16 wy lée hawwe. Sa as de hear Heidinga ek sein hat, straks wurdt de hiele Lange Merkslrjitte ien lange "al- sunder rook of smaek. Ik fyn dy lytse ynspringing dlr fan it Wagenplein in wolkomme ofwikseling yn dizze strjitte. Ik sil it foorstel fan it kolleezje dus ek net stypje. De heer Bouma: Ik heb er weinig woorden aan toe te voegen. Ik vind dat de geachte raadsleden Van der Wal, Heidinga en Singelsma een goede motivering hebben gegeven om tegen het raadsvoorstel te stemmen. Ik ben ook tegen verkoop van een deel van het Wagenplein en ik vind ook:- Laat het Wa genplein het Wagenplein blijven. De heer Rijpma (weth.): Er is aan de Willemskade waar deze gebouwen staan een bepaalde ontwik keling aan de gang. Door onze Stedebouwkundige Dienst is op een gegeven moment, toen wij begonnen te weten wat zich daar zou gaan afspelen, het initiatief genomen om de betrokkenen aan tafel te krij gen en op vrijwillige basis tot zekere stedebouwkundige afspraken te komen - niet welstandsafspraken, niet Bouwverordeningsafspraken, maar zekere stedebouwkundige afspraken - met de bedoeling om in dat gebied een zekere gevarieerdheid te behouden. In de Bouwverordening is het op bepaalde plaatsen mo gelijk om aan te nemen dat je tot 15 meter hoogte mag bouwen en de bouwplannen die door betrokke nen entwikkelc) werden hadden de tendens om zich naar die 15 meter te begeven over de hele opper- \/nn kof nakom»/ I L L I 1 f <- nen on v v..wm, uic iu meier re oegeven over de hele opper- akte van het gebouwIk moet er bi j zeggen dat de O -T.O -Sin het begin via een pri jsvraag heeft ge probeerd om aan het euvel van die maximalisatie te ontkomen, in de eindfase heeft echter ook de O-T-O-S. gemeend meer volume daar te moeten neerzetten dan uit de uitkomst van de prijsvraag te voorschi jn kwamBij de gesprekken die met betrokkenen - dus O .T.O -S. zowel als F.B -T-O - gevoerd zijn is gebleken dat m.n. de O-T-O-S. wel oren had naar het standpunt van de mensen van de Stede bouwkundige Dienst om een gevarieerde bouwhoogte na te streven. Zij hadden er alleen moeite mee dat dat zou gaan ten koste van het volume dat zij menen daar nodig te hebben. Van de zijde van de F-B.T.O heeft men zich van de besprekingen die op vrijwillige basis waren aangegaan gedistantieerd, men heeft op een bepaald moment een bouwplan ingediend en dat bouwplan heeft in de Welstandsad viescommissie een gunstige beoordeling gekregen. De O -T-O -S- is met ons in gesprek gebleven. Die ge sprekken hebben wij ook doorgespeeld naar de commissies die daarvoor in het leven zijn geroepen, in de Commissie R.O is dit onderwerp een paar keer ter sprake gebracht. Op basis daarvan meende het college dit voorstel te mogen afwerken en als zodanig ligt dan ook dit voorstel voor u. Het gaat er, dacht ik, niet om of 1 3 meter, 15 meter of 18 meter een goede hoogte is, het gaat er om of schaal en maat en materiaal een zodanige compositie hebben dat het gebouw als het er eenmaal staat voor het oog een aanvaardbare en zo mogelijk een goede indruk maakt. Wanneer dus nu gesproken is over hoogte dan is dat niet gedaan vanuit de absoluutheid van die hoogte, maar is dat gedaan vanuit de hoogten die aan de Willemskade gangbaar zijn. Onze Stedebouwkundige Dienst die tot taak heeft om enige leiding te geven aan datgene wat er in onze stad aan gebouwen en plannen verschijnt heeft gemeend hier een lagere bouwhoogte te moeten aanbevelen dan aan de Lange Marktstraat. Vanuit dat gezichtspunt is ter sprake gekomen om, met handhaving van het door betrokkenen gewenste te bouwen volume, een ge deelte van het Wagenplein daarvoor beschikbaar te stellen. Het Wagenplein krijgt daardoor een iets andere vorm. Dat kan door de een anders beoordeeld worden dan door de ander; ook al beoordeel je het in wezen niet positief dan kan daar toch tegenover staan dat je bij het afwegen van het hele complex, dus de verschillen in bouwhoogte, de adviezen die door de dienst en de Welstandsadviescommissie zijn gegeven in het gebruik van materiaal e.d., toch zegt: Dit is op die plaats onder deze omstandigheden toch de beste oplossing. Ik zou dus heel ernstig aan degenen die bezwaren hebben willen aanbevelen om het voorstel van het college wel te volgen, daarbij aankoppelende ook de zekere verwachtingen die gewekt kunnen zijn of wel gewekt zijn door de zorgvuldige voorbehandeling die dit raadsvoorstel heeft ondergaan. (De heer Heidinga: Is verkoop van een stukje Wagenplein aan de F-B-T-O- geweigerd of niet?) Het is bij de F-B-T-O - ter sprake geweest, niet in het kader van de stedebouwkundige opzet, het is door de F-B-T-O - gevraagd als een uitbreiding van het volume zonder dat de stedebouwkundige con ceptie van hun kant ter discussie is gesteld. (De heer Heidinga: Dat betekent dus: zonder dat er enige tegemoetkoming van hun kant tegenover stond.) Zeker. De heer Van der Wal: Ik vind het verhaal eigenlijk steeds vreemder worden nu de wethouder zegt dat van de zijde van de Stedebouwkundige Dienst het initiatief is gekomen om te komen tot het maken van stedebouwkundige afspraken. De wethouder is over de prijsvraag begonnen, dat geeft mij ook de vrijheid daar over te praten. Die prijsvraag - er zijn 5 architectenbureaus voor uitgenodigd - ging op basis van een relatieschema met ingevuld de bouwvolumes plus reserveruimtes. Op basis daarvan zijn 5 schetsen ingeleverd die allemaal voldeden aan het bouwvolume. Achteraf zijn alle 5 schetsen aan de kant geschoven en is er een nieuw ontwerp gekomen dat plotseling meer - dat heeft de betreffende ar 17 chitect in de Commissie R.O. toegegeven - reserveruimte bevat, meer volume. Van deze ontwikkelin gen is de D.5.O. vanaf het begin op de hoogte geweest want de directeur Stedebouw was n.l. lid van de jury, hij wist dus ook dat er in het oorspronkelijke relatieschema dat ten grondslag lag aan de prijs vraag al een bepaalde reserve was ingebouwd. Ik begrijp er niets van dat er daarna plotseling meer vo lume gebouwd moest worden. Bij mij rijst het vermoeden dat dit een manoeuvre is om gewoon meer grond op die plaats te krijgen. De Voorzitter: Ik geloof niet dat de heer Van der Wal nieuwe aspecten in het geding heeft ge bracht. Mede ter wille van de tijd stel ik voor nu tot stemming over te gaan. Het voorstel van b. en w. wordt aangenomen met 24 tegen 9 stemmen. Tegen stemmen de heren S.Bouma, M.H.G.de Greef, O-Heidinga, H.Jansma, A.Klomp, W.A.de Pree, J .B.Singelsma P.van der Veen en P.D.van der Wal De Voorzitter schorst, om 21 .10 uur, de vergadering voor de eerste pauze. De Voorzitter heropent, om 21 .30 uur, de vergadering. De heer Janssen heeft inmiddels de vergadering vei laten. De Voorzitter: Het lag in de bedoeling dat wij direct na deze pauze punt 19a zouden behandelen, maar de voorzitter van de commissie is nog niet gekomen; ik stel voor het punt maar even te laten rus ten. Misschien komt hij nog, anders behandelen wij het punt zonder hem. Punten 11b en 12 (bi jlagen nos. 248 en 21 9) Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 13 (bijlage no. 223) De hear Miedema: Us fraksje hat hwat swierrichheden mei dit punt. As it in folslein iepen saek wie dan soene wy miskien wol tsjin stimme hwant de grountransaksje op himsels leit üs perfoarst net, de priis leit us ek net. Mar sjoen it feit dat de wurksumheden al ütfierd binne en it to keapjen terrein al yn bisit nommen is sille wy der of sjen. Ik leau, wy hoege der nou gjin wurden mear oan smoarch to meitsjen, mar wy woene dit dochs sizze. Hwat de dtfiering fan de wurken oangief haw ik noch ien fraech. Wy sitte mei in hwat biswierlike forkearssituaesje by de beukerskoal IeAs de beukerskoal Ie ut komt dan komme de bern r jochtstreeks op de forkearsdyk. It trottoir dat wy nou oanlein hawwe leit ntloan de forkearde kant fan de dyk. Myn fraech is: Kin der net in lyts paedtsje lein wurde tusken de forkearsdyk en it trottoir sadat de juffrou fan de beukerskoal Ie de bern oer de forkearsdyk op it nij oanleine trottoir bringe kin? Dan kinne de bern yn elts gefal gebruk meitsje fan dit paedDe wurken binne kreas utfierd, it leit der netsjes by. Der sit tafallich in iepening yn'e hage dat der hoecht neat sloopt to wurden, der moatte allinne in stik as 12 te gels yn. Ik soe it kolleezje mei klam forsykje wolle dy oan to bringen. De heer Van der Wal: Ik kan mi j helemaal aansluiten bi j wat de heer Miedema heeft gezegdAl leen nog iets over de verkeersoplossingWij hebben hier in de Commissie Grondbedrijf vrij uitvoerig over gepraat. Er is ook nog een andere oplossing mogelijk, n.ldoor het stukje Binnentun van de kleu terschool naar de Wergeasterdyk alleen open te stellen voor langzaam verkeer en de ontsluiting van het autoverkeer alleen op de Buorren te laten plaats vinden. Dat is, dachten wij, een zeer eenvoudige op lossing die weinig geld kost en super veilig is. De heer Heidinga: Ik ben het helemaal niet met deze zaak eens en ik vind dat de raad dit moet verwerpen. Zo kunnen wij geen zaken doen. Dit lijkt gewoon nergens op. Als ik het mij goed herinner dan hebben wij destijds die 1 .800 m2 voor 5,-- per m2 gekocht omdat wij in nood en in pijn zaten omdat wij een uitgang van een ander stuk land moesten hebben i.v.m. de boerderij van Wijngaarden. Dat hebben wij gekocht voor een veel te hoge prijs, het kostte ons 9.000,Nu gaan wij verdikke me heen en ruilen die 1 .800 m2 voor een perceelsgedeelte van 219 m2Als je dat omslaat dan betalen wij voor die 219 m2 een bedrag van 41 per m2Nouwie haal t het in zijn hoofd om een der gel i j- ke transactie te sluiten! En dan lezen wij in de voorlopige overeenkomst: „De partijen geven elkaar

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1976 | | pagina 9