8
mijn verhaal heb genoemd maar ook niet om de financiële consequenties, het geld kan veel beter worden
besteed aan stadsvernieuwing, welzijnsvoorzieningen in wijken, een wijkcentrum voor Camminghaburen
dat nu niet gebouwd kan worden, om maar eens wat op te noemen. Wij kunnen dat geld best gebruiken.
Daar komt nog de twee ton bij die de heer Knol noemde, de inkomsten die wij derven als wij geen geld
meer ontvangen voor het parkeren op het Wilhelminaplein. Bij verplaatsing naar de Oude Veemarkt houd
je die inkomsten wel, dat wordt dan ook betaald parkeren. Het is dus misschien wel een leuk idee, maar
het is financieel niet haalbaar, het stelt de gemeente voor dermate grote financiële consequenties dat
het niet kan. Het is jammer voor het idee, maar het kan niet, tenzij natuurlijk de meerderheid van de
raad een paar ton gemeenschapsgeld per jaar letterlijk onder de grond wil stoppen zonder er iets voor
terug te krijgen.
Ik heb dit verhaal ook ongeveer gehouden in de Commissie R.O. en toen zei de wethouder: Dat kan
allemaal wel wezen, maar wij gaan het onderzoeken. Als wij eens wat onderzocht willen hebben als
raadsleden dan krijgen wij van b. en w. altijd te horen: Sorry hoor, de ambtenaren zijn al overbezet,
dreigen overspannen te raken, het is erg druk, wij kunnen de tijd er niet aan besteden. Dat kan nooit
voor de meest mooie plannetjes. Wij moeten dus kennelijk erg zuinig zijn op ons ambtenarenapparaat.
Ik betwijfel daarom ook of het onderzoeken van dit plan wel zin heeft. Als elk raadslid op een zondag
middag kan uitrekenen dat dit de gemeente voor geweldig grote financiële consequenties zal plaatsen
dan kan elk lid van het college en elke ambtenaar die er op gestudeerd heeft dat ook doen op een zon
dagmiddag; de conclusie zal dan zijn dat het niet doenlijk is om zoveel kostbare overbezette ambtena-
rentijd in een onderzoek voor zo'n zaak te stoppen. Als het om die beslissing gaat krijg je ook een prio
riteitstelling; ik zou dan veel liever willen dat die deskundige energie gestopt wordt in het maken en
realiseren van een fietspadenplan waaraan naar mijn mening veel meer behoefte is en dat helemaal in
de lijn ligt van het bureau Dwars, Heederik en Verhey dat voor ons op het ogenblik verkeersrapporten
maakt. Op deze manier is de hele kwestie terug vertaald naar een politieke keuze en die politieke keu
ze kan volgens ons maar tot één conclusie leiden: Leuk idee, een hoop mensen hebben er inventiviteit
in gestopt, het is jammer dat wij moeten constateren dat het niet kan en dat er belangrijker zaken zijn
dan het stoppen van blik onder de grond.
Ik heb een motie gemaakt die luidt:
"De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 6 juni 1977, gelezen de raadsbrief
en rapporten van de D.S.O. inzake de stedebouwkundige, parkeer- en financiële aspecten van het voor
stel om in principe akkoord te gaan met de bouw van een ondergrondse parkeergarage onder het Wilhel
minaplein, overwegende de stedebouw- en verkeerskundige problemen die het bovengenoemde voorstel
voor de binnenstad van Leeuwarden oproept, overwegende het zeer grote financiële risico dat de ge
meente Leeuwarden zou lopen bij realisering van dit kapitaalwerk, besluit: dat in afwijking van het door
b. en w. voorgestelde in raadsbrief no. 226 geen principe-akkoord voor de bouw van een ondergrondse
parkeergarage onder het Wilhelminaplein kan worden verleend, maar dat een oplossing van de gesigna
leerde parkeerproblematiek in dit deel van de binnenstad wellicht gezocht moet worden in de richting
van het herinrichten van de Oude Veemarkt."
Zoals u ziet geven wij een alternatief dus eindigen wij ook nog positief.
De hear Singelsma: It is net de earste kear dat it parkearfraechstik hjir yn dizze ried oan de oarder
is. Wy hawwe it plan Vegter hawn, dat foarseach yn it bouwen fan bipaelde winkels oan de eastkant fan
it Saeilan, mar dat halde neffens de ried doedestiids in dudlike konkurrinsje yn foar de saken dy't oan
de ein fan de winkelbanaen sieten. Mar itselde soe men sizze kinne fan it meitsjen fan in parkearkelder
op dit plak, in dudlike bifoarrjochting fan de saken dy't om en by it Saeilan lizze. De ried tocht der
yndertiid krekt sa oer, de ried tocht der nuansearre oer om der in parkearkelder to bouwen. Yn it rieds-
brief fan 4 septimber 1973 seach it kolleezje ek dat de winkelfunksje him forlei nei it Saeilan en men
kin dat hjoed de dei noch konstatearje, de saken oan de Nijestêd hawwe allegearre in yngong krigen
oan de kant fan it Wilhelminaplein. It kolleezje wie fjouwer jier lyn fordield, ik nim oan dat it kolleez
je nou minder fordield is en dat it ienstimmich efter it nije plan stiet. Ik kin der wol ynkomme dat de
saken der in bifoarrjochte posysje krije. Yn it rapport Utfiering struktuerplan foar de binnenstêd is wiid-
weidich op de parkearproblemen yngien. En soe de ried nou syn goedkarring jaen oan it foorstel fan it
kolleezje dan soe de ried akkoart gean mei it yn prinsipe bouwen fan in parkearkelder dy't dan as in
"hurd" gegeven yn de hiele parkeerproblematyk ynfierd wurdt. En it liket my ta dat wy hjirmei yn
striid komme mei de moty fan de P.v.d.A. fan 15.3.1976, ntl. it skeppen fan in "verkeersluw gebied" om
en by it stasjon; der komt dan fansels net folie fan torjochte. It forkear fan de Tesselschadestrjitte, ut de
Skrans, straks fan de Willem Lodewykstrjitte konsintrearret him dan by it stasjon op wei nei it Saeilan,
krekt op dy wegen hwerfan wy fan bitinken wienen dat it dêr stiller wurde moat. Nou kin men sizze dat
dy moty al wer hast oardeljier lyn is, dêr hawwe wy nou neat mear mei to meitsjen, mar ik bin noch fan
9
bitinken dat it in goede moty wie. Yn us rapport oer de basiswei koenen wy dêr ek folslein efter stean.
Stimt men foar dizze parkearkelder dan sil de earste died wêze moatte it ynluken fan de doe foarstelde
moty, oars komme wy folslein yn konflikt mei hwat wy doe oannommen hawwe, dan wurdt it bilied eins
in soarte fan ad hoc-polityk, in soarte fan "God zegene de greep" ensfh.
Mei dit alderwetske plan - dat blykt ut it ynfieren fan de formannichfaldigingsfaktor van 2,3, it foar-
by sjen dat bensine krapper wurdt, it foarby sjen dat alles hwat mei energy to meitsjen hat krapper wurdt -
krije wy in twadde bongel oan de foet der by, de earste hawwe wy al, de forbarningsoven. It is net al-
linne in gat yn de groun, it is ek in finansieel gat dêr't de gemeente mei opskipe wurdt. En dat wylst der
in gaedlik alternatyf is, de Aide Fémerk. Ik bin noch altiten fan bitinken dat de Aide Fémerk in tige
gunstich plak is dat tomjitte komt oan de earder oannommen moty en dat ek tomjitte komt oan de opstel
ling dat wy de binnenstêd(De Foarsitter: Wurdt it by it stasjon dan wol "verkeersluw"?) Ja,
dêr einiget dan de saek. (De hear Miedema: Dan steane se dêr stil.) (De hear Ten Brug (weth.): Ze moe
ten er ook heen.) Och heden, de klasse wurdt roerich, as de saek kollektyf yn opstan komt dan fielt men
in kollektive skuld. (Laitsjen) Dat is in feit, hwat luder men dan raest hwat mear men tinkt dat men ge-
lyk hat. (De Foarsitter: By jo yn de klasse is dat sa.) Né, jo soenen mar ris komme moatte to sjen, dan
koe ik jo noch wol hwat leare op it gebiet hwer't ik my mei dwaende haldt. (Laitsjen) Hwannear't wy it
hawwe oer oannommen moty's en oannommen utgongspunten dan soe ik it dochs op priis stelle dat wy dan
sizze: Dy moty luke wy mar yn. Oars sette wy ussels wol hwat foar gek troch dingen oan to nimmen en
in skoft letter krekt to dwaen oft sa'n oanname net bistiet. (De heer Van der Wal: Dat is gebeurd bij de
Prins Hendrikstraat en bij de Sint Jacobsstraat, voor dat laatste hebt u zelf ook gestemd.) Ja, dat wit ik
wol, mar jo witte ek wol dat ik dêr foar stimd haw omwy si lie ek mar net op dizze syd-
punten yngean. (De hear Miedema: Né, dat komt jo goed ut.) (Laitsjen) Ik wol it fansels wol even for-
klearje. As in gemeentebistjur 15 jier minsken yn de puré sitte litten hat dan moat men wol ris sizze: Nou,
foarut mar, fiat, ik liz my mar del by de oplossing dy't nou makke wurdt. Dat wie ek de reden dat ik
doe foar stimd haw, de minsken sieten al jierren yn de troep.
Nou werom nei it underwerp. As der nou gjin gunstich alternatyf wie, mar dat is der yn dit gefal al.
Ik sjoch de Aide Fémerk as in gunstiger oplossing en as in gunstiger manier om it forkear buten de grêften
to halden as it plan dat foar us leit, hoewol't dêr ek oantreklike kanten oan sitte. Yn myn opfetting soe
dat plein bést brükt wurde kinne foar dy minsken dy't dat lange ein net rinne kinne, foar de minsken yn
dizze mienskip dy't hwat minder fluch op'e skonken binne, dit soe bést in alternative parkeargelegen-
heit bliuwe kinne. Om nou to sizzen: It is in healwiis plan, né, fier fan dat, it is op himsels in plan
dêr't men goed oer neitinke moat, in plan dat ek oantreklike kanten hat, ik bin it op bipaelde punten
ek wol mei oare sprekkers iens dat dat sa is. Mar de finansiéle neidielen dy't hjir aenst üt fuort komme
sille in sadanich bislach lizze op de middels dat wy sizze moatte: Dat jild kinne wy wol better bruke.
It is in sprong yn it tsjuster, in sprong yn it gat.
De heer Rijpma (weth.): Er zijn een aantal bezwaren tegen het voorstel van b. en w. ingebracht, er
zijn ook een aantal sprekers die een groot aantal positieve punten aan dit voorstel ontdekken. Het zwaar
ste punt - dat geef ik volmondig toe - is de kwestie van de financiën. Het is bij voorbaat niet uitge
sloten dat wij wanneer wij verder in deze materie zouden duiken op een gegeven moment tot de conclu
sie zouden moeten komen dat het financieel een te moeilijke zaak zal worden. Ik ontveins mij die moge
lijkheid niet. Aan de andere kant is het zo dat er op basis van een aantal rekenmodellen toch een zeke
re hoop gekoesterd mag worden dat deze onderneming een vruchtbare onderneming zal kunnen zijn. De
suggesties die daarbij door de heer Knol gedaan zijn zijn, dacht ik, goede suggesties. Wij zullen inder
daad bij het bedrijfsleven moeten aandringen dat zij hun aandeel - misschien een groter aandeel dan
zij op dit moment voor ogen hebben - voor hun rekening nemen. De heer Knol heeft ook gezegd dat dat
op verschillende manieren kan, dat dat kan door een zeker rentesubsidie van het bedrijfsleven, dat dat
kan door garanties in te bouwen voor het te bezetten aantal plaatsen; het kan waarschijnlijk ook nog
wel op andere manieren. Maar het voordeel van dit voorstel is dat het het bedrijfsleven de gelegenheid
geeft om te laten zien dat het hun ook ernst is om deze mogelijkheid voor hun functioneren realiseer
baar te maken. De suggesties die de heer Knol gedaan heeft vind ik dus goede suggesties; wij zullen die
mogelijkheden ook ten volle moe+en onderzoeken. Daarbij heb ik er geen moeite mee - dat zal ook be
kend zijn; het college heeft er ook geen moeite mee - om na te gaan in hoeverre het vestigen van een
gebouw op dit plein bij kan dragen aan de stedebouwkundige facetten van het plan aan de ene kant en
mogelijk aan de andere kant ook aan de financieringsmogelijkheden van het plan. Het is duidelijk dat,
als de raad de machtiging geeft en in principe akkoord gaat met het stichten van een ondergrondse par
keergarage, dan alle facetten die aan deze problematiek vastzitten - dat staat ook in de raadsbrief,
dacht ik - hun studie moeten krijgen. Naar aanleiding van die studie zullen zowel de financiële als de
stedebouwkundige problemen volledig boven water moeten komen. Daarbij hopen wij dat het een haal-