De heer Buising: Er bestaat tussen de wethouder en mij, dacht ik, een klein misverstand over het aantal haltes waar wij het over hebben. Wij tellen even op. U zegt dat er aan de Uiterdijksterweg een halte staat, er is er een aan de Nijlansdyk en in het nieuwe kleine keerlusje is er ook een aan de AntiI lenweg/hoek Surinamestraat; dat is 3. Wat ik nu in eerste instantie heb geprobeerd duidelijk te maken is de laatste halte die ik noemde, Antillenweg/hoek Surinamestraat, te verplaatsen in noordoostelijke rich ting. Ik heb het er niet over gehad dat er een halte bij zou moeten. Als u dat van mij hebt begrepen dan hebt u het verkeerd begrepen. (De heer Rijpma (weth.): Dan betekent dat dat de mensen die in de buurt wonen van de uitstaphalte aan de Uiterdijksterweg zich moeten begeven naar de Surinamestraat om daar in te stappen.) Nu moeten zij zich begeven naar de hoek AntiIlenweg/Surinamestraat; ik prakkizeer over 100 meter, niet verder. Maar goed, dat daar gelaten. (De heer Rijpma (weth.): Het is ongeveer 300 meter.) In het tweede gedeelte van uw beantwoording over de tijd doet u het voorkomen alsof de tijd die de bus aan de Nijlansdyk stil staat zou moeten dienen - officieel of onofficieeldat is even punt 2 - als rustpauze voor de chauffeurs. Mij is in een uitgebreid telefonisch gesprek vanmiddag van de zijde van de Fram verzekerd dat de rusttijd die de chauffeurs moeten hebben op geen enkele manier verband houdt met de tijden die in de dienstregelingen 'als pauzes zijn ingelast tussen aankomst- en vertrektijden van de bussen bij de haltes. Als dat niet zo zou wezen dan had ik dat argument ook niet gebruikt in eerste instantie. (De heerRijpma (weth.): Er is een duidelijk verschil in de informaties die u hebt en die ik heb. Ik laat mij er niet over uit wiens informaties juist zijn.) (De hear Singelsma: Ik haw deselde ynformaesje as de hear Buising.) Dit is het enige dat ik er over kan zeggen. Ik geef u graag nog 3 weken tijd extra als u daar beslist om verlegen zit; daar gaat het niet om. (De Voorzitter: Die tijd hebben wij echt nodig om de stukken klaar te krijgen om u goed voor te kunnen lichten.) Ja, dat voel ik wel aan; dat zit wel goed. Nog even een kleine opmerking als, vervolg op wat ik in eerste instantie zei. Het gaat even om het alternatief aan de noordkant van de Julianalaan. Daar schijnt - ik weet het niet helamaal uit het blote hoofd - een manier te zijn om de bus door een of twee straten anders te laten rijden waardoor hij even eerder naar het oosten toe de Julianalaan op rijdt dan nu het geval is, waarbij hij wel een minuut of 2 zou kunnen winnen en waarbij bovendien de halte op.de hoek van de Jan van Scorelstraat en de Corne- lis Trooststraat gehandhaafd kan blijven. Als u de zaak gaat onderzoeken of laat onderzoeken dan zou ik graag willen dat dit ook nog even degelijk bekeken wordt. (De heer Rijpma (weth.): Bedoelt u dat hij dan rechtuit moet rijden bij de Jan van Scorelstraat en dat hij danIk weet de namen van de straten daar niet precies. (De heer Janssen: Bij de d'Hondecoeterstraat rechtuit en dan de Cornelis Trooststraat volgen tot de rondweg; dan laat hij de Jan van Scorelstraat liggen.) (De heer Rijpma (weth.): Dan gaat hij dus langs een kleuterschool, een l.t.s., een huishoudschool en een mulo; er zitten 4 scholen aan die straat.) Ik wil toch graag dat het bekeken wordt. Het is dus zo dat, afgezien van de vraag of ik mijn motie wel of niet indien, dat onderzoek er komt? (De heer Rijpma (weth.): Ja, de zaak komt over 6 we ken hier terug als ik alle benodigde informatie heb.) Dank u. De heer Visser: De factor tijd heeft altijd al een belangrijke rol gespeeld bij de busdienst. Toen wij nog onder de oude bedeling zaten - de situatie voor 30 november dus - is juist de factor tijd de oorzaak geweest dat fase 2 vervroegd moest worden ingevoerd. Als de wethouder zegt dat in de maand januari tijdmetingen gedaan zullen worden dan kan mijn fractie er, dacht ik, wel mee akkoord gaan. Wij wach ten het resultaat daarvan dan maar af, want wij zijn alleen maar gebaat bij een goede aanvaardbare op lossing. De hear Singelsma: Ik haw bigrepen dat de minsken dy't dit sa nei oan it hert leit net kend binne yn it fêststellen fan dizze busroutes en dat wurdt, leau ik, nochal as in biswier field by dit hiele gefal. (De Foarsitter: Der wurdt hwat lans inoar praet mar it is by eltsenien wol bikend.) (De hear Rijpma (weth.): Yn augustus 1974 hat de ried dit bislut nommen.) (De hear Ten Hoeve: Dêr wie de hear Singelsma ek by.) (De Foarsitter: Alle sprekkers, op ien nei, wiene op'e hichte fan de route.) Just. Ik sil nou de stim fan it folk hearre litte. Sapas haw ik sein dat ik net it brief sitearje sil, mar lit ik in pear deskundigen it wurd litte. Dizze briefskriuwster seit: „Hwat de bus oanbilanget wiene wy hjir yn it Nijlan wol in bytsje bi- doarn. As de bus it Nijlan ut wie dan stoppe hy meastentiids net earder wer as by it stasjon oer it fia- dukt. Nou hobbelet hy noch troch de Jan van Scorelstrjitte mei in soad bochtewurk en remjen. Boppedat komt hy yn de Jan van Scorelstrjitte de bus tsjin dy't wer nei it Nijlan ta giet. As dan de parkearfakken, fol auto's steane kinne se elkoar net foarby en moat ien fan de bussen rr.ei in soad geskod en gerem ef- terüt ride. De minsken kleije hjir nochal oer. In oar neidiel is dat der nou folie minder stopplakken bin ne as oars. Dêrom soe it in goed ding wêze as de halte Surinamestrjitte der wer kaem. Hjir makken net allinne in protte skoalbern gebruk fan mar der wenje under yn de flat ek in protte aide minsken dy't nou in ein rinne moatte om by de bus to kommen. Dêrom liket my de route UterdyksterweiMarijkestrjitte, Surinamestrjitte tige goed. Hoe't it mei de tiid sit wit ik net mar ik wit wol dat de bus oerdei elts ure 6 minuten op de Nijlansdyk stil stiet to wachtsjen en jouns 16 minuten. Kin dy tiid net folie better brukt wurde om de boppesteande route to riden?" It brief giet noch fierder, mar hjir lit ik it earst mar by. (De heer Heidinga: En de chauffeurs maar afbeulen.) Ja, jo hawwe de mule al yn beide hannen, mar ik haw de briefskriuwster frege ris to fornimmen by de Fram oft dy 6 minuten forplicht binne neffens de c.a.o. De Fram-direksje hat meidield: Né, dat sit him yn it koarte riden fan dy route. Dus it is hielendal net in c.a.o.-oerienkomst of sahwat. It argumint dat de wethalder brukt en dat byfal fynt by de hear Heidinga, merk ik, is net in argumint dat hjir yn it geding brocht wurde kin. Ik sil de leste wêze om to sizzen dat chauffeurs ófbeuld wurde moatte; dat is hielendal net de bidoelingDer binne c.a.o.'s foar om dat foar to kommen. It soe in goed ding wêze dat dizze saek nochris neijer undersocht waerd. Dêr is al in tasizzing foar kommen. De Voorzitter: Over het voorstel dat in de raadsbrief staat dat de verzoeken zullen worden afgewe zen wordt vandaag niet besloten; het punt komt over 6 weken opnieuw op de agenda. U krijgt in ieder geval nog gelegenheid om de zaak opnieuw te bespreken en daarna een beslissing te nemen. Wij zullen u nader rapporteren. Punt 17 (bijlage no. 8). De heer Buising: Ik gebruik dit punt eigenlijk alleen maar even om aan de wethouder de vraag te stellen wanneer men nu inderdaad met de bouw van het scholencomplex in Aldlan-oost gaat beginnen. Met een kort concreet antwoord ben ik al dik tevreden. De heer Ten Brug (weth.): De architect is reeds begonnen met het uitwerken van de definitieve plan nen. Het is de bedoeling dat - het is in de commissie aan de orde geweest - dit een repetitie wordt, ook wat de aannemers betreft, van de bouw in Aldlan-west. Ik hoop dat de bouw binnen zeer korte tijd zal beginnen. Ik kan geen preciese tijd noemen. (De heer Heidinga: Half 8.) Jo seine? (De hear Miedema: Dat hawwe jo wol heard.) (De Voorzitter: Het komt in het verslag.) (Gelach) De Voorzitter: Is de heer Buising voldoende geïnformeerd? (De heer Buising: Nee, eigenlijk niet, maar daar kan de wethouder ook niets aan doen.) Nee. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punten 17a, 18 en 19 (bi jlagen nos. 25, 9 en 10). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. De heer De Beer is inmiddels ter vergadering gekomen. Punt 20(bijlage no. 21 De heer Buising: Mijn fractie gaat graag akkoord met uw voorstel tot verbouwing en inrichting van het noordelijke deel van het complex Zalen Schaaf. Dit betekent inderdaad een stap in de goede richting voor het bevorderen van de amateuristische kunstbeoefening, iets waarover wij gisteravond al eventjes van gedachten hebben gewisseld. Met de uitvoering van het plan zoals dat op de tekeningen blijkt zijn wij het ook graag eens hoewel er op dit punt een vraagje is. In de tuinzaal zijn de buffetten betimmerd in 19e eeuwse klassicistische stijl en het zou o.a. vanwege de typische sfeer in het gebouw van belang zijn dat deze betimmeringen zouden worden behouden en weer toegepast zouden worden. Is daar een mogelijkheid voor? In de laatste alinea van de raadsbrief deelt u mede de lasten nog niet te kunnen ramen. U bent van plan dit te doen zodra bekend is of het werk al of niet met rijkssubsidie kan worden uitgevoerd. Maar u stelt wel voor om meteen na afloop van het huidige seizoen te beginnen. Ook daarmee zijn wij het graag eens, maar ik hoop wel dat u enige zekerheid hebt over de mogelijkheid tot het verkrijgen van A.C.W.-subsidie. En hoe stelt u zich voor de zaak te financieren als dat eens mis zou lopen? Tenslotte wil ik nog een opmerking maken over dat gedeelte van Zalen Schaaf dat niet in deze verbouwing is begrepen en dan bedoel ik m.n. het gedeelte achter het toneel naar de Sacramentsstraat toe. De kleedkamers en wat daarmee annex is verkeren ook niet in een staat om over naar huis te schrij ven en bovendien zou een opknapbeurt van de gevels aan de Sacramentsstraat die bij het complex be horen het gehele straatdeel omhoog kunnen halen, vooral ook nu de Synagoge vlak aan de overkant onder handen wordt genomen. Daardoor zou een bijdrage kunnen worden geleverd aan het herstel van de hele omgeving daar van de Grote Kerk, dat is een belangrijk deel van de binnenstad. De heer Weide (weth.): Ik ben blij dat de raad akkoord gaat met het voorstel zoals dat nu voor ons ligt. De eerste vraag die de heer Buising stelt betreft de betimmering in de tuinzaal. Ik kan op dit mo-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1976 | | pagina 3