14 De heer Rijpma (weth.): Er is met de bewoners van dit deel van de Nieuwestad al heel wat af ge praat. Het gesprek is in eerste instantie gegaan over wat er straks uiterlijk te zien zal zijn, maar er is ook al indicatief over de riolering van gedachten gewisseld. Dit overleg zal worden voortgezet. De plan nen voor de inrichting van dit gebied zijn klaar of nagenoeg klaar en zullen binnenkort in procedure worden gebracht in die zin dat ook de raad zich er een oordeel over kan vormen en daarover een uit spraak kan doen. De werkzaamheden die zeker in twee fasen uitgevoerd zullen moeten worden zullen in nauw overleg met betrokkenen geschieden. Hoe dat het beste kan gebeuren kan ik op dit moment niet zeggen. Het ligt voor de hand dat wanneer er één keer een sleuf voor de riolering gegraven wordt er ook enige tijd moet zijn om de grond de kans te geven om zich opnieuw te zetten, zodat het niet verstandig lijkt om de definitieve bestrating direct te laten volgen op de rioleringswerkzaamheden. Ik geef u wel de verzekering dat er over dit punt ook met betrokkenen nauw overleg zal plaats vinden. Ik ben optimis tisch over de coördinatie die wij tot stand zullen kunnen brengen. M.b.t. de Emmakade dacht ik dat het inderdaad juist is dat het maken van parkeerhavens tot enig verlies leidt van parkeerplaatsen omdat er hier en daar een boom staat. Wanneer er geen parkeerhavens zijn kan je langs de bomen parkeren, wanneer er wel parkeerhavens zijn zal je binnen het bomenbe- stand je auto een plekje moeten geven. Ik dacht toch dat het een goede zaak was om de herinrichting van de Emmakade te laten plaats vinden, want uiteindelijk is een weg er om enige mogelijkheid van verplaatsing te geven. Zoals de situatie op het ogenblik is is de rijbaan in vele gevallen niet in staat om het transport dat zich daar op moet afwikkelen op redelijke wijze te doen plaats vinden; ik denk aan trailers en luxe auto's. Vooral wanneer men elkaar moet passeren is er op dit moment onvoldoende ruim te. Dat het ruimer worden van de baan ook tot gevolg heeft dat sommige automobilisten hun snelheid gaan opvoeren is een evident feit. Aan de andere kant is het heel moeilijk om in een weg die duidelijk een verkeersfunctie heeft te beginnen met het leggen van allerlei hindernissen die het verkeer gaan be lemmeren. Ik heb op dit moment dan ook geen ander antwoord dan dat, wanneer automobilisten hun snelheid daar ter plaatse ongerechtvaardigd opvoeren, politietoezicht hen binnen de perken zal moeten houden. (De heer Van der Wal: Hebben wij daar genoeg mensen voor?) Bomen moeten gerooid worden, zegt de heer Heere. Ik dacht - ik citeer nu uit mijn hoofd - dat er op de Emmakade in hoofdzaak populieren staan. In ieder geval staan er populieren aan de andere kant van de Emmakade maar ik dacht ook aan deze kant. Populieren hebben de nare eigenschap dat de wor tels zeer hoog in het profiel groeien. Alle stenen rondom de boom worden omhoog gedrukt. Dat betekent dat als wij bij een herprofilering de herstratingswerkzaamheden binnen de perken willen houden er an dere bomen geplant zullen moeten worden die die nare eigenschap niet hebben. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 19 (bijlage no. 23). Mevr. Visser—van den Bos: Ongetwijfeld is er weer een groot aantal buspassagiers erg blij met deze abri's. Omdat ook de abri's helaas niet ontkomen aan baldadigheid van de een of de ander werd mij de vraag gesteld of het mogelijk is dat wij het glas in de abri's dusdanig kunnen maken dat het onbreek baar is, b.v. met staaldraad, of dat de abri's voorzien kunnen worden van hout met een verfje zodat de mensen, als er een keer een abri is, tochtvrij op de bus kunnen wachten. Helaas is het zo dat, wanneer het glas in de abri kapot gegooid is, het geruime tijd schijnt te moeten duren voordat het hersteld kan worden. Dan is er van tochtvrij staan niet veel meer over. De heer Rijpma (weth.): Mevr. Visser wijst op een nare situatie. Wij kunnen wel proberen het glas te vervangen door ander materiaal, maar ik ben vandaag langs een abri gereden waar niet alleen het glas radicaal uit verwijderd was maar waar ook de stalen platen af gesloopt waren en het kunststof dak al voor de helft los getrokken was. In hoeverre een versteviging zoals mevr. Visser aangeeft werkelijk tot resultaat leidt is niet bij voorbaat te zeggen. Het is wel zo dat er overleg plaats zal vinden op wel ke wijze wij kunnen proberen de schade te beperken. Wat er b.v. met deze ene abri gebeurd is is wel zeer radicaal en er is mij verteld dat een andere abri op het ogenblik ongeveer dezelfde behandeling ondergaat. De Voorzitter: Voldoende geïnformeerd, mevr. Visser? (Mevr. Visser—van den Bos: Helaas wel.) Vol doende en helaas is een rare combinatie, maar ik begrijp dat u geen verdere opmerkingen heeft. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. 15 Punten 20 t.e.m. 30 (bijlagen nos. 10, 7, 5, 16, 15, 25, 35, 1 24, 38, 27 en 28). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 31 (bijlage no. 17). De hear Jansma: It plan fan de hanbalforieningen Hellas '57 en Meteoor en it bistjur fan de ófdie- ling Ljouwert fan de "Nederlandse Volleybal Bond" om de kantine fan de sporthal Bilgaard mei eigen minsken to forbouwen hat yn us fraksje in bulte wurdearring krigen. It is in kompleet utwurke plan, mak ke troch in fakman. Wy steane, sa't jo bigripe sille, folslein efter it utstel fan it kolleezje om 10.000, biskikber to stellen as bydrage foar de materiaelkostenSpitich dat de forieningen op harren fraech oft hja yn de takomst yn de sporthal Bilgaard bliuwe kinne gjin tasizzing krije kinne. Ik lies yn de stikken dat wethalder De Vries hjiroer mei de inisiatyfnimmers prate soe en wy wolle graech witte hwat it re- sultaet fan dit gesprek west hat. De heer De Vries (weth.): Dat overleg is inmiddels gevoerd, zij het niet rechtstreeks. De vereni gingen die hierbij betrokken zijn hebben zich volledig akkoord verklaard met de gang van zaken. Het is natuurlijk zo dat wij niet de bedoeling hebben om deze verenigingen uit deze hal te verwijderen, maar er kunnen zich situaties voordoen waarbij wij toch de nodige vrijheid moeten hebben en niet ge bonden moeten zijn. Daarbij hebben wij ook nog als college overwogen dat wij, als de verenigingen geen gebruik van de sporthal kunnen maken, compensatiemiddelen zullen vinden en dat zij schadeloos gesteld zullen worden. Maar zoals de situatie nu is voorzien wij geen enkele moeilijkheid. Wij hebben overigens aan geen enkele sportvereniging die zelf een accommodatie heeft gebouwd ooit een concrete toezegging in deze richting gedaan. Alle verenigingen doen het op dezelfde wijze als hier het geval is. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. De Voorzitter schorst, om 21.00 uur, de vergadering voor de pauze. De Voorzitter heropent, om 21 .20 uur, de vergadering. Punt 32 (bijlage no. 37). Mevr. Visser—van den Bos: Ik heb maar een heel kleine vraag, maar ik ben wel nieuwsgierig naar het antwoord. In de tarievenlijst zag ik als nieuw onderdeel staan: Winteropslag voor kano's en kleine boten; dit staat bij het onderdeel: Winteropslag voor caravans. Ik zou graag willen weten of de prijs die hiervoor gevraagd wordt in overeenstemming is met de prijs die particulieren, die er van moeten bestaan, vragen voor het opslaan van caravans en van de genoemde boten. De prijs voor het opslaan van de boten lijkt mij echt een koopje en m.b.t. het opslaan van de caravans ben ik er van overtuigd dat dit erg goedkoop is. Wij mogen niet concurreren met een redelijk particulier bedrijf, vind ik. De heer Knol: Mijn fractie gaat akkoord met nagenoeg alle voorgestelde tariefaanpassingen voor het gebruik van de sportaccommodaties. Alleen de forse verhoging van hef vakantie-zwemtarief voor kinderen met maar liefst 33% roept in mijn fractie weerstand op, te meer omdat wij deze mogelijkheid tot zwemmen tegen een verlaagd tarief zien als een alternatief voor de afgeschafte vakantie-ontspan ning. Bovendien zien wij dit tarief als een tegenhanger van attracties die in een zwembad van een aan liggende gemeente worden geboden. Alvorens dan ook over deze tariefverhoging te beslissen zou mijn fractie het op prijs stellen wat meer informatie te krijgen over de wijze waarop van dit goedkope tarief gebruik is gemaakt in de afgelopen jaren. Als richtsnoer zouden wellicht kunnen dienen de statistieken die werden vermeld in het jaarverslag 1973 van de Dienst Sport en Recreatie op blz. 25 en blz. 52. Als deze statistieken n.l. worden doorgetrokken tot en met 1976 zou dat wellicht een indicatie kunnen ge ven in welke mate in de afgelopen jaren gebruik is gemaakt van dit tarief. De heer De Jong: Even iets n.a.v. de tarieven voor het kampeerterrein De Kleine Wielen. Ik meen de van het ministerie begrepen te hebben dat men de prijzen met 7% mag verhogen. Nu zie ik dat zo wel de seizoentarieven als de tarieven voor winteropslag met ruim 10%, soms met 12%, omhoog gaan. Mijn vraag is of dat mag van het ministerie. Zo ja, moeten wij daar dan een aparte goedkeuring voor hebben? De vraag blijft - ik heb met enige verwondering naar de vraag die mevr. Visser gesteld heeft geluisterd - of wij ons met deze enorme verhogingen niet een beetje uit de markt gaan prijzen. Een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1977 | | pagina 8