OFJCmjL. - 10 - ten. Mijn vraag is als ik zie naar het structuurmodel: Wordt er grond gereserveerd in het centrum? Ik neem aan van wel, maar mocht dat niet zo zijn dan is mijn fractie van mening dat die wel gereserveerd moet worden, dit tegen de achtergrond van de dingen die ik genoemd heb. ï)e hear Jansma: Us fraksje soe graech witte wolle hwat de bidoelin- gen binne m.b.t. it sintrum; it giet dêrby d.o. om winkels, skoallen - dat is krekt al neamd -, in apotheek, in eventuele mooglikheit foar filialen fan bipaelde ynstellingen. Wy soenen der foar pleitsje wolle dat soksoarte dingen der yn it sintrum safolle mooglik binne hwan- near't de earste minsken der komme en dat wy net de situaesje krije dat earst de minsken der binne en nei dy tiid de forskillende foar- sjennings. Hwat is de miening fan it kolleezje dêroer, hoe sil de fuortgong op dit stik fan saken wêze? De heer HeidingaOp blz. 6 van het stuk over de financiële aspec ten staat dat de ophoging voor de waterpartijen en een jachthaven ruim 800.000,kost. Op blz. 8 staat er nog een ophoging bij, ook in het oostelijk deel van het bestemmingsplan en die kost 690.000, Waar zit die ophoging dan? Als dat bij elkaar zit zou het dus 1-J- mil joen kosten en dan vraag ik mij wel af of wij daarmee op de goede weg zijn. Ik vraag mij trouwens toch af of wij ergens midden in zo'n plan dat tenslotte ruim en wijd wordt aangelegd walmuren moeten bouwen zo als wij die bij onze stadsgrachten hebben; ik weet dat niet, ik zit er wat tegenaan te huiveren of het wel past dat wij daar een copie maken van een stukje binnenstad. (De heer P.P. van der Wal: Wij maken daar toch een stadsdeel!) Ja, maar je kunt een stadsdeel ook maken zonder walmuren. Ik antwoord nu zo maar op een interruptie van de heer Van der Wal, maar je zou de walmuren van de Willemskade ook kun nen afbreken en er een schuin talud maken en zet er wat boompjes op. (De hear Van der Veen: Dat ofbrekken giet fansels.) Ik heb er dus mijn twijfels over of je in het plan Camminghaburen walmuren moet bouwen; je zou het ook kunnen doen met azobé-betuiningen of zo. Ik zou daar dus graag nog wat meer van weten. Ik wil ook nog graag wat weten over iets dat niet duidelijk uit het stuk naar voren komt; ik vind het stuk helemaal niet zo duidelijk, maar dat zal wel aan mij liggen. Als wij nu straks een bepaalde een heid toewijzen aan iemand - wie dan ook, een instelling, een project ontwikkelaar of een bouwonderneming - dan moet daar een architect aan te pas komen. Nu hadden wij in een vorige bespreking over Cammingha buren de voorkeur uitgesproken voor ongeveer 50 woningen per archi tect; dat is natuurlijk ook een betrekkelijk gegeven. Het lijkt mij echter vrijwel onmogelijk om eenheid in het plan te krijgen als niet één architect een bepaalde eenheid ontwikkelt. Daarom hoeft hij de woningen nog niet te ontwikkelen, te tekenen of te maken. De vorm van die eenheid zie ik gewoon niet zitten. Het zal misschien ook uw be doeling niet zijn, maar ik vind niet dat dat er duidelijk uit komt. Maar wie zal dat dan doen? Zal het bureau Kuiper dat doen, zal onze eigen dienst dat doen, zal een architect van de projectontwikkelaar dat doen of moeten 2, 34 of 5 projectontwikkelaars met elkaar pro beren overeenstemming te vinden over één architect die in een een heid tenminste ook een bepaalde eenheid brengt? Want er zal een ver band in moeten zitten. Allemaal gebiedjes van 50 woningen aan elkaar geplakt zal hem nooit kunnen worden, dat bestaat niet. In dit stuk schemert ook door dat de gemeente - daar zal de raad dan wel mee be doeld zijn, neem ik aan - sterke inspraak of zelfs het benoemings recht aan zich zou moeten trekken van de architecten. Nou, dat weet ik niet, dat lijkt mij eigenlijk te ver gaan in onze maatschappij; - 11 mij lijkt het of wij daarmee iets aan ons trekken dat misschien toch niet voor ons zou behoren te zijn. Ik zie ook niet hoe het college zich dat denkt. Daar zou ik ook graag wat meer duidelijkheid over wil len hebben. De hear KlompIk haw ien fraech. B. en w. stelle nou foar om mei in tige biheind tal minsken - wenningboukorporaesjesboubidriuwen, projektuntwikkelingsmaetskippijen - to ünderhanneljen oer de réali- searring fan dizze earste fase. Hjirby mis ik de lytsere gadingmakkers. Hwerom ek net in pear fan dy" bidriuwen ynskeakele? Dat soe miskien de nedige fariaesje noch to'n goede komme kinne en ek de goede konkur- rinsje. De heer De Beer: Ik wil graag eerst iets zeggen over de situering van de scholen en de cijfers die daarbij gehanteerd zijn. Wat de si tuering betreft houden wij ons voorlopig nog wat op de vlakte. Wij wil len, om tot een verantwoorde keuze te kunnen komen, graag nog een ad vies hebben van de Schooladviesdienst. Op blz. 21 van de structuurnota wordt uitgegaan van 4.000 woningen en een ratio van 10 en 30 kinderen per 100 woningen resp. voor het kleuteronderwijs en het basisonderwijs. Mijn vraag is nu: Waar komen deze getallen vandaan en worden deze ge tallen nog steeds gehanteerd, ook gezien de inlichtingen die wij de laatste maanden krijgen zowel van het kleuteronderwijs als van het ba sisonderwijs i.v.m. de teruggang, het achteruit lopen van het kinder tal in de diverse wijken? Er is één wijk die er nog bovenuit schiet, maar in alle andere wijken loopt het terug. Rekening houdend met de 40-40-20-verdeling hebben wij voorlopig onze instemming kunnen geven aan het plan uitgevoerd zoals het is getekend op kaart 6. Wij willen echter wel graag van u weten waar, als u die flatgebouwen gaat bouwen, dat eventueel zou moeten en zou kunnen. Waar had u dat gedacht? Over de financiële haalbaarheid is al veel gezegd. Wij weten alle maal dat wij in sterke mate afhankelijk zijn van het lokatiesubsidie Wij willen - die vraag is ook al uit andere fracties naar voren geko men - graag weten hoe ver het is met toezeggingen en eventuele moge lijkheden. Dan nog even iets over de kleine kaveltjes aangeduid met F1 en F2. Wij willen graag van u weten waarom u F1 gesitueerd hebt - dat staat dus op kaart 12 - op de plaats waar die nu getekend is en b.v. niet in het gebied aangeduid met de letter J. Waarom juist hier? Is daar een bepaalde reden voor? Als dat zo is dan willen wij die graag weten. Bij de keuze van de bouwers is er een merkwaardige procedure gevolgd, De D.S.0. heeft op verzoek van b. en w. een selectie toegepast zonder dat daarvoor stringente opdrachten zijn gegeven; die hebben wij althans niet terug kunnen vinden in de stukken. Wij zijn daarbij gestuit op punt 2 op blz. 2 van het betreffende rapport. Daar staat: "Er wordt gestreefd naar een hoge kwaliteit, niet alleen van het bestemmingsplan maar evenzeer van de te bouwen woningen. In dat kader is overwogen of gestreefd moet worden naar een scheiding tussen opdrachtgever en uit voerder met daartussen als deskundige en van de uitvoerder onafhanke lijke, adviseur en vormgever, de architect." Maar wanneer wij dan de diverse gesprekken doornemen die gevoerd zijn met belanghebbende bou wers dan blijkt dat er hier en daar wel duidelijk al relaties worden gelegd tussen de bouwondernemingen en de te verkiezen architecten, hoe vrij ze dan ook zijn t.o.v. deze architecten. Graag zou ik van de wet houder willen weten hoe dat nu exact wordt uitgevoerd en wat de bedoe ling is van deze opzet. Over de werkgebieden hebben wij in een vorige vergadering al iets gezegd. Wij vinden het niet nodig dat in deze wijk dergelijke grote

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1976 | | pagina 6