsidie te geven dat in dit geval dan gelijk zou kunnen zijn aan de te betalen uitgave die deze mensen hebben te doen. Ik moet u zeggen dat het college van mening is dat ook dit toch wel een precedent is waar wij voorzichtig mee moeten zijn. Ik wil in deze ook verwijzen naar b.v. inzamelingen die wij in de ze stad niet zonder succes al een aantal keren hebben gehouden in het kader van de ontwikkelings samenwerking, toch een probleem dat hier heel dicht bij komt. Ook daarbij moeten de daadwerke lijke kosten die verbonden zijn aan het houden van inzamelingen in mindering worden gebracht op het ingezamelde bedrag; dat is een algemeen bekend verschijnsel; of hef nu gaat om het Koningin Wilhelmina Fonds, een kruisvereniging, ontwikkelingssamenwerking of wat ook, de algemene lijn is dat men dit zo zuinig mogelijk moet doen, dat men blij is dat vele vrijwilligers zich voor niets in zetten voor een dergelijke inzameling en dat de kosten die gemaakt moeten worden - die zijn in dit verband niet zo hoog - drukken op het in te zamelen geld. Ik geloof dat wij toch enige voorzichtig heid behoren te betrachten als gemeentebestuur om dan nog weer subsidies te geven voor dit soort kosten, want dit geval staat echt niet op zichzelf. Als wij dit toestaan dan moeten wij bijna als ze ker aannemen dat straks anderen op een dergelijke uitspraak van de raad een beroep zullen doen en dan zijn er ook andere gevallen waarin men toch wel goede argumenten naar voren kan brengen - voor het algemeen belang hetzij nationaal hetzij internationaal - die dan ook aanleiding zouden kunnen en dan misschien ook zouden moeten geven om subsidie te verstrekken. Een fonds als zodanig is hier overigens ook niet voor. Ik wil heel openhartig zeggen dat de gemeente natuurlijk zonder moeite een bedrag als dit beschikbaar zou kunnen stellen; het zou onereus zijn te zeggen dat wij daar geen dekking voor zouden kunnen vinden. Dat zou in deze niet erg reëel zijn, want een bedrag als dit vind je natuurlii1' wel ergens. Maar goed, ter wille van de consequenties wil ik u toch wel in overweging geven om, op grond van de motieven die ik heb genoemd, het te laten bij het advies dat het college heeft gegeven. Mevr. Visser—van den Bos: Ik zou alleen de volgende opmerking willen maken. Als de mensen die geld zoeken om de zaalhuur te kunnen betalen straks in de pauze of zo even een collecte houden dan kunnen zij zien wie er individueel voor voelt. Dan hoeft de gemeente daar verder niet over lastig gevallen te worden. (De heer Ten Brug (weth.): Daar moet een collectevergunning voor komen.) De heer Van der Wal: Blijft natuurlijk het punt dat 350,relatief gezien voor de gemeente erg weinig is en voor het actiecomité - de actie heeft 2.500,opgebracht - erg veel, het is 10 a 15%. Wat het scheppen van een precedent betreft, Wilfried De Pree heeft ook al gezegd dat je dit soort gevallen van geval tot geval kan bekijken. Dit is ook duidelijk bedoeld - dat staat ook in het voorstel dat ik nu wel gedwongen ben in te dienen - als een eenmalige bijdrage ter grootte van de verschuldigde zaalhuur en die zaalhuur is dan 350,Ik ben het overigens wel eens met wat u, mijnheer de voorzitter, verder hebt gezegd in uw antwoord. (De Voorzitter: Maar u handhaaft dus uw motie?) Ja, ik dien die bij deze in. De motie is mede-ondertekend door mijn fractiegenoot De Greef. De Voorzitter: Ik heb er geen behoefte aan in te gaan op hetgeen in tweede instantie is gezegd. Het zou een herhaling betekenen en dat is niet zinvol. Ik stel voor bij handopsteken over de motie te stemmen De motie van de heren Van der Wal en De Greef wordt bij handopsteken verworpen met 24 tegen 8 stemmen. Besloten wordt overeenkomstig het door b. en w. voorgestelde. Punt 3 (bijlage no. 325). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt4 (bijlage no. 331). Mevr. Visscher—Bouwer: Wij staan achter dit raadsvoorstel omtrent de aankoop van een aantal pan den en woningen van de heer Van der Werff om dezelfde reden als in de raadsbrief wordt genoemd, n.l. de rechtszekerheid van de burger. Wel willen wij hierbij uitdrukkelijk aantekenen dat dit niet. betekent dat wij hiermee de uitspraak doen dat Schilkampen weg moet, integendeel, wij zouden dit zeer betreurenDaarom ook willen wij er op aandringen - wij zouden dit graag positief beantwoord zien - dat er voor wordt zorg gedragen dat de woningen nadat ze ontruimd zijn door de huidige be woners - dat zal misschien niet direct gebeuren, maar op den duur toch wel, denk ik - zo mogelijk direct weer worden verhuurd. Zodra dan de zekerheid bestaat dat Schilkampen behouden blijft kun nen deze woningen ter verkoop worden aangeboden. Zorg moet worden gedragen dat deze woningen in de tijd tussen de aankoop door de gemeente en de eventuele verkoop niet worden verwaarloosd waardoor deze woningen dan toch zouden moeten worden afgebroken omdat er niets meer te redden zou zijn. Zo'n eventuele verkrotting heeft ook op hef onderhoud en het gebruik van de andere wo-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1975 | | pagina 3