27 8?
26 Sb
lijk het punt. (De heer Rijpma (weth.): Dat hoort ook bij de procedure.) Daar komt u dus mee. (De heer
Rijpma (weth.): Ja.) Tijdig?
De Voorzitter: Ik zou hiermee de discussie af willen sluiten. Wij gaan nu eerst stemmen over de
motie van de heren Geerts en Van der Veen.
De motie van de heren Geerts en Van der Veen wordt bij handopsteken aangenomen met 24 tegen
10 stemmen
De Voorzitter: Dan heb ik hier nog twee moties van Axies. De eerste motie betreft de inschakeling
van beeldende kunstenaars. De wethouder heeft te dien aanzien een intentieverklaring gegeven; hij
heeft gezegd bezwaar te hebben tegen de motie en gevraagd te willen volstaan met deze intentiever
klaring. Ik vraag de indieners van de motie daarom of zij met die intentieverklaring willen volstaan.
De heer P.D. van der Wal: De intentieverklaring dat beeldende kunstenaars vroegtijdig(De
Voorzitter: De intentieverklaring die de wethouder heeft geformuleerd.) Ik weet de precieze formule
ring niet. (De Voorzitter: Die ziet u straks wel in het verslag, dan kunt u hem nog een keer doorlezen.)
(Gelach) U vraagt ons wel vaker te oordelen over dingen die wij niet onder ogen hebben gehad. Kan
die intentieverklaring nu niet even kort worden herhaald?
I
De heer Rijpma (weth.): Er wordt vanuit de dienst aan de woonomgeving gewerkt, daar worden
gedachten voor ontwikkeld. Bij elke woonomgeving bestaat op een gegeven moment een punt dat je
zegt: Nu moet of nu kan er nog wat gedaan worden. Ik geloof dat het op dat moment zinvol is dat, als
je externe hulp nodig hebt, die externe hulp gericht in wordt geroepen.
De heer P.D. van der Wal: Ik vind deze intentieverklaring niet voldoende; wij handhaven de motie.
De motie van de heren Van der Wal en De Greef wordt bij handopsteken verworpen met 18 tegen
16 stemmen.
De Voorzitter: De tweede motie van Axies betreft het inschakelen van bewoners bij de planontwik
keling. Handhaven de indieners na de daarover gevoerde discussie hun motie? (De heer P.,D. van der
Wal: Ja.) Dan stemmen wij daar nu over.
De motie van de heren Van der Wal en De Greef wordt bij handopsteken verworpen met 19 stem
men tegen 15 stemmen.
Sub 9. Organisatie—opzet.
Mevr. Brandenburg—Sjoerdsma: Bij de behandeling van punt 8 zijn er ook al zaken meegenomen die
met dit punt te maken hebben en ik denk dat een heel stuk onzekerheid weggenomen zou kunnen zijn
wanneer wij die organisatie-opzet die ter inzage lag thuis gezonden hadden gekregen; wij hadden ei
genlijk geen tijd er naar te kijken want wij kregen op vrijdag bericht en in het weekeinde kunnen wij
hier niet terecht. (De heer De Vries (weth.): Sommige mensen houden het thuis.) Het is niet leuk dat
te zeggen; het zat inderdaad bij mij tussen de stukken, maar er was toch niemand; ik heb afgecheckt
of het stadhuis op zaterdag of op vrijdagavond open was; zo komt de moord dan dus toch weer uit. Het
zou dus beter geweest zijn als wij daar allemaal even een afschrift van hadden gekregen want dan had
iedereen kunnen zien dat de angst die vooral bij de heer Heidinga leefde dat wij er helemaal niet
meer aan te pas komen niet gegrond is; ik heb tenminste vertrouwen in dat schema of althans in de
mensen die het hebben opgesteld. In mei komt de hele zaak hier terug en dan beslissen wij over aan
wijzing architecten, afronding randvoorwaarden en het opzetten van verkavelingsplannen. Daarna kan
worden begonnen met de uitwerking van de verkaveling, dus na een fiat van de raad en van de ver
schillende disciplines. Via b. en w., inspraak van commissies en aanpassingen kan het dan ter visie
gelegd worden; dat gaat dan alleen over het noordelijk deel. Eind december kan de raad dan het uit
eindelijke uitwerkingsplan vaststellen, rekening houdend met de mogelijkheid van bezwaarschriften.
Dan loopt er in dezelfde periode van deze eerste fase nog het klaar maken van het structuurplan voor
het hele gebied. Wanneer dat alle procedures heeft doorlopen dan kunnen wij dat tegelijk eind 1977
mee vaststellen. Het lijkt mij dus van groot nut dat ieder raadslid even een afschrift krijgt van dat
schema; dan kunnen er over de tijd waarop de raad moet worden ingeschakeld in ieder geval geen mis-
verstanden ontstaan. Over de inspraak van bewoners hoef ik niet meer te praten want daar hebben wij
het al over gehad.
Er is hier ook al even gesproken over de integratie. Ik neem het stukje over de beschutte sfeer nu
maar even mee want het is al laat en misschien kunnen wij de zaken wat in elkaar schuiven. De wo
ningbouwvereniging Beter Wonen is bereid een aantal woningen in de beschutte sfeer te bouwen maar
u geeft er toch de voorkeur aan bij de eerste fase het Bouwfonds Nederlandse Gemeenten in te schake
len. Is het nu niet beter om, wanneer het ons zo op een presenteerblaadje wordt aangeboden door Be
ter Wonen, daar gebruik van te maken? Vanmiddag is hier steeds gepraat over integratie van de ver
schillende soorten woningen; nu krijgen wij deze gelegenheid aangéboden dus waarom zouden wij er
dan niet gebruik van maken? Ik zou dat dus erg in uw aandacht willen aanbevelen.
De heer Heidinga heeft inmiddels de vergadering verlaten.
De heer P.D. van der. Wal: Het verzoek van mevr. Brandenburg om het schema dat ter inzage heeft
gelegen aan alle raadsleden toe te zenden wil ik graag ondersteunen. Misschien dat het een beetje po
pulairder gemaakt kan worden of althans een beetje overzichtelijker. Wij hebben destijds zelf een or
ganisatieschema gemaakt omdat wij het niet eens waren met het door u verstrekte organisatieschema.
Het heet nu dat het organisatieschema dat bij het voorstel van 24 november hoorde was bedoeld ter il
lustratie van de wijze waarop bij de verdere ontwikkeling van het bestemmingsplan Camminghaburen
van de projectorganisatie gebruik zou worden gemaakt. Maar als ik dan de besluiten lees dan staat er
wel degelijk in: "in te stemmen met de bij de nota gevoegde organisatie-opzet". Er wordt ons dus
m.a.w. gevraagd in te stemmen met een illustratie. Ik heb het i.v.m. het feit dat het in de besluiten
was opgenomen veel zwaarder opgevat als kennelijk nu de bedoeling is. Onderaan op bladzijde 4
wordt plotseling - ik hoor dat tenminste voor het eerst - m.b.t. het projectmanagement - ik versta
daaronder dagelijkse leiding, uitwerking en uitvoering deelgebieden, tevens belast met planning en
coördinatie; dat is een groepje van twee man in het schema Camminghaburen van de D.S.O. - door
b. en w. voorgesteld een technisch adviesbureau in te schakelen. Op zich kan ik mij dat wel voorstel
len, maar hoe verhoudt zich dat tot het schema dat ingediend is door de D.S.O.? Hoe moet dat daar
ingepast worden?
De heer De Beer: Een korte opmerking hierover. U heeft oriënterende besprekingen geopend met
een technisch adviesbureau en u zult ons daarover binnenkort informeren. Ik geloof dat u inmiddels
besprekingen hebt gehad. Kunt u ons er ook over informeren hoe die zijn verlopen?
De heer Rijpma (weth.): U hebt het organisatieschema ter inzage gekregen; u zult er begrip voor
hebben dat alles erg snel moest gebeuren. Er is natuurlijk niets tegen om nog een aantal exemplaren te
maken en ieder raadslid een exemplaar toe te zenden. Ik wil er nog graag één opmerking bij maken,
ik neem aan dat de architectenkeuze wel naar voren geschoven zal moeten worden. Wij hebben het
een illustratie genoemd, u mag het ook een indicatie noemen. Er zijn een aantal punten waarop wij
duidelijk zeggen: Daar hoort naar onze indruk de raad zeker beslissingen te nemen. Als wij op een be
paald moment in een situatie komen dat wij ons afvragen of wij als b. en w. of als stuurgroep wel ver
der kunnen gaan zonder dat wij ruggespraak houden dan gaan wij ruggespraak houden. Wanneer er een
vertraging is in het schema zal het wel eens een maand later worden, maar dit schema is in ieder geval
een goede achtergrond wat betreft hetgeen b. en w. en stuurgroep zich voorstellen t.a.v. het met de
raad van gedachten wisselen en het beslissingen van de raad vragen. U moet het dus niet te zwaar en
ook niet te licht opvatten, wij komen in ieder geval op de punten die aangegeven zijn terug en mis
schien voor bepaalde deelbeslissingen wel vaker. Een van de dingen die, dacht ik, voorkomen moeten
worden is dat er een verkeerde richting ingeslagen wordt, ledereen die hieraan werkt maakt kosten, niet
alleen onze dienst maar ook anderen; als je een wissel ontdekt en de kans loopt een eind de verkeerde
kant op te gaan en weer terug zou moeten dan is het beter om op dat moment even de seinwachter te
raadplegen dan maar te denken: Het zal wel goed zijn. Wij dachten dat het op gang brengen van het
project voor ieder de nodige zorgen met zich mee zou brengen.
Er zijn twee woningbouwcorporaties die een vrij groot aantal woningen in het eerste gedeelte van
het plan hopen in te brengen; daar is ook Beter Wonen bij. Andere woningbouwcorporaties hebben dui
delijk aangegeven - zij hebben gereageerd op ons verzoek - dat zij om allerlei redenen op dit mo
ment niet direct daarbij betrokken willen worden. Patrimonium heeft gezegd: Vanwege de rompslomp
die naast de andere zaken op ons af komt geven wij er de voorkeur aan om in dit stadium niet inge
schakeld te worden. Beter Wonen krijgt een flinke hap in de gesubsidieerde huursector en ik dacht dat
het verstandig was om in dit geval, nu wij ook snel van start gaan, te profiteren van de ervaring die