*5#W- 33 - - 32 - mindere mate geleverd moet worden. Ons uitgangspunt is dat architecten die bouwplannen uit moeten werken een reële taak, een reële zeggenschap, een reële inspraak krijgen in het ontwikkelen van een bepaald gebied mede in relatie met de woonomgeving. Wij zijn ons er van bewust dat dat hier en daar kosten met zich mee zal brengen. Op dit moment kunnen wij geen toezeggingen doen op welke wijze wij die stedebouwkundige kosten van externen, als ik ze zo mag noemen, in onze planvoorbereiding zullen laten meespelen. Wij zullen in ieder geval proberen er uit te komen en dit punt ook als een zwaar onderhandelingspunt gaan beschouwen bij het overleg dat wij met anderen hebben over de plankosten die er in dit ge bied zijn. Het is mij bekend dat er stedebouwkundige plannen zijn bij andere gemeenten waarbij men vrij hoge externe kosten heeft die toch op een bepaalde wijze in de exploitatie verwerkt zijn. Maar op dit mo ment moet u mij niet vragen hoe dat allemaal gebeurt. Aan die nadere bezinning zijn wij op dit moment nog niet toe gekomen. Er is even gevraagd naar de centrumvoorzieningen. Die willen wij niet achteraan laten komen, maar ik heb al wel gezegd dat het onmoge lijk is er een winkel neer te zetten zonder dat er mensen zijn, want dat zou niet lukken. Vandaar ook dat het noodzakelijk is zo gauw moge lijk een redelijke woonconcentratie tot stand te brengen, 1.000 tot 1.200 woningen; als je dat vermenigvuldigt met 3 dan kom je toch in ieder geval aan een 3*000 tot 4*000 inwoners. Ik zeg niet dat die er tegelijkertijd zijn, maar het is toch een redelijk dorp. Een van de za ken die al heel snel op onze stedebouwkundigen en anderen af komen is: Hoe moet dat centrum er uit zien en op welke wijze moet dat centrum ontwikkeld worden? Maar een van de dingen die daar heel duidelijk in meespelen is: Welke culturele, welke sociale, welke kerkelijke en wel ke medische voorzieningen willen wij in dat centrum laten meespelen? Dat betekent dat de gesprekken daarover nog niet zo eenvoudig zijn; wij zullen ze echter met voortvarendheid aangaan zonder daarbij de be doeling te hebben om gesprekspartners al bij voorbaat in de tijdnood- hoek te zetten. Dan iets over de overdracht van de grond. Het meest ideale is het zo laat mogelijk te doen. Het zal echter wel een punt vormen in de on derhandelingen met partners, wie dat ook mogen zijn. Ik denk dat er wel wat tegenspel komt als wij zeggen: Jullie maken bestek en tekeningen klaar en jullie zorgen dat wij precies weten wat het allemaal gaat kos ten en daarna leggen wij het aan de raad voor; dan kan het sneuvelen of kunnen jullie geluk hebben. Ik denk dat dat een extreme situatie is die tot moeilijkheden aanleiding geeft. Hoe ver wij het van dat punt terug kunnen schuiven durf ik op dit moment niet te zeggen, maar vanuit het gemeentelijke standpunt bezien is het inderdaad zo dat hoe later de grondoverdracht plaats vindt hoe groter de invloed van de gemeente is. Maar dat zal een spel zijn en het verloop van dat spel is niet te voor spellen; sommigen zal ik in dat spel dan ook wel terdege aan de andere kant van een tafel terug vinden en dan ben ik er van overtuigd dat zij in die situatie het spel goed zullen spelen, wij zullen dat ook probe ren te doen. Dan het punt sluis of overtoom. Een sluis met een drukknop is wel heel mooi, maar - laat ik er één opmerking over maken - als iemand op de knop drukt en er ligt een balk tussen en de sluis sluit niet hele maal dan zijn de gevolgen voor de wijk niet te overzien. (De heer P.P. van der WalEr zijn in een sluis altijd twee deuren, als de ene niet helemaal dicht is dan zal de andereHet betekent dus gewoon dat het heel onwaarschijnlijk is dat je een sluis kunt creëren zonder dat er voldoende toezicht, bewaking en bediening is en dan zijn het niet de realiseringskosten maar dan zijn het de exploitatiekosten die een rol spelen. Een tweede factor die ik hierbij wil betrekken is dat vaarwa ters waar grotere schepen in komen een zekere diepgang nodig hebben. Wanneer wij in de vijverpartijen het vloeiende talud maken waarbij vlak langs de wal zeer weinig diepte is dan betekent dat dat de wallen bijzonder kwetsbaar worden wanneer iedere boot die door de sluis kan ook alle wateren kan binnenvaren en ook vanuit dat oogpunt is het, dacht ik, niet vreemd dat een aantal van die wateren een bijzonder profiel krijgen waardoor het daar speciaal toegericht is voor de wa tersport. (De heer P.P. van der WalDat zijn toch allemaal technische problemen die vrij gemakkelijk op te lossen zijn!) 0, dat is zo gemak kelijk. (De heer P.P. van der WalEen wijk maken is niet gemakkelijk, dat zal niemand ontkennen. Er is nog gesproken over het onderhoud van de plantsoenen. Wij heb ben een rapport over de kosten van de plantsoenen; ik dacht dat dat bij de stukken van het beleidsplan gedeponeerd is. Daarin is heel duidelijk uitgerekend wat onze huidige plantsoenen gemiddeld kosten; dat getal is hier te voorschijn gehaald. Er is ook nog een ander getal te voorschijn getoverd; dat is een bedrag van 20.000,Dat bedrag van 20.000, komt in hoofdzaak voor rekening van ondergetekende die tegen de Plant soenendienst heeft gezegd: Je zou ook best eens gebieden kunnen reali seren waar het niet meer kost dan 20.000,Toen hebben zij gezegd: U zegt het. Maar alle haren stonden wel recht overeind. De VoorzitterWij zijn hiermee aan het eind van deze discussie ge komen. Ik grijp even terug op het begin van de vergadering toen over de procedure is gesproken. Ik begrijp dat het voor u bijzonder moei lijk is nu al bepaalde dingen te concretiseren, maar toch zou ik u met klem willen vragen om daar een kwartier tot 20 minuten aan te besteden. Wij gaan morgenochtend door - met "wij" bedoel ik niet de raad - met deze zaak; dat moet. Het is veel waard dat wij in ieder geval de pun ten weten waarvan ook na deze gedachtenuitwisseling door de fracties wordt gesteld - u hoeft niet alle vragen te herhalen die vandaag zijn gesteld, want die hebben wij nu gehoord; u hebt daarop de reactie van deze kant gehoord - dat ze in ieder geval gewijzigd moeten worden. Het is voor ons belangrijk dat te weten zodat wij dat bij onze verdere be spreking in kunnen calculeren; wij kunnen dan nagaan of dat al dan niet kan. Wij zullen daar een moedige poging toe doen want daar is deze ge dachtenuitwisseling voor. (De heer Heidinga: Geen sprake van.) Goed, dat is uw mening, maar u bent maar één van de 37* He formulering van punten bindt u helemaal niet. De heer Miedema heeft daar ook al naar gevraagd aan het begin van de vergadering. Op 14 december a.s. als het punt opnieuw aan de orde komt is het spel helemaal open. De fracties zullen zich stellig intussen beraden en die zullen dan pas definitief balans op kunnen en willen maken - daar zijn wij ons ook voldoende van bewust - wat hun standpunt zal zijn t.a.v. de beslissing die uiteinde lijk op 14 december a.s. zal worden genomen. Het gaat er nu alleen maar om dat er bouwstenen aangedragen worden die wij al meteen mee kunnen nemen in onze discussies; dat is het enige dat wij nu van u vragen. Of u dat al dan niet wilt doen is aan u, want wij kunnen er alleen maar om vragen. Als u het wel kunt en wilt doen dan zou dat voor ons pret tig zijn omdat wij dan weten waar de verschillende fracties na deze ge dachtenuitwisseling in ieder geval mee willen komen. Dat geeft ons de mogelijkheid de zaak zo goed mogelijk voor te bereiden. De Voorzitter schorst, om 23.20 uur, de vergadering voor de tweede pauze De Voorzitter heropent, om 23-40 uur, de vergadering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1976 | | pagina 17