W C. Recreatieoorden. De hear Van der Veen: It giet my eins om it antwurd op fraech 308. As jo freegje: Is it jimme bikend dat op de Greate Wiel it nije toiletgebou dat dêr midden yn de wrald stiet fornield wurdt en hwat tinkt it kol I eezje dêr oan to dwaen? dan krije jo as part fan in antwurd: Dizze foarsjenningen sille noch in oansluting op de riolearing krije moatte. Dy oansluting op de riolearing is fansels in underdiei fan hwat der noch mei dat gebou barre sil, mar it is eins gjin antwurd op de fraech. It hat bliken dien dat men, al hoe sterk it spul ek yninoar sit, dochs noch kans sjoen hat om datjinge hwat dan boud is yn A.C.W.- forban kapot to krijen. Dat is fansels in tryste saek en it is och sa spitich dat it bard is. It soe miskien in mooglikheit wêze om, just as jo sa'n akkommodaesje hawwe dy't jo yn A.C.W.-forban meitsje kinne, de ruge bou klear to meitsjen en mei it spul dat der yn moat en dat altiten fornield wurdt to wachtsjen oant it spul yn gebruk nommen wurde kin. As dat nou by wize fan sprekken takomme jier ris wêze koe soe it dan net goed wêze dat gebou yn bihear to jaen by de man dy't de boaten dêr forhiert, dat dy dêr hwat taforsjoch op haldt en dat dy der foar soarget dat de boel yn elts gefal sa goed ofsluten wurdt dat de kans op fornielingen sa lyts mooglik is? De heer Pronk: Punt 311 gaat over de Froskepólle. U verwacht dat door de bebouwing van het Ald- lan meer gebruik van dit gebied gemaakt gaat worden. U gaat zich ook beraden over de toegankelijk heid. Mijn vraag is dan op welke manier u denkt de toegankelijkheid van het gebied te verbeteren. Denkt u dat u, als het gebied ontsloten is - waarschijnlijk door middel van een brug -, honden, brom mers enz. zal kunnen weren? De hear Klomp: Ik soe itselde freegje as de hear Pronk dien hat. Myn tinzen geane mear yn de rjochting fan in heechhout. Dêrmei kinne wy miskien brommers tsjinhalde. (De Foarsitter: De hounen net; mar dy komme nou ek op it pontsje.) (Mevr. Brandenburg—Sjoerdsma: Nee, dat mag niet; die mogen daar niet komen.) Mar hoe moat it dan mei de hounen fan de skipkes dy't dêr lizze? Der meije gjin hounen komme fia it pontsje, mar der lizze - en dat fyn ik prachtich - wol 50 skipkes. (De Foarsitter: Ik haw der wol ris west en doe wiene der hounen op de Froskepólle, mar dan binne dy fan dy skippen kommen.) De heer C. de Jong: In het antwoord op vraag 309 zegt u toe dat u door tariefwijziging zult trach ten te bevorderen dat er minder auto's op het kampeerterrein worden geparkeerd. Mijn vraag blijft: Waarom verbiedt u niet auto's bij de caravans te parkeren? Mevr. Brandenburg—Sjoerdsma: Mijn vraag gaat ook over de auto's. Verspreid over het kampeerter rein zijn er mogelijkheden de auto te parkeren. Ik heb deze zomer geconstateerd dat die auto's tot aan het water staan. Ik vond dat een naar gezicht. Ik zou ook graag willen dat u het verbood en dat u dat niet via het tarief zou willen regelen, want wie het meeste geld heeft houdt de auto dan toch bij de caravan. Ik zou alleen willen weten of er op het hele terrein een elektrische aansluiting is voor ieder een, want anders zouden sommigen misschien via de accu van de auto verlichting in de caravan moeten hebben. De heer Weide (weth.): Allereerst iets over het toiletgebouwtje n.a.v. de vragen van de heer Van der Veen. Het risico van vernielingen loop je natuurlijk altijd als je dit soort gebouwen in een open recreatievoorziening aanlegt. Ze staan bloot aan talloze vernielingen. In een druk bezocht recreatie gebied als de Kleine Wielen gebeurt dat regelmatig. Dit gebouw was nog niet in gebruik omdat de om geving nog niet klaar was. Een dezer dagen zal de aanbesteding plaats vinden van de aanleg van rio lering e.d. omdat er weer een fase is vrij gegeven in het Groene Stergebied. Dit gebouw kan dus vol gend jaar dienst doen. Dan zal er uiteraard meer toezicht vanuit de dienst zijn voor zover er mensen beschikbaar zijn. Je blijft echter gewoon houden dat dit soort toiletgebouwen bloot staan aan vernie lingen. Dan de toegankelijkheid van de Froskepolle. Wij moeten nog eens bekijken of het mogelijk is dat het pontje nog wat frequenter gaat varen dan nu het geval is. Voor de toekomst wordt er aan gedacht om een hoog bruggetje te plaatsen over het Woudmansdiep, tussen de Hemrik en de Froskepolle. Dat zou op zich erg aantrekkelijk zijn, maar het moet niet verkeersaantrekkend zijn want daarvoor leent de Froskepólle zich beslist niet. Het gebied moet dus niet toegankelijk zijn voor gemotoriseerde voer tuigen. Met honden wordt het een moeilijke zaak. De Voorzitter: De heer Klomp sprak over een heechhout als oplossing. Wij hebben ook zitten pieke ren over een oplossing en een heechhout is inderdaad een goed middel om brommers te weren; je zou er ook nog een hekje in kunnen maken. Dan zouden wij de pont ook kwijt zijn. Daar in de buurt komen sportterreinen, waar parkeerterreinen bij moeten komen. Je zou daarmee de Froskepolle aanzienlijk ge makkelijker bereikbaar maken dan op dit moment het geval is. Je krijgt dan in het gebied geen gemo toriseerde voertuigen. Wij piekeren daar serieus over. Dat zou dan parallel moeten lopen met de aanleg van de sportterreinen met bijbehorende parkeergelegenheid. (De hear Klomp: En dan gjin pontsje mear.) Né, dan kinne wy dat pontsje kwyt. De heer Weide (weth.): Dan de auto's op de camping. Wij hebben in onze nieuwe tarieven die in januari in de raad zullen komen een extra verhoogd tarief opgenomen voor het plaatsen van de auto bij de caravan. Dat is om meer dan één reden gebeurd, maar vooral om de leefbaarheid op de camping te bevorderen. Bovendien is de ruimte voor parkeren buiten de camping aanzienlijk vergroot. U kunt wel zeggen dat wij het maar helemaal moeten verbieden maar dat zou wel volkomen in strijd zijn met de opzet van de camping van destijds. Toen was de unanieme wens de auto naast de caravan te kunnen plaatsen. Die wens neemt nu wel wat af. Wij hebben hier toevallig vorige week nog met de kampcom missie vrij uitvoerig over gesproken. De kampcommissie is so wie so voorstander van het plaatsen van de auto naast de tent of caravan. Om het plaatsen van auto's op de camping geleidelijk te verminderen hebben wij een aanzienlijk verhoogd tarief ingevoerd. Hiermee trachten wij langzamerhand onze doel stelling de auto's op de camping te verminderen te bereiken. Er wordt vaak onverantwoord hard gereden op het terrein; wij hebben ook al drempels aangebracht om de snelheid wat te beperken. Ook daartegen hebben sommige kampeerders geprotesteerd. U moet de reacties eens horen als ik ga praten met zo'n 120 vaste standplaatshouders. Het merendeel is toch wel voor het behoud van het recht de auto bij de caravan te plaatsen. Desalniettemin willen wij streven naar het parkeren van de auto's buiten de cam ping. Ik moet u er nog wel even op wijzen dat er naast de 120 vaste standplaatsen ook nog ruim 100 standplaatsen zijn die kunnen worden ingenomen door trekkers. Dat zijn meestal mensen die 1 of 2 da gen blijven en die willen graag hun auto naast hun tent hebben vanwege het feit dat zij heel snel in en uit willen kunnen laden. (Mevr. Visser—van den Bos: Ik vind een auto bij een tent heel wat anders dan een auto bij een caravan. Een auto bij een tent is vaak de kast van de kampeerder. Bij een caravan speelt dat natuurlijk lang niet zo'n grote rol. Op die manier zou er al een vermindering mogelijk zijn als je bij de caravans de auto verbood. Dat afremmen met geld heeft geen zin want dat maakt toch niets uit.) Ik zou in dit geval geen onderscheid willen maken tussen tenten en caravans. Je hebt caravans van een enorme omvang, maar je hebt ook bungalowtenten van een enorme omvang. (De heer C. de Jong: Ik dacht dat de tenten op andere terreinen stonden dan de caravans. Als u de zaak wilt afremmen door de prijs voor het parkeren van de auto naast de caravan 2*> maal zo hoog te maken dan meen ik dat u de man die veel verdient de gelegenheid geeft zijn auto naast de caravan te zetten. Ik wil grqag op deze zaak terug komen als dit voorstel in januari in de raad komt.) Ik zou u willen aanraden - ik meen dat u inmiddels tot de vaste standplaatshouders behoort - te proberen in de kampcommissie te komen. Dan hebben wij de volgende keer in de kampcommïssie iemand die tegen deze auto's is. (De Voorzitter: De heer De Jong zit hier natuurlijk als raadslid en niet als kampeerder.) Ja, dat weet ik wel. De Voorzitter: Ik zou een andere suggestie willen doen. Ik heb begrepen dat de Commissie voor de Dienst voor Sport en Recreatie een heel goede commissie is en ik vind dat die zich hier maar eens over zou moeten buigen. De heer Weide (weth.): Die commissie heeft zich er al vrij intensief mee bezig gehouden. Die com missie is juist tot dat verhoogde tarief gekomen. (De Voorzitter: Het heeft dus alle aandacht.) Ja. De hear Van der Veen: Ik wol noch graech even in neijer antwurd fan de wefhalder hawwe. Ik haw frege oft der dochs net in bettere mooglikheit is om, hwannear't it toiletgebou net brukt wurdt, it ge bou óf to sluten sadat men net mear yn dat gebou komme kin. It liket my dochs ta dat dat mei sketten, sa't dat yn de Linnaeusstrjitte bart, wol mooglik is. Fierder woe ik noch graech in réaksje hawwe op myn suggestje om yn elts gefal de apparatuer dy't yn it gebou komt net earder to pleatsen as dat men it gebou yn gebruk nimme kin. Ik woe ek noch witte hwat de wethalder fynt fan myn suggestje m.b.t. it bihear, oft de man fan de boatsjes dêr ek noch hwat taforsjoch op hólde kin. De heer Weide (weth.): Je kan natuurlijk m.b.t. dat gebouw wel allerlei maatregelen gaan treffen om het te beschermen tegen vernielingen enz., maar men heeft gewoon de deur er uit gebroken met breekijzers, hamers en dergelijke. Daar is natuurlijk bijzonder weinig tegen te doen. U suggereert nu het systeem toe te passen dat in de Linnaeusstraat toegepast is, dus om er planken voor te spijkeren. Of dat nu het systeem is om toe te passen in een stukje recreatiegebied dat nog niet optimaal functio neert waag ik te betwijfelen. Uw suggestie om de apparatuur er nog niet in te plaatsen kan zo aan de directeur van de dienst worden doorgegeven. Die is daartoe stellig bereid. Ik wil er nog wel even op wijzen dat er zeer binnenkort wordt begonnen met de aanleg van riolering en allerlei andere werkzaam heden in de directe omgeving van dit gebouw. Dat betekent dat het gebouw dan overdag wel bewaakt is. In de zomermaanden komt het dan voor gebruik beschikbaar. Dan het beheer. Zolang de man van de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1975 | | pagina 10