11 10 nen". De gemeente kan dus altijd eisen stellen. Het gaat hier om de toegankelijkheid en de bereik baarheid van voor publiek bestemde gebouwen en bij dat publiek horen ook de gehandicapten. Ik vind het zinnetje "voor zover daartoe geldelijke overheidssteun wordt verstrekt" eigenlijk een beetje - ver geef mij het woord - discriminerend. Dat moeten wij gewoon weglaten, dat ben ik helemaal met de heer Heidinga eens. De Voorzitter: Ik moet zeggen dat het ook wet-technisch inderdaad minder juist is zoals het hier nu staat. Het is een "kan"-bepaling, het zegt dus formeel weinig. Weth. Rijpma heeft in zijn beant woording ook al gezegd dat het, zoals het hier staat, om een gulden en om een volledig subsidie kan gaan. In feite - maar dan bekijk ik het even van de formele kant - zouden wij de zinsnede weg moe ten laten en zouden wij in de toelichting moeten zetten dat de raad van mening is dat bij het toepas sen - dat is dan een interpretatie - door ons de nodige voorzichtigheid in acht zou moeten worden genomen, of m.a.w. dat wij de financiële consequenties voor betrokkenen mede in de beschouwingen behoren te betrekken als wij een dergelijke beslissing nemen; dat zou correct zijn, dan geeft de raad de intentie aan en daar hebben b. en w. zich dan naar te gedragen; als wetbepaling is het in feite niet juist. (De heer Van der Wal Is dat het collegestandpunt?) U mag best weten dat wij hier ook in b. en w. over gesproken hebben; er is een keuze mogelijk en het college tilt er helemaal niet zwaar aan. Ik ga nu alleen even op de formele toer n.a.v. met name de opmerkingen van de heer Heidinga. De heer Heidinga heeft gelijk dat dit formeel een dubieuze zinsnede is. Ik stel voor om die zinsnede te schrap pen, maar wel degelijk op grond van deze discussie in de toelichting te zetten dat het college bij de toepassing mede in beschouwing heeft te betrekken de financiële consequenties voor betrokkenen. (De heer Heidinga: Daar kan ik volledig mee instemmen.) Ik stel voor deze wijziging aan te brengen. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met inachtneming van de monde ling door de voorzitter voorgestelde wijziging. Punt 11 (bijlage no. 260). Mevr. Visscher-Bouwer: Het college vraagt de raad om vooruit lopend op het bestemmingsplan Huizum-Dorp een krediet te verstrekken voor de eerste fase van het bouwrijp maken van het nieuw- bouwgebiedje in Huizum-Dorp ten westen van de Wirdumervaart. Wij zijn blij dat ook hier daadwer kelijk een begin wordt gemaakt met een stuk renovatie van het dorp Huizum. In de raadsbrief wordt o.a. met name genoemd de nieuwe betonbrug over de Wirdumervaart. Daar wil ik even verder op ingaan en daarom zal ik eerst een stukje voorlezen uit de beschrijving bij het ontwerp-bestemmingsplanDaar staat n.l. - het gaat dan eerst over de oude brug -: "In de plaats van deze oude verbinding tussen Tijnjedijk en Huizumerlaan zal zuidelijker een nieuwe brug over de Wir dumervaart worden gelegd. De hier ontstane verbinding is bedoeld voor de ontsluiting van het woon gebied en zal derhalve niet tot gevolg mogen hebben dat er opnieuw een sluiproute ontstaat. Dit laat ste heeft de Commissie vooroverleg aanleiding gegeven tot het maken van de volgende opmerking. Gelet op de doelstellingen daarover "beperking doorgaand verkeer, doorgaande route onaantrekkelijk maken en afsluiting Dorpsstraat voor het gemotoriseerd verkeer" ontmoet de aangegeven wijze van ontsluiting overwegende bezwaren. Om dit te ondervangen worden suggesties gedaan om deze route toch aanvaardbaar te doen zijn, beloop, profiel, drempels, stedebouwkundige begeleiding enz. Al de ze elementen zijn opgesloten in het onderhavige plan. Er moeten en er kunnen voldoende belemmerin gen in de doorgaande route worden ingebouwd om het eventuele karakter van een doorgaande verbin ding te niet te doen. Gedacht kan worden aan smalle straten, korte rechtstanden, drempels, brug en mogelijk aan de aanwijzing van het gebied tot woonerf." Verder op de bladzijde staat daar ook iets over maar als ik de brug bekijk dan heeft die een breedte van 11 meter als ik het op de kaart meet en het profiel zie. In Huizum noemt men deze brug dan ook reeds Prins Hendrik de tweede. Voor een der gelijk kleinschalig en stedebouwkundig kwetsbaar gebiedje bijna aan de voet van de terp lijkt ons een brug van een dergelijke afmeting stedebouwkundig geen erg fraaie oplossing. Als wij zien dat de rij baan 5 meter is, n.l. even breed als de weg, de trottoirs ieder 2 meter en dan nog een rand van 1 me ter - ik vermoed dat op het randje dat op de kaart staat de leuning staat; een verdere tekening heb ik niet - dan zou mijn fractie voor willen stellen in ieder geval de trottoirs te versmallen tot 1 meter, dan zijn wij al 2 meter kwijt, de rijbaan eventueel ook iets smaller te maken, zodat de brug een drempelfunctie krijgt, en de randen zo smal mogelijk te houden. Wij dachten dat het dan mogelijk zou zijn de brug ongeveer 7 meter breed te doen zijn, dat is al heel wat anders dan 11 meter. Indien bij versmalling van de rijbaan de fietser in het gedrang zou komen zou er een ononderbroken verkeers- streep op kunnen worden gezet met de aanduiding fiets, zoals ook bij diverse stoplichten staat; dat is niet fraai maar het zou waarschijnlijk wel een versmalling geven. Het is ons bekend dat de brug onder werp van gesprek is geweest in de project- en contactgroep en dat ook leden van de projectgroep uit stedebouwkundig oogpunt liever een smallere brug hadden dan op de tekening staat. Het technisch as pect schijnt echter de doorslag te hebben gegeven. Wij zijn van mening dat in een weg die alleen ge bruikt zal moeten worden door plaatselijk verkeer - zo staat het ook in het stuk - en die zeker geen sluiproute mag worden het stedebouwkundig aspect de doorslag moet geven. Wij komen hierom met de volgende motie: "De raad der gemeente Leeuwarden, bijeen op 27 juni 1977, besluit dat de nieuwe betonbrug over de Wirdumervaart in Huizum-Dorp geen grotere breedte mag hebben dan ongeveer 7 meter en dat men voorts bij de vormgeving terdege rekening houdt met de kleinschaligheid en de stedebouwkundige kwetsbaarheid van het dorp Huizum." De motie is behalve door mij ondertekend door mevr. Brandenburg. De heer Van der Wal: Voor het gemak neem ik de brutaliteit om punt 12 er ook maar bij te nemen, dan hoef ik daar straks niets over te zeggen; dat punt gaat ook over Huizum-Dorp. Mijn fractie is ver heugd dat op zo redelijk korte termijn deze voorstellen die duidelijk inhouden dat er op zich snel ge bouwd kan worden aan de herbouw van het dorp Huizum hier binnen zijn gekomen. Wat de grond en het bouwrijp maken betreft denken wij echter dat er nog wel een addertje onder het gras zit, u schrijft het ook al: "Hoewel alle benodigde gronden nog geen eigendom van de gemeen te zijn verwachten wij deze gronden binnen afzienbare tijd te kunnen verwerven." Hier spreekt een dosis optimisme uit die ik op grond van mijn laatste informaties niet onmiddellijk kan delen, om het maar voorzichtig te zeggen. Maar misschien zijn er in de tussentijd ontwikkelingen geweest; als de wethouder die in deze openbare vergadering naar voren kan brengen dan zou ik graag willen weten waarop het optimisme van die zinsnede uit de raadsbrief gestoeld is. Mocht het n.l. tegenvallen dan kunnen wij nog zoveel kredieten beschikbaar stellen maar dan gaat het voorlopig mooi niet door. Dan kom ik op het punt waarop ik in de Commissie Ruimtelijke Ordening ook al ben ingegaan, de bruggen in het plan. Mevr. Visscher heeft er over gesproken en een motie ingediend, zij sprak over de betonbrug Prins Hendrik de tweede, een vondst vind ik. Ik had nog niet eens gezien dat dat ding 11 meter was, ik heb op het kaartje dat mij ter beschikking stond alleen de vormgeving van de brug dermate strak en "ondorps" gevonden dat ik daar in de commissie de opmerking over gemaakt heb dat die brug zeker moet dienen - dat is altijd de bedoeling geweest, mevr. Visscher heeft het ook voorge lezen - als verkeersdrempel. Behalve dat die brug daarom natuurlijk nooit zo breed mag worden mag er ook best een verhoging in zitten en wat mij betreft, gezien de plaats waar de brug zal komen, een vrij forse bobbel zodat, als auto's daar met een hogere snelheid dan 20 30 km over heen rijden, zij dat dan op de een of andere manier merken. De motie van de dames Visscher en Brandenburg is derma te ruim dat dal er ook in zit; ik geef die suggestie graag mee. Het zal overigens duidelijk zijn dat wij die motie van harte ondersteunen. Ik kom vrij geregeld over de huidige fietsbrug en in de kostenbegro- ting staat die brug - hij is onlangs geschilderd, hij heeft een opknapbeurt gehad - nog steeds voor vervanging. Nu komt er op het ogenblik alleen maar wat fietsverkeer over heen en het ligt in de be doeling dat dat ook in de toekomst zo zal zijn plus dat er één auto van de timmerman af en toe over heen mag. Ik kan mij met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat die brug in deze staat binnen afzienbare tijd vervangen zou moeten worden. Het is op de hele kostenbegroting natuurlijk geen enorm bedrag dat er voor staat gereserveerd maar alle kleintjes tellen, ook in dit verband. Bovendien vind ik het bruggetje zoals het daar nu ligt in deze staat esthetisch en stedebouwkundig een fraaie op lossing Dan wil ik nog wel mijn waardering uitspreken over de zo langzamerhand, ook gezien andere sa menwerkingsverbanden, opvallend goede samenwerking die hier kennelijk plaats vindt - ik doel ook met name op het volgende agendapunt dat over het onderzoek naar de mogelijkheid tot rehabilitatie gaat - tussen de projectgroep, de contactgroep en de stichting die daar werken. Daar kunnen wij ui teraard alleen maar blij om zijn. Helaas blijkt dat het in andere buurten om wat voor redenen dan ook - ik wil daar nu niet over uitweiden - heel wat minder gaat; wij zouden op deze wijze van samenwerking wel jaloers kunnen zijn als wij kijken naar andere wijken. Misschien is eens te onderzoeken waar dat aan zou kunnen liggen. De heer De Jong: Ik wil ook graag aansluiten bij de lovende woorden die mevr. Visscher heeft ge sproken m.b.t. het feit dat wij nu eindelijk kunnen beginnen met het bouwrijp maken van de eerste fase in Huizum-Dorp. Wij staan wel achter de intentie van de motie die mevr. Visscher heeft ingediend maar alvorens wij ons er over uitspreken willen wij graag eerst van u weten welke motieven er toe hebben geleid om

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1977 | | pagina 6