hoe je het maar noemen wilt. De bedoeling is daar puur een gelijkvloerse kruising met een gelijk vloers liggende spoorbaan. (De heer Ten Hoeve: Zo staat het niet op de tekening.) Dat ben ik met u eens, dat is een fout in de tekening. Dat is echter duidelijk de bedoeling en ik kan u de grondfiloso- fie daarvan ook wel vertellen. Wij dachten dat het door de basisweg zo dicht mogelijk bij de spoor lijn te leggen mogelijk zou zijn om de tijden dat de spoorlijn dicht zou moeten in te bouwen in de verkeerslichtenregeling; u krijgt dan als het ware de beveiliging van de spoorwegen ingebouwd in de normale verkeerslichtenregeling, waardoor er dus in principe bijzonder weinig verliestijd is. Via die regeling moet het mogelijk zijn om met een gelijkvloerse oplossing te volstaan ware het niet dat de N.S. daar nee tegen zeggen. Wij hebben, omdat wij vonden dat dat een heel bruikbare oplossing was, die toch maar eens op papier gezet. (De heer Miedema: Is de kruising van de spoorlijn en de Ooster- goweg mogelijk zonder dat de spoorlijn omhoog gaat?) Naar onze mening wel. (De Voorzitter: Ik moet er voor alle duidelijkheid wel bij zeggen dat niet alleen de N.S. maar ook het Ministerie van Verkeer en Waterstaat aan ons heeft meegedeeld dat wij zonder meer geen toestemming zullen krijgen voor een gelijkvloerse kruising daar. Er is ons meegedeeld dat zij niet gaan herhalen wat er is gebeurd bij de rondweg, n.l. een contract dat er binnen 10 jaar een ongelijkvloerse kruising zal komen.Dat con tract is niet nagekomen. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat zal geen enkele toestemming meer geven voor een gelijkvloerse kruising tussen het station en de Greuns.) (De heer Miedema: Maar mijn vraag was: Kunnen wij een kruising realiseren waarbij de weg zo diep gaat dat de spoorlijn niet omhoog hoeft? Ik heb het idee dat het omhoog brengen van de spoorlijn voor een merendeel onaanvaardbaar is.) Wij hebben in het plan zoals dat nu voorligt het idee opgenomen de spoorlijn gedeeltelijk omhoog te halen, het half-hoog-idee. De weg zo diep maken dat het spoor op zijn plaats kan blijven kan technisch wel maar ik kan niet overzien wat je dan overhoop haalt. (De heer Miedema: Er is daar, dacht ik, wel ruimte.) Ja, maar er is niet alleen veel ruimte, er is ook een hoop water en ik ben bang dat dat problemen geeft; bovendien wordt de lus een stuk groter. (De Voorzitter: Laten wij hier op dit moment niet dieper op ingaan. In ieder geval dient de kruising ongelijkvloers te worden; er moet bekeken worden hoe dat stedebouwkundig mogelijk is met de minste bezwaren.) (De heer Miedema: Dat is best, maar ik zou dan wel graag zien dat het college bij de voorbereiding van de volgende ver gadering hier duidelijk op ingaat, want ik vind toch het omhoog brengen van de spoorlijn een zeer wezenlijke beslissing.) (De Voorzitter: Wij zullen trachten daar op in te gaan.) Ik wil hiermee afstap pen van de basisweg. Misschien is dan nu het moment gekomen om eens even te kijken wat het plan van de werk groep Huizum-Bornia inhoudt. Ik moet u eerlijkheidshalve zeggen dat ik het hier ter vergadering uit gereikt heb gekregen en dus geen kans heb gezien het in extenso op zijn merites te beoordelen. Ik heb er van begrepen dat het de bedoeling is om bij Werpsterhoek het verkeer het liefst in meer dan één richting af te buigen en daarbij zouden er dan een tweetal mogelijkheden zijn, in de eerste plaats in oostelijke richting, via de nieuw aan te leggen weg als verlengde van de weg richting Drachten die aan sluit op de weg die bij het Drachtsterplein Leeuwarden binnen komt, en in de tweede plaats in weste lijke richting, via een weg die al meer in de plannen naar voren is gekomen, n.l. een weg die bij Werp sterhoek min of meer aan de westzijde van de spoorlijn naar boven komt en dan eventueel aansluiting zou kunnen vinden op de weg die u - ik wil graag plaatje 16 terug hebben - links op de tekening door het industrieterrein ziet lopen. In principe is dit wel mogelijk, maar dan wel met een paar kanttekenin gen die het voor mij een heel weinig aantrekkelijke oplossing maken. In de eerste plaats dit. Het ver keer dat uit Heerenveen komt - dat is al fout want dat verkeer komt meestal niet van zo ver weg maar van dichterbij - heeft Leeuwarden als bestemming, maar hoofdzakelijk het centrum van Leeuwarden als bestemming; dat moeten wij natuurlijk goed in de gaten houden. Vandaar dat het verdelen op grote afstand altijd al een gevaar in zich houdt omdat er op grote afstand nog weinig te verdelen is. Wat gebeurt er nu bij deze oplossing? Je voert verkeer dat naar mijn gevoel toch voor een behoor lijk gedeelte bestemd is voor het centrum van Leeuwarden uit de koers, je voert het weg naar het Drachtsterplein; dat op zichzelf genomen zou nog een aanvaardbare filosofie zijn ware het niet dat het juist uitgerekend op het Drachtsterplein terecht komt. Want wat veroorzaak je daar ontegenzeg gelijk mee? In deze filosofie moeten de mensen naar de basisweg toe en er is maar één manier om van het Drachtsterplein bij de basisweg te komen en dat is over het stuk rondweg van Drachtsterplein naar basisweg (Drachtsterweg, Pieter Stuyvesantweg) en dat willen wij er nu juist zo graag niet voor bestemmen. En dan praat ik nog niet over de extra belasting die de basisweg ten gevolge van deze maatregel zou krijgen; of wij dan nog in tweemaal twee rijstroken mogen denken is de vraag. Als u nu eens op het prentje kijkt wat er op de Oostergoweg zit en als u dat in een fifty-fifty verdeling of wat mij betreft in drieën verdeeld - 1/3 via oost, 1/3 via west en 1/3 via de Schrans - de stad binnen laat komen dan komt er in ieder geval flink wat op de basisweg terecht en ik weet niet of wij het dan met tweemaal twee rijstroken zullen redden. Ook dat is dus een groot bezwaar. Wat de weg om de west 23 betreft, daarvan hebben wij in de plannen, dacht ik, altijd staande gehouden dat wij blij zijn dat wij nog een straatje kunnen vinden waarmee wij de ergste drukte op de industriewijk kunnen opvangen; wij hebben ook altijd gezegd: Wij moeten van die weg niet een echte westtangent maken want daar zijn gewoon de mogelijkheden te beperkt voor. Als wij hem nu wel als westtangent gaan invoeren, zelfs voor die zware belasting uit de richting Heerenveen, dan geloof ik niet dat wij daarmee op de goede weg zijn. Het zou iets anders zijn als wij inderdaad aan de westkant zouden beschikken over een plaats waar wij een echte westtangent konden maken, zoals wij beschikt hebben over een plaats waar wij een echte oosttangent konden maken. Ondanks het feit dat ik dus de bezwaren van Huizum- Bornia bijzonder goed aanvoel en ook heel goed snap dat het helemaal niet leuk is om een dergelijke weg dwars door je wijk heen te krijgen - daar zou ik ook duidelijk geen voorstander van zijn - moet ik zeggen dat ik geen andere kans zie dan het opofferen van Huizum-Bornia in het belang van de rest van de stad. Nogmaals, ik heb het plap niet voldoende kunnen bestuderen, maar zo in eerste instantie, op grond van wat ik u net verteld heb, komt het mij voor dat ik er niet in mee kan gaan. (De heer C. de Jong: U zegt: Men wil niet eerder zijn voorkeur bepalen. Maar als je nu denkt aan wonen-werken en men werkt in west of in oost dan kan men toch duidelijk heel goed eerder de keuze bepalen. Nu gaat u alle werkers die in oost en west werken via de Oostergoweg naar de basisweg brengen.) Dat dacht ik niet. Als u even naar het wegennet kijkt dan ziet u dat ze zowel naar west als naar oost vervangende mogelijkheden hebben. Er zal best een gedeelte via de basisweg gaan, maar gezien - dat zit in het rekenschema; u kunt dan vragen wat de betrouwbaarheid is en dan moet ik zeggen dat die niet groot is maar daar kom ik nog op - de opzet krijgt de zuidtangent b.v. veel hogere snelheden mee dan de basisweg. Dus in dat vierkant-systeem is de zuidtangent en zelfs ook de rondweg een veel interessanter route voor die mensen dan de route Oostergoweg-basisweg. U moet het zo zien dat wat op die Oostergoweg zit voor 80 procent a 90 procent wel degelijk zijn bestemming heeft in het cen trum; daarbij mag ik misschien het centrum iets ruimer nemen dan het gebiedje dat tussen de grach ten ligt. Voor die mensen is het omrijden als de Oostergoweg er niet is. Nu is dat omrijden niet zo erg als ik ze daarmee routes zou kunnen bieden waar ik ze liever had, maar die zijn er eigenlijk ook niet; dat is mijn bezwaar. Dat voor wat betreft de Oostergoweg; ik dacht dat dat één van de hoofdpijlers was. Ik ben het eens met de spreker die heeft gezegd dat wij hier wel degelijk zitten met een drietal radialen; dat is inderdaad het geval en dat zijn dan de basisweg-oost, de basisweg-west en de Oostergo weg. Dat zijn dan andere radialen als die wij tot nu toe gewend waren, want die andere radialen kwa men allemaal uit op een klein cirkeltje dat uit een oogpunt van verkeerscapaciteit erg zwak was en dat deze druk eigenlijk niet kon hebben, terwijl wij hier iets gaan maken - en daar komt dan ook dat wat ingewikkelde kruispunt uit voort - dat daar nu juist echt voor klaar is. Als u echter zegt dat wij op deze manier een drietal radialen naar het centrum hebben dan zeg ik: Ja, dat is zo, nog altijd indachtig het opgaande verhaal dat de beste weg die je ooit van je leven kan maken de weg is van kerktoren naar kerktoren, aannemende dan dat die kerktoren midden in de gemeente ligt zoals in de oude si tuatie meestal het geval was. Dan iets over de noordtangent. Daar kan je over denken zoals je wilt. Je kunt niet zeggen dat het een ijzersterk verhaal is dat die noordtangent er moet en zal komen. Je kunt wel zeggen: Pas op, als je die noordtangent niet maakt krijg je een behoorlijke belasting op de rondweg. Nu kunt u natuurlijk zeggen: Dat kan mij niets schelen, wij houden dat ding gewoon tweestrooks. Dat kan natuurlijk, maar je krijgt dan uit verkeersoogpunt een niet fijne situatie. Kan je dat dan opvangen met tunneltjes? Volgens mij niet; je kunt dan wel de fietsen en voetgangers veilig er onder door krijgen. Zou je inderdaad het probleem op willen vangen met tunneltjes dan zou je autotunnels moeten maken en ik dacht niet dat dat in deze situatie de bedoeling was; met autotunnels win je op de kruispunten de nodige capaciteit en dan zou je het inderdaad kunnen overwegen. Ik voor mij blijf gewoon om technische redenen zeggen: Bilgaard en de stad moeten bij elkaar blijven behoren en ik kan de druk op de rondweg niet eindeloos opvoeren, zelfs niet veel meer opvoeren bij de situatie zoals die op het ogenblik is, en uit dien hoofde heb ik de weg om de noord nodig. Het is overigens prettig dat ook Rijkswaterstaat zich eigenlijk in die zin wel een beetje heeft uitgelaten. Dan de vraag waar die weg om de noord precies moet komen, moet die weg niet veel dichter bij Bilgaard komen dan op de teke ning staat aangegeven? Ik heb u indertijd, toen wij met zijn allen dit plan in elkaar zetten, in deze zelf de zaal gezegd dat ik geen voorkeur heb. Ik weet één ding zeker en dat is dat die weg ergens moet liggen tussen Bilgaard en Lekkum en per se niet noordelijk van Lekkum. Dat antwoord krijgt u nu weer van mij. Er zijn andere elementen - elementen van stedeschoon, elementen van stedebouw, ele menten van geluidshinder, mogelijkheden van tracé's e.d. - die straks zullen moeten bepalen waar pre cies tussen Bilgaard en Lekkum deze weg terecht zal moeten komen. Ik neem aan dat Rijkswaterstaat daar ook wel een woordje in mee zal willen spreken. Puur uit een oogpunt van verkeerskunde, van verkeerstechniek is dat niet relevant. Iets anders is het dat het, als ons helemaal niets in de weg zou

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1976 | | pagina 12