<£15??
28
stad en ten nadele van de dorpen om ons heen. Het Is speciaal de westkant van Friesland die er niet
zo florissant voor staat.
De Voorzitter: ledereen heeft duidelijk gezegd hoe hij er over denkt. Nogmaals, de achtergronden
van waaruit de beschouwingen gehouden zijn zijn niet gelijk. Er zijn natuurlijk wel een aantal stel
lingen naar voren gebracht die minder controversieel zijn dan zij door de discussie lijken. Ik dacht
toch dat iedereen het er wel mee eens is dat zowel heel Friesland als Leeuwarden belang heeft bij een
sterke centrumfunctie, niet omdat wij Leeuwarden representeren, maar het is gewoon een feit. Ik hoop dat
dat uit de discussie en uit onze nota voldoende duidelijk is gebleken. Laten de filosofiën over de ker
nen dan verschillend zijn, laat men in eerste instantie op het provinciehuis daaruit maar de conclusies
trekken, wij komen er ook hier vast nog wel nader op terug.
Stemt u er mee in dat wij de discussie hiermee besluiten en dat wij handelen zoals ik zopas heb
voorgesteld?
De Raad stemt hiermee in.
De Voorzitter schorst, om 23.10 uur, de vergadering voor de tweede pauze.
De Voorzitter heropent, om 23.25 uur, de vergadering.
De Voorzitter: Ik zou graag allereerst een punt van orde met u willen bespreken. Er staan nog veel
punten op de agenda en er is geen schijn van kans dat wij die voor 12 uur nog kunnen behandelen.
Meestal wil de meerderheid van de raad niet na 12 uur vergaderen, ik sta meestal nogal eenzaam op
dat punt. Als wij de mogelijkheid om na 12 uur door te vergaderen even uitsluiten dan zijn er twee
mogelijkheden. De eerste mogelijkheid is: Alleen punt 15 vanavond nog afhandelen - dan hebben wij
de punten betreffende ruimtelijke ordening afgehandeld - en dan stoppen tot morgenavond half 8. De
tweede mogelijkheid is: De dringende punten er uit halen om vanavond nog te behandelen en de rest
3 weken opschuiven. In feite ontraad ik dat laatste want ik ben bang dat wij over 3 weken weer een
lange agenda hebben en dan lopen wij vast. Daarom zou ik u willen voorstellen om alleen nog punt
15 te behandelen en morgenavond door te gaan. Ik kan u nog meedelen dat het punt Vrouwen bellen
vrouwen 3 weken is uitgesteld, dus dat komt morgenavond niet aan de orde. (De hear Jansma: Hwerom
is dat?) U mag dat wel weten, ik heb dat de dames die hierbij betrokken zijn beloofd; zij willen er
graag bij zijn. Zij hebben hier al uren zitten wachten, maar wilden graag naar huis en daarom heb ik
hen dat toegezegd. Het zou onereus zijn het morgen wel af te handelen. Het komt over 3 weken óp
de agenda te staan direct na de mededelingen, zodat zij niet weer de hele avond hoeven te wachten.
Die toezegging zou ik wel graag in willen lossen.
De hear Klomp: De minsken dy't nou noch op de tribune sitte komme foar punt 16. Dan soe ik dat
punt der nou ek noch mar by dwaen.
De Foarsitter: De bihanneling fan dat punt sil wol in skoftsje duorje en dêrom wol ik dat leaver net
dwaen. Dizze dames binne moarn wer fan herte wolkom; dan krije hja wer kofje en koeke. (De hear
Ten Hoeve: Dat punt komt dan moarn it earst oan de oarder.) Ja, dan hoege se hjir net sa lang to sitten.
Punt 15 (bijlage no. 3).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
De Voorzitter schorst, om 23.30 uur, de vergadering tot 6 januari 1976, 19.30 uur.
BH
Verslag van de handelingen van de Gemeenteraad van Leeuwarden van dinsdag 6 januari 1976.
RAADSVERGADERING van dinsdag 6 januari 1976.
(voortzetting van de raadsvergadering van maandag 5 januari 1976)
Aanwezig 30 leden: de dames mr. E.N.J. Smit, G. Visscher-Bouwer en A. Willemsma-de Jong en de he
ren J. de Beer (vanaf 20.05 uur), S. Bouma, J. ten Brug (weth.), G. Buising, G.F. Eijgelaar (weth.),
drs. M.H.G. de Greef, O. Heidinga, J. Hoekstra, H. ten Hoeve, H. Jansma, J.F. Janssen, C. de Jong,
J. de Jong, A. Klomp, J. Knol, W.S.P.P. de Leeuw, H. Meijerhof, W. Miedema, A. Pronk, ir. C.L.
Rijpma (weth.), J. Schaafsma, J.B. Singelsma, N. Sterk, P. van der Veen, L. Visser, G. de Vries
(weth.) en K. Weide (weth.).
Afwezig: de dames E. Brandenburg-Sjoerdsma, M.M.Th. Visser-van den Bos en A.J. de Vos en de heren
ir. C.G.H. Geerts, dr. W.A. de Pree, K. Spoelstra en P.D. van der Wal.
Voorzitter: de heer J.S. Brandsma, burgemeester.
Secretaris: de heer mr. W.J.G. Reumer, loco-secretaris.
De Voorzitter: Dames en heren, ik stel voor dat wij de vannacht onderbroken werkzaamheden thans
voortzetten.
Punt 16 (bijlage no. 13).
De heer Buising: Er is over de kwestie van de busroutes door het Nijlan de laatste weken nogal wat
geschreven en het is in de wijk op het ogenblik ook een geregeld onderwerp van gesprek. Het is, dacht
ik, van belang om de zaak zo nuchter en zo objectief mogelijk te benaderen en daartoe wil ik nu een
poging wagen. In de brieven die de raad van het wijkcentrum en van de scholen heeft gekregen ligt de
nadruk inderdaad bij de keerlus in lijn 4. Zo nuchter en zo objectief mogelijk geredeneerd kan ik ei
genlijk niet anders zeggen dan dat de scholen aan de Irenestraat in de nieuwe situatie niet meer over
last ondervinden dan in de oude toestand, terwijl bovendien één van die scholen een m.a.v.o. is waar
van de leerlingen dus überhaupt ouder zijn; de kleuterschool heeft de uitgang niet aan de straat waar de
bus doorheen rijdt. Los van de vraag of de overlast die daar is en er ook was misschien te veel zou moe
ten worden genoemd is het dus moeilijk en misschien niet helemaal eerlijk om te beweren dat de raads-
brief op dit punt fout is.
Op de klacht die in de raadsbrief als 3e wordt genoemd, betreffende de halte op de hoek van de
Surinamestraat en de Curapaostraat kom ik zo meteen in een ander verband nog even terug want ik wil
eerst graag een paar opmerkingen maken over de alternatieven voor de keerlus in lijn 4. Als eerste daar
van wordt genoemd de lus door de Kinkhoornstraat en de Kwelderstraat. Dit alternatief is voor de Auto
buscommissie niet acceptabel omdat deze twee straten zeer smal zijn en nogal dicht bebouwd. Dit is
mijn fractie wel met de Autobuscommissie eens. Ik pleit dan ook niet voor deze lus, maar ik zou wel
willen aantekenen dat de Antillenweg niet breder is dan de Kwelderstraat of de Kinkhoornstraaf en dat
bovendien in deze twee straten in parkeerhavens wordt geparkeerd terwijl die in de Antillenweg niet
aanwezig zijn; daar wordt aan beide kanten van de weg zelf geparkeerd en wel aan twee kanten, aan
de ene kant door de bewoners van het rijtje eengezinswoningen dat er staat en aan de andere kant door
het personeel van 3 van de 4 onderhavige scholen.
Het alternatief sub b, n.lover de Nijlansdyk, door de Marijkestraat en naar de Surinamestraat
heeft aantrekkelijke kanten en niet alleen, zoals de raadsbrief zegt, op het eerste gezicht. Dat dit al
ternatief inderdaad aantrekkelijker is hoop ik nu aan te tonen en daarbij kom ik ook even terug op het
vervallen van de halte op de hoek van de Surinamestraat en de Curapaostraat, maar ik begin eerst weer
even met het parkeren en de wegbreedte. De Nijlansdyk is veel en veel breder dan de Antillenweg, hij
is bovendien geasfalteerd en van ouds een weg die door de stadsdienst wordt bereden. Er wordt in par
keerhavens geparkeerd. De Mari jkestraat is niet voorzien van parkeerhavens maar heeft ongeveer de
zelfde breedte als de Nijlansdyk en bovendien wordt er maar voor een deel van de lengte van de straat
geparkeerd omdat hij immers voor de rest van zijn lengte aan de plantsoenen ligt en er dus geen bebou
wing aanwezig is. Het laatste stukje van alternatief sub b, de Surinamestraat, is wel het aantrekkelijkst,
dacht ik, veel breder dan Antillenweg, Kinkhoornstraat en Kwelderstraat, aan één kant volledig on-