wij moeten nagaan op welke wijze wij daar in de vrij korte spanne tijds
die wij beschikbaar hebben op in kunnen gaan.
Het lag aanvankelijk in de bedoeling opnieuw over deze kwestie te
praten en beslissingen te nemen in de raadsvergadering van 6 december
a.s. Als wij er dan op maandag niet door zouden zijn zouden wij op dinsdag
of op woensdag de discussies voort kunnen zetten. Wij hebben er deze week
in het college nog eens over gepraat en wij hebben de indruk dat de tijd
wel ontzettend kort is. Als wij a.s. maandag al over de zaak verder gaan
praten dan hebben wij geen van allen tijd om ons nog eens te bezinnen op
wat er vanavond allemaal ter tafél komt. Het voorstel is dan ook om maan
dagavond de gewone raadsvergadering te houden - die agenda zal waarschijn
lijk zonder het punt betreffende Camminghaburen toch al zwaar genoeg zijn -
en de tweede dag van de begrotingszitting te wijden aan Camminghaburen. Wij
hebben de indruk dat wij in een dag door de begroting zouden kunnen komen;
als dat niet volledig zou slagen dan kunnen wij wat er over is gebleven
altijd nog dinsdagavond afwerken. Het voorstel is dus om op dinsdagmiddag
om 2 uur te beginnen met Camminghaburen; dan hebben wij daar echt tijd
voor en komt het niet in de verdrukking. Dat lijkt ons beter dan het de
volgende week al te behandelen. Kort samengevat luidt ons voorstel dus:
A.s. maandag de gewone raadsvergadering afwerken - het punt Camminghaburen
wordt van de agenda afgevoerd - en de tweede dag van de begrotingszitting,
's middags 2 uur te beginnen met Camminghaburen. Misschien lukt het ons
er 's middags uit te komen, maar als dat niet het geval is gaan wij 's avonds
door. Wij moeten die avond natuurlijk ook in reserve houden voor het geval
dat wij niet in één dag door de begroting zouden komen en die moet natuur
lijk ook afgewerkt worden. Als er bezwaren tegen de voorgestelde procedure
zijn dan wil ik dat graag horen; wij moeten even afstemmen of wij deze
werkwijze kunnen hanteren.
De hear MiedemaDe proseduere dy't jo foarstelle is op himsels net
sa gek. It is lykwols sa dat de tarieding fan de ofdielingsgearkomsten
better is; jo hawwe stikken hawn, der binne skriftlik fragen steld en dy
binne skriftlik biantwurde. De ried hat dan mear tiid en mear mooglikhe-
den om him der op klear to meitsjen dan yn dit gefal. Dit is fansels in
brok wurk dêr't hiel folie riedsleden nochal fier of steane. Wy hawwe joun
in ynformative riedsgearkomstewy kinne ynformaesje krije. Jo stelle foar
dat de riedsleden nei in ünderbrekking fan de gearkomste de gelegenheit
krije punten to neamen dy't hja oanhalde wolle. Ik soe my foarstelle kin
ne dat, as jo dit noch ris op jo ynwurkje litten hawwe yn de oardel wike
dy't foar us leit, jo dochs noch punten tsjin komme dy't jo oan de oarder
stelle wolle. Ik leau, dat sil dan dy tiisdei ek kinne moatte. As jo de-
selde proseduere folgje as by de ofdielingsgearkomsten dan is it sa dat
jo akkoart geane mei de punten dy't jo net oanhalde.
De heer Meijerhof is inmiddels ter vergadering gekomen.
De FoarsitterIk kin daliks wol sizze dat dat net de bidoeling is; op
dat punt kin it net sa gean as mei de ofdielingsgearkomsten. Dat wy freeg-
je om punten to formulearjen dy't op'e nij oan de oarder komme moatte is
omt wy dan de gelegenheit hawwe om dér op to réagearjen, sa mooglik skrift
lik. Dit is sa'n bilangryk punt dat de mooglikheit om ek noch op oare pun
ten yn to gean iepen bliuwe moatit is dan allinne sa dat wy us der net
fan to foaren op biriede kinnen hawwe. (De hear Miedema: It is dus net sa
dat oannaem wurdt dat wy akkoart geane mei alles hwat wy net oanhalde?) Né.
Wy wolle üs allinne graech sa goed mooglik tariede.
De heer P.P. van der Wal: Ik ben het wel eens met uw voorstel om Cam
minghaburen niet a.s. maandag te behandelen; de agenda is zonder dit punt
al zwaar genoeg. Het stuit bij onze fractie echter ook op enorme bezwaren
dit punt tegelijk met de begroting te behandelen. Het gaat daarbij niet zo
- 3 -
zeer om de behandeling zelf maar om de voorbereiding van de hele affaire;
ik denk daarbij aan de algemene beschouwingen en aan de geclaimde punten
waarvan sommige vrij zwaar zijn, o.a. het rapport van de onafhankelijke
commissie. Al deze zaken vragen veel voorbereiding. Wij zijn maar met zijn
tweeën en ik zie geen kans om het werk zo te verdelen dat het goed gedaan
kan worden. (De VoorzitterAls wij de behandeling van dit punt een week
uitstellen is dat al winst, als wij het a.s. maandag zouden behandelen
dan was het voor u nog erger. Ik kan u ook niet aan meer zetels helpen.)
Nee, dat verwachten wij ook niet van u; als u dat zou kunnen dan zouden
wij waarschijnlijk helemaal ni.et in de raad zitten. (De VoorzitterDe
kans is inderdaad reëel dat u daar dan niet zou zitten, dat geef ik toe.)
Ik zie praktische bezwaren tegen de door u voorgestelde procedure, vooral
voor een kleine fractie.
De VoorzitterIk zou u toch met klem willen vragen de behandeling van
dit punt niet nog verder uit te stellen, want wij moeten verder met Cam
minghaburen. Ik begrijp dat het een zware claim is op de raad; dat geldt
voor alle raadsleden. Het is ook voor ons niet zo eenvoudig om in een zo
korte spanne tijds de zaak voor te bereiden. Ik zou echter toch op u 'allen
een beroep willen doen wel een poging te doen er de lUe december uit te
komen. (De heer P.P. van der Wal: De behandeling op zich zie ik ook wel
zitten maar niet de voorbereiding er van; je werk is er ook nog. Als je je
algemene beschouwingen een beetje goed wilt voorbereiden dan kost dat veel
tijd;) Dan houdt u uw algemene beschouwingen deze keer een beetje kort;
dat zou misschien gemakkelijk zijn. (De heer P.P. van der Wal: Dat is ge
lukkig onze verantwoordelijkheid en niet die van u.Nee, o.k., ik doe ook
alleen maar een suggestie. (De heer P.P. van der Wal: Goed, laten wij dat
er dan buiten houden.) Ik meen te mogen concluderen dat wij het met enig
bezwaar eens zijn over de door mij voorgestelde procedure.
Dan kunnen wij nu met onze discussie over Camminghaburen beginnen. Ik
geef de raad graag de gelegenheid daar het zijne van te zeggen.
Mevr, Brandenburg-SjoerdsmaOnze fractie heeft het werk verdeeld en
wij hebben een paar woordvoerders; één daarvan zit nog vast in het ver
keer dus weet ik niet hoe dit zal lopen, maar dat zien wij nog wel.
Ik heb enkele opmerkingen en vragen m.b.t. het plan. Een verschil tus
sen de door de raad aangenomen structuurschets en deze verdere uitwerking
van het noordelijk plandeel is dat nu ook in dit noordelijk deel insteken
staan getekend met haventjes in open verbinding met het Ouddeel. Dit zal
leiden tot ophoging van bepaalde gebieden of in ieder geval tot bedijkin
gen. Dat is een dure zaak en wij leiden daaruit af dat u het noodzakelijk
hebt gevonden dat het totale stuk dure bouw in het plan groter zal worden.
Wij zijn van mening dat door het vergroten van het stuk dure bouw in het
plan een stukje sociale verwevenheid verloren gaat, vooral omdat de dure
bouw alleen gepland is aan de oostzijde van de wijk. Waarom is er niet
een stukje dure bouw gepland in de buurt van het wijkpark, vragen wij
ons af. Verder zijn wij nieuwsgierig naar de reden waarom de kleine ge
biedjes F1 en F2 zo apart worden genoemd bij kaart 12. Wat is het ver
schil met de andere vrije sectorgebieden K1 en K2? Er zijn 6 opstallen in
aangegeven hetgeen bij ons al tot allerlei speculaties aanleiding heeft
gegeven.
Dan iets over de dichtheden die aangegeven zijn op kaart 5 en kaart 6.
Onze voorkeur gaat tot nu toe uit naar kaart 6. Hierop varieert de dicht
heid in het plan van 20 woningen per ha tot Ho woningen per ha. Dit wil
niet zeggen dat er niet ergens een dichtheid van 15 woningen per ha en
elders misschien een dichtheid van U8 zal kunnen bestaan. Wij bezien dat
met een beetje speelruimte. Wij kiezen dus voor een niet al te groot con
trast. Over de plaatsen van de hoogste en de laagste dichtheid wil ik nog
het volgende zeggen. Er staat: Nabij het centrum en langs de verbindings
zone centrum-NS-halte de hoogste dichtheid, de randzone ver van de voor-