w go V( 3 I stuit: Komt der in koerswiziging, kin in makelaer fiif kavels keapje en bou der huzen op en forkeapje dy? Of hanthavenje wy us aide systeem: Frije kavels wurde rjochtstreeks oan de bouwer forkocht? As dat leste sa is dan soenen der dus foar de makelaers allinne in 80 ta 100 wenningen oer bliuwe - rij- tsjes of twa under ien kappe -, mar yn dizze sektor wurkje ek de lytse oannimmers dy't graech ris 10 of 15 wenningen foar de forkeap bouwe wol Ie. Dit is dus in bisunder lytse poarsje. Us makelaers hawwe, tocht ik, de leste jierren toand - net yn Ljouwert, hwant der hawwe hja nea de kans hawn, mar bu ten Ljouwert - dat hja de wenningmerk kinne, dat hja bisunder goede projekten ta stan bringe kinne - lytsskalich, mar dat hoecht gjin probleem to wezen, dat kin seis in foardiel wêze - en ik soe der der- om dochs wol foar pleitsje wol Ie dat wy - jimme skriuwe yn it riedsbrief dat jimme it yn oerweging nimme wol Ie - dizze makelaers inkele lytse projekten ta skouwe sadat wy as gemeente ek iennige er- faring mei dizze sektor opdwaen kinne. Miskien kinne wy dan by de twadde utjefte yn Cammingha- buorren de rol fan dizze makelaers binnen us gemeenfegrinzen hwat greater meitsje. Ik hechtsje der dus oan dat it "oerwegen" fan it kolleezje forfongen wurdt troch in fêst bisIut dat de Ljouwerter make laers in rol krije, in earste oanset foar de mooglikheden binnen de gemeente Ljouwert. As dat nei winsk forrint dan soe ik der foar wêze de rol fan de makelaers yn de folgjende fase hwat op to fieren. Op dit momint haw ik der gjin bihoefte oan oer de kar fan de oare undernimmers to diskussiearjen; der binne wy it mei iens. De heer P.D. van der Wal: Omdat de keuze van de bouwers ter sprake wordt gebracht wil ik hier toch iets van zeggen. Met de informatie die wij nu hebben is mijn fractie niet in staat de keuze m.b.t. de bouwers verantwoord te maken. Wij zullen straks dan ook tegen dat onderdeel van het besluit stem men. De heer Rijpma (weth.): Over de uitgifte van de grond zouden wij lang kunnen praten. Ik zeg niet dat de methodiek die de heer Miedema aandraagt niet tot de mogelijkheden behoort. Wij moeten de procedure nog verder voortzetten. Een van de dingen die wij met Dwars, Heederik en Verney willen bespreken is de wijze waarop dit in andere gebieden gebeurt en welke ervaringen zij hebben met de diverse vormen van contracten, want die ervaringen hebben zij is ons verzekerd. Ook andere colleges hebben ons meegedeeld dat je wat dit betreft ook adviezen aan dit bureau kunt vragen. Wij hebben in eerste instantie gezegd dat je intentieverklaringen af moet geven, dat je samenwerkingsovereenkomsten moet sluiten. Dat betekent dat de gemeente en de bouwer in een zekere gezamenlijke verantwoordelijk heid aan het project verder werken. Wanneer je op een gegeven moment niet tot overeenstemming zou komen, wanneer op een bepaald ogenblik duidelijk blijkt dat je elkaar niet meer kunt vinden, dan, maar eerst ook dan, zou een kwestie van schadeloosstelling of tegemoetkoming in de kosten in aanmer king komen. Wat wij gehoord hebben van projecten in andere steden is dat de kans dat het in dat spel tussen beide partners tot een goed einde komt zeer groot is. Er zal natuurlijk in die contracten een clausule over de financiën ingebouwd moeten worden. Je kunt niet onevenredige risico's op de ruggen van ondernemers afwentelen. Aan de andere kant, in het ondernemerschap zit risico verdisconteerd. Een zeker risico loopt de ondernemer dus, maar dat heeft hij altijd gelopen en dat is hij ook bereid te lopen. Van onze kant zal de vergoedingssom duidelijk in de contracten ingecorporeerd moeten worden. Ik zou dus op dit moment de mogelijkheid om het overleg goed te voeren open willen laten; uw sug gesties en de onze zou ik mee willen nemen. Zodra wij kunnen komen wij ook in dit opzicht bij de raad terug; de contracten moeten met de raad gesloten worden en dus komen wij daarmee in de raad op het geschikte moment terug, niet te laat maar op tijd. De heer Miedema vraagt of er voor Camminghaburen een koerswijziging is m.b.t. de vrije sector. Dat is niet helemaal het geval, want t.o.v. een aantal woningen in wat wij Aldlan IV noemen is be slist dat bij het bouwen van die woningen en het aan de man brengen van die woningen makelaars in geschakeld kunnen worden voor een beperkt aantal woningen; of dat 5 of 10 woningen zijn weet ik niet precies maar in die orde van grootte moet u denken. Wanneer wij het over 200 vrije sectorwonin gen hebben dan zullen dat voor een deel vrijstaande woningen zijn, het zullen voor een deel ook an dersoortige woningen zijn, twee onder één kap of welke vormen er ook maar zijn. Het is niet het uit gangspunt om elke vrijstaande woning door de gemeente te laten verkopen. Als ik zeg dat in Aldlan op het ogenblik wat de producent "sail-in woningen" noemt geproduceerd worden dan gaat het daarbij om vrijstaande woningen die door een ondernemer onder marktvoorwaarden worden gebouwd. Ik geloof dat hier ook duidelijk vrijstaande woningen gebouwd kunnen worden die onder marktcondities door make laars en hunne associé's aan de markt gebracht kunnen worden. Dus niet elke vrijstaande woning komt via een makelaar aan de markt, maar ook komt niet elke vrijstaande woning zonder makelaar aan de markt. De heer Van der Wal heeft een soort stemverklaring afgegeven; daar hoef ik, dacht ik, niet ver der op in te gaan. De heer Geerts: Ik zit mij even af te vragen hoe u dat ziet als een aantal makelaars zich hier mel den. Is het dan een kwestie "wie het eerst komt wie het eerst maalt" of gaat er een zekere selectie plaats vinden, hoe loopt dat? Of is dat nog een volledig open kwestie en denkt u daarover nog met voorstellen te komen? (De hear Miedema: De Kommisje Grounbidriuw is der goed foar.) (De heer Rijpma (weth.): Ik weet dat het moeilijk is.) (De Voorzitter: Dat is die commissie voor meer dingen. Hier zijn wij het dus wel over eens.) Ik heb geen antwoord gekregen. De Voorzitter: Deze zaak zal in ieder geval nog wel in de Commissie Grondbedrijf worden bespro ken. (De heer Rijpma (weth.): Ja.) Dat is in ieder geval een goede zaak. Wij kunnen nu, dacht ik, de discussie over Camminghaburen afsluiten. Wij hebben vandaag een belangrijk onderwerp bij de kop gehad. Ik zou het volgende samenvattende voorstel willen doen. Ik zou in stemming willen brengen het besluit dat voor ons ligt met dien verstande - die machtiging zou ik u willen vragen - dat daarin enkele wijzigingen moeten worden aangebracht op grond van beslissin gen die de raad vandaag heeft genomen, ik verwijs dan o.m. naar de scholenkwestie, en verder met inachtneming van de moties die vandaag zijn aangenomen en de overige afspraken die duidelijk zijn gemaakt en in het verslag worden vastgelegd. Dit voorstel breng ik in stemming. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het mondeling door de voorzitter aangevulde voorstel van b. en w. met aantekening dat de heren De Greef en Van der Wal wensen te worden geacht tegen de onderdelen IV en V van het besluit te hebben gestemd. Punten 3 en 4 (bijlagen nos. 460 en 461 Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. De Voorzitter: Het is nogal laat geworden en daarom stel ik voor dat wij de vergadering van van avond om 8 uur beginnen. Wij zetten dus dan de begrotingszitting voort. De Voorzitter sluit, om 18.00 uur, de vergadering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1976 | | pagina 47