30
forskille wy dan blykber ek fan miening. Ik fyn dat der neist it forbetterjen fan de ynfrastruktuer ek
wurke wurde moat oan de akwisysje. (De Foarsitter: Der binne wy it ek mei iens. De fraech wie hjir oft
eltse gemeente - lit ik it hiel populair sizze - der seis efteroan sjouwe moat of dat dat fia bipaelde
struktueren dien wurde moat. Dat leste bart en dêr leverje wy üs bydrage oan. Wy sizze net dat it al-
linne moat troch it forbetterjen fan de ynfrastruktuer, der moat ek akwisysje wêze. Wy miene dat it net
sa sinnich is dat alle gemeenten - wy binne dan relatyf sjoen in hwat lytser plak - dat seis dogge. De
wethalder hat al sein dat der soms konkrete gefallen binne en dat jo der dan by wêze moatte. Dat dogge
wy ek wol. Mar yn it algemien is it wier net sinnich om in man oan to stellen en dy de wrald yn to
stjuren mei de opdracht to probearjen wurkgelegenheit nei Ljouwert to krijen. By de N.O.M. binne se
op't heden dwaende - dat kin ek net fan hjoed op moam - in ófdieling akwisysje ta Ontwikkeling to
bringen. De N.O.M. moat fansels goed ynspylje op de gemeenten en de provinsjes en omgekeard de
gemeenten en de provinsjes ek op de N.O.M. Wy sizze dus net: Gjin akwisysje. Wy wol Ie akwisysje
lans de wei dy't ik oanjown haw; de wethalder hat dat ek al sein.) Ik hie mear tocht oan it wurkjen yn
regioforban dan allinne foar Ljouwert, mar wy komme, tocht ik, al aerdich ticht by elkoar.
Ik haw yn earste ynstansje in pear fragen steld dêr't gjin antwurd op kommen is. De earste wie:
Hwerom gjin wurkstikken fan de ynspraekgroepen yn de Lêskeamer? De twadde: Hwat wurdt bidoeld
mei de forbining mei it Ruhrgebiet? Ik leau dat it wichtich is dat wy oanjowe hwer't wy fine dat dy
komme moat, der binne in hiel soad mooglikhedenDe tredde fraech wie: Hwerom gjin utspraken oer
de stellingen dy't meiinoar yn konflikt binne? It giet om dy 57 stellingen efteryn de nota; der stiet in
prachtich oersjoch - ik fyn persoonlik dat dat hiel goed werjown is - fan de konfliktpunten en de net
konfliktearjende punten. Ik tocht dat wy der deputearre steaten in deugd mei dienen op dat punt ek in
miening to jaen.
De heer Bijkersma: Ik ben toch een beetje teleurgesteld over het antwoord van de wethouder waar
in hij stelt dat acquisitie een heilloze weg is. (De heer De Vries (weth.): Nee, dat heeft hij niet zo
gezegd.) Ik kan mij voorstellen dat hij zegt dat het niet in zijn beleid past; dat kan. Maar hij heeft
het woord "heilloos" genoemd en dat vind ik teleurstellend. Die weg is helemaal niet zo heilloos want
de voorzitter van onze raad houdt zich, als hij bezig is met het hierheen halen van rijksdiensten,
zuiver bezig met acquisitie. Als wij het aan de regering over hadden gelaten dan was er hier misschien
niets van terecht gekomen want de Posterijen wilden hier niet heen. Het is, dacht ik, de invloed van
een acquisiteur daar geweest die gezorgd heeft dat hier rijksinstanties zijn gekomen. Als u zegt dat u
daar niet zo maar iemand voor wilt aanstel len dan begrijp ik dat welmaar u zegt zelf al dat, als de
mogelijkheid zich voordoet, u er wel direct op inspeelt. Ik heb juist geattendeerd op de mogelijkheid
van een freelance medewerker, niet op een man in vaste dienst. Misschien dat er door het vele werk
wel eens iets aan uw aandacht ontsnapt. En dat is wat ik bedoelde.
De hear Singelsma: Ik wit wol hoe't jo it bidoele, mynhear de foarsitter, cs jo sizze: Ik forklearje
net dat it plattelan allinnich geskikt is om to wenjen. Jo wolle dêrmei sizze dat de lanbou de pylder
fan it plattelan is en dêr moat yn it foarste plak it fortsjinst wei komme. Mar hwannear't wy it oer yn-
dustry hawwe dan binne dêr fansels forskillende soarten yn. Ik kin wize op de fynmechanyske yndustry
yn Aldeskoat dy't wurket foar de Amearikaenske merk. Dy is net boun oan in bipaelde greate kearn. It
oantreklike wenklimaet makket dat gebiet dêr och sa geskikt foar de minsken om dêr hinne to gean.
Yn it algemien is it sa: De elektrisiteit hat itmooglik makke dat wy de yndustry dekonsintrearje kinne,
de krêft kin rounom brocht wurde hwer't wy dy hawwe wolle. Hwannear't ik dus siz dat foar bipaelde
lytse yndustryen - minister Lubbers wol dy in kans jaen, hy wol dy seis subsidiearje - mooglikheden
komme moatte, ek foar bisteande yndustryen yn doorpen - ik neamde al in tafelblêddeyndustry en ik
neam in doarreyndustry -, dan hat it sin dêr sympathyk foaroer to stean. Sapas is it wurd akwisysje ek
noch in kear fallen. Wy hawwe it der yn it forline wol faker oer hawn dat de forstoarne boargemaster
fan Smel I ingerlan destiids de boer op gyng om yndustryen oan to luken. Ik fyn it in heilleaze Ontwikke
ling dat eltse boargemaster de boer op giet; dat moat koördinearre wurde, dêrfoar hawwe wy de N.O.M.,
dêrfoar hawwe wy it E.T.I.F.; dy tsjinsten binne goed utrêste foar sokke dingen. (De hear Jansma: Né,
dat is net in goed wurd.) (Stimmen: Tarist.) Der sitte hjir mear taelkundigen as ik tocht. (Laitsjen) Wy
moatte fan dy tsjinsten optimael gebruk meitsje.
Ik wol der fierder net folie mear fan sizze. Ik wol lykwols noch al even attindearje op jou eigen
wurden. Yn it stik oer de regionalisaesje dat wy straks noch oan de oarder krije wurdt sein dat der
steunpunten yn de regio wêze kinne hwertroch net alles fanut Ljouwert regele wurdt, ik tink oan steun
punten as Frjentsjer en Harns dêr't in bipaelde tsjinst yn de regio wurksum him fêstigje kin. Dy tsjinste-
sektor doel ik ek op as ik siz dat ek it plattelan gebruk meitsje kin, miskien gebruk meitsje moat fan dy
31
wurkgelegenheit dy't der binnen regionael forban wêze moat. Witte jo hokker kant ik ut wol? Ja,
moai, dan hald ik op. (De hear Ten Brug (weth.): It is de forkearde kant.) Né, it binne de wurden dy't
yn it riedsstik steane.
De Voorzitter: Laat ik nu maar beginnen. Eerst even de vraag over de stukken waar de heer Jansma
naar vroeg. Ik kan daar geen antwoord op geven. Ik heb die stukken niet gezien. De vorige keer waren
de geschriften m.b.t. de inspraak in ons bezit en ik heb enige twijfel of wij ze nu gekregen hebben;
het zijn natuurlijk geen stukken van onszelf, anders waren ze vast wel ter inzage gelegd. Ik zal er
naar informeren. Mochten ze er wel zijn dan zullen ze alsnog ter inzage worden gelegd.
Dan de kwestie van de verbinding met het Ruhrgebied en met Hamburg; daar is in regioverband
even over gesproken. Ik ben het er niet mee eens als er in deze zaal wordt gezegd dat wij aan moeten
geven waar die verbinding zou moeten komen. Met de kanttekening over deze zaak heeft men bedoeld
te zeggen - en daar ben ik het volledig mee eens -: Hoeveel betekenis wij ook toekennen aan de
verbindingen met het Westen des lands, wij mogen niet uit het oog verliezen dat het Noorden van Ne
derland ook goede verbindingen moet hebben met het Ruhrgebied en met Hamburg. Of die verbinding
moet lopen over Heerenveen, Meppel, Arnhem, aansluitend op de autobaan en over Groningen en
Nieuweschans naar Hamburg of dat er betere routes zijn is dacht ik niet een zaak die wij in Leeuwar
den moeten aangeven; ik heb daar tenminste grote twijfels over. Er is met de betreffende opmerking
alleen bedoeld te zeggen dat wij niet alleen goede verbindingen moeten hebben met het Westen. (De
hear Singelsma: Dat is us taek ek net.) Né, dat is ek myn miening; dêrom jow ik dêr ek even antwurd op.
Een aantal sprekers hebben de verbindingen met het Westen genoemd; daar zou ik in dit verband
toch ook nog even op in willen gaan. Ik wil duidelijk stellen dat wij er bij voortduring alles aan doen
om de verbinding Leeuwarden-kop Afsluitdijk in het totaal bestel opgenomen te krijgen; dat heeft
voortdurend de aandacht èn van het provinciaal bestuur èn van ons. Dat is het meest directe dat haal
baar is; het kan echter nog vrij lang duren. Wij zullen er mee doorgaan daar steeds weer op te hameren.
Het mag zijn dat er in Nederland andere wegen zijn die qua verkeersfrequentie en dergelijke misschien
urgenter zijn om te verbreden dan deze weg, maar als men ons geen goede verbindingen geeft, primair
met het Westen - ik heb al gezegd dat het niet uitsluitend om goede verbindingen met het Westen
gaat -, dan komen wij er niet uit. Dat is een van de punten ter verbetering van de infrastructuur. Wij
zullen daar dus steeds mee doorgaan, al staat dan ook helaas op dit ogenblik die weg niet hoog geno
teerd. Het blijft onze aandacht houden. Ik geef u de verzekering dat wij er op zullen blijven hameren
in elk gesprek dat wij in Den Haag en ook in het politieke vlak hebben om deze verbinding wel binnen
afzienbare tijd verwezenlijkt te krijgen.
De heer Eijgelaar (weth.): Er is voor mij niet zoveel over gebleven. Alleen nog even de heilloze
weg van de acquisitie. (De hear Jansma: En de konfl iktearjende punten.) Daar kan ik niet op antwoor
den. Ik ken dat stuk van de controversiële punten wel, maar ik weet niet waarom er in het stuk niet op
in is gegaan. Dat is mij dus niet bekend. (De hear Jansma: Miskien in oarenien fan it kolleezje?) Dat
kan wezen maar ik denk het niet. (De heer Ten Brug (weth.): Wij zijn niet voor polarisatie.) Ik blijf
van mening dat het onjuist zou zijn om zelf als gemeente of eventueel als regio de acquisitie ter hand
te nemen. Daar zijn natuurlijk verschillende redenen voor. De heer Bijkersma zegt: Je kunt wel iemand
nemen op freelance-basis. Dat betekent dan dat je tegen zo'n man moet zeggen: Als je wat weet kom
dan maar, dan kan je wat tipgeld krijgen voor iets dat mogelijk tot een vestiging in Leeuwarden of om
geving leidt; dat is freelance werken, want je hoeft zo'n man dan niet in dienst te nemen. Ik geloof
dat wij daar echt niet aan moeten beginnen. Wij zullen dit moeten doen - wij doen dat ook - via de
bestaande kanalen en dan m.n. via onze eigen regionale industrie die wij op alle mogelijke manieren
van dienst zijn en die ons mogelijk in deze ook van dienst kan zijn. Ik neem aan dat dat ook regelma
tig gebeurt.
De Voorzitter: Ik zou willen voorstellen in te stemmen met het voorstel met daarbij één kantteke
ning, n.l. dat wij als gemeente geen bezwaar hebben tegen het in discussie brengen van ambtelijke
nota's met dien verstande dat wij wel onderschrijven dat daar niet op vooruit gelopen mag worden. In
die samenhang zou ik deze twee opmerkingen er bij willen maken. Ik ben het helemaal met weth. Eij
gelaar eens dat er niet op vooruit gelopen mag worden; dat was ook de angst die men in bepaalde ge
meenten terecht had. Bent u het er mee eens dat wij het zo aanvullen? (De heer Eijgelaar (weth.):
Nee, daar ben ik het niet mee eens.) Wij kunnen er misschien het beste over stemmen. (De heer Bijker
sma: Ik vind het niet erg duidelijk.) Ik stel voor om, i.v.m. de discussie die wij hier hebben gehad, de
kanttekening te maken dat wij er op zich geen bezwaar tegen hebben dat ook ambtelijke nota's in dis
cussie kunnen komen, met dien verstande dat wij onderschrijven dat het bevoegd bestuur - dat is in