u'tfi later toch nodig hebben en de eigenaar zou bereid zijn tot verkoop dan is planwijziging toch altijd nog mogelijk. Over het verkeer door het dorp is op alle bijeenkomsten uitvoerig gesproken. Er is een oplossing gevonden, een compromis tussen bewoners en bedrijven. Voor het bedrijf van de heer Van Wieren moet toch ook een aanvaardbare oplossing te vinden zijn. Het was de bedoeling dat er geen verkeer meer over de brug zou gaan, maar ik zou de volgende suggestie willen doen; misschien kan bekeken worden of die mogelijk is: Zet wel een bord, verboden voor auto's, voor de brug, maar hang daar dan zo'n bordje onderaan met de mededeling: na 20 meter. Ik geloof dat de afstand tot het bedrijf van de heer Van Wieren ongeveer 20 meter is. Niemand die daar niets te zoeken heeft zal voor zijn ple zier over die brug gaan rijden; ik dacht dat het zo wel te regelen was. Maar anders moeten wij toch naar een andere oplossing zoeken, zodat het bedrijf bereikbaar blijft. Wij vinden het moeilijk iets zinnigs te zeggen over de financiële aspecten. Er zitten allerlei on bekende factoren in. U komt in uw berekening tenslotte uit bij een grondprijs voor de nieuwbouw van 20.000,— per woning. Een verzoek om een z.g. lokatiesubsidie in de extra hoge grondkosten lijkt ons dan ook redelijk. Tot slot wilde ik nog een opmerking maken over het besluit. Onder II noemt u de grenzen op van het aan te wijzen rehabilitatiegebied. U noemt daar tweemaal Potmarge. Volgens mij moet het de tweede keer Oude Potmarge zijn omdat er anders grote gebieden buiten zouden vallen en het hele maal niet zou kloppen. Misschien wilt u dat nog even nazien. De Voorzitter: Het lijkt mij beter nu te gaan koffie drinken en na de pauze de eerste instantie voort te zetten. Ik zou de fractievoorzitters willen vragen koffie te gaan drinken in de Vertrekkamer. De Voorzitter schorst, om 20.55 uur, de vergadering voor de eerste pauze. De Voorzitter heropent, om 21 .25 uur, de vergadering. De heer Heidinga: Het voorstel betreffende de toekomstige ontwikkeling van het gebied Huizum- Dorp, zoals dat nu voor ons ligt, ontmoet bij mijn fractie een welwillend onthaal. Allereerst consta teren wij met voldoening dat er door het werk van de project- en contactgroepen in het algemeen goede resultaten worden verkregen. Wij zijn hier beslist op de goede weg. Dat blijkt in Huizum-Dorp zeer duidelijk. Er zijn jarenlang nogal wat fricties geweest tussen de gemeente en de bewoners van het dorp; en nu is het wel zo dat de tijd vaak ook wat meer duidelijkheid brengt - zo is dat nu een maal in een mensenleven -, maar de manier van werken zoals wij die nu toepassen blijkt een goede manier te zijn, want er ontstaat meer wederzijds begrip, men staat meer open voor eikaars argumen ten en daardoor kan men ook beter in harmonie tot bepaalde richtlijnen komen. Wij vinden dus dat wij beslist op de goede weg zijn. Als ik dan nog even inga op een paar punten die in de raadsbrief vermeld zijn dan zou ik het vol gende willen zeggen. Mijn fractie is het eens met hetgeen u opmerkt over het aantal te rehabiliteren panden. Er komt straks vanzelf uit dat wij het meest mogelijke er uit halen. Het moet haalbaar zijn en ik dacht niet dat daar enig verschil van mening over zou kunnen ontstaan. De ophaalbrug over de Wirdumervaart zou mijn fractie wel graag willen behouden. U zult dan ook goed gedocumenteerd en met harde argumenten bij ons moeten komen als u met een voorstel komt om die brug te verwijderen. Over de plaats van het terrein voor de kermisexploitanten heeft de raad al een besluit genomen. Er staat nu in dit raadsvoorstel niet zo expliciet dat het terrein alleen voor de woonwagens bestemd is en niet voor pakwagens, maar ik geloof ook niet dat dat er bij hoeft te staan; dat is toen ook uit drukkelijk zo al gesteld. De nadere uitwerking t.a.v. het indelingsplan voor de woonwagens zien wij nog wel en wij hopen dat wij dan in de gelegenheid zijn om daar met elkaar over te discussiëren. Wij zijn wel van mening dat de weg tussen het oude dorp en de fabriek van Faber er zal moeten ko men, want anders is het onmogelijk om die nieuwe bebouwing daar te realiseren. Dus die weg moet er wel komen en toch hebben wij er - en speciaal ik persoonlijk - enige moeite mee dat dat ook de toegangsweg is voor het terrein van de kermisexploitanten. Ik zou persoonlijk nog altijd veel liever zien dat wij een mogelijkheid vonden om dat terrein rechtstreeks op de rondweg, hetzij op de Dracht- sterweg hetzij op de Aldlansdyk, aan te sluiten. Ik wil daar nu geen voorstel of zo over doen, hele maal niet, ik geloof ook niet dat dat nodig is, want wij krijgen die plannen toch nader uitgewerkt weer in de raad. Wij zullen hier wel de nodige aandacht aan schenken, ook zelfs aan het tracé zo als het nu staat getekend, want het zou ook wel eens kunnen zijn dat dat vooral bij de afronding aan de Huizumerlaan toch nog wel iets beter zou kunnen. Met het handhaven van de Wirdumervaart gaan wij akkoord, want ook voor ons is het behoud en de uitbreiding van de bedrijvigheid, ook van de veiling, met alles wat daar aan vast zit een heel be langrijke factor en die mogen wij zeker niet verwaarlozen. Het ligt een beetje moeilijk met de bereikbaarheid van het bedrijf van de heer Van Wieren. Naar onze mening gaat het niet aan om de uitoefening van dit bedrijf zo maar onmogelijk te maken; ik zeg niet dat b. en w. dat voorstaan, ik stel het alleen even. Het gaat o.i. ook niet aan de mogelijkheden van dat bedrijf sterk te beknotten. Als straks de plannen in de raad komen, de uitgewerkte plannen, dan zullen wij bezien hoe dat moet omdat mijn fractie nog steeds van mening is dat niet op een enke ling een onevenredig groot deel van de lasten die rehabilitatie of verbetering met zich meebrengen zal mogen drukken. Voor het overige gaan wij in grote lijnen wel akkoord met uw voorstel. Wij zullen straks ook nog wel eens zorgvuldig moeten zien hoe wij met die parkaanleg doen, met dat grote bedrag. U zegt zelf ook al in uw stuk dat u zult onderzoeken of het niet beter is dat op een veel groter gebied te laten drukken; ook in onze fractie is naar voren gekomen dat het natuurlijk vrijwel onmogelijk is om de kosten van het park, dar daar wel een zeer goede functie heeft voor de hele wijk en zelfs voor meer dere wijken, alleen op dit rehabilitatieplan te laten drukken. Maar dat hebt u dus zelf ook al in het stuk gezegd. Nogmaals, voor het overige gaan wij wel akkoord met uw voorstel en wij spreken graag de hoop uit dat wij nu met elkaar snel en stug doorzetten opdat wij ook gestalte geven aan onze plan nen, want daar is de burgerij erg mee gebaat en daar staan ze ook op te wachten, dat er echt eens wat in het zicht komt. Ik weet wel dat wij dan door een hele papierwinkel heen moeten eten - dat is nu eenmaal zo -, maar wij zijn nu toch in een stadium dat het in zicht komt. Dus zegt mijn frac tie: Wij willen graag meewerken en stug volhouden dat de zaak gestalte krijgt. De heer De Beer: Wij zijn zowel de projectgroep als de contactgroep erkentelijk voor het werk dat zij gedaan hebben voor het ontwerp-plan Huizum-Dorp. Wel vinden wij dat wij Huizum-Dorp niet te veel als een zelfstandige buurt moeten zien maar dat er een goede samenhang moet zijn met de andere, omliggende wijken. De bestaande brug kan o.i. alleen maar blijven indien er geen gemotoriseerd verkeer over gaat en het financieel haalbaar is. Wat betreft het aantal te rehabiliteren panden achten wij de keuze van de projectgroep aanvaard baar, maar na een gedegen kostenberekening kunnen wij definitief beslissen. Wel moet hierbij wor den uitgegaan van een sluitende begroting voor de rehabilitatie van de gemeentepanden. Aangezien de ontsluiting van het terrein van de kermisexploitanten op de rondweg om verkeers technische redenen niet mogelijk is zal naar een andere oplossing gezocht moeten worden. Dit zal moeten gebeuren via de Tijnjedijk. In overleg met Faber B.V. zal een oplossing gezocht moeten wor den. I.v.m. de uitbreidingsplannen van de Coöperatieve Friese Tuinbouwveiling zijn wij van mening dat de huidige loop van de Wirdumervaart dient te worden gehandhaafd. Mocht echter blijken dat de plannen van de veiling gevaar lopen dan dient hiervan te worden afgeweken. Nog een laatste opmerking over de groenvoorziening in en rondom dit gebied. Wij zouden graag zien dat dit plan zodanig wordt opgezet dat de kerktoren, voor ons het meest markante punt van het dorp, van alle kanten en dus ook vanaf de rondweg duidelijk zichtbaar blijft. Kort samenvattend, wij zijn akkoord met de voorstellen van b. en w. De heer Van der Wal: Wij willen allereerst die mensen die hebben meegedaan, mee gedacht en mee geschreven aan het behoud van het oude dorp Huizum met dit, zij het voorlopige, succes felici teren. Zij hebben dan toch maar kans gezien om een ontwikkeling van verpaupering en vernieling van het dorp Huizum, althans op papier, om te buigen naar een ontwikkeling in de richting van herstel en behoud. Dit is gestart in een tijd dat het gemeente-apparaat alleen nog maar dacht aan grote we gen en afbraak van de dorpskern, de z.g. reconstructie. Wij hebben er grote bewondering voor dat het in die tijd is gestart en dat het gelukt lijkt. Het zal duidelijk zijn dat de aanwijzing door deze raad van het dorp Huizum tot rehabilitatiegebied nog maar een eerste stap is, vandaar ook het voorlopige van het succes. Dat er waarschijnlijk nog heel wat geknokt moet worden blijkt al meteen uit het voor ons belang rijkste verschilpunt tussen de contact- en projectgroep, n.l. het aantal te rehabiliteren panden. Op blz. 36 staat als eerste doelstelling genoemd in het rapport - en tot op heden is dat ook nog door niemand bestreden -: "Op grond van erkende historische en emotionele waarden de woon- en werk gemeenschap Huizum-Dorp zoveel mogelijk handhaven." De kneep zit hem natuurlijk net in dat "zoveel mogelijk"; hoe vertaal je dat? De projectgroep zegt - dat is aangegeven op kaart A - Wij

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1975 | | pagina 9