20
De Voorzitter: Handhaven de heren De Greef en Van der Wal hun motie? (De heer De Greef: Ja.)
Dan gaan wij daar nu over stemmen. Ik stel voor dat bij handopsteken te doen.
De motie van de heren De Greef en Van der Wal wordt bij handopsteken verworpen met 30 tegen
5 stemmen.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punten 16t.e.m. 19 (bijlagen nos. 318, 317, 315 en 305).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Punt 20 (bijlage no. 31 0).
De Voorzitter. Voordat ik dit punt in discussie geef wil ik nog graag ev.en een correctie aanbren
gen. Op 1 september 1976 is de wet van 23 juni 1976, houdende de vaststelling van algemene bepalin
gen omtrent de strafbaarheid van rechtspersonen, in werking getreden. In verband daarmee dient het 3e
lid van artikel 9 te vervallen. Op pagina 3 van het ontwerp-besluit wordt dus het 3e lid van artikel 9
geschrapt.
De hear Jansma: In great part fan us fraksje hat net sa folie forlet fan in wiziging fan us Fjurwurk-
foroardering sa't dy der oant nou ta noch is. Lykfoarmigens mei inkele gemeenten yn it noordwesten fan
us provinsje sprekt harren yn dit stik fan saken net sa oan. Aldjier wurdt, tochten hja, ommers troch
hast gjin ien buten de eigen gemeente trochbrocht. In trochslachjowend biswier hawwe hja ek wer net.
Dér is lykwols ien utsundering op en dat is dochs wol in biswier fan in great part fan de leden fan us
fraksje. Dat iene punt is it tiidstip hwerop op Aldjiersjoun tastien wurdt mei it fjurwurk dwaende to
wezen. Dat is nou noch fanóf jouns aive ure oant healwei twaën nachts; it kolleezje wol dér jouns seis
ure oant twa ure nachts fan meitsje. Soe der wier safolle forlet wêze fan utwreiding fan dat skoft? Haw
we dêr guon om frege? It iennige argumint dat oanjown wurdt is dat wy op dit punt lyk rinne moatte
mei oare gemeenten. Wy fine dat argumint net sa sterk. Yn in stêd as Ljouwert is yn it bigjin fan Ald
jiersjoun altiten gans mear forkear as yn de oare gemeenten fan Noard-West Fryslan. Fjurwurk haldt
altiten al in soad risiko yn, mar yn it forkear is dat risiko neffens üs dochs dudlik to great. Hwat wy ek
in biswier fine is de oerlêst dy't untstean kin tidens de tsjerketsjinsten op Aldjiersjoun. Dy binne sa'n
joun ornaris fan healwei achten oant healwei njoggenen. Der binne hiel hwat tsjerken, binammen yn
de binnenstêd, dy t op dy joun harren godstsjinstoefeningen halde yn dizze tsjerkegebouwen yn de
binnenstêd. Wy wolle net graech in mooglikheit iepen je ta oerlêst. In oar biswier om fanóf seis ure it
sjitten al fri j to I itten is de lést foar de hie Ie lytse bern dy't dannochnetopbêdbinneendanisderek
noch de net to forwaerleazjen groep fan de bisten, binammen de hounen, foar hwa't it in kwelling is
sa'n nacht. Wy tochten dêrom ek dat in utwreiding eins net safolle sin hie. Al mei al, wy leauwe dat
wy der forstannich oan dogge om it tiidstip fan seis ure jouns to forskouwen nei in letter tiidstip. Wy
witte wol dat yn artikel 5 fan it konsept al forbean wurdt om oaren slimme oerlêst oan to dwaen, mar
wy leauwe dat wy der forstannich oan dogge om lykwols dit tiidstip to forskouwen. It hoecht net mei
alle gewelt alve ure to bliuwen, hoewol ik dêr persoonlik gjin muoite mei hawwe soe; seis ure fynt in
great part fan us fraksjeleden to bitiid, njoggen ure soe bygelyks om de niis neamde redenen noch wol
to akseptearjen wêze. Ik hoopje dat wy it hjir joun as ried meiinoar oer iens wurde kinne.
De Voorzitter: Wij hadden zelf eigenlijk niet zoveel aanleiding om de Vuurwerkverordening die
wij slechts enkele jaren geleden opnieuw hebben vastgesteld te wijzigen. Dit voorstel is hoofdzakelijk
voortgevloeid uit overleg met andere gemeenten. Ik moet u zeggen dat de ervaring is dat het gewenst
is om met dit soort verordeningen die ook zo goed mogelijk gecontroleerd moeten worden een zelfde
lijn te volgen als er geen duidelijke redenen zijn om daar van af te wijken. Het is niet zo gemakkelijk
te begrijpen dat men aan de ene kant van de gemeentegrens een paar uur eerder vuurwerk mag afste
ken dan aan de andere kant. Dat betekent niet dat je het altijd gelijk moet doen, maar dan moet je
wel duidelijk aanwijzingen hebben dat het anders moet, want het zoveel mogelijk gelijkluidend doen
zijn van dit soort voorschriften is toch wel een belangrijke zaak, ook voor het vervolgingsbeleid. Het
is voor de politie maar ook voor de officier van justitie niet zo gemakkelijk als het argument naar vo
ren wordt gebracht dat je in alle gemeenten om Leeuwarden al om 10 uur mag beginnen met het afste
ken van vuurwerk maar in Leeuwarden niet. U moet dan niet de illusie hebben dat er zodanig tegen
overtreders wordt opgetreden dat dat effect zal hebben; dat is een algemeen verschijnsel. Er wordt
21
van die zijde dan ook op aangedrongen om dit soort voorschriften zoveel mogelijk gelijk te maken als
er geen duidelijke aanwijzingen zijn om te divergeren. Dat wordt over het algemeen beter begrepen.
Er is nog een tweede argument. Ik weet niet of u er wel eens op gelet hebt op Oudejaarsavond, maar
hef is voor de politie de facto niet mogelijk om op Oudejaarsavond hier reëel tegen op te treden. Dat
is theorie. Als u uw oor te luisteren legt - u zult het stellig zelf ook wel eens hebben gedaan - dan
hoort u voor 11 uur 's avonds toch wel de nodige knallen. Ik vind het nogal theoretisch er over te pra
ten dat er voor 11 uur wezenlijk tegen opgetreden moet worden; dat is echt niet erg reëel. Ik geloof
dat het ook voor ons beter is om dat tijdstip naar voren te schuiven. Als men het dan wel eerder doet
dan is er ook wat meer kans op - ik zal mij voorzichtig uitdrukken - om er wel iets tegen te doen.
Het hoofdargument is echter de gelijkvormigheid. Er is overleg over geweest met andere gemeenten,
ook in het kader van de Regio. Mij is gebleken dat een aantal gemeenten deze verordening al hebben
aangenomen, o.a. MenaldumadeelBaarderadeel en Leeuwarderadeelgemeenten dus die vlak tegen
de gemeente Leeuwarden aan liggen. Zonder dat wij er nu heel zware argumenten voor hebben zou ik
u toch met klem willen vragen om ons voorstel wel te volgen, vooral ook omdat er weinig praktische
mogelijkheden zijn voor controle in de Oudejaarsavond voor 1 I uur, ook als dat in de verordening
blijft staan als aanvangstijd.
De hear Jansma: Ik leau dat wy op dit stik fan saken dochs forskil meitsje moatte tusken in stêd as
Ljouwert en de butengemeenten. Hjir is, lyk as ik yn earste ynstansje ek sein haw, om seis, sawn ure
in protte forkear yn'e stêd. Wy jowe, as wy it kolleezje folgje, de minsken de frijheit om op dy tiid al
yn'e stêd mei fjurwurk to boartsjen. Dan fyn ik persoonlik de risiko's to great. Dit is in spesiale wet
dy't hjir nou troch us fêststeld wurde moat - in foroardering kinne jo forgelykje mei in wet - en dan
jowe wy dêrmei de minsken dochs de frijheit om dit to dwaen. Der is in "escape" mar ik leau dat dizze
frijheit dochs to great is. Ik soe dan eins foar jou miening oer, hwat it kontrolearjen troch de plysje
oangiet, dit stelle wolle. As wy der njoggen ure fan meitsje, iyk as ik krekt sein haw, dan meitsje wy
it foar de plysje just noch hwat makliker; dan kin dy oan njoggen ure ta yn elts gefal optrede en nei
njoggenen hoecht dat op dit stik fan saken net mear yn deselde kwaliteit to barren. Dêrom haw ik dochs
miend op dit punt in utspraek fan de ried freegje to moatten. De moasje is sa formulearre:
"De ried fan Ljouwert, yn gearkomste by inoar op 13 septimber 1976, lézen it foarstel fan boarge-
master en wethalders fan 2 septimber 1976 (bylage nr. 310), bislüt yn artikel 4, lid 2, fan de foarleine
"ontwerp-vuurwerkverordening"18.00 uur" to wizigjen yn "21 .00 uur"."
Dizze moasje is ek undertekene troch myn fraksjegenoat De Jong.
De heer Van der Wal: Ik neem aan dat wij een stemverklaring moeten geven t.a.v. deze motie. Het
lijkt mij een nogal; moeilijke zaak, want stel je voor dat dan om 8 uur mensen vuurwerk over de ge
meentegrens gaan gooien. Wij krijgen dan enorme juridische problemen als wij het tijdstip van aan
vang niet gelijk hebben getrokken. (Gelach) Wij zijn daarom tegen deze motie.
De heer C. de Jong: Ik heb mij achter de motie van de heer Jansma geschaard temeer - het be
vreemdt mij dat dat niet ingecalculeerd is in het overleg in regioverband; ik vind dat een omissie -
daar op Oudejaarsavond in de periode van half 8 tot half 9 in elk dorp hoe klein ook een kerkdienst
wordt gehouden. Ik vind het daarom heel absurd dat de gemeenten toestemming geven om al om 6 uur
met het afsteken van vuurwerk te beginnen. Dat is mijn motief geweest om deze motie van harte te
ondersteunen.
De Voorzitter: Ik dacht dat ik niet hoefde te reageren op wat de heer Jansma heeft gezegd; dat
zou een herhaling worden van wat ik in eerste instantie heb gezegd. Ik heb u de motieven genoemd
die er toe geleid hebben om u dit voorstel te doen. Ik vraag u echt met klem ons voorstel wel te vol
gen en onze verordening gelijk te maken aan die van omringende gemeenten.
Wat het argument van de kerkdiensten betreft nog het volgende. Ik wist dat dit bezwaar naar vo
ren zou worden gebracht want ik had daar iets over opgevangen. Vanmiddag was er een vergadering
van het dagelijks bestuur van de Regio en ik heb gevraagd of het argument dat mensen die een kerk
dienst bijwonen gestoord worden in de omringende gemeenten zou gelden. Men vond dat een niet erg
reëel argument. Dat dit een probleem zou vormen, daar geloofde men gewoon niet in. (De heer Ten
Brug (weth.): Het geloof is daar niet zo groot.) (Gelach) Dat is een conclusie die de heer Ten Brug
trekt, ik dacht dat er gemeenten waren waar - dit is serieus - naar verhouding op die avond meer
mensen naar de kerk gaan dan hier. Ik heb het daarom ook gevraagd. Ik heb gezegd: Dit argument zal
waarschijnlijk vanavond bij ons in de raad spelen, want dat heb ik opgevangen; geldt dat ook voor u?
Er is gesteld: Nee, dat geldt niet. In het dagelijks bestuur van de Regio werd ook gesteld - u mag