27 8? 26 Sb lijk het punt. (De heer Rijpma (weth.): Dat hoort ook bij de procedure.) Daar komt u dus mee. (De heer Rijpma (weth.): Ja.) Tijdig? De Voorzitter: Ik zou hiermee de discussie af willen sluiten. Wij gaan nu eerst stemmen over de motie van de heren Geerts en Van der Veen. De motie van de heren Geerts en Van der Veen wordt bij handopsteken aangenomen met 24 tegen 10 stemmen De Voorzitter: Dan heb ik hier nog twee moties van Axies. De eerste motie betreft de inschakeling van beeldende kunstenaars. De wethouder heeft te dien aanzien een intentieverklaring gegeven; hij heeft gezegd bezwaar te hebben tegen de motie en gevraagd te willen volstaan met deze intentiever klaring. Ik vraag de indieners van de motie daarom of zij met die intentieverklaring willen volstaan. De heer P.D. van der Wal: De intentieverklaring dat beeldende kunstenaars vroegtijdig(De Voorzitter: De intentieverklaring die de wethouder heeft geformuleerd.) Ik weet de precieze formule ring niet. (De Voorzitter: Die ziet u straks wel in het verslag, dan kunt u hem nog een keer doorlezen.) (Gelach) U vraagt ons wel vaker te oordelen over dingen die wij niet onder ogen hebben gehad. Kan die intentieverklaring nu niet even kort worden herhaald? I De heer Rijpma (weth.): Er wordt vanuit de dienst aan de woonomgeving gewerkt, daar worden gedachten voor ontwikkeld. Bij elke woonomgeving bestaat op een gegeven moment een punt dat je zegt: Nu moet of nu kan er nog wat gedaan worden. Ik geloof dat het op dat moment zinvol is dat, als je externe hulp nodig hebt, die externe hulp gericht in wordt geroepen. De heer P.D. van der Wal: Ik vind deze intentieverklaring niet voldoende; wij handhaven de motie. De motie van de heren Van der Wal en De Greef wordt bij handopsteken verworpen met 18 tegen 16 stemmen. De Voorzitter: De tweede motie van Axies betreft het inschakelen van bewoners bij de planontwik keling. Handhaven de indieners na de daarover gevoerde discussie hun motie? (De heer P.,D. van der Wal: Ja.) Dan stemmen wij daar nu over. De motie van de heren Van der Wal en De Greef wordt bij handopsteken verworpen met 19 stem men tegen 15 stemmen. Sub 9. Organisatie—opzet. Mevr. Brandenburg—Sjoerdsma: Bij de behandeling van punt 8 zijn er ook al zaken meegenomen die met dit punt te maken hebben en ik denk dat een heel stuk onzekerheid weggenomen zou kunnen zijn wanneer wij die organisatie-opzet die ter inzage lag thuis gezonden hadden gekregen; wij hadden ei genlijk geen tijd er naar te kijken want wij kregen op vrijdag bericht en in het weekeinde kunnen wij hier niet terecht. (De heer De Vries (weth.): Sommige mensen houden het thuis.) Het is niet leuk dat te zeggen; het zat inderdaad bij mij tussen de stukken, maar er was toch niemand; ik heb afgecheckt of het stadhuis op zaterdag of op vrijdagavond open was; zo komt de moord dan dus toch weer uit. Het zou dus beter geweest zijn als wij daar allemaal even een afschrift van hadden gekregen want dan had iedereen kunnen zien dat de angst die vooral bij de heer Heidinga leefde dat wij er helemaal niet meer aan te pas komen niet gegrond is; ik heb tenminste vertrouwen in dat schema of althans in de mensen die het hebben opgesteld. In mei komt de hele zaak hier terug en dan beslissen wij over aan wijzing architecten, afronding randvoorwaarden en het opzetten van verkavelingsplannen. Daarna kan worden begonnen met de uitwerking van de verkaveling, dus na een fiat van de raad en van de ver schillende disciplines. Via b. en w., inspraak van commissies en aanpassingen kan het dan ter visie gelegd worden; dat gaat dan alleen over het noordelijk deel. Eind december kan de raad dan het uit eindelijke uitwerkingsplan vaststellen, rekening houdend met de mogelijkheid van bezwaarschriften. Dan loopt er in dezelfde periode van deze eerste fase nog het klaar maken van het structuurplan voor het hele gebied. Wanneer dat alle procedures heeft doorlopen dan kunnen wij dat tegelijk eind 1977 mee vaststellen. Het lijkt mij dus van groot nut dat ieder raadslid even een afschrift krijgt van dat schema; dan kunnen er over de tijd waarop de raad moet worden ingeschakeld in ieder geval geen mis- verstanden ontstaan. Over de inspraak van bewoners hoef ik niet meer te praten want daar hebben wij het al over gehad. Er is hier ook al even gesproken over de integratie. Ik neem het stukje over de beschutte sfeer nu maar even mee want het is al laat en misschien kunnen wij de zaken wat in elkaar schuiven. De wo ningbouwvereniging Beter Wonen is bereid een aantal woningen in de beschutte sfeer te bouwen maar u geeft er toch de voorkeur aan bij de eerste fase het Bouwfonds Nederlandse Gemeenten in te schake len. Is het nu niet beter om, wanneer het ons zo op een presenteerblaadje wordt aangeboden door Be ter Wonen, daar gebruik van te maken? Vanmiddag is hier steeds gepraat over integratie van de ver schillende soorten woningen; nu krijgen wij deze gelegenheid aangéboden dus waarom zouden wij er dan niet gebruik van maken? Ik zou dat dus erg in uw aandacht willen aanbevelen. De heer Heidinga heeft inmiddels de vergadering verlaten. De heer P.D. van der. Wal: Het verzoek van mevr. Brandenburg om het schema dat ter inzage heeft gelegen aan alle raadsleden toe te zenden wil ik graag ondersteunen. Misschien dat het een beetje po pulairder gemaakt kan worden of althans een beetje overzichtelijker. Wij hebben destijds zelf een or ganisatieschema gemaakt omdat wij het niet eens waren met het door u verstrekte organisatieschema. Het heet nu dat het organisatieschema dat bij het voorstel van 24 november hoorde was bedoeld ter il lustratie van de wijze waarop bij de verdere ontwikkeling van het bestemmingsplan Camminghaburen van de projectorganisatie gebruik zou worden gemaakt. Maar als ik dan de besluiten lees dan staat er wel degelijk in: "in te stemmen met de bij de nota gevoegde organisatie-opzet". Er wordt ons dus m.a.w. gevraagd in te stemmen met een illustratie. Ik heb het i.v.m. het feit dat het in de besluiten was opgenomen veel zwaarder opgevat als kennelijk nu de bedoeling is. Onderaan op bladzijde 4 wordt plotseling - ik hoor dat tenminste voor het eerst - m.b.t. het projectmanagement - ik versta daaronder dagelijkse leiding, uitwerking en uitvoering deelgebieden, tevens belast met planning en coördinatie; dat is een groepje van twee man in het schema Camminghaburen van de D.S.O. - door b. en w. voorgesteld een technisch adviesbureau in te schakelen. Op zich kan ik mij dat wel voorstel len, maar hoe verhoudt zich dat tot het schema dat ingediend is door de D.S.O.? Hoe moet dat daar ingepast worden? De heer De Beer: Een korte opmerking hierover. U heeft oriënterende besprekingen geopend met een technisch adviesbureau en u zult ons daarover binnenkort informeren. Ik geloof dat u inmiddels besprekingen hebt gehad. Kunt u ons er ook over informeren hoe die zijn verlopen? De heer Rijpma (weth.): U hebt het organisatieschema ter inzage gekregen; u zult er begrip voor hebben dat alles erg snel moest gebeuren. Er is natuurlijk niets tegen om nog een aantal exemplaren te maken en ieder raadslid een exemplaar toe te zenden. Ik wil er nog graag één opmerking bij maken, ik neem aan dat de architectenkeuze wel naar voren geschoven zal moeten worden. Wij hebben het een illustratie genoemd, u mag het ook een indicatie noemen. Er zijn een aantal punten waarop wij duidelijk zeggen: Daar hoort naar onze indruk de raad zeker beslissingen te nemen. Als wij op een be paald moment in een situatie komen dat wij ons afvragen of wij als b. en w. of als stuurgroep wel ver der kunnen gaan zonder dat wij ruggespraak houden dan gaan wij ruggespraak houden. Wanneer er een vertraging is in het schema zal het wel eens een maand later worden, maar dit schema is in ieder geval een goede achtergrond wat betreft hetgeen b. en w. en stuurgroep zich voorstellen t.a.v. het met de raad van gedachten wisselen en het beslissingen van de raad vragen. U moet het dus niet te zwaar en ook niet te licht opvatten, wij komen in ieder geval op de punten die aangegeven zijn terug en mis schien voor bepaalde deelbeslissingen wel vaker. Een van de dingen die, dacht ik, voorkomen moeten worden is dat er een verkeerde richting ingeslagen wordt, ledereen die hieraan werkt maakt kosten, niet alleen onze dienst maar ook anderen; als je een wissel ontdekt en de kans loopt een eind de verkeerde kant op te gaan en weer terug zou moeten dan is het beter om op dat moment even de seinwachter te raadplegen dan maar te denken: Het zal wel goed zijn. Wij dachten dat het op gang brengen van het project voor ieder de nodige zorgen met zich mee zou brengen. Er zijn twee woningbouwcorporaties die een vrij groot aantal woningen in het eerste gedeelte van het plan hopen in te brengen; daar is ook Beter Wonen bij. Andere woningbouwcorporaties hebben dui delijk aangegeven - zij hebben gereageerd op ons verzoek - dat zij om allerlei redenen op dit mo ment niet direct daarbij betrokken willen worden. Patrimonium heeft gezegd: Vanwege de rompslomp die naast de andere zaken op ons af komt geven wij er de voorkeur aan om in dit stadium niet inge schakeld te worden. Beter Wonen krijgt een flinke hap in de gesubsidieerde huursector en ik dacht dat het verstandig was om in dit geval, nu wij ook snel van start gaan, te profiteren van de ervaring die

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1976 | | pagina 45