*5#W-
33 -
- 32 -
mindere mate geleverd moet worden. Ons uitgangspunt is dat architecten
die bouwplannen uit moeten werken een reële taak, een reële zeggenschap,
een reële inspraak krijgen in het ontwikkelen van een bepaald gebied
mede in relatie met de woonomgeving. Wij zijn ons er van bewust dat dat
hier en daar kosten met zich mee zal brengen. Op dit moment kunnen wij
geen toezeggingen doen op welke wijze wij die stedebouwkundige kosten
van externen, als ik ze zo mag noemen, in onze planvoorbereiding zullen
laten meespelen. Wij zullen in ieder geval proberen er uit te komen en
dit punt ook als een zwaar onderhandelingspunt gaan beschouwen bij het
overleg dat wij met anderen hebben over de plankosten die er in dit ge
bied zijn. Het is mij bekend dat er stedebouwkundige plannen zijn bij
andere gemeenten waarbij men vrij hoge externe kosten heeft die toch
op een bepaalde wijze in de exploitatie verwerkt zijn. Maar op dit mo
ment moet u mij niet vragen hoe dat allemaal gebeurt. Aan die nadere
bezinning zijn wij op dit moment nog niet toe gekomen.
Er is even gevraagd naar de centrumvoorzieningen. Die willen wij
niet achteraan laten komen, maar ik heb al wel gezegd dat het onmoge
lijk is er een winkel neer te zetten zonder dat er mensen zijn, want
dat zou niet lukken. Vandaar ook dat het noodzakelijk is zo gauw moge
lijk een redelijke woonconcentratie tot stand te brengen, 1.000 tot
1.200 woningen; als je dat vermenigvuldigt met 3 dan kom je toch in
ieder geval aan een 3*000 tot 4*000 inwoners. Ik zeg niet dat die er
tegelijkertijd zijn, maar het is toch een redelijk dorp. Een van de za
ken die al heel snel op onze stedebouwkundigen en anderen af komen is:
Hoe moet dat centrum er uit zien en op welke wijze moet dat centrum
ontwikkeld worden? Maar een van de dingen die daar heel duidelijk in
meespelen is: Welke culturele, welke sociale, welke kerkelijke en wel
ke medische voorzieningen willen wij in dat centrum laten meespelen?
Dat betekent dat de gesprekken daarover nog niet zo eenvoudig zijn;
wij zullen ze echter met voortvarendheid aangaan zonder daarbij de be
doeling te hebben om gesprekspartners al bij voorbaat in de tijdnood-
hoek te zetten.
Dan iets over de overdracht van de grond. Het meest ideale is het
zo laat mogelijk te doen. Het zal echter wel een punt vormen in de on
derhandelingen met partners, wie dat ook mogen zijn. Ik denk dat er wel
wat tegenspel komt als wij zeggen: Jullie maken bestek en tekeningen
klaar en jullie zorgen dat wij precies weten wat het allemaal gaat kos
ten en daarna leggen wij het aan de raad voor; dan kan het sneuvelen of
kunnen jullie geluk hebben. Ik denk dat dat een extreme situatie is die
tot moeilijkheden aanleiding geeft. Hoe ver wij het van dat punt terug
kunnen schuiven durf ik op dit moment niet te zeggen, maar vanuit het
gemeentelijke standpunt bezien is het inderdaad zo dat hoe later de
grondoverdracht plaats vindt hoe groter de invloed van de gemeente is.
Maar dat zal een spel zijn en het verloop van dat spel is niet te voor
spellen; sommigen zal ik in dat spel dan ook wel terdege aan de andere
kant van een tafel terug vinden en dan ben ik er van overtuigd dat zij
in die situatie het spel goed zullen spelen, wij zullen dat ook probe
ren te doen.
Dan het punt sluis of overtoom. Een sluis met een drukknop is wel
heel mooi, maar - laat ik er één opmerking over maken - als iemand op
de knop drukt en er ligt een balk tussen en de sluis sluit niet hele
maal dan zijn de gevolgen voor de wijk niet te overzien. (De heer P.P.
van der WalEr zijn in een sluis altijd twee deuren, als de ene niet
helemaal dicht is dan zal de andereHet betekent dus gewoon dat
het heel onwaarschijnlijk is dat je een sluis kunt creëren zonder dat
er voldoende toezicht, bewaking en bediening is en dan zijn het niet de
realiseringskosten maar dan zijn het de exploitatiekosten die een rol
spelen. Een tweede factor die ik hierbij wil betrekken is dat vaarwa
ters waar grotere schepen in komen een zekere diepgang nodig hebben.
Wanneer wij in de vijverpartijen het vloeiende talud maken waarbij
vlak langs de wal zeer weinig diepte is dan betekent dat dat de wallen
bijzonder kwetsbaar worden wanneer iedere boot die door de sluis kan
ook alle wateren kan binnenvaren en ook vanuit dat oogpunt is het,
dacht ik, niet vreemd dat een aantal van die wateren een bijzonder
profiel krijgen waardoor het daar speciaal toegericht is voor de wa
tersport. (De heer P.P. van der WalDat zijn toch allemaal technische
problemen die vrij gemakkelijk op te lossen zijn!) 0, dat is zo gemak
kelijk. (De heer P.P. van der WalEen wijk maken is niet gemakkelijk,
dat zal niemand ontkennen.
Er is nog gesproken over het onderhoud van de plantsoenen. Wij heb
ben een rapport over de kosten van de plantsoenen; ik dacht dat dat bij
de stukken van het beleidsplan gedeponeerd is. Daarin is heel duidelijk
uitgerekend wat onze huidige plantsoenen gemiddeld kosten; dat getal is
hier te voorschijn gehaald. Er is ook nog een ander getal te voorschijn
getoverd; dat is een bedrag van 20.000,Dat bedrag van 20.000,
komt in hoofdzaak voor rekening van ondergetekende die tegen de Plant
soenendienst heeft gezegd: Je zou ook best eens gebieden kunnen reali
seren waar het niet meer kost dan 20.000,Toen hebben zij gezegd:
U zegt het. Maar alle haren stonden wel recht overeind.
De VoorzitterWij zijn hiermee aan het eind van deze discussie ge
komen. Ik grijp even terug op het begin van de vergadering toen over
de procedure is gesproken. Ik begrijp dat het voor u bijzonder moei
lijk is nu al bepaalde dingen te concretiseren, maar toch zou ik u met
klem willen vragen om daar een kwartier tot 20 minuten aan te besteden.
Wij gaan morgenochtend door - met "wij" bedoel ik niet de raad - met
deze zaak; dat moet. Het is veel waard dat wij in ieder geval de pun
ten weten waarvan ook na deze gedachtenuitwisseling door de fracties
wordt gesteld - u hoeft niet alle vragen te herhalen die vandaag zijn
gesteld, want die hebben wij nu gehoord; u hebt daarop de reactie van
deze kant gehoord - dat ze in ieder geval gewijzigd moeten worden. Het
is voor ons belangrijk dat te weten zodat wij dat bij onze verdere be
spreking in kunnen calculeren; wij kunnen dan nagaan of dat al dan niet
kan. Wij zullen daar een moedige poging toe doen want daar is deze ge
dachtenuitwisseling voor. (De heer Heidinga: Geen sprake van.) Goed,
dat is uw mening, maar u bent maar één van de 37* He formulering van
punten bindt u helemaal niet. De heer Miedema heeft daar ook al naar
gevraagd aan het begin van de vergadering. Op 14 december a.s. als het
punt opnieuw aan de orde komt is het spel helemaal open. De fracties
zullen zich stellig intussen beraden en die zullen dan pas definitief
balans op kunnen en willen maken - daar zijn wij ons ook voldoende van
bewust - wat hun standpunt zal zijn t.a.v. de beslissing die uiteinde
lijk op 14 december a.s. zal worden genomen. Het gaat er nu alleen maar
om dat er bouwstenen aangedragen worden die wij al meteen mee kunnen
nemen in onze discussies; dat is het enige dat wij nu van u vragen. Of
u dat al dan niet wilt doen is aan u, want wij kunnen er alleen maar
om vragen. Als u het wel kunt en wilt doen dan zou dat voor ons pret
tig zijn omdat wij dan weten waar de verschillende fracties na deze ge
dachtenuitwisseling in ieder geval mee willen komen. Dat geeft ons de
mogelijkheid de zaak zo goed mogelijk voor te bereiden.
De Voorzitter schorst, om 23.20 uur, de vergadering voor de tweede
pauze
De Voorzitter heropent, om 23-40 uur, de vergadering.