16
wy
lée
hawwe. Sa as de hear Heidinga ek sein hat, straks wurdt de hiele Lange Merkslrjitte ien lange "al-
sunder rook of smaek. Ik fyn dy lytse ynspringing dlr fan it Wagenplein in wolkomme ofwikseling
yn dizze strjitte. Ik sil it foorstel fan it kolleezje dus ek net stypje.
De heer Bouma: Ik heb er weinig woorden aan toe te voegen. Ik vind dat de geachte raadsleden
Van der Wal, Heidinga en Singelsma een goede motivering hebben gegeven om tegen het raadsvoorstel
te stemmen. Ik ben ook tegen verkoop van een deel van het Wagenplein en ik vind ook:- Laat het Wa
genplein het Wagenplein blijven.
De heer Rijpma (weth.): Er is aan de Willemskade waar deze gebouwen staan een bepaalde ontwik
keling aan de gang. Door onze Stedebouwkundige Dienst is op een gegeven moment, toen wij begonnen
te weten wat zich daar zou gaan afspelen, het initiatief genomen om de betrokkenen aan tafel te krij
gen en op vrijwillige basis tot zekere stedebouwkundige afspraken te komen - niet welstandsafspraken,
niet Bouwverordeningsafspraken, maar zekere stedebouwkundige afspraken - met de bedoeling om in dat
gebied een zekere gevarieerdheid te behouden. In de Bouwverordening is het op bepaalde plaatsen mo
gelijk om aan te nemen dat je tot 15 meter hoogte mag bouwen en de bouwplannen die door betrokke
nen entwikkelc) werden hadden de tendens om zich naar die 15 meter te begeven over de hele opper-
\/nn kof nakom»/ I L L I 1 f <-
nen on
v
v..wm, uic iu meier re oegeven over de hele opper-
akte van het gebouwIk moet er bi j zeggen dat de O -T.O -Sin het begin via een pri jsvraag heeft ge
probeerd om aan het euvel van die maximalisatie te ontkomen, in de eindfase heeft echter ook de
O-T-O-S. gemeend meer volume daar te moeten neerzetten dan uit de uitkomst van de prijsvraag te
voorschi jn kwamBij de gesprekken die met betrokkenen - dus O .T.O -S. zowel als F.B -T-O - gevoerd
zijn is gebleken dat m.n. de O-T-O-S. wel oren had naar het standpunt van de mensen van de Stede
bouwkundige Dienst om een gevarieerde bouwhoogte na te streven. Zij hadden er alleen moeite mee dat
dat zou gaan ten koste van het volume dat zij menen daar nodig te hebben. Van de zijde van de
F-B.T.O heeft men zich van de besprekingen die op vrijwillige basis waren aangegaan gedistantieerd,
men heeft op een bepaald moment een bouwplan ingediend en dat bouwplan heeft in de Welstandsad
viescommissie een gunstige beoordeling gekregen. De O -T-O -S- is met ons in gesprek gebleven. Die ge
sprekken hebben wij ook doorgespeeld naar de commissies die daarvoor in het leven zijn geroepen, in
de Commissie R.O is dit onderwerp een paar keer ter sprake gebracht. Op basis daarvan meende het
college dit voorstel te mogen afwerken en als zodanig ligt dan ook dit voorstel voor u. Het gaat er,
dacht ik, niet om of 1 3 meter, 15 meter of 18 meter een goede hoogte is, het gaat er om of schaal en
maat en materiaal een zodanige compositie hebben dat het gebouw als het er eenmaal staat voor het
oog een aanvaardbare en zo mogelijk een goede indruk maakt. Wanneer dus nu gesproken is over hoogte
dan is dat niet gedaan vanuit de absoluutheid van die hoogte, maar is dat gedaan vanuit de hoogten die
aan de Willemskade gangbaar zijn. Onze Stedebouwkundige Dienst die tot taak heeft om enige leiding
te geven aan datgene wat er in onze stad aan gebouwen en plannen verschijnt heeft gemeend hier een
lagere bouwhoogte te moeten aanbevelen dan aan de Lange Marktstraat. Vanuit dat gezichtspunt is ter
sprake gekomen om, met handhaving van het door betrokkenen gewenste te bouwen volume, een ge
deelte van het Wagenplein daarvoor beschikbaar te stellen. Het Wagenplein krijgt daardoor een iets
andere vorm. Dat kan door de een anders beoordeeld worden dan door de ander; ook al beoordeel je het
in wezen niet positief dan kan daar toch tegenover staan dat je bij het afwegen van het hele complex,
dus de verschillen in bouwhoogte, de adviezen die door de dienst en de Welstandsadviescommissie zijn
gegeven in het gebruik van materiaal e.d., toch zegt: Dit is op die plaats onder deze omstandigheden
toch de beste oplossing. Ik zou dus heel ernstig aan degenen die bezwaren hebben willen aanbevelen
om het voorstel van het college wel te volgen, daarbij aankoppelende ook de zekere verwachtingen die
gewekt kunnen zijn of wel gewekt zijn door de zorgvuldige voorbehandeling die dit raadsvoorstel heeft
ondergaan. (De heer Heidinga: Is verkoop van een stukje Wagenplein aan de F-B-T-O- geweigerd of
niet?) Het is bij de F-B-T-O - ter sprake geweest, niet in het kader van de stedebouwkundige opzet, het
is door de F-B-T-O - gevraagd als een uitbreiding van het volume zonder dat de stedebouwkundige con
ceptie van hun kant ter discussie is gesteld. (De heer Heidinga: Dat betekent dus: zonder dat er enige
tegemoetkoming van hun kant tegenover stond.) Zeker.
De heer Van der Wal: Ik vind het verhaal eigenlijk steeds vreemder worden nu de wethouder zegt
dat van de zijde van de Stedebouwkundige Dienst het initiatief is gekomen om te komen tot het maken
van stedebouwkundige afspraken. De wethouder is over de prijsvraag begonnen, dat geeft mij ook de
vrijheid daar over te praten. Die prijsvraag - er zijn 5 architectenbureaus voor uitgenodigd - ging op
basis van een relatieschema met ingevuld de bouwvolumes plus reserveruimtes. Op basis daarvan zijn 5
schetsen ingeleverd die allemaal voldeden aan het bouwvolume. Achteraf zijn alle 5 schetsen aan de
kant geschoven en is er een nieuw ontwerp gekomen dat plotseling meer - dat heeft de betreffende ar
17
chitect in de Commissie R.O. toegegeven - reserveruimte bevat, meer volume. Van deze ontwikkelin
gen is de D.5.O. vanaf het begin op de hoogte geweest want de directeur Stedebouw was n.l. lid van de
jury, hij wist dus ook dat er in het oorspronkelijke relatieschema dat ten grondslag lag aan de prijs
vraag al een bepaalde reserve was ingebouwd. Ik begrijp er niets van dat er daarna plotseling meer vo
lume gebouwd moest worden. Bij mij rijst het vermoeden dat dit een manoeuvre is om gewoon meer
grond op die plaats te krijgen.
De Voorzitter: Ik geloof niet dat de heer Van der Wal nieuwe aspecten in het geding heeft ge
bracht. Mede ter wille van de tijd stel ik voor nu tot stemming over te gaan.
Het voorstel van b. en w. wordt aangenomen met 24 tegen 9 stemmen. Tegen stemmen de heren
S.Bouma, M.H.G.de Greef, O-Heidinga, H.Jansma, A.Klomp, W.A.de Pree, J .B.Singelsma
P.van der Veen en P.D.van der Wal
De Voorzitter schorst, om 21 .10 uur, de vergadering voor de eerste pauze.
De Voorzitter heropent, om 21 .30 uur, de vergadering.
De heer Janssen heeft inmiddels de vergadering vei laten.
De Voorzitter: Het lag in de bedoeling dat wij direct na deze pauze punt 19a zouden behandelen,
maar de voorzitter van de commissie is nog niet gekomen; ik stel voor het punt maar even te laten rus
ten. Misschien komt hij nog, anders behandelen wij het punt zonder hem.
Punten 11b en 12 (bi jlagen nos. 248 en 21 9)
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Punt 13 (bijlage no. 223)
De hear Miedema: Us fraksje hat hwat swierrichheden mei dit punt. As it in folslein iepen saek wie
dan soene wy miskien wol tsjin stimme hwant de grountransaksje op himsels leit üs perfoarst net, de priis
leit us ek net. Mar sjoen it feit dat de wurksumheden al ütfierd binne en it to keapjen terrein al yn bisit
nommen is sille wy der of sjen. Ik leau, wy hoege der nou gjin wurden mear oan smoarch to meitsjen,
mar wy woene dit dochs sizze.
Hwat de dtfiering fan de wurken oangief haw ik noch ien fraech. Wy sitte mei in hwat biswierlike
forkearssituaesje by de beukerskoal IeAs de beukerskoal Ie ut komt dan komme de bern r jochtstreeks op
de forkearsdyk. It trottoir dat wy nou oanlein hawwe leit ntloan de forkearde kant fan de dyk. Myn
fraech is: Kin der net in lyts paedtsje lein wurde tusken de forkearsdyk en it trottoir sadat de juffrou fan
de beukerskoal Ie de bern oer de forkearsdyk op it nij oanleine trottoir bringe kin? Dan kinne de bern
yn elts gefal gebruk meitsje fan dit paedDe wurken binne kreas utfierd, it leit der netsjes by. Der sit
tafallich in iepening yn'e hage dat der hoecht neat sloopt to wurden, der moatte allinne in stik as 12 te
gels yn. Ik soe it kolleezje mei klam forsykje wolle dy oan to bringen.
De heer Van der Wal: Ik kan mi j helemaal aansluiten bi j wat de heer Miedema heeft gezegdAl
leen nog iets over de verkeersoplossingWij hebben hier in de Commissie Grondbedrijf vrij uitvoerig
over gepraat. Er is ook nog een andere oplossing mogelijk, n.ldoor het stukje Binnentun van de kleu
terschool naar de Wergeasterdyk alleen open te stellen voor langzaam verkeer en de ontsluiting van het
autoverkeer alleen op de Buorren te laten plaats vinden. Dat is, dachten wij, een zeer eenvoudige op
lossing die weinig geld kost en super veilig is.
De heer Heidinga: Ik ben het helemaal niet met deze zaak eens en ik vind dat de raad dit moet
verwerpen. Zo kunnen wij geen zaken doen. Dit lijkt gewoon nergens op. Als ik het mij goed herinner
dan hebben wij destijds die 1 .800 m2 voor 5,-- per m2 gekocht omdat wij in nood en in pijn zaten
omdat wij een uitgang van een ander stuk land moesten hebben i.v.m. de boerderij van Wijngaarden.
Dat hebben wij gekocht voor een veel te hoge prijs, het kostte ons 9.000,Nu gaan wij verdikke
me heen en ruilen die 1 .800 m2 voor een perceelsgedeelte van 219 m2Als je dat omslaat dan betalen
wij voor die 219 m2 een bedrag van 41 per m2Nouwie haal t het in zijn hoofd om een der gel i j-
ke transactie te sluiten! En dan lezen wij in de voorlopige overeenkomst: „De partijen geven elkaar