22 een 2 meter hoge pijp op. Wanneer dan blijkt dat het niet voldoet dan kan alsnog gezegd worden: Een 3 meter hoge pijp is misschien beter. Het gaat natuurlijk niet alleen om pijpen, maar ook om allerlei apparatuur. De vergunning wordt dus pas afgegeven op het moment dat naar het oordeel van de contro lerend ambtenaar de inrichting voldoet aan de eisen die men aan de inrichting op grond van de wet kan stellen. Wat het bestemmingsplan betreft, u weet dat wij dat nog niet hebben. Wanneer dat er eenmaal is dan moet er ook nog goedkeuring op verkregen worden. Met wel uitgebrachte maar nog niet goedge keurde bestemmingsplannen kunnen wel bouwactiviteiten beïnvloed worden maar het gebruik van het pand is bij een niet goedgekeurd bestemmingsplan nog altijd niet geregeld. M.b.t. gebruik kan je pas iets dwingend opleggen als een bestemmingsplan is goedgekeurd. Wanneer er bezwaren komen tegen een bestemmingsplan - u moet zich voorstellen dat in een bestaande woonwijk al gauw iemand is die bezwaar heeft - en als die worden doorgespeeld naar de Kroon dan duurt het een aantal jaren voordat daar op ingegaan wordt; dat betekent dat u niet moet verwachten dat, nadat het bestemmingsplan ter visie is gelegd en nadat de raad het heeft goedgekeurd, alle gebruiksbepalingen al van kracht zullen zijn. De heer Bijkersma heeft het gehad over de scholen en over de invloed van de leerlingen van deze scholen op het milieu. Ik dacht dat dat een interessant onderwerp was voor mijn collega. De heer Ten Brug (weth.): Ik weet niet of het zo interessant is, maar de heer Bijkersma heeft ge zegd dat je niet al te gemakkelijk naar de ondernemers moet wijzen. Hij heeft gelijk, het zijn de ko pers die de vervuiling doen ontstaan. Zo is het ook bij de scholen, je moet niet te gemakkelijk naar de scholen wijzen, het zijn de leerlingen van scholen en ook ouderen die deze vervuiling veroorzaken. Ik ben niettemin graag bereid om aan de scholen te vragen - dat betreft dan de openbare scholen - om in het kader van de behandeling van de milieuproblematiek ook aan dit punt aandacht te besteden en de besturen van de bijzondere scholen te vragen hetzelfde te doen. (De hear Singelsma: Kin der in rapport fan komme?) Wij hebben geen cijferrapporten meer. Mevr. Willemsma—de Jong: Als ik goed heb geluisterd dan vroeg de heer Janssen iets over de voet gangers op het punt waar de olie met water vermengd over de weg spoelt. U sprak over de mogelijkheid van een trottoir, maar ik dacht juist aan een put zodat het met olie vermengde water niet meer over de straat vloeit. Ik weet niet of een extra put tot de mogelijkheden behoort, maar dat zou, dacht ik, een heleboel oplossen. De heer Rijpma (weth.): Er moet natuurlijk wel een plek zijn waar de olie naar toe vloeit. Wan neer dat een verzamel put is die zo nu en dan geleegd wordt dan zou dat een oplossing zijn, maar wan neer het een put is die aansluit op het riool dan zou het kunnen zijn dat u er zelfs last van krijgt om dat dan onze rioolwaterzuiveringsinstallatie zijn functie staakt. (Mevr. Willemsma—de Jong: Dat begrijp ik, maar zou u deze mogelijkheid mede willen bekijken?) In de Commissie Openbare Werken zitten heel vindingrijke mensen; zij zullen dit ongetwijfeld ook aan de orde stellen. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met inachtneming van de van de zijde van het college gedane toezeggingen. Punten 23, 24 en 25 (bijlagen nos. 437, 425 en 438). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 26 (bijlage no. 439). De heer Knol: Mijn fractie gaat wel akkoord met de reconstructie van dit kruispunt, het is inder daad een levensgevaarlijke situatie als je daar over moet steken of in moet voegen, hetzij als fietser hetzij als automobilist. U stelt een aantal maatregelen voor waaronder het installeren van een ver keerslichteninstallatie met daarbij ook een voetgangersoversteekplaats tussen parkeerterrein en Fries landhal. Die oversteekplaats zal dan vermoedelijk alleen vrijdags intensief worden gebruikt. Wij heb ben daar geen bezwaar tegen maar het brengt ons wel op het volgende. Iets ten noorden van de Fries landhal ligt een klein wijkje - Nicolaas Beetsstraat, Aagje Dekenstraat enz. - ingeklemd tussen Har- Iingerstraatweg en Heliconweg. Er zijn geen winkels en geen scholen. De kinderen uit die wijk moeten vier keer per dag de Heliconweg oversteken naar de Coornhertschoolde Wilhelminaschool en het Roodborstje. Mijn fractie zou graag onderzocht willen hebben wat de financiële en verkeerstechnische IZ 23 consequenties zijn van het plaatsen van een voetgangersverkeerslichteninstallatie bij de Rhijnvis Feith- straat. Die gevolgen zouden wij op korte termijn moeten weten zodat misschien in samenhang met de hele reconstructie daar ook die installatie geplaatst kan worden. De hear Miedema: Der hawwe my hjoed birjochten birikt dat der noch in oar plan yn omrin is of dat der in foorstel dien is troch de tsjinst hoe't it eventueel ek kinne soe. Dat moat neffens de direksje fan de Frieslandhal gunstiger wêze as dit. It skynt wol yn de Forkearskommisje bihannele to wêzen, mar it hat by myn witten net yn de Kommisje lepenbiere Wurken oan de oarder west. Myn fraech is: Is it mooglik - ik tocht dat de Kommisje lepenbiere Wurken moarntojoun in gearkomste hie; ik nim oan dat der dan gjin riedsgearkomste is - dat de kommisje dat oare foarstel dan noch bisjocht? Myn fraksje is wol ré joun akkoart to gean mei it kredyt, mar wy wolle graech dat de kommisje noch even nei dat oare plan sjocht om to bisjen oft der noch forbetteringen yn sitte. Ik woe dan de kar foar de uteinlikse utfiering delegearje oan de Kommisje lepenbiere Wurken. De heer Rijpma (weth.): De heer Knol heeft gesproken over het wijkje dat aan de buitenkant van de Heliconweg ligt; ik geef volmondig toe dat dat wijkje geïsoleerd ligt. In hoeverre het mogelijk is om een voetgangersoversteek aan dit complex te verbinden is niet bekeken. Er is wel gereageerd op een opmerking om ter plaatse een verkeerslichteninstallatie te plaatsen, maar een voetgangersover steekplaats is natuurlijk veel beperkter(De heer Knol: Ik heb het gehad over een voetgangers- verkeerslichteninstallatie.) Ik neem aan dat u daarmee een installatie bedoelt waarbij er een verkeers licht is dat door knopbediening alleen voor voetgangers bestemd is; daar wordt dan geen auto- en fietsverkeer mee geregeld. (De heer Knol: Die moeten natuurlijk wel stoppen.) Maar dat betekent dat er geen verkeersafwikkeling plaats vindt via stoplichten voor alle verkeersdeelnemers; het gaat dus al leen om een beveiliging van de voetgangers. (De heer Knol: Ja.) Ik zal dit aan de betreffende deskun digen overbrengen en via de Commissie Openbare Werken - u weet dat dat een inventieve commissie is - zal u daarover zeker gerapporteerd worden al was het alleen maar via de ter visie gelegde stuk ken. Er is inderdaad in de laatste dagen door de dienst nog een suggestie gedaan om de toegang tot de Frieslandhal voor inkomend verkeer open te houden; dus niet voor afgaand verkeer. Dat plan kon niet meer ter visie gelegd worden, dat is in de laatste dagen geproduceerd. De Dienst Openbare Werken heeft een lichte voorkeur voor het model dat hier gedeponeerd is. Ik moet er wel bij zeggen dat in de Verkeerscommissie de voorkeur duidelijker was voor het plan dat hier ligt. Ik dacht dat het wel vaker gebeurd is dat ik in deze raad toezeggingen gedaan heb - ik denk aan het kruispunt Azaleastraat- Gerbrandyweg - terwijl wel het krediet door de raad is vastgesteld; na die tijd werd dan nog gediscus sieerd over de precieze uitvoering. Ik dacht dat wij nog wel een of twee commissievergaderingen tijd hadden alvorens wij de dienst definitief aan het werk laten gaan om deze voorziening te realiseren. Ik heb dus geen moeite met een toezegging in de zin zoals de heer Miedema heeft gevraagd, maar dan wel onder het nadrukkelijke beding dat het krediet nu goedgekeurd wordt en dat er aan een eventuele wijziging nog gesleuteld kan worden. De heer De Jong: Ik zit nog wel met een moeilijkheid. Als de Commissie Openbare Werken zegt dat het alternatief uitgevoerd moet worden en de Verkeerscommissie - dat heeft die commissie al uit gesproken - wil de andere oplossing, wat doen b. en w. dan? (De heer Ten Brug (weth.): Dat is af wachten.) (Gelach) De Voorzitter: U moet dat inderdaad afwachten, maar u wilt nu weten hoe wij dan handelen. De Commissie Openbare Werken is een adviescommissie van de raad die ingeschakeld kan worden als com missie van advies en bijstand van b. en w. De Verkeerscommissie is gewoon een adviescommissie van b. en w. Ik praat nu even heel formeel. Als het voorstel van de heer Miedema over wordt genomen dan betekent dat dat u het college machtigt om nog wijzigingen aan te brengen in overeenstemming met de Commissie Openbare Werken. In hoeverre het college het dan al of niet nodig vindt de Verkeerscom missie in te schakelen zal afhangen van de discussies in de Commissie Openbare Werken. (De heer De Jong: Het is mij duidelijk.) Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met inachtneming van de gedane toezeggingen en de daaraan door de voorzitter gegeven interpretatie.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1976 | | pagina 12